abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_84807261
Ik heb een studieschuld van 32.000. Ben namelijk geswitched van studie, lange studie gedaan en ziek geworden waardoor ik vertraging heb opgelopen en niet meer ernaast kon werken. Sowieso kon ik een groot deel ivm stages er geen bijbaan op nahouden, ook als ik gewoon nominaal had gelopen en had ik dan toen erbij geleend.

Anyway: ik ben nu een half jaar klaar en over anderhalf jaar zou ik 230 per maand moeten gaan terugbetalen. Sinds ik ben gaan werken, spaar ik makkelijk het dubbele bij elkaar en heb ik een buffer opgebouwd voor onvoorziene omstandigheden.
En hoewel ik verwacht over een paar jaar meer te gaan verdienen, verwacht ik mogelijk ook meer kosten zoals een koophuis of kinderen te hebben.

Zal ik dit geld op mijn spaarrekening met een net iets hogere rente dan de ib-groep zetten en dan net voordat ik terug moet gaan betalen en dus mijn maandbedrag officieel wordt vastgezet, een groot bedrag storten? Zodat mijn schuld omlaag gaat en mijn minimale maandbedrag zo klein mogelijk wordt?

Of is dat geen slimme zet en zijn er andere, handiger manieren om zo voordelig mogelijk een studieschuld af te lossen?

Voor mij staat niet perse voorop dat ik er zo snel mogelijk vanaf ben, wel dat ik een zo laag mogelijk verplicht aflossingsbedrag per maand krijg, zodat die studieschuld me zo min mogelijk beperkt in de toekomst.
  dinsdag 3 augustus 2010 @ 12:03:11 #2
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_84807327
De vraag is of die 230 euro per maand je ooit parten gaat spelen. Een post van 230 euro per maand kan erg vervelend zijn. Persoonlijk zou ik er het liefst zo snel mogelijk van af willen zijn.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  dinsdag 3 augustus 2010 @ 12:05:30 #3
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_84807391
Je kan natuurlijk ook minimaal aflossen (230) en daarnaast sparen en zodra je situatie verandert een andere keuze nemen. Op die manier verdien je er op, zolang je niet het geld weer opneemt wat je spaart.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  dinsdag 3 augustus 2010 @ 12:06:45 #4
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_84807428
Zolang je meer rente krijgt dan de IBG vraagt zou ik zo weinig mogelijk terugbetalen. Zodra dat andersom is zo veel mogelijk.
censuur :O
  dinsdag 3 augustus 2010 @ 12:16:40 #5
55011 HunterSThompson
Buy the ticket, take the ride
pi_84807667
Houd er wel rekening mee dat je op een gegeven moment over je gespaarde geld vermogensbelasting moet betalen.

En hypotheekverstrekkers kunnen op korte termijn ook rekening houden met je IB schuld, terwijl dat kort geleden nog niet was.
"When the going gets weird, the weird turn pro."
  dinsdag 3 augustus 2010 @ 12:30:07 #6
24604 KwisatzHaderach
There are no facts
pi_84808064
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 12:16 schreef HunterSThompson het volgende:
En hypotheekverstrekkers kunnen op korte termijn ook rekening houden met je IB schuld, terwijl dat kort geleden nog niet was.
Dat dus. En zoveel rente krijg je tegenwoordig niet meer en ik denk niet dat je een spaarrekening kunt vinden waar je meer krijgt dan de IBG rekent.
"I know," said Jane. "It's the most charming thing about humans. You are all so sure that the lesser animals are bleeding with envy because they didn't have the good fortune to be born homo sapiens."
pi_84809333
Ik zou eerst sparen en pas aflossen als dat moet. Op het moment dat je moet af gaan lossen zou ik een zo groot mogelijke klap in een keer doen en dan zo weinig mogelijk.

IBG lening telt niet mee voor hypotheek, alleen voor je eigen besteedbare inkomen dus hou daar wel rekening mee. IBG lening heeft relatief lage rente die je vaak kunt overschrieden op een goeie spaardeposito.

Dus als je moet aflossen minimaal aflossen en de rest van wat je kan missen in een (2 of 5 jarig deposito) en na afloop van dat deposito dat bedrag in een keer tegen je lening aangooien.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 3 augustus 2010 @ 13:25:05 #8
862 Arcee
Look closer
pi_84810415
Ik weet niet hoeveel je nu verdient, maar mogelijk kun je ook het maandbedrag verlagen. Zie hier onderaan (pdf) een tabel voor inkomsten en bijbehorende maandbedragen. Dit kan nuttig zijn, want als je minder terugbetaalt kun je met dat bedrag meer sparen.

Uiteindelijk is sparen voordeliger dan terugbetalen zolang de rente hoger is dan die van de IB-lening (2,39% in 2010). Bij de meeste spaarrekeningen zit het rentepercentage daaronder, of er heel dichtbij. Daarbij is het haast de moeite niet, en mis je dus vrijwel niets als je terugbetaalt. Maar bij deposito's van een jaar of meer is de rente toch wel een (aardig wat) hoger. In dat opzicht kun je dus beter zo min mogelijk terugbetalen, om zoveel mogelijk te kunnen sparen en er in verhouding op vooruit gaan.

Je vermogen is belastingvrij tot ¤ 20.661. Dat is je spaargeld minus schulden. Dus zolang dat eronder blijft maakt 't niet uit dat je blijft sparen. Komt het erboven, dan is je voordeel (spaarrente minus IBG-rente) waarschijnlijk weg (tenzij je het deel wat naar de belasting gaat ook nog kan compenseren met hele hoge rentes/investeringen ergens), en kun je beter zoveel van de lening af gaan betalen dat je onder de vermogensgrens blijft.
pi_84812804
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 12:03 schreef Herkauwer het volgende:
De vraag is of die 230 euro per maand je ooit parten gaat spelen. Een post van 230 euro per maand kan erg vervelend zijn. Persoonlijk zou ik er het liefst zo snel mogelijk van af willen zijn.
daar komt toch ook rente bij of zit dat er al bij? })
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
pi_84834269
Volgensmij blijft je minimale maandbedrag altijd hetzelfde. Dus ook als je in 1x de helft af lost moet je nog steeds die 230 per maand betalen. Het is niet een wisselend bedrag afhankelijk van hoe ver je bent met aflossen.
pi_84834649
32.000 :') wtf dan heb je echt lopen zieken met je studies...

En als je gewoon een schooljaar afgemaakt hebt hoef je niks te betalen hoor.
Wel als je bijv halvewege het jaar ermee kapt omdat je geen zin meer hebt.
Heb je toevalig een aanvullende beurs of een lemning afgesloten ooit?
Interessant he ?
pi_84836549
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 23:16 schreef Zwolsboy het volgende:
32.000 :') wtf dan heb je echt lopen zieken met je studies...

En als je gewoon een schooljaar afgemaakt hebt hoef je niks te betalen hoor.
Wel als je bijv halvewege het jaar ermee kapt omdat je geen zin meer hebt.
Heb je toevalig een aanvullende beurs of een lemning afgesloten ooit?
Ik snap dat je denkt WTF hoe kom je aan zoveel schuld. Dit was niet geheel de bedoeling uiteraard, maar gelukkig heb ik nu een goed salaris en kan ik het terugbetalen.

Hoewel het je niks aangaat, wil ik je ook nog vertelllen hoe ik eraan kom, ik schaam me er namelijk niet voor.

Het is ivm lenen inderdaad.

Ik ben nooit halverwege zomaar gestopt., maar werd uitgeloot voor de studie die ik wilde. Later wel toegelaten en ja, dan heb je een aantal jaar minder stufi over dan je studie duurt. Wordt je daarbij nog langdurig ziek en heb je je studie al die tijd zelf betaald dmv veel bijbanen zonder steun van je ouders (die wel genoeg verdienden om geen recht op een aanvullende beurs te krijgen).... En als je beter bent, dan is je conditie in het begin net genoeg om je stages te doen en niet om daarnaast ook nog eens te werken. Ook heb ik stages parttime gedaan ipv full-time, dat was fijn, maar duurt langer. Resultaat: een hoop studievertraging en een hoop geleend.

Dus ja, dan ga je wel een paar jaar lenen. Ik heb er ook geen spijt van, hierdoor heb ik mijn studie af kunnen ronden en verdien ik nu goed en ben weer gezond. Dus die 32.000 euro: het is het geld absoluut waard. Maar het gaat wel om een bedrag wat ik niet in een jaar of 2 terug kan betalen, dus dat betekent dat ik er serieus over een plan van aanpak moet nadenken.

[ Bericht 1% gewijzigd door Dzjonka op 04-08-2010 00:11:13 ]
pi_84836682
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 14:41 schreef rubje het volgende:

[..]

daar komt toch ook rente bij of zit dat er al bij? })
die zit er al bij berekend, gelukkig wel
pi_84836853
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 23:09 schreef Lyssa het volgende:
Volgensmij blijft je minimale maandbedrag altijd hetzelfde. Dus ook als je in 1x de helft af lost moet je nog steeds die 230 per maand betalen. Het is niet een wisselend bedrag afhankelijk van hoe ver je bent met aflossen.
Is dat zo? Ik weet wel dat voordat je 2 jaar na afstuderen je maandbedrag vastgesteld wordt, alls je dan al een hoop afgelost hebt, is je maandbedrag lager.

Maar elke 5 jaar wordt er opnieuw rente vastgesteld... en ik weet niet of dan ook je maandbedrag verandert, je zou denken van wel toch??? Of is dat niet zo?
pi_84836867
Langdurig ziek.. met je decaan gesproken over de opties voor mensen met beperkingen, handicap en langdurige ziektes? ( bijv kwijtschelding van de eerste paar jaar of van de hele schuld?) Of is dat bij jou niet mogelijk?
dag
pi_84837023
quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 00:14 schreef Peter het volgende:
Langdurig ziek.. met je decaan gesproken over de opties voor mensen met beperkingen, handicap en langdurige ziektes? ( bijv kwijtschelding van de eerste paar jaar of van de hele schuld?) Of is dat bij jou niet mogelijk?
Omdat ik tussendoor wel steeds korte periodes gestudeerd heb, (terwijl mijn lening doorliep) was het eigenlijk niet mogelijk. Ben wel naar de decaan gegaan, maar wel erg (te) laat en er was helaas niet zoveel meer te regelen. Met terugwerkende kracht is dat soort dingen allemaal moeilijker..

Ach, ik heb met de schuld zelf vrede. Nu alleen bedenken hoe het af te betalen.
pi_84841610
quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 00:14 schreef Dzjonka het volgende:

[..]

Is dat zo? Ik weet wel dat voordat je 2 jaar na afstuderen je maandbedrag vastgesteld wordt, alls je dan al een hoop afgelost hebt, is je maandbedrag lager.

Maar elke 5 jaar wordt er opnieuw rente vastgesteld... en ik weet niet of dan ook je maandbedrag verandert, je zou denken van wel toch??? Of is dat niet zo?
Ik had een jaar voordat ik moet afbetalen een brief gekregen waarin het maandbedrag genoemd stond en waarin ook genoemd werd als ik daarvoor al zou aflossen dat dit geen effect meer had op het maandbedrag.
pi_84841738
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 12:16 schreef HunterSThompson het volgende:
Sterker nog: dat doen ze nu al. En dat maakt het voor de starters wederom moeilijker op de markt -O-

Maar ff ontopic: ik denk dat de meeste tips nu wel zijn gegeven: zo lang je het netto per maand rustig kunt opbrengen, en je hebt geen belasting"nadeel" vanwege een groot eigen vermogen, en levert de rente op het spaargeld meer op dan de rente die je moet betalen: sparen en later aflossen.

Cash is king, zeggen we ook wel :+
  woensdag 4 augustus 2010 @ 09:10:43 #21
296169 Zihuatanejo
In Mexicooooooo!
pi_84842466
De rente op je studieschuld is algemeen heel laag. Ik betaal zelf zo'n 2.7%. De officiele inflatie is gemiddeld zo'n 1 a 2% - zelf geloof ik dat de werkelijke inflatie hoger is. Dus je studieschuld kost heel weinig. Je geld kun je beter sparen of beleggen naar mijn mening.
www.kiva.org. Steun ondernemers in ontwikkelingslanden.
  woensdag 4 augustus 2010 @ 10:04:10 #22
62913 Blik
The one and Only!
pi_84843422
Hoe wordt het maandbedrag eigenlijk vastgesteld. Ik heb bijvoorbeeld een schuld van 9000 euro die ik vanaf 2012 moet gaan afbetalen. Op de site van de IB-groep staat er geen rekentool. Als ik ga kijken naar mijn jaarsalaris dan mag ik ongeveer 400 per maand gaan dokken, en dat lijkt me een beetje veel :')
  woensdag 4 augustus 2010 @ 10:14:47 #23
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_84843673
^^ met enig rekengeweld kun je e.e.a. uitrekenen. Men gaat uit van een annuïtaire aflossing met een looptijd van 15 jaar (een paar maandjes minder, waarschijnlijk wat marge o.i.d.).

Jouw verplichte aflossing zal waarschijnlijk onder de 80 euro per maand zitten. Mijn studieschuld was bij aanvang van de aflossing zo'n 20k euro en ik heb (helaas...) de hoogste rente van 4,17%. Mijn verplichte aflossing was zo'n 160 euro per maand.
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
  woensdag 4 augustus 2010 @ 10:21:43 #24
62913 Blik
The one and Only!
pi_84843861
quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 10:14 schreef Goverman het volgende:
^^ met enig rekengeweld kun je e.e.a. uitrekenen. Men gaat uit van een annuïtaire aflossing met een looptijd van 15 jaar (een paar maandjes minder, waarschijnlijk wat marge o.i.d.).

Jouw verplichte aflossing zal waarschijnlijk onder de 80 euro per maand zitten. Mijn studieschuld was bij aanvang van de aflossing zo'n 20k euro en ik heb (helaas...) de hoogste rente van 4,17%. Mijn verplichte aflossing was zo'n 160 euro per maand.
Ik zat zelf wat te rekenen en kwam zelf ook uit op ongeveer 80 - 90 per maand. Dat is goed te doen :)
pi_84846247
quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 10:04 schreef Blik het volgende:
Hoe wordt het maandbedrag eigenlijk vastgesteld. Ik heb bijvoorbeeld een schuld van 9000 euro die ik vanaf 2012 moet gaan afbetalen. Op de site van de IB-groep staat er geen rekentool. Als ik ga kijken naar mijn jaarsalaris dan mag ik ongeveer 400 per maand gaan dokken, en dat lijkt me een beetje veel :')
Je moet afbetalen in 15 jaar, dus 180 maanden: 9000 / 180 = 50 per maand. Nog wat meer i.v.m. rente elk jaar, maar zo heb je een goede indicatie. In ieder geval geen 400 per maand dus :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')