Dat dus. En zoveel rente krijg je tegenwoordig niet meer en ik denk niet dat je een spaarrekening kunt vinden waar je meer krijgt dan de IBG rekent.quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 12:16 schreef HunterSThompson het volgende:
En hypotheekverstrekkers kunnen op korte termijn ook rekening houden met je IB schuld, terwijl dat kort geleden nog niet was.
daar komt toch ook rente bij of zit dat er al bij?quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 12:03 schreef Herkauwer het volgende:
De vraag is of die 230 euro per maand je ooit parten gaat spelen. Een post van 230 euro per maand kan erg vervelend zijn. Persoonlijk zou ik er het liefst zo snel mogelijk van af willen zijn.
Ik snap dat je denkt WTF hoe kom je aan zoveel schuld. Dit was niet geheel de bedoeling uiteraard, maar gelukkig heb ik nu een goed salaris en kan ik het terugbetalen.quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 23:16 schreef Zwolsboy het volgende:
32.000wtf dan heb je echt lopen zieken met je studies...
En als je gewoon een schooljaar afgemaakt hebt hoef je niks te betalen hoor.
Wel als je bijv halvewege het jaar ermee kapt omdat je geen zin meer hebt.
Heb je toevalig een aanvullende beurs of een lemning afgesloten ooit?
die zit er al bij berekend, gelukkig welquote:Op dinsdag 3 augustus 2010 14:41 schreef rubje het volgende:
[..]
daar komt toch ook rente bij of zit dat er al bij?
Is dat zo? Ik weet wel dat voordat je 2 jaar na afstuderen je maandbedrag vastgesteld wordt, alls je dan al een hoop afgelost hebt, is je maandbedrag lager.quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 23:09 schreef Lyssa het volgende:
Volgensmij blijft je minimale maandbedrag altijd hetzelfde. Dus ook als je in 1x de helft af lost moet je nog steeds die 230 per maand betalen. Het is niet een wisselend bedrag afhankelijk van hoe ver je bent met aflossen.
Omdat ik tussendoor wel steeds korte periodes gestudeerd heb, (terwijl mijn lening doorliep) was het eigenlijk niet mogelijk. Ben wel naar de decaan gegaan, maar wel erg (te) laat en er was helaas niet zoveel meer te regelen. Met terugwerkende kracht is dat soort dingen allemaal moeilijker..quote:Op woensdag 4 augustus 2010 00:14 schreef Peter het volgende:
Langdurig ziek.. met je decaan gesproken over de opties voor mensen met beperkingen, handicap en langdurige ziektes? ( bijv kwijtschelding van de eerste paar jaar of van de hele schuld?) Of is dat bij jou niet mogelijk?
Ik had een jaar voordat ik moet afbetalen een brief gekregen waarin het maandbedrag genoemd stond en waarin ook genoemd werd als ik daarvoor al zou aflossen dat dit geen effect meer had op het maandbedrag.quote:Op woensdag 4 augustus 2010 00:14 schreef Dzjonka het volgende:
[..]
Is dat zo? Ik weet wel dat voordat je 2 jaar na afstuderen je maandbedrag vastgesteld wordt, alls je dan al een hoop afgelost hebt, is je maandbedrag lager.
Maar elke 5 jaar wordt er opnieuw rente vastgesteld... en ik weet niet of dan ook je maandbedrag verandert, je zou denken van wel toch??? Of is dat niet zo?
Sterker nog: dat doen ze nu al. En dat maakt het voor de starters wederom moeilijker op de marktquote:Op dinsdag 3 augustus 2010 12:16 schreef HunterSThompson het volgende:
En hypotheekverstrekkers kunnen op korte termijn ook rekening houden met je IB schuld, terwijl dat kort geleden nog niet was.
Ik zat zelf wat te rekenen en kwam zelf ook uit op ongeveer 80 - 90 per maand. Dat is goed te doenquote:Op woensdag 4 augustus 2010 10:14 schreef Goverman het volgende:
^^ met enig rekengeweld kun je e.e.a. uitrekenen. Men gaat uit van een annuïtaire aflossing met een looptijd van 15 jaar (een paar maandjes minder, waarschijnlijk wat marge o.i.d.).
Jouw verplichte aflossing zal waarschijnlijk onder de 80 euro per maand zitten. Mijn studieschuld was bij aanvang van de aflossing zo'n 20k euro en ik heb (helaas...) de hoogste rente van 4,17%. Mijn verplichte aflossing was zo'n 160 euro per maand.
Je moet afbetalen in 15 jaar, dus 180 maanden: 9000 / 180 = 50 per maand. Nog wat meer i.v.m. rente elk jaar, maar zo heb je een goede indicatie. In ieder geval geen 400 per maand dusquote:Op woensdag 4 augustus 2010 10:04 schreef Blik het volgende:
Hoe wordt het maandbedrag eigenlijk vastgesteld. Ik heb bijvoorbeeld een schuld van 9000 euro die ik vanaf 2012 moet gaan afbetalen. Op de site van de IB-groep staat er geen rekentool. Als ik ga kijken naar mijn jaarsalaris dan mag ik ongeveer 400 per maand gaan dokken, en dat lijkt me een beetje veel
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |