Ohja een patroontje voor mijn versie van een beanie. Ik weet niet hoe je een officieel patroon schrijft want begrijp die termen/afkortingen nooit maar hoop dat het zo een beetje duidelijk is:
4 stokjes, aan elkaar tot een ring, 8 steken in de ring.
1e tr: meerderen tot 16 steken [iedere steek dubbel]
2e tr: meerderen tot 24 steken [om en om dubbel]
3e tr: meerderen tot 32 steken [2x enkel, 1x dubbel]
4e tr: meerderen tot 40 steken [3x enkel, 1x dubbel]
5e tr: meerderen tot 48 steken [4x enkel, 1x dubbel]
6e tr: meerderen tot 56 steken [5x enkel, 1x dubbel]
7e tr: meerderen tot 64 steken [6x enkel, 1x dubbel]
dan rechtdoor doorhaken tot de gewenste lengte [normaal ongeveer 4 toeren, voor baggy natuurlijk meer]
1 toer minderen tot 56 steken [6x enkel, 1x 2 steken samen nemen]
en dan nog 1 toer rechtdoor om hem af te ronden.
Oorflappen komen 3 steken meer naar achteren dan het midden van de zijkanten. 8 steken aan de rand vast haken, keren, weer 8 steken haken, keren, dan de eerste overslaan en 6 steken haken, keren, weer 6 steken haken, afknopen.
Als allebei de oorflappen er aan zitten is het mooi om af te ronden met een hele toer nog eens rondom de hele muts.
Een klepje komt aan de voorste 18 steken vast. Gebruik hiervoor dubbele draad, zodat hij stevig wordt en omhoog blijft staan. Meteen aan de rand vasthaken, keren, de eerste steek overslaan en 16 steken haken, afknopen.
Dit worden vrije grove mutsen, ik haak meestal alle steken als halve stokjes en gebruik haaknaald 8 met garen 6,5/7 of een dubbele draad van 3/3,5. Ben nu babymutsjes aan het maken, dat kan met hetzelfde patroon maar dan met haaknaald 3 en bijbehorend garen.
Hoop dat iemand er iets aan heeft

Het is mega simpel in vergelijking met wat jullie allemaal doen, maar iemand vroeg er om.