Maar geen garantie, zie het recente NASA-ontkracht-broeikastheorie-!!!!!-debacle.quote:Op donderdag 8 september 2011 22:30 schreef Monolith het volgende:
[..]
Als je kunt lezen, dan zag je dat ik zeg dat dit niet duidelijk is en nooit duidelijk zal worden. Tenzij ze het experiment herhalen met een onderzoeker die niet fraudeert en erover publiceren. Hoewel dat laatste natuurlijk al een redelijk filter voor gebrekkige methodologie is.
Je had dus echt wel gelijk.quote:Op donderdag 8 september 2011 20:52 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ja? Dit topic was de eerste dat riep: Pseudowetenschap!!
Tot op heden wel, ja.quote:Op zaterdag 10 september 2011 10:15 schreef Pietverdriet het volgende:
Esotherie en alternatieve geneeswijze zijn ook pseudowetenschappen.
Waarom? Omdat het past in je wereldbeeld?quote:Op zondag 11 september 2011 06:47 schreef Sicstus het volgende:
Jammer dat de wetenschappelijke onderbouwing van deze propositie onderuit is gehaald. Het lijkt me echter nog steeds niet onwaarschijnlijk dat het wel klopt.
De hypothese dat het inwendige van de maan van groene kaas is, lijkt mij (als kaasliefhebber) echter nog steeds niet onwaarschijnlijk dat het wel kloptquote:Op zondag 11 september 2011 06:47 schreef Sicstus het volgende:
Jammer dat de wetenschappelijke onderbouwing van deze propositie onderuit is gehaald. Het lijkt me echter nog steeds niet onwaarschijnlijk dat het wel klopt.
Waarom kom je dan met, Jammer dat het onderuit gehaald is?quote:Op zondag 11 september 2011 10:44 schreef Sicstus het volgende:
Jullie hoeven mij niets uit te leggen over de wetenschappelijke methode.
Als je het mij vraagt heeft dit 'onderzoek' vooral het tegenovergestelde aangetoond.quote:Op zondag 11 september 2011 06:47 schreef Sicstus het volgende:
Omdat het mij intuitief wel plausibel leek.quote:Op zondag 11 september 2011 11:01 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom kom je dan met, Jammer dat het onderuit gehaald is?
Dat is niet erg wetenschappelijk, en dat je het jammer vond ook niet.quote:Op zondag 11 september 2011 11:12 schreef Sicstus het volgende:
[..]
Omdat het mij intuitief wel plausibel leek.
Als je eet als een konijn word je nog geen konijn.quote:Op zondag 11 september 2011 11:12 schreef Sicstus het volgende:
[..]
Nee, gewoon bedrog, fraude en leugens.quote:Op zondag 11 september 2011 11:30 schreef psaexorp het volgende:
Beetje matig en onduidelijk onderzoek.
Typisch een antwoord van een niet-wetenschapper.quote:Op zondag 11 september 2011 11:27 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat is niet erg wetenschappelijk, en dat je het jammer vond ook niet.
Net zo hufterig als een vleeseter?quote:Op zondag 11 september 2011 12:15 schreef Sicstus het volgende:
[..]
Typisch een antwoord van een niet-wetenschapper.
Dat had ik natuurlijk ook kunnen zeggen, als ik enigszins was gekwetst door de uitslag van dit ''onderzoek''. Maar dat ben ik dus niet in dit geval. Ik denk dat het voldoende is om te zeggen dat het niet deugt, hoe ik dat verwoord vind ik niet relevant.quote:Op zondag 11 september 2011 11:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, gewoon bedrog, fraude en leugens.
In tegenstelling tot de bewoording die de zogenaamde onderzoekers kozen zijn dit geen waardeoordelen maar feitelijke weergave van wat er aan de hand is.quote:Op zondag 11 september 2011 12:40 schreef psaexorp het volgende:
[..]
Dat had ik natuurlijk ook kunnen zeggen, als ik enigszins was gekwetst door de uitslag van dit ''onderzoek''. Maar dat ben ik dus niet in dit geval. Ik denk dat het voldoende is om te zeggen dat het niet deugt, hoe ik dat verwoord vind ik niet relevant.
Precies!quote:Op zondag 11 september 2011 11:12 schreef Sicstus het volgende:
[..]
Nee, maar als dat in een krantenartikel gesuggereerd wordt, corrigeer ik dat automatisch. Dan wijt ik die suggestie aan de journalist en niet aan de wetenschapper.quote:
quote:Vanavond besteedt de voorpagina van NRC Handelsblad aandacht aan de onderzoeksfraude van de tot voor kort als zeer succesvol beschouwde hoogleraar sociale psychologie Diederik Stapel. Waar kranten zijn neponderzoek gretig nazeiden dat vlees eten hufterig maakt, vermoorden en vertrappen ze nu de man die de onderzoeksdata verzon voor conclusies die nooit getrokken hadden mogen worden. Zijn carrière is gebroken. Opvallend is echter dat zijn mede-onderzoeker Roos Vonk de dans lijkt te ontsnappen. Dat is niet terecht.
Ik heb medelijden met Stapel. Hij moet diep ongelukkig in een hoekje zijn gekropen. Ik hoop dat hij niet op onzalige gedachten komt. Ik ril als ik me in zijn situatie probeer te verplaatsen. Alle aandacht gaat op dit moment naar hem uit. Dat is beslist terecht. Een hoogleraar mag zijn data niet vervalsen, laat staan verzinnen. Het vertrouwen in de wetenschap is in het geding. Maar scheidt de sensatie en opwinding van de feiten en de conclusies die je daaruit moet trekken.
Hoe het zat en hoe ging het?
De NRC noemt Stapel een 'wonderboy'. Stapel bezorgde de Nederlandse sociale psychologie in het buitenland aanzien met inzichten die mensen intuïtief direct herkennen. "Een vrouw die na het huwelijk de naam van haar echtgenoot overneemt, wordt beoordeeld als afhankelijker en minder intelligent dan een vrouw die haar meisjesnaam behoudt". Stapel heeft data verzonnen om zulke mooie uitspraken te kunnen onderbouwen. Dat deed hij ook ten behoeve van een onderzoek waaruit moest blijken dat vleeseters onzeker zijn en uiterlijkheden nodig hebben om zich een volwaardig mens te voelen. Het paste geheel in het straatje van professor en publiciste Roos Vonk uit Nijmegen.
Het gefingeerde onderzoeksresultaat ging naar haar. Zij interpreteerde het en schreef er een persbericht bij. Dat ging naar de pers, terwijl zij wist dat er nog geen geaccepteerd artikel over was geschreven. In het persbericht noemt zij vleeseters 'hufteriger'. Hufterig, hufters en vleesters, die woorden gebruikte zij al in een artikel in de Volkskrant van augustus 2010.
In een tweet verklaarde Roos Vonk gisteravond dat ze 'verbijsterd' was toen ze 'vandaag' (lees: 'pas vanochtend') hoorde dat Diederik Stapel data had gefingeerd. In een verklaring als een Judaskus noemde ze hem een 'vriend' en maakte ze hem tot paria. Het was ijzingwekkend om te lezen. Vanmorgen verklaarde ze op radio 1 soortgelijke dingen, waarbij ze bovendien beweerde dat hoogleraren die samen onderzoeken doen nooit naar elkaars data vragen. Ze ging zelfs zover te verklaren dat hoogleraren de data van hun AIO's nooit bekijken. Dat zou 'not done' zijn. Dat is uiteraard niet zo. Dit zegt iets over Vonk. Zij heeft iets te verbergen.
Jan van Rongen schrijft hier vanavond dat hij Vonk lang voor gisteren confronteerde met het feit dat de dataset óf een fout bevatte óf niet kon bestaan. Vonk wimpelde het af en verklaarde hem onkundig, onervaren en geen antwoord waardig. Jan, een even kundig als ervaren statisticus, stond paf van zoveel geleerde arrogantie gecombineerd met statistisch onbenul. Vonk wist het allemaal beter. In werkelijkheid stond ze voor aap. Ze weet dat het een academische zonde is om onderzoek dat nog niet in de vorm van een controleerbaar artikel is verschenen naar buiten te brengen, laat staan zo prominent. Willens en wetens werkte ze eraan mee. Dat deed ze zelfs met een onnavolgbare arrogantie. Zij gebruikte Stapel in een campagne die zij al een jaar geleden startte. De 'hufter' zou een woord zijn dat door de pers was verzonnen, zei Vonk vanmorgen. Dat is domweg een leugen. Zij bracht het in de volksmond ten aanzien van vlees.
De NRC lijkt onder de indruk van haar vermoorde onschuld. De krant citeert Vonk: "de gedachte aan fraude is geen moment in me opgekomen" en legt zich vervolgens neer bij de verleidingskunsten van deze moderne Eva: Vonk gaat in een verklaring op haar website diep door het stof. „Ik moet aannemen dat ook de ‘vlees-data’ berusten op fraude. Bij het bespreken van de resultaten vond ik het wel vreemd dat Diederik de naam van de assistent [die het onderzoek had gedaan] niet noemde, maar de gedachte aan fraude is geen moment in me opgekomen.”
Vonk toont zich bezorgd over de reputatieschade voor de sociale psychologie. „Het is denkbaar dat deze omvangrijke misstap van één enkele collega effecten heeft op de reputatie van ons gehele vakgebied.”
Ze leidt de aandacht af. De werkelijke dader achter de vleeshufters ontsnapt. Daarom heb ik medelijden met Stapel. Hij wilde slechts schitteren als academicus en koos de leugen als middel. Zij kiest de leugen als doel.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |