Ik neem aan dat je empathie bedoeld? Bij de één is het al wat moeilijker dan bij de ander ja.quote:Op maandag 5 september 2011 13:46 schreef ATuin-hek het volgende:
Daarom zijn mensen natuurlijk ook zo goed in andere mensen martelen. Al die sympathie die zorgt dat we ons in het lijden van een ander in kunnen leven. Oh wacht...
Flauwekul. Ik kan me best wel in de schoenen verplaatsen van een relschopper zonder dat ik waardering voor hem hoef op te brengen. Ga eens na: noem je mij nu een klootzak omdat je je niet kunt inleven in mijn gedachtegang of juist omdat je je kunt inleven in mijn gedachtegang en die walgelijk vindt?quote:
ik begrijp jouw gedachtegang, meer nietquote:Op maandag 5 september 2011 16:57 schreef Terecht het volgende:
Flauwekul. Ik kan me best wel in de schoenen verplaatsen van een relschopper zonder dat ik waardering voor hem hoef op te brengen. Ga eens na: noem je mij nu een klootzak omdat je je niet kunt inleven in mijn gedachtegang of juist omdat je je kunt inleven in mijn gedachtegang en die walgelijk vindt?
Denk niet dat ezels zichzelf dom vinden.quote:Op maandag 5 september 2011 20:51 schreef Bankfurt het volgende:
Er zit een selectieproces aan te komen, een final countdown ....
Sommige schaapjes blijken alsnog leeuwen te worden.
Andere schaapjes moeten gaan erkennen dat zij in feite ezels zijn en altijd ezels zullen blijven.
Over de reptielen, zal ik het maar niet hebben.
Ja, het inleven in de situatie van iemand anders enzo. Daar hoeft echt niet per see sympathie bij te komen kijken hoor.quote:Op maandag 5 september 2011 14:09 schreef Loppe het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je empathie bedoeld? Bij de één is het al wat moeilijker dan bij de ander ja.
mededogen dan?quote:Op dinsdag 6 september 2011 00:30 schreef ATuin-hek het volgende:
Ja, het inleven in de situatie van iemand anders enzo. Daar hoeft echt niet per see sympathie bij te komen kijken hoor.
Stel je bent heel boos op iemand, en wil die persoon pijn doen. Door middel van empathie verplaats je je in de positie van die persoon, en bedenk je je wat naar zou zijn voor die persoon. Daar komt geen sympathie bij kijken, maar valt wel onder empathie.quote:Op dinsdag 6 september 2011 12:25 schreef Loppe het volgende:
[..]
Hoe kan je iemand begrijpen als ie slecht doet zonder er mededogen voor te hebben?
Mededogen is een tricky begrip, ligt eraan wat jij eronder verstaat. Eenzelfde begripsverwarring bestaat er bij empathie en sympathie. Mijn stelling is dat het aanvoelen van iemand's gevoelens, gedachten of belevingswereld (empathie) niet betekent dat je het lot van diegene ook aantrekt (sympathie). Zonder empathie geen sympathie, maar uit empathie volgt niet noodzakelijkerwijs sympathie.quote:Op dinsdag 6 september 2011 12:25 schreef Loppe het volgende:
[..]
Hoe kan je iemand begrijpen als ie slecht doet zonder er mededogen voor te hebben?
Dat wordt een immens project. De geschiedenis, de economie, maatschappijleer, de wetenschap moeten allemaal herschreven en opnieuw onderwezen worden. Al die disciplines zijn immers aangetast door de elite.quote:Op maandag 5 september 2011 23:17 schreef Schenkstroop het volgende:
De "schaapjes" zijn van meet af aan gewoon slachtoffer van de verkeerde onderwezen informatie. Het begint al op school. Daar moet het beginnen. En wellicht ook thuis.
Bv.
In een computer toetst men een heel groot bedrag bij. Zomaar omdat het kan. En dat wordt dan verdeeld aan banken zoals ING. Die lenen het uit aan jou en mij. Wij mogen dat weer terugbetalen incl een flink stuk meer.
kleine stapjes
Er moet iets in de plaats komen, zeg maar.quote:Op dinsdag 6 september 2011 13:31 schreef Terecht het volgende:
Om een antwoord te vinden op de vraag waarom er zoveel schaapjes zijn worden er vele pogingen gedaan om de psyche van de schaapjes te begrijpen. Daarin worden er grofweg twee analyses gemaakt, nl 1) dat de schaapjes slachtoffers zijn van een immense hersenspoeling en gewoonweg niet beter weten of 2) dat de schaapjes kiezen voor de gemakkelijke weg door zich niets aan te trekken van zaken die er werkelijk toe doen en in plaats daarvan zich laven aan oppervlakkig consumentisme. Probleem met optie 1 is dat je voor jezelf moet zien te verklaren hoe jij aan die hersenspoeling bent ontsnapt en waarom de schaapjes dit kennelijk maar niet lukt, optie 2 biedt hiervoor een oplossing hoewel tegen de (hoge?) prijs dat de massa haar onschuld verliest. Bij optie 1 lijkt het me moeilijk om geen sympathie voor de schaapjes op te brengen terwijl dat bij optie 2 wel anders ligt, en je mag ervan uitgaan dat dit ook consequenties heeft voor hoe je met de schaapjes omgaat (dit alles even afgezien van de vraag of de analyse wel klopt).
Heerlijk utopitsch en ik kijk er in principe net zo naar. Alleen verstand, of is het verstand?, misschien wel pessisme verteld mij dat mensen daar helemaal niet op zitten te wachten. Want een resource based economy zoals bedacht door Jaqcues Fresco klinkt de meeste mensen als communisme in de oren. Natuurlijk is dit het niet. Want er wordt immers niet met geld gewerkt. Toch is het juist dát wat vermoed ik de deur voor veel mensen dicht doet. In onze illusie denken we dat geld ons vrijheid en mogelijkheden schenkt. En ik geloof niet dat mensen in staat zullen zijn dit idee op zij te zetten. Zo competitief en materieel gericht als we zijn opgevoed, mensen willen méér dan hun buurman.quote:Op zaterdag 10 september 2011 09:45 schreef chauncy84 het volgende:
Ik denk om te beginnen moet de waarheid van onze oorsprong naar boven komen, dat wij hoog ontwikkelde apen zijn vind ik een apart verhaal. Ja ze zijn schattig en ze gedragen zich soms net als mensen maar dat doen varkens, kippen en konijnen ook.
Ook moet er een openheid komen van de technologieën die zeker wel bestaan en ons als mensheid vooruit kunnen helpen. Denk hierbij aan de creatie van energie, geneeswijzen, woestijnen vergroenen, water naar droge plekken brengen via irrigatie of via het ontzouten van zee water. Het komt erop neer dat ieder mens moet kunnen overleven zonder daar dagelijks een heel gevecht voor hoeven te vechten.
Een stap verder die eigenlijk al eerder gedaan moet worden is het kwijtschelden van alle schulden van iedereen en alles op de hele wereld. Daarna zou je geld af kunnen schaffen. Dit klinkt allemaal heel moeilijk maar het is heel makkelijk te regelen. Eerst ga je de hele wereld aanspreken en zeg je dat als ieder persoon die fit is en kan werken 15 uur in de week wil werken om alle zaken die nodig zijn te doen zodat iedereen onbekommerd kan leven. Bankiers, ambtenaren, economen, beursmensen en al dat soort beroepen komen dan te vervallen en die kunnen ook helpen. Ook mensen die nu liggen te verhongeren en verder niets doen kunnen dan helpen. Waarschijnlijk hoef je dat niets eens 15 uur p/w te werken.
Als je dat allemaal aan de sheeple, of mensen die alleen de leiders volgens wegens een gebrek aan kennis van zaken dan zal er een omslag komen.
Ik denk dat de omslag al bezig is en steeds sneller zal gaan, waarheden komen uit leugens worden achterhaald. Hoe dan ook het worden spannende tijden voor de gemiddelde vrije denker.
Peace and bless ya all.
Mooie post. Netjes geanalyseerd. Inderdaad, als je jezelf bevrijd acht, dan zou je denken dat sympathie voor de niet ontwaakten automatisch zou volgen. Maar daar in tegen kan het blinde consumentisme en de materiële obsessie op ieder vlak weer enorm veel frustratie opwekken. Ook daar dan maar sympathie en empathie tonen lijkt me de beste oplossing, zeker voor jezelf...quote:Op dinsdag 6 september 2011 13:31 schreef Terecht het volgende:
[..]
Mededogen is een tricky begrip, ligt eraan wat jij eronder verstaat. Eenzelfde begripsverwarring bestaat er bij empathie en sympathie. Mijn stelling is dat het aanvoelen van iemand's gevoelens, gedachten of belevingswereld (empathie) niet betekent dat je het lot van diegene ook aantrekt (sympathie). Zonder empathie geen sympathie, maar uit empathie volgt niet noodzakelijkerwijs sympathie.
Om een antwoord te vinden op de vraag waarom er zoveel schaapjes zijn worden er vele pogingen gedaan om de psyche van de schaapjes te begrijpen. Daarin worden er grofweg twee analyses gemaakt, nl 1) dat de schaapjes slachtoffers zijn van een immense hersenspoeling en gewoonweg niet beter weten of 2) dat de schaapjes kiezen voor de gemakkelijke weg door zich niets aan te trekken van zaken die er werkelijk toe doen en in plaats daarvan zich laven aan oppervlakkig consumentisme. Probleem met optie 1 is dat je voor jezelf moet zien te verklaren hoe jij aan die hersenspoeling bent ontsnapt en waarom de schaapjes dit kennelijk maar niet lukt, optie 2 biedt hiervoor een oplossing hoewel tegen de (hoge?) prijs dat de massa haar onschuld verliest. Bij optie 1 lijkt het me moeilijk om geen sympathie voor de schaapjes op te brengen terwijl dat bij optie 2 wel anders ligt, en je mag ervan uitgaan dat dit ook consequenties heeft voor hoe je met de schaapjes omgaat (dit alles even afgezien van de vraag of de analyse wel klopt).
Wie voert het selectie proces uit dan Bankfurt? De Andromedans? De Gray's? Of soms de Galactische Federatie van het Licht?quote:Op maandag 5 september 2011 20:51 schreef Bankfurt het volgende:
Er zit een selectieproces aan te komen, een final countdown ....
Sommige schaapjes blijken alsnog leeuwen te worden.
Andere schaapjes moeten gaan erkennen dat zij in feite ezels zijn en altijd ezels zullen blijven.
Over de reptielen, zal ik het maar niet hebben.
Die gedachte kan toch maar tijdelijk werken mijn inziens.quote:Denk jij Terecht, gewoon benieuwd, dat het accepteren dat wij waarschijnlijk gewoon naar de verdoemenis gaan juist heel veel rust kan opleveren?
Jij verwacht dus dat de schaapjes vanzelf wel wakker zullen worden en jou zullen volgen als de door jouw beschreven stappen worden doorlopen? Jouw ideaal doet overigens bijzonder utopisch aan en daar moet je toch voor waken denk ik. Het afschaffen van geld is een rode draad in utopische geschriften en vaak blijkt dat om een geldloos systeem in stand te houden men uiteindelijk terechtkomt bij tirannie.quote:Op zaterdag 10 september 2011 09:45 schreef chauncy84 het volgende:
Ik denk om te beginnen moet de waarheid van onze oorsprong naar boven komen, dat wij hoog ontwikkelde apen zijn vind ik een apart verhaal. Ja ze zijn schattig en ze gedragen zich soms net als mensen maar dat doen varkens, kippen en konijnen ook.
Ook moet er een openheid komen van de technologieën die zeker wel bestaan en ons als mensheid vooruit kunnen helpen. Denk hierbij aan de creatie van energie, geneeswijzen, woestijnen vergroenen, water naar droge plekken brengen via irrigatie of via het ontzouten van zee water. Het komt erop neer dat ieder mens moet kunnen overleven zonder daar dagelijks een heel gevecht voor hoeven te vechten.
Een stap verder die eigenlijk al eerder gedaan moet worden is het kwijtschelden van alle schulden van iedereen en alles op de hele wereld. Daarna zou je geld af kunnen schaffen. Dit klinkt allemaal heel moeilijk maar het is heel makkelijk te regelen. Eerst ga je de hele wereld aanspreken en zeg je dat als ieder persoon die fit is en kan werken 15 uur in de week wil werken om alle zaken die nodig zijn te doen zodat iedereen onbekommerd kan leven. Bankiers, ambtenaren, economen, beursmensen en al dat soort beroepen komen dan te vervallen en die kunnen ook helpen. Ook mensen die nu liggen te verhongeren en verder niets doen kunnen dan helpen. Waarschijnlijk hoef je dat niets eens 15 uur p/w te werken.
Als je dat allemaal aan de sheeple, of mensen die alleen de leiders volgens wegens een gebrek aan kennis van zaken dan zal er een omslag komen.
Ik denk dat de omslag al bezig is en steeds sneller zal gaan, waarheden komen uit leugens worden achterhaald. Hoe dan ook het worden spannende tijden voor de gemiddelde vrije denker.
Peace and bless ya all.
Het zal vooral onverschilligheid en egoisme creeeren denk ik. Als je ervan overtuigd bent dat de verdommenis het lot van de mensheid is wil je van je resterende leven een feestje maken lijkt me en ga je je niet druk maken om hongernegertjes of de wandaden van de elite, dat is immers zinloos geworden, nee beter zorg je vooral goed voor jezelf. In wezen gedraag je je dan net zoals de consumerende schaapjes, zou de laatdunkendheid die over hen wordt uitgestort niet gewoon afgunst zijn?quote:Op zaterdag 10 september 2011 10:34 schreef dadgad het volgende:
[..]
Mooie post. Netjes geanalyseerd. Inderdaad, als je jezelf bevrijd acht, dan zou je denken dat sympathie voor de niet ontwaakten automatisch zou volgen. Maar daar in tegen kan het blinde consumentisme en de materiële obsessie op ieder vlak weer enorm veel frustratie opwekken. Ook daar dan maar sympathie en empathie tonen lijkt me de beste oplossing, zeker voor jezelf...
Denk jij Terecht, gewoon benieuwd, dat het accepteren dat wij waarschijnlijk gewoon naar de verdoemenis gaan juist heel veel rust kan opleveren?
Ok. Nee voor mij werkt het. Totale onverschilligheid. Enigszins genuanceerd dan. Maar geen behoefte meer om de wereld te redden of de mensen te overtuigen ergens van,quote:Op zaterdag 10 september 2011 14:36 schreef Terecht het volgende:
[..]
Het zal vooral onverschilligheid en egoisme creeeren denk ik. Als je ervan overtuigd bent dat de verdommenis het lot van de mensheid is wil je van je resterende leven een feestje maken lijkt me en ga je je niet druk maken om hongernegertjes of de wandaden van de elite, dat is immers zinloos geworden, nee beter zorg je vooral goed voor jezelf. In wezen gedraag je je dan net zoals de consumerende schaapjes, zou de laatdunkendheid die over hen wordt uitgestort niet gewoon afgunst zijn?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |