abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_100996712
Tips om te beginnen met schrijven!

1. Schrijf!
Het klinkt zo simpel, maar het is écht waar; de enige manier om te leren schrijven is door het te doen. Bedenk dat je eerste schrijfsels oefeningen zijn, het hoeft niet gelijk perfect. Dat kan ook niet. Elke schrijver herschrijft en schrapt in de eerste versies, ook Stephen King.

2. Lees!
Je kunt niet schrijven als je nooit leest. Lees literatuur en boeken in het genre waarin je wilt schrijven.
Waardoor vind je het ene boek beter dan het andere? Hoe is de ontwikkeling van de personages? Wat is het thema van het boek? Waarom spreekt de schrijfstijl je wel of niet aan?

3. Lees over schrijven
Verdiep je in de materie over personages, conflicten, structuur, perspectief enzovoort.
Aanraders:
Over leven en schrijven - Stephen King
Schrijven: het begin - Pim Wiersinga
Personages, conflict, perspectief - Frans Stuger
De 36 dramatische situaties - Jan Veldman
Bestseller - Paul Sebes (vooral voor de do's en don't bij het insturen van een manuscript)

4. Zoek proeflezers
Iedere schrijver heeft proeflezers, ja, ook Stephen King.
Het is lekker veilig om iemand uit je directe omgeving te kiezen. Zij horen jouw 'stem' in jouw verhaal, zullen het al snel goed vinden en hooguit met milde feedback komen.
Voor echte kritiek zoek je mensen die verder van je af staan. Sluit je aan bij een schrijfgroep of zoek op internet naar gelijkgestemden.
Probeer zelf ook eens een verhaal van een ander te proeflezen. Waardoor loopt het niet lekker? Wat zou je anders doen? Je leert hier ook heel veel van voor je eigen verhalen!

5. Herschrijf
Geen enkele tekst is meteen goed. Iedere schrijver heeft zijn eigen manier om het te doen, maar waar iedereen het over eens is, is dat herschrijven onontbeerlijk is. Enkele veelgehoorde methodes:
* Eerst het hele manuscript schrijven, het daarna enkele weken laten liggen en het vervolgens met een frisse blik herschrijven.
* Elke keer als je het document opent het stuk van de vorige schrijfsessie herlezen en meteen (licht) herschrijven.
* Herschrijven on the go: op het moment dat in je opkomt dat iets anders moet, het meteen aanpassen.
Er is geen goede of foute manier, als je maar kritisch durft te zijn op je eigen werk en de wil hebt om het nóg beter te maken. Aan te raden is om het grove werk digitaal te doen en naar het eind toe een keer het script uit te printen voor een correctie, want op het scherm vallen fouten veel minder op.

Interessante links
Ken Follet legt de basics van het schrijven uit (in het Engels): Masterclass van Ken Follett

De sneeuwvlokmethode, een manier om gestructureerd een roman op te bouwen (in het Engels): http://www.advancedfictionwriting.com/art/snowflake.php

Geweldige site van Ton Rozeman vol met tips voor het schrijven van korte verhalen:
http://www.korteverhalenschrijven.nl/

Site van Schrijven Magazine met een schat aan informatie en een actief forum met een onderdeel waar je korte stukjes (max. 500 woorden) kunt laten proeflezen: www.schrijvenonline.org

Fok!kers aan het schrijven:
Biancavia
DaMart
Cherrylips
Drassss
Armoed
_Arual_
Antidood
Tha_Erik
Bensel
KeizerKuzco
Wolferl
wonderer
Gwywen
p-etr-a
Verbal
Exentric90
Pfenisbaron
ValHallen
Frag_adder
StinkieBinkie
Complexiteit
GeileSoepLepel
najazeg
JAM
BlackLodge
Mishu
Nadine26 (Zie ook: Zelf een 'literaire thriller' schrijven, 2)

[ Bericht 18% gewijzigd door DaMart op 22-10-2011 12:13:55 ]
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_100996744
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 11:50 schreef DaMart het volgende:

[..]

De regelafstand staat al op anderhalf. En papier en postzegels daar ga ik ook niet op beknibbelen hoor. Maar ik ben ook praktisch ingesteld: een pakket van ruim 200 pagina's pas al niet meer in een snelhechter, dus zou ik alle vellen los in de envelop moeten stoppen en dat vind ik ook weer niet erg netjes :@.

Maar goed, daar bedenk ik ook vast wel wat op :P.
Los is prima! Eventueel een elastiekje erom.
Zorg ervoor dat je naam en de titel van het verhaal in de kop- of voettekst staat op elke pagina.
pi_101003947
Inderdaad, het is echt niet erg om het los te ontvangen, anders gaan ze het toch wel uit de snelhechter trekken. Doe er wel een elastiekje omheen zoals Biancavia zegt. En nummer de pagina's, dat is heel belangrijk.

Wat een spannende tijd wordt dat voor je!
  Moderator zondag 21 augustus 2011 @ 16:04:24 #4
42184 crew  DaMart
pi_101004383
Ik ben net even naar het dorp geweest, om de envelop met de inhoud zoals die gaat worden te laten wegen... het past nog net door een brievenbus, zo blijkt, en qua portokosten moet er evenveel op wanneer ik het enkelzijdig afdruk als wanneer ik het dubbelzijdig doe.

Maar goed, nu het verzonden kan worden, maar eens gaan kijken waar ik het naartoe ga zenden :D.
  zondag 21 augustus 2011 @ 18:11:29 #5
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_101009286
quote:
7s.gif Op zondag 21 augustus 2011 12:24 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Los is prima! Eventueel een elastiekje erom.
Zorg ervoor dat je naam en de titel van het verhaal in de kop- of voettekst staat op elke pagina.
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 15:54 schreef p-etr-a het volgende:
Inderdaad, het is echt niet erg om het los te ontvangen, anders gaan ze het toch wel uit de snelhechter trekken. Doe er wel een elastiekje omheen zoals Biancavia zegt. En nummer de pagina's, dat is heel belangrijk.

Wat een spannende tijd wordt dat voor je!
Wat zijn de mensen hier toch verstandig :)
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  maandag 22 augustus 2011 @ 03:03:21 #6
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_101029351
Goed. Het moest er maar eens van komen. Ik geef 't eens een gooi.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  maandag 22 augustus 2011 @ 03:13:33 #7
71919 wonderer
pi_101029471
quote:
2s.gif Op maandag 22 augustus 2011 03:03 schreef JAM het volgende:
Goed. Het moest er maar eens van komen. Ik geef 't eens een gooi.
Ik ben verbaasd, ik dacht dat je allang twintig manuscripten in een la had liggen ergens...
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
  maandag 22 augustus 2011 @ 03:55:47 #8
37950 JAM
pi_101029786
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 03:13 schreef wonderer het volgende:

[..]

Ik ben verbaasd, ik dacht dat je allang twintig manuscripten in een la had liggen ergens...
Neuh. Ik schrijf lang niet zoveel als men denkt/zou willen/vreest, etc. Al met al heb ik nu drie pagina's onsamenhangende onzin en wat dan hier op FOK staat. Meer is het niet. Werkelijk niet.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  maandag 22 augustus 2011 @ 03:57:10 #9
71919 wonderer
pi_101029798
Sterkte dan en welcome aboard :)
  maandag 22 augustus 2011 @ 04:00:29 #10
37950 JAM
pi_101029827
Nou ja, in alle eerlijkheid; een boek zal het ook niet worden. 't Zal wel weer een toneelstuk of een filmscript worden. Dat gaat me allemaal veel beter af. Dan kan ik nog zeggen: 'Ja, ik zie ook wel dat het slecht geschreven is, maar als je het zo en zo speelt is het nog wel wat.'
  maandag 22 augustus 2011 @ 04:03:36 #11
71919 wonderer
pi_101029854
Ieder heeft zijn eigen sterke punten, toch? Ik zou denk ik nooit een script of scenario kunnen schrijven.
  Moderator woensdag 24 augustus 2011 @ 20:57:18 #12
42184 crew  DaMart
pi_101142298
Hm, een van de voorwaarden van een uitgever:

quote:
Voorzie het manuscript van een heldere synopsis, waarin u in maximaal vijf pagina's inhoud en plot van uw boek beschrijft, de personages introduceert, en zo nodig uitleg geeft over de omgeving waar het boek zich afspeelt.
Dan vind ik een halve pagina toch wat magertjes, als het vijf pagina's mag zijn... toch maar even een nieuwe synopsis schrijven dus :D.
pi_101204672
Op de site van Sebes staat een handig lijstje voor een boekvoorstel:

quote:
Het proposal moet in maximaal vier A4 de volgende informatie bevatten:

Titel;
genre,vorm (bv. briefwisseling, thriller, verhalendenon-fictie, roman, verhalenbundel of dagboek) en toon;
synopsis;
hoofdpersonages;
thema;
decor;
illustraties (indien van toepassing);
de beoogde doelgroep en een motivatie waarom deze doelgroep het wil lezen;
de opzet en inhoud van uw boek;
geschatte omvang (in aantal woorden);
een beknopt curriculum van uzelf.
  Moderator vrijdag 26 augustus 2011 @ 21:36:44 #14
42184 crew  DaMart
pi_101232998
quote:
7s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 09:34 schreef Biancavia het volgende:
Op de site van Sebes staat een handig lijstje voor een boekvoorstel:

[..]

Ik had zelf niet bedacht om het zo uitgebreid te doen. Zes jaar geleden hield ik het bij één pagina A4 met daarop::

Korte synopsis.
Iets over mijn schrijfervaring/publicaties.
Uitgelegd dat mijn proeflezers het goed vonden, en het dus boekwaardig is.
Mijn contactgegevens

Maar misschien is iets uitgebreider wel beter dan, ik zal dat lijstje dus in mijn achterhoofd houden, al weet ik niet of ik het helemaal ga volgen ;). En nu vraag ik me ook af of een uitgever wel onder de indruk is van de mening van mijn proeflezers... ik denk het eigenlijk niet.

Maar motivatie waarom mensen het willen lezen, kan natuurlijk heel goed zijn dat het origineel is, een onderwerp dat je niet vaak tegenkomt in boeken, en er veel herkenbare dingen in zitten... om toch even te citeren uit de reacties van proeflezers :).
  zaterdag 27 augustus 2011 @ 09:14:41 #15
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_101246432
quote:
11s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 21:36 schreef DaMart het volgende:
Uitgelegd dat mijn proeflezers het goed vonden, en het dus boekwaardig is.

Of het boekwaardig is, lijkt me nou niet echt afhangen vsn proeflezers. Hoe weet een uitgever nou of je een professioneel iemand heeft gevraagd of een familielid die er niet veel verstand van heeft en alles wat je maakt toch wel prachtig vind?
"najazeg heeft geen abonnement"
Nee, en ik ga er ook geen aanschaffen, brutale vlerk!
ik heb twee eervolle vermeldingen op mijn naam staan! *O*
  Moderator zaterdag 27 augustus 2011 @ 10:38:30 #16
42184 crew  DaMart
pi_101247435
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2011 09:14 schreef najazeg het volgende:

[..]

Of het boekwaardig is, lijkt me nou niet echt afhangen vsn proeflezers. Hoe weet een uitgever nou of je een professioneel iemand heeft gevraagd of een familielid die er niet veel verstand van heeft en alles wat je maakt toch wel prachtig vind?
Boekwaardig is een term die ik nu even bedacht, maar zo stond het natuurlijk niet letterlijk in de brief ;).

Maar ik had wel gezegd dat ik dacht het potentie had, omdat meerdere mensen die het (deels) hadden gelezen er positief over waren. Maar zo zou ik het nu niet meer verwoorden hoor :).
pi_101247442
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2011 09:14 schreef najazeg het volgende:

[..]

Nee, daar is DaMart nu toch ook al achter?
Uitgeverijen schijnen er wel gevoelig voor te zijn als je je tekst door bepaalde manuscriptbeoordelers onder handen hebt laten nemen, maar daar heb ik verder geen ervaring mee.
pi_101280234
Wat is eigenlijk de gemiddelde reactietijd van uitgevers?
pi_101280427
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 08:56 schreef hetzwartegat het volgende:
Wat is eigenlijk de gemiddelde reactietijd van uitgevers?
Twee tot zes maanden.
pi_101280684
Dat is dan jammer.

Planning was:

- half september naar uitgevers en naar extra proeflezer
- half september tot en met half oktober; opmaak doen, foto's en illustraties verzamelen en aanpassingen doen naar aanleiding van opmerkingen proeflezer
- eind oktober kijken of uitgevers geïnteresseerd zijn
- eind oktober naar de drukker, als uitgevers niet geïnteresseerd zijn
- begin november boek uit (nog net voor sinterklaas en had beloofd dat het dan af zou zijn)
  zondag 28 augustus 2011 @ 09:57:17 #21
71919 wonderer
pi_101280711
Die planning is zelfs voor een POD-"uitgever" redelijk krap.

Aan de andere kant, mijn uitgever heeft mijn derde boek ergens in April gelezen en begin juli was het op de markt. Dus het kan wel ;) Maar niet voor een debuut.
  Moderator zondag 28 augustus 2011 @ 13:16:50 #22
42184 crew  DaMart
pi_101284776
Zo'n synopsis schrijven is nog een behoorlijke uitdaging, maar volgens mij is hij nu wel af. Ik heb ook de clou erin gezet, want ik neem aan dat uitgevers dat wel verwachten, en dat ze niet het hele verhaal moeten lezen om daarachter te komen. Overigens heb ik me beperkt tot de belangrijkste verhaallijnen, en een paar kleinere verhaallijnen die de hoofdlijnen ondersteunen niet genoemd.
  Moderator zondag 28 augustus 2011 @ 21:25:52 #23
42184 crew  DaMart
pi_101306375
Oké, misschien had ik toch beter eerst kunnen googelen voordat ik die synopsis ging schrijven... nu weer helemaal herschreven dus :').
pi_101313771
DaMart, ik kan me voorstellen dat je behoorlijk zenuwachtig bent, maar het hoeft niet allemaal volgens de regeltjes. Je eigen versie van het verhaal is goed genoeg. Noem de belangrijkste punten (dus ook de plot) en introduceer de belangrijkste personages, daarmee kom je ver genoeg als je brief er ook goed uitziet en - vooral dat - je script voldoet.
  Moderator zondag 28 augustus 2011 @ 23:34:51 #25
42184 crew  DaMart
pi_101315038
Ik ben best wel perfectionistisch, dus dan wil ik het zo goed mogelijk doen :@. Maar ik heb de samenvatting van de inhoud nu nog korter gemaakt, en zeg nu ook iets over opbouw, thema's, iets meer over het karakter van de hoofdpersoon en waar en wanneer het verhaal zich afspeelt. Het is dus wat completer geworden.

En de brief daar ga ik de komende dagen aan werken, al wordt de brief een e-mail in eerste instantie. Een paar uitgevers waar het verhaal mijns inziens wel bij past, en waar ik ook meerdere goede boeken van in de kast heb staan (en waar ik me in zekere zin dus ook mee kan identificeren), willen het liefst manuscripten per e-mail hebben :).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')