Welk blad wil je vervangen? Voor het kleinste blad van een triple moet het crankstel eraf, andere lukken meestal wel met een beetje manoeuvreren. Soms draait de bladmoer mee, die moet je dan even tegenhouder met een sleuteltje of evt een platte schroevendraaier.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 13:20 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Je hebt toch een speciaal stuk gereedschap nodig om de crank van het bracket los te maken?Of denk ik weer veel te ingewikkeld
Het kleine blad van een compact... Staat er niet ergens een handig filmpje? Als ik niet speciaal gereedschap nodig heb zou het me inderdaad wel zelf moeten lukken.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 13:30 schreef eentwee het volgende:
[..]
Welk blad wil je vervangen? Voor het kleinste blad van een triple moet het crankstel eraf, andere lukken meestal wel met een beetje manoeuvreren. Soms draait de bladmoer mee, die moet je dan even tegenhouder met een sleuteltje of evt een platte schroevendraaier.
Triple. Opgelost.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:57 schreef Devpartner het volgende:
Ik rijd nu al een aantal jaren(7) op een ridley met Ultegra 10speed en crank 52-39.
Nu ben ik iemand die graag bergop rijd en dit vroeger vooral deed met de MTB omwille van de kleinere versnellingen, vermits deze fiets compleet uitgejakkerd is ben ik aan het kijken hoe ik mijn koersfiets heuvel acceptabel kan maken.
Ik ben geen amateur of prof renner dus het 52x blad gebruik ik zogoed als nooit. die 39 is leuk voor op het vlakke en ruim voldoende om <37/u te rijden. (ik rijd bij normale intensiteit ~ 95-105rpm en bij zware ~110rpm).
Dus bottom line ik gebruik maar 5-6 versnellingen van de mogelijke 20... en heb dus 0,0 over voor bergop. (note het is doenbaar voor de vlaamse ardennen omdat je daar nog explosief kunt rijden, in de ardennen zit ik tegen 50-60rpm te trappen wat dodelijk is als je 100 gewoon bent)
Nu een compact ultegra laten steken is al magnifiek duur, zeker als ik er eigenlijk niet veel mee ben.
De 50 geeft mij amper meer mogelijkheden en een 34 is mogelijks weer te klein op voor het platte.
Weet er toevallig iemand met welke cranks ik 46-48 als grote plaat kan steken en 28-34 als kleine? of andere oplossingen?
Mountenbike crankstellen hebben zoiets (48-28 dacht ik) maar ik veronderstel dat die niet compatibel zijn met mijn ultegra shifters?. Want ik vrees dat als ik shifters erbij zou nemen ik mss beter uitkijk naar een nieuwe fiets in aanbieding (mbt prijs)
note: ik gebruik een trapfrequentie calculator om te zien welke range mijn huidige groep geeft en welke range voor mij beter zou zijn.
11-27.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 15:03 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Wat voor cassette rij je dan mee trouwens?
Als je overstapt op een triple moet je iig een andere voorderailleur en volgens mij ook andere shifters..quote:Op vrijdag 24 februari 2012 15:13 schreef Devpartner het volgende:
[..]
11-27.
Triple is idd een oplossing.. mss een 105 groep dat die de prijs zou drukken en die shifter geen 100% andere vorm heeft
yep i know. vandaar ik eerst wou horen of er oplossingen waren waar ik zo min mogelijk dien aan te passen.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 15:15 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Als je overstapt op een triple moet je iig een andere voorderailleur en volgens mij ook andere shifters..
Volgens mij kan je met een double voor niet kleiner dan 38 tandjes. Achter kun je zonder aanpassingen ook alleen nog maar naar de 28, dus ik denk dat je vrije weinig optie's overhoud...quote:Op vrijdag 24 februari 2012 15:17 schreef Devpartner het volgende:
[..]
yep i know. vandaar ik eerst wou horen of er oplossingen waren waar ik zo min mogelijk dien aan te passen.
En ikzelf wat verloren loop tussen de mogelijkheden. (Kan toch niet de enige zijn die een 52plaat belachelijk groot vind .-))
Er zijn legio opties! Aangezien je met een dubbel rijdt kun je een compact crankstel plaatsen zonder dat je iets hoeft te veranderen aan je shifters en derailleurs. Hooguit je voorderailleur wat lager zetten. Je kunt een standaard wegcrankstel kopen van Shimano (105 of Ultegra serie), dat moet zeker lukken voor minder dan 100¤. Als je aan een 46 buitenblad genoeg hebt kun je kijken naar een cross crankstel. Shimano maakt die, kosten niet veel: CX-50 en CX-70. FSA heeft ze ook, Gossamer en Energy cross. Dan heb je standaard een 46/36 verzet. Deze behoren zelfs te passen in een Shimano bottom bracket alleen heb je wel een rubberen hamer nodig (heb ik in mijn crossfiets, werkt prima). Sram heeft ook crosscrankstellen (iig Rival) maar dan moet je wel je BB vervangen (GXP). Ik geloof dat er zelfs crankstellen bestaan met een 46/34 vertanding, maar een losse 34 (of zelfs 33: TA Zephyr) kost je ook de kop niet (20¤).quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:57 schreef Devpartner het volgende:
Ik rijd nu al een aantal jaren(7) op een ridley met Ultegra 10speed en crank 52-39.
Nu ben ik iemand die graag bergop rijd en dit vroeger vooral deed met de MTB omwille van de kleinere versnellingen, vermits deze fiets compleet uitgejakkerd is ben ik aan het kijken hoe ik mijn koersfiets heuvel acceptabel kan maken.
Ik ben geen amateur of prof renner dus het 52x blad gebruik ik zogoed als nooit. die 39 is leuk voor op het vlakke en ruim voldoende om <37/u te rijden. (ik rijd bij normale intensiteit ~ 95-105rpm en bij zware ~110rpm).
Dus bottom line ik gebruik maar 5-6 versnellingen van de mogelijke 20... en heb dus 0,0 over voor bergop. (note het is doenbaar voor de vlaamse ardennen omdat je daar nog explosief kunt rijden, in de ardennen zit ik tegen 50-60rpm te trappen wat dodelijk is als je 100 gewoon bent)
Nu een compact ultegra laten steken is al magnifiek duur, zeker als ik er eigenlijk niet veel mee ben.
De 50 geeft mij amper meer mogelijkheden en een 34 is mogelijks weer te klein op voor het platte.
Weet er toevallig iemand met welke cranks ik 46-48 als grote plaat kan steken en 28-34 als kleine? of andere oplossingen?
Mountenbike crankstellen hebben zoiets (48-28 dacht ik) maar ik veronderstel dat die niet compatibel zijn met mijn ultegra shifters?. Want ik vrees dat als ik shifters erbij zou nemen ik mss beter uitkijk naar een nieuwe fiets in aanbieding (mbt prijs)
note: ik gebruik een trapfrequentie calculator om te zien welke range mijn huidige groep geeft en welke range voor mij beter zou zijn.
Tnx. Ik ga keertje kijken naar de cross uitvoeringen. 46 vanvoor zou ideaal zijn. Dat zou mij al een veel groter bereik geven voor de snelheden die ik fiets en denk te gaan fietsenquote:Op vrijdag 24 februari 2012 16:35 schreef eentwee het volgende:
[..]
Er zijn legio opties! Aangezien je met een dubbel rijdt kun je een compact crankstel plaatsen zonder dat je iets hoeft te veranderen aan je shifters en derailleurs. Hooguit je voorderailleur wat lager zetten. Je kunt een standaard wegcrankstel kopen van Shimano (105 of Ultegra serie), dat moet zeker lukken voor minder dan 100¤. Als je aan een 46 buitenblad genoeg hebt kun je kijken naar een cross crankstel. Shimano maakt die, kosten niet veel: CX-50 en CX-70. FSA heeft ze ook, Gossamer en Energy cross. Dan heb je standaard een 46/36 verzet. Deze behoren zelfs te passen in een Shimano bottom bracket alleen heb je wel een rubberen hamer nodig (heb ik in mijn crossfiets, werkt prima). Sram heeft ook crosscrankstellen (iig Rival) maar dan moet je wel je BB vervangen (GXP). Ik geloof dat er zelfs crankstellen bestaan met een 46/34 vertanding, maar een losse 34 (of zelfs 33: TA Zephyr) kost je ook de kop niet (20¤).
Qua cassette kun je in elk geval probleemloos naar een 28. Er zijn ook kensen die een 12-30 10sp Tiagra cassette met een korte kooi derailleur monteren. Dit gaat waarschijnlijk goed zolang je niet groot-groot schakelt maar daar geef ik geen garanties op
Jou ontgaat ook niets he?quote:Op zaterdag 25 februari 2012 17:50 schreef eentwee het volgende:
Ziet er goed uit! Ultegra 6700 met Gossamer compact? Twee fancy zwarte bidonhoudertjes erop en je bent het mannetje. Wat heb je ervoor betaald?
Yep, met Giant CR velgen. Volgens mij zit dat er standaard af-fabriek allemaal op.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 21:51 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Goede fiets hoor![]()
Ultegra naven? Volgens mij heb ik exact dezelfdealleen ander kleurtje..
Och, ben je wat minder snel weg bij het stoplicht, maar voor een toerrijder is kwaliteit belangrijker dan gewicht.quote:Op zondag 26 februari 2012 11:08 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Niks mis met die wielen. Naven zijn goed. Lekker stevig door de vele spaken. Rij overal door en overheen maar zijn nog steeds kaarsrecht. Enige nadeel is dat ze zwaar zijn.
Ik denk dat deze ook tegen de meeste 2e hands fietsen kan concurreren voor zo'n bedrag...quote:Op dinsdag 28 februari 2012 12:03 schreef Yankee het volgende:
Voor dat geld zou ik een tweedehands racer kopen
Prima fietsquote:Op vrijdag 9 maart 2012 10:17 schreef Flat-Eric het volgende:
Ook racefiets aangeschaft, het is een nieuwe fiets geworden.
Keuze is gevallen op een overjarige Giant TCR 0.
[ afbeelding ]
Info op de Giant website: info
Nu nog setje pedalen binnen krijgen en hij kan de weg op!
LOL!quote:Op vrijdag 9 maart 2012 10:39 schreef eentwee het volgende:
Wat een slechte foto! Fiets is niets mis mee idd
http://www.flickr.com/pho(...)7166/in/photostream/ Wat zie ik daar voor plastic bord?quote:Op vrijdag 9 maart 2012 10:42 schreef Flat-Eric het volgende:
[..]
LOL!
Even snel uit het vuistje geschoten. Wanneer de fiets buiten komt in z'n natuurlijke habitat beloof ik een betere te maken.![]()
Belofte/Elite:quote:Op woensdag 21 maart 2012 17:28 schreef FastFox91 het volgende:
Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen belofte, elite, amateur en sportklasse?
Duidelijk.quote:Op woensdag 21 maart 2012 17:31 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Belofte/Elite:
[ afbeelding ]
Amateur:
[ afbeelding ]
Sportklasse:
[ afbeelding ]
Volgens mij heeft dat met leeftijd te maken maar komt het qua niveau redelijk overeen.quote:
Ah, thx.quote:Op woensdag 21 maart 2012 17:38 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Volgens mij heeft dat met leeftijd te maken maar komt het qua niveau redelijk overeen.
Edit: beloften tot je 22ste. Dan zal elite nog wel een stapje hoger zijn.
Als ik onderweg stop voor een broodje kan ik het daar vanaf eten.quote:Op woensdag 21 maart 2012 17:31 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
http://www.flickr.com/pho(...)7166/in/photostream/ Wat zie ik daar voor plastic bord?
Dat is heel handig tegen het aflopen van de ketting.quote:Op woensdag 21 maart 2012 17:31 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
http://www.flickr.com/pho(...)7166/in/photostream/ Wat zie ik daar voor plastic bord?
Met een beetje zoeken kun je voor 500 ¤ 2ehands wel een betere fiets vinden ja. Het is alleen als beginner wel vaak lastig om de goede fietsen eruit te pikken.quote:Op donderdag 22 maart 2012 16:20 schreef Gesloten het volgende:
Is dit een goede fiets voor een beginner, of raden jullie aan om te starten met een tweedehands? Budget ligt rond de ¤500.
Als je echt niet veel meer dan ¤500 uit kunt/wilt geven zou ik kijken naar een mooie tweedehands met ultegra of vergelijkbaar. Dat moet met goed zoeken best te vinden zijnquote:Op donderdag 22 maart 2012 16:20 schreef Gesloten het volgende:
Is dit een goede fiets voor een beginner, of raden jullie aan om te starten met een tweedehands? Budget ligt rond de ¤500.
Ik ga morgen naar de fiets kijken. Budget is om en nabij de 400 euro..nog tips:)quote:Op vrijdag 23 maart 2012 14:17 schreef Narcotical het volgende:
Als ik tussen die 2 moest kiezen zou ik voor die eerste gaan met tiagra. Wat is je budget als ik vragen mag?:)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |