Welk blad wil je vervangen? Voor het kleinste blad van een triple moet het crankstel eraf, andere lukken meestal wel met een beetje manoeuvreren. Soms draait de bladmoer mee, die moet je dan even tegenhouder met een sleuteltje of evt een platte schroevendraaier.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 13:20 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Je hebt toch een speciaal stuk gereedschap nodig om de crank van het bracket los te maken?Of denk ik weer veel te ingewikkeld
Het kleine blad van een compact... Staat er niet ergens een handig filmpje? Als ik niet speciaal gereedschap nodig heb zou het me inderdaad wel zelf moeten lukken.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 13:30 schreef eentwee het volgende:
[..]
Welk blad wil je vervangen? Voor het kleinste blad van een triple moet het crankstel eraf, andere lukken meestal wel met een beetje manoeuvreren. Soms draait de bladmoer mee, die moet je dan even tegenhouder met een sleuteltje of evt een platte schroevendraaier.
Triple. Opgelost.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:57 schreef Devpartner het volgende:
Ik rijd nu al een aantal jaren(7) op een ridley met Ultegra 10speed en crank 52-39.
Nu ben ik iemand die graag bergop rijd en dit vroeger vooral deed met de MTB omwille van de kleinere versnellingen, vermits deze fiets compleet uitgejakkerd is ben ik aan het kijken hoe ik mijn koersfiets heuvel acceptabel kan maken.
Ik ben geen amateur of prof renner dus het 52x blad gebruik ik zogoed als nooit. die 39 is leuk voor op het vlakke en ruim voldoende om <37/u te rijden. (ik rijd bij normale intensiteit ~ 95-105rpm en bij zware ~110rpm).
Dus bottom line ik gebruik maar 5-6 versnellingen van de mogelijke 20... en heb dus 0,0 over voor bergop. (note het is doenbaar voor de vlaamse ardennen omdat je daar nog explosief kunt rijden, in de ardennen zit ik tegen 50-60rpm te trappen wat dodelijk is als je 100 gewoon bent)
Nu een compact ultegra laten steken is al magnifiek duur, zeker als ik er eigenlijk niet veel mee ben.
De 50 geeft mij amper meer mogelijkheden en een 34 is mogelijks weer te klein op voor het platte.
Weet er toevallig iemand met welke cranks ik 46-48 als grote plaat kan steken en 28-34 als kleine? of andere oplossingen?
Mountenbike crankstellen hebben zoiets (48-28 dacht ik) maar ik veronderstel dat die niet compatibel zijn met mijn ultegra shifters?. Want ik vrees dat als ik shifters erbij zou nemen ik mss beter uitkijk naar een nieuwe fiets in aanbieding (mbt prijs)
note: ik gebruik een trapfrequentie calculator om te zien welke range mijn huidige groep geeft en welke range voor mij beter zou zijn.
11-27.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 15:03 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Wat voor cassette rij je dan mee trouwens?
Als je overstapt op een triple moet je iig een andere voorderailleur en volgens mij ook andere shifters..quote:Op vrijdag 24 februari 2012 15:13 schreef Devpartner het volgende:
[..]
11-27.
Triple is idd een oplossing.. mss een 105 groep dat die de prijs zou drukken en die shifter geen 100% andere vorm heeft
yep i know. vandaar ik eerst wou horen of er oplossingen waren waar ik zo min mogelijk dien aan te passen.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 15:15 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Als je overstapt op een triple moet je iig een andere voorderailleur en volgens mij ook andere shifters..
Volgens mij kan je met een double voor niet kleiner dan 38 tandjes. Achter kun je zonder aanpassingen ook alleen nog maar naar de 28, dus ik denk dat je vrije weinig optie's overhoud...quote:Op vrijdag 24 februari 2012 15:17 schreef Devpartner het volgende:
[..]
yep i know. vandaar ik eerst wou horen of er oplossingen waren waar ik zo min mogelijk dien aan te passen.
En ikzelf wat verloren loop tussen de mogelijkheden. (Kan toch niet de enige zijn die een 52plaat belachelijk groot vind .-))
Er zijn legio opties! Aangezien je met een dubbel rijdt kun je een compact crankstel plaatsen zonder dat je iets hoeft te veranderen aan je shifters en derailleurs. Hooguit je voorderailleur wat lager zetten. Je kunt een standaard wegcrankstel kopen van Shimano (105 of Ultegra serie), dat moet zeker lukken voor minder dan 100¤. Als je aan een 46 buitenblad genoeg hebt kun je kijken naar een cross crankstel. Shimano maakt die, kosten niet veel: CX-50 en CX-70. FSA heeft ze ook, Gossamer en Energy cross. Dan heb je standaard een 46/36 verzet. Deze behoren zelfs te passen in een Shimano bottom bracket alleen heb je wel een rubberen hamer nodig (heb ik in mijn crossfiets, werkt prima). Sram heeft ook crosscrankstellen (iig Rival) maar dan moet je wel je BB vervangen (GXP). Ik geloof dat er zelfs crankstellen bestaan met een 46/34 vertanding, maar een losse 34 (of zelfs 33: TA Zephyr) kost je ook de kop niet (20¤).quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:57 schreef Devpartner het volgende:
Ik rijd nu al een aantal jaren(7) op een ridley met Ultegra 10speed en crank 52-39.
Nu ben ik iemand die graag bergop rijd en dit vroeger vooral deed met de MTB omwille van de kleinere versnellingen, vermits deze fiets compleet uitgejakkerd is ben ik aan het kijken hoe ik mijn koersfiets heuvel acceptabel kan maken.
Ik ben geen amateur of prof renner dus het 52x blad gebruik ik zogoed als nooit. die 39 is leuk voor op het vlakke en ruim voldoende om <37/u te rijden. (ik rijd bij normale intensiteit ~ 95-105rpm en bij zware ~110rpm).
Dus bottom line ik gebruik maar 5-6 versnellingen van de mogelijke 20... en heb dus 0,0 over voor bergop. (note het is doenbaar voor de vlaamse ardennen omdat je daar nog explosief kunt rijden, in de ardennen zit ik tegen 50-60rpm te trappen wat dodelijk is als je 100 gewoon bent)
Nu een compact ultegra laten steken is al magnifiek duur, zeker als ik er eigenlijk niet veel mee ben.
De 50 geeft mij amper meer mogelijkheden en een 34 is mogelijks weer te klein op voor het platte.
Weet er toevallig iemand met welke cranks ik 46-48 als grote plaat kan steken en 28-34 als kleine? of andere oplossingen?
Mountenbike crankstellen hebben zoiets (48-28 dacht ik) maar ik veronderstel dat die niet compatibel zijn met mijn ultegra shifters?. Want ik vrees dat als ik shifters erbij zou nemen ik mss beter uitkijk naar een nieuwe fiets in aanbieding (mbt prijs)
note: ik gebruik een trapfrequentie calculator om te zien welke range mijn huidige groep geeft en welke range voor mij beter zou zijn.
Tnx. Ik ga keertje kijken naar de cross uitvoeringen. 46 vanvoor zou ideaal zijn. Dat zou mij al een veel groter bereik geven voor de snelheden die ik fiets en denk te gaan fietsenquote:Op vrijdag 24 februari 2012 16:35 schreef eentwee het volgende:
[..]
Er zijn legio opties! Aangezien je met een dubbel rijdt kun je een compact crankstel plaatsen zonder dat je iets hoeft te veranderen aan je shifters en derailleurs. Hooguit je voorderailleur wat lager zetten. Je kunt een standaard wegcrankstel kopen van Shimano (105 of Ultegra serie), dat moet zeker lukken voor minder dan 100¤. Als je aan een 46 buitenblad genoeg hebt kun je kijken naar een cross crankstel. Shimano maakt die, kosten niet veel: CX-50 en CX-70. FSA heeft ze ook, Gossamer en Energy cross. Dan heb je standaard een 46/36 verzet. Deze behoren zelfs te passen in een Shimano bottom bracket alleen heb je wel een rubberen hamer nodig (heb ik in mijn crossfiets, werkt prima). Sram heeft ook crosscrankstellen (iig Rival) maar dan moet je wel je BB vervangen (GXP). Ik geloof dat er zelfs crankstellen bestaan met een 46/34 vertanding, maar een losse 34 (of zelfs 33: TA Zephyr) kost je ook de kop niet (20¤).
Qua cassette kun je in elk geval probleemloos naar een 28. Er zijn ook kensen die een 12-30 10sp Tiagra cassette met een korte kooi derailleur monteren. Dit gaat waarschijnlijk goed zolang je niet groot-groot schakelt maar daar geef ik geen garanties op
Jou ontgaat ook niets he?quote:Op zaterdag 25 februari 2012 17:50 schreef eentwee het volgende:
Ziet er goed uit! Ultegra 6700 met Gossamer compact? Twee fancy zwarte bidonhoudertjes erop en je bent het mannetje. Wat heb je ervoor betaald?
Yep, met Giant CR velgen. Volgens mij zit dat er standaard af-fabriek allemaal op.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 21:51 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Goede fiets hoor![]()
Ultegra naven? Volgens mij heb ik exact dezelfdealleen ander kleurtje..
Och, ben je wat minder snel weg bij het stoplicht, maar voor een toerrijder is kwaliteit belangrijker dan gewicht.quote:Op zondag 26 februari 2012 11:08 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Niks mis met die wielen. Naven zijn goed. Lekker stevig door de vele spaken. Rij overal door en overheen maar zijn nog steeds kaarsrecht. Enige nadeel is dat ze zwaar zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |