Rezania | woensdag 17 augustus 2011 @ 18:48 |
![]() Wat is het? Transport Tycoon is een Tycoon-spel waarin jij de baas van een vervoersbedrijf bent. Je begint in 1950. Het is de bedoeling om zoveel mogelijk geld te verdienen en de concurrentie voor te blijven. In het begin kun je wat ouderwetse vrachtwagens, boten, treinen en een vliegtuig kopen, maar in de loop van de tijd komen daar steeds nieuwere vervoersmiddelen bij. Eerst kun je bijvoorbeeld alleen een klein vliegveld bouwen maar later ook een grote. De treinen zijn eerst stoomtreinen, vervolgens diesels en daarna elektrische treinen. In 2000 krijg je de beschikking over Monorail. Dan kan je al je spoor gaan vervangen en met Monorail treinen gaan rijden. Bij de boten krijg je later de beschikking over hovercrafts en bij de vliegtuigen nog een vliegtuig dat veel lijkt op de Concorde. Nog later krijg je er weer een railsoort bij: MagLev. Deze treinen gaan nog veel harder dan monorail. Transport Tycoon is er in diverse varianten. In den beginne was er Transport Tycoon (original). Later kwam er een tweede versie, Transport Tycoon DeLuxe. Beide versies draaien niet onder Windows XP. Om dit probleem op te lossen zijn diverse programmeurs aan de slag gegaan, met als resultaat twee stromingen. De eerste stroming is TTDPatch, de tweede heet OpenTTD. Aangezien nagenoeg iedereen OpenTTD speelt, zal de OP verder niet uitwijden over TTDPatch. Waar kan ik het downloaden en hoe installeer ik het? Je kan op deze pagina de laatste versie van OpenTTD downloaden. Alles zit inbegrepen, tegenwoordig hoef je niet meer de originele Transport Tycoon Deluxe-bestanden te hebben. Ik snap er helemaal niets van! Oke, dan volgt hier een korte tutorial. Het doel is geld te verdienen door goederen en passagiers te vervoeren. Passagiers en post willen van de ene naar de andere stad vervoerd worden, goederen van de ene industrie naar de andere. Om uit te vinden wat nou wat produceert en/of accepteert, klik je gewoon op een industrie. ![]() Een kort stappenplan voor wie snel aan de slag wil: ![]() 1. Bouw een depot in de juiste richting. 2. Klik op nieuwe voertuigen. 3. Klik op de gewenste locomotief in het nieuw geopende venster, klik vervolgens op bouw voertuig. Maak op dezelfde manier de gewenste wagons eraan vast. 4. Klik in het treinvenster dat opent zodra je een locomotief bouwt, op de orders knop (2e van onder). 5. Klik op de Ga naar-knop. 6. Klik op een station. 7. Herhaal stap 5 en 6 voor het andere station. 8. Klik op de Gestopt-knop om de trein te starten. Ik wil meer winst! Dat kan! Laat meer treinen rijden tussen je stations. Hieronder volgen enkele plaatjes om te laten zien hoe dat kan zonder botsingen te krijgen, hiervoor maak je seinen (signals). ![]() Dit is de makkelijkste manier om een lijn te bouwen. Gewoon 1 spoortje, met 1 treintje en 2 stations. Alleen niet erg efficiënt bij hoge aantallen goederen of passagiers. ![]() Je kunt ook 2 lijntjes naast elkaar leggen. Dit geeft al een dubbele capaciteit, maar je hebt ook de dubbele ruimte nodig. Als je veel ruimte hebt, en veel geld en tijd en zin om veel spoor aan te leggen, dan blijft dit een goede manier om opstoppingen te voorkomen bij gebruik van veel treinen. Als iedere trein zijn eigen spoor heeft, ontstaan er natuurlijk nooit opstoppingen. Door fanatieke spelers wordt dit wel als een lelijke oplossing beschouwd. Ook is dit niet realistisch, de NS heeft ook geen 30 rails tussen Amsterdam en Utrecht liggen. ![]() Wederom een dubbele lijn, maar nu met seinen en wissels. Er zijn verschillende soorten seinen in TTD. De belangrijkste zijn: one-way signals, two-way signals, pre-signals en exit-signals. Op de afbeelding kun je zien wat ze doen. One-way signals zorgen ervoor dat treinen op een bepaald stuk spoor maar 1 richting op kunnen rijden. Hierdoor kunnen er meerdere treinen achter elkaar rijden op 1 spoor tussen 2 stations. Op het ene spoor laat je ze de ene kant op rijden, op het andere spoor de andere kant op. De onderlinge afstand tussen de one-way signals bepaalt hoeveel treinen er tussen 2 stations kunnen rijden. Een mooie afstand is bijvoorbeeld om de 4 vakjes een sein. Maar wat is de spaghetti voor een station? Dit is zo gemaakt omdat aankomende treinen dan naar allebei de sporen kunnen rijden op het station, tevens kan van ieder stationsspoor de trein naar het "afvoer"-spoor rijden. Hoe werkt het dan met die pre- en exit-signals? Die gebruik je bij een station met meerdere sporen. Het laatste sein op het "aanvoer"-spoor maak je een one-way pre-signal. Dit sein heeft een horizontaal geel balkje. Vervolgens bouw je op ieder stationsspoor een two-way exit-signal. Deze hebben een verticaal wit balkje. Het werkt als volgt: als een trein een stationsspoor bezet, wordt het bijbehorende exit-signal rood. Als alle exit-signals rood zijn, wordt het bijbehorende pre-signal ook rood. Duidelijker uitgelegd: een trein rijdt niet verder de wissel op als alle stationssporen bezet zijn. Het nut hiervan is dat het wissel vrij blijft, zodat treinen nog uit het station kunnen rijden. Als je geen pre- en exit-signals zou gebruiken, zou de wachtende trein de wissels oprijden, waarna de treinen op het station niet weg zouden kunnen rijden. Gevolg: algehele opstopping a la NS. Dat kunnen wij natuurlijk beter ![]() ![]() Hoe bouw je de verschillende seinen? Door 1 keer te klikken maak je een two-way. Nog 1 keer klikken op hetzelfde sein een one-way, en nog een keer klikken een one-way de andere kant op. Door ctrl-klikken op een bestaand sein (dus niet ctrl-klikken als er nog geen sein staat!) bouw je een pre-signal. Nog een keer ctrl-klikken: exit signal, en een derde keer ctrl-klikken: een combo-signal (pre- en exit-signal in 1, voor de gevorderden. Dit ga ik hier niet uitleggen). Een station met veel treinen kan natuurlijk veel efficiënter dan bovenstaande voorbeeld met seinen. Dat kan met zogenaamde RoRo-stations. Dit staat voor Roll-on Roll-off. ![]() Zoals je ziet komen treinen aan de ene kant het station binnen, en gaan er aan de andere kant weer uit. Dit heeft tot gevolg dat binnenkomende treinen de weggaande treinen niet in de weg zitten. Klik hier voor een groter plaatje. Je kan voor kruisingen het bekende klaverblad gebruiken: ![]() Dit is wel ongeveer de basis van het spel, hier kun je een heel eind mee komen. Experimenteer vooral lekker zelf en lekker veel met verschillende stations, sporen en seinen, dit is juist de fun-factor! De kunst is volgens velen om zoveel mogelijk treinen te laten rijden in 1 netwerk zonder dat de boel vastloopt. Zijn er nog leuke of interessante downloads beschikbaar? Jazeker! • Voor OpenTTD is een savegame beschikbaar waarin heel veel kruisingen (junctions) opgenomen zijn als voorbeeld. • Hier is een groot scenario van Nederland te downloaden voor OpenTTD. Handige links • Officiële website: http://www.openttd.org • Laatste versie: http://www.openttd.org/en/download-stable • SourceForge pagina: http://sourceforge.net/projects/openttd/ • Nightlies: http://www.openttd.org/en/download-trunk • Server browser: http://www.openttd.org/en/servers • OpenTTD Wiki (met manual): http://wiki.openttd.org/index.php/Main_Page • Forums voor OpenTTD, TTDPatch, Locomotion en andere: http://www.tt-forums.net • Stations, voertuiglijsten, tips en kruispunten: http://www.transporttycoon.net • Signal Guide: http://uwe.s2000.ws/ttdx/signal/index.php?lang=en • Nieuwe graphics en voertuigen: http://grfcrawler.tt-forums.net/ Servers van Fok!Users • FOK!server (lingen.nu:3984) gehost door Bart. Speciaal voor FOK!kers! Wachtwoord: fokyou • Maarten 1t/m5 (openttd.servebeer.com:3977 t/m openttd.servebeer.com:3981) gehost door Maartena De grote OpenTTD-FAQ In spoiler om de OP niet zo lang te maken ![]() De OP Deze OP is gemaakt door Bart, voor vragen, opmerkingen of tips voor wijzigingen/toevoegingen kunnen jullie bij hem terecht. [ Bericht 0% gewijzigd door Bart op 20-01-2012 16:26:46 ] | |
Laser. | woensdag 17 augustus 2011 @ 19:04 |
tvp!!!!!!! Die wil ik weer spelen!! ![]() | |
Rezania | woensdag 17 augustus 2011 @ 19:09 |
Leuk, maar ooit van de 'volg topic' knop gehoord? ![]() | |
Willemsuh | woensdag 17 augustus 2011 @ 20:29 |
oke thanks maar hoe krijg je die in het spel ? Toevallig een Ned uitleg ? | |
Rezania | woensdag 17 augustus 2011 @ 20:32 |
Bedoel je die patch? Ik heb werkelijk geen idee hoe je patches moet installeren bij OpenTTD. Misschien dat iemand anders het weet. | |
Willemsuh | woensdag 17 augustus 2011 @ 20:41 |
Ja dat bedoelde ik, kan op die site ook niet echt iets erover vinden. Bart misschien ??? | |
Bart | woensdag 17 augustus 2011 @ 21:52 |
Hoe je een patch in het spel krijgt? Zelf compilen, maar dat doe je niet zo maar even. Dan kun je beter op het forum zoeken naar een gecompileerde patchpack waar hij al in zit. | |
theKiD | donderdag 18 augustus 2011 @ 00:45 |
Ik heb dat scenario van NL gedownload, maar hoe krijg ik dat in het spel? Waar moet ik dat naartoe kopieëren? | |
Bart | donderdag 18 augustus 2011 @ 08:00 |
Heel verrassend moet dat naar de map 'scenario'. | |
Laser. | donderdag 18 augustus 2011 @ 15:54 |
Ik heb de Engelse versie, waar kan ik die "Bouw niewue gebouwen-knop" precies vinden? | |
Bart | donderdag 18 augustus 2011 @ 15:56 |
Klik op de stadnaam, dan krijg je een venster met info. Onderin een scrollbaar lijstje met zaken die je kan doen. Als je genoeg geld hebt, staat Fund new buildings daarbij. | |
Laser. | donderdag 18 augustus 2011 @ 16:00 |
Ok thanks! Ik zie op dit moment alleen 3 soorten advertenties die ik kan doen voor passagiers. Denk dat ik dan nog niet genoeg geld heb. ![]() | |
ouderejongere | donderdag 18 augustus 2011 @ 20:16 |
Je kan beter beginnen met industrie. Industrieën groeien snel als meer dan 50% van de aangeboden lading wordt vervoerd. In het begin van het spel als de steden nog klein zijn levert passagiersvervoer weinig op. | |
Willemsuh | donderdag 18 augustus 2011 @ 20:17 |
Oke thanks Bart, ben al ff aan het zoeken naar een gecompileerde patchpack maar das ook niet zo makkelijk te vinden... denk dat ik maar gewoon op 2048x2048 blijf ![]() | |
Willemsuh | donderdag 18 augustus 2011 @ 21:33 |
Is het trouwens van toepassing voor de groei van een stad hoeveel goederen je aanleverd ? Ik heb nu een stad waar zo'n 20/25 treinen komen x1036 kratten... | |
Bart | donderdag 18 augustus 2011 @ 21:42 |
Hangt van het climate of. In Temperate niet, maar in Arctic geloof ik wel. In Desert moet je goederen en water aanvoeren dacht ik. | |
Willemsuh | donderdag 18 augustus 2011 @ 22:11 |
Oke ik speel gewoon Temperate dus daar heeft t geen invloed. Heb nog een map in Desert maar daar krijg je niet te zien hoeveel er heen moet alleen hoeveel er de afgelopen maand binnengekomen is. | |
theKiD | zaterdag 20 augustus 2011 @ 10:05 |
Sinds vanmorgen gaan mijn verdiensten ineens heel erg hard omhoog ![]() ![]() | |
MaxMark | zaterdag 20 augustus 2011 @ 17:08 |
Vliegtuigen zijn altijd de beste money makers. Maar qua uitdaging helemaal nul, daarom treinen ![]() | |
Edjetoch | zondag 21 augustus 2011 @ 11:49 |
Vet! leuk topic! | |
Willemsuh | maandag 22 augustus 2011 @ 19:03 |
Waarom gaan treinen uit zichzelf naar een ander station dan opgegeven ? Impliciet krijg je dan. Hoe kan je dit voorkomen ? | |
Bart | maandag 22 augustus 2011 @ 19:49 |
Dan doen ze alleen als ze de weg niet kunnen vinden naar het station waar ze heen moeten. Gebruikelijke oorzaken: stukje spoor vergeten, sein verkeerd om, elektrische treinen over niet-geëlektrificeerd spoor willen laten rijden. | |
Willemsuh | maandag 22 augustus 2011 @ 20:38 |
@ Bart, Nope geen van alle.. Als je wilt kan ik de savegame wel sturen.. | |
Willemsuh | dinsdag 23 augustus 2011 @ 16:04 |
Wat groeien de steden trouwens snel met trams erin zeg.. Zowat niet bij te houden ! | |
Bart | dinsdag 23 augustus 2011 @ 16:06 |
Niet echt tijd voor, zit in een verhuizing. FOK!server zal daardoor ook ergens tussen 27-8 en 4-9 enkele dagen offline zijn. Geen idee hoelang echter. | |
Willemsuh | dinsdag 23 augustus 2011 @ 17:47 |
Ah das lastig dan idd, suc6 er dan maar mee! Ben een nieuwe map begonnen oude nog wel bewaard. Misschien binnenkort maar eens uitzoeken wat t probleem is. | |
Devv | zaterdag 27 augustus 2011 @ 19:41 |
Ik heb het vandaag maar weer eens gedownload. Wat een nostalgie ![]() ![]() ![]() | |
Pieter-utd | zaterdag 27 augustus 2011 @ 19:52 |
Klinkt leuk | |
Bart | zaterdag 27 augustus 2011 @ 20:33 |
Vanavond of morgenochtend gaat de server uit de lucht! | |
Boy_Snakeye | zondag 28 augustus 2011 @ 02:10 |
Is het mogelijk om de tekst te vergroten zoals die van de legenda en het overzicht van de treinen? Ik kan het amper lezen.... | |
mickeyD | woensdag 31 augustus 2011 @ 11:37 |
iets dichter bij je scherm gaan zitten? | |
Boy_Snakeye | woensdag 31 augustus 2011 @ 14:19 |
Ja dat moet maar voor nu. Maar om nou met je ogen 5 cm van het scherm te houden is ook niet echt gezond. | |
Rezania | woensdag 31 augustus 2011 @ 14:22 |
Je kan de resolutie aanpassen. | |
Boy_Snakeye | woensdag 31 augustus 2011 @ 18:52 |
Draai op 1680 * 1050 (20") ![]() | |
Rezania | woensdag 31 augustus 2011 @ 18:53 |
Ja, dan word alles heel erg klein. ![]() Die van mijn draait op 1280x800, probeer dat eens. ![]() | |
Boy_Snakeye | woensdag 31 augustus 2011 @ 18:57 |
Ik heb een 2e monitor een 17". Daar draai ik nou 1024* 768 tijdelijk. Maar ook daar is het naar verhouding amper leesbaar. | |
Rezania | woensdag 31 augustus 2011 @ 19:05 |
Tijd voor een bril dus. ![]() | |
Boy_Snakeye | woensdag 31 augustus 2011 @ 19:18 |
Kun jij het wel lezen zo dan? Ben niet de enig in ieder geval...... http://www.tt-forums.net/viewtopic.php?f=2&t=43729 Alleen de oplossingen die er staan klopt niet. in de openttd.cfg kan ik geen font gedeelte vinden ![]() | |
Rezania | woensdag 31 augustus 2011 @ 19:19 |
Met de resolutie op 1280x800 kan ik het prima lezen. Ik zit ongeveer 75cm van mijn beeldscherm af. | |
Boy_Snakeye | woensdag 31 augustus 2011 @ 19:39 |
Gevind. Moet natuurlijk wel de openttd.cfg file aanpassen bij "Mijn documenten\ttd" En niet in de locatie waar de installatiebestanden staan ![]() ![]() Das beter ![]() | |
Rezania | woensdag 31 augustus 2011 @ 19:48 |
Oké, weten we dat ook weer. ![]() | |
Green1 | donderdag 1 september 2011 @ 13:31 |
Shit.. ik weet dat er een hele tijd geleden iemand een station maakte waarbij de uitgang twee kanten opging. Dus naar links en rechts.. het was iets met bruggetjes enzo.. maar ik weet gewoon niet meer hoe het was. Er was ook ooit zo'n site met allemaal van die voorbeelden, maar die ben ik kwijt ![]() Edit: dit was die site: http://wiki.openttdcoop.org/Main_Page [ Bericht 14% gewijzigd door Green1 op 01-09-2011 13:44:51 ] | |
Proximo | vrijdag 2 september 2011 @ 18:53 |
Bedoel je zoiets als dit? Geen bruggetjes, maar het zou wel moeten werken ![]() | |
Green1 | dinsdag 6 september 2011 @ 16:12 |
Je plaatje werkt niet, maar ik heb het nu zo gefixt: ![]() | |
Bart | dinsdag 6 september 2011 @ 16:14 |
Screenshots maak je makkelijk met ctrl-s en in png-formaat. | |
Green1 | dinsdag 6 september 2011 @ 16:16 |
Ja, maar dan weet ik nooit waar die ze opslaat, en welke naam die heeft gekregen ![]() | |
hiddit | woensdag 7 september 2011 @ 18:56 |
weet iemand waar je de 1.1.1 versie kan downloaden ik kan alleen de 1.1.2 vinden | |
Bart | woensdag 7 september 2011 @ 19:08 |
http://ftp.snt.utwente.nl(...)/releases/index.html | |
hiddit | woensdag 7 september 2011 @ 19:10 |
dankjee | |
Borkydude | zondag 2 oktober 2011 @ 12:46 |
Oke welke moet ik hebben voor Windows Vista? | |
Bart | zondag 2 oktober 2011 @ 13:12 |
Geen idee. Ik zou de Windows-versie voor de grap eens proberen. | |
Borkydude | zondag 2 oktober 2011 @ 13:26 |
Heb ik. Hij geeft echter: Failed to find a graphics set. Please acquire a set of graphics for OpenTTD. Ik dacht dat in de OP stond dat dat niet meer nodig was? | |
Bart | zondag 2 oktober 2011 @ 13:46 |
Er is wel een graphics set nodig, je hebt alleen de originele van TTD niet meer nodig. | |
maartena | woensdag 7 december 2011 @ 23:18 |
Intussen is 1.1.4 uitgekomen, Sinterklaaskadootje! ![]() Heb em net even gecompiled op mijn debian doosje, en de servers draaien weer. | |
MaxMark | donderdag 8 december 2011 @ 00:13 |
Toch ben ik altijd weer teleurgesteld als ik de changelog bekijk en alleen maar zie ![]() | |
Jump | donderdag 8 december 2011 @ 00:13 |
Pff, ik zou het graag nog eens spelen maar moet eerst de andere spelletjes nog eens uitspelen ![]() Maar de laatste keer dat ik OpenTTD gestart had, was ik het na half uur al terug beu. Geen idee waarom, maar hopelijk komt de zin om het nog eens te spelen snel terug! Natuurlijk enorm veel veranderd sinds laatste keer. | |
Proximo | donderdag 8 december 2011 @ 00:30 |
Niemand speelt dit meer ![]() | |
maartena | donderdag 8 december 2011 @ 00:45 |
Van een minor release hoef je meestal ook niet al te veel te verwachten. De 1.2.x branche zal waarschijnlijk weer wat meer serieuze vooruitgang zien. | |
maartena | donderdag 8 december 2011 @ 00:46 |
Ik nog steeds af en toe. ![]() Mijn servers hebben ook nog steeds dagelijkse spelers, dus er word nog wel gespeeld. ![]() | |
ouderejongere | donderdag 8 december 2011 @ 22:05 |
De verschillen zijn sinds 1.0.0 ook minimaal. Die versie was de eerste die zonder het origineel werkte. Verdere functionaliteit zit voornamelijk in GRF's. Dit spel wordt pas weer interessant als het 3D wordt (lees: openbronversie van Locomotion). | |
maartena | donderdag 8 december 2011 @ 22:31 |
3D gaat niet gebeuren.... in principe word namelijk nog steeds dezelfde engine gebruikt voor de grafische kant, er zijn alleen wat uitbreidingen op gemaakt in principe. Wat ik nog wel een keer zie gebeuren is een sim-city stijl rotering. 32bit kleur is momenteel de grote verandering waar iedereen op wacht. Locomotion is trouwens ook geen 3D. | |
Automatic_Rock | vrijdag 9 december 2011 @ 07:51 |
Ik speel het nog regelmatig, maar wel met ChillCore's patchpack en met een bergachtig landschap. Anders is het echt te weinig uitdaging. Het probleem is alleen dat als je eenmaal een nieuwe map begint je complete vrije tijd eraan op gaat. Ik stel het dus nog even uit! ![]() | |
cherrycoke | dinsdag 13 december 2011 @ 11:17 |
![]() heb ik er een bende van gemaakt? ![]() ![]() | |
cherrycoke | dinsdag 13 december 2011 @ 11:18 |
en ik heb een probleem jaar 2061, en al mijn bussen krijgen de melding, bus 312 is getting very old etc ik kan ze niet meer vervangen. en nu? | |
cherrycoke | dinsdag 13 december 2011 @ 11:25 |
en ik kan niet op de fok server komen, joinen is blurred heb wel de generic tram set openttd versie 1.0.5 | |
cherrycoke | dinsdag 13 december 2011 @ 11:29 |
versie 1.1.4 upgrade maar niks ![]() | |
Bart | dinsdag 13 december 2011 @ 11:32 |
FOK!server is nog oudere versie, zal binnenkort even updaten. | |
cherrycoke | dinsdag 13 december 2011 @ 11:32 |
![]() ![]() | |
TheStar | dinsdag 13 december 2011 @ 12:48 |
@Bart, zelfde game? of wordt er een nieuwe game gestart dan. Had mn OpenTTD nog niet geupdate aangezien ik aardig aan het bouwen was op de FOK server. | |
Bart | dinsdag 13 december 2011 @ 12:49 |
Nou ja, hij loopt al wel weer een hele tijd... Maar als mensen nog verder willen dan laad ik deze wel weer hoor ![]() | |
TheStar | dinsdag 13 december 2011 @ 21:29 |
Start maar gewoon een nieuwe game, heb ik weer wat te doen ![]() | |
cherrycoke | dinsdag 13 december 2011 @ 22:48 |
niemand die het antwoord weet ![]() | |
Mr.Jorn. | woensdag 14 december 2011 @ 00:30 |
Heb je breakdowns aan of uit staan? Zo ja, dan heb je een probleem, zo nee, gewoon de opmerkingen negeren. En je kan het verlopen van voertuigen ook uit zetten, waardoor je je bussen gewoon kan vervangen | |
Bart | woensdag 14 december 2011 @ 07:27 |
Idd, verlopen van voertuigen uitzetten. Heb je kans dat je met een console command nog even de voertuiglijst opnieuw moet inladen, renew_vehicle_list ofzo, google anders even ![]() | |
cherrycoke | vrijdag 16 december 2011 @ 14:53 |
2 miljard winst per maand, gaat lekker. Alleen jammer van die bussen heb er ong 1000 rond rijden zeg maar, en steeds krijg ik de bericht dat ik ze moet vervangen jaar 2120 | |
Bart | vrijdag 16 december 2011 @ 14:54 |
Zet in de berichtopties uit dat je meldingen over oude voertuigen krijgt... | |
cherrycoke | vrijdag 16 december 2011 @ 19:13 |
ik zit al bij message options te kijken maar weet niet welke ik moet hebben | |
cherrycoke | zaterdag 17 december 2011 @ 00:12 |
zit nu ook op bart zijn server meer te kutten maarja | |
Bart | zondag 18 december 2011 @ 09:17 |
FOK!server is geüpdatet naar 1.1.4 en heeft een reset gehad ![]() | |
Bart | zondag 18 december 2011 @ 09:19 |
![]() Doe eens een gok?
| |
cherrycoke | zondag 18 december 2011 @ 12:33 |
![]() o rly? ![]() | |
Bart | zondag 18 december 2011 @ 13:09 |
Huh ![]() Ff checken. | |
Bart | zondag 18 december 2011 @ 13:12 |
Nu wel dan ![]() | |
cherrycoke | zondag 18 december 2011 @ 17:10 |
toppie! | |
cherrycoke | dinsdag 20 december 2011 @ 21:25 |
![]() le creatie | |
Bart | dinsdag 20 december 2011 @ 21:40 |
![]() | |
Saninl | woensdag 21 december 2011 @ 22:58 |
Het is niet echt een irritatie, want ik zet gewoon mijn iTunes lijst van muziek aan, Maar tijdens het spelen hoor ik alleen de treinen toeteren en af en toe iets kapot gaan (trein/bus). Want ik heb geen omgeving geluid? Vroeger wel ooit eens gehad ![]() Ik speel het op een Mac, en heb wel een graph en music gedownload... raar eigenlijk.. Jullie misschien een simpele tip? | |
Saninl | woensdag 21 december 2011 @ 22:59 |
Ik dacht een screenshot doet vast wonderen;![]() | |
cherrycoke | woensdag 21 december 2011 @ 23:01 |
rechts boven staat een microfoontje klik daar is op misschien staat je geluid wel gewoon uit | |
Saninl | woensdag 21 december 2011 @ 23:03 |
Hahahahaah! held! Dankje, hahahahaha! [ Bericht 11% gewijzigd door Saninl op 21-12-2011 23:09:13 ] | |
cherrycoke | dinsdag 27 december 2011 @ 11:46 |
probleem ik probeer me stad te laten groeien dus ik heb er een shitload aan streetcards rijden op de fokserver, nu is het probleem dat gisteren waren er 150.000 inwoners terwijl er vandaag maar 142.000 inwoners telt ? hoe kan ik dat stadje explosief laten groeien? | |
trigt013 | dinsdag 27 december 2011 @ 16:35 |
Wat is het wachtwoord voor de fok server (waarschijnlijk superstomme vraag) | |
RPG | dinsdag 27 december 2011 @ 16:38 |
Ik zou zeggen doe eens een wilde gok. | |
trigt013 | dinsdag 27 december 2011 @ 17:29 |
fokyou? ![]() | |
cherrycoke | woensdag 28 december 2011 @ 20:20 |
wanneer word de server weer gereset ? | |
Euribob | donderdag 29 december 2011 @ 01:03 |
Vliegveld? | |
Bart | donderdag 29 december 2011 @ 08:22 |
Ik probeer vanavond of morgenavond, maar mogelijk wordt het zaterdag. | |
mar456 | donderdag 29 december 2011 @ 12:35 |
Zo ik ben de fokserver ook maar is gejoined ![]() Mvg, ![]() | |
Bart | donderdag 29 december 2011 @ 12:47 |
Nee, je kan niet op iemand anders zijn spoor rijden ![]() | |
Peter | donderdag 29 december 2011 @ 18:23 |
Wel met trams en tramspoor ![]() | |
Bart | donderdag 29 december 2011 @ 19:38 |
Oh dat wist ik niet eens ![]() Bouw die dingen nooit ![]() | |
maartena | donderdag 29 december 2011 @ 20:15 |
Maar die vallen technisch gezien ook onder de categorie wegen. | |
Saninl | donderdag 29 december 2011 @ 20:18 |
Ik ook niet inderdaad ![]() | |
mar456 | vrijdag 30 december 2011 @ 12:04 |
Ik bouw ook nooit trams :p. Maar even het volgende: Wat is precies het nut van overladen? Want het kost je geld en een andere trein pakt het dan weer op... Het enige wat ik kan bedenken dat een trein sneller terug is zodat er iets meer grondstoffen vervoert kunnen worden... Dus weet iemand het :p? Mvg, | |
Bart | vrijdag 30 december 2011 @ 12:30 |
Dat zorgt ervoor dat beide voertuigen winst maken en hun eigen deel van de opbrengsten krijgen. Als je op de ouderwetse manier gewoon alles lost en dan met een ander voertuig alles oppikt, dan werkt het net zo goed, alleen krijgt het eerste voertuig niets en het tweede voertuig de volle winst. | |
mar456 | vrijdag 30 december 2011 @ 13:33 |
Aha, Ik moest het een paar keer lezen om het te snappen ![]() ![]() | |
Bart | vrijdag 30 december 2011 @ 13:35 |
Ja ![]() | |
Bart | vrijdag 30 december 2011 @ 13:35 |
Hier kun je meer lezen: http://wiki.openttd.org/Orders#Transfer | |
Saninl | vrijdag 30 december 2011 @ 18:38 |
Zie je t als iemand cheat in een multiplayergame? | |
cherrycoke | vrijdag 30 december 2011 @ 18:41 |
waarom zou je willen cheaten? | |
Saninl | vrijdag 30 december 2011 @ 18:44 |
Ik denk dat er iemand cheat in een game.. Maar ik kan het niet hard maken als ik het niet zeker weet.. Maar als je Ctrl + Alt + C doet, en dan kiest voor magische bulldozer. Zou je dat dan zien in een game? dmv een bericht ofzo? | |
Bart | vrijdag 30 december 2011 @ 18:46 |
Je kan niet cheaten in multiplayer. | |
Saninl | vrijdag 30 december 2011 @ 18:47 |
Oh ![]() Balen dat hij dingen bij een gemeente wel wegkrijgt, en ik niet. Terwijl onze beide statussen erg slecht zijn ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | vrijdag 30 december 2011 @ 18:51 |
Een compleet bos aanplanten om net dat kleine beetje goodwill te kweken bij een gemeente om de kerk te mogen slopen zodat je het bos daarna ook weer kunt slopen heet niet cheaten ![]() | |
cherrycoke | vrijdag 30 december 2011 @ 19:37 |
compleet deel van de grootste stad gesloopt om er midden in een vliegveld te bouwen is ie van een andere gemeente ![]() | |
MaxMark | vrijdag 30 december 2011 @ 20:03 |
Wehehehe. | |
trigt013 | vrijdag 30 december 2011 @ 23:29 |
Soms moet je gewoon goede moment kiezen om stadskernen te slopen. Dat wisten de duitsers ook al in 1940 | |
Saninl | vrijdag 30 december 2011 @ 23:38 |
![]() | |
theKiD | zaterdag 31 december 2011 @ 08:52 |
![]() | |
Bart | zaterdag 31 december 2011 @ 10:14 |
![]() | |
Mr.Jorn. | zaterdag 31 december 2011 @ 11:17 |
Zelfs het openttd topic bewijst dat de wet van Godwin klopt ![]() | |
cherrycoke | zaterdag 31 december 2011 @ 17:17 |
ik snap nog steeds niet dat somige gemeente onwijs groeien zonder personen transport | |
cherrycoke | zaterdag 31 december 2011 @ 17:25 |
oeh er ging een bedrijf failiet overgenomen voor een hele pond | |
Peter | zaterdag 31 december 2011 @ 17:31 |
E nou neem je alleen maar schulden over? ![]() | |
cherrycoke | zaterdag 31 december 2011 @ 17:41 |
geen idee waar zijn stationnetjes staan ![]() ![]() | |
mar456 | zaterdag 31 december 2011 @ 19:09 |
Lol, Dat was dan zeker mijn bedrijf.. Ik had alle treinen per ongeluk verkocht en de volgende keer dat ik online kwam waren al mijn stations en rails weg.. Dusja, minpuntje dat dat was gebeurt :p. Maar de server werd toch gereset? | |
cherrycoke | zaterdag 31 december 2011 @ 19:40 |
anders was je bedrijf toch ook weg, heb ik maar overgenomen voor het symbolische 1 pond ![]() ! [ Bericht 0% gewijzigd door cherrycoke op 31-12-2011 20:53:40 ] | |
mar456 | zondag 1 januari 2012 @ 11:41 |
Ik dank u zeer voor deze zeer welkome 1 pond ![]() | |
Irritatie100 | zondag 1 januari 2012 @ 13:38 |
Ik speel dit de laatste tijd ook regelmatig, op aanraden van wat vrienden. Zit vaak met hun op een server te spelen. In het begin snapte ik alleen geen zak van het plaatsen van signals, maar inmiddels heb ik de basis wel goed denk ik. Dit is mijn standaard lay-out bij meerdere sporen:![]() En dan trek ik de block signals helemaal door tot het volgende station. Alleen nu nog een paar vragen. Hoe ga ik signals plaatsen als ik met kruisingen of aftakkingen ga werken? Dat heb ik namelijk nog nooit gedaan. En nu eerst weer even een plaatje ![]() ![]() Stel ik wil treinen met het ene goed hebben van Belt-Schutsloot East naar Staphorst West en treinen met het andere goed van Staphorst West naar Staphorst South (dus ik kan niet dezelfde trein alle 3 de stations laten aandoen). Kan ik dan de lijn van Staphorst West doortrekken naar South en dan bij Staphorst West aan beide zijden m'n Block Signal/One Way Path Signal/2 Path Signals-combinatie plaatsen of is het handiger op West 4 sporen te geven waarvan ik er 2 naar South stuur en 2 naar Belt-Schutsloot? O ja, m'n plaatjes zijn klikbaar ![]() | |
Caracca | zondag 1 januari 2012 @ 13:43 |
makkelijkst is west 4 sporen te geven idd ![]() | |
cherrycoke | zondag 1 januari 2012 @ 14:01 |
![]() en zo moet je het doen bij een twee dubbel spoor werkt veel beter | |
cherrycoke | zondag 1 januari 2012 @ 14:47 |
too many vehicles in game ? heb er nu 500 | |
Caracca | zondag 1 januari 2012 @ 14:47 |
tijd voor de reset ![]() | |
Irritatie100 | zondag 1 januari 2012 @ 15:05 |
Prima, dat deed ik al, dus dan blijf ik dat doen. Jij hebt niks aan de stationskant staan? Gaat het dan niet verkeerd met wegrijden? | |
cherrycoke | zondag 1 januari 2012 @ 15:11 |
http://wiki.openttd.org/Image:Signal_Electric_Path_One-Way.png die staan er | |
Scarlet_Dragonfly | zondag 1 januari 2012 @ 15:14 |
Volgens mij is dat inderdaad niet nodig, en staan er eigenlijk impliciet al one-way path signalen bij alle uitgangen van een station. Je ziet het niet, maar ze zijn er wel! | |
Irritatie100 | zondag 1 januari 2012 @ 15:48 |
Maar welk signal zorgt er dan voor dat er geen crashes komen op de wissel? Dat Nederland-scenario uit de OP trouwens, dat heeft letterlijk 0 industrieën als je begint ![]() ![]() | |
Caracca | zondag 1 januari 2012 @ 16:12 |
server reset onderweg heb ik begrepen ![]() | |
cherrycoke | zondag 1 januari 2012 @ 16:17 |
![]() ![]() | |
Bart | zondag 1 januari 2012 @ 16:33 |
Hij draait weer ![]() Moest even een USB 3.0-controller installeren voor mijn nieuwe USB 3.0 externe HDD ![]() | |
MaxMark | zondag 1 januari 2012 @ 17:36 |
Die is niet eens verkapt.. | |
Bart | zondag 1 januari 2012 @ 17:36 |
Nee, hij is niet specifiek voor pr0n ![]() | |
Irritatie100 | zondag 1 januari 2012 @ 18:15 |
Ik ga vanavond eens de FOK-server checken denk ik ![]() | |
Devvie | woensdag 4 januari 2012 @ 15:18 |
Is het mogelijk dat bijvoorbeeld een kooltransport (over de weg) zijn kolen dumpt bij treinstation bij een andere kolenmijn?? Want wanneer ik dit probeer blijven ze met volle vrachten rondrijden ![]() | |
Bart | woensdag 4 januari 2012 @ 15:21 |
Transfer doen, of leegladen. | |
cherrycoke | zaterdag 7 januari 2012 @ 11:24 |
kan de map de volgende keer groter bart ? | |
Bart | zaterdag 7 januari 2012 @ 12:44 |
max 2048x2048 | |
mar456 | zaterdag 7 januari 2012 @ 13:03 |
Ik heb wel het idee dat als iedereen mooie sporen heeft iedereen opeens stop .. Of in ieder geval niet meer zo veel online is .. | |
cherrycoke | zaterdag 7 januari 2012 @ 13:05 |
ik ben er meestal altijd | |
cherrycoke | zaterdag 7 januari 2012 @ 13:11 |
owhja, vergeten.. | |
Luctor.et.Emergo | zaterdag 14 januari 2012 @ 22:18 |
Ook weer eens gedownload en ga ook wer eens kijken of ik het nog kan. ![]() | |
Luctor.et.Emergo | zondag 15 januari 2012 @ 12:39 |
Waar kan ik AI tegenstanders downloaden? Want die zitten blijkbaar niet in het spel. ![]() Of moet ik de OP daarvoor lezen. ![]() | |
cherrycoke | zondag 15 januari 2012 @ 12:40 |
![]() | |
Irritatie100 | zondag 15 januari 2012 @ 12:40 |
Er zit een knopje "Check online content", daar staan ook AI's tussen. Alleen de AI's in mijn spel doen erg vaag ![]() | |
Luctor.et.Emergo | zondag 15 januari 2012 @ 13:04 |
gevonden. ![]() Maar wat zijn een beetje makkelijke AI's? ![]() | |
Luctor.et.Emergo | zondag 15 januari 2012 @ 22:07 |
Wat betekenen die gele ovaaltjes en die blauwe schuine streepjes in het voertuigen overzicht? ![]() | |
cherrycoke | zondag 15 januari 2012 @ 22:25 |
![]() efficiëntie i haz none volgende keer ga ik daar dus wel op letten | |
Irritatie100 | zondag 15 januari 2012 @ 22:36 |
Dat is een behoorlijke stad ![]() Over efficiency gesproken: ![]() | |
cherrycoke | zondag 15 januari 2012 @ 22:38 |
wat een bende ![]() als je mijn bende wil zien moet je maar op de fokserver kijken | |
Irritatie100 | zondag 15 januari 2012 @ 22:42 |
Ik vind het prima overzichtelijk en het maakt winst als een malle ![]() | |
cherrycoke | zondag 15 januari 2012 @ 22:43 |
laat de andere kant is zien, vergeet niet je kan ook met vliegtuigen goods vervoeren. de basisregel is dit hoe verder hij moet vliegen hoe meer je winst je maakt. | |
Irritatie100 | zondag 15 januari 2012 @ 22:44 |
De server waarin ik het gebouwd heeft is net offline gegaan ![]() Morgen ![]() | |
Irritatie100 | zondag 15 januari 2012 @ 22:46 |
Ik zit trouwens al op de beta van 1.2.0, dus ik kan niet op de FOK-server ![]() | |
Bart | maandag 16 januari 2012 @ 08:37 |
Je kan gewoon twee installs tegelijk hebben he, gewoon in een andere map ![]() | |
cherrycoke | maandag 16 januari 2012 @ 17:41 |
![]() waarom werkt me transfer niet ? ![]() | |
Peter | maandag 16 januari 2012 @ 17:49 |
Omdat het 2 stations zijn ipv 1 ? | |
cherrycoke | maandag 16 januari 2012 @ 17:50 |
hoe ga ik dit fixen? | |
Peter | maandag 16 januari 2012 @ 17:51 |
1 verwijderen, nieuwe plaatsen terwijl je CTRL indrukt, dan kiezen voor de andere, dan wordt het 1 station, terwijl er wel ruimte tussen is. Maar let op , de max stationsspan mag je niet overschrijden.. | |
Peter | maandag 16 januari 2012 @ 17:52 |
Of een treintje heen en weer laten rijden tussen beide stations die de grondstof maar 1 kant op transporteert ![]() | |
cherrycoke | maandag 16 januari 2012 @ 17:54 |
ik wou dus zo episch gaan transferen, maar dat gaat dus niet werken aangezien een station max 11 groot mag zijn. | |
cherrycoke | maandag 16 januari 2012 @ 21:58 |
iron ore mine op max? nu 2,295 ton is dat het maximum? 92% transported | |
cherrycoke | maandag 16 januari 2012 @ 22:09 |
![]() 193,028,586 euro winst dat trek ik allemaal uit die fabriek ![]() | |
Saninl | maandag 16 januari 2012 @ 22:19 |
Held ![]() | |
cherrycoke | maandag 16 januari 2012 @ 22:23 |
er past niks meer tussen ![]() | |
RPG | maandag 16 januari 2012 @ 22:28 |
Veel mensen spelen dan ook niet met vliegtuigen en vinden het leuker om alleen met treinen te werken. Vliegtuigen verdienen namelijk te makkelijk veel geld. | |
MaxMark | maandag 16 januari 2012 @ 22:29 |
Je kunt in de instellingen de max size vergroten. | |
Luctor.et.Emergo | maandag 16 januari 2012 @ 22:32 |
treintjes ![]() | |
RPG | maandag 16 januari 2012 @ 22:35 |
qft ![]() | |
Luctor.et.Emergo | maandag 16 januari 2012 @ 22:50 |
Ik ben begonnen met auto's, omdat treintjes nog niet beschikbaar waren, maar nu alles over op treintjes. | |
cherrycoke | maandag 16 januari 2012 @ 22:50 |
goederen verplaatsing ![]() | |
Saninl | maandag 16 januari 2012 @ 22:51 |
qft ![]() | |
cherrycoke | maandag 16 januari 2012 @ 22:59 |
![]() zij iemand daar treintjes? | |
Saninl | dinsdag 17 januari 2012 @ 00:13 |
Treinen zijn lastig te zien. Spoor wel:) ![]() | |
BasOne | dinsdag 17 januari 2012 @ 00:57 |
Ik speel meestal op deze manier: Begin, Treintje om beetje geld te verdienen. 2de treintje om beetje meer geld te verdienen. 10de treintje voor more CASSSSSHHHH Zaad om alle spoor te verander van stoom, naar electrich naar mono naar maglev -_- Over op vliegtuigen voor de big bucks. Wachten op maglev, bestaande spoor vervangen naar elec, mono. Maglev bereikt... MEGA spoorlijnen, Het is echt zooooo zaad om 200 treinen en ik weet niet hoeveel track iedere keer te vervangen ![]() Duik binnenkort weer eens op de Server ![]() | |
Irritatie100 | dinsdag 17 januari 2012 @ 09:37 |
Meestal voeg ik stoom en elektrisch samen en wacht ik gewoon op de maglev voordat ik ga ombouwen. Heb echt geen zin om in 2000 alles om te gooien en amper 20 jaar later weer. Nieuwe spoorlijnen na 2000 krijgen natuurlijk wel monorail, moet het toch omgooien in 2022, of het nou monorail is of het andere spoor ![]() | |
cherrycoke | dinsdag 17 januari 2012 @ 16:29 |
als ik op de fokserver speel hebben trientjes geen probleem met omhoog en omlaag komen als ik op single player speel remmen al me trientjes af op heuveltjes, hoe verhelp ik dit ? | |
Pleasureman_Gunther | dinsdag 17 januari 2012 @ 16:38 |
Bij de geavanceerde instellingen kan je het voertuiggedrag instellen op "origineel" of "realistich". Als je voor realistisch kiest, dan remmen ze niet (of amper) af voor hellingen (tenzij je een kleine loc met 30 volle wagons laat rijden natuurlijk..) ![]() | |
Bart | dinsdag 17 januari 2012 @ 16:40 |
Realistic acceleration inderdaad. Remmen ze niet meer af op heuvels. Maar wel in scherpe bochten dus daar moet je dan weer rekening mee gaan houden ![]() | |
Pleasureman_Gunther | dinsdag 17 januari 2012 @ 16:41 |
Vind ik juist het leukste ![]() Voor luie mensen is er natuurlijk ook dat knopje waarmee je het 1:1 vervangt. | |
BurnaBoy | dinsdag 17 januari 2012 @ 16:41 |
Wat ik meestal doe is dat ik wel op electrisch blijf tot maglev. Want megagroot netwerk he en dat werkt niet als je ook met monorail gaat klooien. | |
Bart | dinsdag 17 januari 2012 @ 16:42 |
Idd, ik stap ook altijd maar één keer over. Of ik begin in 2030 ![]() | |
cherrycoke | dinsdag 17 januari 2012 @ 16:54 |
danku ![]() | |
Saninl | dinsdag 17 januari 2012 @ 16:54 |
Maglev gaat toch gewoon op Elek. spoor? | |
Bart | dinsdag 17 januari 2012 @ 18:17 |
Euh, nee. | |
cherrycoke | dinsdag 17 januari 2012 @ 18:50 |
![]() ![]() ![]() ![]() | |
cherrycoke | dinsdag 17 januari 2012 @ 19:08 |
train income, is plain income gepasseerd/ | |
cherrycoke | dinsdag 17 januari 2012 @ 19:17 |
ik heb alle iron ore mijntjes inmiddels op de single player in gebruik me main baan (12 LANG!!!!) is overbelast en de treintjes remmen constant voor me kaar af bij het station, op het station (11LANG!!) staat inmiddels een transfer van 12.000 ton iron ore te wachten. edit 24.000 ton | |
MaxMark | dinsdag 17 januari 2012 @ 19:21 |
Ja, das dus niet goed he ![]() | |
cherrycoke | dinsdag 17 januari 2012 @ 19:37 |
vrachtwagentjes laten rijden met transfer order? en een tweede station neerzetten? | |
MaxMark | dinsdag 17 januari 2012 @ 19:38 |
Zoals ik hierboven al zei, je kunt je huidige stations uitbreiden tot zover je wilt. In ieder geval tot zover je computer het aan kan ![]() | |
cherrycoke | dinsdag 17 januari 2012 @ 19:39 |
kan ook ja ![]() | |
Luctor.et.Emergo | dinsdag 17 januari 2012 @ 20:18 |
Kan iemand mij iets uitleggen over die dienstregeling? | |
Bart | dinsdag 17 januari 2012 @ 20:20 |
http://wiki.openttd.org/Timetable | |
Luctor.et.Emergo | dinsdag 17 januari 2012 @ 20:38 |
| |
cherrycoke | dinsdag 17 januari 2012 @ 23:21 |
klaar voor vandaag ![]() | |
Saninl | dinsdag 17 januari 2012 @ 23:27 |
Wel? ![]() Bij mij wel? ![]() | |
Bart | dinsdag 17 januari 2012 @ 23:29 |
![]() Maglev bouwen voor maglev. Ze rijden niet op gewone, geëlektrificeerde of monorail-spoor. | |
Saninl | woensdag 18 januari 2012 @ 11:23 |
Ik heb er maar 2? En ik kan bij elektrisch vervolgens kiezen voor zo'n "supertrein"? ![]()
| |
GasTurbine | woensdag 18 januari 2012 @ 11:44 |
Komt door je NS trainpack. | |
MaxMark | woensdag 18 januari 2012 @ 12:25 |
Idd. Totdat de NS in het echt met Maglev gaat rijden, zul je het zonder moeten doen ![]() | |
Irritatie100 | woensdag 18 januari 2012 @ 16:52 |
Eindelijk weer even gespeeld op die server ![]() Dit is de andere kant van die olielijn. Vliegtuigen doe ik niet aan, treinen ftw ![]() ![]() | |
cherrycoke | woensdag 18 januari 2012 @ 17:41 |
dat krijg je als je een main track hebt implicit orders ![]() | |
Bart | woensdag 18 januari 2012 @ 17:54 |
Orders sharen, hoef je ze maar van één trein per groep aan te passen. | |
Irritatie100 | woensdag 18 januari 2012 @ 18:08 |
Gewoon klonen terwijl je control ingedrukt houdt, als je dan bij 1 trein de orders verandert, veranderen ze automatisch bij alle treinen. | |
cherrycoke | woensdag 18 januari 2012 @ 18:37 |
danku ![]() | |
Irritatie100 | woensdag 18 januari 2012 @ 18:41 |
Hoe kan ik eigenlijk snel orders kopieren bij het ombouwen van spoor? Ik ben nu aan het ombouwen naar maglev, maar de treinen opnieuw kopen is stom ![]() Op de OpenTTD-wiki staat in het kort dit: -Stuur je treinen naar het depot -Open het depot-scherm -Verkoop de treinen -Bouw het depot om terwijl het depotscherm nog open staat -De volgende trein die je koopt zal dezelfde orders hebben als degene die je net verkocht hebt Maar als ik dat doe, krijg ik gewoon een 'schone' trein zonder orders. En ik heb nogal wat treinen, dus heb weinig zin om dat allemaal met de hand te doen ![]() | |
cherrycoke | woensdag 18 januari 2012 @ 18:43 |
jammer dat station max 2 treintjes tegelijk kan laden ![]() | |
Peter | woensdag 18 januari 2012 @ 18:44 |
1 trein in het depot en dan na deleten gelijk een nieuwe kopen? Of eerst de nieuwe kopen en dan de orders overnemen? ( klik op de 'ga naar' knop en klik dan ipv op een station op de bewuste trein), daarna de oude deleten? | |
Irritatie100 | woensdag 18 januari 2012 @ 18:46 |
Ik moet hem wel eerst ombouwen, anders kan ik geen maglev-treinen kopen ![]() Maar ik zal eens kijken of het lukt als ik een maglev-depot bouw voordat ik de oude treinen delete. | |
Irritatie100 | woensdag 18 januari 2012 @ 18:48 |
Dit werkt dus wel, alleen dan nog werkt het omslachtiger dan wat er op die wiki staat ![]() | |
Bart | woensdag 18 januari 2012 @ 18:49 |
Idd, gewoon oude depot laten staan met oude trein erin. Maglevdepot ernaast bouwen en dan orders sharen vanuit de oude trein. | |
cherrycoke | donderdag 19 januari 2012 @ 20:53 |
![]() toch best goed of niet ![]() bedankt voor alle tips irritatie | |
BasOne | donderdag 19 januari 2012 @ 22:23 |
Nuts de ballen.... Ik had een server version mismatch dus kon niet op de FoK! server komen.. Ikke nieuwe downloaden... Nog steeds server mismatch omdat de server op 1.1.4 draait en ik nu de nieuwste 1.1.5 heb ![]() | |
Bart | donderdag 19 januari 2012 @ 22:28 |
Zal hem binnenkort updaten, van het weekend ofzo ![]() | |
BasOne | donderdag 19 januari 2012 @ 22:30 |
*Grijpt Bartje bij de kraag* Ik ben morgen de gehele godsganse dag vrij *schud* *schud* Ik wil TT op de FoK! Server *Schud* *valt op knieen en begint oncontroleerbaar te huilen* ![]() | |
Cryothic | vrijdag 20 januari 2012 @ 09:15 |
Hoe krijgen jullie het voor elkaar om zoveel perons bij een fabriek rendabel te maken? Ik heb al moeite om een treintje met 5 wagons vol te krijgen ![]() | |
Bart | vrijdag 20 januari 2012 @ 10:31 |
Nou, spelen dan! 1.1.5 ![]() | |
Bart | vrijdag 20 januari 2012 @ 10:35 |
Meerdere fabrieken op één station. Goede ratings halen, dan groeit de productie. Als je drie kolenmijnen hebt met een productie van 2k per maand, dan heb je een aardig station nodig ![]() | |
Cryothic | vrijdag 20 januari 2012 @ 12:01 |
Maar dan bouw je zelf fabrieken ofzo? Want standaard kom je er op de map niet zo heel veel tegen die binnen de range van een station vallen | |
Bart | vrijdag 20 januari 2012 @ 12:09 |
Kan. Maar met veel industrieën in de settings bij het starten van de map, en een grote station spread kun je toch regelmatig twee of mee bij een station krijgen ![]() | |
Cryothic | vrijdag 20 januari 2012 @ 13:03 |
Hm, zal het eens proberen. Lang lang geleden ooit OTTD gespeeld, en gistere voor t eerst sinds jaren weer eens opgepakt (met dank aan deze thread). Eens zitten klooien en testen met signals, want dat blijft m'n grootste zwakte geloof ik ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | vrijdag 20 januari 2012 @ 13:03 |
Een fabriek heb je natuurlijk gedeeltelijk zelf in de hand hoeveel goods die produceert: je transporteert er immers grondstoffen naar toe, hoe meer je er naar toe transporteert, hoe meer hij produceert. | |
Cryothic | vrijdag 20 januari 2012 @ 13:14 |
Ja, maar in het geval van de grondstoffen-leveranciers gaat dat niet op toch? Ik kan niet extra zooi naar een kolenmijn brengen om de productie op te stuwen. | |
Bart | vrijdag 20 januari 2012 @ 13:15 |
Nee dat gaat niet ![]() | |
BasOne | vrijdag 20 januari 2012 @ 13:15 |
WHOOOOHOOOOO ![]() | |
Irritatie100 | vrijdag 20 januari 2012 @ 14:44 |
Gewoon 1 stukje station bij een industrie die redelijk dichtbij ligt plaatsen en die koppelen aan je "echte" station ![]() Hoe kan ik trouwens een stad laten groeien die te klein is om goods te accepteren? | |
Bart | vrijdag 20 januari 2012 @ 14:51 |
Zie de FAQ in de OP. | |
mar456 | vrijdag 20 januari 2012 @ 15:12 |
Nou ik zal dan ook maar is opnieuw beginnen ![]() | |
cherrycoke | vrijdag 20 januari 2012 @ 21:43 |
ben ook weer begonnen episch grote treinlijn al gemaakt | |
Cryothic | vrijdag 20 januari 2012 @ 23:43 |
Ik wil die 32bit graphics... maar ik krijg het niet geinstalleerd. Sowieso, als ik de game clean download, bevat ie als extra graphics OpenGFX 0.4.1 Maar als ik die gebruik, zie ik overal blauwe balletjes met een vraagteken. Inmiddels heb ik 32bpp Extra NewGRF in m'n data folder staan, maar als ik die toepas, gebeurt er niks. Ook heb ik 32bit-gfx-nightly-megapack-2012-01-20.tar in m'n data folder gegooid, maar die wordt door de game niet eens gezien. Wat doe ik fout? Volgens mij volg ik alle stappen van de (nieuwe) link in de FAQ ![]() Inmiddels ben ik een full pack ofzo aan het downloaden, maar die is van eind 2010, dus benieuwd of die gaat werken. | |
cherrycoke | zaterdag 21 januari 2012 @ 00:07 |
http://www.openttd.org/en/download-stable en installeer ? | |
RPG | zaterdag 21 januari 2012 @ 00:12 |
Hij heeft het over de 32 bit graphics zie http://wiki.openttd.org/32bit_Graphics_Development En hier zou moeten staan hoe je het installeerd http://wiki.openttd.org/Playing_with_32bpp_graphics | |
Luctor.et.Emergo | zaterdag 21 januari 2012 @ 10:46 |
Kan ik een vliegveld ook draaien, zoals dat bij stations wel het geval is? | |
cherrycoke | zaterdag 21 januari 2012 @ 11:18 |
nee dat gaat niet | |
Luctor.et.Emergo | zaterdag 21 januari 2012 @ 11:24 |
Dat is jammer. ![]() | |
Irritatie100 | zaterdag 21 januari 2012 @ 11:45 |
Dan kan je zeker ook industries die je zelf bouwt niet draaien? Vind dat sowieso wazig om te bouwen, je hebt maar 1 blokje, dus je weet nooit hoe ie komt te staan ![]() | |
Bart | zaterdag 21 januari 2012 @ 11:46 |
Kan ook niet nee. | |
cherrycoke | zaterdag 21 januari 2012 @ 12:04 |
kan je een weg een richting maken maken zo ja hoe? | |
avdp | zaterdag 21 januari 2012 @ 12:06 |
hoe kan ik beginen op een compleet vlakke map?? | |
Gamer_V | zaterdag 21 januari 2012 @ 12:06 |
Hmm, ik heb de Android-versie even geprobeerd, maar de besturing is echt afgrijselijk. Directe port. Draait wel soepel, though | |
Bart | zaterdag 21 januari 2012 @ 12:07 |
http://wiki.openttd.org/R(...)ilding_one-way_roads | |
Bart | zaterdag 21 januari 2012 @ 12:10 |
In de scenario-editor een map compleet vlak maken. Opslaan, en dan het scenario starten. | |
Irritatie100 | zaterdag 21 januari 2012 @ 12:10 |
Even een nieuw scenario aanmaken met de scenario-editor. | |
Bart | zaterdag 21 januari 2012 @ 12:10 |
Knopjes zijn zeker veel te klein? Leuk voor tablets maar niet voor gsm's lijkt me zo ![]() | |
cherrycoke | zaterdag 21 januari 2012 @ 12:10 |
dank u | |
avdp | zaterdag 21 januari 2012 @ 12:12 |
ga ik probeeren bedankt edit: het werkt bedankt het spel is trouwens ook super verslavend ![]() [ Bericht 8% gewijzigd door avdp op 21-01-2012 23:42:37 (dubelpost voorkomen) ] | |
Cryothic | zondag 22 januari 2012 @ 12:53 |
Ja, alleen de links in die uitleg verwijzen al naar pagina's die er niet meer zijn. En die verwijzen je weer door. Ik heb uiteindelijk dit geprobeerd http://wiki.openttd.org/32bpp_Extra_Zoom_Levels maar zoals ik al zei, ik zie geen extra imagepack om in te stellen in het game-menu ![]() edit: ik heb de 2 extra zoomlevels inmiddels wel voor elkaar. Maar ondanks dat ik de laatste 32bpp megapack nightly heb geplaatst, zijn de meeste gebouwen en voertuigen gewoon nog hun originele variant. Een enkel huisje ziet er vernieuwd uit (scherp op het hoogste zoomniveau). Iemand enig idee? Of speelt niemand hier met 32bpp? [ Bericht 9% gewijzigd door Cryothic op 22-01-2012 20:01:58 ] | |
Irritatie100 | zondag 22 januari 2012 @ 21:36 |
Ik heb nu een AI die treinen heeft rijden die alleen uit een locomotief bestaan ![]() En nee, het zijn geen treinen die je kan refitten, dus de capaciteit is exact 0. | |
mar456 | zondag 22 januari 2012 @ 21:40 |
Kunnen we volgende keer niet een ander landschap online doen? Ik wil online ook wel is met water, rubber of papier rondrijden ![]() Maar speelgoedland hoeft dan niet want dat is mwa.. | |
Luctor.et.Emergo | zondag 22 januari 2012 @ 21:41 |
Voedsel verdient lekker man. ![]() ![]() | |
Bart | zondag 22 januari 2012 @ 21:55 |
Speel idd geen 32bpp ![]() | |
Bart | zondag 22 januari 2012 @ 21:56 |
Uiteraard kan dat. | |
BasOne | zondag 22 januari 2012 @ 22:19 |
Toyland is juist lachen man ![]() | |
Luctor.et.Emergo | zondag 22 januari 2012 @ 22:23 |
Zit in 1960 en heb nu al 4,4 miljoen gulden. ![]() | |
mar456 | maandag 23 januari 2012 @ 16:32 |
Danke ![]() // Het is wel makkelijker om te spelen als het spel op zo min mogelijk hoogteverschil is ingesteld :p // Weet iemand waardoor ik het geluid niet meer hoor.. Sinds hij is geüpdate heb ik geen geluid meer -,-. [ Bericht 8% gewijzigd door mar456 op 23-01-2012 17:35:32 ] | |
ArnosL | maandag 23 januari 2012 @ 18:42 |
Hoe kan ik er voor zorgen dat een vrachtwagen los hal goederen accepteert ipv alleen maar post? Ik kan het niet vinden in de wiki namelijk. | |
Peter | maandag 23 januari 2012 @ 18:43 |
De juiste vrachtwagen kopen? ![]() | |
ArnosL | maandag 23 januari 2012 @ 18:45 |
Die heb ik wel, maar bij het station waar die goederen heen moeten staat er: 'Accepteert: Post'. Dat wil ik verandert hebben in goederen, anders weet ik niet waar ik die goederen kwijt moet ![]() | |
Peter | maandag 23 januari 2012 @ 18:46 |
Een station dichter bij grote gebouwen bouwen. Als je een laadstation wilt bouwen zie je wat hij op welke locatie accepteert. Bij een grote stad/hoge gebouwen accepteert hij ook goederen ![]() | |
ArnosL | maandag 23 januari 2012 @ 18:48 |
Dankje, ik had ze niet dicht genoeg bij de hoge gebouwen gebouwd dus ![]() | |
mar456 | maandag 23 januari 2012 @ 21:28 |
Server restart? Anders ik kan er niet op :p. | |
Bart | maandag 23 januari 2012 @ 21:29 |
Hoezo kan je er niet op? | |
Bart | maandag 23 januari 2012 @ 21:29 |
Oh wacht, mijn internet viel net ff 1 seconde weg, doet het nu weer hoor. | |
mar456 | maandag 23 januari 2012 @ 21:33 |
Ohw, Dan keek ik precies op het verkeerde moment :p. | |
cherrycoke | maandag 23 januari 2012 @ 22:30 |
trehill staat momenteel op 236.000 inwoners ![]() ![]() ![]() | |
mar456 | maandag 23 januari 2012 @ 22:34 |
Das wel mooi :p. Eerst stonden mijn vliegveld en station helemaal vrij en nu zijn ze bijna helemaal ombouwt :p. | |
cherrycoke | maandag 23 januari 2012 @ 22:36 |
kijk naar de ratings van mijn vliegveld ![]() | |
cherrycoke | maandag 23 januari 2012 @ 22:37 |
sanville wood goods transport dat lange spoor van de ene kant naar de andere kant, geoptimaliseerd zover het kan van 11.000 36% goods naar > 63% | |
mar456 | maandag 23 januari 2012 @ 22:37 |
:p. Jij had jou vliegveld er allang neergezet voordat ik nog niet eens klaar was met ombouwen van mijn rails -,-. | |
cherrycoke | maandag 23 januari 2012 @ 22:38 |
ik haat het zo erg dat je geen signals kan maken in tunnels, zo vervelend nu heb ik vaak dikke wachtrijen voor tunnels en bruggen. wanneer gaan ze dat is implenten | |
Bart | maandag 23 januari 2012 @ 22:40 |
Meerdere tunnels/bruggen parallel maken. | |
cherrycoke | maandag 23 januari 2012 @ 22:41 |
meestal heb ik dat wel | |
cherrycoke | maandag 23 januari 2012 @ 22:41 |
kijk maar eens bij de tunnel in frenninghead | |
Saninl | dinsdag 24 januari 2012 @ 14:53 |
Weet er iemand trouwens nog een leuke AI? Niet te snel qua bouwen, en niet te moeilijk (ben maar een beginner, haha) Maar ook weer niet zo een die te gemakkelijk is | |
#ANONIEM | woensdag 25 januari 2012 @ 20:04 |
Ik zou het gewoon online proberen met iemand die het ook niet zo goed kan ![]() Trouwens, ik zoek iemand die samen met mij en later met nog 1 persoon een Lets play openTTD te maken. Allereerst staat er iets anders op mijn planning. En dat is een tutorial voor de game aangezien elke tutorial op youtube ondermaats is. Vaak zijn dingen niet goed uitgelegd of worden alleen laten zien zonder commentaar. Nu zoek ik dus iemand die samen met mij een paar tutorials wil opzetten (je moet wel vloeiend Engels kunnen spreken) om deze te posten op youtube. [ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 25-01-2012 20:15:12 ] | |
Irritatie100 | woensdag 25 januari 2012 @ 20:24 |
Ik heb 'm gedownload op m'n telefoon, maar dat is echt irritant ![]() ![]() Wat voor tutorials bedoel je precies? Op zich wil ik je wel helpen, maar ik weet niet of mijn kwaliteiten als OpenTTD'er goed genoeg zijn ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 25 januari 2012 @ 20:44 |
Op je tel ![]() Ik bedoel gewoon een serie tutorials met aan het begin: - Handige shortcuts voor het keyboard - Hoe begin je op een nieuwe map - Settings goedzetten - Station opzetten dan episode 2: - Wat is L_R, sidelines etc - Verschillende types signalen inzetten - Een groter station opbouwen enz enz totdat het steeds geavanceerder is. En natuurlijk bij alles uitleggen waarom je het doet. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-01-2012 20:45:05 ] | |
Irritatie100 | woensdag 25 januari 2012 @ 20:51 |
Ja, denk dat tablet ook beter is ![]() Ik denk dat ik je op zich wel kan helpen, alleen wat betreft signals: ik gebruik alleen path signals (gewone en one-way) en block signals. Van de rest weet ik niet wat ze doen ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 25 januari 2012 @ 20:55 |
Meer ruimte natuurlijk ![]() Ja ik weet dus zelf ook niet alles erover en ben eigenlijk een maand geleden ermee begonnen. Heb al wat uitleg gehad van iemand anders die normaal mijn vaste Let's Play partner is. Deze is helaas ziek nu, dus vandaar dat ik iemand zoek waarmee ik aan de slag kan. Hij kent het spel stukken beter al en zal toch moeten helpen met het geavanceerdere stuk. | |
Irritatie100 | woensdag 25 januari 2012 @ 21:04 |
Ik heb gewoon in de Market naar OpenTTD gezocht en daar stond ie bij ![]() Ik moet wel zeggen dat ik met de kennis die ik heb over signals genoeg geavanceerde stations kan maken/lijnen waar veel treinen op kunnen rijden. Ik weet alleen niet of het qua efficiëntie beter kan, maar ik heb nooit crashes en een paar vrienden van me die al veel langer dan ik spelen gebruiken hun signals op exact dezelfde manier als ik. | |
#ANONIEM | woensdag 25 januari 2012 @ 21:11 |
net even getest en het werkt inderdaad niet erg fijn. Niet iets om daar op te spelen, dan is een tablet vele malen beter ^^. Hmm ik weet er zelf ook niet heel veel over. Toevallig kwam die maat net online en even vragen hoe of wat hij wil. Edit: Tutorials doe ik samen met hem omdat meer dan 2 personen niet gaat werken als je dingen moet uitleggen. En Let's Play kan dan wel met z'n 3en in 1 bedrijf en dat zo groot mogelijk maken. [ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 25-01-2012 21:16:53 ] | |
RobertNL | woensdag 25 januari 2012 @ 22:01 |
Die app is gewoon niet handig, zelfs op een tablet kan ik er niet aan wennen ![]() | |
Saninl | donderdag 26 januari 2012 @ 01:40 |
Wat is dat "Lets play" toch? Ik speel al wel ff openttd maar ik ken dat helemaal niet? | |
Bart | donderdag 26 januari 2012 @ 08:41 |
Die Android-versie ![]() Meer een proof-of-concept dat het werkt maar speelbaar is het niet echt met een touchscreen ![]() Ben 20 minuten bezig geweest met het leggen van een weggetje tussen twee dorpjes die vlak bij elkaar lagen, en het maken van een bus ![]() ![]() | |
RobertNL | donderdag 26 januari 2012 @ 10:30 |
Ken ik ook niet, klinkt wel fun ![]() | |
Cryothic | donderdag 26 januari 2012 @ 11:08 |
Bij mijn weten gewoon een video maken van een speel-sessie, en er doorheen praten. Vooral op Youtube kom je daar van een hoop spellen een hoop van tegen ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 26 januari 2012 @ 17:14 |
mwa gaat opzich wel op mijn telefoon. Ik kon 1 lijn maken van station naar station maar daarna werd de frustratie erg hoog. Let's Play is inderdaad een videoopname sessie van een spel. Met live commentaar meestal, het is vaak leuker om te kijken dan video's zonder enig commentaar. Vooral met OpenTTD zal dit beter zijn aangezien mensen er van kunnen leren ![]() | |
Irritatie100 | donderdag 26 januari 2012 @ 17:44 |
Ik weet niet eens hoe ik moet scrollen bij die app ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 26 januari 2012 @ 17:52 |
ligt eraan hoe je hem instelt. Ik had hem op tablet mode, linkermuisknop is tap, rechter vasthouden. Zo kon ik scrollen. | |
Gamer_V | vrijdag 27 januari 2012 @ 13:25 |
Mijn reactie toen ik wilde gaan bouwen op de FOK!server... 'bwuuuuuuur' | |
mar456 | vrijdag 27 januari 2012 @ 17:44 |
Het was zeker al zo druk dat je er niet meer bij kon? :p Morgen maar is een reset. /kijkt heel aardig naar Bart. ![]() |