ATON probeert de discussie niet te tackelen op het moeten lezen van de Jezus mysterieen. Hij zegt enkel dat daar de bronnen en de feiten in staan. Maar als mensen te beroerd zijn naar bol com te gaan om een boekje te kopen, of via google books of zo, dan moet je niet zeuren over het verschuiven van bewijslast. Jullie willen bewijs hebben, en het bewijs kun je vinden in die boeken. Lijkt me niet zo heel moeilijk.quote:Lees mijn opmerking nog eens na, een discussie proberen te tacklen op het bijvoorbeeld moeten lezen van "the Jesus mysteries" is een drogreden, het is verschuiven van bewijslast. Als jij claims doet moet je ze ook persoonlijk onderbouwen in plaats van het te schuiven op het al dan niet lezen van een bepaald boek.
Discussies worden gevoerd op basis van argumenten en niet op basis van het lezen van boeken.
Het zou kunnen, als het maar geloofwaardig gemaakt zou kunnen wordenquote:Op zaterdag 20 augustus 2011 02:05 schreef Berjan1986 het volgende:
Het is niet voor niks dat christenen en een half christen hier moeite mee hebben, het zou een impact op hun leven kunnen hebben.
interesseert me, en ik ben ook erg benieuwd naar objectieve literatuur/linkjes hierover, dus als je deze weet dan houd ik me aanbevolen.quote:Op maandag 22 augustus 2011 21:49 schreef Cognitor het volgende:
Zijn idee over Jezus als mythe vind ik echter belachelijk. De zogenaamde parallel met 'dying and rising gods' is qua bronnenmateriaal uitermate problematisch en wordt in de huidige vergelijkende godsdienstwetenschap daarom niet meer serieus genomen.
Dat wordt inderdaad door Price ook aangehaald; Jakobus als "broer van Jezus" moet dan in een missionaire context worden gelezen, en andere historische verwijzingen en (mogelijke) aanhalingen van Christus worden domweg genegeerd.quote:Het is eigenlijk een overblijfsel van de religionsgeschichtliche Schule van het begin van de 20e eeuw, die overal parallellen zagen en dat graag verder pushten dan het bronnenmateriaal. Het andere belangrijke argument, dat vooral door pseudowetenschapper Earl Doherty naar voren wordt gebracht, dat Paulus van geen historische Jezus weet, is volstrekte nonsens.
In dat licht is de visie van Geurt Henk van Kooten, verbonden aan de RUG, interessant, zoals hier beschreven staat.quote:Paulus gebruikt soms stoïsche populaire filosofie, maar dat wil niet zeggen dat hij een filosoof was. Etcetera.
Aan de andere kant denk ik dat bepaalde mensen emotioneel gezien ook baat hebben bij bepaalde extreme standpunten omtrent de historiciteit van het Christendom. Dat zie je ook bij complottheorieën: het gevoel dat jij, en slechts een select groepje mensen met je, weet hebt van een feit wat de hele wereldgeschiedenis in een ander daglicht stelt.quote:Op zaterdag 20 augustus 2011 02:05 schreef Berjan1986 het volgende:
Het is niet voor niks dat christenen en een half christen hier moeite mee hebben, het zou een impact op hun leven kunnen hebben.
Een genuanceerd overzicht biedt Devon H. Wiens, in Aufstieg und Niedergang der römischen Welt.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 10:01 schreef Haushofer het volgende:
Ik heb een tijdje geleden een essay van hem gelezen ("Jesus at the Vanishing Point" ), waarin het me wel opviel dat hij uitermate helder is over de methodologie die hij hanteert. Met name
[..]
interesseert me, en ik ben ook erg benieuwd naar objectieve literatuur/linkjes hierover, dus als je deze weet dan houd ik me aanbevolen.
Een nog iets ouder werk met een genuanceerd overzicht : " Ekklèsiatikè Historia " van Eusebius van Caesarea .quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 11:21 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Een genuanceerd overzicht biedt Devon H. Wiens, in Aufstieg und Niedergang der römischen Welt.
Het is Ekklèsiastikè.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 12:51 schreef ATON het volgende:
[..]
Een nog iets ouder werk met een genuanceerd overzicht : " Ekklèsiatikè Historia " van Eusebius van Caesarea .
O maar, wat ben jij toch een bolleboos om een tikfoutje op te merken. De rest kun je zelf uitzoeken.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 13:49 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Het is Ekklèsiastikè.
Maar vertel, waar precies biedt Eusebius een genuanceerd overzicht van de problematische bronnen voor het concept 'dying and rising gods'?
Even snel dan, hoe kun je een site in comic sans serieus nemen. En een site die er dan ook voor het gemak nog even vanuit gaat dat het kruisfeestje in 30 CE plaats vond?quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 14:02 schreef naatje_1 het volgende:
Mag ik hier even mijn vraag kwijt over een aantal bijbelstukken?
Het betreft: Matt. 26:17 en Markus 14:12 en Mattheus 28:1
Naar aanleiding van deze (zeer amateuristische, doch wijze site):
http://www.sign2god.com/feesten/Passover.html
ben ik benieuwd naar de waarheid. Zijn die teksten inderdaad verkeerd vertaald of niet? En in hoeverre zou de vertaling die juist zou zijn, wel betrouwbaar zijn?
Zo al te serieus neem ik het ook niet, maar die teksten vielen mij enkel op. Dat kan je nagaan, dus vandaar mijn vraag.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 14:20 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Even snel dan, hoe kun je een site in comic sans serieus nemen. En een site die er dan ook voor het gemak nog even vanuit gaat dat het kruisfeestje in 30 CE plaats vond?
En dan dat laatste stukje over het paasmaal, die schrijver weet blijkbaar niet zoveel van de eetgewoonte in het midden oosten.
Dus niet al te serieus nemen dus.
de details over wat er gegeten is bij het laatste avondmaal die hij gebruikt om zijn punt te ondersteunen komen uit het evangelie van Johannes wat zo'n 60 jaar later is opgeschreven.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 14:59 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Zo al te serieus neem ik het ook niet, maar die teksten vielen mij enkel op. Dat kan je nagaan, dus vandaar mijn vraag.
thank you very muchquote:Op dinsdag 23 augustus 2011 17:36 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
de details over wat er gegeten is bij het laatste avondmaal die hij gebruikt om zijn punt te ondersteunen komen uit het evangelie van Johannes wat zo'n 60 jaar later is opgeschreven.
mogelijk door iemand die minder bekend is met de Joodse gebruiken.
Meningen hierover kunnen al eens sterk verschillen op een forum met dezelfde topic:quote:Het andere belangrijke argument, dat vooral door pseudowetenschapper Earl Doherty naar voren wordt gebracht, dat Paulus van geen historische Jezus weet, is volstrekte nonsens.
Beoordelingen kunnen ook al eens sterk verschillen.quote:Aan de andere kant geeft iemand als Koningdavid regelmatig uitstekende repliek,
De site is inderdaad peop, maar waarom is het ongeloofwaardig de kruisiging in 30 CE te plaatsen? Dat is, met enige marge, de meest waarschijnlijke kandidaat.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 14:20 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Even snel dan, hoe kun je een site in comic sans serieus nemen. En een site die er dan ook voor het gemak nog even vanuit gaat dat het kruisfeestje in 30 CE plaats vond?
En dan dat laatste stukje over het paasmaal, die schrijver weet blijkbaar niet zoveel van de eetgewoonte in het midden oosten.
Dus niet al te serieus nemen dus.
Wat bedoel je met extreem? De opmerking dat Jezus geleefd heeft en precies hetzelfde gezegd heeft wat erin de bijbel staat is net zo "extreem". Het is net waar je mee bent opgegroeid lijkt me. Als er vanaf de derde eeuw tot nu de mening zou zijn opgegaan dat Jezus niet leefde en je het mythisch moest bekijken dan was een historische Jezus weer "extreem".quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 10:13 schreef Haushofer het volgende:
Nog een reactie op Berjan:
Aan de andere kant denk ik dat bepaalde mensen emotioneel gezien ook baat hebben bij bepaalde extreme standpunten omtrent de historiciteit van het Christendom. Dat zie je ook bij complottheorieën: het gevoel dat jij, en slechts een select groepje mensen met je, weet hebt van een feit wat de hele wereldgeschiedenis in een ander daglicht stelt.
En als je conservatief bent, dan houd je al snel op met ZELF nadenken maar blijf je mensen herhalen die er een doel mee hadden. Dit begrijp je toch wel?quote:Verder is de academische wereld conservatief. Dat kan haar nadelen hebben, maar zonder die conservatieve houding heb je weinig vooruitgang en wordt onderzoek doen al gauw "gissen voor gevorderden".
Weleens de evangelieen gelezen en daarna de geschiedenis bekeken? Dan snap je toch wel dat dit niet echt heeft plaatsgevonden? Denk je echt dat Jezus in de middelpunt van de belangstelling van de Romeinen stond, terwijl ze dagelijks mensen kruisigden? Denk je echt dat Jezus om 12 uur viel, om 15 uur viel en nog een paar momenten?quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 21:51 schreef Cognitor het volgende:
[..]
De site is inderdaad peop, maar waarom is het ongeloofwaardig de kruisiging in 30 CE te plaatsen? Dat is, met enige marge, de meest waarschijnlijke kandidaat.
Ja.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 22:29 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Weleens de evangelieen gelezen en daarna de geschiedenis bekeken?
Wat is 'dit'?quote:Dan snap je toch wel dat dit niet echt heeft plaatsgevonden?
Nee.quote:Denk je echt dat Jezus in de middelpunt van de belangstelling van de Romeinen stond, terwijl ze dagelijks mensen kruisigden?
Nee.quote:Denk je echt dat Jezus om 12 uur viel, om 15 uur viel en nog een paar momenten?
Nee.quote:Denk je echt dat er ineens een duisternis inviel? Die drie uur duurde?
Nee.quote:Denk je echt dat de Romeinen ineens zeiden: Hij is werkelijk gods zoon.
De zoon van Zeus?
Ben ik geslaagd voor mijn examen? Mag ik dan vragen waarom het onwaarschijnlijk is dat de Romeinen, in casu Pontius Pilatus, rond 30 n.C. een potentieel opruiende profeet genaamd Jezus uit de weg lieten ruimen? En was dat niet precies wat Antipas met Johannes de Doper deed?quote:Als je op al die vragen ja antwoord: Kruip dan maar weer terug onder die steen waar je vandaan komt.
De avondmaal wordt niet door Joden geacht te doen, het is symbool waar mensen voor de dood van Jezus kunnen herdenken. De vroegere Christelijke gemeente waar men de herdenking voor de dood van Jezus, werd door vroegere Kerkleiders afgeschaft en zelf regels eraan verbonden, typische Kerk gedoe.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 17:36 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
de details over wat er gegeten is bij het laatste avondmaal die hij gebruikt om zijn punt te ondersteunen komen uit het evangelie van Johannes wat zo'n 60 jaar later is opgeschreven.
mogelijk door iemand die minder bekend is met de Joodse gebruiken.
Als ik jou discussie leest, dat Paulus zogenaamd dingen heeft vervalst, geef dan die feiten eens.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 12:52 schreef ATON het volgende:
[..]
[..]
Durf jij hier schrijven, terwijl je nog eens E.Pagels' boek gelezen hebt.
Discussie voor mij hier gesloten!
Goed om te zien dat je nog leeft, minder goed om te zien dat je alle andere topics momenteel weer links laat liggen.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 20:52 schreef naatje_1 het volgende:
KD is een username, ja
Edit: maar of het een tweede is, weet ik niet![]()
Nee maar... naar het schijnt zou ze ook biseksueel zijn en alcoholiste. Tja, ze mis wel meer dan een groot punt, misschien zelfs twee.quote:Elaine Pagels, zij is een regelrechte atheïst als ik zo de verhalen leest over haar
Wanneer was dat dan? Door wie? Heb je daar bronnen voor?quote:De vroegere Christelijke gemeente waar men de herdenking voor de dood van Jezus, werd door vroegere Kerkleiders afgeschaft en zelf regels eraan verbonden, typische Kerk gedoe.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |