abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_105130500
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 21:13 schreef Ou-Tannu het volgende:
mensen bij een wegversmalling (2 naar 1 baan) gewoon tot het uiterste op de afgesloten baan blijven en dan staan te toeteren omdat ze er niet tussen gelaten worden :+
Dat is logisch, die mensen doen namelijk juist wat ze moeten doen, doorrijden tot het einde.
Ik irriteer me er mateloos aan dat mensen niet tot het einde doorrijden, die houden de boel erachter extra op. Op de snelweg nog niet zo erg, maar op andere plekken staan daardoor mensen extra lang bij stoplichten te wachten of worden kruisingen geblokkeerd.

Gewoon met een rustige snelheid tot het einde doorrijden en dan invoegen, meestal gaat het daar weer rijden en kan je invoegen zonder te hoeven remmen (tenzij je van die figuren treft die het verkeersinzicht van een doperwt hebben en de gaten dichtrijden).
pi_105130557
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2011 13:09 schreef Accordtje het volgende:

[..]

Dat is logisch, die mensen doen namelijk juist wat ze moeten doen, doorrijden tot het einde.
Het staat tegenwoordig zelfs vaak met bordjes aangegeven.
pi_105130992
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2011 13:09 schreef Accordtje het volgende:

[..]

Dat is logisch, die mensen doen namelijk juist wat ze moeten doen, doorrijden tot het einde.
Ik irriteer me er mateloos aan dat mensen niet tot het einde doorrijden, die houden de boel erachter extra op. Op de snelweg nog niet zo erg, maar op andere plekken staan daardoor mensen extra lang bij stoplichten te wachten of worden kruisingen geblokkeerd.

Gewoon met een rustige snelheid tot het einde doorrijden en dan invoegen, meestal gaat het daar weer rijden en kan je invoegen zonder te hoeven remmen (tenzij je van die figuren treft die het verkeersinzicht van een doperwt hebben en de gaten dichtrijden).
Helemaal eens.
Maar als het druk is en het verkeer rijdt 10 km/u per uur, komen mensen soms met 50 km/u over de invoegstrook voorbijscheuren om zich er op het eind tussen te proppen.
Dat is niet echt goed voor de doorstroming.
Met ritsen moet je snelheid aanhouden van de rechterbaan en dan vloeiend invoegen.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_105131342
quote:
14s.gif Op zaterdag 3 december 2011 13:11 schreef Anne het volgende:

[..]

Het staat tegenwoordig zelfs vaak met bordjes aangegeven.
Jep. En die letters zijn dermate groot dat het toch voor iedereen leesbaar zou moeten zijn. Denk dat mensen gewoon eigenwijs zijn en dat er een bord moet komen met: "Meteen invoegen". Wellicht dat men dan wel doorrijdt naar het einde.
pi_105131428
quote:
2s.gif Op zaterdag 3 december 2011 13:25 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Helemaal eens.
Maar als het druk is en het verkeer rijdt 10 km/u per uur, komen mensen soms met 50 km/u over de invoegstrook voorbijscheuren om zich er op het eind tussen te proppen.
Dat is niet echt goed voor de doorstroming.
Met ritsen moet je snelheid aanhouden van de rechterbaan en dan vloeiend invoegen.
Ja dat klopt. Snelheid aanpassen aan de baan ernaast (ik blijf meestal naast dezelfde auto rijden en voeg daarachter in) tenzij het daar stil valt, dan blijf ik doorrijden met lage snelheid. Hard langs die rij rijden en vervolgens op het einde vol in de ankers om hem er tussen te duwen is inderdaad niet de goede manier.
pi_105132360
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2011 13:09 schreef Accordtje het volgende:

[..]

Dat is logisch, die mensen doen namelijk juist wat ze moeten doen, doorrijden tot het einde.
Ik irriteer me er mateloos aan dat mensen niet tot het einde doorrijden, die houden de boel erachter extra op. Op de snelweg nog niet zo erg, maar op andere plekken staan daardoor mensen extra lang bij stoplichten te wachten of worden kruisingen geblokkeerd.

Gewoon met een rustige snelheid tot het einde doorrijden en dan invoegen, meestal gaat het daar weer rijden en kan je invoegen zonder te hoeven remmen (tenzij je van die figuren treft die het verkeersinzicht van een doperwt hebben en de gaten dichtrijden).
Ja de theorie is leuk. De praktijk echter is compleet anders. Ik kom dagelijks, 6x verdrijvingsvlakken tegen, en de 'theorie' gaat op als zowel de mensen op de linker-, als rechterbaan met een ongeveer gelijke snelheid rijden en de mensen op de rechterbaan (er vanuitgaande dat de rijbaanversmalling links plaatsvindt) gaten laten vallen om het invoegende verkeer er tussen te laten, waardoor niemand qua snelheid echt inboet en het verkeer vloeiend van 2 naar 1 baan gaat. 1 voor 1 wel te verstaan.

Nu de praktijk:

-Aso's die hard doorrijden tot het verdrijvingsvlak, vol op de rem gaan en de auto er tussen probleren te proppen.

-Mensen die, als jij je knipperlicht aanzet omdat het gaatje groot genoeg is om in te voegen, het gat dichtrijden, met de gedachte, "Hoo even, maar jij komt er niet tussen!"

Helaas is dit meer regel dan uitzondering.

Ik maak dagelijks meestal maar 1 of 2 keer mee, dat een rijbaanversmalling, soepel plaats vind. Normaal gesproken zie je alleen maar remlichten.

Ikzelf, voeg altijd in als er ruimte is. Ookal heb je pas over 200 meter pas een verdrijvingsvlak. Dit zorgt er namelijk voor dat niemand op de rem hoeft. Er is immers ruimte.

Wat ik vaak meemaak, en me er ook aan erger. zijn mensen op de rotonde die jou geen voorrang gunnen als zij aan de kant van de haaientanden staan. Vaak zijn dit vrachtwagenchaffeurs of grote Amerikaanse wagens.

Net als ik aan kom rijden, douwen ze die auto ervoor, waardoor ik op de rem moet. Zou ik de rotonde met 30 nemen, dan kan ik het begrijpen, maar meestal ga ik er hard doorheen, scherp tegen de linkerlijn aan.

Tegenwoordig, (komt mij wekelijks wel zeker 3x voor) rij ik net zo lang door totdat ik echt MOET remmen om een klap te voorkomen. Meestal schrikken ze dan wel. Hopelijk leren ze het af. Bij een klapper zijn zij fout namelijk.
  zaterdag 3 december 2011 @ 14:21:12 #257
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_105132638
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2011 14:10 schreef Gedetineerde het volgende:
Ikzelf, voeg altijd in als er ruimte is. Ookal heb je pas over 200 meter pas een verdrijvingsvlak. Dit zorgt er namelijk voor dat niemand op de rem hoeft. Er is immers ruimte.
Het staat er niet stil omdat men asociaal doorrijdt of geen ruimte laat. Het staat er stil omdat er domweg teveel verkeer door een trechter moet. Als iedereen 200 meter eerder gaat invoegen staat iedereen daar stil. Met 200 meter leeg asfalt voor hun neus.
pi_105132799
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2011 14:21 schreef OEM het volgende:

[..]

Het staat er niet stil omdat men asociaal doorrijdt of geen ruimte laat. Het staat er stil omdat er domweg teveel verkeer door een trechter moet. Als iedereen 200 meter eerder gaat invoegen staat iedereen daar stil. Met 200 meter leeg asfalt voor hun neus.
Daar ben ik het niet mee eens. Ik rij voornamelijk in de spits, en de mate van verkeer verschilt daar dus niet echt in. Dit zou namelijk betekenen dat het nooit goed/soepel gaat. Dat is niet het geval.

Van wat ik zie, is het puur het aso-gedrag. Als het wel soepel gaat, gunt iedereen elkaar de ruimte, in de wetenschap dat dit sneller is, dan dat iedereen op de rem moet voor 1 persoon die zonodig vooraan moet staan.

Zelf hou ik ook altijd 'de regel' aan, dat ik maar 1 auto passeer eer ik invoeg. Soms geven automobilisten mij dan de ruimte. Als ik overkom als iemand die vooraan wil staan, gaan anderen gaten dichtrijden met vertraging tot gevolg. Zij doen het namelijk wel 'netjes' en pikken het niet dat iemand anders daar maling aan heeft en zo ver mogelijk vooraan wil staan.

Helaas hebben anderen dat niet door, waardoor we dus een remlichtenshow hebben.

Als ik rechts rij, en er komt een verdrijvingsvlak aan, rol ik verder op de koppeling, waardoor er een gat ontstaat. Sommige mensen maken daar gebruik van, en bedanken mij met een handgebaar.

Anderen rijden stug door tot het verdrijvingsvlak en proppen hem daar tussen.

Gevolg? Iedereen achter die auto gaat op de rem. Is dat efficient?

[ Bericht 4% gewijzigd door Gedetineerde op 03-12-2011 14:37:43 ]
pi_105134836
Ik kom zelf dagelijks ook meerdere verdrijvingsvlakken tegen waarbij de linkerbaan moet invoegen. Ik rijd vrijwel altijd door tot het einde (rustig) en in 90% van de gevallen gaat het daar net weer rustig aan rijden, waardoor ik simpel kan invoegen (krijg die ruimte ook altijd) en waardoor het verkeer achter mij niet hoeft te remmen, aangezien dat net pas vanuit stilstand weer optrekt. Gaat gewoon vloeiend.

Maar wat je zegt, er zijn ook genoeg aso's die het op volle snelheid doen. Dan werkt het averechts, omdat anderen daar dan op reageren.
  zaterdag 3 december 2011 @ 16:47:50 #260
17568 GizartFRL
Ik ben jarig!
pi_105136721
Bijna dood ervaring rijker sinds vanmiddag.
Ik kom buiten de bebouwde kom vanaf een rotonde en voor me rijden geen auto's.
Ofwel: even het gas op de plank.
De provinciale 80 km/h weg maakt op een gegeven een knikje naar rechts ( vanaf beide kanten onoverzichtelijk).
Toen ik daar met een snelheid van 90a 100 km per uur op af kwam zie ik na dat knikje een zwarte Peugeot 605 pogen een groepje van 3 auto's in te halen ( vanuit zijn oogpunt ook onoverzichtelijk met de knik in de weg in het vooruitzicht).

Ik rem, vol in het ABS en op het moment dat ik rond de 40 rij schiet de 605 tussen mij en de auto die voorop het rijtje reed wat hij inhaalde door.

Hartslag richting de 200 :o en bij mezelf nadenkend dat ik op de veilige kant van de auto zat schakelde ik terug naar de 2 en reed rustig naar huis.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
pi_105137799
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2011 16:47 schreef GizartFRL het volgende:
Bijna dood ervaring rijker sinds vanmiddag.
Ik kom buiten de bebouwde kom vanaf een rotonde en voor me rijden geen auto's.
Ofwel: even het gas op de plank.
De provinciale 80 km/h weg maakt op een gegeven een knikje naar rechts ( vanaf beide kanten onoverzichtelijk).
Toen ik daar met een snelheid van 90a 100 km per uur op af kwam zie ik na dat knikje een zwarte Peugeot 605 pogen een groepje van 3 auto's in te halen ( vanuit zijn oogpunt ook onoverzichtelijk met de knik in de weg in het vooruitzicht).

Ik rem, vol in het ABS en op het moment dat ik rond de 40 rij schiet de 605 tussen mij en de auto die voorop het rijtje reed wat hij inhaalde door.

Hartslag richting de 200 :o en bij mezelf nadenkend dat ik op de veilige kant van de auto zat schakelde ik terug naar de 2 en reed rustig naar huis.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat dat kan he.. hier in fryslan :')

gelukkig rijd ik geen peug dus was ik t niet :D
  zaterdag 3 december 2011 @ 18:37:23 #262
322318 .Neovo.
Driven By The Future
pi_105139990
Zou wel willen weten welke weg en waardat is :p
pi_105145006
Mijn ervaring is dat invoegen op doordeweekse dagen ook een stuk beter gaat. Mensen rijden meestal rustig tot het einde en voegen dan in. De enige reden dat stilvalt is de te grote hoeveelheid auto's op dat moment.

Vreemd genoeg gaat het op zaterdag en zondag vaak mis, terwijl er meestal minder auto's rijden. Mensen voegen lomper in en anderen zitten veel meer gaten dicht te rijden. Er is ook veel meer iritatie.

Waar ik me aan stoor. 2 baans rotondes waarbij ze 3/4 rond over de buitenste baan rijden en je vervolgens niet uit laten voegen als je op de binnenste rijdt.
.
pi_105145436
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2011 21:09 schreef Fer het volgende:
Mijn ervaring is dat invoegen op doordeweekse dagen ook een stuk beter gaat. Mensen rijden meestal rustig tot het einde en voegen dan in. De enige reden dat stilvalt is de te grote hoeveelheid auto's op dat moment.

Vreemd genoeg gaat het op zaterdag en zondag vaak mis, terwijl er meestal minder auto's rijden. Mensen voegen lomper in en anderen zitten veel meer gaten dicht te rijden. Er is ook veel meer iritatie.

Waar ik me aan stoor. 2 baans rotondes waarbij ze 3/4 rond over de buitenste baan rijden en je vervolgens niet uit laten voegen als je op de binnenste rijdt.
Ik denk dat misschien is omdat er doordeweeks meer forensen op de weg zitten en dat zijn over het algemeen mensen met veel meer (snelweg) rij routine. En in het weekend komen er allerlei mensen de weg op die zich eigenlijk niet veel op de (snel)weg begeven en dus veel minder routine hebben met dat soort situaties.
pi_105145655
Dat is het ook wel, maar het lijkt ook wel alsof die mensen zich in het weekend veel drukker maken dan doordeweeks.
.
pi_105145808
Misschien een lichte vorm van paniek? Door gebrek aan ervaring met dat soort dingen.
pi_105146248
ik zag mijn eerste koe rennen
sup?
pi_105146405
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2011 21:24 schreef Fer het volgende:
Dat is het ook wel, maar het lijkt ook wel alsof die mensen zich in het weekend veel drukker maken dan doordeweeks.
moauw.. van die Aso's die geen poging doen om er netjes tussen te komen bied ik ook geen ruimte :7 mensen die keurig aan het begin van de invoegstrook / aangeving van versmalling al pogen er tussne te komen die laat ik er zo tussen.. maar die me met 50 voor bij knallen om 200 meter verderop er tussen te duwen krijgen van mij de spreekwoordelijke vinger
  zaterdag 3 december 2011 @ 22:26:25 #269
17568 GizartFRL
Ik ben jarig!
pi_105148446
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2011 18:37 schreef .Neovo. het volgende:
Zou wel willen weten welke weg en waardat is :p
Rotonde 't Jachtfjild richting Harkema.
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
  zaterdag 3 december 2011 @ 22:48:35 #270
322318 .Neovo.
Driven By The Future
pi_105149410
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2011 22:26 schreef GizartFRL het volgende:

[..]

Rotonde 't Jachtfjild richting Harkema.
Dacht ik al :P.

Ik zat eerst te denken aan de Scheiding, de weg die naar Frieschepalen gaat. Daar zit ook zo'n leuke bocht. Later dacht ik ook al aan de Langewyk

[ Bericht 8% gewijzigd door .Neovo. op 03-12-2011 22:54:56 ]
pi_105150096
Waarom rijden alle mensen s avonds links. Waarom :(
pi_105151026
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 december 2011 23:05 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Waarom rijden alle mensen s avonds links. Waarom :(
omdat op rechts de bangeschijters rijden :? geen idee :')
  zaterdag 3 december 2011 @ 23:30:00 #273
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_105151042
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 december 2011 23:05 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Waarom rijden alle mensen s avonds links. Waarom :(
-> KLB
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_105151819
quote:
4s.gif Op zaterdag 3 december 2011 23:30 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

-> KLB
herformulering:

Ik kwam allemaal auto's tegen die links bleven rijden. Echt heul veel. Dat was wat ik heb meegemaakt onderweg vandaag! Groet groet
  zondag 4 december 2011 @ 00:16:16 #275
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_105152801
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2011 23:50 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

herformulering:

Ik kwam allemaal auto's tegen die links bleven rijden. Echt heul veel. Dat was wat ik heb meegemaakt onderweg vandaag! Groet groet
--> lief dagboek
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')