Je hebt net aangegeven dat het niet wettelijk is geregeld, maar dat er een 'code' voor bestaat. Dat bevestig ik en vervolgens ga je vertellen dat het niet zo is. Je bent feitelijk dus met jezelf in discussie. Beetje schizofreen hoor...quote:Op zondag 21 augustus 2011 15:41 schreef Yreal het volgende:
[..]
Dat gebeurd dan op basis van artikel 5 , omdat het onveilig gebeurd. Ik heb je net de wettelijke grondslag gegeven voor het inhalen van filles als motor.
Bronquote:Sinds 1991 is het niet meer verboden voor een motorrijder om langzaam tussen de file door te rijden. Omdat passeren op vele manieren mogelijk is, zijn er spelregels afgesproken over hoe een motorrijder een autofile passeert. Voordelen: u kunt beter elkaars gedrag inschatten en via 'samenspel' kunt u irritatie en ongevallen zoveel mogelijk voorkomen.
Het mooie is dat er een select groepje motorrijders schijnt te zijn wat die gedragscode wel als een wet lijkt te zien en dus ook maar hun eigen straffen gaat toepassen als een automobilist zich er niet aan houdt (van die helden is tralalala die denken je spiegel eraf te moeten slaan).quote:Op zondag 21 augustus 2011 15:50 schreef Yreal het volgende:
Oke, gaan we het nog een keer uitleggen.
Zolang iets niet in de wet staat, er geen jurisprudentie over bestaat die het verbied en er geen rare gewoontes zijn waar je je op kan beroep (deze werken in dit geval zelfs in het voordeel) mag iets.
Er zijn 2 zaken waar file rijden als motor afwijkt van de normale verkeersregels. Ten eerste haal je mogelijk rechts in. Dit is toegestaan volgens rvv artikel 13.
Daarnaast rij je over dezelfde strook als een andere auto. Dit artikel is geschrapt en dit is dus niet meer verboden.
Conclussie : Motorrijders mogen de file inhalen tussen de rijen door.
Dat er vervolgens door verschillende partijen een code word opgesteld zodat het veilig gebeurt, is iets anders.
Gedogen betekent iets dat wettelijk strafbaar is niet bestraffen.
Stoere meid zeg. De eerste de beste die met z'n fikken aan mijn spiegels komt laat ik helemaal kapot schrikken door even vol gas te geven en de koppeling ietsjes omhoog komen.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 18:37 schreef ikweethetookniet het volgende:
Gewoon groot licht aan 100Watt of Xenon en noodknipperlichten erbij en rijden maar![]()
Als ze dan nog niet opzijgaan er zo dicht mogelijk naast gaan staan zodat hun deur niet open kan en dan de toeter vastklemmen![]()
Bij gebarentaal van hun kant als dank even de spiegeltjes platvouwen![]()
Vervolgens gas erop en een brede grijns weer verder rijden
Leuk dat je een Bugatti Veyron hebtquote:Op zondag 21 augustus 2011 17:00 schreef Grielen het volgende:
[..]
Stoere meid zeg. De eerste de beste die met z'n fikken aan mijn spiegels komt laat ik helemaal kapot schrikken door even vol gas te geven en de koppeling ietsjes omhoog komen.
Je bent geen koning op de weg als motorrijder zijnde. Je moet ook niet denken dat je alles kan maken bij auto's. Laatst stond ik vooraan op de rechterbaan van een 2baansweg voor het stoplicht. Naast mij op de linkerbaan stopte een oudere heer in een vrij mooie Mercedes. Alles was wel. Toen kwamen er ff een zootje motortuig die Mercedes volledig omcirkelen 'om maar vooraan te staan, want wij trekken toch harder op'. Ik gaf een vinger-naar-het-voorhoofd gebaar naar 1 van de motorrijders die mij toevallig aankeek, waarna ik die motoren er uittrok toen het eenmaal groen was
quote:Op zondag 21 augustus 2011 17:02 schreef thenxero het volgende:
[..]
Leuk dat je een Bugatti Veyron hebt
Was zeker een oldtimerclubje dan.quote:Op zondag 21 augustus 2011 17:00 schreef Grielen het volgende:
waarna ik die motoren er uittrok toen het eenmaal groen was
Dikke snorremansen op een schreeuwerig apparaat. Maar ze hadden het acceleratievermogen van mn auto iets onderschat. Die weg mocht je 100, kwamen ze een halve minuut later met minimaal 140 voorbij (ik ging rond de 110-120). Aso's...quote:
quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 20:28 schreef tralalala het volgende:
Gewoon spiegel eraf slaan, ze kunnen toch niet achter je aan.
ook van onder naar boven of van boven naar onder?quote:Op zondag 21 augustus 2011 17:41 schreef ouderejongere het volgende:
[..]bij mijn auto kunnen de spiegeltjes inklappen
Als jij je auto tussen 2 stroken auto's doorkrijgt...quote:Op maandag 22 augustus 2011 11:18 schreef voederbietel het volgende:
Maar als je nou een Smart oid hebt, mag je dan ook tussen de file door omdat je smaller bent dan andere auto's?
Dan ben je nog steeds geen motorrijder, en die worden expliciet genoemd in dit verhaal, het stapvoets door een file mogen rijden geldt niet algemeen voor alle motorvoertuigen.quote:Op maandag 22 augustus 2011 11:44 schreef voederbietel het volgende:
Als iedereen helemaal rechts of links op de baan gaat staan rijd ik m'n 205 ook nog wel door een file heen.
Hoor deze internetbaas.quote:Op zondag 21 augustus 2011 17:07 schreef Grielen het volgende:
[..]
Dikke snorremansen op een schreeuwerig apparaat. Maar ze hadden het acceleratievermogen van mn auto iets onderschat. Die weg mocht je 100, kwamen ze een halve minuut later met minimaal 140 voorbij (ik ging rond de 110-120). Aso's...
Amenquote:Op dinsdag 16 augustus 2011 21:31 schreef Bootje84 het volgende:
In de vrachtwaggel ga ik altijd opzij voor motorrijders. Kunnen ze altijd wel waarderen.. Steken ze hun been uit en zo
En voor wat betreft autorijders die niet aan de kant gaan.. Spiegel omvouwen is eigenlijk wel een goeie. Laat die ratten maar ff schrikken.
Al heb ik ook een grafhekel aan automobilisten die op een 2-baans voorsorteervak naast mij gaan staan als ik in het midden sta. De reden dat ik nl. in het midden sta, is dat ik de bocht niet red binnen 1 rijstrook.. Die kneuzen snappen dat niet :/
In welk verhaal precies?quote:Op maandag 22 augustus 2011 11:52 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Dan ben je nog steeds geen motorrijder, en die worden expliciet genoemd in dit verhaal, het stapvoets door een file mogen rijden geldt niet algemeen voor alle motorvoertuigen.
De richtlijnen die in de "filegedragscode" van het motorplatform genoemd worden, en door zowel verzekeraars als hun arbitrage commissies als bindend worden gezien. Die goed uitgewerkte gedragscode is als ik het goed heb ook de reden dat er hiervoor geen harde wetgeving is gemaakt, mede in het kader van de wens om minder regels te maken voor de burgers vanuit de overheid.quote:
Nietquote:Op vrijdag 19 augustus 2011 13:35 schreef Yreal het volgende:
[..]
je mag er dan ook tot 40 km/u doorheen rijden
Idd, die richtlijn stelt dat het mag met 10 k/h verschil, en slechts stapvoets. Zodra een auto rijdt in de eerste versnelling hebben we het volgens mij over stapvoets, dus boven de 25 à 30 km/h (~15 km/h + 10 km/h verschil) moet je als motorrijder invoegen op een rijbaan, en weer met het verkeer meerijden op je normale plek op een rijbaan. Die 40 km/h is geen hard getal ergens, maar een inschatting van een motorrijder die dat wel best vond oid. Als automobilist vind ik het te hoog, maar dat is dan mijn mening.quote:
Nou vooruit je hebt gelijk.quote:Op zondag 21 augustus 2011 12:20 schreef Yreal het volgende:
[..]
De regels zijn er officieel niet, maar de code die ook door de verzekeringen gehanteerd word is rechts van de meest linkse strook, tot 40km/u en met 10km/u verschil.
Feit blijft wel dat ik het vaak genoeg mee maak dat ze ook, wanneer het verkeer harder gaat dan 50 km/h moeten menen zich er nog tussen door te moeten wurmen.quote:In Nederland hanteert Rijkswaterstaat voor de verkeersinformatie de definitie dat een file een verzamelbegrip is van drie soorten stagnerend verkeer:
langzaam rijdend verkeer: verkeer dat over ten minste 2 kilometer nergens sneller rijdt dan 50 km/h, maar doorgaans wel sneller dan 25 km/h
stilstaand verkeer: verkeer dat over ten minste 2 kilometer vrijwel overal minder dan 25 km/h rijdt
langzaam rijdend tot stilstaand verkeer: langzaam rijdend verkeer over veelal wat grotere lengte met hierin op sommige stukken stilstaand verkeer
Stapsvoets is 15 km/h.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 08:52 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Idd, die richtlijn stelt dat het mag met 10 k/h verschil, en slechts stapvoets. Zodra een auto rijdt in de eerste versnelling hebben we het volgens mij over stapvoets, dus boven de 25 à 30 km/h (~15 km/h + 10 km/h verschil) moet je als motorrijder invoegen op een rijbaan, en weer met het verkeer meerijden op je normale plek op een rijbaan. Die 40 km/h is geen hard getal ergens, maar een inschatting van een motorrijder die dat wel best vond oid. Als automobilist vind ik het te hoog, maar dat is dan mijn mening.
Asso gedragquote:Op dinsdag 23 augustus 2011 09:00 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Nou vooruit je hebt gelijk.
[..]
Feit blijft wel dat ik het vaak genoeg mee maak dat ze ook, wanneer het verkeer harder gaat dan 50 km/h moeten menen zich er nog tussen door te moeten wurmen.
Samen komen we er wel uit, maar dat betekend niet dat automobilisten al het aanpassen en aan de kant gaan maar moeten doen natuurlijk. En bij mij als automobilist wekken motorrijders die met 40+ door een oplossende file zigzaggen, net zoveel ergernis op, als chauffeurs die je geen ruimte geven in een file dat bij jou als motorrijder doen gok ik zo.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 09:02 schreef Yreal het volgende:
[..]
Asso gedrag
En het verschil tussen 40 en 50 is ook wat moeilijk in te schatten als je tussen auto's door manoeuvreerd.
het gaat dus om het verschil he. Met 40 door een file rijden kan prima als auto's 20-30 rijden. Als ze stilstaan is 40 wel echt heel aso , en gevaarlijk.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 09:29 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Samen komen we er wel uit, maar dat betekend niet dat automobilisten al het aanpassen en aan de kant gaan maar moeten doen natuurlijk. En bij mij als automobilist wekken motorrijders die met 40+ door een oplossende file zigzaggen, net zoveel ergernis op, als chauffeurs die je geen ruimte geven in een file dat bij jou als motorrijder doen gok ik zo.![]()
Voeg gewoon in als het verkeer in de file weer begint met rijden, en jij zelf met ~30km/h rijdt, dan is iedereen blij.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |