abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_100886382
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 09:43 schreef Tally het volgende:
Zijn er dingen die borstvoeding kunnen stimuleren anders dan de spray, domperidon en kolven?
Bijvoorbeeld door dingen te eten of te drinken?
Er zijn wel dingen die productie-stimulerend of productie-remmend (vermijden dus) werken, anijs geloof ik is stimulerend. Maar daar moet je wel heul veul van eten voor het echt merkbaar effect heeft.
:)
  donderdag 18 augustus 2011 @ 09:56:15 #42
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_100886427
quote:
Zijn er dingen die borstvoeding kunnen stimuleren anders dan de spray, domperidon en kolven?
Een vriendin van mij dronk borstvoedingsthee. Maar ik weet niet of het heeft geholpen. Ze heeft een jaar gevoed.
  donderdag 18 augustus 2011 @ 09:56:48 #43
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_100886442
Mignonne wat vreselijk balen zeg. De syntospray zou je iig op weg moeten hepen met je ts.:* voor alles!

Tally er bestaat borstvoedingskruidenthee en 6 jaar geleden bij Tobias zeiden ze dat cashewnootjesde bv op gang helpen komen. Ik heb met geen van twee ervaring.

Ik heb een heul beroerde nacht gehad. 23 uur werd Ylana wakker om niet meer te gaan slapen. Pas om 2.30 sliep ze om om 6.00 uur weer wakker te worden. Mijn productie dipt enórm rond menstruatie en omdat ik een zeeeeer onregelmatige cyclus heb kan ik er ook niet omheen bouwen met nakolven oid. Ik ga zo maar mee sapen met Ylana.
Hij weet alleen van lekker slapen, en ver daarbuiten lopen schapen.
De zon schijnt op zijn donk're haren, zo blijf ik heel lang naar hem staren.
Wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?
Ylana
pi_100886462
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 09:54 schreef mignonne het volgende:

[..]

Er zijn wel dingen die productie-stimulerend of productie-remmend (vermijden dus) werken, anijs geloof ik is stimulerend. Maar daar moet je wel heul veul van eten voor het echt merkbaar effect heeft.
Anijs vind ik niet zo heel lekker. Maar als het zou helpen had ik het gedaan (als ik niet heul veul had moeten eten dan). :{

Word het receptje van de domperidon maar weer weg brengen dus.
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 09:56 schreef pessie het volgende:

[..]

Een vriendin van mij dronk borstvoedingsthee. Maar ik weet niet of het heeft geholpen. Ze heeft een jaar gevoed.
Kan geen kwaad lijkt me! :)
Eens zoeken wat het is en waar je het kan halen.
Wipkip met prachtige Wipkuikentjes O+
Try to be a rainbow in someone's cloud.
pi_100886479
wat ik nu trouwens wel lastig vind, hij zit nu alweer eventjes op zijn vingers te zuigen, betekend dat nu dan dat hij alweer honger heeft? Verder is hij nog heel vrolijk..
  donderdag 18 augustus 2011 @ 09:59:48 #46
279868 Sugarsnap
Sprookjesboom...
pi_100886509
Ik dronk kabouterfeest van pyramide

pi_100886562
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 09:59 schreef Sugarsnap het volgende:
Ik dronk kabouterfeest van pyramide

[ afbeelding ]
:D Dat las ik net elders. En vond dat grappig :D
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 09:58 schreef laiveneertiekje het volgende:
wat ik nu trouwens wel lastig vind, hij zit nu alweer eventjes op zijn vingers te zuigen, betekend dat nu dan dat hij alweer honger heeft? Verder is hij nog heel vrolijk..
Die van mij knabbelt en sabbelt op haar vingers als ze last heeft van haar tandjes. Maar eigenlijk nooit wanneer ze honger heeft.
pi_100886617
Tally ik gok dat de tuinen bijvoorbeeld wel zoiets hebben? je zou even in hun webshop kunnen kijken om te zien of ze het hebben zodat je niet voor niks gaat :)

en anijs nouja, je hebt ook anijsthee en (gestampte) muisjes op brood bijvoorbeeld, of van die blokjes voor anijsmelk hoewel ik me voor kan stellen dat je daar niet echt fan van bent als je t niet lekker vindt :P

en over die worstjes nog van gister, bietje offtopic hier, maar ze is ieder uur wakker geweest en de hele nacht onrustig geweest. Ze werd vanmorgen wakker met een verstopte neus en prutogen en zit nu dr luier vol te diarree'en en ze heeft er wat uitslagplekjes bij. Verder lijkt het nu wel okay te gaan, ze huilt nu niet en afgezien van dat ze nu nodig in bad moet heeft ze niet echt last van dr buikje.
Ik ben gestopt met t eten toen ik erachter kwam maar goed toen had ik toch al zo'n half worstje op. -O- lekere faal weer.
pi_100886670
Worstje?

EN ik ga even zoeken in een webshop. Dank je!
  donderdag 18 augustus 2011 @ 10:07:08 #50
128491 J-net
Prettig gestoord
pi_100886671
quote:
0s.gif [b]Op donderdag 18 augustus 2011 09:56 schreef Saffier het volgende:
Mijn productie dipt enórm rond menstruatie en omdat ik een zeeeeer onregelmatige cyclus heb kan ik er ook niet omheen bouwen met nakolven oid.
[/quote]

Ik denk dat ik ook dip. Het is enige periode dat hij ook iets langer drinkt en echt probeert er meer uit te halen. Ik haal hem er tussen 22 en 00 nog keer uit om te voeden, en afgelopen dagen drinkt hij dan lang en veel terwijl normaal drinkt hij kort en is er dan klaar mee.

2 weken terug op vrijdag kolfde ik extreem veel; 180 in 1 sessie. Normaal is dat 130. Maar nu al hele week 80. Soms 100.
Gelukkig een vriezer met veel melk, maar ja Moet wel weer omhoog. Heb ook al gedacht aan keer extra kolven maar dat is nog niet zo makkelijk natuurlijk :(
~~~~~~Dream as if you 'll live forever, live like you 'll die today~~~~~
pi_100886733
Wat ik nu maar weer even doe is gewone thee zetten, en dan een anijsblokje erin mikken, werkt goed, en is ook nog wel te drinken..

Ah, nu een pruttelend jochie, dus voedertijd... :P
pi_100886738
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 10:07 schreef Tally het volgende:
Worstje?

EN ik ga even zoeken in een webshop. Dank je!
ging over een post van gister haha dus niet aan jou persoonlijk gericht verder :D het staat een beetje raar zo idd.
  donderdag 18 augustus 2011 @ 10:43:09 #53
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_100887646
Zo, weer terug van het cb. Alles gaat hartstikke goed! Ventje groeit goed. Ik heb al mijn bv-vragen voorgelegd en ben gerustgesteld. Ze vond de voedingen ook wel erg lang duren (een voeding duurt makkelijk een uur, waarin hij veelal drinkt en niet slaapt). Maar dat komt volgens haar omdat het ook gewoon een grote vent is: 57,6 cm en 4660 gram bij vier weken. Het hikken, slikken en 'gloeken' komt omdat hij tijdens het voeden best veel moet verstouwen en het komt ook door hoe hij het regelt (hij drinkt grofweg alleen tussen 8 en 12 's morgens en 18 en 24 uur 's avonds). Advies is om hem (nog) vaker te laten boeren en verder is er niks aan de hand. Ze vroeg nog of ik misschien veel melk produceerde (dat het eruit spuit bijvoorbeeld), maar dat is ook niet zo; hij heeft die tijd gewoon echt nodig om zichzelf te voeden. Oja, en ze had geen problemen met het extra flesje friso dat hij af en toe krijgt. Dit geven we hem weleens als hij nog hongerig is na een lange voeding. Hij heeft het echt nodig.
pi_100887871
Klinkt goed Aventura! En 4660 gram is al best zwaar ja, dat was die van mij bij 8 weken pas, en toen was hij nog kleiner ook..

Ik heb net Bartje in bad mogen doen.. Hij had een overlopende poepluier.. Gisteren had hij ook al gepoept, en ergens hoop ik dat dit dus ook een teken is dat we weer wat op de goede weg zitten... Al is het nog steeds rare poep vind ik..
  donderdag 18 augustus 2011 @ 10:53:19 #55
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_100887925
Is het dun? En welke kleur heeft het? Hier ook een poepgolf gister. Het zat ooooveral en het bleef maar komen. Ook maar in bad gedaan.
pi_100887947
Het is dun, en blijft ook zo "plakken" aan hem, net of de luier het niet op kan nemen.. En het is oranje/lichtbruinig...
  donderdag 18 augustus 2011 @ 10:54:26 #57
279868 Sugarsnap
Sprookjesboom...
pi_100887950
LT, rare poep? Verklaar je nader...

Eline heeft een nieuw ritme gevonden qua drinken, overdag drinkt ze slechts slokjes bij me en 's avonds en 's nachts echt goed. Ik denk dat het komt omdat ze ook vast voedsel supergoed eet. Tis net een kliko, alles gaat erin.
  donderdag 18 augustus 2011 @ 10:55:20 #58
279868 Sugarsnap
Sprookjesboom...
pi_100887977
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 10:54 schreef laiveneertiekje het volgende:
Het is dun, en blijft ook zo "plakken" aan hem, net of de luier het niet op kan nemen.. En het is oranje/lichtbruinig...
Klinkt als Eline's poep voor de bijvoeding.
En hier is het altijd goed geweest.
  donderdag 18 augustus 2011 @ 10:55:36 #59
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_100887988
Lvt, dat klinkt alsof het vet is. Niet dat ik weet wat dat betekent overigens..
Edit: onze jongen heeft ook weleens poep hoe jij beschrijft, dat je de luier er echt af moet strippen zeg maar. Ik denk dat het wel normaal is.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL donderdag 18 augustus 2011 @ 11:03:17 #60
147316 crew  DJMO
#trut
pi_100888220
Is hij snotterig of lijkt hij verkouden L'tiekje? Is het zeg maar net Slijm wat je er niet af krijgt?
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_100888442
DJMO, hij heeft af en toe wat snotjes, maar echt verkouden is hij geloof ik niet... Je blijft wel poetsen voor je gevoel, de billendoekjes vliegen erdoor met zo'n luier...
pi_100889275
quote:
Een beperkte hoeveelheid anijs (muisjes) schijnt wel het nodige te doen.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_100889414
oeps.. werken en.fokken :N
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_100889715
Oh en ik dacht juist dat veel anijs weer averechts werkt.
  donderdag 18 augustus 2011 @ 12:12:48 #65
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_100890661
Oh wat balen toch Mignonne!
Ylana
  donderdag 18 augustus 2011 @ 12:25:17 #66
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_100891123
Oh, er was nog een pagina :')
Klinkt prima Aventura!
Ik heb geen verstand van rare poep.
Ylana
  donderdag 18 augustus 2011 @ 13:25:53 #67
259886 pessie
pi_100892116
Laiv, rare poep kan duiden op zowel onder- als overproductie. Aangezien die van jou op het moment onder is en je heel goed bezig bent em weer op te krikken zou ik me als ik jou was de komende 2 dagen hier niet zorgen over maken. Hij poept en hij is gelukkig. Wel moet je over een paar dagen (?) wanneer de productie weer op peil is weer luiers zien die je normaal gesproken zag.
/ik ben geen LK, die weten veel meer dan ik, dus neem me niet te serieus als je denkt dat ik het fout heb.
pi_100894439
l'tiekje, hadden jullie niet ook last van een hardnekkige spruw? Dat kan ook een reden zijn van slechter drinken en zelfs borstweigeren, omdat dat zeer doet in zijn mondje. Misschien is het een slim idee om eens gentiaan violet te gaan proberen. Vaak helpt dat wél waar andere medicatie het niet goed doet. Plus dat je het maar 1x per dag hoeft te gebruiken. Nadeel is wel een paarse borst en een paars mondje. Informatie: http://www.eurolac.net/index.php?p=109 Bestellen kan onderaan deze pagina. (Niet via je apotheek/huisarts bestellen, die oplossing is niet geschikt voor spruwbehandeling.) Goed dat je een lk hebt gebeld! En van dat vingers sabbelen; er is maar één manier om erachter te komen: gewoon aanleggen.

Mignonne ;( Stom worstje. En B laat het voortaan ook wel uit z'n hoofd de ingrediënten níet te checken.

Aventura, ondanks dat het een grote jongen is, kun jij natuurlijk ook gewoon produceren wat hij nodig heeft. Je hebt niet per se een fles kunstvoeding nodig als je dat niet wilt. Slechts ter informatie ;)
Een voeding van een uur vind ik bij 4 weken ook echt niet bijzonder lang, eerder normaal. Je zult merken in de loop der tijd dat het minder gaat worden. Bij ons ging het vrij plots naar minder lang, van 45 min tot een uur naar 15-30 min. Oja, en dat brengt uiteraard ook weer onzekerheid met zich mee :') Ik denk dat dat rond de 6-8 weken was.
pi_100895824
Ik begin nu eigenlijk pas te twijfelen of ze wel genoeg krijgt. Ze groeit weinig en krijgt sinds kort nog maar 4 voedingen per dag (waarvan ik er op werkdagen 1 kolf en 1 kunst). Als ik haar tussendoor aanleg, reageert ze alsof ze in geen weken iets gehad heeft.

Gewoon tussendoor aanleggen op mijn vrije dagen vind ik lastig. Als Dottir meer dan een uur niet gedronken heeft, valt ze sowieso aan als ik haar aanleg. Het risico daarbij is dat het er daarna weer allemaal uitloopt. Of ze zo aanvalt omdat ze echt honger heeft, of omdat ze dat altijd al doet, kan ik niet echt beoordelen.
pi_100895936
4 voedingen per dag plus een aantal in de nacht of 4 voedingen per 24 uur? Dat laatste is erg weinig en waarschijnlijk inderdaad té weinig. Hoe is het met de rest? Groei / plasluiers / poepen / alertheid / tevredenheid?
pi_100896096
Vier voedingen totaal. 7.00, 2x overdag (wisselend), tussen 18.00 en 20.00. Verder heel vrolijk, alert en tevreden (behalve om 6.30 ;)).
We hebben recent de late voeding eens laten vallen en dan slaapt ze net zo lang door. Ik dacht dat ze wel zou roepen als ze meer nodig had, maar dat vraag ik me nu dus af.

Poep- en plasluiers heb ik weinig beeld bij, die worden 4 dagen in de week niet door mij verschoond en de rest delen we.

Overigens krijgt ze naast de voedingen wel vaste bijvoeding, maar daar gaat nog lang niet alles van naar binnen. Steeds meer, dat wel.
  donderdag 18 augustus 2011 @ 15:11:02 #72
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_100896387
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 14:21 schreef WupWup het volgende:

Aventura, ondanks dat het een grote jongen is, kun jij natuurlijk ook gewoon produceren wat hij nodig heeft. Je hebt niet per se een fles kunstvoeding nodig als je dat niet wilt. Slechts ter informatie ;)
Een voeding van een uur vind ik bij 4 weken ook echt niet bijzonder lang, eerder normaal. Je zult merken in de loop der tijd dat het minder gaat worden. Bij ons ging het vrij plots naar minder lang, van 45 min tot een uur naar 15-30 min. Oja, en dat brengt uiteraard ook weer onzekerheid met zich mee :') Ik denk dat dat rond de 6-8 weken was.
Ik vraag me echt af of ik wel kan produceren wat hij nodig heeft, temeer omdat ik volgens mij echt geef wanneer hij vraagt. Ik ben dag en nacht in de buurt en reageer op elk signaal. Soms leg ik hem aan en dan blijkt dat hij niet wil. De CB-arts vond een uur wel echt erg lang, misschien in vergelijking met baby's die weliswaar korter drinken, maar vaker komen (ik heb daar niet op doorgevraagd). Misschien moet-ie nog leren om effectiever te drinken en wellicht was dat bij jullie ook het geval (dat je baby het na 6-8 weken opeens helemaal in de smiezen had). Nou ja, een ramp vind ik het niet. Ik heb alle tijd. Zolang hij het goed doet vind ik het prima.
pi_100896425
Vervelend Vanyel -O- kun je niet twee extra voedingsmomenten inlassen op je vrije dagen? Als de hongersignalen niet zo heel duidelijk zijn dan is t misschien een idee om er wat meer "schema" in te gooien maar dan wel een schema wat eerder te vaak dan te weinig aanleggen is. Snap je me nog? Ik ben weer lekker duidelijk :') Ik bedoel dat als ze nu om de 4/5 uur drinkt over het algemeen dat je dan op je vrije dagen om de 3 uur gaat aanleggen ofzoiets.

We zijn weer terug van de huisarts, oxytocine-spray was geen enkel probleem, ze dubte zelfs nog over of ze hem op mijn verzekering moest zetten of op die van jongste omdat het een hulpmiddel was voor de voeding van jongste. Ik quote: "als je een supersonische speen moet hebben voor op een fles dan gaat dat natuurlijk ook van haar verzekering af en niet van de jouwe." om vervolgens in 1 adem te zeggen, "maar geen garanties hoor met die spray, want heel vaak is het na 6 maanden gewoon op" whut :? ik vond het zo suf om zulke dingen in 1 zin gezegd te horen, beetje gevoelsmatig tegenstrijdig ofzo.
Nouja goed, ze had ook nog nooit van cerazette gehoord (voor een arts vond ik dat best triestig, die hoort dat toch gewoon te weten qua anti-conceptie?) dus borstvoeding was sowieso wel een puntje van bijschaven geloof ik. Of dat ook zal gebeuren betwijfel ik.
pi_100896636
Ik probeer haar wel vaker aan te leggen. Vanmorgen gewerkt, toen had ze dus al de kv gehad. Anderhalf uur later oid aangelegd, kind drinkt (zo lijkt het) een volledige voeding en stopt er nog een halve banaan achteraan.

Net als ik denk dat ze dus te weinig drinkt (en ze op het kdv best naar 3 flessen mag), loopt er zo weer een golf uit. En nog een. Er stond een plas in de bumbo.

Ik had ook nog nooit van cerazette gehoord ;)
pi_100896663
En dan ben ik toch wel blij dat ze dat tegen jou zegt, Mignonne, en niet tegen een verse eerste-keer-moeder die zelf nog enorm zoekende is. Jij denkt: 'Muts, sla eens een goed boek open', een ander kan erdoor gaan twijfelen en in een negatieve spiraal raken. Maar wat ik nog tegen je wilde zeggen en eerder was vergeten: reden van afwezige of laten TSR kán zijn te weinig productie, maar ook stress (over te weinig productie bijvoorbeeld :Y) ) Dus vergeet ook niet de oorzaak aan te pakken, zodat je weer zelf een TSR tijdens live voeden aanmaakt.
pi_100896739
Vanyel, heeft ze 'last' van reflux? Spugen hóeft niet erg te zijn, zolang ze daar zelf geen last van heeft. Dan is het slechts een wasprobleem. En, vaak lijkt het meer te zijn dan het werkelijk is. Gooi maar eens 25cc water over je aanrecht. Niet veel, maar je kunt mooi dweilen ;)
pi_100896881
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 15:17 schreef WupWup het volgende:
En dan ben ik toch wel blij dat ze dat tegen jou zegt, Mignonne, en niet tegen een verse eerste-keer-moeder die zelf nog enorm zoekende is. Jij denkt: 'Muts, sla eens een goed boek open', een ander kan erdoor gaan twijfelen en in een negatieve spiraal raken. Maar wat ik nog tegen je wilde zeggen en eerder was vergeten: reden van afwezige of laten TSR kán zijn te weinig productie, maar ook stress (over te weinig productie bijvoorbeeld :Y) ) Dus vergeet ook niet de oorzaak aan te pakken, zodat je weer zelf een TSR tijdens live voeden aanmaakt.
oh jawel, ik heb er lachend "nee joh :D moedermelk is nooit op als je het goed doet" eruit geflapt maar daar had ik achteraf gelijk spijt van :') misschien zet het haar alsnog aan t denken. Of denkt ze er later nog es aan terug, wie weet :+

En ik denk, nee ik weet wel zeker, dat stress een (grote) rol speelt. Maar het is niet alleen mijn stress maar ook haar frustratie. Of hoe zeg je dat. Ik probeer te ontspannen, ik zit soms heel suf met mn ogen dicht onderuitgezakt op de bank te voeden :') maar als er een bonk frustratie aan de borst hangt dan is het lastig om toch te ontspannen, de wisselwerking raakt zoek zeg maar. Ik hoop dat die spray de frustratie bij Elin weg kan nemen en dat ik daardoor uiteindelijk makkelijker kan ontspannen en dat we daardoor allebei weer in een opwaartse spiraal komen.
en stiekem maak ik me gewoon zorgen om mn lieve grote en dus stress, maar ook daar komt hopelijk heel snel een einde aan.
pi_100897074
Ja hee, wat ze drinkt is ook niet zoveel ;)
Ze heeft geen last, ze zorgt gewoon dat ze al haar kleren regelmatig draagt. Na het eten, na het slapen, omdat de zon schijnt: Dottir spuugt.

Maak ik me niet zo'n zorgen om, maar soms heb ik de indruk dat het komt omdat ze overvol zit. Daarom die opmerking bij het extra aanleggen.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL donderdag 18 augustus 2011 @ 17:47:12 #79
147316 crew  DJMO
#trut
pi_100903268
dit vind ik zo motiverend he *not* m'n tante vraagt me hoe het gaat met de kinderen, ik zeg prima, geert heeft al twee tandjes *O* "oh kijk dan maar uit; ik heb gevoed tot z'n achtste maand, maar toen had hij zes tanden, en wilde liever kauwen dan drinken, toen was het snel over" Terwijl ik totaal geen last heb van die twee tandjes :')

</frustratie>
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  donderdag 18 augustus 2011 @ 19:13:27 #80
259886 pessie
pi_100906656
quote:
1s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 15:26 schreef Vanyel het volgende:
Ja hee, wat ze drinkt is ook niet zoveel ;)
Ze heeft geen last, ze zorgt gewoon dat ze al haar kleren regelmatig draagt. Na het eten, na het slapen, omdat de zon schijnt: Dottir spuugt.

Maak ik me niet zo'n zorgen om, maar soms heb ik de indruk dat het komt omdat ze overvol zit. Daarom die opmerking bij het extra aanleggen.
Daar moest ik zo om lachen! _O-

Mignonne uiteraard maak jij je zorgen! Ik hoop gewoon dat de syntocine werkt.

Aventura, er zijn maar heel weinig moeders die te weinig aanmaken voor hun kindje. Gewoon rustig blijven doorgaan. Iedere mama is op een gegeven moment bank dat ze niet genoeg heeft.

Vanyel, wat betreft dat eten, ik heb heel consequent bijvoeding gegeven na de voeding, dan ging er dus na een voeding ook rustig een banaan achteraan. Geen probleem, worden ze lekker bol van, als ze gaan lopen sporten ze het er wel weer af!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')