Tijd om een zwembroek te kopen, zie ik al ...quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 20:56 schreef Darklight het volgende:
Komt er op neer dat je pech hebt als je in de Randstad woont
Alsjeblieft niet. Dat is het mooie aan Enschede, geen randstedelijken.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 21:20 schreef Darklight het volgende:
Kom gezellig naar Enschede, ook nog eens 3 hoog
Ik geloof er niets vanquote:Op donderdag 18 augustus 2011 23:42 schreef semexo het volgende:
Grote zonnevlek draait richting aarde en bevat energie voor X-klasse explosies!
In Falmouth, Maine, photographer John Stetson turned his solar telescope toward sunspot group 1271 and found it seething. "The active region is bright and crackling, surrounded by long, twisting filaments of magnetism that seem poised to produce some powerful flares," he says. Indeed,NOAA analysts note that the sunspot has a "beta-delta-gamma" magnetic field that harbors energy for X-class explosions.
Bron: http://www.spaceweather.com/
Mocht deze inderdaad op 19 augustus uitbarsten in een X-klasse zonnevlam, dan zal deze inderdaad op 22 augustus de aarde bereiken, en zoals vaak te zien, veroorzaakt dit binnen een paar dagen een zware aardbeving.
Ik heb twee aardige artikelen gevonden die dit fenomeen behandelen: http://adsabs.harvard.edu/abs/2007AGUSMIN33A..03J en http://arxiv.org/abs/cond-mat/0602208. Het tweede artikel beschouwt het gegeven dat beide gebeurtenissen gelijkenissen vertonen. Beide zijn een opeenhoping van energie (in het geval van de zon: magnetisch, in het geval van de aarde: tectonisch) die op een gegeven moment op geweldadige wijze tot uiting komt (respectievelijk in de vorm van een solar flare of een aardbeving). Er lijkt dus wel correlatie te bestaan, maar of de een de directe oorzaak is van de ander, is nog maar de vraag.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 23:42 schreef semexo het volgende:
Mocht deze inderdaad op 19 augustus uitbarsten in een X-klasse zonnevlam, dan zal deze inderdaad op 22 augustus de aarde bereiken, en zoals vaak te zien, veroorzaakt dit binnen een paar dagen een zware aardbeving.
- niet alle aardbevingen komen na een uitbarsting op de zonquote:Op vrijdag 19 augustus 2011 00:18 schreef Maurice76 het volgende:
[..]
Ik heb twee aardige artikelen gevonden die dit fenomeen behandelen: http://adsabs.harvard.edu/abs/2007AGUSMIN33A..03J en http://arxiv.org/abs/cond-mat/0602208.
quote:Op zondag 14 augustus 2011 23:16 schreef Tha-CheF het volgende:
Ligt ijsland dan op een actieve breuklijn?
Daar heb je geen tsunami voor nodigquote:Op dinsdag 16 augustus 2011 20:56 schreef Darklight het volgende:
Komt er op neer dat je pech hebt als je in de Randstad woont
Niet overdrijven.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 01:42 schreef Dven het volgende:
Heb de laatste tijd flink aan mijn drijfvermogen gewerkt. Kom maar op!
En? Is ie al uitgebarsten? Moet ik mijn zwembroek al aantrekken?quote:Op donderdag 18 augustus 2011 23:42 schreef semexo het volgende:
Grote zonnevlek draait richting aarde en bevat energie voor X-klasse explosies!
In Falmouth, Maine, photographer John Stetson turned his solar telescope toward sunspot group 1271 and found it seething. "The active region is bright and crackling, surrounded by long, twisting filaments of magnetism that seem poised to produce some powerful flares," he says. Indeed,NOAA analysts note that the sunspot has a "beta-delta-gamma" magnetic field that harbors energy for X-class explosions.
Bron: http://www.spaceweather.com/
België is minder fijnquote:Op dinsdag 23 augustus 2011 02:34 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Het is sowieso fijn om niet in Nederland te wonen, tsunami of geen tsunami...
Wel is van naschokken gehoordquote:Op vrijdag 19 augustus 2011 23:18 schreef semexo het volgende:
Ja, de eerste is al uitgebarsten.
http://www.dailymail.co.u(...)torm-hits-earth.html
En inderdaad weer gevolgd door een aardbeving:
Aardbeving treft noordoostkust Japan
En volgens spaceweather.com 10% kans dat de komende 24 uur een X-class flare uitbarst, dit keer nog meer naar de aarde gericht.
True, maar Belgie ligt hogerquote:Op dinsdag 23 augustus 2011 02:41 schreef Fatihtjuh het volgende:
[..]
België is minder fijnIk vind Nederlanders vriendelijker
Nee, kijk maar op de kaart van Europa. Belgie ligt onder Nederland, en daaronder weer Frankrijk.quote:
quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 16:11 schreef IBAZ het volgende:
[..]
Nee, kijk maar op de kaart van Europa. Belgie ligt onder Nederland, en daaronder weer Frankrijk.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.[/spoiler]
![]()
Oeh, is dat de voorganger van wat zal gaan komen volgens sommigen.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 20:47 schreef semexo het volgende:
[Breaking] Krachtige aardbeving (5.9) treft Virginia (Washington DC)
Hopelijk niet bij IJsland morgen...
Afwachten.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 22:00 schreef schommelstoel het volgende:
[..]
Oeh, is dat de voorganger van wat zal gaan komen volgens sommigen.
Nou.. er was een 'ongewoonlijke' aardbeving aan de oostkant van de usa.. er zou zomaar een ongewoonlijke aardbeving in ijsland kunnen gaan voorkomen ...quote:Op woensdag 24 augustus 2011 09:02 schreef MissVanity het volgende:
In elk geval zijn we weer een dag goed doorgekomenEn nu kijken wat er vandaag gebeurt.
Ik maak me in elk geval geen zorgen
Het is mogelijk ja. Maar om de hele dag angstig te gaan zitten beven heb ik geen zin in.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 09:37 schreef Bastard het volgende:
[..]
Nou.. er was een 'ongewoonlijke' aardbeving aan de oostkant van de usa.. er zou zomaar een ongewoonlijke aardbeving in ijsland kunnen gaan voorkomen ...
Ik neem ook zeker geen voorzorgsmaatregelingen hoor. Als het gebeurt dan gebeurt het maar.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 10:20 schreef MissVanity het volgende:
[..]
Het is mogelijk ja. Maar om de hele dag angstig te gaan zitten beven heb ik geen zin in.
We kunnen er dan toch niks tegen doen.
Preciesquote:Op woensdag 24 augustus 2011 10:28 schreef Bastard het volgende:
[..]
Ik neem ook zeker geen voorzorgsmaatregelingen hoor. Als het gebeurt dan gebeurt het maar.
Aardbeving Noordzee bij Noorwegenquote:Magnitude mb 5.3
Region NORWEGIAN SEA
Date time 2011-08-24 08:08:15.0 UTC
Location 72.65 N ; 3.77 E
Depth 10 km
Distances 1059 km NW Trondheim (pop 147,139 ; local time 10:08:15.3 2011-08-24)
631 km NW Harstad (pop 19,433 ; local time 10:08:15.3 2011-08-24)
579 km NW Andenes (pop 2,766 ; local time 10:08:15.3 2011-08-24)
Jij als expert kan vast ons vertellen of dit 'normaal' is, gebeuren deze bevingen vaker daar?quote:Op woensdag 24 augustus 2011 11:30 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Aardbeving Noordzee bij Noorwegen
Er ligt wel een breuklijn jaquote:Op woensdag 24 augustus 2011 11:34 schreef Bastard het volgende:
[..]
Jij als expert kan vast ons vertellen of dit 'normaal' is, gebeuren deze bevingen vaker daar?
Dan leg ik mijn zwembroek in ieder geval maar vast klaar, je weet maar nooit.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 11:38 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Er ligt wel een breuklijn jaZe komen wel af en toe voor, al is 5.3 wel bijzonder.
Meestal 2-4... maar niet elke week zoals op ijsland of bij griekenland.
Zolang het geen voorbode is voor een grotere...quote:Op woensdag 24 augustus 2011 11:42 schreef Bastard het volgende:
[..]
Dan leg ik mijn zwembroek in ieder geval maar vast klaar, je weet maar nooit.
quote:The Storegga Slides occurred 100 km north-west of the Møre coast in the Norwegian Sea, causing a very large tsunami in the North Atlantic Ocean. This collapse involved an estimated 290 km length of coastal shelf, with a total volume of 3,500 km3 of debris.[4] Based on carbon dating of plant material recovered from sediment deposited by the tsunami, the latest incident occurred around 6100 BC.[5] In Scotland, traces of the subsequent tsunami have been recorded, with deposited sediment being discovered in Montrose Basin, the Firth of Forth, up to 80 km inland and 4 metres above current normal tide levels.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |