Nee, je denkt, ik kan het nu niet kopen dus laat ik het liggen. Als er nu een tekort is aan drinkwater n.a.v. zo'n ramp als in New Orleans bijvoorbeeld kan ik me nog voorstellen dat mensen gaan plunderen (alleen de levensmiddelen), maar nu is het gewoon ordinaire diefstal.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 21:20 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Tsja...je komt net terug van je vriendin, loopt naar huis, hebt wat dorst en ziet overal de winkels "open staan"...dan denk je niet: goh, als ik nu een flesje water meeneem moet ik 6 maanden zitten, laat ik het maar niet doen.
Ja...dat zal hij idd gedacht hebben.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 21:38 schreef Ludd het volgende:
[..]
Nee, je denkt, ik kan het nu niet kopen dus laat ik het liggen. Als er nu een tekort is aan drinkwater n.a.v. zo'n ramp als in New Orleans bijvoorbeeld kan ik me nog voorstellen dat mensen gaan plunderen (alleen de levensmiddelen), maar nu is het gewoon ordinaire diefstal.
En jij? Zou jij bezit van iemand anders respecteren of had je het meegenomen?quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 21:42 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Ja...dat zal hij idd gedacht hebben.
Ik ben achterlijk principiëel, tot op het rigide af. Als ik een euro euro op straat vindt, dan lever ik het nog in bij de politie.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 21:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En jij? Zou jij bezit van iemand anders respecteren of had je het meegenomen?
Same here, maar ik snap dan ook niet dat jij het logisch vind dat zo iemand het flesje water gapt omdat de winkels "open" stonden.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 21:51 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Ik ben achterlijk principiëel, tot op het rigide af. Als ik een euro euro op straat vindt, dan lever ik het nog in bij de politie.
Ik ben nog net niet zo wereldvreemd dat ik denk dat iedereen dezelfde principes heeft als ik.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 21:53 schreef Ludd het volgende:
[..]
Same here, maar ik snap dan ook niet dat jij het logisch vind dat zo iemand het flesje water gapt omdat de winkels "open" stonden.
Ik ben er vrij zeker van dat 99% van mijn vrienden/familie dit niet zouden doen hoor. En ik beoordeel dit helemaal niet anders dan normaal. Ik vind het vreemd dat een "open" winkel zoals jij dat noemt uit zou nodigen om zomaar iets mee te nemen.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 21:57 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Ik ben nog net niet zo wereldvreemd dat ik denk dat iedereen dezelfde principes heeft als ik.![]()
Geef mensen de mogelijkheid om ergens misbruik van te maken en het gebeurt....hij doet wat de overgrote meerderheid dagelijks doet, alleen hebben we besloten om dat als normaal te zien, maar omdat de omstandigheden nu exceptioneel zijn gaan we het anders beoordelen en dat vind ik een dubbele moraal.
het is geen spelletje.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 21:38 schreef LXIV het volgende:
Ik denk dat ze deze belachelijk zware straf nu als voorbeeld stellen, om wat schrik aan te jagen. Ik geloof niet dat ze hem werkelijk een half jaar in de cel gooien. Als het over drie weken rustig is, laten ze hem gaan. En terecht, alles naar verhouding.
Iedereen toch wanneer je ouder wordt?quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 21:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik denk dat je nu wel beter weet
Cel voor iemand die niets te verliezen heeft is niet hetzelfde dan voor voor persoon die nog toekomst heeft.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 23:29 schreef De_Nuance het volgende:
[..]
het is geen spelletje.
Cel is cel.
Tot nu toe is altijd gebleken dat snelrecht een tijdelijke oplossing is en dat advocaten die de raddraaiers verdedigen over het algemeen alleen maar op vormfouten hoeven te controleren om de straf te beperken tot een minimum danwel vrijschelding, en zo niet naar een hogere instantie zoals het europese hof stappen om hun gelijk alsnog te halen. Het is nl niet zo dat een rechter (of jury) binnen 24 uur een eerlijke afweging kan maken.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 23:29 schreef De_Nuance het volgende:
[..]
het is geen spelletje.
Cel is cel.
Kortom. de veroordeelde die advocaat kan betalen krijgt gelijk, de rest niet.quote:Op zondag 14 augustus 2011 01:09 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
[..]
Tot nu toe is altijd gebleken dat snelrecht een tijdelijke oplossing is en dat advocaten die de raddraaiers verdedigen over het algemeen alleen maar op vormfouten hoeven te controleren om de straf te beperken tot een minimum danwel vrijschelding, en zo niet naar een hogere instantie zoals het europese hof stappen om hun gelijk alsnog te halen. Het is nl niet zo dat een rechter (of jury) binnen 24 uur een eerlijke afweging kan maken.
Herkenbaar.quote:Op zondag 14 augustus 2011 01:18 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Was deze al bekend?
http://www.leftfutures.or(...)-on-student-rioting/
quote:Things got out of hand & we’d had a few drinks. We smashed the place up and Boris set fire to the toilets.”
OMFG SCHIET MET SCHERP HIJ IS EEN RIOTER!! Hypocriete lul. Tot zijn elleboog in de aars van Rupert Murdoch maar hij weet anderen wel te vertellen dat ze zich niet moreel gedragen.quote:Op zondag 14 augustus 2011 01:18 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Was deze al bekend?
http://www.leftfutures.or(...)-on-student-rioting/
Te makkelijk gedacht. Mensen met een beetje verstand of fatsoen pakken niet een fles cola mee. Maar voor veel mensen is dit puur een impulsieve beslissing.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 21:38 schreef Ludd het volgende:
[..]
Nee, je denkt, ik kan het nu niet kopen dus laat ik het liggen. Als er nu een tekort is aan drinkwater n.a.v. zo'n ramp als in New Orleans bijvoorbeeld kan ik me nog voorstellen dat mensen gaan plunderen (alleen de levensmiddelen), maar nu is het gewoon ordinaire diefstal.
Zo zwart-wit zijn dingen niet te stellen, tenzij je heel principieel bent.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 21:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En jij? Zou jij bezit van iemand anders respecteren of had je het meegenomen?
Het is als een iemand een worst voorhouden. De verleiding is te groot. In een kudde durven veel meer.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 21:53 schreef Ludd het volgende:
[..]
Same here, maar ik snap dan ook niet dat jij het logisch vind dat zo iemand het flesje water gapt omdat de winkels "open" stonden.
Das mooi, ik denk dat ik dat ook kan zeggen. Wat vind je van potloden graaien bij de Ikea? Dat is geen pure diefstal, maar het is de mentaliteit meer van mensen.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 22:02 schreef Ludd het volgende:
[..]
Ik ben er vrij zeker van dat 99% van mijn vrienden/familie dit niet zouden doen hoor. En ik beoordeel dit helemaal niet anders dan normaal. Ik vind het vreemd dat een "open" winkel zoals jij dat noemt uit zou nodigen om zomaar iets mee te nemen.
Kijk wat er gebeurt bij een winkelketen die speciale aanbiedingen doet op de openingsdag.quote:Op zondag 14 augustus 2011 01:25 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Te makkelijk gedacht. Mensen met een beetje verstand of fatsoen pakken niet een fles cola mee. Maar voor veel mensen is dit puur een impulsieve beslissing.
Stel ze gooien boven Lowlands uit een helicopter een zak biljetten neer. Bedoeld om artiesten cash te betalen. Wat denk je dat er gebeurt als die zak in het publiek neervalt? Ik chargeer een beetje maar zo werkt dat. Bij plunderingen ben je als je het goed speelt anoniem en is het pakken wat je pakken kan. Veel mensen houden van een beetje spanning, zeker in achterbuurten.
Dan wordt er links en rechts juist gejat?quote:Op zondag 14 augustus 2011 01:35 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Kijk wat er gebeurt bij een winkelketen die speciale aanbiedingen doet op de openingsdag.
Niet bijna redt...?? De onderklasse krijgt alles wat ze wil hebben: gesubsidieerd onderwijs, gesubsidieerde gezondheidszorg, huurtoeslag als je een laag inkomen hebt etc. etc. Als je je inzet, kan je het zo maken in je leven. Het zijn die verwende en hebberige mensen die het leuk vinden om te gaan plunderen en te stelen. Waarom doet de hele onderklasse niet mee? Omdat het overgrote deel vd onderklasse beseft dat ze al enorm worden geholpen (gesubsidieerde gezondheidszorg, gesubsidieerd onderwijs etc.) en dat ze zich gewoon, net als ieder ander individu, normaal moeten gedragen.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 17:36 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
[..]
Het hele punt is dat de onderklasse, die het toch al bijna niet redt,
Nee, maar slaan ze elkaar nog net niet de schedel in om maar als eerste te kunnen graaien.quote:Op zondag 14 augustus 2011 01:38 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Dan wordt er links en rechts juist gejat?
Sowieso is elk onderscheid verdwenen dan.quote:Op zondag 14 augustus 2011 01:38 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Dan wordt er links en rechts juist gejat?
Ja precies, ik heb daar ook een bloedhekel aan. Als het een zaak op leven en dood zou zijn dan zou ik ook als een gek me zo gedragen. Maar niet voor dit soort triviale zaken.quote:Op zondag 14 augustus 2011 01:42 schreef boekenplank het volgende:
[..]
Nee, maar slaan ze elkaar nog net niet de schedel in om maar als eerste te kunnen graaien.
Dat dus.quote:Op zondag 14 augustus 2011 01:42 schreef boekenplank het volgende:
[..]
Nee, maar slaan ze elkaar nog net niet de schedel in om maar als eerste te kunnen graaien.
Uiteraard, is niet fraai. Wat ik wel raar vind en geen hebzucht is in mijn ogen is dat veel mensen denken dat rijke mensen onbezonnen geld uitgeven. Je kan het rijke mensen niet kwalijk nemen als ze een goede deal willen sluiten.quote:Op zondag 14 augustus 2011 01:44 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Dat dus.
Hebzucht zit in elke klasse.
Ieder voor zich en god voor ons allen is het credo tegenwoordig helaas,quote:Op zondag 14 augustus 2011 01:46 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Uiteraard, is niet fraai. Wat ik wel raar vind en geen hebzucht is in mijn ogen is dat veel mensen denken dat rijke mensen onbezonnen geld uitgeven. Je kan het rijke mensen niet kwalijk nemen als ze een goede deal willen sluiten.
Voor een dubbeltje op de eerste rij hou ik helemaal niet van, maar hoe rijk je ook bent je moet nooit dief van je eigen portemonnee zijn. Maar goed dat is iets heel anders dan hebzucht denk ik.
Tsja, ik heb de illusie dat ik het misschien wel fijner zou vinden in een hechte gemeenschap waar je elkaar nodig zou hebben. Maar in deze maatschappij ben ik juist individualistischer dan de meeste mensen. Je past je aan en niet altijd in goede zin.quote:Op zondag 14 augustus 2011 01:53 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Ieder voor zich en god voor ons allen is het credo tegenwoordig helaas,
Ligt ook gewoon aan de schaal waarop alles werkt nu, daar word je gewoon cynisch en individualistisch van.quote:Op zondag 14 augustus 2011 02:22 schreef Lagrinta het volgende:
Tsja, ik heb de illusie dat ik het misschien wel fijner zou vinden in een hechte gemeenschap waar je elkaar nodig zou hebben. Maar in deze maatschappij ben ik juist individualistischer dan de meeste mensen. Je past je aan en niet altijd in goede zin.
Eerste indruk is niet goed. Dat oude mannetje is te seniel voor woorden en vrouwen over techniek horen praten is een regelrechte afrader.quote:Op zondag 14 augustus 2011 02:08 schreef SuperHarregarre het volgende:
Over foute systemen gesproken, kennen jullie dit utopische project? Zie het steeds vaker opduiken.
http://www.thevenusproject.com/
Ik ben heel cynisch inderdaad, wel met zoveel mogelijk humor, maar cynisch ben ik zeker.quote:Op zondag 14 augustus 2011 02:27 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Ligt ook gewoon aan de schaal waarop alles werkt nu, daar word je gewoon cynisch en individualistisch van.
Mja, het komt er toch op neer dat je op kosten van een ander eet en drinkt en dan gewoon wegloopt terwijl je een dikke vinger opsteekt. Ik kan me er slecht in verplaatsen. Net zomin als in het graaien van potloden. Maar goed, ik was ook altijd een braaf jochie.quote:Op zondag 14 augustus 2011 01:35 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Das mooi, ik denk dat ik dat ook kan zeggen. Wat vind je van potloden graaien bij de Ikea? Dat is geen pure diefstal, maar het is de mentaliteit meer van mensen.
Heb wel eens gehad bij een broodjeszaak dat ik niet beleefd behandeld werd en door drie mensen werd geholpen. Toen ik mn broodje uiteindelijk had had ik nog niet betaald. Dan zeg ik dus niks he. Totaal geen moeite mee.
Of heb ook wel eens vergeten te betalen op een terrasje, komt heel zelden voor, maar dan ga ik niet terug. Dan denk ik: ga er nog wel vaker een keer langs als het verder goed zitten was daar.
Diefstal is een ruim begrip, maar uit een open winkel jatten is wel diefstal in mijn ogen. Maar het zou pas nieuws zijn als er niets gejat zou zijn.
Echt? Kan me daar zowat niets bij voorstellen.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 21:51 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Ik ben achterlijk principiëel, tot op het rigide af. Als ik een euro euro op straat vindt, dan lever ik het nog in bij de politie.
Natuurlijk is het een onuitvoerbaar project maar het idee op zich is niet verkeerd. Ik beschouw mezelf niet als een klimaatfetisjist maar objectief gezien gaan we gewoon enorm slordig met onze grondstoffen om. Dat is gewoon een objectieve vaststelling. Technisch gezien zijn we wel voortvarend genoeg om een systeem te ontwikkelen waarbij mensen vrijwel niks meer hoeven te doen, ervanuitgaande dat we dan gaan voor een systeem waarin de behoeften worden vervuld zonder dat er mode e.d. bij komt kijken waarbij we nog goede spullen verruilen voor nieuwe trendy shit. Blijft natuurlijk de vraag in hoeverre zo'n samenleving standhoudt, aangezien er altijd wel imperfecties zijn. Een kleine imperfectie in zo'n wereld en het stort in.quote:Op zondag 14 augustus 2011 02:28 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Eerste indruk is niet goed. Dat oude mannetje is te seniel voor woorden en vrouwen over techniek horen praten is een regelrechte afrader.
Ik vraag me weleens af waarom we bij paarden een hengstenkeuring hebben en elke kerel maar raak laten fokken.quote:Op zondag 14 augustus 2011 03:31 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Natuurlijk is het een onuitvoerbaar project maar het idee op zich is niet verkeerd. Ik beschouw mezelf niet als een klimaatfetisjist maar objectief gezien gaan we gewoon enorm slordig met onze grondstoffen om. Dat is gewoon een objectieve vaststelling. Technisch gezien zijn we wel voortvarend genoeg om een systeem te ontwikkelen waarbij mensen vrijwel niks meer hoeven te doen, ervanuitgaande dat we dan gaan voor een systeem waarin de behoeften worden vervuld zonder dat er mode e.d. bij komt kijken waarbij we nog goede spullen verruilen voor nieuwe trendy shit. Blijft natuurlijk de vraag in hoeverre zo'n samenleving standhoudt, aangezien er altijd wel imperfecties zijn. Een kleine imperfectie in zo'n wereld en het stort in.
Het idee is niet verkeerd en ik ben ook geen milieu fan eigenlijk. Maar ik heb liever wel duurzame en degelijke producten dan die wegwerpzooi van tegenwoordig. Je hebt alleen vaak geen keuze. Vervangen is goedkoper dan repareren.quote:Op zondag 14 augustus 2011 03:31 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Natuurlijk is het een onuitvoerbaar project maar het idee op zich is niet verkeerd. Ik beschouw mezelf niet als een klimaatfetisjist maar objectief gezien gaan we gewoon enorm slordig met onze grondstoffen om. Dat is gewoon een objectieve vaststelling. Technisch gezien zijn we wel voortvarend genoeg om een systeem te ontwikkelen waarbij mensen vrijwel niks meer hoeven te doen, ervanuitgaande dat we dan gaan voor een systeem waarin de behoeften worden vervuld zonder dat er mode e.d. bij komt kijken waarbij we nog goede spullen verruilen voor nieuwe trendy shit. Blijft natuurlijk de vraag in hoeverre zo'n samenleving standhoudt, aangezien er altijd wel imperfecties zijn. Een kleine imperfectie in zo'n wereld en het stort in.
Collectief graaien is een uitzondering op de regel.quote:Op zondag 14 augustus 2011 03:37 schreef Lagrinta het volgende:
aangezien mensen altijd voor eigenbelangen gaan en niet voor collectief belang.
Maar denk je dat het helpt als we dit systeem houden en er alleen een foefje duurbaarheid aan toevoegen? Ik durf er best een paar kratjes pils op in te zetten dat de rioters in London geen reet geven om de schone natuur en duurzaamheid.quote:Op zondag 14 augustus 2011 03:37 schreef Lagrinta het volgende:
Het idee is niet verkeerd en ik ben ook geen milieu fan eigenlijk. Maar ik heb liever wel duurzame en degelijke producten dan die wegwerpzooi van tegenwoordig. Je hebt alleen vaak geen keuze. Vervangen is goedkoper dan repareren.
Zonder dat er mode bij komt kijken is onverstandig denk ik. Moet je juist op inspelen, dat je duurzaam wel zaken makkelijk kan veranderen. De maatschappij is steeds meer gericht op uiterlijk vertoon en daar is niet per se iets mis mee.
Houdt nooit stand aangezien mensen altijd voor eigenbelangen gaan en niet voor collectief belang.
Diep in ons hart zijn we het allemaal eens.quote:Op zondag 14 augustus 2011 04:01 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Maar denk je dat het helpt als we dit systeem houden en er alleen een foefje duurbaarheid aan toevoegen? Ik durf er best een paar kratjes pils op in te zetten dat de rioters in London geen reet geven om de schone natuur en duurzaamheid.
Ik heb het niet alleen over duurzaamheid maar over het ontbreken van de wens om zoveel mogelijk te willen consumeren. Dat mensen te vet worden is een grof schandaal eigenlijk, want het betekent gewoon dat ze boven hun noodzaak voedsel consumeren. Een goede tv weggooien voor een nieuw exemplaar, dito. Het is vrij lastig om je daaraan te ontworstelen wil je jezelf niet sociaal ostracizen, zo is de mindset nu eenmaal. Maar die mentaliteit is ook ooit gekweekt natuurlijk. De wereld was niet altijd vergeven van reclame.
Ik wil graag geloven dat iedereen het beste met elkaar voor heeft. Alleen is het op de een of andere manier zo moeilijk om te bewerkstelligen, er zit zoveel ruis tussen.quote:Op zondag 14 augustus 2011 04:08 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Diep in ons hart zijn we het allemaal eens.
Ik ben al te vaak op mijn bek gegaan en heb helaas wantrouwen als standaard.quote:Op zondag 14 augustus 2011 04:10 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Ik wil graag geloven dat iedereen het beste met elkaar voor heeft. Alleen is het op de een of andere manier zo moeilijk om te bewerkstelligen, er zit zoveel ruis tussen.
Ja, echt...niet altijd zo geweest, maar dat is gegroeid.quote:Op zondag 14 augustus 2011 03:18 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Echt? Kan me daar zowat niets bij voorstellen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |