abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 11 augustus 2011 @ 10:30:52 #1
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_100589408
quote:
Door: Thijs Zonneveld
Gepubliceerd: gisteren 22:51
Update: vandaag 09:08

Een berg. In Nederland. Met edelweiss, Milka-koeien, Heidi, skipistes en haarspelden. Waarom niet?

Het begon als een grap. Als luchtfietserij. Als een grote hoop gebakken lucht. Het plan: een berg in de polder bouwen. Een Alp in Nederland. Metertje of tweeduizend hoog. Mocht je er nog even om willen lachen, doe het dan in de volgende drie witregels:

En dan nu over op het serieuze deel.

Nederland is een plat land. Bergen hebben we niet, hooguit een paar pukkeltjes in Limburg. Ieder jaar vertrekken miljoenen Nederlanders naar het buitenland om de bergen op te zoeken. Om te skiën, om te après-skiën, om te wandelen, om te fietsen, om te klimmen, om te raften, om te paragliden, om te picknicken, om oranje carnaval te vieren in Bocht Zeven van Alpe d’Huez. Maar waarom zouden we naar de bergen gaan als we de bergen ook naar ons toe kunnen laten komen?

We wonen in een bedacht land. We plannen, we bouwen. We hebben land gestolen van de zee, we hebben dijken gebouwd om ons territorium tegen de natuur te beschermen en als we bossen willen, dan planten we die.

Een berg bouwen is in wezen niet zo veel anders dan een stuk IJsselmeer droogleggen of een stormvloedkering optrekken. En ook al zou het een uniek project zijn; zo origineel is het ook niet. In Berlijn waren lange tijd plannen om het oude vliegveld Tempelhof te veranderen in een grote berg van een kilometer hoogte. En in 2004 won FEM-journalist Peter Hendriks al de NRC-prijs voor beste idee van Nederland met zijn plan om een gebergte aan te leggen in Flevoland.

Voordelen

Een berg in eigen land biedt eindeloos veel voordelen. Stel je voor dat je in je auto kunt stappen en een half uur later met je ski’s onder je voeten in de stoeltjeslift zit voor een dagje skiën. Niet zo’n lullige Snow World-piste waar je een uur in de rij staat voor dertig seconden glijden, maar échte pistes. Stel je voor dat je je racefiets kunt pakken en op zondagochtend even de Alp om de hoek oprijdt. Stel je voor dat je een paar uur kunt bergbeklimmen in eigen land – en voor een keer niet tegen de klimmuur van een muffe sporthal.

Alles kan. Paragliden. Deltavliegen. Wandelen. Bobsleeën. Wildwaterkanoën. Schansspringen. Downhillen op een mountainbike. Een schaatsbaan in de ijle lucht aanleggen (wereldrecords!). De Olympische Winterspelen van 2026 organiseren. Met z’n allen carnaval vieren in Bocht Zeven van een echte Nederlandse berg tijdens de Tour de France van 2018.

Natuurlijk kost een berg bouwen klauwen met geld. Maar daar staat tegenover dat het ook heel veel kan opleveren. En dan bedoel ik niet alleen de bespaarde kosten van reizen naar het buitenland. Een berg kun je gewoon exploiteren. Leg een tolweg met haarspelden aan. Verkoop skipassen. Bouw restaurants, bars, skihutten.

Projectontwikkelaars zullen hun portemonnee trekken om huizen met uitzicht op Antwerpen en Londen te bouwen. De mogelijkheden zijn zelfs nog eindelozer als het technisch haalbaar is om de berg hol te maken – dan passen er ook nog bedrijventerreinen, winkelcentra, pretparken, zwembaden en sporthallen in. Een berg als bron van werkgelegenheid in crisistijd – waarom niet? Zeker in regio’s die nu sterk vergrijzen (bepaalde gebieden in Flevoland) kan een toeristische trekpleister een enorme economische stimulans geven.

Het project om een berg in de polder te bouwen is twee weken geleden gelanceerd, en krijgt steeds meer vorm. Op dit moment zijn verschillende geologen bezig te berekenen hoeveel ruimte, materiaal en geld er nodig is om het plan te verwezenlijken. Architecten werken aan animaties, schetsen en maquettes. Een website is onder constructie. Meerdere sportbonden zijn bereid om achter het plan te gaan staan. Er zijn gemeentes die interesse tonen voor een berg in hun achtertuin, er zijn projectontwikkelaars die polsen of er niet alvast ergens iets mogelijk is.

Voortgang

De komende weken zal De Pers berichten over de voortgang van de Nederlandse Berg. Over de obstakels, over de oplossingen. Over de voors en de tegens. Over de bouwmaterialen, over de financiering, over de aanvliegroutes van Schiphol, over Chinese investeerders en over de consequenties voor het klimaat. Maar zoals elk megalomaan plan heeft ook dit idee steun nodig. Hoe meer, hoe beter. Van bouwers, geologen, architecten, ingenieurs, creatieve geesten, geniale gekken, politici, ambtenaren en weet-ik-wie-nog-meer. Mail, tweet, bel, bouw!

Misschien duurt het lang. Misschien duurt het kort. Maar die berg komt er. Punt uit.
http://www.depers.nl/spor(...)berg-in-aanbouw.html

Goed plan? Persoonlijk lijkt het me iets teveel moeite. :')
Gourmetten of steengrillen?
  donderdag 11 augustus 2011 @ 10:33:28 #2
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_100589480
hier zijn al diverse topiques over geopend :D
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_100589483
Berg bouwen?

Thijs Zonneveld is een faler die Fok leest maar niet toegeeft dat hij daar zijn idee vandaan heeft.
  donderdag 11 augustus 2011 @ 10:34:01 #4
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_100589491
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 10:33 schreef Maanvis het volgende:
hier zijn al diverse topiques over geopend :D
Oh, pardon. :')
Gourmetten of steengrillen?
pi_100589501
Op dinsdag 13 november 2012 21:54 schreef tong80 het volgende:
Ik laat je kreunen en smeken naar genade als ik je achterlangs neem.
:P
pi_100589519
Helaasch. Als je geen 24uur/dag Fokkert ben hoor je er helaas al niet meer bij. Kan het soms ook niet meer volgen.
Ben je het wel of niet met me eens? Quote me en reageer.
pi_100589541
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 10:35 schreef Whipper het volgende:
Helaasch. Als je geen 24uur/dag Fokkert ben hoor je er helaas al niet meer bij. Kan het soms ook niet meer volgen.
Als je 24 uur per dag op FOK! moet zijn om de search te gebruiken, so be it.
Op dinsdag 13 november 2012 21:54 schreef tong80 het volgende:
Ik laat je kreunen en smeken naar genade als ik je achterlangs neem.
:P
  donderdag 11 augustus 2011 @ 10:38:24 #8
309946 Ricksnor
Ik ben Rick met een snor.
pi_100589610
Wat een bazenplan.
Ik zeg doen.
  donderdag 11 augustus 2011 @ 10:45:29 #9
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_100589810
Doen! Heeft die polder eindelijk nut :P
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
  donderdag 11 augustus 2011 @ 10:49:54 #10
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_100589969
Ok, je wil bergbeklimmen en niet tegen zo'n nep-klimwand. Zand klimt zo lastig, dus heb je steen nodig.
2 kilometer hoog en voor het gemak ook even 2 km breed. Piramidevormpje, dus I = 1/3 * opp grondvlak * hoogte = 1/3 * 2 * 2 * 2 = 2 2/3 km3.
Maak je hem hol met een dikke wand van 100 meter, dan moet er dus nog eens een piramide van 1,9 * 1,9 * 1,9 af; dus moet er I = 1/3 * 1,9 * 1,9 * 1,9 = 2,2863 km3 af.
Houd je over; 0,38 km3 steen wat je nodig hebt.
0,38 km3 = 380 kubieke hectometer = 380.000 kubieke decameter = 380.000.000 kubieke meter.
Er gaat iets van 30 m3 in één zo'n asfaltklipper, dus heb je bijna 13 miljoen ritjes met de vrachtwagen nodig.
Voor het gewicht van 1 m3 steen gaan we even uit van 2000 kg (hangt af van je soort steen; geen idee wat je nodig hebt), dus heb je 760.000.000.000 kg steen nodig.
Stel dat steen in de aanbieding is en 1 euro per kilo kost, zonder verzendkosten. Je betaalt dan dus 760 miljard euro, alleen voor de steen.
En dan moet je de rest nog ontwerpen, transporteren, maken, bouwen, aanleggen.

Of je moet ter plekke steen kunnen maken (of een betonnen berg :')), of een berg van zand maken en op een paar plekken een klimhoek met echt steen bouwen, of hard sparen.
We zullen zien, zei de blinde.
  donderdag 11 augustus 2011 @ 10:50:26 #11
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100589988
Lache, alleen heb je voor een berg wel veel rotsen en aarde nodig.
Dus waar graven we dat gat van een paar km diep?
  donderdag 11 augustus 2011 @ 10:54:05 #12
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_100590108
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 10:50 schreef Daniel1976 het volgende:
Lache, alleen heb je voor een berg wel veel rotsen en aarde nodig.
Dus waar graven we dat gat van een paar km diep?
We graven de noordoostpolder weer weg en gooien het op almere, is dat ook meteen opgelost.
We zullen zien, zei de blinde.
pi_100590119
Simpel: we diepen het ijsselmeer nog wat uit, en gooien de hele flevopolder er mee vol! ^O^
Zijn we ook meteen af van Almere en Lelystad enzo...
  donderdag 11 augustus 2011 @ 10:54:59 #14
7306 Diepvriez
..word maar wat rustiger
pi_100590140
...een touwladder naar de maan is ook leuk :')
zo goed..?
pi_100590152
quote:
Etc :).
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')