Die mensen zijn al afgeschreven door het beleid van de afgelopen decennia. Het laten wegrotten van mensen in een uitkeringspositie zonder ze een duwtje te geven is het meest asociale wat je kunt doen. Ze vereenzamen (gebrek aan sociale contacten) en zitten in een (in hun optiek) uitzichtloze positie. Door ze te stimuleren aan het werk te gaan en ze in een uitkeringssituatie werkervaring op te laten doen help je ze juist. En het vergroot idd de acceptatie van uitkeringen waardoor je niet het risico loopt dat het draagvlak onder ons volledige sociale stelsel wegvalt.quote:Op donderdag 11 augustus 2011 13:38 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Hij noemt dat solidair. Ik noem dat het uistpelen van groepen mensen. Het rijp maken van de geesten voor het afschrijven van een kwetsbare groep mensen, zodat het normaal wordt gevonden ze om het minste of het geringste te korten of te werken voor hun uitkering. Het zijn immers paria's die te lui zijn om wat te doen?
Zoals ik al eerder zei, in de praktijk mankeert er genoeg aan veel mensen die in de bijstand zitten. Ze vallen dan net niet onder de WAJONG/WAO/WIA en moeten het dan dus met een bijstandsuitkering doen.quote:Op donderdag 11 augustus 2011 13:13 schreef MaLo het volgende:
[..]
Dit gaat toch over de bijstand? Als je lichamelijke / geestelijke problemen hebt waardoor je niet kunt werken, kom je in de WAO / WIA.
In de bijstand zitten genoeg mensen die niks mankeren (behalve luiheid)
En daarmee zijn ze dus geschikt verklaard om te werken, je moet ergens een lijn trekken.quote:Op donderdag 11 augustus 2011 13:59 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Zoals ik al eerder zei, in de praktijk mankeert er genoeg aan veel mensen die in de bijstand zitten. Ze vallen dan net niet onder de WAJONG/WAO/WIA en moeten het dan dus met een bijstandsuitkering doen.
Wat een slecht argument. De vacatures bestaan niet echt?? Wat een onzin. Er is veel laagbetaald werk voorhanden.quote:Op donderdag 11 augustus 2011 13:51 schreef niels0 het volgende:
[..]
Ah ja, dat worden deeltijdwerkers en worden dan nog steeds meegeteld als 'uitkeringtrekkers'. Het aantal openstaande Vacatures zou dan theoretisch nul worden en het aantal mensen in de bijstand zou gelijk blijven.
Mensen, er zijn altijd openstaande vacatures, die worden echt niet allemaal direct ingevuld wanneer ze ontstaan. Vaak bestaan de vacatures ook niet echt en zijn het lokkertjes van uitzendbureaus.
Daar ben ik het voor een groot deel mee eens. Alleen is dat duwtje in feite niet een botte bezuinigingsmaatregel? Ik vertrouw het niet erg iig.quote:Op donderdag 11 augustus 2011 13:58 schreef justanick het volgende:
[..]
Die mensen zijn al afgeschreven door het beleid van de afgelopen decennia. Het laten wegrotten van mensen in een uitkeringspositie zonder ze een duwtje te geven is het meest asociale wat je kunt doen. Ze vereenzamen (gebrek aan sociale contacten) en zitten in een (in hun optiek) uitzichtloze positie. Door ze te stimuleren aan het werk te gaan en ze in een uitkeringssituatie werkervaring op te laten doen help je ze juist. En het vergroot idd de acceptatie van uitkeringen waardoor je niet het risico loopt dat het draagvlak onder ons volledige sociale stelsel wegvalt.
Er is nog altijd een verschil dussen geschikt worden verklaard door een arts - en geschikt worden verklaard door een werkgever. Bovendien beweegt de lijn der geschiktheid alle kanten op.quote:Op donderdag 11 augustus 2011 14:00 schreef Wokkel het volgende:
[..]
En daarmee zijn ze dus geschikt verklaard om te werken, je moet ergens een lijn trekken.
Dat heeft het UWV inderdaad geprobeerd. Resultaat: Ze werden aangeklaagd door de tuinders.quote:Op donderdag 11 augustus 2011 13:35 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Ga jij als je een tuin/landbouw bedrijf hebt dat soort gasten in dienst nemen?
Ik zou een paar Polen/Roemenen nemen, die werken harder en zeuren minder.
Het is een combinatie van die twee. Mensen krijgen een duwtje, maar door dat duwtje kan er meer arbeidspotentieel worden ingezet (hogere arbeidsproductiviteit) waardoor het aantal uitkeringstrekkers op termijn kan dalen.quote:Op donderdag 11 augustus 2011 14:01 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Daar ben ik het voor een groot deel mee eens. Alleen is dat duwtje in feite niet een botte bezuinigingsmaatregel? Ik vertrouw het niet erg iig.
Schemergebieden zullen altijd bestaan, de ene heeft immers meer overtuigingskracht bij een arts dan een ander. Je maakt me alleen niet wijs dat er zo enorm veel mensen in de bijstand zitten die precies in dat schemergebied zitten.quote:Op donderdag 11 augustus 2011 14:01 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Er is nog altijd een verschil dussen geschikt worden verklaard door een arts - en geschikt worden verklaard door een werkgever. Bovendien beweegt de lijn der geschiktheid alle kanten op.
Dit.quote:Op donderdag 11 augustus 2011 13:58 schreef justanick het volgende:
[..]
Die mensen zijn al afgeschreven door het beleid van de afgelopen decennia. Het laten wegrotten van mensen in een uitkeringspositie zonder ze een duwtje te geven is het meest asociale wat je kunt doen. Ze vereenzamen (gebrek aan sociale contacten) en zitten in een (in hun optiek) uitzichtloze positie. Door ze te stimuleren aan het werk te gaan en ze in een uitkeringssituatie werkervaring op te laten doen help je ze juist. En het vergroot idd de acceptatie van uitkeringen waardoor je niet het risico loopt dat het draagvlak onder ons volledige sociale stelsel wegvalt.
Sommige mensen hebben het gewoon niet getroffen in het leven. Ongeacht het feit dat ze continu verantwoordelijkheid nemen. Maar ja, dat is dan ook het schemergebied tussen praktijk en theorie. Ga eens praten met klantmanagers van de gemeente en vraag naar praktijkvoorbeelden....quote:Op donderdag 11 augustus 2011 14:04 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Schemergebieden zullen altijd bestaan, de ene heeft immers meer overtuigingskracht bij een arts dan een ander. Je maakt me alleen niet wijs dat er zo enorm veel mensen in de bijstand zitten die precies in dat schemergebied zitten.
En mocht je erin zitten: tough luck of good luck! Het ligt maar net aan je instelling die je hebt en het levensgeluk waar je helemaal zelf verantwoordelijk voor bent.
Sociale contacten zijn tegenwoordig een verantwoordelijkheid van de overheid?quote:Op donderdag 11 augustus 2011 13:58 schreef justanick het volgende:
[..]
Wel als het in het belang is van diezelfde overheid. Sociale cohesie.quote:Op donderdag 11 augustus 2011 14:06 schreef TweeGrolsch het volgende:
[..]
Sociale contacten zijn tegenwoordig een verantwoordelijkheid van de overheid?
Nogmaals, waar 20% van de mensen dan misschien tussen praktijk en theorie vallen zijn er altijd nog 80% anderen die probleemloos aan de slag zouden kunnen.quote:Op donderdag 11 augustus 2011 14:06 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Sommige mensen hebben het gewoon niet getroffen in het leven. Ongeacht het feit dat ze continu verantwoordelijkheid nemen. Maar ja, dat is dan ook het schemergebied tussen praktijk en theorie. Ga eens praten met klantmanagers van de gemeente en vraag naar praktijkvoorbeelden....
Klopt, maar daar lijkt deze staatssecretaris geen rekening mee te houden. Getuige zijn prachtige onderbouwing.quote:Op donderdag 11 augustus 2011 14:09 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Nogmaals, waar 20% van de mensen dan misschien tussen praktijk en theorie vallen zijn er altijd nog 80% anderen die probleemloos aan de slag zouden kunnen.
Maar bereik je dat door het wegbezuinigen van sociale werkplaatsen terwijl je roept dat je mensen met een functiebeperking juist aan het werk wil helpen? Creeër je meer arbeidsplaatsen door mensen te laten werken voor hun uitkering, met een kunstmatig gecreeërde arbeidsplek dus? En waar komt dat halve miljoen vandaan dat opeens best kan werken?quote:Op donderdag 11 augustus 2011 14:03 schreef justanick het volgende:
[..]
Het is een combinatie van die twee. Mensen krijgen een duwtje, maar door dat duwtje kan er meer arbeidspotentieel worden ingezet (hogere arbeidsproductiviteit) waardoor het aantal uitkeringstrekkers op termijn kan dalen.
Eh, nee? Ik geef alleen aan dat mensen die werken betere sociale contacten hebben dan diegenen die niet werken en dus iedereen er bij gebaat is een baan te hebben...quote:Op donderdag 11 augustus 2011 14:06 schreef TweeGrolsch het volgende:
[..]
Sociale contacten zijn tegenwoordig een verantwoordelijkheid van de overheid?
quote:Op donderdag 11 augustus 2011 14:10 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Klopt, maar daar lijkt deze staatssecretaris geen rekening mee te houden. Getuige zijn prachtige onderbouwing.
Hij gaat nu uit van 155.000 mensen die niet kunnen werken, is dat niet voldoende?quote:In een interview met het ANP stelt hij: "150.000 tot 200.000 van de ongeveer 355.000 mensen in de bijstand kunnen werken.
Op termijn wel. De betrokken mensen krijgen werkervaring, wat ze makkelijker bemiddelbaar maakt. Als er meer mensen aan het werk zijn groeit de economie waardoor je op termijn meer arbeidsplaatsen krijgt.quote:Op donderdag 11 augustus 2011 14:12 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Maar bereik je dat door het wegbezuinigen van sociale werkplaatsen terwijl je roept dat je mensen met een functiebeperking juist aan het werk wil helpen? Creeër je meer arbeidsplaatsen door mensen te laten werken voor hun uitkering, met een kunstmatig gecreeërde arbeidsplek dus?
Die topinkomens betalen 52% IB en zijn daarmee verantwoordelijk voor het overgrote deel van de inkomsten uit loonheffingen (en diverse andere belastingen). Die dragen hun steentje al bij. Ze blijven ook niet buiten schot; er zijn al diverse regelingen uitgekleed waarbij de hogere inkomens meer in moesten leveren dan de lagere inkomens.quote:En dan dat woordje 'solidariteit', mensen moeten aan het werk om de belastingdruk te verminderen voor de werkenden, maar van de topinkomens wordt kennelijk geen solidariteit verwacht, terwijl zij hun inkomen explosief hebben zien stijgen, bij de bestrijding van de crisis buiten schot lijken te blijven en net zo goed deel uitmaken van de samenleving en zeker ook in de positie zijn om hun steentje bij te dragen.
Dan vraag ik me af hoe jij met het door mij gegeven voorbeeld het verschil wil aantonen tussen graaien en presteren. Want hoe weet jij nou of Bill Gates nu op dit moment nog genoeg zn best doet om die 400 miljoen ook daadwerkelijk 'te verdienen' ? Dat weet je niet, want je hebt geen enkel idee van zijn werkzaamheden of hoe zijn dagen er uit zien.quote:Op donderdag 11 augustus 2011 13:46 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Ik heb het over graaien, niet over presteren..
Het is niet onderbouwd. Zie jij een onderbouwing van die cijfers?quote:Op donderdag 11 augustus 2011 14:14 schreef Wokkel het volgende:
[..]
[..]
Hij gaat nu uit van 155.000 mensen die niet kunnen werken, is dat niet voldoende?
Wou je zeggen dat de helft van de bijstandstrekkers op het grensgebied zitten tussenquote:Op donderdag 11 augustus 2011 14:20 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het is niet onderbouwd. Zie jij een onderbouwing van die cijfers?
Waar de neuk is dat op gebaseerd? Lucht?quote:Op donderdag 11 augustus 2011 14:23 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Wou je zeggen dat de helft van de bijstandstrekkers op het grensgebied zitten tussen
[ ] Geschikt
[ ] Schemergebied, niets aan doen aub.
???
Me dunkt dat als er 355k mensen in de bijstand zitten er heus wel 200.000 te vinden zijn die prima aan de slag kunnen.
In het geval van een bank die met staatssteun overeind gehouden wordt, vanwege een crisis waar ze NB. zelf ook een rol in hebben gespeeld en het zakkenvullen begint bijna onmiddellijk weer lijkt het mij wel duidelijk..quote:Op donderdag 11 augustus 2011 14:19 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dan vraag ik me af hoe jij met het door mij gegeven voorbeeld het verschil wil aantonen tussen graaien en presteren. Want hoe weet jij nou of Bill Gates nu op dit moment nog genoeg zn best doet om die 400 miljoen ook daadwerkelijk 'te verdienen' ? Dat weet je niet, want je hebt geen enkel idee van zijn werkzaamheden of hoe zijn dagen er uit zien.
Dus wanneer is hij aan 't graaien en wanneer is hij aan presteren dan, in jouw ogen?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |