Ja, tussen 1998 en 2008 heeft de westerse wereld lopen feesten op cheap credit en een grote berg schuld opgebouwd. De babyboomers moesten immers hun pensioen veilig stellen.quote:Op 25 augstus 2011 verschijnt zijn nieuwe boek "De schuldenberg". Hoe de wereldwijde schuldenlast ons allemaal gaat raken.
En terecht.quote:Op maandag 22 augustus 2011 11:30 schreef Gramps het volgende:
Column geschreven over de Zwitsers, die nu een mini-recessie beleven door de achterlijk gestegen Frank, wellicht wel op z'n plek hier. Immers is er dankzij de PIIGS een kapitaalvlucht richting hun kleine valuta gaande.
Volgens mij gaat het op dit moment nog veel harder door die weggeverij.quote:Op maandag 22 augustus 2011 11:23 schreef de_ier het volgende:
Ja, tussen 1998 en 2008 heeft de westerse wereld lopen feesten op cheap credit en een grote berg schuld opgebouwd. De babyboomers moesten immers hun pensioen veilig stellen.
Tussen 2008 en 2020 merken we dus de gevolgen.
Ja, dat hoorde ik ook vertellen op de radio, maar hoe moeten de Grieken dat doenquote:Op zondag 21 augustus 2011 22:39 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
terug naar de Drachme zal de Grieken weer welvaart brengen
quote:Op zondag 21 augustus 2011 22:38 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Wie gelijk heeft zal de komende maanden blijken.
Wat een onzin, het zal ze armoede brengen want de Griekse burger zit dan opgescheept met een munt die niks waard is en al hun spaarcentjes zijn daarmee weg.quote:Op zondag 21 augustus 2011 22:39 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
terug naar de Drachme zal de Grieken weer welvaart brengen
Maar kun je me ook met getallen duidelijk maken dat we er inderdaad beter op zijn geworden?quote:Op maandag 22 augustus 2011 12:04 schreef SemperSenseo het volgende:
Voor ons is het opbreken van de Euro verbondschap ook heel slecht: het is het spreekwoordelijke terugkeer naar de middeleeuwen. Ieder dorpje weer ommuurt, met een gracht, en de ophaalbrug maar weer omhoog. We moeten vooruit, niet achteruit. Meer samenwerking, niet minder. Typisch dorpse mentaliteit.
En komt dat nou allemaal door de euro?quote:Op maandag 22 augustus 2011 12:19 schreef Blandigan het volgende:
[..]
Maar kun je me ook met getallen duidelijk maken dat we er inderdaad beter op zijn geworden?
Want die indruk krijg ik helemaal niet.
-ons onderwijssysteem is afgebroken
-gezondheidszorg wordt slechter en kariger tegen hogere kosten
-onze industrieen zijn nagenoeg allemaal weg (vliegtuigbouw, scheepsbouw, electronica etc) en wat we er voor hebben teruggekregen zijn vooral banen in de dienstverlening
-we hebben niet minder maar meer schuld
-wat we aan export meer hebben binnengekregen leveren we nu met bakken in aan steunfondsen, ECB bonds en aanverwanten.
Ik heb het allemaal al eerder gezegd, maar op de pof leven als een god in Frankrijk is geen welvaartverbetering maar een slecht toneelstuk waar we onze kinderen mee opzadelen.
Volgens mij heeft Nederland een positieve handelsbalans met de rest van de EU van rond de 60 miljard euro. Dat heeft misschien maar een heel klein beetje te maken met de euro. Maar het heeft alles te maken met een open markt. Mensen die denken dat je het financiële systeem kunt laten klappen en gelijktijdig de open markt kunt redden hebben een probleem met de realiteit dat zo groot is dat ze eigenlijk maar het beste een psychiater kunnen opzoeken.quote:Op maandag 22 augustus 2011 12:19 schreef Blandigan het volgende:
[..]
Maar kun je me ook met getallen duidelijk maken dat we er inderdaad beter op zijn geworden?
Want die indruk krijg ik helemaal niet.
-ons onderwijssysteem is afgebroken
-gezondheidszorg wordt slechter en kariger tegen hogere kosten
-onze industrieen zijn nagenoeg allemaal weg (vliegtuigbouw, scheepsbouw, electronica etc) en wat we er voor hebben teruggekregen zijn vooral banen in de dienstverlening
-we hebben niet minder maar meer schuld
-wat we aan export meer hebben binnengekregen leveren we nu met bakken in aan steunfondsen, ECB bonds en aanverwanten.
Ik heb het allemaal al eerder gezegd, maar op de pof leven als een god in Frankrijk is geen welvaartverbetering maar een slecht toneelstuk waar we onze kinderen mee opzadelen.
Chapeau, helemaal mee eens!quote:Op maandag 22 augustus 2011 13:38 schreef HiZ het volgende:
[..]
Volgens mij heeft Nederland een positieve handelsbalans met de rest van de EU van rond de 60 miljard euro. Dat heeft misschien maar een heel klein beetje te maken met de euro. Maar het heeft alles te maken met een open markt. Mensen die denken dat je het financiële systeem kunt laten klappen en gelijktijdig de open markt kunt redden hebben een probleem met de realiteit dat zo groot is dat ze eigenlijk maar het beste een psychiater kunnen opzoeken.
De EU kost ons een veelvoud minder van wat hij ons kost. Ik word ondertussen KOTSZIEK van al dat gezeik over onze 'enorme bijdrages'. Er is nauwelijks een land te vinden dat meer geld overhoudt aan de EU dan Nederland. Zonder de EU zouden we n.m.m. acuut 30% van onze welvaart kwijt zijn.
Ja de EU is geweldig, alleen de landen die verstandig waren en niet meededen met de EU hebben het beter voor elkaar en hoeven geen geld over te maken aan de Griekenland en Portugal en ierland en straks aan de ECBquote:Op maandag 22 augustus 2011 13:38 schreef HiZ het volgende:
[..]
De EU kost ons een veelvoud minder van wat hij ons kost. Ik word ondertussen KOTSZIEK van al dat gezeik over onze 'enorme bijdrages'. Er is nauwelijks een land te vinden dat meer geld overhoudt aan de EU dan Nederland. Zonder de EU zouden we n.m.m. acuut 30% van onze welvaart kwijt zijn.
Ik ZEG dus; MENSEN DIE DENKEN DAT JE DE OPEN MARKT KUNT HOUDEN TERWIJL JE HET FINANCIELE SYSTEEM LAAT KLAPPEN HEBBEN EEN PROBLEEM MET DE REALITEIT (in caps dus, omdat de lezer dan misschien wel leest waar ie op reageert).quote:Op maandag 22 augustus 2011 14:06 schreef Basp1 het volgende:
Wat heeft een open markt te maken met een figuurlijke geproken titanic waarop we alle marktjes verzameld hebben en hopen dat deze marktjes vanzelf wel lekdicht gaan worden.
Die positieve handelsbalans hadden we ook al voor de euro omdat we zoveel spullen doorvoeren naar de rest van het europeesche achterland.
En met de EU om handelsbetrekking te bevorderen heb ik geen probleem, maar wel met de utopie die hier wordt voorgehouden dat landen die nog nooit hun interne finacienen nu door de tucht van europa dat zogenaamd wel voor elkaar gaan krijgen. Ze voldeden al niet eens aan het verdrag van maastricht, de overige eurocraten hebben zitten slapen en niet geluisterd naar de deskundigen alleen maar om hun droom van een uniforme munt maar door te kunnen drukken.
Volgens mij overdrijf je de welvaartseffecten van de Euro en de EU sterk, want vergeet niet dat de EU ook tot nieuwe bureaucratie leidt waardoor de Europese economie minder efficiënt kan functioneren. Om een aardig voorbeeld te noemen, voor het vervoer van één container binnen Europa zijn op dit moment meer papieren nodig dan 10 jaar geleden, per saldo is in dat opzicht de efficiëntie van de Europese economie dus afgenomen dankzij de EU (de extra bureaucratie is vooral ontstaan op het gebied van veiligheid tegen terrorisme en dat soort geneuzel).quote:Op maandag 22 augustus 2011 13:38 schreef HiZ het volgende:
Doe eens rustig.quote:Op maandag 22 augustus 2011 14:25 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ik ZEG dus; MENSEN DIE DENKEN DAT JE DE OPEN MARKT KUNT HOUDEN TERWIJL JE HET FINANCIELE SYSTEEM LAAT KLAPPEN HEBBEN EEN PROBLEEM MET DE REALITEIT (in caps dus, omdat de lezer dan misschien wel leest waar ie op reageert).
Als ik een hele grote melkfles had kon ik de Eifeltoren erin stoppen.quote:Op maandag 22 augustus 2011 14:12 schreef meth77 het volgende:
[..]
Ja de EU is geweldig, alleen de landen die verstandig waren en niet meededen met de EU hebben het beter voor elkaar en hoeven geen geld over te maken aan de Griekenland en Portugal en ierland en straks aan de ECB
Maar we zullen zien wanneer de bom barst
Ik durf jouw voorbeeld te betwijfelen, zeker aangezien 'Europa' in die 10 jaar nagenoeg is verdubbeld in grootte en er toen landen bij zijn gekomen waar de bureaucratie vóór ze in de EU zaten van een Kafkaesque aard was waarbij de EU een geoliede machine moet lijken, zelfs als de EU een slechte dag heeft en om politieke redenen de wortel als fruit klasseert.quote:Op maandag 22 augustus 2011 14:26 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Volgens mij overdrijf je de welvaartseffecten van de Euro en de EU sterk, want vergeet niet dat de EU ook tot nieuwe bureaucratie leidt waardoor de Europese economie minder efficiënt kan functioneren. Om een aardig voorbeeld te noemen, voor het vervoer van één container binnen Europa zijn op dit moment meer papieren nodig dan 10 jaar geleden, per saldo is in dat opzicht de efficiëntie van de Europese economie dus afgenomen dankzij de EU (de extra bureaucratie is vooral ontstaan op het gebied van veiligheid tegen terrorisme en dat soort geneuzel).
De realiteit is dat de markt flink wat euro landen op een default aan het inprijzen is. Dan is het maar de vraag hoe reel het is dat we de euro bij elkaar kunnen houden.quote:Op maandag 22 augustus 2011 14:25 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ik ZEG dus; MENSEN DIE DENKEN DAT JE DE OPEN MARKT KUNT HOUDEN TERWIJL JE HET FINANCIELE SYSTEEM LAAT KLAPPEN HEBBEN EEN PROBLEEM MET DE REALITEIT (in caps dus, omdat de lezer dan misschien wel leest waar ie op reageert).
De EEG was altijd voor samenwerking en dat was goed, dat moet blijven, een muntunie is helemaal fout en technisch onmogelijkquote:Op maandag 22 augustus 2011 14:25 schreef HiZ het volgende:
[..]
Maar de vraag is of je een EU, met al zijn bureaucratische tierlantijnen er omheen, nodig hebt om cabotage te realiseren. Mijn antwoord is nee, dat kan ook met multilaterale verdragen. Liberalisatie van economieën en de EU zijn zeker geen synoniemen. Er zullen maar heel weinig mensen ontkennen dat er economisch profijt ontleent kan worden aan economische liberalisatie (ik geloof dat ik regelmatig een aardige duit in dat zakje doe), maar er is een groeiende groep mensen die inziet dat we daar de EU in zijn huidige vorm niet voor nodig hebben.quote:Op maandag 22 augustus 2011 14:31 schreef HiZ het volgende:
Overigens; het simpele feit dat die container niet leeg terug hoeft te rijden naar zijn thuisbasis lijkt mij alleen al genoeg reden om zelfs als wat je zegt waar is te zeggen dat de voordelen van de EU oneindig veel groter zijn dan de nadelen.
Ok, voor de zoveelste keer. Nee, je HOEFT niet één munt te hebben voor een open markt, maar.... de REALITEIT (je weet wel, wat er ECHT aan de hand is) we hebben wel EEN munt.quote:Op maandag 22 augustus 2011 14:35 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De realiteit is dat de markt flink wat euro landen op een default aan het inprijzen is. Dan is het maar de vraag hoe reel het is dat we de euro bij elkaar kunnen houden.
En nogmaals een openmarkt hoeft niet perse te beteken dat we met munten ook aan elkaar gekoppeld moeten zitten. We handelen toch ook fijn met alle landen die geen euro als munt hebben zonder dat er problemen optreden.
Er is een euro. Hij is er echt, het is 2011 en er is een eenheidsmunt. Het is niet 1992 of 1999, de discussie of we een euro moeten hebben is over en uit. Je kunt wel doen alsof ie er niet is omdat jij dat vindt, maar jij bepaalt dat niet. En als je denkt dat je het wel bepaalt, dan moet je serieus aan professionele hulp gaan denken.quote:Op maandag 22 augustus 2011 14:36 schreef meth77 het volgende:
[..]
De EEG was altijd voor samenwerking en dat was goed, dat moet blijven, een muntunie is helemaal fout en technisch onmogelijk
De Verenigde Staten van Europa met de grote Barosso als president is onmogelijk en dom, we zijn niet een volk, we zijn 17 verschillende landen met evenzoveel talen en dus ook 17 verschillende munten
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |