Dat het momenteel lukt om 15-20% onder de prijs uit te komen is al knap (maar wel mogelijk)....in de paar decennia hiervoor kon je dat echt vergeten. Maar jij bent blijkbaar een uitzondering en lulde in de gouden tijden even 60K af van een huis dat voor 3 ton te koop stond.quote:Op maandag 15 augustus 2011 20:16 schreef Drive-r het volgende:
[..]
En zo troll jij jezelf van topic naar topic...
Ik zeg toch nergens dat het een decennium terug al kon? Het hangt van de markt af, en die is momenteel gunstig voor kopers. Maar dat is ie nu al 2 jaar eigenlijk.quote:Op maandag 15 augustus 2011 20:23 schreef PierreBetfair het volgende:
[..]
Dat het momenteel lukt om 15-20% onder de prijs uit te komen is al knap (maar wel mogelijk)....in de paar decennia hiervoor kon je dat echt vergeten. Maar jij bent blijkbaar een uitzondering en lulde in de gouden tijden even 60K af van een huis dat voor 3 ton te koop stond.
Je zegt dat het je 2 keer gelukt is. Ik ga er even voor het gemak van uit dat je de afgelopen paar jaar niet 2 keer een een huis hebt gekocht.quote:Op maandag 15 augustus 2011 20:50 schreef Drive-r het volgende:
Ik zeg toch nergens dat het een decennium terug al kon? Het hangt van de markt af, en die is momenteel gunstig voor kopers. Maar dat is ie nu al 2 jaar eigenlijk.
Nee, ik refereerde naar het eerder genoemde huis in Nederland en in Londen. Dat was 2010 en 2008.quote:Op maandag 15 augustus 2011 21:19 schreef PierreBetfair het volgende:
[..]
Je zegt dat het je 2 keer gelukt is. Ik ga er even voor het gemak van uit dat je de afgelopen paar jaar niet 2 keer een een huis hebt gekocht.
Oke, ik geef je de voorkeur van de twijfel.quote:Op maandag 15 augustus 2011 21:24 schreef Drive-r het volgende:
Nee, ik refereerde naar het eerder genoemde huis in Nederland en in Londen. Dat was 2010 en 2008.
Dat dus. Het duurste aan het geheel is vaak nog de vierkant meter waar het bad op staat... Ik zou zelf graag mijn bad eruit trekken, en ga dat ook doen als ik de badkamer een keer grondig "pimp".quote:Op maandag 15 augustus 2011 23:31 schreef PierreBetfair het volgende:
Ik kom net dit soort dingen tegen........dan heb je geen tegelwerk nodig neem ik aan?
Gewoon wegzetten, wat kitwerk aan de randen en klaar?
Ik dacht dat het allemaal veel duurder zou zijn. Meevallertje dus
http://www.sanitairwinkel(...)ol-bad-190x90cm-wit/
Ik weet 't niet hoor, maar die plastic badkommetjes......heb zeer nare dingen met acryl douchebakken gezien.quote:Op maandag 15 augustus 2011 23:31 schreef PierreBetfair het volgende:
Ik kom net dit soort dingen tegen........dan heb je geen tegelwerk nodig neem ik aan?
Gewoon wegzetten, wat kitwerk aan de randen en klaar?
Ik dacht dat het allemaal veel duurder zou zijn. Meevallertje dus
http://www.sanitairwinkel(...)ol-bad-190x90cm-wit/
Wat heeft een bank nou met de snelheid van onderhandelingen van doen? Je wordt onder (tijds)druk gezet; da's een oude makelaarstruc. Niet intrappen.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 08:45 schreef Snapcount2 het volgende:
Wij hebben een vreemde situatie, we hebben een huis op het oog dat verkocht moet worden van de bank. Hiervoor is een vraagprijs neergezet en we wilden gaan bieden, toen wist de makelaar ons te vertellen dat we maar niet te lang moesten doen over het onderhandelen aangezien banken daar niet van houden. Mijn reactie daarop was dat ik best een eindbod wilde doen en we hebben dat gedaan. Het eindbod ligt 6% onder de vraagprijs en dat leek ons meer dan redelijk. (huis is erg scherp geprijst, de huizen eromheen zijn veel meer waard en we willen het huis graag hebben). De reactie van de verkopende partij? Ze gaan een taxateur inschakelen om te kijken of het bod wat we gedaan hebben een reëel bod is. Dat kan ongeveer een maand gaan duren.
We zijn nog een beetje aan het dubben aangezien we ook andere huizen voorbij zien komen die ons aanstaan. We hebben niet zoveel zin om een maand te gaan wachten op een reactie. Als we over anderhalve week niets gehoord hebben, trekken we waarschijnlijk het bod weer in (als dat mogelijk is) en wens ik ze veel succes.
De huidige bewoners van het huis hebben niets meer in te brengen bij de verkoop van het huis. De bank bepaalt voor wat voor prijs het huis verkocht wordt. En ik laat me niet onder tijdsdruk zetten, want zoals gezegd, als we binnen twee weken na ons bod niets gehoord hebben, trekken we ons bod in.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 08:51 schreef blomke het volgende:
[..]
Wat heeft een bank nou met de onderhandelingen van doen? Je wordt onder (tijds)druk gezet; da's een oude makelaarstruc. Niet intrappen.
Inderdaad een goede vuistregel, maar het ligt er ook een beetje aan met welke makelaar je te maken hebt.quote:Overigens is het beste om niet te communiceren met de verkoper/makelaar, alleen je bod uitbrengen onder die en die voorwaarde(n) en geen antwoord op hun vragen geven.
Bedankt voor de verheldering. Er zitten wat overwegingen aan mijn gedachtegang, we hebben volgens mij een bod gedaan wat redelijk dicht bij de vraagprijs ligt. Als ze daar nu nog over moeten gaan nadenken en een taxateur moeten gaan inschakelen, dan heb ik daar niet zo een goed gevoel bij. En ons eindbod is ook echt een eindbod, we zijn niet van plan om hoger te bieden. En volgens mij duurt het geen maand om een taxateur te laten langskomen.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 09:25 schreef NiGeLaToR het volgende:
Er zijn rondom het onderhandel proces eigenlijk geen regels. Makelaars doen je graag geloven dat 'dit-of-dat gebruikelijk is', maar in feite kun je zelf bepalen wat je wilt. Zo hebben wij een bod een 7 maanden laten liggen, waarna het volledig geaccepteerd werd. Geen water-bij-de-wijn, elkaar-halverwege-tegemoet-komen en dat soort dingen. Oude woning verkocht met een koopsom en geen vraagprijs, voldoende scherp en aantrekkelijk zodat er niet onderhandeld hoefde te worden - ik wilde vooral snel ons huis verkopen en wist toch al waar we zouden eindigen.
Dus je kunt je bod natuurlijk gewoon intrekken, of laten staan, of verlagen, wat je wiltTis niet voor niet een kopersmarkt.
Kan met een paar dagen én langskomen én het taxatierapport gereed hebben. Als er maar betaald wordt. Overigens weer onzinnig dat de verkoper een taxatie laat uitvoeren, omdat een er een bod is gedaan.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 09:33 schreef Snapcount2 het volgende:
[..]
En volgens mij duurt het geen maand om een taxateur te laten langskomen.
Dat snap ik dus ook niet, een woning te koop zetten met een vraagprijs, maar zodra er een bod binnenkomt, een taxateur langs laten sturen. Hoe langer ik erover nadenk, hoe vreemder ik het vind.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 09:45 schreef blomke het volgende:
[..]
Kan met een paar dagen én langskomen én het taxatierapport gereed hebben. Als er maar betaald wordt. Overigens weer onzinnig dat de verkoper een taxatie laat uitvoeren, omdat een er een bod is gedaan.
Die info komt natuurlijk van de makelaar.quote:De bank houdt toch niet van lang onderhandelen.....btw, wie heeft je verteld dat het huis i.o.v. de bank moet worden verkocht?
Zou gewoon niet meer van me laten horen...
Je hebt inderdaad ook bedenktijd, die was ik nog helemaal vergeten. Ik wil niet zeggen dat dit ons droomhuis is, maar het is wel een buitenkans.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 09:36 schreef NiGeLaToR het volgende:
Of je laat 'm lekker staan en gaat gewoon verder shoppen. Zodra ze dan alsnog terugkomen met een akkoord kun je altijd nog zeggen dat je het niet doet. Uiteindelijk ben je als koper goed beschermd, zelfs als een (domme) makelaar je houdt aan je mondelinge bod (voorzover rechtsgeldig), teken je een voorlopig koopcontract en zodra je dat hebt gedaan zeg je 'ontbinden maar, ik heb me bedacht'. Die bedenktijd is er niet voor niets. Ik merk dat de houding momenteel meer is dat ze pas de vlag uithangen als de bedenktijd verlopen is, het gebeurt momenteel vaak genoeg dat er getekend wordt en men zich op de laatste bedenkdag bedenkt. Kan een manier zijn om een soort 'optie' op een woning af te dwingen, of mensen zijn gewoon zoekerig ofzo en zien dan in de bedenktijd op Funda nog een droomhuis.. en nog een en nog een
Ik hoop niet voor je, dat de makelaar dit (mee)leest en weet wie jij bent....quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 09:56 schreef Snapcount2 het volgende:
[..]
Ik wil niet zeggen dat dit ons droomhuis is, maar het is wel een buitenkans.
Dat hebben we gelukkig al gedaan, we hebben wel een aantal duidelijke mijlpalen en grenzen opgeschreven. Daar valt dit huis op dit moment (ruim) in.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 09:50 schreef NiGeLaToR het volgende:
Ja precies, dat impulsief emotionele handelen zal ze leren!Gewoon niet meer opnemen als ze bellen ook!
![]()
Hoe lastig het ook is, blijf er zo zakelijk mogelijk in staan. Lukt dit je niet, vraag anders een familielid of vriend die vaker onderhandelt om je te helpen - zeker als het niet om zijn/haar huis zelf gaat is hard onderhandelen een stuk makkelijker.
Wat ons erg hielp is vooraf een plan maken met hoe we het geheel (aankoop - verkoop) zouden gaan regelen en wat voor ons de 'GO/NOGO' momenten zouden zijn. Door dit ook open en bloot met financiers en makelaars te bespreken was het hele traject erg eenvoudig. Iedereen wist:
- wat we over hadden voor het nieuwe huis
- dat we het nieuwe huis pas kochten als het oude was verkocht
- wat de prijs was voor het oude huis
- dat we geen haast hadden
Ons oude huis is gelukkig al verkocht, dat scheelt ook aanzienlijk. Maar dat hebben jullie goed gedaan. Ik hoop dat het bij ons ook zo soepel gaat.quote:en ondanks dat er regelmatig belletjes waren in de trant van 'water-bij-wijn', elkaar 'halvewege-tegenkomen', etc is het precies zo gebeurd zoals we wilden. Oke, het duurde lang(er), maar we hebben dan ook 18% onder de vraagprijs betaald, ons oude huis verkocht voor we een nieuw huis kochten en dus minimaal risico gelopen.
Toevallig werd ons nieuwe huis verkocht door een verzekeraar. Beetje vergelijkbaar misschien.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 09:51 schreef Snapcount2 het volgende:
[..]
Dat snap ik dus ook niet, een woning te koop zetten met een vraagprijs, maar zodra er een bod binnenkomt, een taxateur langs laten sturen. Hoe langer ik erover nadenk, hoe vreemder ik het vind.
[..]
Die info komt natuurlijk van de makelaar.
Nou ja, moet lukken, je hebt je huis al verkocht, das de grootste stap en kunt nu dus lekker shoppenquote:Op dinsdag 16 augustus 2011 09:59 schreef Snapcount2 het volgende:
[..]
Dat hebben we gelukkig al gedaan, we hebben wel een aantal duidelijke mijlpalen en grenzen opgeschreven. Daar valt dit huis op dit moment (ruim) in.
[..]
Ons oude huis is gelukkig al verkocht, dat scheelt ook aanzienlijk. Maar dat hebben jullie goed gedaan. Ik hoop dat het bij ons ook zo soepel gaat.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |