Bronquote:Maandag begint het ministerie van Buitenlandse Zaken met een onderzoek naar GroenLinks-Kamerlid Mariko Peters. Ze wordt beschuldigd van belangenverstrengeling.
Het onderzoek gaat over gebeurtenissen in 2005, toen Peters als diplomaat op de ambassade in Kabul werkte. Uit e-mails die zijn gepubliceerd in HP de Tijd en de Volkskrant zou blijken dat ze haar toenmalige minnaar en huidige partner hielp aan 38.000 euro subsidie voor een project in Afghanistan.
Destijds oordeelde het ministerie dat er geen sprake was van belangenverstrengeling, maar nu komt er een aanvullend onderzoek. P. en haar partij GroenLinks wachten de uitkomst van het onderzoek af.
Kinderontvoering
Naast het onderzoek naar belangenverstrengeling wordt P. ook beschuldigd van kinderontvoering. Samen met haar partner zou ze de drie minderjarige kinderen uit zijn eerdere huwelijk in Nederland hebben gehouden, terwijl hun moeder ze terug wilde hebben in Groot-Brittannië.
De kinderen zouden na de Paasvakantie niet, zoals afgesproken, teruggestuurd zijn naar hun moeder. Ze verbleven de laatste maanden in Den Haag, in de woning van P. Volgens het GroenLinks-Kamerlid kloppen de beschuldigingen niet, omdat haar partner het (gezamenlijk) ouderlijk gezag heeft over zijn kinderen.
Kun jij in de toekomst kijken dat je zeker weet dat ze in de kamer zal blijven als de uitkomst van dat onderzoek er is? Is ze al veroordeeld?quote:Op vrijdag 5 augustus 2011 23:01 schreef Holograph het volgende:
[..]
maar wat vinden dezelfde personen eigenlijk van het feit dat een kinderontvoerder in de kamer blijft zitten?
Belangenverstrengeling vind ik persoonlijk toch wel even wat zwaarder dan in iemands brievenbus pissen.quote:Op vrijdag 5 augustus 2011 23:16 schreef Tocadisco het volgende:
Lucassen was al veroordeelt, Mariko (nog) niet. Zullen we dus ff wachten met haar de kamer uit te werken tot het ook allemaal netjes op papier staat?
again, zullen we even wachten met de begrafenis totdat de overlijdensakte getekend is (figuurlijk gesproken dan).quote:Op vrijdag 5 augustus 2011 23:32 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Belangenverstrengeling vind ik persoonlijk toch wel even wat zwaarder dan in iemands brievenbus pissen.
Dat zal vast iets te maken hebben met het feit dat zoveel partijleden van de PVV een crimineel verleden hebben.quote:Op zaterdag 6 augustus 2011 01:55 schreef bijdehand het volgende:
Haha, als dit een PVV'er was dan had dit topic al een vierde deel en vielen de mensen over elkaar heen om de PVV af te zeiken
Nee klopt, de rest van GL en andere linkse partijen hebben nooit iets gedaanquote:Op zaterdag 6 augustus 2011 01:58 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Dat zal vast iets te maken hebben met het feit dat zoveel partijleden van de PVV een crimineel verleden hebben.
Je weet best dat het aantal PVV-kamerleden met een crimineel verleden groter is dan dat van andere partijen.quote:Op zaterdag 6 augustus 2011 02:03 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Nee klopt, de rest van GL en andere linkse partijen hebben nooit iets gedaan
Ja, maar is het niet aan links om de PVV niet als een groep, maar als allemaal losse individuen te zien waarvan als er een paar in de fout gaan de rest er niet op aangekeken mag worden?quote:Op zaterdag 6 augustus 2011 02:06 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Je weet best dat het aantal PVV-kamerleden met een crimineel verleden groter is dan dat van andere partijen.
Wel meer dan een paar.quote:Op zaterdag 6 augustus 2011 02:09 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Ja, maar is het niet aan links om de PVV niet als een groep, maar als allemaal losse individuen te zien waarvan als er een paar in de fout gaan de rest er niet op aangekeken mag worden?
Privacy overwegingen, daarnaast wordt de topic er ook nog korter door.quote:Op zaterdag 6 augustus 2011 02:05 schreef JoaC het volgende:
Wel kansloos dat je niet de volle naam tikt
'Links' denkt in groepen, liberalen in individuen. Dat maakt de PVV in sociaal opzicht ook links. Maar dat is geen nieuwsquote:Op zaterdag 6 augustus 2011 02:09 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Ja, maar is het niet aan links om de PVV niet als een groep, maar als allemaal losse individuen te zien waarvan als er een paar in de fout gaan de rest er niet op aangekeken mag worden?
Nee, gewoon getroll. Dat zul je ongetwijfeld ontkennen, maar jij en ik weten allebei dat het dat wel degelijk is. Lekker criminaliseren van links, altijd makkelijk om de aandacht af te leiden van dat gehits van Wilders, waardoor in Noorwegen mensen de dood zijn ingejaagd.quote:Op zaterdag 6 augustus 2011 09:14 schreef Holograph het volgende:
[..]
Privacy overwegingen, daarnaast wordt de topic er ook nog korter door.
Natuurlijk is het getroll.quote:Op zaterdag 6 augustus 2011 09:26 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Nee, gewoon getroll. Dat zul je ongetwijfeld ontkennen, maar jij en ik weten allebei dat het dat wel degelijk is. Lekker criminaliseren van links, altijd makkelijk om de aandacht af te leiden van dat gehits van Wilders, waardoor in Noorwegen mensen de dood zijn ingejaagd.
Zoals Tofik Dibi al stelde: een hoger percentage PVV-kamerleden is in aanraking geweest met justitie dan Marokkanen.quote:Op zaterdag 6 augustus 2011 01:58 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Dat zal vast iets te maken hebben met het feit dat zoveel partijleden van de PVV een crimineel verleden hebben.
Namen verbasteren is zo 1984.quote:Op vrijdag 5 augustus 2011 23:08 schreef phpmystyle het volgende:
Wanneer komt meneer pechtvogel op TV om opheldering te vragen van GL? Of is dit een ''interne'' aangelegenheid ?
Ik hoor hier altijd van linkse users dat je mensen als individuen moet zienquote:Op zaterdag 6 augustus 2011 09:18 schreef Neuroscience het volgende:
[..]
'Links' denkt in groepen, liberalen in individuen. Dat maakt de PVV in sociaal opzicht ook links. Maar dat is geen nieuws
Jij denkt duidelijk in groepen, dat maakt je volgens die theorie een linke user.quote:Op zaterdag 6 augustus 2011 10:21 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Ik hoor hier altijd van linkse users dat je mensen als individuen moet zienVond het ook al maf.
Ja. Zonde he.quote:Op zaterdag 6 augustus 2011 10:30 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Jij denkt duidelijk in groepen, dat maakt je volgens die theorie een linke user.
Bron: Elsevierquote:E-mails wijzen op relatie Peters en subsidieaanvrager
De schijn van belangenverstrengeling van GroenLinks-Kamerlid Mariko Peters tijdens haar tijd als diplomaat, wordt sterker nu e-mails uit 2005 zijn uitgelekt tussen Peters en een subsidieaanvrager. Zij ontkent dat de persoon in kwestie op dat moment haar minnaar was, maar uit de correspondentie blijkt wat anders.
Peters: Robert! Wat verrukkelijk om van je te horen! Peters: Robert! Wat verrukkelijk om van je te horen!
'Peters ontvoerde kinderen'
Peters en haar partner Robert worden ook verdacht van de ontvoering van de drie kinderen uit een eerder huwelijk van Robert. De kinderen werden toegewezen aan de moeder die in Groot-Brittannië woont, maar na het laatste bezoek van de kinderen aan Nederland in de Paasvakantie zijn ze niet meer teruggekomen.
'Robert! Wat verrukkelijk om van je te horen!' mailt Peters begin april 2005 aan Kluijver. 'Ik kan je vertellen dat ik eigenlijk de hele tijd wegdroom en niet meer mijn hoofd lijk te bezitten. Daar wandelen duizend kleine gedachten aan jou die met me mee buitelen bij alle dingen die ik doe.'
Positief
Het ministerie van Buitenlandse Zaken liet donderdag al weten een onderzoek naar Peters in te stellen.
Peters moest in 2005 namens de Nederlandse ambassade in Afghanistan advies uitbrengen aan het Prins Claus Fonds over een subsidieverzoek van Robert Kluijver. Ze oordeelde positief en Kluijver kreeg 38.000 euro.
Kop koffie
Peters beweert dat ze in die periode slechts een zakelijke relatie had met Kluijver, die nu haar partner is. E-mailverkeer uit 2005, dat in bezit is van de Volkskrant, laat een ander verhaal zien.
Op 17 april 2005 mailt Peters aan Kluijver: 'Ik zie dat ik je professioneel wat moet vragen: Het Prins Claus Fonds vraagt mij eens wat meer te weten te komen over jullie circus-project. Ra ra ra (...) Bij deze kwijt ik mij graag van die taak. Misschien dat ik gauw een kop koffie bij je mag halen voor een vakkundige presentatie.'
Behulpzaam
Vier dagen later mailt het Prins Claus Fonds aan Peters: 'Veel dank voor uw uitgebreide en snelle reactie. De achtergrondinformatie die u geeft, is uitermate behulpzaam.'
In juni laat Kluijver aan Peters weten: 'We hebben meer geld gekregen dan we verwachtten: 38.000 euro (...) Dat is prachtig.'
Peters zegt de uitkomst van het onderzoek van het ministerie met vertrouwen tegemoet te zien.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |