abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 6 augustus 2011 @ 17:24:29 #176
177948 Daskaar
cake or death?
pi_100395250
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 17:21 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Je reageert op al mijn posts redelijk inhoudelijk, maar omdat ik stel dat dezelfde wonderen gebeuren uit de naam van Mohammed als de wonderen waar jij over sprak, zeg je ineens dat ik zal branden in de hel?

Dan neem ik voor het gemak maar aan dat je er geen weerwoord tegen hebt en geconfronteerd bent met een tegenstrijdigheid in je overtuiging en daar niet mee om kan gaan.
vatte je dat serieus op?
kom op dude!

maar idd, om op je vraag antwoord te geven, het zou goed kunnen dat als ik in het midden oosten was geboren ik geloofde in mohammed, en wie weet gebeuren dezelfde wonderen in zijn naam, ik ben ze alleen nog niet tegen gekomen.
en een andere vraag is waarom zou ik er naar zoeken, ik heb mijn God.
  zaterdag 6 augustus 2011 @ 17:26:44 #177
177948 Daskaar
cake or death?
pi_100395312
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 17:23 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Hence religie.
jij bent echt veel te kort door de bocht.
je kiest telkens voor de conclusie waardood gelovigen er als zwakzinnigen uitkomen
  zaterdag 6 augustus 2011 @ 17:27:31 #178
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_100395329
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 17:21 schreef Daskaar het volgende:

[..]

ik maakte grapje he?
ongeloof vink niet erg trouwens, maar de anti geloof daar heb ik t minder mee.
die haast hatelijke neerbuigende houding vind ik kwalijk.
verder moet ik bekennen dat als ik gereduceerd wordt tot een serie biologische reacties en een paar herinneringen dan voel ik me niet heel goed. :)
:D

Ik denk dat je een vorm van arrogantie bedoeld. Maar dat is over en weer.
Atheisten vinden religieuzen arrogant om hun geloof in god.
Religieuzen vinden atheisten arrogant om het verwerpen van geloof in god.
Aan beide kanten mist een vorm van inleving en begrip.
Juist omdat de 1 meer rationeel ingesteld is en de ander meer romantisch.
Volg je hart, gebruik je verstand.
pi_100395377
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 17:24 schreef Daskaar het volgende:

[..]

vatte je dat serieus op?
kom op dude!

Was duidelijk een grapje hahahahahaha _O-

Ik ken er ook 1!

What sways from side to side?
Jesus on a rubber cross!
  zaterdag 6 augustus 2011 @ 17:30:31 #180
177948 Daskaar
cake or death?
pi_100395423
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 17:02 schreef heartz het volgende:

[..]

Ik wil niet weten wat je verwachtingen van God zijn. :D
Ik zou willen weten watvoor verwachtingen jij van je geloof hebt.
Waarom maakt het jou een beter mens of is het voor jouw belangrijk je leven te praktiseren dmv je geloof. Wat zijn je verwachtingen van je geloof in je dagelijkse leven, praktisch gezien.
Dat het je vertrouwen geeft is 1 punt.
meer rust vinden, als je zegt vertrouwen dan heb je gelijk, maar vertrouwen dat ikzelf niet alles hoef te dragen en dat ik veilig ben, een gevoel van liefde en geliefd voelen.
ik ben niet meer waard dan wie dan ook, maar mijn handelingen kunnen beter worden door God als ik zijn stem en liefde beter kan ontvangen.
beantwoord dat je vraag?
  zaterdag 6 augustus 2011 @ 17:31:40 #181
177948 Daskaar
cake or death?
pi_100395453
quote:
13s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 17:23 schreef Modus het volgende:
En weer geen enkel antwoord op serieus aangedragen vragen.
nee alleen op jouw vragen niet, omdat je de mijne ook niet beantwoord! :P
pi_100395614
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 17:24 schreef Daskaar het volgende:

[..]

vatte je dat serieus op?
kom op dude!

maar idd, om op je vraag antwoord te geven, het zou goed kunnen dat als ik in het midden oosten was geboren ik geloofde in mohammed, en wie weet gebeuren dezelfde wonderen in zijn naam, ik ben ze alleen nog niet tegen gekomen.
Dat is geen kwestie van tegenkomen, maar van oogkleppen. Je zou namelijk dezelfde wonderlijke verhalen kunnen vinden binnen de Islam.

quote:
en een andere vraag is waarom zou ik er naar zoeken, ik heb mijn God.
Dan heb je ook geen reden om op een forum een dergelijk topic te openen. Je wil namelijk je eigen religie niet onderzoeken, je bent al overtuigd. En dat ondanks het bestaan van zoveel religies en zoveel regels/geboden die mensen navolgen uit de naam van een schepper. Dat is het punt wat atheïsten proberen te maken met het Vliegende Spaghettimonster.

Als er zowel 'wonderen' gebeuren uit de naam van Mohammed als uit de naam van Jezus, dan zou dat toch een alarmbelletje moeten doen rinkelen. Het kan immers betekenen dat alle religies eenzelfde schepper aanhangen, wat inhoudt dat je niet kan weten welke geboden/regels de juiste manier van leven aanduiden. Of het betekent dat die wonderen simpelweg geen wonderen zijn, maar sterke verhalen of biologisch verklaarbare abnormaliteiten.
pi_100395638
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 17:26 schreef Daskaar het volgende:

[..]

jij bent echt veel te kort door de bocht.
je kiest telkens voor de conclusie waardood gelovigen er als zwakzinnigen uitkomen
Gelovigen zijn niet zwakzinnig. Er zijn een heleboel intelligente gelovigen. Eerder heb ik geloven al menselijk genoemd. Maar dat maakt het nog niet waar.
  zaterdag 6 augustus 2011 @ 17:39:42 #184
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_100395732
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 17:30 schreef Daskaar het volgende:

[..]

meer rust vinden, als je zegt vertrouwen dan heb je gelijk, maar vertrouwen dat ikzelf niet alles hoef te dragen en dat ik veilig ben, een gevoel van liefde en geliefd voelen.
ik ben niet meer waard dan wie dan ook, maar mijn handelingen kunnen beter worden door God als ik zijn stem en liefde beter kan ontvangen.
beantwoord dat je vraag?
Zo een beetje. Ik waardeer je oprechtheid. :)
  zaterdag 6 augustus 2011 @ 17:40:29 #185
177948 Daskaar
cake or death?
pi_100395763
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 17:36 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Dat is geen kwestie van tegenkomen, maar van oogkleppen. Je zou namelijk dezelfde wonderlijke verhalen kunnen vinden binnen de Islam.

[..]

Dan heb je ook geen reden om op een forum een dergelijk topic te openen. Je wil namelijk je eigen religie niet onderzoeken, je bent al overtuigd. En dat ondanks het bestaan van zoveel religies en zoveel regels/geboden die mensen navolgen uit de naam van een schepper. Dat is het punt wat atheïsten proberen te maken met het Vliegende Spaghettimonster.

Als er zowel 'wonderen' gebeuren uit de naam van Mohammed als uit de naam van Jezus, dan zou dat toch een alarmbelletje moeten doen rinkelen. Het kan immers betekenen dat alle religies eenzelfde schepper aanhangen, wat inhoudt dat je niet kan weten welke geboden/regels de juiste manier van leven aanduiden. Of het betekent dat die wonderen simpelweg geen wonderen zijn, maar sterke verhalen of biologisch verklaarbare abnormaliteiten.
ik open dit topic zodat we gewoon kunnen praten maar er hangt de hele tijd die spanning.
momenteel ben ik er even klaar mee, want we lullen langs elkaar heen lijkt t.
pi_100395789
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 17:40 schreef Daskaar het volgende:

[..]

ik open dit topic zodat we gewoon kunnen praten maar er hangt de hele tijd die spanning.
momenteel ben ik er even klaar mee, want we lullen langs elkaar heen lijkt t.
Ik vind het jammer dat je niet wat kritischer kijkt naar je eigen religie, dat is alles.
  zaterdag 6 augustus 2011 @ 18:04:50 #187
177948 Daskaar
cake or death?
pi_100396397
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 17:41 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Ik vind het jammer dat je niet wat kritischer kijkt naar je eigen religie, dat is alles.
nee ik kijk kritisch naar mn religie, ik heb zoveel dingen al van me af geworpen binnen mijn religie, maar als je wil groeien in iets moet je er meer mee doen, moet je je richten op dat onderwerp.
ik geloof in jezus, waarom zou ik dan de islam gaan onderzoekn, alhoewel het me wel interesseert? ik wil groeien in mijn geloof, niet in mijn kennis van de islam, snap je?

er zit een groot verschil tussen kennis of wetenschap en geloof, geloof moet je opbouwen en blijven voeden omdat het niet is te onderbouwen met feiten.

het vergt moed en kracht om te geloven, meer dan te vertrouwen op je ogen.
pi_100396458
Iets zegt me dat als jij in Iran was geboren je zou beweren dat je gelooft in Mohammed en zou vragen waarom je Jezus zou moeten onderzoeken.

Je geloof is (deels) bepaald door stom toeval: waar je geboren bent. Met een kritische blik heeft dat weinig te maken, en met moed en kracht al helemaal niets.

Weet je waar moed en kracht voor nodig is? Opgroeien in een christelijke familie in Texas en er voor uit komen dat je niet gelovig bent.

[ Bericht 12% gewijzigd door Molurus op 06-08-2011 18:15:07 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_100396750
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 18:04 schreef Daskaar het volgende:

[..]

nee ik kijk kritisch naar mn religie, ik heb zoveel dingen al van me af geworpen binnen mijn religie, maar als je wil groeien in iets moet je er meer mee doen, moet je je richten op dat onderwerp.
ik geloof in jezus, waarom zou ik dan de islam gaan onderzoekn, alhoewel het me wel interesseert? ik wil groeien in mijn geloof, niet in mijn kennis van de islam, snap je?

er zit een groot verschil tussen kennis of wetenschap en geloof, geloof moet je opbouwen en blijven voeden omdat het niet is te onderbouwen met feiten.

Dan moet je misschien niet als argument voor je overtuiging aandragen dat er wonderen uit de naam van Jezus gebeuren en vervolgens niet wil nadenken over het feit dat dergelijke wonderen ook gebeuren uit de naam van Mohammed. Door wat betreft dit onderwerp je kennis van de islam uit te breiden, en vergelijkingsmateriaal te hebben, zou je juist kunnen groeien in je geloof. Immers berust die nu op bovenstaande tegenstrijdigheid, wat je geloof twijfelachtig maakt.

Er zijn ongelovigen die ongelovig zijn op basis van intuitie. Intuitie geeft ze in dat zoiets als het bestaan van een God niet mogelijk is. Jouw intuitie geeft je in dat er wel een God is, zelfs een hiernamaals en regels om naar te leven. Iemand heeft ongelijk. Dat betekent dat intuitie niet betrouwbaar is en je dus beter een andere basis voor je religieuze overtuiging kunt zoeken wil je zekerheid hebben.
pi_100396998
quote:
nee ik kijk kritisch naar mn religie,
Concrete voorbeelden hoe?
quote:
ik heb zoveel dingen al van me af geworpen binnen mijn religie,
Zoals?
quote:
maar als je wil groeien in iets moet je er meer mee doen, moet je je richten op dat onderwerp.
Omdat je dan zou zien dat beide religies op dezelfde manier werken en je eik niet kan bepalen welke van de 2 er gelijk heeft, en er aan beide claims vastzitten die elkaar in principe uitsluiten. Maar jij zal dat nooit kunnen doen (net als op hun beurt menig moslim) omdat jij het waarschijnlijk met de christelijke godbril op zou gaan bekijken.
quote:
Maar je blijft telkens wel feiten aandragen en ze als onderbouwing gebruiken.
  zaterdag 6 augustus 2011 @ 19:00:41 #191
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_100397835
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 18:07 schreef Molurus het volgende:
Iets zegt me dat als jij in Iran was geboren je zou beweren dat je gelooft in Mohammed en zou vragen waarom je Jezus zou moeten onderzoeken.

Je geloof is (deels) bepaald door stom toeval: waar je geboren bent. Met een kritische blik heeft dat weinig te maken, en met moed en kracht al helemaal niets.

Weet je waar moed en kracht voor nodig is? Opgroeien in een christelijke familie in Texas en er voor uit komen dat je niet gelovig bent.
Mn vriendin komt uit Iran :P
Helemaal atheist, wil nix van geloof weten. Haar ouders waren activisten en zijn hierheen gevlucht toen ze klein was. Maar als ze naar Iran gaat, past ze zich wel helemaal aan.
Een beetje apart, maar een ontzettend slim en warm mens. :D
pi_100398395
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 19:00 schreef heartz het volgende:

[..]

Mn vriendin komt uit Iran :P
Helemaal atheist, wil nix van geloof weten. Haar ouders waren activisten en zijn hierheen gevlucht toen ze klein was. Maar als ze naar Iran gaat, past ze zich wel helemaal aan.
Een beetje apart, maar een ontzettend slim en warm mens. :D
Haha, prachtig.. en heel moedig van haar houders. Dat die gevlucht zijn verbaast me niks. Volgens de statistieken is 98% moslim. Maar dat heeft volgens mij heel veel te maken met het feit dat je daar gewoon niet iets anders kunt zijn zonder te vrezen voor je eigen veiligheid.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zaterdag 6 augustus 2011 @ 19:24:42 #193
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_100398493
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 19:21 schreef Molurus het volgende:

[..]

Haha, prachtig.. en heel moedig van haar houders. Dat die gevlucht zijn verbaast me niks. Volgens de statistieken is 98% moslim. Maar dat heeft volgens mij heel veel te maken met het feit dat je daar gewoon niet iets anders kunt zijn zonder te vrezen voor je eigen veiligheid.
Klopt volgens mij wel idd :D
  zaterdag 6 augustus 2011 @ 20:00:42 #194
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_100399615
quote:

[..]

Dat laatste is nonsense. Anders zijn kleine kinderen de moedigste en sterkste wezens op aarde. Zij geloven bijvoorbeeld ook nog in Sinterklaas en de Paashaas.

Het vergt absoluut geen moed en kracht om iets te blijven veronderstellen op basis van niets. Dat vergt alleen luiigheid en een gebrek aan nieuwsgierigheid. Verbreding van je horizon? Niet nodig, want je weet alles wat je moet weten al uit de Bijbel. Je hoeft dus niets doen. Als het aan mensen als jou had gelegen, zaten we nu nog in de middeleeuwen.
Je legt alles wat er in je leven gebeurt, goed en slecht, in handen van een god en onttrekt je aan iedere verantwoordelijkheid. Krijg je de baan niet? Dat ligt niet aan een gebrek aan skills, maar dat is omdat God het zo wil. Verlaat je vrouw je? Dat ligt niet aan het feit dat je haar slecht behandelt, maar dat is omdat God het wil. Krijg je kanker? Dat ligt niet aan het feit dat je al jaren dagelijks twee pakjes per dag rookt, maar dat is omdat God het zo wil.
Oftewel, je stelt je enorm laf op, door geen enkele verantwoordelijkheid te nemen. Nog zoiets: wil je uit je slechte situatie komen? Dan moet je bidden. Niet het heft in handen nemen, niet zelf je situatie verbeteren. Nee, je moet passief gaan zitten bidden in de hoop dat god je helpt. Laf, noem ik dat.

Weet je wat pas moedig is? Je ogen open doen en toegeven dat je ernaast zit op een van de belangrijkste punten in je leven, in plaats van kromme redeneringen toe te passen om maar te voorkomen dat je je ongelijk moet toegeven. Als je die cognitieve dissonantie weet te overwinnen, dan ben je pas moedig en sterk.

Geloven is noch moedig, noch sterk. Het is het tegenovergesteld: laf en zwak.

/rant
pi_100399627
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 17:08 schreef Daskaar het volgende:

[..]

natuurlijk geloof ik dat mijn god DE god is, het hele verschil tussen de mijne en alle andere is jezus en wat hij betekend voor ons als t komt tot onze relatie met God, we kunnen tot God komen dankzij Jezus. We zijn geliefd ondanks onze tekortkomingen door Jezus.
en dat is te bewijzen door de naam Jezus, ik merk dat als mensen bidden in zijn naam men genezen wordt of weer tot leven wordt gewekt en meer van dat soort spul.
das genoeg voor mij.
Misschien merk je het zelf niet, maar je bent aan het flippen.
quote:
tja, hij wordt de vader genoemt, ik hou me er niet teveel mee bezig eigenlijk, persoonlijk zie ik god als sexloos.
Waarom hij vader genoemd wordt weet je niet en je dénkt dat ( HIJ/ZIJ/HET ) sexloos is.... Wat weet je dan eigenlijk wél ??? Enkel wat ze je hebben wijs gemaakt, maar waar je zelf de ballen van snapt ? Je lijkt me écht niet meer zo overtuigend hoor.

[ Bericht 9% gewijzigd door ATON op 06-08-2011 20:23:32 ]
pi_100401511
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 17:08 schreef Daskaar het volgende:

[..]

natuurlijk geloof ik dat mijn god DE god is, het hele verschil tussen de mijne en alle andere is jezus en wat hij betekend voor ons als t komt tot onze relatie met God, we kunnen tot God komen dankzij Jezus. We zijn geliefd ondanks onze tekortkomingen door Jezus.
en dat is te bewijzen door de naam Jezus, ik merk dat als mensen bidden in zijn naam men genezen wordt of weer tot leven wordt gewekt en meer van dat soort spul.
das genoeg voor mij.
Wat ik me nu toch wel afvraag, waarom is jouw geloof in god 'beter' dan een geloof in allah? Stel je was in Iran geboren, zoals Molurus ook al zei, had je dan ook de keuze gemaakt om in jezus te geloven?
The biggest argument against democracy is a five minute discussion with the average voter.
pi_100409716
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 16:56 schreef Daskaar het volgende:

[..]

nee het is al niet hetzelfde vanwege het geloof van de mensen.
het is aannemelijker omdat er niks te bewijzen valt over god, integenstelling tot t monster.
een eerlijke vergelijking zou zijn als je een creatie kon bedenken wat mensen ook werkelijk kunnen aannemen als waarheid.
Je gebruikt de Ad Populum-drogreden. Als de meeste mensen denken dat de maan gemaakt is van groene kaas, is dit nog steeds niet zo. Je argument is simpelweg niet valide. Dat is simpele logica.

Wat betreft de bewijslast: Als ik jou een gouden ketting wil verkopen, hoef jij toch niet te bewijzen dat deze van echt goud gemaakt is?
Diegene die geen claim doet (dus ook geen negatieve claim), is in principe de 0-hypothese. Als er iemand komt die iets anders beweert, mag deze dat ook gaan bewijzen. Anders is er simpelweg geen reden om aan te nemen dat het geclaimde er is (gebrek aan bewijs).
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_100410976
Ik kom laat het topic binnenvallen, maar heb net alles gelezen. Aangezien TS blijft zeggen dat hij de vragen van de rest niet beantwoordt zonder dat zij zijn vragen beantwoorden doe ik het volgende:

Ik vraag je dit: wat is het verschil tussen het Spaghettimonster en God? Je doet alsof het Spaghettimonster veel vergezochter is, maar is een almachtige en eeuwige god niet verder weg van een realistisch beeld?

Als jij in je volgende post deze vraag wil beantwoorden, mag je in dezelfde post een tegenvraag stellen waarop ik beloof serieus en naar mijn eigen inzicht te reageren.

Redelijk of niet? :)
  zondag 7 augustus 2011 @ 12:43:52 #199
177948 Daskaar
cake or death?
pi_100418661
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 01:12 schreef Tchock het volgende:
Ik kom laat het topic binnenvallen, maar heb net alles gelezen. Aangezien TS blijft zeggen dat hij de vragen van de rest niet beantwoordt zonder dat zij zijn vragen beantwoorden doe ik het volgende:

Ik vraag je dit: wat is het verschil tussen het Spaghettimonster en God? Je doet alsof het Spaghettimonster veel vergezochter is, maar is een almachtige en eeuwige god niet verder weg van een realistisch beeld?

Als jij in je volgende post deze vraag wil beantwoorden, mag je in dezelfde post een tegenvraag stellen waarop ik beloof serieus en naar mijn eigen inzicht te reageren.

Redelijk of niet? :)
nee ik reageer niet meer op Modus omdat hij mijn vragen idd niet beantwoord, en ik merk dat anderen mijn meer directe vragen ook (on)bewust overslaan.

verder wil ik graag je vraag beantwoorden.

het idee van een God raakt direct het hart van onze oudste vragen, waar komen we vandaan, waar gaan we naartoe, en wat moeten we doen hier?
God is een antwoord op die vragen, en dan hebben we t niet over welke karaktereigenschappen en uiterlijke eigenschappen God heeft, maar alleen zijn bestaan.

God zou ons gemaakt kunnen hebben, een entiteit die machtiger is dan wij, t is geen rare gedachte. Dat is een optie.

Maar zodra je karaktereigenschappen e.d. gaat toevoegen wordt het natuurlijk al weer minder plausibel, helemaal als het zulke eigenschappen zijn als vliegende spaghetti. Aan dat idee is niks plausibel aangezien spaghetti niet al vanaf het begin der tijden bestaat, en het kan niet vliegen.

Daarnaast zal elk mens moeten lachen om het idee van een vliegend spaghetti monster omdat iedereen weet dat het belachelijk is. Dit op zichzelf maakt het al een vergezocht idee.
Daarnaast is het een erg neerbuigende manier om het idee van een God af te doen.
  zondag 7 augustus 2011 @ 12:48:11 #200
177948 Daskaar
cake or death?
pi_100418780
om een gesprek over God tussen gelovigen en ongelovigen eerlijk te maken moeten de twee praten op hetzelfde niveau.
Dat kan zijn op het niveau van wetenschap/feiten of gevoel/ervaring of wat dan ook.
Dit gebeurt hier niet. Ik heb al bevestigd niet geinteresseert te zijn in een gesprek op wetenschappelijk gebied omdat ik niet geloof dat Hij met feiten is te bewijzen.

Daarnaast is een open houding vereist, niemand zal zich kwetsbaar en eerlijk opstellen als hij zich aangevallen voelt.
Dus denk met de ander mee, leef mee, het is belangrijk voor een goed gesprek.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')