abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † zaterdag 6 augustus 2011 @ 11:06:53 #101
137949 Disana
pi_100385815
Luna, nee, helaas is resonium er alleen in die verschrikkelijke poedervorm. Ik weet precies wat je bedoelt: het is niet zozeer de weëe smaak als wel de zanderige structuur die zo tegen staat. Ik heb het slikken geperfectioneerd: twee vingers water om het in op te lossen, een rietje, en na elke slok gauw een hap yoghurt. Maar het blijft vervelend en je moet er niet over nadenken.

Dat ze bij dialyse weg kunnen filteren wat nodig is, weet ik wel, al was het bij mij ook vaak een kwestie van uitproberen die niet altijd even succesvol was. Resonium moest ik echter wel blijven slikken. Ze weten niet waarom het gehalte bij mij steeds stijgt.

Ik vraag me ook af wat je zoal kookt. Zelf was ik waardeloos in de keuken, dus ik ben wel blij met dat boek. Aardappelen met jus, dat kan toch gewoon niet lekker meer, om maar wat te noemen? En soep schijnt al helemaal waardeloos te zijn.
pi_100386361
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 11:06 schreef Disana het volgende:
Luna, nee, helaas is resonium er alleen in die verschrikkelijke poedervorm. Ik weet precies wat je bedoelt: het is niet zozeer de weëe smaak als wel de zanderige structuur die zo tegen staat. Ik heb het slikken geperfectioneerd: twee vingers water om het in op te lossen, een rietje, en na elke slok gauw een hap yoghurt. Maar het blijft vervelend en je moet er niet over nadenken.
Dat ze bij dialyse weg kunnen filteren wat nodig is, weet ik wel, al was het bij mij ook vaak een kwestie van uitproberen die niet altijd even succesvol was. Resonium moest ik echter wel blijven slikken. Ze weten niet waarom het gehalte bij mij steeds stijgt.

Ik vraag me ook af wat je zoal kookt. Zelf was ik waardeloos in de keuken, dus ik ben wel blij met dat boek. Aardappelen met jus, dat kan toch gewoon niet lekker meer, om maar wat te noemen? En soep schijnt al helemaal waardeloos te zijn.
Bah, resonium ja. Ik gooi het juist bij een enorm groot cocktailglas water, goed roeren, drinkendrinkendrinken. Wat blijft liggen op de bodem daar doe ik nog wat extra water bij!!!

Ik kook eigenlijk nog vrij "normaal". Als in: aardappels zonder zout (met veel peper) en de aardappels 's middags schillen en in water zetten, het water 's avonds weggieten en in nieuw water koken. De kalium is dan veelal uit de aarappel getrokken. Ipv jus giet ik er dan een beetje chilisaus overheen. Of gewoon lekker appelmoes!

En ik koop geen rijst meer waar zout bij is toegevoegd in de fabriek (zoals bijv. gele rijst) maar gewone pandanrijst en daar gooi ik dan safraan, kerrie of kurkuma bij in de pan. Verder begin ik 's ochtends met een bakje yoghurt met fijne musli (met 0,01 % zout, van de markt (de olienoot-kraam) of van zonnatura) Ik lust nagenoeg geen brood, dus met de musli kom ik dan toch een beetje aan mijn vezels. Omdat ik geen brood lust, krijg ik dus via het brood al geen zout binnen, dus mag ik dan best af-en-toe die blumenpfeffer over de aardappels gooien.

Ben wel bang dat ik me, nu met de dialyse op komst, strenger aan het dieet moet blijven houden dan nu... Dat zal ook wel uitproberen worden, zeker de eerste weken...
  † In Memoriam † zaterdag 6 augustus 2011 @ 11:47:10 #103
137949 Disana
pi_100386572
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 11:36 schreef Luna3 het volgende:

[..]

Bah, resonium ja. Ik gooi het juist bij een enorm groot cocktailglas water, goed roeren, drinkendrinkendrinken. Wat blijft liggen op de bodem daar doe ik nog wat extra water bij!!!

Ik kook eigenlijk nog vrij "normaal". Als in: aardappels zonder zout (met veel peper) en de aardappels 's middags schillen en in water zetten, het water 's avonds weggieten en in nieuw water koken. De kalium is dan veelal uit de aarappel getrokken. Ipv jus giet ik er dan een beetje chilisaus overheen. Of gewoon lekker appelmoes!

En ik koop geen rijst meer waar zout bij is toegevoegd in de fabriek (zoals bijv. gele rijst) maar gewone pandanrijst en daar gooi ik dan safraan, kerrie of kurkuma bij in de pan. Verder begin ik 's ochtends met een bakje yoghurt met fijne musli (met 0,01 % zout, van de markt (de olienoot-kraam) of van zonnatura) Ik lust nagenoeg geen brood, dus met de musli kom ik dan toch een beetje aan mijn vezels. Omdat ik geen brood lust, krijg ik dus via het brood al geen zout binnen, dus mag ik dan best af-en-toe die blumenpfeffer over de aardappels gooien.

Ben wel bang dat ik me, nu met de dialyse op komst, strenger aan het dieet moet blijven houden dan nu... Dat zal ook wel uitproberen worden, zeker de eerste weken...
Dat zal toch wel meevallen? Als ik het zo lees, bezondig je je nu al niet aan uitzonderlijk eten.

Aardappelen zonder zout vind ik echt niet om te eten, knap dat jij ze wel lekker vindt. Appelmoes eet ik niet meer, dan kies ik liever voor wat vers fruit.

Maar als het moet, zullen de recepten in Koken met plezier je nog meevallen qua smaak. De nasi goreng en tjap tjoy bijvoorbeeld zijn prima te eten met sambal erbij, en dat pilav-recept met Surinaamse rijst is hier een hit :)
pi_100387458
Hoe lang gaat een donornier eigenlijk mee? Ik weet dat de max van een donorhart zo rond de 10/15 jaar ligt, maar hoe zit dat bij een nier?
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_100387571
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 12:21 schreef Naamah het volgende:
Hoe lang gaat een donornier eigenlijk mee? Ik weet dat de max van een donorhart zo rond de 10/15 jaar ligt, maar hoe zit dat bij een nier?
Is dat wel de max, en niet het gemiddelde?

Ik vraag het omdat bij bijv "longen" ze zeggen "10 jaar", maar als je nooit afstoting hebt gehad in die tien jaar, kun je er weer tien bijtellen, enzovoorts. Dus sommigen overlijden in het eerste jaar na transl, anderen pas na 60 jaar.
  † In Memoriam † zaterdag 6 augustus 2011 @ 12:28:57 #106
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_100387618
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 12:21 schreef Naamah het volgende:
Als je transplantatie hart lang genoeg meegaat dan kom je automatisch op de lijst voor een nier-transplantatie. Je slikt dan zoveel medicatie dat je nieren dat niet eeuwig kunnen volhouden.
pi_100387698
Oh, geen idee. Misschien is het ook wel een gemiddelde hoor. Maar weet je hoe dat voor een nier zit dan? Of is daar niks over te zeggen?
pi_100387814
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 12:28 schreef De_Kardinaal het volgende:

Als je transplantatie hart lang genoeg meegaat dan kom je automatisch op de lijst voor een nier-transplantatie. Je slikt dan zoveel medicatie dat je nieren dat niet eeuwig kunnen volhouden.
Hm, weet je dat zeker? Waar heb je deze info vandaan? Als ik het ergens na kan lezen, dan zou dat nog wel eens in mijn voordeel kunnen werken op de een-of-andere manier.
  † In Memoriam † zaterdag 6 augustus 2011 @ 12:36:02 #109
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_100387816
quote:
Na 1 jaar functioneert 90% van de transplantatienieren. Bij een niertransplantatie van een overleden donor werkt de transplantatienier gemiddeld 8 á 9 jaar. Bij niertransplantatie van een levende donor werkt de transplantatienier gemiddeld 20 jaar.
http://www.maasstadzieken(...)e/Niertransplantatie
pi_100387863
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 12:31 schreef Naamah het volgende:
Oh, geen idee. Misschien is het ook wel een gemiddelde hoor. Maar weet je hoe dat voor een nier zit dan? Of is daar niks over te zeggen?
Ja, gok dat 't een gemiddelde is. Voor nieren geldt ook van 1 jaar tot meer dan 60. Voor longen varieert het nu tussen 1 en 30, maar dat is omdat ze nog niet langer dan 30 jaar geleden zijn begonnen met longtransplantaties. Dus dat weten ze nog niet. Tegenwoordig kunnen ze zelfs de pancreas en de dikke darm transplanteren, maar ook dat is pas sinds een paar jaar...Dus zeggen gemiddelden dan nog niet zo veel.
pi_100387949
Luna3:
http://www.hollandsezaken.tv/?waxtrapp=xnraqKsHnHUVyBlBDP

quote:
Wordt het tijd de handel in organen toe te staan? Waarom geen 10.000 euro voor een nier betalen? Als dat een nierpatiënt jaren op de wachtlijst scheelt? En waarom geen 1.000 euro neertellen voor een eicel? Ook daaraan is een groot tekort in Nederland.

Wordt het niet tijd handel in organen toe te staan? Waarom geen 10.000 euro betalen voor een nier? Als dat een nierpatiënt jaren op de wachtlijst scheelt. En waarom geen 1000 euro neertellen voor een eicel? Ook daar is een groot tekort aan in Nederland.

Al jaren is sprake van een groot tekort aan organen en ander lichaamsmateriaal in ons land. Een kleine groep mensen - moe van de wachtlijst -wijkt al uit naar landen als Pakistan en India waar ze voor zo’n 40.000 euro bijvoorbeeld een nier kopen. En vrouwen die een eicel nodig hebben, zoeken hun toevlucht in Spanje. Daar is voldoende aanbod omdat (anonieme) eiceldonoren worden betaald. Hoewel nog verboden, zijn er nu ook in Nederland plannen voor een commerciële eicel-bank.

Minister Schippers van Volksgezondheid komt in de zomer van 2011 met een standpunt over de handel in organen en ander lichaamsmateriaal. De vraag is of Nederland in staat is een systeem te bedenken dat voorkomt dat elke krap bij kas-zittende bijstandsmoeder een nier of eicel verkoopt.

Een stevige live-discussie in Hollandse Zaken.

Presentatie: Cees Grimbergen.
Uitzending
zaterdag 6 augustus 2011 21:10 uur, Nederland 2
pi_100388028
ik deed altijd een theelepel zout (=ongeveer een gram zout=400mg natrium) bij de groenten en aardappelen. vlees bijv insmeren met mosterd en dan bakken zodat het hartig wordt. groenten/aardappelen in veel water koken zodat er meer kalium verloren ging.

zoutloos vond ik niet te vreten :P
toen ik eenmaal thuisdialyse ging doen kon ik veel flexibeler met mijn dieet omgaan dan voorheen, omdat ik toen 4u per week meer spoelde.
  † In Memoriam † zaterdag 6 augustus 2011 @ 12:45:58 #113
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_100388060
quote:
4s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 12:35 schreef Luna3 het volgende:

[..]

Hm, weet je dat zeker? Waar heb je deze info vandaan? Als ik het ergens na kan lezen, dan zou dat nog wel eens in mijn voordeel kunnen werken op de een-of-andere manier.
Vrij zeker. Dat geldt trouwens voor elk transplantie-orgaan met een langere levensduur. De medicatie die noodzakelijk is om afstotingsverschijnselen tegen te gaan beschadigen de nieren.
pi_100388071
Ah, thanks. Zestig jaar is in elk geval behoorlijk lang!

Ik vind het wel heel goed dat je dit topic hebt geopend en zo bijhoudt. Ook al levert het misschien niet direct een nier voor jou op, het zorgt er wel voor dat mensen hier weer even gaan nadenken en zich bewust worden van de behoefte aan organen.
pi_100388203
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 12:45 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Vrij zeker. Dat geldt trouwens voor elk transplantie-orgaan met een langere levensduur. De medicatie die noodzakelijk is om afstotingsverschijnselen tegen te gaan beschadigen de nieren.
alleen in te hoge doses. je hebt het dan denk ik over cyclosporine/neoral, tacrolimus/prograft en serolimus/rapamune.

geldt ook voor transplantaatnieren, vandaar dat regelmatig de spiegel vh medicijn in het bloed wordt gecontroleerd.
  † In Memoriam † zaterdag 6 augustus 2011 @ 12:54:02 #116
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_100388248
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 12:52 schreef dawg het volgende:

[..]

alleen in te hoge doses. je hebt het dan denk ik over cyclosporine/neoral, tacrolimus/prograft en serolimus/rapamune.
Ciclosporine met name. Dat is de grote boosdoener. Maar ik begrijp dat ze inmiddels andere medicatie hebben die minder schadelijk zijn.
pi_100388270
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 12:54 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Ciclosporine met name. Dat is de grote boosdoener. Maar ik begrijp dat ze inmiddels andere medicatie hebben die minder schadelijk zijn.
voor prograft en serolimus (maar die weet ik eerlijk gezegd niet zeker, zelf nooit gehad) ook. en cyclosporine wordt niet zoveel meer gebruikt tegenwoordig.
  † In Memoriam † zaterdag 6 augustus 2011 @ 12:57:15 #118
137949 Disana
pi_100388329
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 12:44 schreef dawg het volgende:
ik deed altijd een theelepel zout (=ongeveer een gram zout=400mg natrium) bij de groenten en aardappelen. vlees bijv insmeren met mosterd en dan bakken zodat het hartig wordt. groenten/aardappelen in veel water koken zodat er meer kalium verloren ging.

toen ik eenmaal thuisdialyse ging doen kon ik veel flexibeler met mijn dieet omgaan dan voorheen, omdat ik toen 4u per week meer spoelde.
Mocht je dan zoveel zout hebben? Ik ben vastgesteld op deze beperkingen:
Eiwit 55-65 gram
Natrium 2000 mg
Kalium 3000 mg
Vocht 1500-2000 mg

Met vlees kan ik totaal niet overweg, wat ik ook doe en hoe goed ik recepten ook opvolg, gewoon een lapje vlees wordt bij mij altijd taai of van rubber. Dus ook met mosterd helaas.

Wel fijn dat je nu ruimer in je dieet zit.
  † In Memoriam † zaterdag 6 augustus 2011 @ 12:58:43 #119
137949 Disana
pi_100388370
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 12:55 schreef dawg het volgende:

[..]

voor prograft en serolimus (maar die weet ik eerlijk gezegd niet zeker, zelf nooit gehad) ook. en cyclosporine wordt niet zoveel meer gebruikt tegenwoordig.
Ik kreeg hoge doses tegen colitis ulcerosa. Toen begaven mijn nieren het maar het ziekenhuis ontkent in alle toonaarden dat het aan de cyclosporine lag.
  † In Memoriam † zaterdag 6 augustus 2011 @ 13:01:22 #120
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_100388424
quote:

[..]

Beide kunnen kankerverwekkend zijn. De opvolger Everolimus schijnt veel minder bijwerkingen te hebben.
pi_100388477
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 12:57 schreef Disana het volgende:

[..]

Eiwit 55-65 gram
Natrium 2000 mg
Kalium 3000 mg
Vocht 1500-2000 mg

Met vlees kan ik totaal niet overweg, wat ik ook doe en hoe goed ik recepten ook opvolg, gewoon een lapje vlees wordt bij mij altijd taai of van rubber. Dus ook met mosterd helaas.

volgens mij zat ik op ongeveer hetzelfde als wat jij nu hebt. maar ik ging er nooit strikt mee om. in het begin schreef ik alles op omdat ik toen nog niet zo'n goed idee ervan had, maar later wist ik veel waardes uit mijn hoofd (achterin het boek eten met plezier :P ) en was ik er wat losser in. plus dat mijn bloedwaardes altijd wel stabiel waren, ik in het begin ook nog urine produceerde, en ik heb 1 keer 3,2ltr moeten onttrekken, verder zat ik altijd tussen de 2 en 2,5ltr, das echt weinig. :)
pi_100388517
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 12:58 schreef Disana het volgende:

[..]

Ik kreeg hoge doses tegen colitis ulcerosa. Toen begaven mijn nieren het maar het ziekenhuis ontkent in alle toonaarden dat het aan de cyclosporine lag.
cyclosporine kreeg ik met mijn 1e nier. wat een kutspul. :r

en artsen zullen niet zo snel fouten toegeven, zelf ook eens meegemaakt (niet zo heftig als jij hoor). gewoon gezegd waar het op stond toen, gelukkig ben ik erg assertief.
  † In Memoriam † zaterdag 6 augustus 2011 @ 13:05:42 #123
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_100388525
quote:

[..]

Die stof komt helemaal niet voor in de lijst geregistreerde middelen tegen 'colitis ulcerosa'.
pi_100388526
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 13:01 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Beide kunnen kankerverwekkend zijn. De opvolger Everolimus schijnt veel minder bijwerkingen te hebben.
everolimus? daar heb ik nog niet van gehoord. interessant, straks eens opzoeken :)
  † In Memoriam † zaterdag 6 augustus 2011 @ 13:07:50 #125
137949 Disana
pi_100388565
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 13:05 schreef dawg het volgende:

cyclosporine kreeg ik met mijn 1e nier. wat een kutspul. :r

en artsen zullen niet zo snel fouten toegeven, zelf ook eens meegemaakt (niet zo heftig als jij hoor). gewoon gezegd waar het op stond toen, gelukkig ben ik erg assertief.
Ja maar ben je daar iets mee opgeschoten. Al zouden ze het toegeven in mijn geval, schadevergoedingen zitten er in Nederland niet in en mijn gezonde nieren krijg ik ook niet terug.
  † In Memoriam † zaterdag 6 augustus 2011 @ 13:08:25 #126
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_100388577
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 13:05 schreef dawg het volgende:

[..]

everolimus? daar heb ik nog niet van gehoord. interessant, straks eens opzoeken :)
Is nog niet geregistreerd voor niertransplantatie. Dus dat wordt niet vergoed of voorgeschreven. Of je moet in een studie vallen die het voor je vergoed.
pi_100388779
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 13:07 schreef Disana het volgende:

[..]

Ja maar ben je daar iets mee opgeschoten. Al zouden ze het toegeven in mijn geval, schadevergoedingen zitten er in Nederland niet in en mijn gezonde nieren krijg ik ook niet terug.
voor mijn gevoel wel, en na overleg met mijn arts in het umcn (diegene die een fout had gemaakt was van het mmc) buiten hem om wat anders gedaan en daarna dus gezegd. voelde beiden goed. :)
pi_100388941
NU op Nederland 1: niertransplantatie van een levende donor.
Ik kijk.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  † In Memoriam † zaterdag 6 augustus 2011 @ 13:29:00 #129
137949 Disana
pi_100389019
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 13:25 schreef Cat22 het volgende:
Ik kijk.
Ook gauw aan gezet. Zijn derde nier al!
pi_100389240
Wat een docu. _O_
Ik zat gewoon traantjes weg te slikken toen ze net bij elkaar zaten voordat zij naar OK ging. Haar optimisme en vertrouwen, zijn twijfel, zorgen en machteloosheid. :o ;( O+
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  † In Memoriam † zaterdag 6 augustus 2011 @ 13:47:12 #131
137949 Disana
pi_100389364
Ik word er ook emotioneel van, maar dat komt ook door de ziekenhuisbeelden en mijn betrokkenheid als nierpatiënt. Het is ook allemaal niet niets.

De nier wordt dus ook hierbij twee uur in het ijs gelegd. Maar inderdaad, er werd gezegd dat een nier van een levende donor veel langer meegaat.
pi_100390157
Prachtige docu _O_

Ik geloof dat deze al online staat op uitzendinggemist: http://beta.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1107961
pi_100395654
Vanavond op ned. 2 ......21.10.....

Levendige handel
Discussieprogramma

waarin onderwerpen worden besproken die Nederland bezighouden. De thema's zijn breed en gevarieerd: soms tijdloze grote thema's, soms op de hete actualiteit gebaseerd en soms onthullend.

Wordt het tijd de handel in organen toe te staan? Waarom geen 10.000 euro voor een nier betalen? Als dat een nierpatiënt jaren op de wachtlijst scheelt? En waarom geen 1.000 euro neertellen voor een eicel? Ook daaraan is een groot tekort in Nederland.

In ons land is de vraag naar organen en ander lichaamsmateriaal al jaren groter dan het aanbod. Een kleine groep mensen - moe van de wachtlijst - wijkt uit naar landen als Pakistan en India waar voor zo'n 40.000 Euro een nier te koop is. Bij eicellen is een vergelijkbare ontwikkeling te zien. Vrouwen die een eicel nodig hebben, zoeken hun toevlucht buiten Nederland: vaak in Spanje. Daar is voldoende aanbod omdat (anonieme) eiceldonoren worden betaald.

Hoewel nu nog verboden, zijn er ook in Nederland plannen voor een commerciële eicel-bank. Minister Schippers van Volksgezondheid komt nog deze zomer met een standpunt over de handel in organen en ander lichaamsmateriaal. De vraag is of Nederland een systeem kan bedenken waardoor een krap bij kas zittende bijstandsmoeder, iemand met een uitkering of andere geldproblemen in de verleiding komt een nier of eicel te verkopen. Een stevige live-discussie in Hollandse Zaken.
OpperHeks van de vliegende bezemsteel te Amsterdam
  † In Memoriam † zaterdag 6 augustus 2011 @ 18:25:22 #134
137949 Disana
pi_100396848
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 17:37 schreef Toverheks het volgende:

[knip dubbel bericht]

...niertje gezocht! - deel 2
pi_100400555
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 14:22 schreef Caspervw het volgende:
Prachtige docu _O_

Ik geloof dat deze al online staat op uitzendinggemist: http://beta.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1107961
Met tranen in mijn ogen gekeken :@
Always there
pi_100400670
quote:
4s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 23:19 schreef Luna3 het volgende:
Jawel hoor, vandaag was het zo ver: Ik wist dat het eraan zat te komen, maar vandaag (3 aug 2011) werd het officieel: Luna is voorgoed verlaten door haar nierfunctie!

Kortgezegd:

Jonge vrouw zoekt single nier om haar leven mee te delen.
Leeftijd onbelangrijk - Sekse onbelangrijk - Ras onbelangrijk
Interesses zijn; bloedgroep A of bloedgroep 0.

Te bieden:
Jonge sportieve en warme (37*C) behuizing, vergezeld door een creatieve geest.

Quote: Niet zeiken, maar plassen!

[ afbeelding ]

Hieronder alle hartverwarmende reacties, interessante vragen en antwoorden op deel 1 van ...niertje gezocht!
...niertje gezocht!

Uitgebreidere informatie over doneren bij leven:

http://www.nierstichting.nl/faq/orgaandonatie-bij-leven
http://www.nierdonorenvereniging.nl/
http://www.donatiebijleven.nl/

Sterkte met het vinden van een nier. Die van mij past niet, bloedgroep. Bovendien bewaar ik hem mocht mijn kind hem ooit nodig hebben....

Ik hoop dat je snel een nier kan krijgen.
Whatever...
  † In Memoriam † zaterdag 6 augustus 2011 @ 21:48:13 #137
137949 Disana
pi_100403347
Luna, ook in Hollandse Zaken werd over een wachttijd van vier jaar gesproken. Dat is wat ik in het UMCG te horen kreeg (drie tot vier jaar). Zou dat voor jou niet een beetje te overzien zijn, ik bedoel dat er dan in elk geval licht aan het eind van de tunnel voor je is?
  † In Memoriam † zaterdag 6 augustus 2011 @ 21:50:29 #138
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_100403422
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 21:48 schreef Disana het volgende:
Luna, ook in Hollandse Zaken werd over een wachttijd van vier jaar gesproken. Dat is wat ik in het UMCG te horen kreeg (drie tot vier jaar). Zou dat voor jou niet een beetje te overzien zijn, ik bedoel dat er dan in elk geval licht aan het eind van de tunnel voor je is?
Ik vind het nogal een oppervlakkige discussie eigenlijk. Het komt niet verder dan de vraag, mag het tegen betaling ja/nee, maar verder gaan we niet.
  † In Memoriam † zaterdag 6 augustus 2011 @ 21:52:08 #139
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_100403483
Inzicht over de groep die tegen betaling een orgaan afstaat ontbreekt, net zoals concrete cijfers omtrent de cijfers van landen waar orgaanhandel tegen betaling, al dan niet, legaal plaatsvindt.
pi_100403562
Heel veel succes en sterkte gewenst :o!
pi_100404088
discussie gezien, moeilijk moeilijk moeilijk ivm dat betalen, weet nog niet goed hoe en wat ik erover denken moet.
OpperHeks van de vliegende bezemsteel te Amsterdam
  † In Memoriam † zaterdag 6 augustus 2011 @ 22:19:45 #142
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_100404355
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 22:11 schreef Toverheks het volgende:
discussie gezien, moeilijk moeilijk moeilijk ivm dat betalen, weet nog niet goed hoe en wat ik erover denken moet.
Dat hangt af van het orgaan in kwestie en de eventuele complicaties voor de donor. Kijk zaad of eicellen-doneren is heel wat anders dan een nier.
pi_100405053
Ik kwam dit topic tegen via marktplaats. Ik zocht NieR voor de xbox360 :').

In ieder geval veel sterkte mee, maar ik voldoe niet echt aan de eisen :'(.
  zaterdag 6 augustus 2011 @ 22:42:19 #144
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_100405115
Allereerst heb ik bewondering voor Luna dat ze haar verhaal zo op een forum zet.
Ik ben al vanaf mijn 15 donor, tevens val ik indezelfde leeftijdsgroep als Luna, ik ben 31 jaar.
Heb nooit gerookt, en drink geen alcohol. Weet alleen niet wat voor bloedgroep ik heb.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_100423018
Hallo allemaal! Ik ben gister toen ik thuis kwam op de bank in diepe slaap gecrashed en ben nu al jullie berichten even gaan quoten voor antwoord en vragen... Een dagje weg en weer twee pagina's verder zeg; echt zo goed dit!!

quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 12:46 schreef Naamah het volgende:
Ah, thanks. Zestig jaar is in elk geval behoorlijk lang!
Ik vind het wel heel goed dat je dit topic hebt geopend en zo bijhoudt. Ook al levert het misschien niet direct een nier voor jou op, het zorgt er wel voor dat mensen hier weer even gaan nadenken en zich bewust worden van de behoefte aan organen.
60 jaar is wel lang inderdaad, maar het komt dus voor. Hoe jonger je wordt getransplanteerd, hoe langer het vaak meegaat. En hoe later je in de jaren wordt getransplanteerd, hoe beter alles wordt ontwikkeld; van operatietechnieken tot medicatiebeleid etc. Dus hoe verder in de toekomst en hoe jonger je bet, hoe meer kans op slagen. Maar ook dat is natuurlijk "gemiddeld". Vind zelf de discussie hier ook heel fijn, want bijna iedereen snapt me en spreekt me goede moed in. En dat zijn dan mensen die mij niet eens kennen, en da's best bijzonder!! En bijzonder lief :)

quote:
+
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 13:25 schreef Cat22 het volgende:
Ik kijk.
+
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 14:22 schreef Caspervw het volgende:
Prachtige docu _O_
+
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 17:37 schreef Toverheks het volgende:
Levendige handel:Discussieprogramma waarin onderwerpen worden besproken die Nederland bezighouden. De thema's zijn breed en gevarieerd: soms tijdloze grote thema's, soms op de hete actualiteit gebaseerd en soms onthullend. Wordt het tijd de handel in organen toe te staan? Waarom geen 10.000 euro voor een nier betalen? Als dat een nierpatiënt jaren op de wachtlijst scheelt? En waarom geen 1.000 euro neertellen voor een eicel? Ook daaraan is een groot tekort in Nederland. In ons land is de vraag naar organen en ander lichaamsmateriaal al jaren groter dan het aanbod. Een kleine groep mensen - moe van de wachtlijst - wijkt uit naar landen als Pakistan en India waar voor zo'n 40.000 Euro een nier te koop is. Bij eicellen is een vergelijkbare ontwikkeling te zien. Vrouwen die een eicel nodig hebben, zoeken hun toevlucht buiten Nederland: vaak in Spanje. Daar is voldoende aanbod omdat (anonieme) eiceldonoren worden betaald. Hoewel nu nog verboden, zijn er ook in Nederland plannen voor een commerciële eicel-bank. Minister Schippers van Volksgezondheid komt nog deze zomer met een standpunt over de handel in organen en ander lichaamsmateriaal. De vraag is of Nederland een systeem kan bedenken waardoor een krap bij kas zittende bijstandsmoeder, iemand met een uitkering of andere geldproblemen in de verleiding komt een nier of eicel te verkopen. Een stevige live-discussie in Hollandse Zaken.
Aan Computergirl, Cat22, Caspervw en Toverheks: Hartelijk dank voor deze tips!!! Ik was gister dus de hele dag de deur uit, maar 'k ga ze zeker nakijken op uitzending gemist!

quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 12:44 schreef dawg het volgende:
WOW! Zoveel zout krijg ik in een week niet eens binnen joh! Haha. Doe echt maar drie "draaitjes" van de molen van de blumenpfeffer over mijn aardappels. Over vlees alleen maar peper, soms chilisaus erover (waar slechts een kleine hoeveelheid natrium bij zit)

quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 12:45 schreef De_Kardinaal het volgende:
Ik kan het helaas nergens nalezen op internet. Als jij een schrijven kan vinden (in een boek of op internet) zou je dat dan kunnen inscannen en posten en/of de link die je hierover kan vinden posten? Het is namelijk best van belang in dit verhaal.

quote:
Is er een nieuw medicijn wat prograft en of serolimus vervangt? Que?

quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 12:57 schreef Disana het volgende:
Eiwit 55-65 gram
Natrium 2000 mg
Kalium 3000 mg
Vocht 1500-2000 mg
Hoezo kun je met vlees niet overweg? Kon je gewoon niet koken, of een andere reden? Hoezo werd het rubber? Ik ben nu namelijk bang dat ik een dwingend advies van de dieetiste heb misgelopen, want mijn vlees is altijd erg mals, en hoef het ook niet te bakken in mosterd ofzo. Ik bak het in olie en peper het alleen: heerlijk altijd. Wat doe ik fout (of te goed?)

quote:
Dat is toch gen kwesie van toegeven? Dat is toch algemeen bekend?!!! Dat dat slecht voor de nieren is!!

quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 13:01 schreef De_Kardinaal het volgende:
Aha! Interssant ja. Zal het eens gaan navragen. Heb er ook nog nooit van gehoord.

quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 13:03 schreef dawg het volgende:
volgens mij zat ik op ongeveer hetzelfde als wat jij nu hebt. maar ik ging er nooit strikt mee om. in het begin schreef ik alles op omdat ik toen nog niet zo'n goed idee ervan had, maar later wist ik veel waardes uit mijn hoofd (achterin het boek eten met plezier :P ) en was ik er wat losser in. plus dat mijn bloedwaardes altijd wel stabiel waren, ik in het begin ook nog urine produceerde, en ik heb 1 keer 3,2ltr moeten onttrekken, verder zat ik altijd tussen de 2 en 2,5ltr, das echt weinig. :)
Dus als je vocht vasthoudt, kan het best zijn dat dat eenmalig is?!!

quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 13:05 schreef De_Kardinaal het volgende:
Die stof komt helemaal niet voor in de lijst geregistreerde middelen tegen 'colitis ulcerosa'.
Werkt misschien wel ontstekingsremmend..? Dat ze het daarom hebben gegeven?

quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 13:08 schreef De_Kardinaal het volgende:
Is nog niet geregistreerd voor niertransplantatie. Dus dat wordt niet vergoed of voorgeschreven. Of je moet in een studie vallen die het voor je vergoed.
Aaaahhh, bureaucratisch gezeik alom!!!

quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 20:34 schreef Spanky78 het volgende:
Sterkte met het vinden van een nier. Die van mij past niet, bloedgroep. Bovendien bewaar ik hem mocht mijn kind hem ooit nodig hebben....
Ik hoop dat je snel een nier kan krijgen.
Dank! En hopen dat jouw kindje hem nooit nodig hoeft te hebben natuurlijk!!

quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 21:48 schreef Disana het volgende:
Nouja, beter dan 15 jaar ja, maar omdat het een gemiddelde wachttijd is, weet je het nooit natuurlijk. Kan binnen 1 jaar, kan dus veel langer duren... Daarbij gaan levende donor-nieren gemiddeld dus bijna het dubbele aan levensduur mee, dus liever van een levende donor natuurlijk!! We wachten het af...

quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 21:52 schreef De_Kardinaal het volgende:
Inzicht over de groep die tegen betaling een orgaan afstaat ontbreekt, net zoals concrete cijfers omtrent de cijfers van landen waar orgaanhandel tegen betaling, al dan niet, legaal plaatsvindt.
Ja, ik wil er ook niet voor betalen! Dan wordt het sowieso alleen mogelijk voor rijke mensen, en alleen maar aangeboden door mensen in nood. Ik vind de motivatie om te doneren al niet goed. En in het buitneland gaat al het geld naar de artsen, en de donor krijgt nog geen 1/1000 deel daarvan. Daarbij is daar de nazorg bagger, en krijgen de donoren allemaal problemen. Zijn ze nog verder van huis! Nee, zo hoeft het van mij niet. Misschien dat ik ooit bijna dood ben, en dat ik dan uit ellende mijn principes over boord gooi, maar dan altijd in een westers land, waar de gezondheisdzorg goed is. Maar ik ben een principe-vasthouder, dus denk niet dat die gedachte ooit in me op komt.

quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 22:40 schreef Arcadia het volgende:
Ik kwam dit topic tegen via marktplaats. Ik zocht NieR voor de xbox360 :').
In ieder geval veel sterkte mee, maar ik voldoe niet echt aan de eisen :'(.
Haha, vet. Zal het je sterker vertellen!
MARKTPLAATS HEEFT HET VERWIJDERD!!!
Zal dadelijk de printsceen even uploaden; te triest voor woorden, want ik vraag nergens om ruilen of kopen, dus ze hebben niet eens een goed argument. Je ziet het zo!

ps: heb je je NieR-spelletje inmiddels kunnen vinden? Have fun!

quote:
2s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 22:42 schreef cvboer het volgende:
Allereerst heb ik bewondering voor Luna dat ze haar verhaal zo op een forum zet.
Ik ben al vanaf mijn 15 donor, tevens val ik indezelfde leeftijdsgroep als Luna, ik ben 31 jaar.
Heb nooit gerookt, en drink geen alcohol. Weet alleen niet wat voor bloedgroep ik heb.
Sowieso goed dat je al zolang donor bent! Je bloedgroep zou je bij een huisarts kunnen laten prikken, mocht je ooit interesse in doneren bij leven krijgen/hebben. Ik houd me aanbevolen ;)

Zo, nu ff het marktplaats-"dreigement" posten...tot zo....

[ Bericht 0% gewijzigd door Luna3 op 07-08-2011 14:50:35 ]
pi_100423320
pi_100424422
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 14:48 schreef Luna3 het volgende:
[ afbeelding ]
Dat zei ik toch? Marktplaats wil geen enkel risico nemen voor het geval dit een undercover orgaanhandel is.
Hier op Fok! kun je je topic toelichten en je bedoeling uitleggen, maar ik vind het niet vreemd dat zij op basis van die ene advertentie de beslissing hebben genomen.

Zonde, dat wel, maar ook verklaarbaar. Het is zo'n grijs gebied. Daar wil MP zich de vingers niet aan branden.
pi_100424740
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 15:19 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Dat zei ik toch? Marktplaats wil geen enkel risico nemen voor het geval dit een undercover orgaanhandel is.
Hier op Fok! kun je je topic toelichten en je bedoeling uitleggen, maar ik vind het niet vreemd dat zij op basis van die ene advertentie de beslissing hebben genomen.

Zonde, dat wel, maar ook verklaarbaar. Het is zo'n grijs gebied. Daar wil MP zich de vingers niet aan branden.
Ja, dat had jij al mooi voorspeld ja:
Keb dit teruggestuurd:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik kan heel beleefd "boos" zijn heh :P

[ Bericht 0% gewijzigd door Luna3 op 07-08-2011 15:44:56 ]
  zondag 7 augustus 2011 @ 17:07:16 #149
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_100427040
Morgen heb ik een afspraak bij de huisarts
Laffe huichelaar
  † In Memoriam † zondag 7 augustus 2011 @ 17:11:24 #150
137949 Disana
pi_100427110
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 14:41 schreef Luna3 het volgende:

Hoezo kun je met vlees niet overweg? Kon je gewoon niet koken, of een andere reden? Hoezo werd het rubber? Ik ben nu namelijk bang dat ik een dwingend advies van de dieetiste heb misgelopen, want mijn vlees is altijd erg mals, en hoef het ook niet te bakken in mosterd ofzo. Ik bak het in olie en peper het alleen: heerlijk altijd. Wat doe ik fout (of te goed?)

Hoe kan de bereidingswijze, uitgezonderd zoutgebruik, nu van invloed op je dieet zijn :D Ik bedoel inderdaad gewoon dat ik slecht ben in het bereiden van vlees.

Wat betreft die cyclosporine. Er werd hier wat onzin beweerd. Het wordt wel degelijk ingezet tegen colitis ulcerosa, en dan ook nog per infuus in zeer hoge doses. Mijn nieren zijn zich daar kennelijk van kapot geschrokken, ze zitten vol gaten. Het ziekenhuis echter pretendeert voor een raadsel te staan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')