abonnement Unibet Coolblue
pi_100334910
Jawel hoor, vandaag was het zo ver: Ik wist dat het eraan zat te komen, maar vandaag (3 aug 2011) werd het officieel: Luna is voorgoed verlaten door haar nierfunctie!

Kortgezegd:

Jonge vrouw zoekt single nier om haar leven mee te delen.
Leeftijd onbelangrijk - Sekse onbelangrijk - Ras onbelangrijk
Interesses zijn; bloedgroep A of bloedgroep 0.

Te bieden:
Jonge sportieve en warme (37*C) behuizing, vergezeld door een creatieve geest.

Quote: Niet zeiken, maar plassen!




Hieronder alle hartverwarmende reacties, interessante vragen en antwoorden op deel 1 van ...niertje gezocht!
...niertje gezocht!


Uitgebreidere informatie over doneren bij leven:

http://www.nierstichting.nl/faq/orgaandonatie-bij-leven
http://www.nierdonorenvereniging.nl/
http://www.donatiebijleven.nl/

[ Bericht 19% gewijzigd door Luna3 op 05-08-2011 15:04:47 ]
  Redactie Frontpage / Weblog donderdag 4 augustus 2011 @ 23:21:12 #2
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_100335013
Deel 1 is nog niet vol :o
GA EENS WERKEN/UITKERING TREKKEN IPV OP FOK ZITTEN!
Speklap3000 is mijn maatje en DTS winnaar februari!
pi_100335394
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 23:21 schreef Paul het volgende:
Deel 1 is nog niet vol :o
Nog een post dan! Be my guest ;)

(wilde de link op het einde van 1 nog even plaatsen en ik weet niet hoe je dat mooi moet laten overlopen, zodat iedereen de volgpost ziet) ;)
  Redactie Frontpage / Weblog donderdag 4 augustus 2011 @ 23:28:34 #4
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_100335455
Maar eigenlijk zou jij een nier willen van een fokker?
GA EENS WERKEN/UITKERING TREKKEN IPV OP FOK ZITTEN!
Speklap3000 is mijn maatje en DTS winnaar februari!
pi_100335511
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 23:28 schreef Paul het volgende:
Maar eigenlijk zou jij een nier willen van een fokker?
Fokker, niet fokker, via via fokker, kennissen van fokkers, maakt niet uit. IEMAND. Als het maar een mens is...
  Redactie Frontpage / Weblog donderdag 4 augustus 2011 @ 23:30:38 #6
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_100335574
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 23:29 schreef Luna3 het volgende:

[..]

Fokker, niet fokker, via via fokker, kennissen van fokkers, maakt niet uit. IEMAND. Als het maar een mens is...
Zou wel tof zijn als het een fokker is *O*
GA EENS WERKEN/UITKERING TREKKEN IPV OP FOK ZITTEN!
Speklap3000 is mijn maatje en DTS winnaar februari!
pi_100335653
Deze fokker gaat naar haar bed: ik zie inmiddels bijna dubbel van het staren naar mijn laptopscherm... Welterusten iedereen!
  Redactie Frontpage / Weblog donderdag 4 augustus 2011 @ 23:32:44 #8
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_100335676
LAtor
GA EENS WERKEN/UITKERING TREKKEN IPV OP FOK ZITTEN!
Speklap3000 is mijn maatje en DTS winnaar februari!
pi_100335751
slaap lekker luna :z
pi_100335856
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 23:32 schreef Paul het volgende:
LAtor
Zekers!

quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 23:34 schreef dawg het volgende:
slaap lekker luna :z
Thanks. Jij ook. Ik wil je nog ff terug pm-en, maar dat wordt 'm echt morgen! :O :Z
  † In Memoriam † donderdag 4 augustus 2011 @ 23:37:21 #11
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_100335909
Misschien dat een mod er een reeks van wil maken?
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_100335938
Dit is de moeite waard om te volgen.
pi_100336032
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 23:37 schreef De_Kardinaal het volgende:
Misschien dat een mod er een reeks van wil maken?
Hm, hoe moet dat dan?

quote:
14s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 23:37 schreef Citizen.Erased het volgende:
Dit is de moeite waard om te volgen.
Hoop jullie allemaal over een tijd positief nieuws te kunnen brengen. De enige weg die ik nu momenteel ga volgen...is die naar mijn bed, haha.
pi_100336070
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 23:36 schreef Luna3 het volgende:

[..]

Zekers!

[..]

Thanks. Jij ook. Ik wil je nog ff terug pm-en, maar dat wordt 'm echt morgen! :O :Z
thanks! slapen zal straks wel lukken :z
pi_100336538
*stiekem een bookmark plaatst*
pi_100336634
Ook dit topic vol ik weer.
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 23:37 schreef De_Kardinaal het volgende:
Misschien dat een mod er een reeks van wil maken?
Is al gedaan :D
  donderdag 4 augustus 2011 @ 23:56:50 #17
74276 saaw
fight harder or walk away
pi_100336866
Ik heb vooralsnog geen kinderwens [en zo wel dan zou ik graag adopteren] en heb al eerder gekeken naar de mogelijkheden om anoniem te doneren maar jammergenoeg gebruik ik medicatie die het mij, in ieder geval de komende jaren, onmogelijk maken.

Toch denk ik dat dit een supergoed topic is om mensen bewust te maken en als alleen hierdoor wat meer mensen een donorcodicil in gaan vullen lijkt me dat al een hele verbetering, al hoop ik natuurlijk voor je dat je iemand vindt! Veel sterkte gewenst in ieder geval!
an urge to help mankind overcomes me
  Forum Admin vrijdag 5 augustus 2011 @ 10:44:22 #18
58651 crew  murp
murp
pi_100346160
Dit topic verdiend een schop omhoog
pi_100349027
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 23:40 schreef dawg het volgende:
thanks! slapen zal straks wel lukken :z
Ja, als een blok!! Alleen heb voor wat ik me kan herinneren echt alleen maar gedroomd over dialyse en ziekenhuis...pfff, maja, het zal wel een verwerkingsprocesje zijn heh ;)

quote:
14s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 23:52 schreef iBenny het volgende:
Ook dit topic vol ik weer.
Is al gedaan :D
Ow wauw, bedankt!

quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 23:56 schreef saaw het volgende:
Ik heb vooralsnog geen kinderwens [en zo wel dan zou ik graag adopteren] en heb al eerder gekeken naar de mogelijkheden om anoniem te doneren maar jammergenoeg gebruik ik medicatie die het mij, in ieder geval de komende jaren, onmogelijk maken.
Toch denk ik dat dit een supergoed topic is om mensen bewust te maken en als alleen hierdoor wat meer mensen een donorcodicil in gaan vullen lijkt me dat al een hele verbetering, al hoop ik natuurlijk voor je dat je iemand vindt! Veel sterkte gewenst in ieder geval!
Vind ik ook, als mensen alleen al donor willen zijn na hun dood, dat zou al zoveel ge-emmer voor zoveel mensen verminderen. Daarbij, er sterven veel mensen die op transplantatie-wachtlijsten staan, dus voor iedereen die overlijdt die geen donor is, sterven er dus eigenlijk, een beetje zwart/wit gezegd, twee mensen! De niet-donor plus de wachtende!!

En ik vind het natuurlijk een heel goed ding dat de overheid de scooterhelm, de autogordel, bellen achter het stuur etc allemaal verbiedt, omdat dat het aantal dodelijke verkeersslachtoffers enorm heeft teruggedrongen -bravo-, maar ook daardoor is het donortekort gegroeid, (maakt niet uit, iedere niet-dode is winst natuurlijk!!!) maar wel zou de overheid dit bijverschijnsel moeten opvangen door iedereen gewoon donor te maken, tenzij men anders aangeeft!!

Ergens donoren afgevallen, dan zou je het simpel gezegd aan de andere kant moeten kunnen aanvullen.

Omdat er in de tweede kamer niet 1 hoge pief zit die een kind of vrouw/man heeft die op een orgaan wacht, zal het er wel nooit komen...terwijl er al een smak geld voor opzij is gezet. Ze vinden dat iedereen de vrije keus moet hebben...maar dan moeten ze mij even uitleggen waarom ze vinden dat je geen vrije keus hebt als je gewoon een formuliertje kan invullen met 'nee bedankt'.
Het electronisch patienten-dosier kreeg iedere volwassen nederlander thuis gestuurd en als je niet reageerde was je ineens ingevoerd, en daar hadden ze niet even een donorcodicil bij kunnen printen, met als je niet reageerde was je automatisch donor?!! Dat je twee blokjes had kunnen aanvinken? Nee, daar had niemand aan gedacht: Hadden ze dat gereserveerde geld mooi in hun zak kunnen steken!!

Maar ja, beetje dombo's daar heh :W (zoheej, dat lucht op!) w/

quote:
14s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 10:44 schreef murp het volgende:
Dit topic verdiend een schop omhoog
...dank; bij deze nog eentje dan!
  † In Memoriam † vrijdag 5 augustus 2011 @ 13:31:01 #20
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_100351279
Bedank de protestanten, maar voor die onzin regeling. Ze moeten iedereen donor maken vanaf zijn of haar 18, mits hij of zij geen bezwaar aantekent. Vanaf je 18e mag je op elk moment je eerdere beslissing veranderen. De beslissing die genomen is door een persoon telt zwaarder mee bij overlijden dan de mening van de nabestaanden. Alleen bij uitzonderlijke omstandigheden mag de familie door de doorslaggevende toezegging geven of onthouden.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_100351438
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 13:31 schreef De_Kardinaal het volgende:
Bedank de protestanten, maar voor die onzin regeling. Ze moeten iedereen donor maken vanaf zijn of haar 18, mits hij of zij geen bezwaar aantekent. Vanaf je 18e mag je op elk moment je eerdere beslissing veranderen. De beslissing die genomen is door een persoon telt zwaarder mee bij overlijden dan de mening van de nabestaanden. Alleen bij uitzonderlijke omstandigheden mag de familie door de doorslaggevende toezegging geven of onthouden.
Helemaal eens! ^O^
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 13:37:52 #22
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_100351532
Ik ben een jonge vrouw dus aan mij heb je niets, al moet ik eerlijk zeggen dat ik het anders ook niet had gedaan denk ik. Mijn vader heeft nierkanker gehad, en ook al is dat niet erfelijk, ik ben nu wel heel erg gehecht aan een extra nier just in case.

Maar, ik denk wel dat ik nu het formulier ga tekenen dat jullie allemaal mijn organen mogen hebben na mijn dood. Dat durfde ik nooit zo goed, een beetje alsof je er om vraagt om dood te gaan en ik wil nog even blijven O-)

Trouwens, mijn vader heeft toentertijd moeten stoppen met zijn favoriete sporten omdat hij de lul is als hij een goede trap op zijn laatste nier krijgt, ik moet zeggen dat óók dat mij zou tegenhouden.
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
  † In Memoriam † vrijdag 5 augustus 2011 @ 13:40:45 #23
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_100351633
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 13:35 schreef Luna3 het volgende:

[..]

Helemaal eens! ^O^
Doorsnee persoon denkt er niet zo bewust over na en vult het ding niet uit laksheid in. Bij personen die het wel -ja- invullen zegt de familie vaak alsnog -neen-. Heb je gewetensbezwaar dan kan je altijd een formuliertje met -neen- opsturen. Als je er zoveel bezwaar tegen hebt is dat een kleine moeite.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_100351704
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 13:40 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Doorsnee persoon denkt er niet zo bewust over na en vult het ding niet uit laksheid in. Bij personen die het wel -ja- invullen zegt de familie vaak alsnog -neen-. Heb je gewetensbezwaar dan kan je altijd een formuliertje met -neen- opsturen. Als je er zoveel bezwaar tegen hebt is dat een kleine moeite.
doordat ik -ja- heb ingevuld hebben mijn nabestaanden daar niets meer over te zeggen hoor
  † In Memoriam † vrijdag 5 augustus 2011 @ 13:45:55 #25
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_100351839
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 13:42 schreef loecje het volgende:

[..]

doordat ik ja heb ingevuld hebben mijn nabestaanden daar niets meer over te zeggen hoor
Dat ligt aan de situatie, als je hersendood aan de beademing ligt dan is het aan de familie. Sowieso is dan de mening van de nabestaanden doorslaggevend. Hersendood is iets anders dan overleden zijn.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_100351968
het is dan aan de familie om de behandeling te stoppen
maar beslissen niet over de donatie als dat is vastgelegd in het donorcodicil.
bij zowel -ja- als - nee- hebben de nabestaanden er niets over te zeggen.
http://www.rijksoverheid.(...)tie-tegenhouden.html
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 13:52:35 #27
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_100352045
quote:
Uitzondering na oordeel arts

Er zijn 2 situaties waarin het toch mogelijk om af te wijken van de wensen van de overledene:

Bij zwaarwegende redenen
Een nabestaande kan bijvoorbeeld in zware psychische nood raken als de donatie door zou gaan. De betrokken arts beoordeelt of dit zo is.
Wat is dit. Wat heeft een nabestaande daar nu weer voor last van.
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
  † In Memoriam † vrijdag 5 augustus 2011 @ 13:54:05 #28
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_100352115
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 13:50 schreef loecje het volgende:
het is aan de familie om de stekker eruit te trekken.
maar niet over de donatie als dat is vastgelegd in het donorcodicil.
bij zowel -ja- als - nee- hebben de nabestaanden er niets over te zeggen.
http://www.rijksoverheid.(...)tie-tegenhouden.html
Bij hersendood moet men eerst het hersendoodprotocol doorlopen wanneer daaruit blijkt dat iemand inderdaad hersendood is dan pas treedt de wet op orgaandonatie in werking. Aangezien dat hersendood niet eenvoudig is vast te stellen en nogal veel vraagt omtrent organisatie laten ze het doorgaans aan de familie over om te beslissen om over te gaan op orgaandonatie.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
  † In Memoriam † vrijdag 5 augustus 2011 @ 13:56:14 #29
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_100352202
quote:
10s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 13:52 schreef Harajuku. het volgende:

[..]

Wat is dit. Wat heeft een nabestaande daar nu weer voor last van.
Als de partner gelooft dat het donoren van weefsel verboden is of in tegenstrijd is met de regels van zijn of haar godsdienst et cetera.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 13:57:50 #30
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_100352263
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 13:56 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Als de partner gelooft dat het donoren van weefsel verboden is of in tegenstrijd is met de regels van zijn of haar godsdienst et cetera.
Ja, dat snapte ik ook nog. Maar zulke mensen trouwen meestal met mensen van dezelfde kerk die dat dus sowieso ook al niet willen.
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
  † In Memoriam † vrijdag 5 augustus 2011 @ 14:00:36 #31
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_100352351
quote:
14s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 13:57 schreef Harajuku. het volgende:

[..]

Ja, dat snapte ik ook nog. Maar zulke mensen trouwen meestal met mensen van dezelfde kerk die dat dus sowieso ook al niet willen.
En als het nu eens je zus of je moeder is die in tegenstelling tot jou een andere geloofsopvatting hebben. Nabestaanden zijn niet alleen per definitie de partners.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_100352401
quote:
14s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 13:57 schreef Harajuku. het volgende:
Ja, dat snapte ik ook nog. Maar zulke mensen trouwen meestal met mensen van dezelfde kerk die dat dus sowieso ook al niet willen.
...of de ene moet bekeren. True!

Maar eigenlijk gaat dit topic net iets meer over doneren bij leven, want ik wil jullie ook allemaal nog helemaal niet dood hebben :P
  † In Memoriam † vrijdag 5 augustus 2011 @ 14:04:56 #33
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_100352509
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 14:02 schreef Luna3 het volgende:

[..]

...of de ene moet bekeren. True!

Maar eigenlijk gaat dit topic net iets meer over doneren bij leven, want ik wil jullie ook allemaal nog helemaal niet dood hebben :P
En zo'n uitwisseling idee. Mijn broer heeft voor jou een geschikte nier als je zus een geschikte nier heeft voor mijn man? Dat soort dingen bestaan toch ook?
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 14:07:14 #34
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_100352590
Hoe zit het met Tim? Weet hij zijn bloedgroep al?
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_100352613
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 14:00 schreef De_Kardinaal het volgende:
En als het nu eens je zus of je moeder is die in tegenstelling tot jou een andere geloofsopvatting hebben. Nabestaanden zijn niet alleen per definitie de partners.
Klopt!!

Maar meestal gaat er iemand dood waarvan de ouders niet meer leven...En dan blijven partner en kinderen achter. Partner heeft in de praktijk vaak meer te zeggen over donatie dan de kinderen. Al vind ik dat dat in overleg moet gaan en iedereen evenveel zeggenschap moet hebben. Bij kinderen beslissen meestal de ouder, en niet broertjes of zusjes. Er zijn zelfs hele jonge kinderen die zelf al aan hun ouders hebben aangeven dat ze graag willen doneren als ze verongelukken. Zo knap vind ik dat!!!

[ Bericht 0% gewijzigd door Luna3 op 05-08-2011 15:01:47 ]
pi_100352684
quote:
5s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 14:07 schreef Harajuku. het volgende:
Hoe zit het met Tim? Weet hij zijn bloedgroep al?
Timmmmm, (ik mag 'Pispaal' zeggen), komt vanzelf wel met een beslissing en/of antwoord. Laten we vooral niemand opFOK!ken, haha!!
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 14:11:22 #37
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_100352740
ik heb er over nagedacht, maar er zijn 2 dingen die mij tegenhouden:

1) mijn zusje heeft ook een nierziekte, en alhoewel die niet te verhelpen is door donatie, misschien heeft ze 'm ooit nog nodig ;).
2) je situatie is niet levensbedreigend. Klinkt misschien heel lullig, maar als ik doneer dan doneer ik liever in een situatie waarbij iemand zonder die nier een risico heeft om snel te overlijden.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_100352849
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 14:04 schreef De_Kardinaal het volgende:
En zo'n uitwisseling idee. Mijn broer heeft voor jou een geschikte nier als je zus een geschikte nier heeft voor mijn man? Dat soort dingen bestaan toch ook?
Cross-over. Mijn familieleden (zus en moeder) die geschikt zijn, hebben bloedgroep AB. Ik heb in het eerste topic al uitgelegd dat je met AB niet in aanmerking komt voor cross-over. (Omdat iemand met AB die een nier zoekt, van iedereen kan ontvangen, dus ook van bijvoorbeeld een moeder met A, of O, of B, en natuurlijk AB. Zo iemand zal dus altijd een nier van zijn eigen familie willen ontvangen, omdat het sowieso altijd matched.)
pi_100352918
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 14:11 schreef Maanvis het volgende:
ik heb er over nagedacht, maar er zijn 2 dingen die mij tegenhouden:

1) mijn zusje heeft ook een nierziekte, en alhoewel die niet te verhelpen is door donatie, misschien heeft ze 'm ooit nog nodig ;).

2) je situatie is niet levensbedreigend. Klinkt misschien heel lullig, maar als ik doneer dan doneer ik liever in een situatie waarbij iemand zonder die nier een risico heeft om snel te overlijden.
1) is al genoeg reden om niet te doneren!!!!!
(oh, en niet eens omdat zij 'm misschien ooit nodig heeft, maar omdat er een nierziekte in je familie zit, die jij zelf misschien ook wel kan krijgen, of doorgeven aan je kinders...!!)

2) Er gaan heeeel veel mensen dood tijdens het dialyseren!! Dus houdt het lekker bij motivatie nummer 1, want 2 valt af! :Y
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 14:17:34 #40
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_100352976
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 14:09 schreef Luna3 het volgende:

[..]

Timmmmm, (ik mag 'Pispaal' zeggen), komt vanzelf wel met een beslissing en/of antwoord. Laten we vooral niemand opFOK!ken, haha!!
Natuurlijk, maar ik heb niet elke post gelezen dus was benieuwd of hij dat al had gepost of niet.
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 14:18:26 #41
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_100353010
Hier 3 linkjes met heel veel informatie, ik denk dat je deze het beste in de OP kan zetten.

http://www.nierstichting.nl/faq/orgaandonatie-bij-leven
http://www.nierdonorenvereniging.nl/
http://www.donatiebijleven.nl/
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_100353025
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 14:17 schreef Harajuku. het volgende:
Natuurlijk, maar ik heb niet elke post gelezen dus was benieuwd of hij dat al had gepost of niet.
Ik krijg pm-etjes ;)

quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 14:18 schreef Maanvis het volgende:
Hier 3 linkjes met heel veel informatie, ik denk dat je deze het beste in de OP kan zetten.

http://www.nierstichting.nl/faq/orgaandonatie-bij-leven
http://www.nierdonorenvereniging.nl/
http://www.donatiebijleven.nl/
Dank je. Ik wilde dit ook nog posten, maar heb het nog niet zelf gezien:

edit-krijg 'm niet gelinked.
Dus maar even zo:

Uitzending gemist, maandag 1 augustus, nederland 1, AVRO's "in hart en nieren"

http://www.avro.nl/tv/programmas_a-z/in_hart_en_nieren/


http://www.uitzendinggemi(...)fd216856b907e6e09b66

[ Bericht 31% gewijzigd door Luna3 op 05-08-2011 14:24:43 ]
pi_100353679
quote:
14s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 23:52 schreef iBenny het volgende:
Ook dit topic vol ik weer.

[..]

Is al gedaan :D
^O^ Top Benny want ik wil Luna volgen, vind haar stoer ^O^ en hoop dat haar zoektocht resultaat oplevert :Y
OpperHeks van de vliegende bezemsteel te Amsterdam
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 14:44:08 #44
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_100354058
quote:
11s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 13:37 schreef Harajuku. het volgende:
Ik ben een jonge vrouw dus aan mij heb je niets, al moet ik eerlijk zeggen dat ik het anders ook niet had gedaan denk ik. Mijn vader heeft nierkanker gehad, en ook al is dat niet erfelijk, ik ben nu wel heel erg gehecht aan een extra nier just in case.
Als je het zelf krijgt dan krijg je iig voorrang op een nieuwe nier:
http://www.donatiebijleven.nl/Algemeen/Nieuwsoverzicht/134.html
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_100354422
ook nog een mooi linkje voor bij de verzameling. :P

http://www.umcn.nl/Zorg/A(...)e/Pages/default.aspx
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 14:55:52 #46
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_100354502
Deze ook nog :D
http://www.stnu.nl/
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_100354729
en misschien handig om in dit topic te zetten:

quote:
In het algemeen kunnen mensen met diabetes (suikerziekte) en/of eiwit in de urine geen nierdonor worden. Ook mensen waarbij met de microscoop bloed in de urine wordt gevonden, kunnen geen nierdonor zijn. Bij deze drie afwijkingen/ziekten bestaat namelijk de mogelijkheid dat de nierdonor zelf in de toekomst een nierziekte ontwikkelt. Dan heeft hij/zij beide nieren zelf nodig om een verslechtering van de nierfunctie op te vangen.

Nierstenen, blaas- en nierbekkenontsteking

Afhankelijk van de ernst van de aandoening kunnen ook nierstenen en het vaak optreden van blaas- en nierbekkenontstekingen aanleiding zijn om een nierdonatie niet te laten doorgaan.

Hoge bloeddruk

Bij moeilijk te behandelen hoge bloeddruk worden nierdonoren eveneens afgewezen. Daarentegen worden nierdonoren die met één tot twee soorten tabletten een normale bloeddruk hebben vaak wel voor nierdonatie geaccepteerd.

Verschillende grootte

Mocht uit het CT-scan onderzoek blijken dat de nieren van de nierdonor verschillend in grootte zijn, dan wordt vaak een extra scanonderzoek verricht. Als daaruit blijkt dat er een belangrijk verschil in functie is tussen beide nieren (een nier heeft bijvoorbeeld 70% en de andere nier maar 30% van de gezamenlijke functie) is nierdonatie niet mogelijk. Zou namelijk toch de kleine nier getransplanteerd worden, dan heeft de ontvanger hiermee te weinig nierfunctie. En bij niertransplantatie van de grote nier houdt de nierdonor te weinig nierfunctie over.

Meerdere of te korte bloedvaten

Mocht uit het CT-scan onderzoek van de nieren blijken dat er sprake is van meerdere of te korte bloedvaten naar/vanuit de nier dan kan nierdonatie evenmin doorgaan. Het gaat hierbij meestal om meer dan twee aders/slagaders.

Psychisch

Een nierdonor moet ook in psychisch opzicht gezond zijn. Dit houdt onder andere in dat de nierdonor bij voorkeur geen psychiatrische of rustgevende medicatie, zoals bijvoorbeeld antidepressiva, nodig heeft of met de gebruikte medicatie al geruime tijd stabiel is. Het afstaan van een nier is namelijk een dusdanig ingrijpende gebeurtenis dat de nierdonor ook psychisch in balans moet zijn.
quote:
In principe kan iedereen die een relatie met een nierpatiënt onderhoudt nierdonor zijn. Dit kan zijn: ouder, broer, zus, kind, partner en mogelijk ook een andere (familie)relatie. Ook mensen die anoniem een nier willen afstaan (altruïstische nierdonatie).

Iemand die een nier af wil staan moet gezond en meerderjarig zijn.
Het is belangrijk dat de nierdonor volledig vrijwillig, onvoorwaardelijk en belangeloos een nier wil afstaan. Het is niet toegestaan dat u hier een financiële vergoeding voor krijgt.

Ingrijpende gebeurtenis

Het afstaan van een nier is een ingrijpende gebeurtenis in het leven van de nierdonor en zijn/haar omgeving. De nierdonatie kan invloed hebben op de relatie tussen de nierdonor en de ontvanger, nu en in de toekomst. Belangrijke vragen hierbij zijn:
Wat is de motivatie om nierdonor te worden? Is de nierdonor vrij om te beslissen?
Hoe zal het zijn als de nierdonatie niet doorgaat, de nier niet aanslaat of de nier na verloop van tijd wordt afgestoten?
Het is raadzaam om vóór de niertransplantatie eventuele verwachtingen naar elkaar toe uit te spreken. Mocht in de voorbereidende fase een nierdonor toch terugkomen op zijn/haar besluit om te doneren dan is dat altijd mogelijk.

Het medisch maatschappelijk werk kan ingeschakeld worden als hulp bij de besluitvorming, ondersteuning tijdens de procedure en bij vragen omtrent werk en kinderen.
:)
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 15:05:31 #48
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_100354855
ik neem aan dat ook homo's met wisselende seksuele contacten geen nier mogen doneren? immers kun je dan het risico op HIV niet uitsluiten (of je moet echt afspreken om in de 2 maanden ervoor geen sex te hebben)
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  † In Memoriam † vrijdag 5 augustus 2011 @ 15:05:36 #49
137949 Disana
pi_100354858
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 14:11 schreef Maanvis het volgende:

2) je situatie is niet levensbedreigend. Klinkt misschien heel lullig, maar als ik doneer dan doneer ik liever in een situatie waarbij iemand zonder die nier een risico heeft om snel te overlijden.
Het zou mooi zijn als je daar gelijk in had, maar helaas lopen mensen die moeten dialyseren wel een veel groter risico op overlijden dan een gezond mens. Het lijkt misschien gemakkelijk, je zuivert met een apparaat het bloed, maar het is en blijft een ingrijpende behandeling die heel belastend is voor het lichaam.
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 15:07:53 #50
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_100354930
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 15:05 schreef Disana het volgende:

[..]

Het zou mooi zijn als je daar gelijk in had, maar helaas lopen mensen die moeten dialyseren wel een veel groter risico op overlijden dan een gezond mens. Het lijkt misschien gemakkelijk, je zuivert met een apparaat het bloed, maar het is en blijft een ingrijpende behandeling die heel belastend is voor het lichaam.
klopt maar ik kan me voorstellen dat je, als je de ontvanger niet persoonlijk kent, liever aan iemand doneert die veel meer punten op de wachtlijst heeft.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')