abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 4 augustus 2011 @ 10:28:27 #1
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_100306077
101 redenen om borstvoeding te geven

Borstvoedingsorganisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League
Beide organisaties hebben een GRATIS telefonische informatiedienst.

Handige en betrouwbare sites:
Borstvoeding.com biedt veel informatie over borstvoeding verzorgd door een team van borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.
Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.
Kellymom.com, breastfeeding and parenting Engelstalige site met zeer uitgebreide informatie.
Nursingtwo Engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap
Medicijnen en borstvoeding
Protocol borstvoeding prematuren

Directe links naar veel voorkomende vragen en problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5
  donderdag 4 augustus 2011 @ 10:29:23 #2
259886 pessie
pi_100306100
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 10:26 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ben vanochtend bij een lactatiekundige geweest. De spruwbehandeling leek niet aan te slaan en ik begon te twijfelen over mijn diagnose. Ik ben ontzettend goed geholpen! Haar diagnose was spruw als een gevolg van niet goed aanleggen (lees: Lena te veel met het puntje van mijn tepel voeden). Ik heb gentiaan violet meegekregen, eenvoudig toe te passen tips voor beter aanleggen en ik moet mijn borsten komende dagen minder belasten.
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 10:28 schreef pessie het volgende:

[..]

:? hoe?
En dat is een serieuze vraag.
pi_100306504
Liever vaak kort voeden dan aan blijven modderen. Een iets andere aanlegtechniek toepassen (mijn borst ondersteunen parallel aan Lena's mond en letten op mijn ademhaling) en als Lena moeilijk blijft drinken dan meteen van borst wisselen.

Tijdens het consult dronk Lena maar een paar minuten. Ik dacht dat ze al gauw zou gaan mopperen, maar ze was gewoon tevreden. Dat was wel een eye-opener. :o Suf is dat, dacht ik dat ik het allemaal wel aardig wist, blijkt dat toch niet zo te zijn. :+

Ik vond het consult heel verhelderend en ben blij dat ik het heb gedaan. Ik hoef van haar trouwens ook niet m'n ingevroren moedermelk tot minstens 60 graden te verhitten. Daar stond ik wel van te kijken! En dat gaat een hoop gezeur schelen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_100306787
Super dat je zo goed geholpen bent Claudia ^O^

En wat een goed idee om ondanks al je ervaring toch naar een LK te gaan, ik vermoed dat een hoop moeders met zoveel ervaring er niet eens aan zouden denken.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 4 augustus 2011 @ 11:19:28 #5
259886 pessie
pi_100307436
Claudia fijn dat je zo goed geholpen bent! En dank voor de opheldering.
  donderdag 4 augustus 2011 @ 11:53:28 #6
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_100308552
Wat fijn Claudia! Dat parallel helpen met aanhappen heb ik ook geleerd, dat scheelt veel.
Ik wist echter niet dat spruw veroorzaakt kon worden door verkeerd aanhappen. Bij mij was het verkeerde aanhappen dat resulteerde in kloven. Daarmee een opening naar binnen voor de spruw.

Ik onthoud je verhaal mocht de fluconazol hier niet aanslaan!

En besmette melk gewoon geven, fijn! Was dat alleen voor jouw situatie of altijd met spruw?
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_100309241
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 11:53 schreef PM-girl het volgende:

En besmette melk gewoon geven, fijn! Was dat alleen voor jouw situatie of altijd met spruw?
Dat durf ik niet in het algemeen te stellen, want straks help ik een ander er verder mee de put in. Maar ik kreeg de indruk dat ze het wel zo bedoelde. Ze had het erover dat er vaak gedaan wordt alsof spruw iets is waar je vanaf moet komen terwijl spruw iets is wat altijd aanwezig is. Het streven is om er geen last van te hebben.

Ik kreeg wel de indruk dat ze dit advies ook gaf omdat naar haar idee de spruw het gevolg en niet de oorzaak van de problemen was. Ze zei dat dat naar haar indruk en die van haar collega's meestal het geval is. Er zijn uitzonderingen zoals een vrouw die een tijd probleemloos voedt, een heftige antibioticakuur krijgt en ineens spruw ontwikkelt. Misschien zou ze in die situatie iets anders adviseren, dat weet ik niet.

Ik hoef volgens haar in ieder geval niet meer voortdurend speelgoed te steriliseren en beddengoed te wassen en zo. Ik zal wel laten weten hoe het bevalt. :+ Ik ben nu 4 dagen heel zorgvuldig geweest met het toedienen van de medicijnen en het schoonhouden van alles waar Lena en ik mee in aanraking komen, maar dat heeft ook niet mogen baten. Volgens de lactatiekundige had ik al verbetering moeten zien.

Disclaimer: het kan best zijn dat ik haar advies niet goed weergeef, dus ik zou zelf altijd op het advies van mijn eigen huisarts/lactatiekundige afgaan.
pi_100309322
Zou het niet zo kunnen zijn dat bevriezing een zelfde effect heeft als verhitting boven de 60 graden?

En dat het dus wel voor vriezermelk geldt, maar niet voor koelkastmelk?
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_100309412
Ik heb gelezen dat dat niet zo is, en dat is in ieder geval ook niet wat mijn lactatiekundige bedoelde. Het fijne weet ik er ook niet van. Achteraf bedenk ik altijd dat ik wel door had kunnen vragen. :')
  donderdag 4 augustus 2011 @ 12:27:24 #10
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_100309503
Het was ook zomaar even een gokje, omdat je het over vriezermelk had ;)
Wullie bin KOEL © Soneal
  donderdag 4 augustus 2011 @ 13:14:41 #11
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_100311033
Ik heb Aviva een keer oude spruwmelk gegeven op het kdv, niet verhit verder, en prompt hadden we een paar dagen weer spruw. Dat leek me verdacht veel op een herbesmetting.

Wellicht dat ze bedoelde tijdens de medicatieperiode besmette melk geven, daarna wel oververhitten?

Wat dit betreft ben ik liever te voorzichtig, want spruw is gewoon irritant.
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_100311051
pessie, in pyjamapap basis fijne granen zit 34gram suiker op de 100gram. http://www.nestlebaby.com(...)1&r=561&num=10&pci=0

Clau wat goed dat je een consult hebt aangevraagd! Maar spruw door verkeerd aanleggen :? Die moet ze me even uitleggen ;) Fijn dat je goede handvatten hebt gekregen en dat het nieuwe beleid zelfs werk gaat schelen. Snel weg met de pijn!
pi_100311482
Davinia, dat is niet wat ze bedoelde. Maar ik kan me goed voorstellen dat je liever voorzichtig bent, hoor. Ik wou aanvankelijk komende periode mijn 'spruwmelk' er doorheen jagen, maar dat heb ik toch maar niet gedaan. Uiteindelijk is het vooral fijn om er zo snel mogelijk vanaf te zijn. Nu ga ik wel iets soepeler ermee om, maar als we er vanaf zijn en ik het vermoeden krijg van herbesmetting dan weet ik het ook wel. Ik houd jullie in ieder geval op de hoogte!

WupWup, de argumentatie was ongeveer zoals PM-girl zei: verkeerd aanleggen -> kloven/kapotte huid (in combinatie met warm weer) -> spruw. Maar zoals ik al zei vind ik het lastig om haar advies goed weer te geven. Misschien sla ik allerlei gedachtesprongen over.

Ik ben iets te grondig geweest met de gentiaan violet. :')

donderdag 4 augustus 2011 @ 13:30:04 #14
94046 PM-girl
pi_100311511
Claudia, dank voor je toelichting. Uiteraard zou ik zaken niet klakkeloos overnemen, maar ik was benieuwd! Ik neem dat soort dingen mee in het overleg met mijn Lk.
En spruw, velen hebben het inderdaad, dus het idee dat je er geen last van moet hebben snap ik. Ik ben alleen bang dat als ik niets doe aan mijn milde klachten (wat pijn) er weer een bo uitrolt. Bij mijn oudste bleek de spruw de oorzaak van 4 bo's :X
Althans, dat lijkt logisch, omdat toen na de Diflucan de pijn én de ontstekingen wegbleven.

Ik hoop dat jij in elk geval vlug verlost bent!
*
  donderdag 4 augustus 2011 @ 13:32:41 #15
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_100311614
Lena! O+ O+ O+
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_100311638
Ik hoop het ook! Ik ben allang blij dat ik allerlei tips heb gekregen om haar efficiėnter te voeden. Ik heb het net uitgeprobeerd en ben gestopt met voeden voor het echt pijn begon te doen. Dat is al een hele verademing. Ik denk wel dat ze nu echt iets te weinig gedronken heeft, maar ik leg haar voor haar volgende dut wel nog een keer aan. Intussen is ze een rijstwafel aan het slachten. Ziet er vrij ranzig uit overigens, blauwe rijstwafel. :Y)
  donderdag 4 augustus 2011 @ 13:35:48 #17
94046 PM-girl
pi_100311723
Haha, ik zag de foto net, indrukwekkend!
*
pi_100311766
claudia.. Je kan je poppetje dr gezicht misschien eerst wat olie op smeren dan voeden en dan kun je de gv vrij makkelijk van de wangen en kin af poetsen.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_100311809

Zie, mijn mup zag dr ook niet echt uit.
pi_100311843
Hahaha geweldig die foto's!! :D
pi_100311851
Dank voor de tip, Tico! Ik ga even kijken of er nu nog iets te redden valt.
pi_100311872
Is dit trouwens ook Leyla?
pi_100311896
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 13:40 schreef Claudia_x het volgende:
Is dit trouwens ook Leyla?
Nee

En met een doekje en wat sop krijg je een hoop weg hoor.
  donderdag 4 augustus 2011 @ 13:42:45 #24
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_100311937
Oh my! Dat mooie snoetie helemaal paars. :D
Fijn dat je zo goed geholpen bent Claudia, toch wel heel nuttig zo'n consult als er echt iets aan de hand is, zo blijkt.
pi_100311956
ik lig op t strand onder mijn parasolletje heerlijk af en aan mijn regelbaby te voeden en ondertussen een boekje te lezen O+ Hoe fijn kan borstvoeding zijn O+
* Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje...*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')