Inderdaad, winterbanden en meer dan 20 graden met volle zon is niet verstandig.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 18:17 schreef house_is_a_feeling het volgende:
Booooh ik moet zo naar Enschede toe maar met dit weer ga ik nergens heen, al helemaal niet op die winterbanden
Qua arbeidsslagen vergelijkbaar met een 2-takt, daarom meer vermogen uit een 1.3. Een rotatiemotor geeft namelijk één arbeidsslag per ''krukas''rotatie, terwijl een 4-takt zuigermotor één arbeidsslag per 2 krukasrotaties doet.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 17:30 schreef Grielen het volgende:
Knap trouwens dat ze 192 pk uit een 1.3 weten te persen, zonder turbo.
Mijn 2 liter had origineel 120 pk
Zoals je ziet, een motor met een gebruiksaanwijzing. Houdt daar rekening mee (en lees je in) en je hebt in principe een zeer betrouwbare auto. Het grote voordeel van die motoren is natuurlijk het kleine aantal onderdelen, dus er is ook weinig dat stuk kan gaan door domme pech of slijtage.quote:Voor en nadelen
Voordelen van de wankelmotor zijn de compacte bouw, de enorme acceleratie en een minimum aan bewegende onderdelen waardoor lage productiekosten mogelijk zijn. Doordat de ontbrandingsenergie meteen in een roterende beweging wordt omgezet, is deze motor zeer trillingsarm. De conventionele verbrandingsmotor zet immers de verbrandingsenergie via een lineaire beweging (zuigers) om in een roterende beweging (krukas). Nadelen van de wankelmotor zijn een hoger olieverbruik, veroorzaakt door de bovensmering van de motor, en een vrij hoog brandstofverbruik.
Geschiedenis
Tot ca. 1970 gaven de afdichtingen tussen de hoeken van de rotor en de trommelwand nog veel problemen (de motoren hebben de neiging op dit punt sterk te slijten). Vanaf ca. 1970 zijn deze problemen grotendeels opgelost en is de wankel net zo betrouwbaar als een 4-takt uit dezelfde periode.
Door de ongunstige vorm van de verbrandingskamer is de ontsteking problematisch en gaat relatief veel warmte verloren in de wand van de verbrandingskamer. Zelfs bij de meest geavanceerde versie van de wankelmotor (de 'Renesis' van Mazda uit de RX-8) zijn er problemen. Bij de koude start wordt een hoeveelheid olie in de verbrandingskamers gespoten om slijtage aan de punten van de rotor te verminderen. Wanneer men veel korte stukjes rijdt en herhaaldelijk moet starten, komt er te veel olie op de ontsteking, die daardoor sterk vervuilt of zelfs defect kan raken.
Ik blijf dat niet snappen, mensen die niet met goed rubber rijden. Natuurlijk gaat het heel lang goed, maar het is wachten tot je een keer die vijf à tien meter later stilstaat doordat je je winterbanden eronder hebt liggen in plaats van je zomerbanden. Dat is het verschil tussen schade en geen schade.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 19:11 schreef monsterd. het volgende:
Mijn micra is sowieso met regen en winterbanden niet te vertrouwen tijdens dit soort weer... Moet sowieso een keer de banden uit laten balanceren want de auto trilt als een gek bij snelheden boven de 120 km/h. In dat geval kan ik gelijk de zomerbanden erop laten zetten
Leuk, in augustus al een winterbanden discussiequote:Op woensdag 3 augustus 2011 22:45 schreef Kriegel het volgende:
Die vier dagen per jaar dat er hier aangestampte sneeuw op de weg ligt kunnen m'n rug op, daar koop ik geen winterbanden voor. Althans, zo denk ik er op dit moment over, maar dat kan uiteraard nog veranderen.
Dus die vier dagen zijn veiligheid niet belangrijk? Prima, zullen we dan ook instellen dat iedereen voortaan vier dagen per jaar overal te hard mag rijden en zich kapot mag zuipen alvorens hij gaat rijden, omdat het voor die vier dagen kennelijk niet uitmaakt?quote:Op woensdag 3 augustus 2011 22:45 schreef Kriegel het volgende:
Die vier dagen per jaar dat er hier aangestampte sneeuw op de weg ligt kunnen m'n rug op, daar koop ik geen winterbanden voor. Althans, zo denk ik er op dit moment over, maar dat kan uiteraard nog veranderen.
Juist. Alleen willen veel mensen dat niet zien. Want dat hun zomerbanden niet slijten in de tussentijd, wordt vaak vergeten. En mensen moeten niet voor alles naar de garage gaan, maar ook zelf een krik en kruissleutel willen pakken om even een uurtje wielen te verwisselen. Maar ja... die moeite hè.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 00:04 schreef Marco001 het volgende:
Mwah, de enige extra investering is een extra setje velgen, en dat heb ik er best voor over, want bij echte gladheid, die we vaak zat hebben, sta je bij 50km/h al een heel stuk eerder stil... om nog maar te zwijgen over buurlanden waar je met zomerbanden in de winter in overtreding ben..
Ze zaten al op de auto toen ik ze kocht en zitten mij vooralsnog niet in de weg. Op tijd afremmen zit voor 90% in je ogen + reactie er op in combinatie met je aan de veiligheidsregels houden. Zolang winterbanden in de zomer niet verboden worden en deze banden binnen de apk vallen blijven ze er op.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 22:17 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Ik blijf dat niet snappen, mensen die niet met goed rubber rijden. Natuurlijk gaat het heel lang goed, maar het is wachten tot je een keer die vijf à tien meter later stilstaat doordat je je winterbanden eronder hebt liggen in plaats van je zomerbanden. Dat is het verschil tussen schade en geen schade.
Dat is veel te kort door de bocht. De gedachte lijkt te zijn dat als je maar winterbanden hebt in de winter, dat je dan gewoon veilig kunt rijden. Met zomerbanden kun je ook veilig rijden in de winter. Het punt is dat je met glad weer niet zo kunt rijden als je doet met goed weer.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 00:03 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Dus die vier dagen zijn veiligheid niet belangrijk? Prima, zullen we dan ook instellen dat iedereen voortaan vier dagen per jaar overal te hard mag rijden en zich kapot mag zuipen alvorens hij gaat rijden, omdat het voor die vier dagen kennelijk niet uitmaakt?
Alcohol is een ander verhaal inderdaad. Aan de andere kant vind ik het een beetje flauw om te verschuilen achter het feit dat het niet verboden is. Er zijn zoveel dingen die niet verboden zijn, maar ook absoluut niet slim zijn om te doen.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 11:15 schreef monsterd. het volgende:
Ik vind het verschil tussen rijden met een biertje op en rijden met winterbanden nogal een groffe vergelijking. iets over appels met peren vergelijken. Wat house al aangeeft is dat winterbanden niet verboden zijn in de zomer. Dat zegt in principe ook genoeg. Ik geef toe dat winterbanden in de zomer idd meer gevaar met zich meebrengen ten opzichte van zomerbanden maar om te zeggen dat het belachelijk is dat je gestraft wordt voor rijden onder invloed maar niet voor winterbanden in de zomer gaat ook te ver.
Sowieso is het wisselen een kleine moeite, half uurtje werk.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 12:53 schreef L0we het volgende:
[..]
Alcohol is een ander verhaal inderdaad. Aan de andere kant vind ik het een beetje flauw om te verschuilen achter het feit dat het niet verboden is. Er zijn zoveel dingen die niet verboden zijn, maar ook absoluut niet slim zijn om te doen.
Op het internet lees je dat winterbanden de remweg tot wel 30 procent kunnen verlengen, ik weet van mezelf dat ik zat situaties heb meegemaakt dat als ik een meter later stil stond, het goed fout was gegaan, en daarin had ik écht niet sneller kunnen reageren.
Ik weet het wel, ik zorg dat ik mn winter- en zomerbanden op tijd wissel!
Sloompie.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 13:03 schreef Goddelijker het volgende:
[..]
Sowieso is het wisselen een kleine moeite, half uurtje werk.
Hoezo haasten als het nergens voor nodig is?quote:
Was maar een geintje natuurlijk.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 15:03 schreef Goddelijker het volgende:
[..]
Hoezo haasten als het nergens voor nodig is?
En als ik een garagekrik/potkrik zou hebben, dan zou het wel sneller gaan ja
Hap niet zo joh!quote:Op donderdag 4 augustus 2011 15:03 schreef Goddelijker het volgende:
[..]
Hoezo haasten als het nergens voor nodig is?
En als ik een garagekrik/potkrik zou hebben, dan zou het wel sneller gaan ja
Ik moest winterbanden halen omdat ik vanuit Polen terug naar Nederland moest in Januari... Verder is het gewoon er niet van gekomen om de zomerbanden er weer terug op te doen. Vandaar.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 12:23 schreef Piles het volgende:
Maar mensen die in de winter speciaal winterbanden kopen 'omdat het veel veiliger is' en ze er vervolgens tot de zomer op laten zitten, dat is toch wel
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |