abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 3 augustus 2011 @ 13:26:03 #1
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_100268544
Aanschouw hier; het 73e autorij topic.



De heilige koeien:

08gnoT Mitsubishi Lancer, 1.3L, december 1996. Foto 1 Foto 2

Bartholomeus VW Golf 4, 1.9TDI, 2002, ploatje

BrinkydeBMW, BMW 535d, 2005, Foto 1 Foto 2

Catch_me, Lancer Sportback 1.8, augustus 2010 foto 1 foto 2

Dubish Peugeot 307, 1.4HDI 2004, Foto 1, Foto 2

Dumpiej Fiat Bravo Edizione Prima 1.4 T-Jet 110kw

FalleNk810i VW Polo 2F (86c) 1.3 NZ 1990 foto 1 foto 2

FlowMaster Chevrolet Caprice Classic, 5.7 V8, 1980 Foto

gateway Volkswagen Golf, 1.9 Diesel, 1994 Foto 1 Foto 2

Grielen Subaru Legacy 2.0GL AWD, Oktober 1994

Goddelijker Peugeot 206 1.4, 2000. Foto 1, Foto 2

Grrrrrrrr ?

house_is_a_feeling Mitsubishi Lancer 1.3, 1996 Foto

JDude Renault Clio III 1.5 dCi, 2006, Foto 1

Junkiexp Mercedes W124, 230E, 1985 Foto 1 Foto 2

Kadooosh Volkswagen Polo 2 coupe 1990 Foto 1 Foto 2

Kriegel Hyundai Coupe 2.0 FX, 1999 Eins Zwei Drei

L0we Renault Express 1.6 Diesel, 1986

Marco001 Seat Ibiza 2003 1.4

Monsterd. Nissan Micra 1.3, 1999.

Piles Skoda Felicia 1.6, 1998. Foto 1, Foto 2

Purdey Nissan Micra 1.3, 1998.

ShizzleMyDizzle Volvo S40 2.0, 2000 Foto

Sjoegerd Citroën AX 1.1 uit 1992 Foto

WalkingDisaster Seat Leon 1.8 20v Turbo Foto1 Foto2

WhiteJoker Peugeot 206 1.6-16V XS Premium, november 2001

Statistieken:
Piles heeft een aardige lijst met statistieken samengesteld, die zijn hier te vinden! Ook kun je hier de vorige topics vinden.
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_100268577
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 12:51 schreef gateway het volgende:
wat een nacht....

Waren op bezoek in Remscheid, wilden naar huis om 1:00, auto wil niet starten, draait wel rond, maar slaat niet aan. Nog een paar keer geprobeerd, niks.

Bellen. Afsleepwagen. Die nog ff de ECU gereset door de accu eraf te halen, hielp ook niks.

toen begon het: Naar huis, dat was te ver (dik 2 a 2,5 uur met zo'n vrachtwaggel). een plaats dichterbij (waar de schoonouders wonen) kon wel volgens de man (die weer emt zijn chef had gebeld en die weer met onze verzekering).

Eindelijk daar, auto midden op straat afgezet.... Handig. Schoonvader start de auto (in de versnelling) en wil hem zo het oprit op hobbelen. Na 10 sec start ineens de auto! En sinds toen geen problemen meer gehad.

Lekker... ook geen foutmeldingen in het systeem volgens de garage.....

Alleen, vanmorgen de verzekering gebeld; Eigenlijk hadden ze ons gewoon naar huis moeten brengen, of we hadden een hotyelovernachting betaald gekregen. Die wisten van niks, ze hebben de van de afsleepdienst helemaal niet meer gebeld met de verzekering!

Eikels! mjah. Wel irritant dat je zo niet echt op je auto kan vertrouwen.... Enigste wat de garage nog melde was evt. de komende tijd ook de reservesleutel meenemen. als ie dan niet start, andere sleutel proberen, om uit te sluiten dat het iets met de startblokkering te maken heeft.

Nu nog een vraagje van mijn kant: De garage zegt, dat als het motorstoringslampje niet brandt, er ook geen fouten in het systeem staan (ok, spannningsuitval bv, omdat de accu eraf was, maar verder geen storingen?). Klopt dit?
Dit klopt ja, iedere meetbare storing wordt daar gemeld. Maar ik weet niet precies hoe ver dat gaat. Je zou verwachten dat als het de startblokkering is, daar ook een melding van staat.
quote:
Want uitlezen kost 15 euro, en als er echt niks instaat, dan heeft dat ook geen zin.... Wie weet het?

Zaterdag is de zoon van de eigenaar van de garage er weer hoop ik, die moet dan maar ff kijken, en dan kost het ook niks denk ik.

Vooralsnog niks geen problemen, starten en lopen!
Heb je de injectorreiniger al geprobeerd? Ik weet niet goed of dat bij een moderne diesel ook werkt, maar bij een oude wordt ook wel eens aangeraden om plankgas te starten bij startproblemen.

Wel vervelend!
pi_100268753
@gateway de 206 van m'n moeder startte ook af en toe niet en af en toe wel, garage kon er niets mee behalve uitlezen en vond ook niets. Zelfde advies van de sleutel, zelfs die gereset. Daarna startte hij wel weer altijd, maar het was een vaag probleem.
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
  woensdag 3 augustus 2011 @ 13:44:12 #4
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_100269151
Injectorreiniger zit in de tank :) heb ook tot nu toe lekker doorgereden :7
  Moderator woensdag 3 augustus 2011 @ 13:58:31 #5
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_100269692
Lol @ TT :P
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 3 augustus 2011 @ 14:01:28 #6
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_100269810
Rain-X. O+
pi_100270309
mwah, tis hier lekker droog hoor :)
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
pi_100270414
Hier was regen voorspeld, dus m'n terrasafspraak afgezegd, is 't nog droog }:|.
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_100271029
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 14:17 schreef Mikkie het volgende:
Hier was regen voorspeld, dus m'n terrasafspraak afgezegd, is 't nog droog }:|.
Waarom afzeggen? Je kan toch altijd nog binnen gaan zitten als het regent? ;)
pi_100271191
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 14:01 schreef Goddelijker het volgende:
Rain-X. O+
Misschien ga ik dat ook eens proberen...

edit: psst! Autorijtopic #72 Waar L0we zijn taken uitbesteedt
  woensdag 3 augustus 2011 @ 14:46:08 #11
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_100271502
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 14:37 schreef L0we het volgende:

[..]

Misschien ga ik dat ook eens proberen...

edit: psst! Autorijtopic #72 Waar L0we zijn taken uitbesteedt
Fantastisch spul. :Y

quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 12:35 schreef L0we het volgende:

[..]

Hoe is het met je remmen afgelopen? Of had je dat al gepost? :@
Nieuwe remvoeringen en 2 nieuwe remcilinders achter.
pi_100271875
Oke, dat heb je dus inmiddels laten repareren. Vielen de kosten nog een beetje mee?
  woensdag 3 augustus 2011 @ 14:57:59 #13
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_100271889
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 14:57 schreef L0we het volgende:
Oke, dat heb je dus inmiddels laten repareren. Vielen de kosten nog een beetje mee?
Ja, ik heb hem donderdags naar de garage gebracht en meteen laten repareren. ¤ 200,- :)
pi_100273213
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 14:33 schreef L0we het volgende:

[..]

Waarom afzeggen? Je kan toch altijd nog binnen gaan zitten als het regent? ;)
We wilden buiten zitten :). En ik heb een schurfthekel aan door de regen fietsen, dus dat risico wilde ik ook vermijden :P
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
  woensdag 3 augustus 2011 @ 16:08:12 #15
302018 Grielen
Ave est autem verbum
pi_100274926
Ik heb m'n auto gefikst :D

Gewoon even goed doorsmeren met olie, en de klepstoters zijn onhoorbaar geworden. Scheelt me een ritje naar de Subaru-dealer :s) En ik kan wat meer geld sparen voor die RX-8 :P
hier schreef kensei: haha komen
hier schreef UnicornFarts: Ik weet dat SV heet is, Grielen heet is, maar van jou heb ik nog geen bewijs.
  woensdag 3 augustus 2011 @ 16:55:04 #16
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_100277033
Goeie keus man, als je de brandstofkosten kan hebben. Die dingen schijnen echt ontzettend leuk te rijden, sowieso on-standaard vanwege de achterlijk hoge toerentallen die je haalt! :D

Geinig trouwens hoezeer onze Mazda3 sedan op de RX lijkt, al is die nog wel wat gaver, intern natuurlijk al helemaal. Maar dat ze van dezelfde tekentafel komen is duidelijk.
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_100278213
http://www.autowereld.nl/(...)er-1680165/foto.html
Is toch wel erg gaaf hoor.. Ze staan er ook wel voor 5000,- maar rechtsgestuurd :(
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
  woensdag 3 augustus 2011 @ 17:30:53 #18
302018 Grielen
Ave est autem verbum
pi_100278437
Knap trouwens dat ze 192 pk uit een 1.3 weten te persen, zonder turbo.

Mijn 2 liter had origineel 120 pk :{
hier schreef kensei: haha komen
hier schreef UnicornFarts: Ik weet dat SV heet is, Grielen heet is, maar van jou heb ik nog geen bewijs.
pi_100278454
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 17:30 schreef Grielen het volgende:
Knap trouwens dat ze 192 pk uit een 1.3 weten te persen, zonder turbo.

Mijn 2 liter had origineel 120 pk :{
Wankelmotor :).
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
  woensdag 3 augustus 2011 @ 17:35:13 #20
302018 Grielen
Ave est autem verbum
pi_100278601
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 17:31 schreef Mikkie het volgende:

[..]

Wankelmotor :).
Ik heb een Boxermotor :)
hier schreef kensei: haha komen
hier schreef UnicornFarts: Ik weet dat SV heet is, Grielen heet is, maar van jou heb ik nog geen bewijs.
  woensdag 3 augustus 2011 @ 17:35:30 #21
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_100278611
Precies, dat maakt die serie juist zo uniek. Een rotatiemotor (ofwel Wankel) is een totaal ander principe dan een normale zuigermotor of een boxer. Mazda is de enige die ze gebruikt. Enorm hoogtoerig en een zeer apart geluid, lusten echter wel een slok.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wankelmotor
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
  woensdag 3 augustus 2011 @ 17:36:17 #22
302018 Grielen
Ave est autem verbum
pi_100278646
Onverwoestbaar zijn ze ook, zei een maat van me (automonteur)

Wat dat betreft blijf ik hetzelfde zo'n beetje als met m'n Subaru.

Hoog verbruik, apart geluid, onverwoestbaarheid :P
hier schreef kensei: haha komen
hier schreef UnicornFarts: Ik weet dat SV heet is, Grielen heet is, maar van jou heb ik nog geen bewijs.
  woensdag 3 augustus 2011 @ 17:38:22 #23
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_100278705
Bij correct onderhoud wel (wat ook al een beetje anders dan gebruikelijk is), anders kan het op zich snel misgaan. De details moet je me echter niet vragen. :')
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_100279716
Ze schijnen ook wel een slokje olie te lusten: 1:5000 schinjt normaal te zijn...
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
pi_100280280
Booooh ik moet zo naar Enschede toe maar met dit weer ga ik nergens heen, al helemaal niet op die winterbanden :')
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
pi_100281453
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 18:17 schreef house_is_a_feeling het volgende:
Booooh ik moet zo naar Enschede toe maar met dit weer ga ik nergens heen, al helemaal niet op die winterbanden :')
Inderdaad, winterbanden en meer dan 20 graden met volle zon is niet verstandig.

Hallo vanuit Zeeland :W
  woensdag 3 augustus 2011 @ 19:11:39 #27
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_100282278
Mijn micra is sowieso met regen en winterbanden niet te vertrouwen tijdens dit soort weer... Moet sowieso een keer de banden uit laten balanceren want de auto trilt als een gek bij snelheden boven de 120 km/h. In dat geval kan ik gelijk de zomerbanden erop laten zetten :')
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_100283230
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 17:30 schreef Grielen het volgende:
Knap trouwens dat ze 192 pk uit een 1.3 weten te persen, zonder turbo.

Mijn 2 liter had origineel 120 pk :{
Qua arbeidsslagen vergelijkbaar met een 2-takt, daarom meer vermogen uit een 1.3. Een rotatiemotor geeft namelijk één arbeidsslag per ''krukas''rotatie, terwijl een 4-takt zuigermotor één arbeidsslag per 2 krukasrotaties doet.
  woensdag 3 augustus 2011 @ 21:45:04 #29
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_100289693
Dus je zou het kunnen zien als een 2.6?

En ja, olie hebben ze ook regelmatiger nodig, liefst ook een vrij specifieke soort.

quote:
Voor en nadelen

Voordelen van de wankelmotor zijn de compacte bouw, de enorme acceleratie en een minimum aan bewegende onderdelen waardoor lage productiekosten mogelijk zijn. Doordat de ontbrandingsenergie meteen in een roterende beweging wordt omgezet, is deze motor zeer trillingsarm. De conventionele verbrandingsmotor zet immers de verbrandingsenergie via een lineaire beweging (zuigers) om in een roterende beweging (krukas). Nadelen van de wankelmotor zijn een hoger olieverbruik, veroorzaakt door de bovensmering van de motor, en een vrij hoog brandstofverbruik.

Geschiedenis

Tot ca. 1970 gaven de afdichtingen tussen de hoeken van de rotor en de trommelwand nog veel problemen (de motoren hebben de neiging op dit punt sterk te slijten). Vanaf ca. 1970 zijn deze problemen grotendeels opgelost en is de wankel net zo betrouwbaar als een 4-takt uit dezelfde periode.

Door de ongunstige vorm van de verbrandingskamer is de ontsteking problematisch en gaat relatief veel warmte verloren in de wand van de verbrandingskamer. Zelfs bij de meest geavanceerde versie van de wankelmotor (de 'Renesis' van Mazda uit de RX-8) zijn er problemen. Bij de koude start wordt een hoeveelheid olie in de verbrandingskamers gespoten om slijtage aan de punten van de rotor te verminderen. Wanneer men veel korte stukjes rijdt en herhaaldelijk moet starten, komt er te veel olie op de ontsteking, die daardoor sterk vervuilt of zelfs defect kan raken.
Zoals je ziet, een motor met een gebruiksaanwijzing. Houdt daar rekening mee (en lees je in) en je hebt in principe een zeer betrouwbare auto. Het grote voordeel van die motoren is natuurlijk het kleine aantal onderdelen, dus er is ook weinig dat stuk kan gaan door domme pech of slijtage.

[ Bericht 1% gewijzigd door Kriegel op 03-08-2011 22:26:23 ]
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_100291619
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 19:11 schreef monsterd. het volgende:
Mijn micra is sowieso met regen en winterbanden niet te vertrouwen tijdens dit soort weer... Moet sowieso een keer de banden uit laten balanceren want de auto trilt als een gek bij snelheden boven de 120 km/h. In dat geval kan ik gelijk de zomerbanden erop laten zetten :')
Ik blijf dat niet snappen, mensen die niet met goed rubber rijden. Natuurlijk gaat het heel lang goed, maar het is wachten tot je een keer die vijf ŕ tien meter later stilstaat doordat je je winterbanden eronder hebt liggen in plaats van je zomerbanden. Dat is het verschil tussen schade en geen schade.

Bizar eigenlijk. Mensen die te snel rijden of met drie biertjes op worden verketterd, terwijl mensen die met gladheid met zomerbanden (helemaal geen grip, gewoon glibberen: levensgevaarlijk) en tijdens hoog zomer met winterbanden rijden (minder grip, langere remweg) er gewoon 'mee weg komen'. :|W

Ik bedoel, een kind dood rijden als je een biertje op hebt en je bent de grootste eikel ter wereld, maar een kind doodrijden doordat je te lam was om je winterbanden te wisselen naar zomerbanden (of andersom) waardoor je zes meter (in het andersomgeval: twintig meter) later stilstaat en een kind kopt met 30 km/h, daar lult niemand over.

Schiet mij maar lek :?
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
  woensdag 3 augustus 2011 @ 22:28:12 #31
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_100292200
Zomerbanden in de winter zijn echter lang niet zo nutteloos als winterbanden in de zomer. Winterbanden zijn veel gespecialiseerder, veel zomerbanden kunnen tegenwoordig ook wel een redelijke hoeveelheid gladheid aan.
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_100292424
Maar dit ligt eraan wat voor zomerbanden. Genoeg mensen die met van die plastic Chinese foekiewoekierommel rondrijden die normaal al beduidend slechter scoort dan A- of B-merk banden. Dat is in de winter helemaal dramatisch. Goede zomerbanden, daar kom je in de winter een heel eind mee weg, ja. Maar lang niet altijd. Zo gauw het glad wordt, hebben winterbanden het ook zwaar, maar een stuk minder erg dan zomerbanden. En over sneeuw hoeven we het niet te hebben; daar kan geen zomerband tegenop. En toch zijn er massa's mensen die dan wél de weg op gaan en als gevolg van compleet gripgebrek brokken (en slachtoffers) maken, en toch is er niemand die er iets van zegt. Ik vind het idioot.
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
  woensdag 3 augustus 2011 @ 22:45:01 #33
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_100293132
Die vier dagen per jaar dat er hier aangestampte sneeuw op de weg ligt kunnen m'n rug op, daar koop ik geen winterbanden voor. Althans, zo denk ik er op dit moment over, maar dat kan uiteraard nog veranderen.
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_100297032
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 22:45 schreef Kriegel het volgende:
Die vier dagen per jaar dat er hier aangestampte sneeuw op de weg ligt kunnen m'n rug op, daar koop ik geen winterbanden voor. Althans, zo denk ik er op dit moment over, maar dat kan uiteraard nog veranderen.
Leuk, in augustus al een winterbanden discussie :D

Ik ga zeker voor de winter wel winterbanden kopen, ookal ligt er geen sneeuw, met zulke temperaturen wordt het al snel glad..
Ook wil ik niet met deze velgen doorrijden in de winter, dus 2de setje voor de winter en waarom dan niet gelijk winterbanden :Y
Gott schütze mich vor blonden Frauen und Autos die Franzosen bauen
pi_100297112
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 22:45 schreef Kriegel het volgende:
Die vier dagen per jaar dat er hier aangestampte sneeuw op de weg ligt kunnen m'n rug op, daar koop ik geen winterbanden voor. Althans, zo denk ik er op dit moment over, maar dat kan uiteraard nog veranderen.
Dus die vier dagen zijn veiligheid niet belangrijk? Prima, zullen we dan ook instellen dat iedereen voortaan vier dagen per jaar overal te hard mag rijden en zich kapot mag zuipen alvorens hij gaat rijden, omdat het voor die vier dagen kennelijk niet uitmaakt?
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_100297155
Mwah, de enige extra investering is een extra setje velgen, en dat heb ik er best voor over, want bij echte gladheid, die we vaak zat hebben, sta je bij 50km/h al een heel stuk eerder stil... om nog maar te zwijgen over buurlanden waar je met zomerbanden in de winter in overtreding ben..
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
pi_100297509
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 00:04 schreef Marco001 het volgende:
Mwah, de enige extra investering is een extra setje velgen, en dat heb ik er best voor over, want bij echte gladheid, die we vaak zat hebben, sta je bij 50km/h al een heel stuk eerder stil... om nog maar te zwijgen over buurlanden waar je met zomerbanden in de winter in overtreding ben..
Juist. Alleen willen veel mensen dat niet zien. Want dat hun zomerbanden niet slijten in de tussentijd, wordt vaak vergeten. En mensen moeten niet voor alles naar de garage gaan, maar ook zelf een krik en kruissleutel willen pakken om even een uurtje wielen te verwisselen. Maar ja... die moeite hč.

Van zulke mensen hoop ik altijd dat ze opflikkeren van de weg als er kans is op gladheid en dat ze zich met sneeuw al helemaal niet laten zien. Ze zijn ronduit gevaarlijk en rijden ook nog eens gigantisch in de weg voor iedereen die wél heeft geďnvesteerd in eigen en andermans veiligheid.
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_100298636
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 22:17 schreef Mikkie het volgende:

[..]

Ik blijf dat niet snappen, mensen die niet met goed rubber rijden. Natuurlijk gaat het heel lang goed, maar het is wachten tot je een keer die vijf ŕ tien meter later stilstaat doordat je je winterbanden eronder hebt liggen in plaats van je zomerbanden. Dat is het verschil tussen schade en geen schade.

Ze zaten al op de auto toen ik ze kocht en zitten mij vooralsnog niet in de weg. Op tijd afremmen zit voor 90% in je ogen + reactie er op in combinatie met je aan de veiligheidsregels houden. Zolang winterbanden in de zomer niet verboden worden en deze banden binnen de apk vallen blijven ze er op.

Of ik moet opeens geld vinden, een leuke velgenset zien en dan alsnog genoodzaakt worden om een nieuwe band te kopen.
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
  donderdag 4 augustus 2011 @ 10:16:36 #39
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_100305750
Winterbanden! nooit meer zonder :) Verschil is duidelijk merkbaar :) En daarbij, in DLD verplicht dus ik moet wel.
  donderdag 4 augustus 2011 @ 11:15:57 #40
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_100307319
Ik vind het verschil tussen rijden met een biertje op en rijden met winterbanden nogal een groffe vergelijking. iets over appels met peren vergelijken. Wat house al aangeeft is dat winterbanden niet verboden zijn in de zomer. Dat zegt in principe ook genoeg. Ik geef toe dat winterbanden in de zomer idd meer gevaar met zich meebrengen ten opzichte van zomerbanden maar om te zeggen dat het belachelijk is dat je gestraft wordt voor rijden onder invloed maar niet voor winterbanden in de zomer gaat ook te ver.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  Moderator donderdag 4 augustus 2011 @ 12:18:26 #41
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_100309257
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 00:03 schreef Mikkie het volgende:

[..]

Dus die vier dagen zijn veiligheid niet belangrijk? Prima, zullen we dan ook instellen dat iedereen voortaan vier dagen per jaar overal te hard mag rijden en zich kapot mag zuipen alvorens hij gaat rijden, omdat het voor die vier dagen kennelijk niet uitmaakt?
Dat is veel te kort door de bocht. De gedachte lijkt te zijn dat als je maar winterbanden hebt in de winter, dat je dan gewoon veilig kunt rijden. Met zomerbanden kun je ook veilig rijden in de winter. Het punt is dat je met glad weer niet zo kunt rijden als je doet met goed weer.

Het is ook niet zo dat je met glad weer kunt rijden zoals je in de zomer doet, alleen maar omdat je winterbanden hebt. Ongelukken gebeuren doordat mensen niet anticiperen op/met glad weer, niet omdat ze toevallig geen winterbanden hebben.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_100309396
Maar mensen die in de winter speciaal winterbanden kopen 'omdat het veel veiliger is' en ze er vervolgens tot de zomer op laten zitten, dat is toch wel :|W :')
pi_100310312
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 11:15 schreef monsterd. het volgende:
Ik vind het verschil tussen rijden met een biertje op en rijden met winterbanden nogal een groffe vergelijking. iets over appels met peren vergelijken. Wat house al aangeeft is dat winterbanden niet verboden zijn in de zomer. Dat zegt in principe ook genoeg. Ik geef toe dat winterbanden in de zomer idd meer gevaar met zich meebrengen ten opzichte van zomerbanden maar om te zeggen dat het belachelijk is dat je gestraft wordt voor rijden onder invloed maar niet voor winterbanden in de zomer gaat ook te ver.
Alcohol is een ander verhaal inderdaad. Aan de andere kant vind ik het een beetje flauw om te verschuilen achter het feit dat het niet verboden is. Er zijn zoveel dingen die niet verboden zijn, maar ook absoluut niet slim zijn om te doen.

Op het internet lees je dat winterbanden de remweg tot wel 30 procent kunnen verlengen, ik weet van mezelf dat ik zat situaties heb meegemaakt dat als ik een meter later stil stond, het goed fout was gegaan, en daarin had ik écht niet sneller kunnen reageren.

Ik weet het wel, ik zorg dat ik mn winter- en zomerbanden op tijd wissel!
  donderdag 4 augustus 2011 @ 13:03:47 #44
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_100310651
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 12:53 schreef L0we het volgende:

[..]

Alcohol is een ander verhaal inderdaad. Aan de andere kant vind ik het een beetje flauw om te verschuilen achter het feit dat het niet verboden is. Er zijn zoveel dingen die niet verboden zijn, maar ook absoluut niet slim zijn om te doen.

Op het internet lees je dat winterbanden de remweg tot wel 30 procent kunnen verlengen, ik weet van mezelf dat ik zat situaties heb meegemaakt dat als ik een meter later stil stond, het goed fout was gegaan, en daarin had ik écht niet sneller kunnen reageren.

Ik weet het wel, ik zorg dat ik mn winter- en zomerbanden op tijd wissel!
Sowieso is het wisselen een kleine moeite, half uurtje werk.
pi_100314611
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 13:03 schreef Goddelijker het volgende:

[..]

Sowieso is het wisselen een kleine moeite, half uurtje werk.
Sloompie. ;)
  donderdag 4 augustus 2011 @ 15:03:43 #46
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_100314657
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 15:02 schreef vannelle het volgende:

[..]

Sloompie. ;)
Hoezo haasten als het nergens voor nodig is?
En als ik een garagekrik/potkrik zou hebben, dan zou het wel sneller gaan ja :P
pi_100314778
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 15:03 schreef Goddelijker het volgende:

[..]

Hoezo haasten als het nergens voor nodig is?
En als ik een garagekrik/potkrik zou hebben, dan zou het wel sneller gaan ja :P
Was maar een geintje natuurlijk. ;)
En idd, met de bijgeleverde krik 2 wielen tegelijk van de grond is een slecht plan, heeft me al eens een dorpel gekost.
pi_100314990
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 15:03 schreef Goddelijker het volgende:

[..]

Hoezo haasten als het nergens voor nodig is?
En als ik een garagekrik/potkrik zou hebben, dan zou het wel sneller gaan ja :P
Hap niet zo joh! ;)
  donderdag 4 augustus 2011 @ 18:29:03 #49
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_100321713
quote:
10s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 12:23 schreef Piles het volgende:
Maar mensen die in de winter speciaal winterbanden kopen 'omdat het veel veiliger is' en ze er vervolgens tot de zomer op laten zitten, dat is toch wel :|W :')
Ik moest winterbanden halen omdat ik vanuit Polen terug naar Nederland moest in Januari... Verder is het gewoon er niet van gekomen om de zomerbanden er weer terug op te doen. Vandaar.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  donderdag 4 augustus 2011 @ 18:29:32 #50
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_100321725
Heb verder ook geen velgen ervoor, anders was het allang gebeurd!
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_100322544
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 11:15 schreef monsterd. het volgende:
Ik vind het verschil tussen rijden met een biertje op en rijden met winterbanden nogal een groffe vergelijking. iets over appels met peren vergelijken. Wat house al aangeeft is dat winterbanden niet verboden zijn in de zomer. Dat zegt in principe ook genoeg. Ik geef toe dat winterbanden in de zomer idd meer gevaar met zich meebrengen ten opzichte van zomerbanden maar om te zeggen dat het belachelijk is dat je gestraft wordt voor rijden onder invloed maar niet voor winterbanden in de zomer gaat ook te ver.
Beetje slap om je te verschuilen achter een verbod terwijl je zelf ook gewoon kan nadenken. Genoeg mensen die automobilisten verketteren die met de twee toegestane biertjes achter het stuur kruipen, dus ja.

Het hele punt is dat je met alcohol op trager reageert en met harder rijden meer afstand aflegt tot je reageert. Conclusie is dat je daarmee dus een langere stopafstand hebt. Afhankelijk van het aantal drankjes of je snelheid varieert dit van enkele meters tot tientallen meters. Dat is volgens veel mensen verwerpelijk en zulke personen moeten dan ook aan de schandpaal. Maar als je 'dankzij' je winterbanden veel te laat stil staat, zegt niemand er wat van? Dat is niet laakbaar? Dat vind ik vreemd.

Ga uit van het volgende:
80km/h = 22,2m/s = 30,8m remweg, dus stopafstand 53 meter.
Reageer door alcohol een halve seconde te laat: 64 meter. Remweg door winterbanden met 30% verlengd: 63 meter. Weinig verschil dus.
120km/h = 33,3m/s = 69,3m remweg, dus stopafstand 104 meter.
Reageer door alcohol een halve seconde te laat: 121 meter. Remweg door winterbanden met 30% verlengd: 127 meter.

Dat is het verschil tussen op tijd stilstaan en je voorganger een whiplash rijden. Maar bij alcohol is er veel heisa, maar wanneer je bewust er voor kiest om geen goed rubber te monteren (want dat kost geld), dan is het ineens wel goed. Ik snap er geen zak van.
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 12:18 schreef CoolGuy het volgende:
Dat is veel te kort door de bocht. De gedachte lijkt te zijn dat als je maar winterbanden hebt in de winter, dat je dan gewoon veilig kunt rijden. Met zomerbanden kun je ook veilig rijden in de winter. Het punt is dat je met glad weer niet zo kunt rijden als je doet met goed weer.

Het is ook niet zo dat je met glad weer kunt rijden zoals je in de zomer doet, alleen maar omdat je winterbanden hebt. Ongelukken gebeuren doordat mensen niet anticiperen op/met glad weer, niet omdat ze toevallig geen winterbanden hebben.
Ik zeg niet dat je met winterbanden sowieso veilig kan rijden, maar ik denk dat wel duidelijk vastgesteld is dat ze de veiligheid een flink stuk vergroten, en daar gaat het om. In een auto zonder ABS, ESP en airbags kun je ook veilig rijden, maar de systemen vergroten de veiligheid tijdens het rijden en eventueel bij een crash wel.
Zomerbanden lenen zich gewoon niet voor rijden met gladheid en sneeuw. Winterbanden zijn geen wonderbanden, maar zijn er wel veel beter voor geschikt. Natuurlijk moet je anticiperen met slecht weer (bijvoorbeeld ook bij zware regenval), maar dan nog zijn er grenzen. Als je met je zomerbanden zodanig moet anticiperen dat je 200m van tevoren al moet remmen en geen uitwijkmanoeuvre kan maken, kun je je dus niet veilig op de weg begeven, al denken veel mensen van wel. Want iedereen weet dat ie beter moet anticiperen en rustig moet rijden, maar hoeveel mensen schuiven er niet toch jaarlijks van de weg af met gladheid?
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')