abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_100127988
Beetje stomme TT wellicht, :') maar goed. Poging to serieus topic, dus gaarne ook poging to serieuze reacties. O-)

Ik ben zelf nog nooit binnen in een kerk geweest. Ben zelf niet gelovig - ik ben zo Agnostisch als een deur - maar het lijkt me leuk om zo'n kerkdienst wel een keer bij te wonen om te zien hoe dat gaat. Je ziet wel eens in series of films dat ze dan met z'n allen liedjes gaan zingen enz. Plus de hele architectuur ziet er ook altijd zo gaaf uit. :D

Natuurlijk zal de ene kerk de andere niet zijn, maar misschien dat iemand er wat meer over kan vertellen in het algemeen. Hoe gaat zoiets? :') Wat kan ik verwachten? Hoe laat begint het? Moet ik reserveren van tevoren of kan ik zo als vreemde naar binnen lopen? Wat gebeurt er allemaal? Zijn er dingen zoals kledingvoorschriften? Kom ik binnen en zit de tent vol met bejaarden of zitten er ook mensen van jonger dan 30-40 (gelovig of niet)?

Er zit nml. een kerk hier vlak bij (wel naast een bejaardencentrum, dat wel), maar ik weet echt bij god niet wat er zich van binnen allemaal afspeelt en wil het gewoon een keer bijwonen. :s)
pi_100128071
Blijf er zo ver mogelijk vandaan
Hier schreef Hooidraad het volgende:
Justin spreekt altijd de waarheid.
pi_100128093
Ga gewoon gezellig eens naar een Jesus Camp :D
pi_100128107
Het is net als bij Disneyland Parijs, er zijn echter twee verschillen.

1. Bij Disneyland moet je vooraf betalen, bij de kerk tijdens of na.
2. In Disneyland lopen de verzonnen figuren rond (althans acteurs in pakken), in de kerk wordt er alleen over gezongen.
pi_100128126
Je schijnt er wijn en tosties te krijgen :9
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_100128149
Een mis wordt aangekondigd door de kerkklokken, maar ja, geen idee hoe precies :') Dan kun je er gewoon naar toe. Vroeger moest je echt nog een hoed op enzo, nu hoeft dat niet meer. In Rome moet je wel echt je schouders en knieën enzo bedekt hebben. Dus lange broek en een t-shirt is al voldoende.
Herb is the healing of a nation, alcohol is the destruction.
  zaterdag 30 juli 2011 @ 16:35:17 #7
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_100128150
Meestal staat er wel op de deur hoe laat de dienst is.

Qua kleding, gewoon iets wat netjes is, dus niet je Aussie trainingspak :P
pi_100128159
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juli 2011 16:33 schreef detulp050 het volgende:
Het is net als bij Disneyland Parijs, er zijn echter twee verschillen.

1. Bij Disneyland moet je vooraf betalen, bij de kerk tijdens of na.
2. In Disneyland lopen de verzonnen figuren rond (althans acteurs in pakken), in de kerk wordt er alleen over gezongen.
Betalen? -O-
pi_100128210
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juli 2011 16:35 schreef darpios het volgende:

[..]

Betalen? -O-
Ja, maar het is wel 'vrijwillig' hoor :)
  zaterdag 30 juli 2011 @ 16:37:24 #10
91182 Sealnova
Get your Smokey on!
pi_100128214
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juli 2011 16:35 schreef darpios het volgende:

[..]

Betalen? -O-
Ze geven een mandje door waar je 'vrijwillig' geld in mag stoppen. Als je dat niet doet wordt je ritueel geofferd.
pi_100128270
Vlucht nu het nog kan! Het is pure hel, de eerste 5 minuten denk je van het gaat nog wel en daarna wil je van dat balkon in de kerk af springen.
Beneath the gold, the bitter steel
pi_100128275
Het varieert per kerk geloof ik, maar meestal rond een uur of 9. Anders vraag het aan de dominee of priester of hoe die druiloor ook heet, hoe laat het begint.
Who motivates the motivator?
  zaterdag 30 juli 2011 @ 16:40:05 #13
203089 Scuidward
pi_100128285
quote:
99s.gif Op zaterdag 30 juli 2011 16:39 schreef Spouwerranger het volgende:
Het varieert per kerk geloof ik, maar meestal rond een uur of 9. Anders vraag het aan de dominee of priester of hoe die druiloor ook heet, hoe laat het begint.
"Na het voorspel."
pi_100128291
Ik heb zelf jaren terug eens wat diensten bijgewoond van een gereformeerde kerk. Ook uit belangstelling. Een kerk in Arnhem en een in Amersfoort. In Arnhem was het erg rustig, een handjevol mensen waren er (was op zondagmorgen om 11 uur meen ik). Van iets oudere leeftijd wel, maar er was ook een gezin met jonge kinderen.

In de kerk in Amersfoort was het stampvol! Echt elke stoel was bezet, veel mensen moesten zelfs staan. De mensen daar waren vrij jong. Veel twintigers en dertigers. Iedereen leek elkaar ook te kennen, de sfeer daar was eigenlijk best gemoedelijk en gezellig :@ .

Tijdens de dienst wordt natuurlijk het woord van God gepredikt, vaak worden hedendaage situaties ter illustratie gebruikt. En er wordt gezongen ja, maar daar hoef je niet aan mee te doen.

Qua kleding maakt het geen drol uit, zolang je medemens er geen aanstoot aan neemt is het prima. Ik zou geen t-shirt met "Heil Satan" aantrekken ofzo :') . Maar gewoon in jeans met een shirt is prima. Hangt ook erg van de kerk af waar je heengaat natuurlijk :P .

Post je bevindingen! Ik ben benieuwd hoe je het vindt :Y
pi_100128418
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juli 2011 16:40 schreef Scuidward het volgende:

[..]

"Na het voorspel."
Ik moest lachen.
  zaterdag 30 juli 2011 @ 16:45:44 #16
351424 Skitzofrenix
Wat denk je wel niet?
pi_100128446
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juli 2011 16:39 schreef Kirov het volgende:
Vlucht nu het nog kan! Het is pure hel, de eerste 5 minuten denk je van het gaat nog wel en daarna wil je van dat balkon in de kerk af springen.
hahahaha.. Ik vind de kerk vooral saai. Heel saai. Maar zo'n Amerikaanse kerk die je films ziet (waar ze juist heel vrolijk zingen) lijkt me wel leuk om 1x bij te wonen. Bestaat zoiets wel in NL?
''Je kunt over alles nadenken, maar het helpt natuurlijk niet''
pi_100128451
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juli 2011 16:40 schreef Quickie_Brat het volgende:
Ik heb zelf jaren terug eens wat diensten bijgewoond van een gereformeerde kerk. Ook uit belangstelling. Een kerk in Arnhem en een in Amersfoort. In Arnhem was het erg rustig, een handjevol mensen waren er (was op zondagmorgen om 11 uur meen ik). Van iets oudere leeftijd wel, maar er was ook een gezin met jonge kinderen.

In de kerk in Amersfoort was het stampvol! Echt elke stoel was bezet, veel mensen moesten zelfs staan. De mensen daar waren vrij jong. Veel twintigers en dertigers. Iedereen leek elkaar ook te kennen, de sfeer daar was eigenlijk best gemoedelijk en gezellig :@ .

Tijdens de dienst wordt natuurlijk het woord van God gepredikt, vaak worden hedendaage situaties ter illustratie gebruikt. En er wordt gezongen ja, maar daar hoef je niet aan mee te doen.

Qua kleding maakt het geen drol uit, zolang je medemens er geen aanstoot aan neemt is het prima. Ik zou geen t-shirt met "Heil Satan" aantrekken ofzo :') . Maar gewoon in jeans met een shirt is prima. Hangt ook erg van de kerk af waar je heengaat natuurlijk :P .

Post je bevindingen! Ik ben benieuwd hoe je het vindt :Y
Er zitten voor zover ik weet twee kerken behoorlijk vlakbij. Zo'n mooi groot kerkgebouw naast een bejaardencentrum en nog een baptistenkerk verder op.
pi_100128465
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juli 2011 16:45 schreef Skitzofrenix het volgende:

[..]

hahahaha.. Ik vind de kerk vooral saai. Heel saai. Maar zo'n Amerikaanse kerk die je films ziet (waar ze juist heel vrolijk zingen) lijkt me wel leuk om 1x bij te wonen. Bestaat zoiets wel in NL?
Ja, vast wel. Ik heb ooit eens een documentaire gezien over zo'n gospelkerk ergens in de bijlmer.
pi_100128495
quote:

[..]

Evangelisch, Gospel, Opwekking, dat soort dingen zijn altijd erg vrolijk.
codecaster.tweakblogs.net
I wasn't masturbating, I was just cleaning it and it went off!
Taal is een communicatieprotocol. Een protocol staat of valt met het correct toepassen van de regels die het omhelst.
pi_100128508
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juli 2011 16:46 schreef darpios het volgende:

[..]

Er zitten voor zover ik weet twee kerken behoorlijk vlakbij. Zo'n mooi groot kerkgebouw naast een bejaardencentrum en nog een baptistenkerk verder op.
Heb je ook enig idee welke godsdienst huist in het mooie grote gebouw naast de bejaarden?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_100128527
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juli 2011 16:47 schreef sigme het volgende:

[..]

Heb je ook enig idee welke godsdienst huist in het mooie grote gebouw naast de bejaarden?
Ik heb werkelijk geen flauw idee.
pi_100128569
Bah kerken :r
Het symbool van machtsmisbruik.
pi_100128600
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juli 2011 16:48 schreef darpios het volgende:

[..]

Is meestal wel af te leiden aan de bouwstyle. Katholiek is met veel en groot en protestant is meestal een vrij simpel gebouw. Heb je ook nog andere variaties, maar dat weet ik dan weer niet :')
pi_100128650
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juli 2011 16:48 schreef darpios het volgende:

[..]

Wat je kan verwachten hangt af van godsdienst en gemeente.
Wanneer de diensten zijn staat meestal wel ergens vermeld, en bij mijn weten zijn er geen kerken die geinteresseerden de toegang verbieden. Het is vrij entree voor wie erin wil.
Afhankelijk van de gemeente is een of andere kleedcode normaal, maar alweer: ze zullen je nergens eruit sturen zolang je normaal doet.

Als er een zakje rondgaat om geld in te zamelen kan je dat ook zonder bijdrage doorgeven, maar het is netter om er iets in te werpen; neem wat kleingeld mee.

Vermoedelijk komen mensen een praatje maken na afloop; een vreemde in de kerk blijft gewoonlijk niet onopgemerkt.

Oh ja, als ze gaan zingen met zitten en staan enzo, blijf dan maar gewoon zitten :+.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_100128655
quote:
99s.gif Op zaterdag 30 juli 2011 16:50 schreef Spouwerranger het volgende:

[..]

Is meestal wel af te leiden aan de bouwstyle. Katholiek is met veel en groot en protestant is meestal een vrij simpel gebouw. Heb je ook nog andere variaties, maar dat weet ik dan weer niet :')
Dan denk ik katholiek. Echt een typische kerk, zeg maar. En aardig groot.
pi_100128695
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juli 2011 16:52 schreef darpios het volgende:

[..]

Het is een weinig bruikbaar criterium; in het noorden staan gróte kerken die er heel kerks uitzien, maar natuurlijk niet pááps zijn. In welk deel van het land woon je?
pi_100128704
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juli 2011 16:52 schreef darpios het volgende:

[..]

Woon jij toevallig in Brabant of Limburg, want daar is het overgrote deel katholiek. Maar dan zal het wel katholiek zijn.
pi_100128774
quote:
10s.gif Op zaterdag 30 juli 2011 16:53 schreef sigme het volgende:

[..]

Het is een weinig bruikbaar criterium; in het noorden staan gróte kerken die er heel kerks uitzien, maar natuurlijk niet pááps zijn. In welk deel van het land woon je?
Noorden idd.
  zaterdag 30 juli 2011 @ 16:57:24 #29
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100128834
Als je naar een kerk toegaat, ga dan naar een rooms katholieke.

Protestantse diensten zijn saaiiiii.
pi_100128970
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juli 2011 16:55 schreef darpios het volgende:

[..]

Noorden idd.
Dan is de kans groot dat het iets protestants is. Dat is inderdaad een stuk minder frivool dan papen. Papen doen kunstjes met mannen in jurken en mooi zingen, protestanten preken hel en verdoemenis met een zo uitgestreken mogelijk smoelwerk, en als je het treft dan zingen ze op hele noten. Dat moet je eens gehoord hebben om te weten wat dat is, maar het is ook wel een soort van spectaculair :D.

Ga gewoon even kijken hoe laat de dienst is. Je mag er gewoon binnenlopen en ze bijten heus niet. Overigens kan je ook zonder dat er dienst is wel even voelen of de deur open is, een huis gods hoort open te zijn. Dan mag je gewoon binnenlopen. Kan je in elk geval even kijken.
Als er schilderijen hangen en beeldjes staan zijn ze katholiek.
  zaterdag 30 juli 2011 @ 17:10:55 #31
351424 Skitzofrenix
Wat denk je wel niet?
pi_100129377
quote:
15s.gif Op zaterdag 30 juli 2011 16:49 schreef DeRakker. het volgende:
Bah kerken :r
Het symbool van machtsmisbruik.
Dat was vroeger wel zoja, in de middeleeuwen. Nu niet meer.
pi_100129499
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juli 2011 17:10 schreef Skitzofrenix het volgende:

[..]

Dat was vroeger wel zoja, in de middeleeuwen. Nu niet meer.
nog steeds wel.
  zaterdag 30 juli 2011 @ 17:15:32 #33
349538 Anno2012
Het is toch ongelofelijk man!
pi_100129548
Voor de ''fun'' naar de kerk gaan :')
Paardelul !!!
  zaterdag 30 juli 2011 @ 17:17:45 #34
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100129650
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juli 2011 17:01 schreef sigme het volgende:

[..]

Dan is de kans groot dat het iets protestants is. Dat is inderdaad een stuk minder frivool dan papen. Papen doen kunstjes met mannen in jurken en mooi zingen, protestanten preken hel en verdoemenis met een zo uitgestreken mogelijk smoelwerk, en als je het treft dan zingen ze op hele noten. Dat moet je eens gehoord hebben om te weten wat dat is, maar het is ook wel een soort van spectaculair :D.

Ga gewoon even kijken hoe laat de dienst is. Je mag er gewoon binnenlopen en ze bijten heus niet. Overigens kan je ook zonder dat er dienst is wel even voelen of de deur open is, een huis gods hoort open te zijn. Dan mag je gewoon binnenlopen. Kan je in elk geval even kijken.
Als er schilderijen hangen en beeldjes staan zijn ze katholiek.
Pcies, papen hebben tenminste nog een beetje gevoel voor rituelen en ze maken er een leuke voorstelling van.

Wat ook heel apart is, is een pinkstergemeente of levend woord / levend water gemeente (ex berea) maar dat is zo apart dat je er tegen moet kunnen, bijna sektarisch.
  Boks-Chick zaterdag 30 juli 2011 @ 17:19:48 #35
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_100129735
Leuk topic en goed idee, TS.
Laat je ons weten wat je er van vond? Ben nieuwsgierig naar je ervaringen :Y.
lolwut
pi_100129931
quote:
19s.gif Op zaterdag 30 juli 2011 17:19 schreef BrandX het volgende:
Leuk topic en goed idee, TS.
Laat je ons weten wat je er van vond? Ben nieuwsgierig naar je ervaringen :Y.
Ik ben er nog niet helemaal uit of ik ook daadwerkelijk heen ga, maar ik zit het te overwegen. :P
pi_100130532
En laat die arme misdienaren en koorknaapjes maar met rust. Die hebben het al zwaar genoeg :'(
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  zaterdag 30 juli 2011 @ 19:48:27 #38
351424 Skitzofrenix
Wat denk je wel niet?
pi_100133847
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juli 2011 17:14 schreef DeRakker. het volgende:

[..]

nog steeds wel.
Mag ik vragen of je daar een voorbeeld voor hebt>
  zaterdag 30 juli 2011 @ 19:50:57 #39
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100133917
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juli 2011 19:48 schreef Skitzofrenix het volgende:

[..]

Mag ik vragen of je daar een voorbeeld voor hebt>
Kijk eens naar het aantal religieuze partijen in NL
bijvoorbeeld.
  zaterdag 30 juli 2011 @ 20:06:22 #40
351424 Skitzofrenix
Wat denk je wel niet?
pi_100134412
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juli 2011 19:50 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Kijk eens naar het aantal religieuze partijen in NL
bijvoorbeeld.
Oke. Maar je hebt toch ook partijen die niet religeus zijn?
  zaterdag 30 juli 2011 @ 20:46:44 #41
321874 Cucumissativus
* * * * * * * * * * * * * * *
pi_100135853
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juli 2011 16:28 schreef darpios het volgende:
Beetje stomme TT wellicht, :') maar goed. Poging to serieus topic, dus gaarne ook poging to serieuze reacties. O-)
Je mag gaan zitten waar je wilt, en dan mag je alles over je heen laten komen.

Ze vertellen verhalen, vaak met een dubbele boodschap, dan gaan ze zingen waarbij de pastoor soms solo gaat. Je krijgt halverweg een hostie, je moet dan in de rij lopen, daarna zullen ze met een collecteschaal (die je moet doorgeven) of een zak langs de zitplaatsen gaan. Wat je geeft mag je zelf weten.
In sommige kerken worden ook de doden omgeroepen, of de mensen die snel dood zullen gaan. De familie zit dan ook in de kerk.... dus lachen om rare namen enzo is niet zo gepast.

Verder is het vrij saai, en zul je blij zijn dat na een uurtje afgelopen is.
  zaterdag 30 juli 2011 @ 21:23:40 #42
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100137202
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juli 2011 20:06 schreef Skitzofrenix het volgende:

[..]

Oke. Maar je hebt toch ook partijen die niet religeus zijn?
Nee maar dat vroeg je niet, nu ken ik ook nog genoeg kerken waar ze je zeer dringend adviseren om CU te stemmen zoals SGP compleet gestoeld is op de strengste kerken zoals hersteld nederlands hervormd of de gereformeerde gemeente (zwarte kousenkerk).

Er is dus welzeker politieke invloed door kerkgemeenschappen en ze hebben ook een zekere macht. Dat blijkt wel in NL gelukkig hier nog niet zo erg als in de vs maar toch.
pi_100139443
Als ik jou was zou ik naar de baptistenkerk gaan. Dat is minder stijf en waarschijnlijk minder bejaarden
  zaterdag 30 juli 2011 @ 22:24:26 #44
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_100139836
Gewoon om 10 uur als die egoïsten hun harde bel luiden, dan kan je daar lekker naast 80-jarige opaatjes en omaatjes zitten en zeggen dat abortus moord is.
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
  zaterdag 30 juli 2011 @ 22:34:31 #45
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_100140180
quote:

[..]

zoiets?
http://www.godhatesfags.com/ O-)

[ Bericht 6% gewijzigd door rechtsedirecte op 30-07-2011 23:13:36 ]
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
  zaterdag 30 juli 2011 @ 22:35:41 #46
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_100140223
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juli 2011 22:14 schreef AvecLeCoeur het volgende:
Als ik jou was zou ik naar de baptistenkerk gaan. Dat is minder stijf en waarschijnlijk minder bejaarden
inderdaad, valt mij op dat de kerken die deze stroming aanhangen nog altijd ramvol zitten met jongeren
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
pi_100140571
De Rooms-Katholieke kerk is vooral traditioneel/ceremonieel en over de hele wereld houden ze in principe dezelfde preek. Naar mijn mening zijn deze diensten oppervlakkig wat preken betreft. De diensten duren ongeveer 30 á 40 minuten. Het draait er hier volgens mij vooral om dat men de hostie neemt, rooms-katholieken geloven namelijk dat die hostie letterlijk het lichaam van Christus is - ik raad je dan ook aan níet de hostie aan te nemen, maar dit aan je voorbij laat gaan...

De Protestante kerken [die overigens véél stromingen kennen] zijn vooral gericht op het zingen van psalmen en het houden van diepgaandere en lange preken, is mijn indruk. Ze zijn ook per gemeente verschillende, er heerst wat dat betreft geen eenheid. De diensten duren ongeveer 60 tot 90 minuten.

De Evangelische kerken [die overigens ook veel stromingen kennen] zijn voornamelijk gericht op het zingen en loven van Jezus Christus, net zoals de preken. Hier zul je overigens ook de meeste jongeren vinden en naar mijn mening zijn deze kerken over het algemeen het gezelligst. De dienst die ik toentertijd bij een evangelische kerk heb bezocht duurde zo'n 120 minuten, zelfs een keer 150 minuten.

Persoonlijk raad ik de Evangelische kerk aan om een goede eerste indruk te kunnen krijgen, als zou het je wel enigszins kunnen afschrikken hoe mensen soms opgaan in hun loven van God. Bij de Rooms-Katholieke kerk en de Protestante kerken zijn ze daar véél terughoudender in.
pi_100142312
Je bent werkelijk gestoord als je naar de kerk gaat voor ''de fun''.

Maar om te antwoorden op je vragen;

Meestal (niet altijd) begint een zondag dienst/mis in een katholieke kerk om 10.30 uur en is meestal om 12 uur, of iets later afgelopen, zo is het tenminste bij mijn kerk, maar je kunt meestal op de deur kijken voor de ''openingstijden''. Aangezien je nog ontwetene bent met het kerkgebeuren, zou ik als ik jou was gelijk voor de katholieke kerk gaan, dat is erg Christelijk traditioneel. Misschien steek je erg nog iets van op :) En geloof me, dat doe je, ik weet zeker dat je er de rest van je leven nog profijt van gaat hebben, mits je een aantal diensten bijwoont! :D

Natuurlijk zijn er in een kerk meestal mensen met een wat oudere leeftijd, maar je vind er ook gezinnen met kinderen, en zelfs pubers die op eigen initiatief naar de kerk gaan.

Je kunt ook van te voren even de pastoor aanspreken, en hem vertellen dat je je interesseert voor het geloof, en dat je het leuk zou vinden om een dienst bij te wonen, dat vind die man hartstikke leuk en dan heb je toch iemand gesproken in de kerk.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_100142476
In een protestantse kerk begint de dienst 's ochtends vaak om 10.00 of om 9.30 en is die ongeveer 11.15 uur afgelopen (als die om 10.00 begint ;))

Verder hoef je geen speciale kleding aan :p Gewoon een beetje netjes, niets bijzonders :)
En bij ons worden er altijd 3 collectes gehouden, voor een goed doel of voor de dominee of voor de kerk zelf. Maar als je niet wilt dan geef je het zakje gewoon door!

Ben benieuwd hoe je het vond en wat voor kerk het is!
pi_100142518
quote:

Er zit nml. een kerk hier vlak bij (wel naast een bejaardencentrum, dat wel), maar ik weet echt bij god niet wat er zich van binnen allemaal afspeelt en wil het gewoon een keer bijwonen. :s)
Wat voor kerk is dat?
Rooms,evangelisch, protestants?
Life is Music
pi_100143750
quote:
Moet ik reserveren van tevoren of kan ik zo als vreemde naar binnen lopen?
Reserveren is alleen noodzakelijk bij de echt drukbezochte kerken. Als je zeker wilt zijn kun je het beste even met de pastor bellen. De kaarten kun je meestal 1 dag van te voren al afhalen. Minder drukke kerken hebben ook kaarten aan de deur, maar dan weet je natuurlijk niet welke plaatsen je krijgt. Kan dus zijn dat je dan op het balkon moet zitten.
Wie zijn doel voorbijstreeft, mist het evenzeer als hij, die het niet bereikt
pi_100143934
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2011 00:06 schreef hetizmij het volgende:

[..]

Reserveren is alleen noodzakelijk bij de echt drukbezochte kerken. Als je zeker wilt zijn kun je het beste even met de pastor bellen. De kaarten kun je meestal 1 dag van te voren al afhalen. Minder drukke kerken hebben ook kaarten aan de deur, maar dan weet je natuurlijk niet welke plaatsen je krijgt. Kan dus zijn dat je dan op het balkon moet zitten.
huh? Ik weet niet naar wat voor kerk jij gaat? Maar bij ons kan je altijd zo naar binnen lopen hoor :) En ik ken geen 1 kerk waar je wel voor moet reserveren.
pi_100144273
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2011 00:10 schreef zakpatat90 het volgende:

[..]

huh? Ik weet niet naar wat voor kerk jij gaat? Maar bij ons kan je altijd zo naar binnen lopen hoor :) En ik ken geen 1 kerk waar je wel voor moet reserveren.
Ook ik ken geen enkele kerk waar je moet reserveren en ik heb best veel kerken bezocht tijdens een dienst. Zelfs overvolle kathedralen niet...
pi_100144695
Je kunt de kaarten afhalen bij de freerecordshop :')
  zondag 31 juli 2011 @ 01:18:21 #55
271665 08gnoT.
Mwoooaahhh!!
pi_100145953
Ik ben eens de kerk uit gezet omdat ik te hard zong ;( :') (katholieke basisschool)

Dus TS; zachtjes aan.
[PAINT] Wat gebeurt er bij de formaties #1 -- #2 -- #3 -- #4 -- #5 -- #6 -- #7 -- #8 -- #9 -- #10
Steun de strijd voor een indianenforum!
pi_100148379
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2011 00:06 schreef hetizmij het volgende:

[..]

Geoden garp

@TS:
Vergeet je rolletje pepermunt niet mee te nemen als je beslist om te gaan :')
  zondag 31 juli 2011 @ 04:12:58 #57
209973 Slickk
Flügeldrinkprivéles
pi_100148438
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juli 2011 22:45 schreef Dolichologofobie het volgende:
De Rooms-Katholieke kerk is vooral traditioneel/ceremonieel en over de hele wereld houden ze in principe dezelfde preek. Naar mijn mening zijn deze diensten oppervlakkig wat preken betreft. De diensten duren ongeveer 30 á 40 minuten. Het draait er hier volgens mij vooral om dat men de hostie neemt, rooms-katholieken geloven namelijk dat die hostie letterlijk het lichaam van Christus is - ik raad je dan ook aan níet de hostie aan te nemen, maar dit aan je voorbij laat gaan...
Het is 'gebruikelijk' dat mensen die niet gelovig zijn / ander geloof dan Rooms-Katholiek niet in de rij gaan staan voor een hostie, oftewel dat ze tijdens dat moment blijven zitten/staan. Het verschilt behoorlijk per kerk wat gebruikelijk is - de ene pastoor houdt een serieuze preek, de ander verzint een leuk verhaal waarin de kern van het verhaal sterker overkomt en de preek eigenlijk effectiever is waar mensen om moeten lachen. Ik heb een aantal keren met de pastoor hier in de kroeg zitten bier drinken, paar jaar daarvoor met andere pastoor had je dat niet voor kunnen stellen. :)

Het grote verschil in de inrichting van kerken tussen verschillende christelijke geloven is vaak dat bepaalde kerken nogal 'somber' zijn ingericht - geen beelden en dergelijke.

Volgens mij kun je prima binnenlopen tijdens een mis, je kunt weinig fout doen. Ik vond het altijd heel erg saai, maar goed.
pi_100150204
Een hostie is niet echt lekker.
- verwijderd door admin -
pi_100150790
quote:
6s.gif Op zondag 31 juli 2011 09:45 schreef groenen het volgende:
Een hostie is niet echt lekker.
Inderdaad, die dingen plakken drie uur later nog tegen je gehemelte aan.
pi_100151055
Als je gaat, ga dan naar een katholieke mis, en dan het liefst een kerk waar ook nog een goed koor is (meestal de kathedralen lijkt me). Niet zo'n sompere protestantse mis aub :')
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  zondag 31 juli 2011 @ 13:16:14 #61
198127 Miss_paraplu
hmzzzzzzzzzzz
pi_100154100
Jaren geleden kwam ik nog wel eens in een gereformeerde kerk, (ouders die gelovig zijn , en vroeger mee moeten na de kerk)
Dienst begon om half 10. Dan ga je eerst zingen, een psalm, daarna worden de 10 geboden voorgelezen, daarna weer zingen. Dan bidden ( lang gebed), dan weer stukje uit de bijbel lezen, en daarna weer een psalm zingen, dan de eeuwig lang durende preek. En dan is idd een rol pepermunt of wat dan ook handig. Daarna weer zingen, collecte, en dan werd er nog wat verteld, dan nog een keer gebed, en dan hèhè anderhalf uur later, was het voorbij.
Godzijdank ga ik al jaren niet meer heen.. maar dit is wat ik me nog kan herinneren..
Waarom altijd maar meteen de makkelijke weg kiezen? Als je wat langer nadenkt, kom je misschien tot een verstandigere conclusie..
pi_100154529
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2011 10:58 schreef bijdehand het volgende:
Als je gaat, ga dan naar een katholieke mis, en dan het liefst een kerk waar ook nog een goed koor is (meestal de kathedralen lijkt me). Niet zo'n sompere protestantse mis aub :')
Een protestantse mis? Dat gaat sowieso niet lukken, de protestanten doen niet aan missen.
pi_100154531
quote:
10s.gif Op zondag 31 juli 2011 04:12 schreef Slickk het volgende:

[..]

Volgens mij kun je prima binnenlopen tijdens een mis, je kunt weinig fout doen. Ik vond het altijd heel erg saai, maar goed.
Daarom raad ik ook een Evangelische kerk aan en niet een Rooms-Katholieke kerk, omdat de evangelische kerken veel leuker en interessanter [warmer vooral] zijn.

Overigens zijn er in kathedralen niet per se een koor, ik heb in ieder geval in geen enkele kathedraal meegemaakt dat er een koor zong. In kloosters daarentegen zingen de monniken/zusters wel, maar natuurlijk niet als koor. Al zijn er wel kloosters waar ze gregoriaans zingen, erg mooi!
pi_100154835
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2011 10:58 schreef bijdehand het volgende:
Een protestantse mis in een kathedraal :D
pi_100155160
En TS, Hoe was het in het huize des gods? >:)
  zondag 31 juli 2011 @ 14:55:31 #66
349538 Anno2012
Het is toch ongelofelijk man!
pi_100157024
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2011 13:53 schreef Haasbeuntje het volgende:
En TS, Hoe was het in het huize des gods? >:)
Hij is nu gehersenspoeld en is meteen gaan werken bij de kindercreche.
Paardelul !!!
pi_100158499
quote:
10s.gif Op zondag 31 juli 2011 13:31 schreef sigme het volgende:

[..]

Een protestantse mis? Dat gaat sowieso niet lukken, de protestanten doen niet aan missen.
Of hoe ze dat dan ook noemen ;)
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_100160003
TS is ten prooie gevallen aan de leden des kerk ;( RIP aan de nabestaanden
There are only 151 Pokémon.
  zondag 31 juli 2011 @ 16:32:25 #69
203089 Scuidward
pi_100160052
Mijn vader ging vroeger altijd achterin de kerk slapen met zijn broers.

Als dat mag moet het haast wel goed zijn gegaan met TS :P
pi_100160258
ik heb ooit ook een kerk bezocht tijdens een dienst. je kan er gewoon in en niemand zal op je letten, denk ik :P.
dehket, ya3ni hassat hawak!
  zondag 31 juli 2011 @ 18:03:33 #71
290504 Bert_de_Näölerd
Het waait best wel hard hier.
pi_100163035
Hangt er vanaf welke richting.
Ga je Hervormd dan sta je binnen een klein uurtje weer buiten en weet je dat je in de Hemel zal komen.
Ga je naar de bevindelijke dan zul je zo'n 2 uur zitten en weet je dat zult branden in de buitenste duisternis.
Ga je naar de moskee dan leer je dat je als martelaar 72 maagden zult krijgen. hou er rekening mee dat ze in het islamitische paradijs (de tuinen) zich ontlasten door te boeren.
Ga je naar de katholieke kerk dan loop je kans om genaaid, zo niet afgetrokken te worden.
  maandag 1 augustus 2011 @ 16:22:52 #72
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_100197084
als het goed is staat er een bord voor de deur met wanneer het mis is. nou dan loop je op die tijd gewoon binnen en je gaat ergens zitten :)
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_100204010
TS is niet gegaan en schaamt zich?

We willen nu toch wel graag een update over je bevindingen TS :P
There are only 151 Pokémon.
pi_100204113
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2011 15:42 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Of hoe ze dat dan ook noemen ;)
Dat heet gewoon een dienst. :Y
"If a kid asks where rain comes from, I think a cute thing to tell him is God is crying. And if he asks why God is crying, another cute thing to tell him is; Probably because of something you did." - Stages in Indonesië
pi_100225626
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2011 19:39 schreef Eenskijken het volgende:
TS is niet gegaan en schaamt zich?

We willen nu toch wel graag een update over je bevindingen TS :P
Ik ben niet gegaan omdat ik uit wilde slapen. :') Misschien dat ik binnenkort wel ff heen ga. :Y O-)
pi_100230503
kerk is kut
* Verwijderd *
pi_100231911
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 10:41 schreef darpios het volgende:

[..]

Ik ben niet gegaan omdat ik uit wilde slapen. :') Misschien dat ik binnenkort wel ff heen ga. :Y O-)
Protestante kerken hebben ook 's avonds een dienst. In meer Rooms-Katholieke landen hebben Rooms-Katholieke kerken ook 's avonds meerdere malen een dienst, maar hoe dat in Nederland is weet ik niet.
pi_100240691
Wat je zou kunnen proberen is op een open dag eens een kerk binnen te lopen. Zo is de Plechelmus basiliek in Oldenzaal een hele mooie, grote kerk die elke zaterdagmiddag na 13.00 uur is opengesteld voor publiek. Je kan dan vrij binnen lopen en de kunstwerken en architectuur bekijken, een kaarsje opsteken als je wilt en gewoon eens zitten om de sfeer op te snuiven. Er is dan verder geen mis of iets dergelijks.

Wat ook laagdrempelig is, is op een nightfever-avond de kerk binnen gaan. Dat zijn avonden die ze hier in de regio organiseren om met name jongeren kennis te laten maken met de (katholieke) kerk. De kerk is dan versierd, er zijn overal kaarsjes (ook buiten) en binnen is een jongerenkoor dat zingt, enkele pastoraal werkers waar je vragen aan kan stellen of mee in discussie kan en andere belangstellenden.

Verder: als je een mis of dienst bij wilt wonen kun je inderdaad op of naast de deur van de betreffende kerk zien hoe laat deze begint. Sommige kerken (met name de streng gereformeerde kerken) zijn minder blij met 'vreemden' die willen komen kijken. Deze herken je aan alle mensen in driedelig zwart met hoedje en zwarte kousen die er elke zondag heen gaan. Zo'n kerk zou ik dan ook niet kiezen. Zelf ben ik katholiek opgevoed en voel ik meer voor de katholieke tradities; zang (soms latijn, kan erg mooi zijn), kunst (beelden en schilderijen overal) en indrukwekkende rituelen. De mooiste periode om naar de kerk te gaan vind ik eigenlijk rond kerst, en met name de mis op kerstavond. Dan zit de kerk ook echt vol en worden er mooie liedjes gezongen. Op dergelijke momenten vind ik het haast jammer dat ik er niet in geloof :P Wanneer de missen of diensten rond kerstmis zijn staat trouwens rond die tijd meestal in de (lokale) krant.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_100244231
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2011 10:39 schreef loeki_de_leeuw het volgende:

[..]

Inderdaad, die dingen plakken drie uur later nog tegen je gehemelte aan.
Dat hangt van je techniek af. :Y De kunst is om hem meteen te bevochtigen en dan kun je het papje makkelijk doorslikken. Ik moet altijd snel zijn, zing een paar keer per jaar in de kerk met mijn koor en krijgt altijd als één van de laatste de hostie. Dus net tijd genoeg om het ding af te slikken voor ik moet zingen. _O-
Er is ook verschil in hosties. Je hebt van die dikke vieze bruine plakken. :{w En van die lekkere dunne witte snoeppapier-like dingen. :9

Ow, en noooooooit op bijten! :o Want dan bijt je op het kindje Jezus. :'( Bizar, ik geloof niet dat zo'n papieren ding het lichaam van Christus is, maar ik zal never nooit niet bijten op een hostie. :@

quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 10:41 schreef darpios het volgende:

[..]

Zou ik zeker doen. :Y Het kan nooit kwaad je wereld te verbreden en een keer een dienst mee te maken. Ken je niemand die gelovig is? Want dan zou je met hen mee kunnen gaan en leiden zij je door de dienst heen. Al is 'volgen wat de anderen doen' ook al een goed begin. :P
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_101579850
Was het maar zo. Die diensten duren gewoon anderhalf uur, tenzij je op een doordeweekse dag gaat. Ben een paar jaar misdienaar geweest, snap achteraf niet hoe ik dat heb kunnen doen. Mja, die katholieke kerk is sowieso al afgeschreven bij mij. *Mijn hele familie is katholiek..maar dat maakt niet uit..no hard feelings*
  maandag 5 september 2011 @ 05:54:07 #81
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Stop de wapenlobby. Vrede!
pi_101581853
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juli 2011 16:57 schreef Daniel1976 het volgende:
Als je naar een kerk toegaat, ga dan naar een rooms katholieke.

Protestantse diensten zijn saaiiiii.
Dit. :D

Moskee is natuurlijk nog beter. :)
pi_101582002
Geen idee.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_101582129
Ik ben vroeger opgevoed met de "beat" mis. Met bandje en jankende gitaren enzo en een pastoor die de bijbelse teksten in normaal nederlands vertaald had. Zelfs een jaar misdienaar geweest, wat erg leuk was. we mochten de klokken gaan luiden en dan a la andre van duin aan het touw hangen, en stiekum ook een slokje wijn proeven die trouwens met water aangelengd werd
Toch daarna nooit meer naar de kerk geweest. Totaal atheistisch, hoogstens voor begravenissen
Grote talenten weten wanneer ze moeten stoppen
pi_101582181
Op zich lijkt me dat wel tof een beat mis :Y
Ik heb geen enkele behoefte om naar een kerk te gaan maar zoiets zou ik nog wel eens willen zien :Y

Afgelopen vakantie een kerkdienst uitgezeten vanwege een begrafenis. Was iets preotestants. Ik moest misschien wel het ergste huilen om het onpersoonlijke gedrag van die pleurisdominee :Y
Juin uit Eigen Tuin!
pi_101582435
quote:
maar ik weet echt bij god niet wat er zich van binnen allemaal afspeelt
Leuk gevonden.
Je kan er trouwens gewoon binnenlopen en je hoeft niks te doen als je dat niet wilt.
pi_101582532
Protestantse kerkdienst:
Pak bij binnenkomst (soms delen ze ze uit) zo'n blaadje mee met wat er die dienst gaat gebeuren. Daar staan de psalmen in die ze zingen met tekst en melodie, e.d. De gebruikelijke rituelen (sommige gebeden die hardop met zn allen uitgesproken worden bijv) staan er niet in.

Verder is het veel staan, zitten, staan en zitten etc want dan moet je zitten, bij die psalm/gebed moet je staan etc. :') Zal wel zo zijn om de mensen wakker te houden. Op een gegeven moment gaan de kinderen weg naar de kindernevendienst waarna het nog net een pietsje saaier wordt tot ze terugkomen. En nadat ze terug zijn komt er ergens nog een zakje door de kerk heen waar je geacht wordt wat muntgeld in te gooien voor één of ander goed doel. Meestal zijn het twee zakjes trouwens. Mijn grootouders zorgen ook dat ze altijd vier losse euro's mee hebben (twee voor elk).

In mijn ervaring is het grootste deel van het publiek oud, met een kleiner deel 30-40 +eventuele kinderen. Meestal kun je er gewoon heen, bij gaan zitten en niemand die het ziet. In een hele kleine gemeente val je misschien wel op, maar meestal hoef je je daar niet druk om te maken.
Chocoladetaartjes.
Op donderdag 25 juli 2013 18:44 schreef trovey het volgende: Evert, de vrouwelijke versie. :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')