Betalen?quote:Op zaterdag 30 juli 2011 16:33 schreef detulp050 het volgende:
Het is net als bij Disneyland Parijs, er zijn echter twee verschillen.
1. Bij Disneyland moet je vooraf betalen, bij de kerk tijdens of na.
2. In Disneyland lopen de verzonnen figuren rond (althans acteurs in pakken), in de kerk wordt er alleen over gezongen.
Ze geven een mandje door waar je 'vrijwillig' geld in mag stoppen. Als je dat niet doet wordt je ritueel geofferd.quote:
"Na het voorspel."quote:Op zaterdag 30 juli 2011 16:39 schreef Spouwerranger het volgende:
Het varieert per kerk geloof ik, maar meestal rond een uur of 9. Anders vraag het aan de dominee of priester of hoe die druiloor ook heet, hoe laat het begint.
hahahaha.. Ik vind de kerk vooral saai. Heel saai. Maar zo'n Amerikaanse kerk die je films ziet (waar ze juist heel vrolijk zingen) lijkt me wel leuk om 1x bij te wonen. Bestaat zoiets wel in NL?quote:Op zaterdag 30 juli 2011 16:39 schreef Kirov het volgende:
Vlucht nu het nog kan! Het is pure hel, de eerste 5 minuten denk je van het gaat nog wel en daarna wil je van dat balkon in de kerk af springen.
Er zitten voor zover ik weet twee kerken behoorlijk vlakbij. Zo'n mooi groot kerkgebouw naast een bejaardencentrum en nog een baptistenkerk verder op.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 16:40 schreef Quickie_Brat het volgende:
Ik heb zelf jaren terug eens wat diensten bijgewoond van een gereformeerde kerk. Ook uit belangstelling. Een kerk in Arnhem en een in Amersfoort. In Arnhem was het erg rustig, een handjevol mensen waren er (was op zondagmorgen om 11 uur meen ik). Van iets oudere leeftijd wel, maar er was ook een gezin met jonge kinderen.
In de kerk in Amersfoort was het stampvol! Echt elke stoel was bezet, veel mensen moesten zelfs staan. De mensen daar waren vrij jong. Veel twintigers en dertigers. Iedereen leek elkaar ook te kennen, de sfeer daar was eigenlijk best gemoedelijk en gezellig.
Tijdens de dienst wordt natuurlijk het woord van God gepredikt, vaak worden hedendaage situaties ter illustratie gebruikt. En er wordt gezongen ja, maar daar hoef je niet aan mee te doen.
Qua kleding maakt het geen drol uit, zolang je medemens er geen aanstoot aan neemt is het prima. Ik zou geen t-shirt met "Heil Satan" aantrekken ofzo. Maar gewoon in jeans met een shirt is prima. Hangt ook erg van de kerk af waar je heengaat natuurlijk
.
Post je bevindingen! Ik ben benieuwd hoe je het vindt
Ja, vast wel. Ik heb ooit eens een documentaire gezien over zo'n gospelkerk ergens in de bijlmer.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 16:45 schreef Skitzofrenix het volgende:
[..]
hahahaha.. Ik vind de kerk vooral saai. Heel saai. Maar zo'n Amerikaanse kerk die je films ziet (waar ze juist heel vrolijk zingen) lijkt me wel leuk om 1x bij te wonen. Bestaat zoiets wel in NL?
Evangelisch, Gospel, Opwekking, dat soort dingen zijn altijd erg vrolijk.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 16:45 schreef Skitzofrenix het volgende:
[..]
hahahaha.. Ik vind de kerk vooral saai. Heel saai. Maar zo'n Amerikaanse kerk die je films ziet (waar ze juist heel vrolijk zingen) lijkt me wel leuk om 1x bij te wonen. Bestaat zoiets wel in NL?
Heb je ook enig idee welke godsdienst huist in het mooie grote gebouw naast de bejaarden?quote:Op zaterdag 30 juli 2011 16:46 schreef darpios het volgende:
[..]
Er zitten voor zover ik weet twee kerken behoorlijk vlakbij. Zo'n mooi groot kerkgebouw naast een bejaardencentrum en nog een baptistenkerk verder op.
Ik heb werkelijk geen flauw idee.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 16:47 schreef sigme het volgende:
[..]
Heb je ook enig idee welke godsdienst huist in het mooie grote gebouw naast de bejaarden?
Is meestal wel af te leiden aan de bouwstyle. Katholiek is met veel en groot en protestant is meestal een vrij simpel gebouw. Heb je ook nog andere variaties, maar dat weet ik dan weer nietquote:
Wat je kan verwachten hangt af van godsdienst en gemeente.quote:
Dan denk ik katholiek. Echt een typische kerk, zeg maar. En aardig groot.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 16:50 schreef Spouwerranger het volgende:
[..]
Is meestal wel af te leiden aan de bouwstyle. Katholiek is met veel en groot en protestant is meestal een vrij simpel gebouw. Heb je ook nog andere variaties, maar dat weet ik dan weer niet
Het is een weinig bruikbaar criterium; in het noorden staan gróte kerken die er heel kerks uitzien, maar natuurlijk niet pááps zijn. In welk deel van het land woon je?quote:Op zaterdag 30 juli 2011 16:52 schreef darpios het volgende:
[..]
Dan denk ik katholiek. Echt een typische kerk, zeg maar. En aardig groot.
Woon jij toevallig in Brabant of Limburg, want daar is het overgrote deel katholiek. Maar dan zal het wel katholiek zijn.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 16:52 schreef darpios het volgende:
[..]
Dan denk ik katholiek. Echt een typische kerk, zeg maar. En aardig groot.
Noorden idd.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 16:53 schreef sigme het volgende:
[..]
Het is een weinig bruikbaar criterium; in het noorden staan gróte kerken die er heel kerks uitzien, maar natuurlijk niet pááps zijn. In welk deel van het land woon je?
Dan is de kans groot dat het iets protestants is. Dat is inderdaad een stuk minder frivool dan papen. Papen doen kunstjes met mannen in jurken en mooi zingen, protestanten preken hel en verdoemenis met een zo uitgestreken mogelijk smoelwerk, en als je het treft dan zingen ze op hele noten. Dat moet je eens gehoord hebben om te weten wat dat is, maar het is ook wel een soort van spectaculairquote:
Dat was vroeger wel zoja, in de middeleeuwen. Nu niet meer.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 16:49 schreef DeRakker. het volgende:
Bah kerken![]()
Het symbool van machtsmisbruik.
nog steeds wel.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 17:10 schreef Skitzofrenix het volgende:
[..]
Dat was vroeger wel zoja, in de middeleeuwen. Nu niet meer.
Pcies, papen hebben tenminste nog een beetje gevoel voor rituelen en ze maken er een leuke voorstelling van.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 17:01 schreef sigme het volgende:
[..]
Dan is de kans groot dat het iets protestants is. Dat is inderdaad een stuk minder frivool dan papen. Papen doen kunstjes met mannen in jurken en mooi zingen, protestanten preken hel en verdoemenis met een zo uitgestreken mogelijk smoelwerk, en als je het treft dan zingen ze op hele noten. Dat moet je eens gehoord hebben om te weten wat dat is, maar het is ook wel een soort van spectaculair.
Ga gewoon even kijken hoe laat de dienst is. Je mag er gewoon binnenlopen en ze bijten heus niet. Overigens kan je ook zonder dat er dienst is wel even voelen of de deur open is, een huis gods hoort open te zijn. Dan mag je gewoon binnenlopen. Kan je in elk geval even kijken.
Als er schilderijen hangen en beeldjes staan zijn ze katholiek.
Ik ben er nog niet helemaal uit of ik ook daadwerkelijk heen ga, maar ik zit het te overwegen.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 17:19 schreef BrandX het volgende:
Leuk topic en goed idee, TS.
Laat je ons weten wat je er van vond? Ben nieuwsgierig naar je ervaringen.
Mag ik vragen of je daar een voorbeeld voor hebt>quote:
Kijk eens naar het aantal religieuze partijen in NLquote:Op zaterdag 30 juli 2011 19:48 schreef Skitzofrenix het volgende:
[..]
Mag ik vragen of je daar een voorbeeld voor hebt>
Oke. Maar je hebt toch ook partijen die niet religeus zijn?quote:Op zaterdag 30 juli 2011 19:50 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Kijk eens naar het aantal religieuze partijen in NL
bijvoorbeeld.
Je mag gaan zitten waar je wilt, en dan mag je alles over je heen laten komen.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 16:28 schreef darpios het volgende:
Beetje stomme TT wellicht,maar goed. Poging to serieus topic, dus gaarne ook poging to serieuze reacties.
![]()
Nee maar dat vroeg je niet, nu ken ik ook nog genoeg kerken waar ze je zeer dringend adviseren om CU te stemmen zoals SGP compleet gestoeld is op de strengste kerken zoals hersteld nederlands hervormd of de gereformeerde gemeente (zwarte kousenkerk).quote:Op zaterdag 30 juli 2011 20:06 schreef Skitzofrenix het volgende:
[..]
Oke. Maar je hebt toch ook partijen die niet religeus zijn?
zoiets?quote:Op zaterdag 30 juli 2011 16:45 schreef Skitzofrenix het volgende:
[..]
inderdaad, valt mij op dat de kerken die deze stroming aanhangen nog altijd ramvol zitten met jongerenquote:Op zaterdag 30 juli 2011 22:14 schreef AvecLeCoeur het volgende:
Als ik jou was zou ik naar de baptistenkerk gaan. Dat is minder stijf en waarschijnlijk minder bejaarden
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat voor kerk is dat?quote:Op zaterdag 30 juli 2011 16:28 schreef darpios het volgende:
Er zit nml. een kerk hier vlak bij (wel naast een bejaardencentrum, dat wel), maar ik weet echt bij god niet wat er zich van binnen allemaal afspeelt en wil het gewoon een keer bijwonen.![]()
Reserveren is alleen noodzakelijk bij de echt drukbezochte kerken. Als je zeker wilt zijn kun je het beste even met de pastor bellen. De kaarten kun je meestal 1 dag van te voren al afhalen. Minder drukke kerken hebben ook kaarten aan de deur, maar dan weet je natuurlijk niet welke plaatsen je krijgt. Kan dus zijn dat je dan op het balkon moet zitten.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 16:28 schreef darpios het volgende:
Moet ik reserveren van tevoren of kan ik zo als vreemde naar binnen lopen?
huh? Ik weet niet naar wat voor kerk jij gaat? Maar bij ons kan je altijd zo naar binnen lopen hoorquote:Op zondag 31 juli 2011 00:06 schreef hetizmij het volgende:
[..]
Reserveren is alleen noodzakelijk bij de echt drukbezochte kerken. Als je zeker wilt zijn kun je het beste even met de pastor bellen. De kaarten kun je meestal 1 dag van te voren al afhalen. Minder drukke kerken hebben ook kaarten aan de deur, maar dan weet je natuurlijk niet welke plaatsen je krijgt. Kan dus zijn dat je dan op het balkon moet zitten.
Ook ik ken geen enkele kerk waar je moet reserveren en ik heb best veel kerken bezocht tijdens een dienst. Zelfs overvolle kathedralen niet...quote:Op zondag 31 juli 2011 00:10 schreef zakpatat90 het volgende:
[..]
huh? Ik weet niet naar wat voor kerk jij gaat? Maar bij ons kan je altijd zo naar binnen lopen hoorEn ik ken geen 1 kerk waar je wel voor moet reserveren.
Geoden garpquote:Op zondag 31 juli 2011 00:06 schreef hetizmij het volgende:
[..]
Reserveren is alleen noodzakelijk bij de echt drukbezochte kerken. Als je zeker wilt zijn kun je het beste even met de pastor bellen. De kaarten kun je meestal 1 dag van te voren al afhalen. Minder drukke kerken hebben ook kaarten aan de deur, maar dan weet je natuurlijk niet welke plaatsen je krijgt. Kan dus zijn dat je dan op het balkon moet zitten.
Het is 'gebruikelijk' dat mensen die niet gelovig zijn / ander geloof dan Rooms-Katholiek niet in de rij gaan staan voor een hostie, oftewel dat ze tijdens dat moment blijven zitten/staan. Het verschilt behoorlijk per kerk wat gebruikelijk is - de ene pastoor houdt een serieuze preek, de ander verzint een leuk verhaal waarin de kern van het verhaal sterker overkomt en de preek eigenlijk effectiever is waar mensen om moeten lachen. Ik heb een aantal keren met de pastoor hier in de kroeg zitten bier drinken, paar jaar daarvoor met andere pastoor had je dat niet voor kunnen stellen.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 22:45 schreef Dolichologofobie het volgende:
De Rooms-Katholieke kerk is vooral traditioneel/ceremonieel en over de hele wereld houden ze in principe dezelfde preek. Naar mijn mening zijn deze diensten oppervlakkig wat preken betreft. De diensten duren ongeveer 30 á 40 minuten. Het draait er hier volgens mij vooral om dat men de hostie neemt, rooms-katholieken geloven namelijk dat die hostie letterlijk het lichaam van Christus is - ik raad je dan ook aan níet de hostie aan te nemen, maar dit aan je voorbij laat gaan...
Een protestantse mis? Dat gaat sowieso niet lukken, de protestanten doen niet aan missen.quote:Op zondag 31 juli 2011 10:58 schreef bijdehand het volgende:
Als je gaat, ga dan naar een katholieke mis, en dan het liefst een kerk waar ook nog een goed koor is (meestal de kathedralen lijkt me). Niet zo'n sompere protestantse mis aub
Daarom raad ik ook een Evangelische kerk aan en niet een Rooms-Katholieke kerk, omdat de evangelische kerken veel leuker en interessanter [warmer vooral] zijn.quote:Op zondag 31 juli 2011 04:12 schreef Slickk het volgende:
[..]
Volgens mij kun je prima binnenlopen tijdens een mis, je kunt weinig fout doen. Ik vond het altijd heel erg saai, maar goed.
Een protestantse mis in een kathedraalquote:Op zondag 31 juli 2011 10:58 schreef bijdehand het volgende:
Als je gaat, ga dan naar een katholieke mis, en dan het liefst een kerk waar ook nog een goed koor is (meestal de kathedralen lijkt me). Niet zo'n sompere protestantse mis aub
Hij is nu gehersenspoeld en is meteen gaan werken bij de kindercreche.quote:Op zondag 31 juli 2011 13:53 schreef Haasbeuntje het volgende:
En TS, Hoe was het in het huize des gods?
Of hoe ze dat dan ook noemenquote:Op zondag 31 juli 2011 13:31 schreef sigme het volgende:
[..]
Een protestantse mis? Dat gaat sowieso niet lukken, de protestanten doen niet aan missen.
Dat heet gewoon een dienst.quote:
Ik ben niet gegaan omdat ik uit wilde slapen.quote:Op maandag 1 augustus 2011 19:39 schreef Eenskijken het volgende:
TS is niet gegaan en schaamt zich?
We willen nu toch wel graag een update over je bevindingen TS
Protestante kerken hebben ook 's avonds een dienst. In meer Rooms-Katholieke landen hebben Rooms-Katholieke kerken ook 's avonds meerdere malen een dienst, maar hoe dat in Nederland is weet ik niet.quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 10:41 schreef darpios het volgende:
[..]
Ik ben niet gegaan omdat ik uit wilde slapen.Misschien dat ik binnenkort wel ff heen ga.
![]()
Dat hangt van je techniek af.quote:Op zondag 31 juli 2011 10:39 schreef loeki_de_leeuw het volgende:
[..]
Inderdaad, die dingen plakken drie uur later nog tegen je gehemelte aan.
Zou ik zeker doen.quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 10:41 schreef darpios het volgende:
[..]
Ik ben niet gegaan omdat ik uit wilde slapen.Misschien dat ik binnenkort wel ff heen ga.
![]()
Dit.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 16:57 schreef Daniel1976 het volgende:
Als je naar een kerk toegaat, ga dan naar een rooms katholieke.
Protestantse diensten zijn saaiiiii.
Leuk gevonden.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 16:28 schreef darpios het volgende:
maar ik weet echt bij god niet wat er zich van binnen allemaal afspeelt
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |