Ik denk dat iedereen dat wel eens heeft, alleen in mijn werkveld merk ik, dat of de grap niet gesnapt wordt of inderdaad heel persoonlijk aangetrokken wordt.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 18:43 schreef Trollscience het volgende:
Ik ben zelf ook autistisch, en soms maakt iemand een grap die helemaal niet persoonlijk is bedoelt maar die ik toch persoonlijk opvat. Ik weet niet of deze reactie helpt, maar ja.
Oh, echt? Ik speelde vanaf mijn ongeveer 4e bijna elke dag buiten met vriendinnetjes, mijn moeder zag me liever buiten dan dat ik (wat ik zelf wou) de hele dag voor de tv/in een boek zou hangen...quote:Op zaterdag 30 juli 2011 17:12 schreef Zilbudar het volgende:
[..]
Ik geloof daar niet helemaal in.
Ik weet zeker dat de meeste autisten niet van hun ouders buiten mochten spelen tot op hoge leeftijd, altijd moederskindje zijn etc.
Ik was er zelf ook een. Bij mij waren er ook autistische trekjes, totdat ik op mijn 15e dacht van: fok it, ik luister niet meer naar mijn ouders en ga lekker naar buiten.
Alle autisten die ik ken die zijn huisvogels
Mogen zelfs op hun 22e niet zomaar naar buiten
Of wil je beweren dat er ook autistische voetballers bestaan?
Voor zover ik weet is ADD/ADHD een autisme aanverwante stoornis, maar dus zeker niet hetzelfde.quote:Op zondag 31 juli 2011 00:32 schreef J0ycie88 het volgende:
ADD/ADHD komt vaak samen voor met ASS alleen je moet het niet zien als 1 en de zelfde stoornis (bron: Wikipedia en een aantal boeken die ik hier thuis heb).
Vind het niet goed dat hier word vermeld dat ADD/ADHD een ASS is. Want dat geeft een verkeerd beeld.
Hoe je met een autist omgaat is heel verschillend, want ieder heeft zo zijn eigen structuur. Het belangrijkste waar je op moet letten is structuur. Veel dingen vertellen die je doet. Zodat je duidelijkheid geeft. Grapjes maken komt vaak niet goed over omdat ze dat te letterlijk zien.
Maar voor de rest is het naar mijn idee van persoon tot persoon verschillend.
Het ligt natuurlijk wel aan de autist in de zin dat als 99% van de mensen een grapje zouden snappen je het degene die het grapje maakt niet kwalijk kunt nemen dat het grapje niet begrepen wordt omdat iemand autisme heeft. Die heeft logischerwijs de verwachting dat hij duidelijk communiceert. Het is dan wel aan diegene om zich te verduidelijken, zodra blijkt dat het niet begrepen werd. Dat zou ook zo zijn als ik iemand op straat aanspreek en diegene blijkt alleen engels te spreken. Dan switch ik naar het engels, maar je kunt me moeilijk kwalijk nemen dat ik de gok nam dat iemand in nederland nederlands sprak. Dat ik niet begrepen werd ligt dan in die zin wel aan de ontvanger, die is een uitzondering. Maar het is niet zijn of haar schuld, het is gewoon iets wat pas blijkt als je begint te praten, iets wat je samen overkomt.quote:Op zondag 31 juli 2011 12:22 schreef tijnbrein het volgende:
Bij communiceren heb je een zender en ontvanger. Als de ontvanger de zender niet begrijpt of de zender de ontvanger. Aan wie ligt dat dan? De zender of de ontvanger.
NT-ers zijn heel snel geneigd om te zeggen als ze met autisten communiceren dat het aan de autist ligt en niet hun. Maar dat is natuurlijk niet zo. Als iemand je niet begrijpt dan zou je het op een andere manier moeten proberen uit te leggen.
euhm....? Ben ik nu autistisch of snap jij de nuance niet?quote:Op zondag 31 juli 2011 15:22 schreef jmex het volgende:
Dipkip schiet in de verdediging terwijl ze het eigenlijk gewoon met tijnbrein eens is
No offence, maar ik zie je welgeteld 3 speculaties aanbrengen die ik nergens terugvind in de post van Dipkip.quote:Op zondag 31 juli 2011 15:40 schreef jmex het volgende:
Je vergeet dat er een (negatief) waarde oordeel aan een labeltje (in dit geval autisme) gegeven wordt
degene met het labeltje is in de minderheid, dus minder
dat zie je ook bij de opmerking van dipkip
stijnbrein zegt iets wat gewoon klopt
maar dipkip voelt zich aangevallen, omdat ze (volgens de beredenering van stijnbrein) ineens niet verheven is boven degene met het labeltje
vervolgens nuanceert ze haar eigen bijdrage door stijnbrein gelijk te geven
waardoor de hele opmerking zinloos is
imo
Ik schiet niet in de verdediging, ik haak in op iets wat gezegd wordt met mijn eigen kijk daaropquote:Op zondag 31 juli 2011 15:22 schreef jmex het volgende:
Dipkip schiet in de verdediging terwijl ze het eigenlijk gewoon met tijnbrein eens is
die vergelijking met anders taligen die je maakte sloeg ook nergens opquote:Op zondag 31 juli 2011 15:51 schreef Dipkip het volgende:
[..]
Ik schiet niet in de verdediging, ik haak in op iets wat gezegd wordt met mijn eigen kijk daarop
Als jij denkt dat ik engelsen als minder dan mezelf zie ligt dat toch echt bij jou, en niet aan mijn post.
jij en dipkip zouden goed bij elkaar passenquote:Op zondag 31 juli 2011 15:47 schreef Wanderingwhy het volgende:
[..]
No offence, maar ik zie je welgeteld 3 speculaties aanbrengen die ik nergens terugvind in de post van Dipkip.
Daarmee kantel jij de bijdrage van Dipkip tot wat ze niet zegt en vervolgens ga je dan roepen dat haar nuancering zinloos is.![]()
Een tip: Lees wat er staat. Mocht er iets niet duidelijk zijn dan vraag je de betreffende poster om uitleg. Nu breng je een negatieve uitleg in een post en ga je daarop reageren. Niet handig...
Na een paar postjes weet jij al tot deze conclusie te komen? Als jij dat zo wilt zien mag dat hoorquote:Op zondag 31 juli 2011 16:51 schreef jmex het volgende:
[..]
jij en dipkip zouden goed bij elkaar passen
ze kan je volop manipuleren en je merkt er niks van![]()
iedereen blij
Probeer het eens.quote:Op zondag 31 juli 2011 17:00 schreef J0ycie88 het volgende:
Een grapje uitleggen aan een autist lukt nietNaja een beetje afhankelijk van het niveau, maar in de meeste gevallen blijven ze alles letterlijk opvatten.
Dat heb ik weleens geprobeerdquote:
Het kan ook liggen aan het feit dat je vrouw bent. Iedereen weet dat vrouwen geen humor hebben.quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |