abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_100132157
Ik ben zelf ook autistisch, en soms maakt iemand een grap die helemaal niet persoonlijk is bedoelt maar die ik toch persoonlijk opvat. Ik weet niet of deze reactie helpt, maar ja.
  zaterdag 30 juli 2011 @ 18:45:19 #52
4711 dolfina-chica
"klein dolfijntje"
pi_100132207
quote:
14s.gif Op zaterdag 30 juli 2011 18:43 schreef Trollscience het volgende:
Ik ben zelf ook autistisch, en soms maakt iemand een grap die helemaal niet persoonlijk is bedoelt maar die ik toch persoonlijk opvat. Ik weet niet of deze reactie helpt, maar ja.
Ik denk dat iedereen dat wel eens heeft, alleen in mijn werkveld merk ik, dat of de grap niet gesnapt wordt of inderdaad heel persoonlijk aangetrokken wordt.
zondag 19 augustus 2007 00:00 schreef Renda het volgende: Je lijkt wel te slim voor je eigen gevoel. :D
Fokbijbel!
[b]Op zondag 28 oktober 2012 12:59 schreef kwiebuske het volgende:[/b] [me=kwiebuske]zegt 'je hebt gelijk dolfie'[/me]
pi_100132260
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juli 2011 17:12 schreef Zilbudar het volgende:

[..]

Ik geloof daar niet helemaal in.

Ik weet zeker dat de meeste autisten niet van hun ouders buiten mochten spelen tot op hoge leeftijd, altijd moederskindje zijn etc.

Ik was er zelf ook een. Bij mij waren er ook autistische trekjes, totdat ik op mijn 15e dacht van: fok it, ik luister niet meer naar mijn ouders en ga lekker naar buiten.

Alle autisten die ik ken die zijn huisvogels :{
Mogen zelfs op hun 22e niet zomaar naar buiten :{

Of wil je beweren dat er ook autistische voetballers bestaan?
Oh, echt? Ik speelde vanaf mijn ongeveer 4e bijna elke dag buiten met vriendinnetjes, mijn moeder zag me liever buiten dan dat ik (wat ik zelf wou) de hele dag voor de tv/in een boek zou hangen...

En toch heb ik Asperger, en, ja, ik ben misschien een huisvogel omdat ik mezelf daar prettiger bij voel.
Ik heb exact dezelfde opvoeding gehad als mijn broertje en zusje, en zij zijn "normaal", gaan zat uit/naar buiten/enz. En ik blijf liever binnen met een goed boek o.i.d. :)
pi_100143233
Mijn autistische klasgenoot/vriendin had soms wel rare dingen.

Dan was ze melig, maar dan als ze het niet meer was had ze een hekel aan zichzelf. Ze vond dat ze niet melig mocht zijn omdat ze 'zo niet is'. Beetje jammer.
pi_100143404
topic niet gelezen, maar dit zijn mijn ervaringen met een autistische collega (heden)

- 1 opdracht tegelijk, kan zich goed focussen op een taak, maar je moet hem niet tussendoor vragen om bijvoorbeeld even iets op te ruimen, omdat hij dan niet meer weet waar hij mee bezig was.
- Lult de oren van je kop zodra hij zich vertrouwt voelt bij je, daarvoor behoorlijk verlegen :)
- Heel gedreven, je moet hem duidelijk aangeven dat het tijd is om naar huis te gaan, anders is hij om 8 uur nog bezig :D
- Naar hem luisteren en hem de tijd geven om wat te vertellen, niet over hem heen lullen ook al boeit het je niet echt. Dit geeft hem wat meer zelfvertrouwen. (in mindere mate natuurlijk ook bij 'gewone' mensen van toepassing
pi_100144627
ADD/ADHD komt vaak samen voor met ASS alleen je moet het niet zien als 1 en de zelfde stoornis (bron: Wikipedia en een aantal boeken die ik hier thuis heb).

Vind het niet goed dat hier word vermeld dat ADD/ADHD een ASS is. Want dat geeft een verkeerd beeld.

Hoe je met een autist omgaat is heel verschillend, want ieder heeft zo zijn eigen structuur. Het belangrijkste waar je op moet letten is structuur. Veel dingen vertellen die je doet. Zodat je duidelijkheid geeft. Grapjes maken komt vaak niet goed over omdat ze dat te letterlijk zien.

Maar voor de rest is het naar mijn idee van persoon tot persoon verschillend.
Je kunt tegenwoordig zoveel worden, dat ik maar gewoon blijf wie ik ben.
pi_100145753
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2011 00:32 schreef J0ycie88 het volgende:
ADD/ADHD komt vaak samen voor met ASS alleen je moet het niet zien als 1 en de zelfde stoornis (bron: Wikipedia en een aantal boeken die ik hier thuis heb).

Vind het niet goed dat hier word vermeld dat ADD/ADHD een ASS is. Want dat geeft een verkeerd beeld.

Hoe je met een autist omgaat is heel verschillend, want ieder heeft zo zijn eigen structuur. Het belangrijkste waar je op moet letten is structuur. Veel dingen vertellen die je doet. Zodat je duidelijkheid geeft. Grapjes maken komt vaak niet goed over omdat ze dat te letterlijk zien.

Maar voor de rest is het naar mijn idee van persoon tot persoon verschillend.
Voor zover ik weet is ADD/ADHD een autisme aanverwante stoornis, maar dus zeker niet hetzelfde. :Y
  zondag 31 juli 2011 @ 01:58:40 #58
103397 minthy
Lief-ish
pi_100146791
Het omgaan met mensen met autisme verschilt imo net zoveel als omgaan met mensen zonder autisme; zet er 10 van op een rij en je hebt 10 verschillende mensen. Ieder heeft een eigen karakter, aanpak en interesses. Daarnaast maakt opvoeding veel uit (qua zelfstandigheid/gesloten of open gezinsstructuur). Ik begeleid mensen die een stuk socialer doen dan ik (zijn vaak aangeleerde maniertjes maar ze werken) maar ook de zogenoemde "huismussen".

Het meest belangrijk vind ik dat je mensen met autisme blijft zien als mens en niet als autist. Ik gedraag me dan ook net zoals ik mij tegen ieder ander gedraag en pas mij niet al te veel aan. Geef hooguit wat meer duidelijkheid (vaak vragen mensen daar ook wel naar bij ons). Veel problemen bij onze bewoners worden al snel gegooid onder de noemer "autisme" maar daar ben ik het niet altijd mee eens. Vaak wel en ik ontken ook niet dat onze bewoners een stoornis hebben, maar nog vaker zijn het problemen die elk mens kan hebben, niet autisme-gerelateerd.

Kortom; wees duidelijk, maar zie de persoon niet alleen maar als autist ;)
Tante minthy!! O+
Achtbaan1 is voor mij te intens
  FOK!Fotograaf zondag 31 juli 2011 @ 07:25:43 #59
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_100149543
That's what I said... :)
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_100150642
Het belangrijkste lijkt me om gedrag niet automatisch op te vatten zoals je dat bij veel anderen zou doen. Bijvoorbeeld dat iemand je niet aankijkt en redelijk vlak (qua toon) praat zou je bij veel mensen op kunnen vatten als desinteresse, terwijl bij de autisten die ik ken dat absoluut niet zo is.

En sarcasme inderdaad. Soms een grap gewoon uitleggen als het niet uitkomt (duidelijk maken dat je een grap maakte).
pi_100152413
Mijn broertje is (niet zwaar) autistisch.
Wat mij meteen te binnen schiet is het feit dat hij totaal niet met spreekwoorden/gezegden/uitdrukkingen op kan schieten.
Voorbeeldje:
'Hij is een kleerkast' vat hij heel letterlijk op. Niet als sterke, brede, gespierde man maar echt als het ikea-exemplaar.
Iemand 'het hemd van het lijf vragen' heeft ook voor leuke situaties gezorgd..
Kortom, alles wordt héél letterlijk opgevat.
I love summer in Holland. It's my favorite week of the year.
  zondag 31 juli 2011 @ 12:22:04 #62
177652 tijnbrein
habbekrats
pi_100152618
Bij communiceren heb je een zender en ontvanger. Als de ontvanger de zender niet begrijpt of de zender de ontvanger. Aan wie ligt dat dan? De zender of de ontvanger.
NT-ers zijn heel snel geneigd om te zeggen als ze met autisten communiceren dat het aan de autist ligt en niet hun. Maar dat is natuurlijk niet zo. Als iemand je niet begrijpt dan zou je het op een andere manier moeten proberen uit te leggen.
14 SHADES OF GREY
Nothing is black or white. Nothing is wrong or right. But everything is 14 shades of grey.
pi_100157301
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2011 12:22 schreef tijnbrein het volgende:
Bij communiceren heb je een zender en ontvanger. Als de ontvanger de zender niet begrijpt of de zender de ontvanger. Aan wie ligt dat dan? De zender of de ontvanger.
NT-ers zijn heel snel geneigd om te zeggen als ze met autisten communiceren dat het aan de autist ligt en niet hun. Maar dat is natuurlijk niet zo. Als iemand je niet begrijpt dan zou je het op een andere manier moeten proberen uit te leggen.
Het ligt natuurlijk wel aan de autist in de zin dat als 99% van de mensen een grapje zouden snappen je het degene die het grapje maakt niet kwalijk kunt nemen dat het grapje niet begrepen wordt omdat iemand autisme heeft. Die heeft logischerwijs de verwachting dat hij duidelijk communiceert. Het is dan wel aan diegene om zich te verduidelijken, zodra blijkt dat het niet begrepen werd. Dat zou ook zo zijn als ik iemand op straat aanspreek en diegene blijkt alleen engels te spreken. Dan switch ik naar het engels, maar je kunt me moeilijk kwalijk nemen dat ik de gok nam dat iemand in nederland nederlands sprak. Dat ik niet begrepen werd ligt dan in die zin wel aan de ontvanger, die is een uitzondering. Maar het is niet zijn of haar schuld, het is gewoon iets wat pas blijkt als je begint te praten, iets wat je samen overkomt.
pi_100157846
Dipkip schiet in de verdediging terwijl ze het eigenlijk gewoon met tijnbrein eens is
  zondag 31 juli 2011 @ 15:27:41 #65
327379 Wanderingwhy
Wanderingwhy
pi_100158032
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2011 15:22 schreef jmex het volgende:
Dipkip schiet in de verdediging terwijl ze het eigenlijk gewoon met tijnbrein eens is
euhm....? Ben ik nu autistisch of snap jij de nuance niet? ;)

Dipkip haalt de zender-ontvanger uitleg onder de normatieve meetlat en terecht. Zwart-wit gezegd (hmpf...ook weer zoiets); als iedereen autist zou zijn zouden er geen autisten meer zijn. Snappie?
Als de wereld een groot vraagteken voor je is ?
Strek je eens uit !
pi_100158441
Je vergeet dat er een (negatief) waarde oordeel aan een labeltje (in dit geval autisme) gegeven wordt

degene met het labeltje is in de minderheid, dus minder

dat zie je ook bij de opmerking van dipkip

stijnbrein zegt iets wat gewoon klopt
maar dipkip voelt zich aangevallen, omdat ze (volgens de beredenering van stijnbrein) ineens niet verheven is boven degene met het labeltje

vervolgens nuanceert ze haar eigen bijdrage door stijnbrein gelijk te geven
waardoor de hele opmerking zinloos is

imo
  zondag 31 juli 2011 @ 15:47:44 #67
327379 Wanderingwhy
Wanderingwhy
pi_100158690
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2011 15:40 schreef jmex het volgende:
Je vergeet dat er een (negatief) waarde oordeel aan een labeltje (in dit geval autisme) gegeven wordt

dat zie je ook bij de opmerking van dipkip

stijnbrein zegt iets wat gewoon klopt
maar dipkip voelt zich aangevallen, omdat ze (volgens de beredenering van stijnbrein) ineens niet verheven is boven degene met het labeltje

vervolgens nuanceert ze haar eigen bijdrage door stijnbrein gelijk te geven
waardoor de hele opmerking zinloos is

imo
No offence, maar ik zie je welgeteld 3 speculaties aanbrengen die ik nergens terugvind in de post van Dipkip.
Daarmee kantel jij de bijdrage van Dipkip tot wat ze niet zegt en vervolgens ga je dan roepen dat haar nuancering zinloos is. :?

Een tip: Lees wat er staat. Mocht er iets niet duidelijk zijn dan vraag je de betreffende poster om uitleg. Nu breng je een negatieve uitleg in een post en ga je daarop reageren. Niet handig... :N

[ Bericht 0% gewijzigd door Wanderingwhy op 31-07-2011 16:46:30 ]
Strek je eens uit !
pi_100158797
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2011 15:22 schreef jmex het volgende:
Ik schiet niet in de verdediging, ik haak in op iets wat gezegd wordt met mijn eigen kijk daarop :)

Als jij denkt dat ik engelsen als minder dan mezelf zie ligt dat toch echt bij jou, en niet aan mijn post.
pi_100160577
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2011 15:51 schreef Dipkip het volgende:

[..]

Ik schiet niet in de verdediging, ik haak in op iets wat gezegd wordt met mijn eigen kijk daarop :)

Als jij denkt dat ik engelsen als minder dan mezelf zie ligt dat toch echt bij jou, en niet aan mijn post.
die vergelijking met anders taligen die je maakte sloeg ook nergens op

en de zin waarmee je afsluit, bewijst maar weer eens dat je het niet kan laten met je vingertje te wijzen :Y

^O^
pi_100160693
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2011 15:47 schreef Wanderingwhy het volgende:

[..]

No offence, maar ik zie je welgeteld 3 speculaties aanbrengen die ik nergens terugvind in de post van Dipkip.
Daarmee kantel jij de bijdrage van Dipkip tot wat ze niet zegt en vervolgens ga je dan roepen dat haar nuancering zinloos is. :?

Een tip: Lees wat er staat. Mocht er iets niet duidelijk zijn dan vraag je de betreffende poster om uitleg. Nu breng je een negatieve uitleg in een post en ga je daarop reageren. Niet handig... :N
jij en dipkip zouden goed bij elkaar passen
ze kan je volop manipuleren en je merkt er niks van ;)
iedereen blij
  zondag 31 juli 2011 @ 16:58:08 #71
327379 Wanderingwhy
Wanderingwhy
pi_100160889
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2011 16:51 schreef jmex het volgende:

[..]

jij en dipkip zouden goed bij elkaar passen
ze kan je volop manipuleren en je merkt er niks van ;)
iedereen blij
Na een paar postjes weet jij al tot deze conclusie te komen? Als jij dat zo wilt zien mag dat hoor :') .
Strek je eens uit !
pi_100160967
Een grapje uitleggen aan een autist lukt niet ;) Naja een beetje afhankelijk van het niveau, maar in de meeste gevallen blijven ze alles letterlijk opvatten.
  zondag 31 juli 2011 @ 17:03:02 #73
177652 tijnbrein
habbekrats
pi_100161018
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2011 17:00 schreef J0ycie88 het volgende:
Een grapje uitleggen aan een autist lukt niet ;) Naja een beetje afhankelijk van het niveau, maar in de meeste gevallen blijven ze alles letterlijk opvatten.
Probeer het eens. :D
14 SHADES OF GREY
Nothing is black or white. Nothing is wrong or right. But everything is 14 shades of grey.
pi_100161029
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2011 17:03 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Probeer het eens. :D
Dat heb ik weleens geprobeerd ;)
  zondag 31 juli 2011 @ 17:06:17 #75
177652 tijnbrein
habbekrats
pi_100161116
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2011 17:03 schreef J0ycie88 het volgende:

[..]

Dat heb ik weleens geprobeerd ;)
Het kan ook liggen aan het feit dat je vrouw bent. Iedereen weet dat vrouwen geen humor hebben.
14 SHADES OF GREY
  zondag 31 juli 2011 @ 17:07:49 #76
327379 Wanderingwhy
Wanderingwhy
pi_100161165
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2011 17:06 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Het kan ook liggen aan het feit dat je vrouw bent. Iedereen weet dat vrouwen geen humor hebben.
Jij wel? :X
Strek je eens uit !
pi_100161189
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2011 17:06 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Kan :p

Uiteindelijk snapte hij het wel, alleen snapte niet waarom dat zo werd gezegd. (zie voorbeeld: het hemd van het lijf vragen)

Misschien was grapje niet de juiste bewoording ;)
  zondag 31 juli 2011 @ 17:10:29 #78
177652 tijnbrein
habbekrats
pi_100161247
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2011 17:07 schreef Wanderingwhy het volgende:

[..]

Jij wel? :X
nee ik ben autist :N

quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2011 17:08 schreef J0ycie88 het volgende:

[..]

Kan :p

Uiteindelijk snapte hij het wel, alleen snapte niet waarom dat zo werd gezegd. (zie voorbeeld: het hemd van het lijf vragen)

Misschien was grapje niet de juiste bewoording ;)
Spreekwoord/gezegde
14 SHADES OF GREY
pi_100162223
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2011 16:47 schreef jmex het volgende:
die vergelijking met anders taligen die je maakte sloeg ook nergens op

en de zin waarmee je afsluit, bewijst maar weer eens dat je het niet kan laten met je vingertje te wijzen :Y

^O^
Wat een eikel ben jij :)
  zondag 31 juli 2011 @ 18:07:21 #80
4711 dolfina-chica
"klein dolfijntje"
pi_100163152
Ik zei: "kom we gaan de stuipen op het lijf jagen"

Hij kijkt rond... Waar liggen die stuipen dat we kunnen jagen?
zondag 19 augustus 2007 00:00 schreef Renda het volgende: Je lijkt wel te slim voor je eigen gevoel. :D
Fokbijbel!
[b]Op zondag 28 oktober 2012 12:59 schreef kwiebuske het volgende:[/b] [me=kwiebuske]zegt 'je hebt gelijk dolfie'[/me]
pi_100163224
Ach ja,

"Even de bezem door het hok gooien"
"Haal de wasmand naar beneden"
-weg-
  zondag 31 juli 2011 @ 18:22:22 #82
170377 Beetlebum
freelance alcoholist
pi_100163552
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2011 15:40 schreef jmex het volgende:

minderheid heeft niets met positie o.d. te maken.
een minderheid slaat alleen maar op 't feit dat ze in aantal minder zijn.

quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2011 17:00 schreef J0ycie88 het volgende:
daar loop ik dus ook steeds tegen aan (figuurlijk :))
+ dat ik nooit een direct antwoord krijg.
+ dat ik me niet begrepen voel door hem als ik iets uitleg, hoe letterlijk ik het ook zeg (kan ook aan mij liggen)
Niet iedereen is slim genoeg om z'n eigen domheid te bevatten...
  zondag 31 juli 2011 @ 18:30:36 #83
4711 dolfina-chica
"klein dolfijntje"
pi_100163804
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2011 18:22 schreef Beetlebum het volgende:

[..]

minderheid heeft niets met positie o.d. te maken.
een minderheid slaat alleen maar op 't feit dat ze in aantal minder zijn.

[..]

daar loop ik dus ook steeds tegen aan (figuurlijk :))
+ dat ik nooit een direct antwoord krijg.
+ dat ik me niet begrepen voel door hem als ik iets uitleg, hoe letterlijk ik het ook zeg (kan ook aan mij liggen)
Ligt aan de zwaarheid van de autisme, maar als jij het in "jip en janneke"taal uitlegt, is het vaak een stuk beter te snappen.

En soms moet je inderdaad even nadenken hoe je dingen brengt.
Wat me sowieso is opgevallen in mijn werk, dat ik beter kan benoemen wat ik wel graag wil (zien oid) dan niet.
Het lijkt wel alsof het woordje niet, geen bestaan heeft. ;)
En tuurlijk is het altijd goed om dingen aan te kaarten die je wel wilt, waardoor je niet zo de nadruk legt op wat er "fout" gaat.
(gewenst gedrag zeg maar)
Fokbijbel!
  zondag 31 juli 2011 @ 18:36:37 #84
177652 tijnbrein
habbekrats
pi_100163985
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2011 18:07 schreef dolfina-chica het volgende:
Ik zei: "kom we gaan de stuipen op het lijf jagen"

Hij kijkt rond... Waar liggen die stuipen dat we kunnen jagen?
Je zou die dingen moeten verzamelen en uitbrengen in een boek
14 SHADES OF GREY
  zondag 31 juli 2011 @ 18:39:21 #85
4711 dolfina-chica
"klein dolfijntje"
pi_100164058
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2011 18:36 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Je zou die dingen moeten verzamelen en uitbrengen in een boek
Sowieso kinderuitspraken zijn :D _O_ _O-
Wat je soms hoort ;)
Fokbijbel!
  zondag 31 juli 2011 @ 18:40:29 #86
177652 tijnbrein
habbekrats
pi_100164095
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2011 18:39 schreef dolfina-chica het volgende:

[..]

Sowieso kinderuitspraken zijn :D _O_ _O-
Wat je soms hoort ;)
Euh behalve als ze later tegen je worden gebruikt :N :P
14 SHADES OF GREY
  zondag 31 juli 2011 @ 18:54:27 #87
4711 dolfina-chica
"klein dolfijntje"
pi_100164524
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2011 18:40 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Euh behalve als ze later tegen je worden gebruikt :N :P
Dat is een ander R&P (trauma) topic
Fokbijbel!
  zondag 31 juli 2011 @ 19:01:40 #88
177652 tijnbrein
habbekrats
pi_100164765
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2011 18:54 schreef dolfina-chica het volgende:

[..]

Dat is een ander R&P (trauma) topic
Klopt :) Bruiloften zijn de ideale gelegenheid om die dingen aan te halen. :P
14 SHADES OF GREY
  zondag 31 juli 2011 @ 19:35:19 #89
114455 Frag_adder
Maar ik lieg niet
pi_100165805
topic om in de gaten te houdne. Ik heb zelf een neefje wat autistisch is, waarbij de moeder alles goed praat vanuit "ja maar hij is nou eenmaal zo" "ja maar hij is autistisch, jullie moeten je aan passen aan hem, niet hij aan jullie" (dit is de moeder, mijn tante dus, en niet hij voor de duidelijkheid) maar ik heb geen flauw idee hoe ik hiermee om moet gaan :S juist omdat die moeder zo is worden juist die kanten van hem die omgang met anderen moeilijker maken zwaar versterkt...
Een piercing? Nee als ik metaal in mijn lichaam wil, dan ga ik wel in het leger
  zondag 31 juli 2011 @ 20:10:39 #90
177652 tijnbrein
habbekrats
pi_100166834
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2011 19:35 schreef Frag_adder het volgende:
topic om in de gaten te houdne. Ik heb zelf een neefje wat autistisch is, waarbij de moeder alles goed praat vanuit "ja maar hij is nou eenmaal zo" "ja maar hij is autistisch, jullie moeten je aan passen aan hem, niet hij aan jullie" (dit is de moeder, mijn tante dus, en niet hij voor de duidelijkheid) maar ik heb geen flauw idee hoe ik hiermee om moet gaan :S juist omdat die moeder zo is worden juist die kanten van hem die omgang met anderen moeilijker maken zwaar versterkt...
Die is een beetje doorgeslagen een knuffelt je neefje dood. :N Heel jammer vooral voor je neefje.
Geen idee hoe erg autistisch hij is. Maar als je gewoon een normaal gesprek met hem kan voeren dan is die houding van de moeder helemaal niet nodig.
14 SHADES OF GREY
  zondag 31 juli 2011 @ 20:28:58 #91
4711 dolfina-chica
"klein dolfijntje"
pi_100167475
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2011 20:10 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Die is een beetje doorgeslagen een knuffelt je neefje dood. :N Heel jammer vooral voor je neefje.
Geen idee hoe erg autistisch hij is. Maar als je gewoon een normaal gesprek met hem kan voeren dan is die houding van de moeder helemaal niet nodig.
Ook zou hij "zwaar" autie zijn, is er nog een hoop duidelijk te maken aan normen, waarden en gewoontes. Kost meer tijd, maar gaat er echt wel in hoor.
Fokbijbel!
  zondag 31 juli 2011 @ 20:33:32 #92
114455 Frag_adder
Maar ik lieg niet
pi_100167628
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2011 20:10 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

vroeger wel, inmiddels praat ie alleen nog maar fluisterend in het oor van zijn moeder of heel zachtjes een antwoord geven wanneer hij alle andere kanten op kijkt behalve de persoon die hem toespreekt.
Ik heb geen ervaring met zware vormen van autisme, maar bij lichte vormen ben ik er inmiddels van overtuigd dat juist door iemand te behandelen zoals ieder ander en het juist niet aanmoedigen je die persoon een stuk beter in staat stelt later te kunnen laten functioneren in de samenleving, wat toch wel het doel van een ouder zou moeten zijn :)
  zondag 31 juli 2011 @ 20:35:48 #93
4711 dolfina-chica
"klein dolfijntje"
pi_100167702
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2011 20:33 schreef Frag_adder het volgende:

[..]

vroeger wel, inmiddels praat ie alleen nog maar fluisterend in het oor van zijn moeder of heel zachtjes een antwoord geven wanneer hij alle andere kanten op kijkt behalve de persoon die hem toespreekt.
Ik heb geen ervaring met zware vormen van autisme, maar bij lichte vormen ben ik er inmiddels van overtuigd dat juist door iemand te behandelen zoals ieder ander en het juist niet aanmoedigen je die persoon een stuk beter in staat stelt later te kunnen laten functioneren in de samenleving, wat toch wel het doel van een ouder zou moeten zijn :)
Dan nog.. ook een zware autie... kan dit ook geleerd worden!!
Fokbijbel!
  zondag 31 juli 2011 @ 20:38:45 #94
114455 Frag_adder
Maar ik lieg niet
pi_100167828
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2011 20:35 schreef dolfina-chica het volgende:

[..]

Dan nog.. ook een zware autie... kan dit ook geleerd worden!!
Daar durf ik geen uitspraken over te doen, heb ik gewoon geen kennis / ervaring mee. Maar ik zou graag de jouwe horen :)
  zondag 31 juli 2011 @ 20:43:37 #95
4711 dolfina-chica
"klein dolfijntje"
pi_100168046
Eén van de kinderen die ik begeleid is zwaar autie, met veel geduld en herhalingen maar op zijn eigen tempo zijn we nu zover (hij is inmiddels 15jaar) dat hij dus mensen aankijkt, gewoon dingen vraagt in groepen. Als er onverwachts bezoek is, gaat hij eerst naar boven, dan blijft ie boven aan de trap wachten en luisteren tot hij "gewend" is aan de mensen die er zitten.
Dan komt hij naar beneden. Als hij wat wil, dan vraagt hij dat gewoon. Bij nieuwe mensen is hij afwachtend en praat hij niet snel mee.
Hij heeft zijn tijd nodig, doet alles veel rustiger, maar met een compliment op zijn tijd (eigenlijk veel complimentjes) wordt hij losser.
Maar goed, dit is 1 voorbeeld.. Van 1 persoontje, maar ik ben er van overtuigd, dat je met liefde, geduld en aandacht ook bij auties heeeeeeeeeeeeeeel ver kan komen.
Zelfstandig, onafhankelijk is altijd de vraag, maar sommige mensen hebben er wel aanleg voor.
Fokbijbel!
  zondag 31 juli 2011 @ 20:49:50 #96
114455 Frag_adder
Maar ik lieg niet
pi_100168362
auties xD!!!!! maar dankjewel voor de uitleg :)
Mijn vraag is dan wel verwacht je dat deze persoon over 10 jaar bijvoorbeeld op zich zelf zou kunnen wonen of zal hij altijd hulp nodig hebben? Bijvoorbeeld wanneer het onverwachts fout gaat: boze buurman, iets gaat kapot etc.
  zondag 31 juli 2011 @ 20:57:28 #97
4711 dolfina-chica
"klein dolfijntje"
pi_100168725
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2011 20:49 schreef Frag_adder het volgende:
Mijn vraag is dan wel verwacht je dat deze persoon over 10 jaar bijvoorbeeld op zich zelf zou kunnen wonen of zal hij altijd hulp nodig hebben? Bijvoorbeeld wanneer het onverwachts fout gaat: boze buurman, iets gaat kapot etc.
ja, auties noemen wij ze ook wel :D

Wat wij over 10 jaar verwachten, dat ze het niet zo moeilijk vinden om mensen aan te spreken. En tuurlijk hoop je voor iedereen dat ze zo zelfstandig en onafhankelijk kunnen worden en zijn dat ze op zich zelf kunnen wonen. Dit is per persoon ook weer verschillend. Sommige krijgen elke dag een stukje begeleiding (ambulant), sommige wonen in een woonvorm waar 24/7 begeleiding is. En sommige maar 1 uur in de week om te kijken of alles goed gaat.
Het ligt er maar net aan hoe iemand groeit door de jaren heen. Ik kijk persoonlijk niet zo ver naar voren, ik vind het soms al lastig om een jaarplan te maken, omdat je nooit weet hoe snel het opgenomen wordt en hoe lang ze over een leerproces doen.
Fokbijbel!
  zondag 31 juli 2011 @ 20:58:43 #98
177652 tijnbrein
habbekrats
pi_100168787
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2011 20:28 schreef dolfina-chica het volgende:

[..]

Ook zou hij "zwaar" autie zijn, is er nog een hoop duidelijk te maken aan normen, waarden en gewoontes. Kost meer tijd, maar gaat er echt wel in hoor.
Zeker, bijna alles wat ik op TV heb gezien over autisten. Zijn autisten die zo'n beetje worden doodgeknuffeld. En dat is jammer. Laat eens een normale autist zien.
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2011 20:49 schreef Frag_adder het volgende:
Dat hangt af van zijn niveau. Begeleid wonen is mogelijk.
14 SHADES OF GREY
  zondag 31 juli 2011 @ 21:02:15 #99
114455 Frag_adder
Maar ik lieg niet
pi_100168941
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2011 20:57 schreef dolfina-chica het volgende:

[..]

ja, auties noemen wij ze ook wel :D

Wat wij over 10 jaar verwachten, dat ze het niet zo moeilijk vinden om mensen aan te spreken. En tuurlijk hoop je voor iedereen dat ze zo zelfstandig en onafhankelijk kunnen worden en zijn dat ze op zich zelf kunnen wonen. Dit is per persoon ook weer verschillend. Sommige krijgen elke dag een stukje begeleiding (ambulant), sommige wonen in een woonvorm waar 24/7 begeleiding is. En sommige maar 1 uur in de week om te kijken of alles goed gaat.
Het ligt er maar net aan hoe iemand groeit door de jaren heen. Ik kijk persoonlijk niet zo ver naar voren, ik vind het soms al lastig om een jaarplan te maken, omdat je nooit weet hoe snel het opgenomen wordt en hoe lang ze over een leerproces doen.
Mooi streven is dat :)
Wat ik mij dan af vraag, gewoon om even terug te vallen op mijn neefje, hoe gemakkelijk is het om al dit harde werk ongedaan te maken. Blijft het echt goed hangen of wanneer iemand het kind toch weer weg gaat stoppen, is dan alles zo weer ongedaan gemaakt?
  zondag 31 juli 2011 @ 21:05:38 #100
4711 dolfina-chica
"klein dolfijntje"
pi_100169086
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2011 20:58 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Zeker, bijna alles wat ik op TV heb gezien over autisten. Zijn autisten die zo'n beetje worden doodgeknuffeld. En dat is jammer. Laat eens een normale autist zien.

[..]

Dat hangt af van zijn niveau. Begeleid wonen is mogelijk.
Je hebt meerdere vormen in autie.. De knuffel, de afstandelijke om die als voorbeeld te nemen.
Ik vind, maar dat is mijn persoonlijke mening, dat je een kind altijd positief moet benaderen, dus liefst met compliment. Ik ben niet van mening dat iedereen dat iedereen zijn kind moet doodknuffelen en dat alles goed gevonden moet worden. Als een kind behoefte heeft aan een knuffel vind ik dat je die moet geven.
Fokbijbel!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')