Ik denk dat iedereen dat wel eens heeft, alleen in mijn werkveld merk ik, dat of de grap niet gesnapt wordt of inderdaad heel persoonlijk aangetrokken wordt.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 18:43 schreef Trollscience het volgende:
Ik ben zelf ook autistisch, en soms maakt iemand een grap die helemaal niet persoonlijk is bedoelt maar die ik toch persoonlijk opvat. Ik weet niet of deze reactie helpt, maar ja.
Oh, echt? Ik speelde vanaf mijn ongeveer 4e bijna elke dag buiten met vriendinnetjes, mijn moeder zag me liever buiten dan dat ik (wat ik zelf wou) de hele dag voor de tv/in een boek zou hangen...quote:Op zaterdag 30 juli 2011 17:12 schreef Zilbudar het volgende:
[..]
Ik geloof daar niet helemaal in.
Ik weet zeker dat de meeste autisten niet van hun ouders buiten mochten spelen tot op hoge leeftijd, altijd moederskindje zijn etc.
Ik was er zelf ook een. Bij mij waren er ook autistische trekjes, totdat ik op mijn 15e dacht van: fok it, ik luister niet meer naar mijn ouders en ga lekker naar buiten.
Alle autisten die ik ken die zijn huisvogels
Mogen zelfs op hun 22e niet zomaar naar buiten
Of wil je beweren dat er ook autistische voetballers bestaan?
Voor zover ik weet is ADD/ADHD een autisme aanverwante stoornis, maar dus zeker niet hetzelfde.quote:Op zondag 31 juli 2011 00:32 schreef J0ycie88 het volgende:
ADD/ADHD komt vaak samen voor met ASS alleen je moet het niet zien als 1 en de zelfde stoornis (bron: Wikipedia en een aantal boeken die ik hier thuis heb).
Vind het niet goed dat hier word vermeld dat ADD/ADHD een ASS is. Want dat geeft een verkeerd beeld.
Hoe je met een autist omgaat is heel verschillend, want ieder heeft zo zijn eigen structuur. Het belangrijkste waar je op moet letten is structuur. Veel dingen vertellen die je doet. Zodat je duidelijkheid geeft. Grapjes maken komt vaak niet goed over omdat ze dat te letterlijk zien.
Maar voor de rest is het naar mijn idee van persoon tot persoon verschillend.
Het ligt natuurlijk wel aan de autist in de zin dat als 99% van de mensen een grapje zouden snappen je het degene die het grapje maakt niet kwalijk kunt nemen dat het grapje niet begrepen wordt omdat iemand autisme heeft. Die heeft logischerwijs de verwachting dat hij duidelijk communiceert. Het is dan wel aan diegene om zich te verduidelijken, zodra blijkt dat het niet begrepen werd. Dat zou ook zo zijn als ik iemand op straat aanspreek en diegene blijkt alleen engels te spreken. Dan switch ik naar het engels, maar je kunt me moeilijk kwalijk nemen dat ik de gok nam dat iemand in nederland nederlands sprak. Dat ik niet begrepen werd ligt dan in die zin wel aan de ontvanger, die is een uitzondering. Maar het is niet zijn of haar schuld, het is gewoon iets wat pas blijkt als je begint te praten, iets wat je samen overkomt.quote:Op zondag 31 juli 2011 12:22 schreef tijnbrein het volgende:
Bij communiceren heb je een zender en ontvanger. Als de ontvanger de zender niet begrijpt of de zender de ontvanger. Aan wie ligt dat dan? De zender of de ontvanger.
NT-ers zijn heel snel geneigd om te zeggen als ze met autisten communiceren dat het aan de autist ligt en niet hun. Maar dat is natuurlijk niet zo. Als iemand je niet begrijpt dan zou je het op een andere manier moeten proberen uit te leggen.
euhm....? Ben ik nu autistisch of snap jij de nuance niet?quote:Op zondag 31 juli 2011 15:22 schreef jmex het volgende:
Dipkip schiet in de verdediging terwijl ze het eigenlijk gewoon met tijnbrein eens is
No offence, maar ik zie je welgeteld 3 speculaties aanbrengen die ik nergens terugvind in de post van Dipkip.quote:Op zondag 31 juli 2011 15:40 schreef jmex het volgende:
Je vergeet dat er een (negatief) waarde oordeel aan een labeltje (in dit geval autisme) gegeven wordt
degene met het labeltje is in de minderheid, dus minder
dat zie je ook bij de opmerking van dipkip
stijnbrein zegt iets wat gewoon klopt
maar dipkip voelt zich aangevallen, omdat ze (volgens de beredenering van stijnbrein) ineens niet verheven is boven degene met het labeltje
vervolgens nuanceert ze haar eigen bijdrage door stijnbrein gelijk te geven
waardoor de hele opmerking zinloos is
imo
Ik schiet niet in de verdediging, ik haak in op iets wat gezegd wordt met mijn eigen kijk daaropquote:Op zondag 31 juli 2011 15:22 schreef jmex het volgende:
Dipkip schiet in de verdediging terwijl ze het eigenlijk gewoon met tijnbrein eens is
die vergelijking met anders taligen die je maakte sloeg ook nergens opquote:Op zondag 31 juli 2011 15:51 schreef Dipkip het volgende:
[..]
Ik schiet niet in de verdediging, ik haak in op iets wat gezegd wordt met mijn eigen kijk daarop
Als jij denkt dat ik engelsen als minder dan mezelf zie ligt dat toch echt bij jou, en niet aan mijn post.
jij en dipkip zouden goed bij elkaar passenquote:Op zondag 31 juli 2011 15:47 schreef Wanderingwhy het volgende:
[..]
No offence, maar ik zie je welgeteld 3 speculaties aanbrengen die ik nergens terugvind in de post van Dipkip.
Daarmee kantel jij de bijdrage van Dipkip tot wat ze niet zegt en vervolgens ga je dan roepen dat haar nuancering zinloos is.![]()
Een tip: Lees wat er staat. Mocht er iets niet duidelijk zijn dan vraag je de betreffende poster om uitleg. Nu breng je een negatieve uitleg in een post en ga je daarop reageren. Niet handig...
Na een paar postjes weet jij al tot deze conclusie te komen? Als jij dat zo wilt zien mag dat hoorquote:Op zondag 31 juli 2011 16:51 schreef jmex het volgende:
[..]
jij en dipkip zouden goed bij elkaar passen
ze kan je volop manipuleren en je merkt er niks van![]()
iedereen blij
Probeer het eens.quote:Op zondag 31 juli 2011 17:00 schreef J0ycie88 het volgende:
Een grapje uitleggen aan een autist lukt nietNaja een beetje afhankelijk van het niveau, maar in de meeste gevallen blijven ze alles letterlijk opvatten.
Dat heb ik weleens geprobeerdquote:
Het kan ook liggen aan het feit dat je vrouw bent. Iedereen weet dat vrouwen geen humor hebben.quote:
Jij wel?quote:Op zondag 31 juli 2011 17:06 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Het kan ook liggen aan het feit dat je vrouw bent. Iedereen weet dat vrouwen geen humor hebben.
Kan :pquote:Op zondag 31 juli 2011 17:06 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Het kan ook liggen aan het feit dat je vrouw bent. Iedereen weet dat vrouwen geen humor hebben.
nee ik ben autistquote:
Spreekwoord/gezegdequote:Op zondag 31 juli 2011 17:08 schreef J0ycie88 het volgende:
[..]
Kan :p
Uiteindelijk snapte hij het wel, alleen snapte niet waarom dat zo werd gezegd. (zie voorbeeld: het hemd van het lijf vragen)
Misschien was grapje niet de juiste bewoording
Wat een eikel ben jijquote:Op zondag 31 juli 2011 16:47 schreef jmex het volgende:
die vergelijking met anders taligen die je maakte sloeg ook nergens op
en de zin waarmee je afsluit, bewijst maar weer eens dat je het niet kan laten met je vingertje te wijzen![]()
![]()
minderheid heeft niets met positie o.d. te maken.quote:Op zondag 31 juli 2011 15:40 schreef jmex het volgende:
Je vergeet dat er een (negatief) waarde oordeel aan een labeltje (in dit geval autisme) gegeven wordt
degene met het labeltje is in de minderheid, dus minder
daar loop ik dus ook steeds tegen aan (figuurlijkquote:Op zondag 31 juli 2011 17:00 schreef J0ycie88 het volgende:
Een grapje uitleggen aan een autist lukt nietNaja een beetje afhankelijk van het niveau, maar in de meeste gevallen blijven ze alles letterlijk opvatten.
Ligt aan de zwaarheid van de autisme, maar als jij het in "jip en janneke"taal uitlegt, is het vaak een stuk beter te snappen.quote:Op zondag 31 juli 2011 18:22 schreef Beetlebum het volgende:
[..]
minderheid heeft niets met positie o.d. te maken.
een minderheid slaat alleen maar op 't feit dat ze in aantal minder zijn.
[..]
daar loop ik dus ook steeds tegen aan (figuurlijk)
+ dat ik nooit een direct antwoord krijg.
+ dat ik me niet begrepen voel door hem als ik iets uitleg, hoe letterlijk ik het ook zeg (kan ook aan mij liggen)
Je zou die dingen moeten verzamelen en uitbrengen in een boekquote:Op zondag 31 juli 2011 18:07 schreef dolfina-chica het volgende:
Ik zei: "kom we gaan de stuipen op het lijf jagen"
Hij kijkt rond... Waar liggen die stuipen dat we kunnen jagen?
Sowieso kinderuitspraken zijnquote:Op zondag 31 juli 2011 18:36 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Je zou die dingen moeten verzamelen en uitbrengen in een boek
Euh behalve als ze later tegen je worden gebruiktquote:Op zondag 31 juli 2011 18:39 schreef dolfina-chica het volgende:
[..]
Sowieso kinderuitspraken zijn![]()
![]()
![]()
Wat je soms hoort
Dat is een ander R&P (trauma) topicquote:Op zondag 31 juli 2011 18:40 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Euh behalve als ze later tegen je worden gebruikt![]()
Kloptquote:Op zondag 31 juli 2011 18:54 schreef dolfina-chica het volgende:
[..]
Dat is een ander R&P (trauma) topic
Die is een beetje doorgeslagen een knuffelt je neefje dood.quote:Op zondag 31 juli 2011 19:35 schreef Frag_adder het volgende:
topic om in de gaten te houdne. Ik heb zelf een neefje wat autistisch is, waarbij de moeder alles goed praat vanuit "ja maar hij is nou eenmaal zo" "ja maar hij is autistisch, jullie moeten je aan passen aan hem, niet hij aan jullie" (dit is de moeder, mijn tante dus, en niet hij voor de duidelijkheid) maar ik heb geen flauw idee hoe ik hiermee om moet gaan :S juist omdat die moeder zo is worden juist die kanten van hem die omgang met anderen moeilijker maken zwaar versterkt...
Ook zou hij "zwaar" autie zijn, is er nog een hoop duidelijk te maken aan normen, waarden en gewoontes. Kost meer tijd, maar gaat er echt wel in hoor.quote:Op zondag 31 juli 2011 20:10 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Die is een beetje doorgeslagen een knuffelt je neefje dood.Heel jammer vooral voor je neefje.
Geen idee hoe erg autistisch hij is. Maar als je gewoon een normaal gesprek met hem kan voeren dan is die houding van de moeder helemaal niet nodig.
vroeger wel, inmiddels praat ie alleen nog maar fluisterend in het oor van zijn moeder of heel zachtjes een antwoord geven wanneer hij alle andere kanten op kijkt behalve de persoon die hem toespreekt.quote:Op zondag 31 juli 2011 20:10 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Die is een beetje doorgeslagen een knuffelt je neefje dood.Heel jammer vooral voor je neefje.
Geen idee hoe erg autistisch hij is. Maar als je gewoon een normaal gesprek met hem kan voeren dan is die houding van de moeder helemaal niet nodig.
Dan nog.. ook een zware autie... kan dit ook geleerd worden!!quote:Op zondag 31 juli 2011 20:33 schreef Frag_adder het volgende:
[..]
vroeger wel, inmiddels praat ie alleen nog maar fluisterend in het oor van zijn moeder of heel zachtjes een antwoord geven wanneer hij alle andere kanten op kijkt behalve de persoon die hem toespreekt.
Ik heb geen ervaring met zware vormen van autisme, maar bij lichte vormen ben ik er inmiddels van overtuigd dat juist door iemand te behandelen zoals ieder ander en het juist niet aanmoedigen je die persoon een stuk beter in staat stelt later te kunnen laten functioneren in de samenleving, wat toch wel het doel van een ouder zou moeten zijn
Daar durf ik geen uitspraken over te doen, heb ik gewoon geen kennis / ervaring mee. Maar ik zou graag de jouwe horenquote:Op zondag 31 juli 2011 20:35 schreef dolfina-chica het volgende:
[..]
Dan nog.. ook een zware autie... kan dit ook geleerd worden!!
ja, auties noemen wij ze ook welquote:Op zondag 31 juli 2011 20:49 schreef Frag_adder het volgende:
auties xD!!!!! maar dankjewel voor de uitleg![]()
Mijn vraag is dan wel verwacht je dat deze persoon over 10 jaar bijvoorbeeld op zich zelf zou kunnen wonen of zal hij altijd hulp nodig hebben? Bijvoorbeeld wanneer het onverwachts fout gaat: boze buurman, iets gaat kapot etc.
Zeker, bijna alles wat ik op TV heb gezien over autisten. Zijn autisten die zo'n beetje worden doodgeknuffeld. En dat is jammer. Laat eens een normale autist zien.quote:Op zondag 31 juli 2011 20:28 schreef dolfina-chica het volgende:
[..]
Ook zou hij "zwaar" autie zijn, is er nog een hoop duidelijk te maken aan normen, waarden en gewoontes. Kost meer tijd, maar gaat er echt wel in hoor.
Dat hangt af van zijn niveau. Begeleid wonen is mogelijk.quote:Op zondag 31 juli 2011 20:49 schreef Frag_adder het volgende:
auties xD!!!!! maar dankjewel voor de uitleg![]()
Mijn vraag is dan wel verwacht je dat deze persoon over 10 jaar bijvoorbeeld op zich zelf zou kunnen wonen of zal hij altijd hulp nodig hebben? Bijvoorbeeld wanneer het onverwachts fout gaat: boze buurman, iets gaat kapot etc.
Mooi streven is datquote:Op zondag 31 juli 2011 20:57 schreef dolfina-chica het volgende:
[..]
ja, auties noemen wij ze ook wel
Wat wij over 10 jaar verwachten, dat ze het niet zo moeilijk vinden om mensen aan te spreken. En tuurlijk hoop je voor iedereen dat ze zo zelfstandig en onafhankelijk kunnen worden en zijn dat ze op zich zelf kunnen wonen. Dit is per persoon ook weer verschillend. Sommige krijgen elke dag een stukje begeleiding (ambulant), sommige wonen in een woonvorm waar 24/7 begeleiding is. En sommige maar 1 uur in de week om te kijken of alles goed gaat.
Het ligt er maar net aan hoe iemand groeit door de jaren heen. Ik kijk persoonlijk niet zo ver naar voren, ik vind het soms al lastig om een jaarplan te maken, omdat je nooit weet hoe snel het opgenomen wordt en hoe lang ze over een leerproces doen.
Je hebt meerdere vormen in autie.. De knuffel, de afstandelijke om die als voorbeeld te nemen.quote:Op zondag 31 juli 2011 20:58 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Zeker, bijna alles wat ik op TV heb gezien over autisten. Zijn autisten die zo'n beetje worden doodgeknuffeld. En dat is jammer. Laat eens een normale autist zien.
[..]
Dat hangt af van zijn niveau. Begeleid wonen is mogelijk.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |