abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_4788462
Het valt me op dat deze legendarische band nog geen eigen topic heeft (of ik heb niet opgelet), maar 'k ben er dus de laatste tijd helemaal gek van.

Ik ken ze eigenlijk van Sonic Youth, de band waar je duidelijke velvet-elementen in terughoort (ja, luister maar es goed).

Anyway, wat vinden de mensen hier van the Velvet Underground?

pi_4788775
nico is cool! terwijl de band speelt en nico zingt, hoor je andy roepen: dit kan valser!!!
lou reed heeft ook een paar hele mooie albums afgeleverd.
heerlijke muziek.
  vrijdag 28 juni 2002 @ 00:23:41 #3
13973 ranja
image means nothing
pi_4788797
Zeker erg goed... met name de eerste 2 lp's en de latere verzamelingen outtakes en demo's. De banane-lp is wel essentieel natuurlijk.

Sister ray vind ik echt ongelovelijk goed... niet te vaak horen natuurlijk, dan blijft-ie spannend.

Ik heb alleen helaas een geremasterde lp (!) van White light white heat De banane-lp heb ik wel orgineel

vrijdag 28 juni 2002 @ 00:24:54 #4
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_4788818
Shiny shiny, shiny boots of leather

Velvet Underground & Nico regeert!

pi_4788973
'k heb laatst nog een heel oud live-sessietje gekocht.
uit 1969 "velvet underground with lou reed, volume 2" uit 1988, met binnenin 't hoesje een EXTREEM vaag gelul, maar wel errug gaaf.

Volgens mij is deze CD vrij zeldzaam, want ik kan 'm nergens vinden op internet. Weet iemand van jullie waar ik 't over heb?

pi_4790720
Kheb laatst ook VU & Nico aan mijn verzameling CD's mogen toevoegen... kewle cd
"As soon as the land of any country has all become private property, the landlords, like all other men, love to reap where they never sowed, and demand a rent even for its natural produce."
Das Kapital, Karl Marx Wealth of Nations, Adam Smith
  vrijdag 28 juni 2002 @ 02:52:44 #7
22259 Fogerty
slapende account
pi_4790737

Ik ken eigenlijk alleen de banaan-LP en White Light/White Heat (dat is toch de LP met 'the gift' en 'sister ray' erop, of ben ik nu in de war met een andere?)

Lekkere muziek hoor, zo afwisselend ook: zo'n "Femme fatale" is toch bijv. wel weer iets heel anders dan "European Son"

Moet ze weer eens draaien.

Leuke uitspraak over de Velvet Underground (ik weet helaas niet van wie): er kwamen wel niet zo heel veel mensen naar hun optredens, maar iedereen die hun optredens bezocht is later wel zelf een bandje begonnen

Hieperdepiep hoera!
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 28 juni 2002 @ 09:29:32 #8
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_4791483
Relaxde band. In tegen stelling tot de meeste mensen vind ik hun 1e LP denk ik toch het minst leuk. Hoewel het zeker voor die tijd een absoluut bijzonder plaat was, z'n tijd ver vooruit, en die ook nu nog steeds niet gedateerd klinkt. Zelf vind ik WhiteLightWhiteHeat de leukste LP, en de titel track is mijn favoriete nummer. Die LP dendert zo lekker door. LP's als Loaded en Velvet Underground zijn ook erg leuk, met nummers als PaleBlueEyes, SweetJane, AfterHours en RockNRoll die tot mijn favoriete VU tracks behoren.
OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
pi_5105342
Ik heb vorige week The Velvet Underground & Nico gehaald. Valt me zeker niet tegen. Ik heb de cd vooral gehaald omdat ik de laatste tijd erg veel The Strokes luister, en de naam van The Velvet Underground ook telkens opduikt. En natuurlijk had ik wel vaker van deze band gehoord.

Na de eerste draaibeurt was het nog een beetje van "mwah". Maar bij de tweede draaibeurt begon het kwartje al te vallen. Inmiddels heb ik de plaat al zo'n 10x helemaal gedraait en hij is echt goed (nee heb het niet geteld ).

De productie is wel wat dof en krakkemikkig. Bij een groot aantal nummers geeft dit eigenlijk juist een meerwaarde, maar bij een nummer als European Son zou ik het geluid toch liever iets helder hebben. Maar ik neem aan dat er bewust voor deze productie is gekozen (hoewel het ook een budgetkwestie geweest kan zijn.)

Hmmzz....
  maandag 22 juli 2002 @ 01:13:46 #10
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_5105691
quote:
Op maandag 22 juli 2002 00:49 schreef -Wepeel2- het volgende:
Ik heb vorige week The Velvet Underground & Nico gehaald. Valt me zeker niet tegen. Ik heb de cd vooral gehaald omdat ik de laatste tijd erg veel The Strokes luister, en de naam van The Velvet Underground ook telkens opduikt. En natuurlijk had ik wel vaker van deze band gehoord.

Na de eerste draaibeurt was het nog een beetje van "mwah". Maar bij de tweede draaibeurt begon het kwartje al te vallen. Inmiddels heb ik de plaat al zo'n 10x helemaal gedraait en hij is echt goed (nee heb het niet geteld ).

De productie is wel wat dof en krakkemikkig. Bij een groot aantal nummers geeft dit eigenlijk juist een meerwaarde, maar bij een nummer als European Son zou ik het geluid toch liever iets helder hebben. Maar ik neem aan dat er bewust voor deze productie is gekozen (hoewel het ook een budgetkwestie geweest kan zijn.)

Zag van de week een versie van The Velvet Underground & Nico liggen dat een dubbelcd was met op CD1 het hele album in stereokwaliteit en op CD2 het hele album in monokwaliteit... In hoeverre is het de moeite om zoiets nou aan te schaffen? Of is dat nou echt iets voor de "echte fans"?
  maandag 22 juli 2002 @ 01:16:10 #11
13973 ranja
image means nothing
pi_5105714
Eigenlijk moet je die eerste gewoon op lp hebben, dan kraakt-ie nog een beetje erbij enzo... zeker bij European son past dat helemaal...

HET grote nadeel van de geremasterde 'best of' van de VU vind ik dat je die sfeer kwijt bent, het klinkt zo klinisch, het moet gewoon oud en krakerig klinken.

pi_5105819
Wordt die LP nog gedrukt? of moet je geluk hebben om die te vinden?

* peel slowly and see *

"As soon as the land of any country has all become private property, the landlords, like all other men, love to reap where they never sowed, and demand a rent even for its natural produce."
pi_5105911
quote:
Op maandag 22 juli 2002 01:16 schreef ranja het volgende:
Eigenlijk moet je die eerste gewoon op lp hebben, dan kraakt-ie nog een beetje erbij enzo... zeker bij European son past dat helemaal...

HET grote nadeel van de geremasterde 'best of' van de VU vind ik dat je die sfeer kwijt bent, het klinkt zo klinisch, het moet gewoon oud en krakerig klinken.

Vind je dit al klinisch klinken? Hmzz...ik vind het nog aardig krakerig klinken. Maar ik ken het origineel niet.
Wel grappig dat ik eindelijk een keer iemand anders het woord klinisch zie gebruiken bij het omschrijven van een album. Dat woord gebruik ik altijd om mijn onvrede over OK Computer van Radiohead duidelijk te maken.

Ik heb zelf gewoon de goedkope versie gekocht van de VU cd overigens (als reactie op de eerdere opmerking over de luxe versie). Is wel een geremasterde stereo versie. Dat vind ik persoonlijk ook een beetje overbodig. Als een album mono wordt uitgebracht, laat het dan gewoon mono en ga er niet teveel aan zitten kutten. Is een beetje idioot als een buitenstaander zoveel jaar na dato even gaat bepalen hoe hij de instrumenten zal gaan verdelen over de twee boxen.

Van Pet Sounds draai ik ook altijd, eigenwijs als ik ben, de Mono versie.

Voor de geïnteresseerden hier wat meer informatie over de luxe versie van het album (bron: www.platomania.nl):

quote:
Dit prachtige setje bevat de bekende stereo mix en de minder bekende mono mix van het originele album, een essentieel verschil en dus niet geheel overbodig voor de gemiddelde V.U.-fan. Daarnaast de inmiddels bekende Nico-tracks, dit omdat zowel Lou Reed als John Cale hebben meegewerkt aan haar debuutplaat Chelsea Girl. Ook hier weer alternate endings, mono mixes etc. Samen met een dik en prachtig boekwerkje wordt hier een mooi en goedkoper alternatief geboden voor de absoluut schitterende Peel Slowly And See-box.
Hmmzz....
  maandag 22 juli 2002 @ 10:42:17 #14
13973 ranja
image means nothing
pi_5107487
quote:
Op maandag 22 juli 2002 01:37 schreef -Wepeel2- het volgende:

[..]

Vind je dit al klinisch klinken? Hmzz...ik vind het nog aardig krakerig klinken. Maar ik ken het origineel niet.

Nee, ik refereerde naar de 'greatest hits' of zo van de VU die dus geremasterde opnamen bevat... de 'normale' cd versie van het album valt nog wel mee geloof ik.
  maandag 22 juli 2002 @ 10:43:35 #15
13973 ranja
image means nothing
pi_5107496
quote:
Op maandag 22 juli 2002 01:27 schreef MadScientist het volgende:

* peel slowly and see *

Geluk hebben er is wel een heruitgave op lp van maar die bevat dus ook geremasterde opnamen... je moet gewoon een orginele hebben, overigens is die op een beurs makkelijk zat te krijgen.
pi_5108338
quote:
Op maandag 22 juli 2002 10:43 schreef ranja het volgende:
Geluk hebben er is wel een heruitgave op lp van maar die bevat dus ook geremasterde opnamen... je moet gewoon een orginele hebben, overigens is die op een beurs makkelijk zat te krijgen.
Nou kom ik niet echt op platenbeurzen, mijn verzameling LP's is ongeveer 12, plus nog een aantal van mijn ouders.

Die CD heb ik trouwens ook de geremasterde versie van...

maandag 22 juli 2002 @ 15:11:42 #17
20619 Type
O positief...
pi_5110355
Velvet underground klinkt lekker.
Relaxte muziek om bij in slaap te vallen

Ben er niet totaal weg van, maar idd, yummie.

"Dance music is just that same silly beat over and over again
and some bloke singing 'We're all free' while you're not. It's stupid."
-Liam Gallagher, Oasis
  maandag 22 juli 2002 @ 15:56:02 #18
2889 Zander
He's gone
pi_5111014
Ik zal nu wel verbaal gevierendeeld worden, maar eigenlijk vind ik van de tracks met Nico op zang alleen "All Tomorrow's Parties" echt een goed nummer, voor de rest ben ik nooit zo kapot geweest van haar zangtalent. Nee, dan hoor ik liever Lou zingen.

Volgens mij is een originele VU-lp met afpel-hoes al gauw een paar honderd piek waard, dus zo gemakkelijk zul je daar niet aankomen. Latere reissues met 'normale' hoes zijn wel eenvoudiger te vinden (al dan niet geremastered).

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  maandag 22 juli 2002 @ 16:09:35 #19
13973 ranja
image means nothing
pi_5111126
Ik heb ook geen afpel-hoes, maar blijft wel orgineel. Die pelhoes was volgens mij een ltd edition ofzo... het is toch niet zo dat alle lp's toen een pelhoes hadden?
Nico zingt ook maar op 3 of 4 nummers op de lp...
  maandag 22 juli 2002 @ 16:12:04 #20
2889 Zander
He's gone
pi_5111154
quote:
Op maandag 22 juli 2002 16:09 schreef ranja het volgende:
Ik heb ook geen afpel-hoes, maar blijft wel orgineel. Die pelhoes was volgens mij een ltd edition ofzo...
Volgens mij de Amerikaanse eerste persing, maar feitelijk is dat dan 'de originele' . Ik heb 'm in ieder geval weleens op een platenbeurs gezien en dan moest 'ie al gauw 300 gulden of meer opbrengen. Maar goed, het is maar wat 'de gek ervoor geeft'.
quote:
het is toch niet zo dat alle lp's toen een pelhoes hadden?
De eerste oplage wel, volgens mij is de lp in Europa ook pas veel later verschenen omdat het in eerste instantie ook niet echt een commercieel succes was, maar dat moet wel ergens na te zoeken zijn...
quote:
Nico zingt ook maar op 3 of 4 nummers op de lp...
Dat weet ik, gelijk de minste nummers van de plaat (imo). Ik ben wel een groot liefhebber van tracks als 'Venus in furs' of 'Heroin'.
  maandag 22 juli 2002 @ 16:18:57 #21
10123 dr_diablos
a most unpleasant man
pi_5111237
Volges mij is de eerste mono uitgave van de VU & Nico lp al gauw een piekie of duizend waard, de stereo lp al heel wat minder. Ga maar kijke wat je hebt liggen
Ik vind de cd Velvet Underground live @ Max's Kansas city trouwens ook heel goed. Beetje freaky, maar wel leuk
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 22 juli 2002 @ 16:21:33 #22
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_5111266
quote:
Op maandag 22 juli 2002 15:56 schreef Zander het volgende:
Ik zal nu wel verbaal gevierendeeld worden, maar eigenlijk vind ik van de tracks met Nico op zang alleen "All Tomorrow's Parties" echt een goed nummer, voor de rest ben ik nooit zo kapot geweest van haar zangtalent. Nee, dan hoor ik liever Lou zingen.

Volgens mij is een originele VU-lp met afpel-hoes al gauw een paar honderd piek waard, dus zo gemakkelijk zul je daar niet aankomen. Latere reissues met 'normale' hoes zijn wel eenvoudiger te vinden (al dan niet geremastered).

Om daar een schepje bovenop te doen: door de bank genomen vind ik de VU zelfs beter zonder John Cale.
OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
  maandag 22 juli 2002 @ 16:27:22 #23
2889 Zander
He's gone
pi_5111331
Ik meen trouwens ergens gelezen te hebben dat een originele 'afpel-hoes' sowieso in goede staat erg moeilijk te vinden is omdat het gerucht ging dat de banaan in LSD gedrenkt zou zijn. Totale onzin natuurlijk, maar het schijnt dat menige hippie zijn originele VU-lp gewoon heeft zitten oppeuzelen...
  maandag 22 juli 2002 @ 16:49:07 #24
15132 SigmundFreud
...vertelt u wie u bent
pi_5111579
Ik vind het derde album ook erg fraai. Het nummer 'Candy Says' kan ingelijst worden wat mij betreft.
* SigmundFreud heeft ooit de tekst van _the gift_ uit zitten schrijven, dat was veel werk.
Nullum magnum ingenium sine mixtura dementiae fuit.
pi_5111654
quote:
Op maandag 22 juli 2002 16:27 schreef Zander het volgende:
Ik meen trouwens ergens gelezen te hebben dat een originele 'afpel-hoes' sowieso in goede staat erg moeilijk te vinden is omdat het gerucht ging dat de banaan in LSD gedrenkt zou zijn. Totale onzin natuurlijk, maar het schijnt dat menige hippie zijn originele VU-lp gewoon heeft zitten oppeuzelen...

Kijk, dat zijn leuke verhalen.

Ik vind de zang van Nico overigens zeker wel te genieten. Al had ik niet direct in de gaten dat zij het was, aangezien ik eerst dacht dat het een mannenstem was. Ik vroeg me dus al af wat dat meisje nou precies in de band deed.

Tot nu toe vind ik alleen het nummer European song wat minder. Het nummer ontspoort mijn inziens teveel in een grote brei (brij?) van gitaargepiel. Komt ook door de doffe mix.

In hoeverre is dat nu bewust gedaan en in hoeverre was het een budgetkwestie?

Hmmzz....
  maandag 22 juli 2002 @ 17:01:18 #26
2889 Zander
He's gone
pi_5111732
quote:
The Velvet Underground & Nico is released on MGM's Verve label. This astonishing debut was recorded in 1966 for a few thousand dollars-- the recording of it split between studios in both NYC and LA. Because of the tight budget, most of the songs are done in one take.
De geluidskwaliteit zal dus inderdaad wel iets te maken hebben met het lage budget. Bovendien had men in 1966 volgens mij alleen nog maar viersporen of zelfs tweesporen-apparaten beschikbaar voor de opnames, vandaar dat de instrumenten nogal eens gaan 'lekken'.
  maandag 22 juli 2002 @ 17:06:22 #27
13973 ranja
image means nothing
pi_5111802
quote:
Op maandag 22 juli 2002 17:01 schreef Zander het volgende:

[..]

alleen nog maar viersporen of zelfs tweesporen-apparaten beschikbaar voor de opnames, vandaar dat de instrumenten nogal eens gaan 'lekken'.

Goeie ouwe tijd
pi_6663356
Ja, gave band.

Ik zag een tijdje terug deze boxset, Peel Slowly and See, bij de platenzaak liggen, kent iemand die en is die de moeite waard? Ik heb alleen nog maar die cd met die bananencover.

woensdag 6 november 2002 @ 20:18:56 #29
25873 IJskoud
Waar denk je aan?
pi_6663582
Is xtrm goede band (check my icon).
[i]Nergens aan...[/i]
pi_7014238
quote:
Op woensdag 6 november 2002 20:06 schreef Seborik het volgende:
Ik zag een tijdje terug deze boxset, Peel Slowly and See, bij de platenzaak liggen, kent iemand die en is die de moeite waard? Ik heb alleen nog maar die cd met die bananencover.
Tja bevat alle 4 de studio cd's, plus nog een aantal leuke tracks voor de liefhebber. Zoals een opnamesessie zonder de drums, en wat oude VU nummers die Lou aan het begin van zijn solocarriere opnieuw ingezongen heeft. De echte liefhebber zal hem dus wel in huis willen hebben. Hoewel de 4 albums natuurlijk op plaat stukken beter klinken.

Overigens ben ik erg nieuwsgierig naar Metal Machine Music, een soloplaat van Lou. Kent iemand deze, en is het (zoals ik zelf wel vermoed) de aanschaf waard. Een quote van Reed zelf: "Well, anyone who gets to side four is dumber than I am." Dat klinkt wel erg koel .

If you fear for the morality of your wives, educat. of your childr., the solidarity of your armchairs, privatized prisons, factory farms and the secu. of the state...then you are right. But what can you do?You are rotten, and the fire has been lit
  woensdag 27 november 2002 @ 01:25:03 #31
13973 ranja
image means nothing
pi_7014286
quote:
Op woensdag 27 november 2002 01:18 schreef Diverse_Reality het volgende:

Overigens ben ik erg nieuwsgierig naar Metal Machine Music, een soloplaat van Lou. Kent iemand deze, en is het (zoals ik zelf wel vermoed) de aanschaf waard. Een quote van Reed zelf: "Well, anyone who gets to side four is dumber than I am." Dat klinkt wel erg koel .

Ha ha... tja, ik weet niet hoe bekend je bent met de muziek van bv Sonic youth, maar het album bestaat dus uit 4 nummers van elk 15 minuten, die volledig bestaan uit noise, resonantie, feedback en andere geluiden. Erg vaag.
Vergelijkbaar enigzins met de solo albums van Lee Renaldo en de SYR uitgaven van Sonic youth, maar dan minder gestructureerd.

Overigens ben ik zelf geloof ik gekomen tot ongeveer 7 minuten van kant 1, daarna nog 3 minuten van kant 2 (ongeveer).

pi_7014293
quote:
Op woensdag 27 november 2002 01:18 schreef Diverse_Reality het volgende:

[..]

Tja bevat alle 4 de studio cd's, plus nog een aantal leuke tracks voor de liefhebber. Zoals een opnamesessie zonder de drums, en wat oude VU nummers die Lou aan het begin van zijn solocarriere opnieuw ingezongen heeft. De echte liefhebber zal hem dus wel in huis willen hebben. Hoewel de 4 albums natuurlijk op plaat stukken beter klinken.

Mja, hij stond er nog steeds..., maar ik denk dat ik voorlopig even minder met cd's kopen en die box heeft niet echt prioriteit. Hij is wel mooi, ook te zien gisteren bij het programma over Boudewijn Büch op Nederland 3 trouwens, toen hij z'n collectie liet zien. Die box lag onder het stapeltje cd's.
pi_7014310
quote:
Op woensdag 27 november 2002 01:25 schreef ranja het volgende:
Ha ha... tja, ik weet niet hoe bekend je bent met de muziek van bv Sonic youth, maar het album bestaat dus uit 4 nummers van elk 15 minuten, die volledig bestaan uit noise, resonantie, feedback en andere geluiden. Erg vaag.
Vergelijkbaar enigzins met de solo albums van Lee Renaldo en de SYR uitgaven van Sonic youth, maar dan minder gestructureerd.
Hmn, idd, zoiets stond ook al op allmusic. Ik zal toch eens informeren bij de platenzaak wat hij kost, en of hij nog steeds verkrijgbaar is .
If you fear for the morality of your wives, educat. of your childr., the solidarity of your armchairs, privatized prisons, factory farms and the secu. of the state...then you are right. But what can you do?You are rotten, and the fire has been lit
pi_7014317
quote:
Op woensdag 27 november 2002 01:26 schreef Seborik het volgende:

Boudewijn Büch op Nederland 3 trouwens, toen hij z'n collectie liet zien. Die box lag onder het stapeltje cd's.

het was te verwachten, Boudewijn had een goede smaak .
  woensdag 27 november 2002 @ 01:30:39 #35
13973 ranja
image means nothing
pi_7014330
quote:
Op woensdag 27 november 2002 01:28 schreef Diverse_Reality het volgende:

[..]

Hmn, idd, zoiets stond ook al op allmusic. Ik zal toch eens informeren bij de platenzaak wat hij kost, en of hij nog steeds verkrijgbaar is .

Ik zie ?m af en toe wel eens staan...

Overigens heeft Lou dit album opgenomen of weg te komen bij z?n toenmalige platenmaatschappij, dat is gelukt, hij werd meteen ontslagen toen ze dit kunstwerk hoorden

pi_7014363
quote:
Op woensdag 27 november 2002 01:30 schreef ranja het volgende:
Ik zie ?m af en toe wel eens staan...

Overigens heeft Lou dit album opgenomen of weg te komen bij z?n toenmalige platenmaatschappij, dat is gelukt, hij werd meteen ontslagen toen ze dit kunstwerk hoorden

Hehe tja, dat zeggen ze altijd al over zijn muziek, het ene album kan je erg waarderen, terwijl het andere weer helemaal niks is voor je .
pi_7068555
quote:
Op woensdag 27 november 2002 01:25 schreef ranja het volgende:
tja, ik weet niet hoe bekend je bent met de muziek van bv Sonic youth, maar het album bestaat dus uit 4 nummers van elk 15 minuten, die volledig bestaan uit noise, resonantie, feedback en andere geluiden. Erg vaag.
ooooh.... Die moet ik dan zeker hebben!!!
De SYR'sessies van Sonic Youth zijn gewoon toppie!
En dan NOG minder gestructureerd (ik wist niet dat dat mogelijk was )
  zaterdag 30 november 2002 @ 04:14:26 #38
13973 ranja
image means nothing
pi_7071417
quote:
Op vrijdag 29 november 2002 23:11 schreef webfreak het volgende:

[..]

ooooh.... Die moet ik dan zeker hebben!!!
De SYR'sessies van Sonic Youth zijn gewoon toppie!
En dan NOG minder gestructureerd (ik wist niet dat dat mogelijk was )

Hm kijken of je dat nog vind na een fragmentje...

Dit is track 1, stukje 3:00 - 3:59.
Het nummer duurt ca. 16 minuten, gevolgd door nog 2 van dit soort kunstwerken van 16 minuten en afsluitend een kortje van 13 minuten.

Veel plezier

Metal machine music

[Dit bericht is gewijzigd door ranja op 30-11-2002 04:21]

pi_7097366
quote:
Op zaterdag 30 november 2002 04:14 schreef ranja het volgende:

[..]

Hm kijken of je dat nog vind na een fragmentje...

Dit is track 1, stukje 3:00 - 3:59.
Het nummer duurt ca. 16 minuten, gevolgd door nog 2 van dit soort kunstwerken van 16 minuten en afsluitend een kortje van 13 minuten.

Veel plezier

Metal machine music

Bedankt voor de mp3, ik vind het top!
pi_8032396
'k heb pas de Deluxe-Edition van "VU & Nico" gekregen, maar moet zeggen dat ie 'n beetje tegenvalt.

Het is een dubbelcd.
Bevat één CD met een mono-versie (de originele dus),
en een bewerkte stereo-versie.

Daarnaast staan er nog 'n paar nummers van Nico op, en een paar VU-singles.

Niet zoveel speciaal vind ik. Het kwaliteitsverschil is minimaal.
Okay, als je 'm hard wil draaien is stereo natuurlijk wel relaxed, maar ik had verwacht dat de mono-versie ook echt kraakjes zou bevatten of mischien bepaalde stukjes die er later zijn uitgeknipt.
Valt allemaal wat tegen.

pi_11333345
quote:
Op vrijdag 28 juni 2002 00:09 schreef webfreak het volgende:
Het valt me op dat deze legendarische band nog geen eigen topic heeft (of ik heb niet opgelet), maar 'k ben er dus de laatste tijd helemaal gek van.

Ik ken ze eigenlijk van Sonic Youth, de band waar je duidelijke velvet-elementen in terughoort (ja, luister maar es goed).

Anyway, wat vinden de mensen hier van the Velvet Underground?

Ik vind ze geweldig. Ik heb een tijd terug zo'n boxset gekocht. Zitten 5 cd's in en op de voorkant staat zo'n banaan van andy warhol.
Wel relaxte muziek en Venus in Furs blijft het gaafste nummer voor mij!
  dinsdag 24 juni 2003 @ 08:43:06 #42
56758 Aschkael
Hitler bad, Aschkael good
pi_11335433
Hele gave band. Is ongelooflijk hoe invloedrijk en hoe ver ze hun tijd vooruit waren. Ben altijd groot fan van Sonic Youth geweest en dacht dat hun sound vrij uniek was. Toen ik het advies kreeg om toch eens de VU te gaan luisteren raakte ik teleurgesteld in Sonic Youth...de ideeen leken ze zo gejat te hebben van de VU...hun rauwe sound, de bakken noise en de gevoelige popliedjes spreken me vooral erg aan in deze band.

Van harte aanbevolen!

= there is a light that never goes out =
pi_11337119
quote:
Op dinsdag 24 juni 2003 08:43 schreef Aschkael het volgende:
Hele gave band. Is ongelooflijk hoe invloedrijk en hoe ver ze hun tijd vooruit waren. Ben altijd groot fan van Sonic Youth geweest en dacht dat hun sound vrij uniek was. Toen ik het advies kreeg om toch eens de VU te gaan luisteren raakte ik teleurgesteld in Sonic Youth...de ideeen leken ze zo gejat te hebben van de VU...hun rauwe sound, de bakken noise en de gevoelige popliedjes spreken me vooral erg aan in deze band.

Van harte aanbevolen!

Hmmm, kan niet zeggen dat Sonic Youth hun stijl van de VU hebben gejat..
SY is veel noisier, veel meer grunge, gebruiken ook veel andere gitaartechnieken...
Neemt niet weg dat je natuurlijk wel duidelijk hoort dat ze door de VU zijn beinvloed...
  dinsdag 24 juni 2003 @ 10:59:25 #44
40049 green_machine
baby can you dig the light
pi_11337617
quote:
Op woensdag 27 november 2002 01:26 schreef Seborik het volgende:

[..]

Mja, hij stond er nog steeds..., maar ik denk dat ik voorlopig even minder met cd's kopen en die box heeft niet echt prioriteit. Hij is wel mooi, ook te zien gisteren bij het programma over Boudewijn Büch op Nederland 3 trouwens, toen hij z'n collectie liet zien. Die box lag onder het stapeltje cd's.

Deze box is één van mijn beste aankopen ooit geweest. Alhoewel ik vee liever platen heb is deze box toch essentieel. Er staan zo ontzettend veel bonustracks op, niet normaal meer. Hij kostte toen ik hem kocht 125 gulden, wat ik redelijk vind. Ik heb daarna die banana-lp nog wel gekocht, ook om de hoes en die klinkt inderdaad prachtig, maar toch draai ik die niet veel liever ofzo. Dat is meer een hebbedingetje voor mij.
Heavy Metall iz a poze, hardt rock iz a laifschteil
  dinsdag 24 juni 2003 @ 11:04:05 #45
40049 green_machine
pi_11337732
quote:
Op maandag 22 juli 2002 01:27 schreef MadScientist het volgende:

* peel slowly and see *

Hij is meerdere malen opnieuwe uitgebracht, maar ook redelijk vroege persingen zijn nog wel te vinden. Ik weet hem hier in Leeuwarden alleen al twee keer te liggen; één keer op 180 gramsvinyl, prachtige heruitgave met de originele uitplaphoes, en bij een tweedehandsplatenzaak hier een oudere versie, ik weet zo niet precies welke. Bijde voor een redeljike prijs.

Overigens is het volgens mij moeilijk tot onmogelijk een originele te vinden, want zoveel zijn er toen helemaal niet gemaakt volgens mij. Maar ach, ik ben zeker wel tevreden met een versie uit 1973 ofzo.

dinsdag 24 juni 2003 @ 12:05:27 #46
40049 green_machine
pi_11339322
Oh, en nog iets, The Bootleg Series Volume 1: The Quine Tapes, wat vinden jullie daar van? Ik zelf vind het een prachtig boxje. Drie discs vol met live materiaal. Ongeveer dezelfde geluidskwaliteit als de andere livecds van de Velvets, maar wel geinspireerder gespeeld vind ik zelf. En natuurlijk drie versies van Sister Ray, die in totaal niet minder dan anderhalf uur duren. Prachtig spul.
pi_11351726
quote:
Op dinsdag 24 juni 2003 12:05 schreef green_machine het volgende:
Oh, en nog iets, The Bootleg Series Volume 1: The Quine Tapes, wat vinden jullie daar van?
Enkele maanden heb ik ook deze box gekocht en deze is muzikaal echt subliem. Alleen ben ik niet zo kapot van de opnamekwaliteit, maar da's ook niet zo gek. Quine heeft het allemaal met een taperecordertje opgenomen, maar niet te missen uniek materiaal !

Tevens vind ik de Velvet Underground 1 van de weinige bands (zo niet de enige) van wie elk regulier album een meesterwerk is (maar ja, da's mijn bescheiden mening natuurlijk

pi_13583834
Velvet Underground is voor mij al jarenlang zo'n band van 'daar moet ik nog eens achteraan', omdat je er altijd over leest en zo. Nu heb ik eindelijke een paar albums van ze (Loaded en & Nico)
Jongens jongens, waarom ben ik hier niet eerder aan begonnen?
Waarom is dit niet veel bekender?
Favorieten zijn denk ik tot nu toe Sweet Jane, Venus In Furs en Heroin (maar die kende ik dan al wel een tijdje).
  woensdag 1 oktober 2003 @ 22:59:09 #49
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_13584959
quote:
Op woensdag 1 oktober 2003 22:25 schreef JantjeB het volgende:
Velvet Underground is voor mij al jarenlang zo'n band van 'daar moet ik nog eens achteraan', omdat je er altijd over leest en zo. Nu heb ik eindelijke een paar albums van ze (Loaded en & Nico)
Jongens jongens, waarom ben ik hier niet eerder aan begonnen?
Waarom is dit niet veel bekender?
Favorieten zijn denk ik tot nu toe Sweet Jane, Venus In Furs en Heroin (maar die kende ik dan al wel een tijdje).
Zo onbekend zijn die albums inmiddels niet meer hoor. .
Maar wat moet dat toch heerlijk zijn,
om zo'n geweldige band als de Velvet Underground nu nog te mogen ontdekken. .

Veel luisterplezier dus. .

...dass wir fliegen.
  zaterdag 17 april 2004 @ 23:17:27 #50
89005 jonny
protegé moi
pi_18501554
Ik heb vandaag ook maar eens een Velvet Underground cd aangeschaft een "The best of ..."

Ik kende ze al wat langer van een aantal mp3tjes maar ik zag vanmiddag de cd voor nog geen 10 euro liggen en die moest dus weer mee naar huis
obsessions in my head don't connect with my intellect
  zaterdag 17 april 2004 @ 23:30:10 #51
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_18501844
quote:
Op dinsdag 24 juni 2003 20:27 schreef calexico26 het volgende:
Tevens vind ik de Velvet Underground 1 van de weinige bands (zo niet de enige) van wie elk regulier album een meesterwerk is (maar ja, da's mijn bescheiden mening natuurlijk
Behalve Squeeze dan natuurlijk, dat is vast geen meesterwerk. Niet dat ik hem ooit gehoord heb ....
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  zaterdag 17 april 2004 @ 23:50:47 #52
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_18502573
quote:
Op vrijdag 28 juni 2002 02:52 schreef Fogerty het volgende:
Leuke uitspraak over de Velvet Underground (ik weet helaas niet van wie): er kwamen wel niet zo heel veel mensen naar hun optredens, maar iedereen die hun optredens bezocht is later wel zelf een bandje begonnen
Het was Brian Eno die het volgende gezegd zou hebben :
quote:
Only about 1,000 people ever bought a Velvet Underground album, but every one of them formed a rock and roll band.
  zondag 18 april 2004 @ 03:58:02 #53
56758 Aschkael
Hitler bad, Aschkael good
pi_18507109
Eno is god dus hij kan het weten.

Spannende band de VU. De Sonic Youth connectie heb ik zelf ook. Moet zeggen dat Sonic Youth wel in achting daalde toen ik voor het eerst de VU hoorde...feitelijk maakt Sonic Youth volgens het zelfde recept muziek....maar goed dat terzijde.
= there is a light that never goes out =
  zondag 18 april 2004 @ 07:20:20 #54
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_18508016
Nog meer mensen naar een VU concert in 1993 geweest , Ahoy of Paradiso ?
  woensdag 21 april 2004 @ 14:19:23 #55
89892 Lo-lo-lo-LOLA
tastes just like cherry-cola
pi_18585415
Ik ben niet naar de VU geweest in 1993, jij wel Fripper?

Ik wil bij deze trouwens het nummer I Heard Her Call My Name van WL/WH nomineren als het meest geniale nummer van deze geniale band. Ik krijg echt een gigantische energierush van dit nummer, die chaotische doch o zo mooie instrumentale afsluiting...
Tis eenzelfde euforisch gevoel als ik krijg bv. van de begintonen van Purple Haze, of de nummers Cicatriz ESP van Mars Volta, Reptilia van The Strokes.
Kennen jullie dit gevoel?
Oh..let's bomb the factory that makes all the wannabe's! Let's burst all the bubbles that brainwash the masses!
  donderdag 22 april 2004 @ 18:44:20 #56
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_18615545
quote:
Op woensdag 21 april 2004 14:19 schreef Lo-lo-lo-LOLA het volgende:
Ik ben niet naar de VU geweest in 1993, jij wel Fripper?
Ik ben in Ahoy geweest, ik voor de tijd nooit durven hopen dat ze ooit nog samen zouden spelen.
Paradiso heb ik maar even aan me voorbij laten gaan, kaartjes van 150 gulden waren me iets te duur.

Setlist Ahoy en Paradiso :

We're Gonna Have A Real Good Time Together
Venus In Furs
Guess I'm Falling In Love
Afterhours
All Tomorrow's Parties
Some Kinda Love
I'll Be Your Mirror
Beginning To See The Light
The Gift
I Heard Her Call My Name
Femme Fatale
Hey Mr. Rain
Sweet Jane
Velvet Nursery Rhyme
White Light/White Heat
I'm Sticking With You
The Black Angel's Death Song
Rock And Roll
I'm Waiting For The Man
Pale Blue Eyes
Heroin
Coyote
pi_20337002
The V.U. is utterly brilliant
  zaterdag 3 juli 2004 @ 12:12:06 #58
40049 green_machine
pi_20381284
Man, wat ben ik blij dat ik niet naar die reunieconcerten toe ben geweest. Ik heb die cd gehoord van het Parijsconcert en ik vind het echt waardeloos.

Verder briljante band natuurlijk. Ik wachgt nog steeds op het tweede deel van die Bootleg Series. Die cd uit 72, Le Bataclan nog iets, is ook zeer de moeite waard. Voor een reunie cd zou ik toch die aanraden. Komt er toch verdacht dichtbij.
pi_25809046
Geweldige band. Ik zou durven zeggen de meest vernieuwende van de 60's, misschien samen met het eerste album van Pink Floyd en de eerste platen van Zappa.

Helaas ben ik in de verkeerde periode geboren, rond '66/'67 was het in muziekland een stuk spannender dan nu..
I'm celebrating my love for you, with a pint of beer and a new tattoo
pi_25823730
Zeker een machtige band!

Vond dat reunie dubbel-album niet zo denderend.

Zijn er eigenlijk opnames van de toernee die ze deden ten tijde van hun debuutalbum,
waarbij Andy Warhol op een doek provocerende beelden liet zien??
pi_25858672
SUPERBAND!!
Ik heb dat album Velvet Underground & Nico op plaat.(met die banaan op de achtergrond)
heel goed.
Ik ga naar Lou Reed in het concert gebouw!!
Lijkt me echt supervet..!
pi_25931861
Ja man VelVet Underground rocks! cker nico vind ik heel goed.
ik ga ooook naaar lou reed in het concert gebouw in adam helemaal tegek:)
People are strange , When you are a stranger.....
pi_32260823
Ik heb nu Velvet Underground & Nico en zaterdag kan ik White Light/White Heat waarschijnlijk ophalen!!!
Oeh feedback!
feest
pi_32265800
Dat vette Duitse Engels van Nico en dat afgrijselijk valse... En toch is het een wereldplaat. Wot ee klon.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_32278865
quote:
Op zondag 18 april 2004 07:20 schreef fripper het volgende:
Nog meer mensen naar een VU concert in 1993 geweest , Ahoy of Paradiso ?
was dat alweer in 1993??? ja ik ben daar geweest, in de ahoy. ik vond het te gek om the velvet live aan het werk te zien. de kritiek was toen niet van de lucht en de band zou slecht gespeeld hebben maar ik vond het echt te gek. hoogtepunten van het concert waren the gift en all tomorrow's parties, helaas niet gezongen door nico maar door john cale, maar ik kon toen een traan niet onderdrukken. de dubbel live cd van die tour is wat dat betreft een prachtig aandenken. overigens heb ik met een maat na afloop van het concert bij de achteruitgang van ahoy staan wachten en hebben we toen met hooguit nog een fan of tien alle vier de leden van de band nog minstens een kwartier kunnen spreken, EN ze hebben ook alle vier mijn concertkaartje van een handtekening voorzien. je snapt wel dat ik kaartje al jaren koester op een veilig plekje.
pi_32313818
quote:
Op dinsdag 15 november 2005 09:25 schreef rheingold het volgende:

[..]

was dat alweer in 1993??? ja ik ben daar geweest, in de ahoy. ik vond het te gek om the velvet live aan het werk te zien. de kritiek was toen niet van de lucht en de band zou slecht gespeeld hebben maar ik vond het echt te gek. hoogtepunten van het concert waren the gift en all tomorrow's parties, helaas niet gezongen door nico maar door john cale, maar ik kon toen een traan niet onderdrukken. de dubbel live cd van die tour is wat dat betreft een prachtig aandenken. overigens heb ik met een maat na afloop van het concert bij de achteruitgang van ahoy staan wachten en hebben we toen met hooguit nog een fan of tien alle vier de leden van de band nog minstens een kwartier kunnen spreken, EN ze hebben ook alle vier mijn concertkaartje van een handtekening voorzien. je snapt wel dat ik kaartje al jaren koester op een veilig plekje.
Inlijsten!
feest
  zondag 4 december 2005 @ 03:51:32 #67
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_32799347
The Velvet Underground

Op de een of andere manier kan ik de plaat-met-banaan 10tallen keren achterelkaar draaien zonder dat ik er genoeg van krijg.
Briljante band, ultieme rock 'n roll. De Stones is voor losers, VU is tha bomb.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_32799405
quote:
Op zondag 4 december 2005 03:51 schreef Ringo het volgende:
The Velvet Underground

Op de een of andere manier kan ik de plaat-met-banaan 10tallen keren achterelkaar draaien zonder dat ik er genoeg van krijg.
Briljante band, ultieme rock 'n roll. De Stones is voor losers, VU is tha bomb.
Ja, maar wat the Stones en VU met elkaar te maken hebben ...

Maargoed, hulde aan de Bananen-plaat idd!.. Ik heb 'm al 2 jaar niet meer gehoord, aangezien ik 'm al 2 jaar aan iemand heb uitgeleend Maar hij komt vast nog welles terug
pi_32828537
Mèn, zaterdag was White Light/White Heat eindelijk binnen, was m'n geld op.
feest
  maandag 5 december 2005 @ 10:05:29 #70
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_32828693
quote:
Op zondag 4 december 2005 03:57 schreef webfreak het volgende:
Ja, maar wat the Stones en VU met elkaar te maken hebben ...
Het kan niet vaak genoeg benadrukt worden: de Stones is de meest overschatte prutsersband ooit.

Beetje flauw om dit VU-topic daarvoor te gebruiken maar aangezien beide bands geroemd worden om hun rauwe rock'n'roll en uit dezelfde periode stammen, mag ik toch wel even zeggen dat The Velvet Underground op alle punten wint van die Engelse hobbyrokkers.

pi_32828866
Ik kan niet wachten tot ik White Light binnen heb. En die dan keihard opzetten. Zou zonde zijn als je dat album niet hard op zet.
feest
pi_32830419
quote:
Op maandag 5 december 2005 10:15 schreef Big_Boss_Man het volgende:
Ik kan niet wachten tot ik White Light binnen heb. En die dan keihard opzetten. Zou zonde zijn als je dat album niet hard op zet.
Inderdaad fantastisch album om keihard te draaien.
Heerlijk rauw album.
Sister Ray
pi_32831968
quote:
Op maandag 5 december 2005 10:05 schreef Ringo het volgende:

[..]

Het kan niet vaak genoeg benadrukt worden: de Stones is de meest overschatte prutsersband ooit.

Beetje flauw om dit VU-topic daarvoor te gebruiken maar aangezien beide bands geroemd worden om hun rauwe rock'n'roll en uit dezelfde periode stammen, mag ik toch wel even zeggen dat The Velvet Underground op alle punten wint van die Engelse hobbyrokkers.

laten we voorop stellen dat technisch gezien de velvet underground toendertijd grotere prutsers waren dan de stones. dat klinkt in alles door. en hoe krakkemikkiger ze klonken hoe beter men ze vind. want de latere vu platen worden over het algemeen als minder beschouwd. en laten we wel wezen, dat krakkemikkige is echt niet bewust gedaan. ik vind de invloed van de vu (zeker anno 2005) ook enigzins te hoog ingeschat. de eerste drie platen blijven welliswaar prachtige muziek. en de platen die de stones diezelfde periode uitbrachten (met brian jones) zijn ook te gek,.
  maandag 5 december 2005 @ 21:10:27 #74
40049 green_machine
pi_32846091
ach, waarom toch altijd vergelijken? Mag je dan niet gewoon én de Velvets én de Stones én The Who én The Beatles én Led Zeppelin te gek vinden? Ik heb wel mijn favorieten, maar ben van allen toch wel erg groot liefhebber. Het jammere van The Velvet Underground (en toch ook wel de charme) is dat er eigenlijk geen goede kwaliteit live platen van ze zijn. Toch denk ik dat je op vooral de Robert Quine tapes wel hoort hoe goed ze waren.
pi_32849313
je hebt gelijk, het is appels met peren vergeljjken, of is het stenen met bananen.
  maandag 5 december 2005 @ 23:12:44 #76
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_32849722
quote:
Op maandag 5 december 2005 21:10 schreef green_machine het volgende:
ach, waarom toch altijd vergelijken? Mag je dan niet gewoon én de Velvets én de Stones én The Who én The Beatles én Led Zeppelin te gek vinden?
Ach ja, waarom? Je hebt natuurlijk gelijk.
pi_32916554
Joepie, ik heb 'm!!
feest
pi_32917038
quote:
Op donderdag 8 december 2005 13:18 schreef Big_Boss_Man het volgende:
Joepie, ik heb 'm!!
Ervanuitgaande dat je het over White Light/Heat hebt: ik ook! En hij is echt geweldig. Vooral Sister Ray kickt m'n ass echt zo hard, dat wil je gewoon niet weten.
'Paul McCartney krijgt een award van niemand minder dan Bono' - Beau van Erven Dorens.
http://www.last.fm/user/spacemangraig
pi_32917505
quote:
Op donderdag 8 december 2005 13:39 schreef spacemangraig het volgende:

[..]

Ervanuitgaande dat je het over White Light/Heat hebt: ik ook! En hij is echt geweldig. Vooral Sister Ray kickt m'n ass echt zo hard, dat wil je gewoon niet weten.
Ja hij's tof. Ik kende 'm al, had 'm eerst gedownload en nu heb ik de echte.
feest
  donderdag 19 januari 2006 @ 14:03:50 #80
56690 DaisyDuke
In Coffee We Trust!
pi_34239750
quote:
Velvet Underground Reunion Show Coming to DVD

James Gregory reports:
Just short of the Beatles cashing in that check Lorne Michaels once offered for a reunion gig on "SNL", a Velvet Underground resurrection was once considered the near-holy grail of rock comebacks. That is, however, until they actually laid past grudges to rest and reconvened in 1993 for a series of underwhelming gigs in Europe.

Although it proved that you can only spark a revolution one time per career, the reunion was justly documented, spawning both single- and double-disc live CDs, as well as a concert video. The latter, previously only available on good ol' VHS tape, will receive the DVD treatment courtesy of Rhino on January 24.

Velvet Redux: Live MCMXCIII features new liner notes and remastered audio of footage recorded during a trio of performances at the Olympia Theatre in Paris on June 15, 16, and 17, 1993. All four original VU members were present: John Cale, Moe Tucker, the late Sterling Morrison, and Lou muthafuckin Reed. Alas, Nico couldn't make it, as she died in 1988.

A disappointingly mixed bag in terms of quality, the film reveals a strangely bored Lou Reed sleepwalking his way through most of the tunes, with only a gorgeous "Pale Blue Eyes" and spirited "Beginning to See the Light" really catching fire. But the rest of the band is still sharp and if nothing else, at least the document is historically significant. Now if only Rhino had re-inserted John Cale's creepily sexy reading of "The Gift", which graces the 2xCD version, we would have already pre-ordered the thing.

European songs:

01 Venus in Furs
02 White Light/White Heat
03 Beginning to See the Light
04 Some Kinda Love
05 Femme Fatale
06 Hey Mr. Rain
07 I'm Sticking With You
08 I Heard Her Call My Name
09 I'll Be Your Mirror
10 Rock 'n' Roll
11 Sweet Jane
12 I'm Waiting for the Man
13 Heroin
14 Pale Blue Eyes
15 Coyote

Reed and Cale will both head out on European tours in a few weeks, unfortunately not together. Reed will play a pair of February dates in New York before jetting to Turin, Italy to play a gig at-- we kid you not-- the Winter Olympics. Hopefully he'll wear a gigantic dress, just like Björk. A 15-date trek follows. Dates:

02-11 Poughkeepsie, NY - Bardavon Opera House
02-13 New York, NY - Crobar
02-23 Turin, Italy - Piazza Castello (Winter Olympics)
02-24 Florence, Italy - Teatro Verdi
02-25 Mantua, Italy - PalaBam
02-27 Milan, Italy - Teatro Nazionale
02-28 Piacenza, Italy - Palabanca
03-01 Rome, Italy - Parco della Musica
03-03 Perugia, Italy - Teatro Comunale
03-04 Ravenna, Italy - Pala De Andrè
03-05 Teramo, Italy - Teatro Comunale
03-07 Catania, Italy - Teatro Metropolitan
03-09 Naples, Italy - PalaPartenope
03-11 Crans-Montana, Switzerland - Caprices Festival
03-12 Pordenone, Italy - Teatro Verdi
03-13 Ljubljana, Slovenia - Hala Tivoli
03-15 Belgrade, Serbia - Sava Centre
03-17 Prague, Czech Republic - Concert House

Cale will support his solid 2005 solo album blackAcetate with a tour kicking off Wednesday in peaceful Tel Aviv, Israel. Organizers for the 2008 Beijing Olympics are advised to book Cale early, as he's a busy man. Or they could always get Moe Tucker to accompany the torch lighting with a drum solo.

Cale dates:

01-18 Tel Aviv, Israel - Zappa Club
01-19 Tel Aviv, Israel - Hanger 11 *
01-20 Thessaloniki, Greece - Mylos #
01-21 Athens, Greece - Gagarin #
01-24 Manchester, England - Academy 3
01-25 London, England - The Garage
01-27 Bristol, England - Academy
01-28 Glasgow, Scotland - ABC
01-29 Gateshead, England - The Sage
01-30 Leicester, England - De Montfort Hall
02-01 Eindhoven, Holland - Club Effenaar
02-02 Gent, Belgium - De Handelsbeurs
02-03 Turnhout, Belgium - De Warande
02-05 Cologne, Germany - Prime Club
02-06 Leipzig, Germany - Werk 2
02-07 Munich, Germany - Backstage
02-09 Verona, Italy - Teatro Camploy
02-10 Florence, Italy - Teatro Aurora
02-11 Bologna, Italy - Link Club
02-13 Rome, Italy - Auditorium
02-15 Barcelona, Spain - Apollo
02-17 Vitoria, Spain - Azkena
02-18 Madrid, Spain - Arena Club
Bron: Pitchfork.
1,000,000 demons can't be wrong...
pi_46155448
schopje

ik heb de LP Velvet Underground & Nico aangeschaft (NL, persing 1966, in 1967 uitgegeven, verve deluxe 2485 118) voor 30 euro

goede deal?
  vrijdag 9 februari 2007 @ 21:41:36 #82
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_46155577
quote:
Op vrijdag 9 februari 2007 21:38 schreef ruud_fr het volgende:
schopje

ik heb de LP Velvet Underground & Nico aangeschaft (NL, persing 1966, in 1967 uitgegeven, verve deluxe 2485 118) voor 30 euro

goede deal?
Er zijn Warhols waar je meer voor moet betalen.
pi_46168280
He, de Velvet Underground...... Het zal wel vloeken in de kerk zijn, maar ik ben zelden zo teleurgesteld geweest als toen ik, vol verwachting, de bananenplaat voor het eerst opzette. Ik was zojuist in de VS geweest, waar ze echt helden zijn, maar ik begreep totaal niet waarom. Ik kon me dan ook helemaal vinden in wat webreviewer Mark Prindle over ze zegt:
quote:
I really hate this band. Their music is mostly dismal and slow, and even when they try to "rock," they do it in such a heroin-addled manner that it's a total drag to sit through. Depressing, and not even in a hypnotic or intellectually impressivemanner.
Grotendeels ben ik het daar nog steeds mee eens, maar toch heb ik ze langzaam leren waarderen. Maar dan niet als de Machtige Supergroep Die Alles Veranderd Heeft - want tegenover een paar andere pioniers (Hendrix, Beatles) steken ze erg bleekjes af, vind ik - maar meer als een goeie liedjesband voor Lou Reed. Vandaar dat ik dus Loaded hun beste album vind: dat zijn gewoon prima degelijke, gelikte songs die misschien ver af staan van de 'avant garde' van de eerste albums maar 1000x beter luisterbaar zijn dan nietszeggende draken als The gift en Sister Ray.
pi_46170961
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 12:20 schreef Soul79 het volgende:
nietszeggende draken als The gift en Sister Ray.
ehhh heiligschennis?

Paar dagen terug het in 1985 uitgebrachte 'album' VU gekocht, allemaal nummers die eigenlijk na het album The Velvet Underground uit hadden moeten komen maar ivm met een labelswitch werd uiteindelijk Loaded het vierde officiele album. Eigenlijk is deze misschien nog wel beter dan Loaded.. iedereen die 'm nog niet heeft moet 'm onnmiddelijk gaan halen!
'Paul McCartney krijgt een award van niemand minder dan Bono' - Beau van Erven Dorens.
pi_46170989
Topband. Eigenlijk best interessant dat ze in de tijd dat ze bij elkaar waren helemaal niet bekend waren. Pas later, toen Lou Reeds solo carriere aan de weg timmerde, toen kwam men er pas echt achter hoe goed de VU was en nog steeds is!
pi_46173948
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 14:00 schreef louweed het volgende:
Topband. Eigenlijk best interessant dat ze in de tijd dat ze bij elkaar waren helemaal niet bekend waren. Pas later, toen Lou Reeds solo carriere aan de weg timmerde, toen kwam men er pas echt achter hoe goed de VU was en nog steeds is!
Beetje hetzelfde verhaal als met Iggy Pop en The Stooges, inclusief de Bowie-link
pi_46182259
quote:
He, de Velvet Underground...... Het zal wel vloeken in de kerk zijn, maar ik ben zelden zo teleurgesteld geweest als toen ik, vol verwachting, de bananenplaat voor het eerst opzette. Ik was zojuist in de VS geweest, waar ze echt helden zijn, maar ik begreep totaal niet waarom. Ik kon me dan ook helemaal vinden in wat webreviewer Mark Prindle over ze zegt:
[..]

Grotendeels ben ik het daar nog steeds mee eens, maar toch heb ik ze langzaam leren waarderen. Maar dan niet als de Machtige Supergroep Die Alles Veranderd Heeft - want tegenover een paar andere pioniers (Hendrix, Beatles) steken ze erg bleekjes af, vind ik - maar meer als een goeie liedjesband voor Lou Reed. Vandaar dat ik dus Loaded hun beste album vind: dat zijn gewoon prima degelijke, gelikte songs die misschien ver af staan van de 'avant garde' van de eerste albums maar 1000x beter luisterbaar zijn dan nietszeggende draken als The gift en Sister Ray.
Hier ben ik het best wel mee eens

Alhoewel ze met name door hun attitude weer wél baanbrekend waren.
  zaterdag 10 februari 2007 @ 20:56:29 #88
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_46183642
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 13:59 schreef spacemangraig het volgende:

[..]

Paar dagen terug het in 1985 uitgebrachte 'album' VU gekocht, allemaal nummers die eigenlijk na het album The Velvet Underground uit hadden moeten komen maar ivm met een labelswitch werd uiteindelijk Loaded het vierde officiele album. Eigenlijk is deze misschien nog wel beter dan Loaded.. iedereen die 'm nog niet heeft moet 'm onnmiddelijk gaan halen!
Ik zou zelfs willen stellen dat VU veel beter is dan Loaded.

Ook leuk : Another View , een album dat iets na VU is uitgebracht, met meer materiaal dat nog op de planken lag. Iest minder sterk dan VU misschien, maar ook zeker de moeite waard.

Ik heb niet zoveel met Loaded, behalve Sweet Jane en Rock & Roll weinig dat me erg kan boeien ...
pi_46186257
quote:
[..]

Ik vraag me af wat Hendrix voor pioniers werk heeft gedaan, hij was een geniale gitaar speler, en de sound die hij aan zijn gitaar gaf was baanbrekend, maar qua muziek was het niet zoveel bijzonders.
Gewoon een mengeling van blues en rock.
Niets mis met Hendrix, integendeel, maar om hem nou een groot pionier te noemen is een groot woord.

Juist die "nietszeggende draken als The gift en Sister Ray (en Heroin)" hebben heel veel bands jaren later geinspireert.
Tegendraads en experimenteel, daar gaat het nou juist om.
Dit bericht is automatisch gegenereerd. U kunt hierop niet reageren.
pi_46190994
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 22:05 schreef Mr_Memory het volgende:

[..]

Ik vraag me af wat Hendrix voor pioniers werk heeft gedaan, hij was een geniale gitaar speler, en de sound die hij aan zijn gitaar gaf was baanbrekend, maar qua muziek was het niet zoveel bijzonders.
Gewoon een mengeling van blues en rock.
Niets mis met Hendrix, integendeel, maar om hem nou een groot pionier te noemen is een groot woord.

Juist die "nietszeggende draken als The gift en Sister Ray (en Heroin)" hebben heel veel bands jaren later geinspireert.
Tegendraads en experimenteel, daar gaat het nou juist om.
Het pionierswerk van Hendrix was dusdanig dat niemand hem ooit meer heeft kunnen volgen - dat is nog eens pionierswerk. De Velvets waren ook wel experimenteel, maar het was experimenteren met vorm en niet met inhoud: aparte ritmes en songstructuren gebruiken is leuk en aardig maar hun muziek heeft gewoon niets van de melodische en harmonische inventiviteit van Hendrix.

En wat 'alleen blues en rock' betreft: Hendrix' drummer Mitch Mitchell bracht juist het jazzdrummen a la Elvin Jones in de rock - over vernieuwing gesproken. Vergelijk dat eens met het drumwerk van de VU

Nogmaals: de VU waren muzikaal vrij beperkt - en ze zullen best veel navolgers hebben gehad maar dat hebben Led Zeppelin, de Doors, Pink Floyd en weet ik veel ook, daarnaast is invloed is lang niet altijd goede invloed. Het zijn de 'gewone' songs op met name Velvet Underground en Loaded die deze band de moeite waard maken.
pi_46197028
@ soul79

Het wordt een beetje een wellus/ niettus discussie, daar heb ik, en ik denk ook jij, geen zin in

Heb je wel eens geluisterd naar Lou Reed & John Cale "songs for Drella" ? ( Drella = Andy Warholl )
Een ode aan Andy Warholl, met prachtige, en toegangkelijke nummers.
Dit bericht is automatisch gegenereerd. U kunt hierop niet reageren.
pi_46199282
quote:
Op zondag 11 februari 2007 11:45 schreef Mr_Memory het volgende:

Heb je wel eens geluisterd naar Lou Reed & John Cale "songs for Drella" ? ( Drella = Andy Warholl )
Een ode aan Andy Warholl, met prachtige, en toegangkelijke nummers.
Nope, ken/heb ik niet. Het is sowieso heel lang geleden dat ik VU heb opgezet. Maar zoals ik al zei, de toegankelijke nummers van VU (en Lou Reed) vind ik prima.
  zondag 11 februari 2007 @ 17:21:21 #93
40049 green_machine
pi_46209528
Velvet Underground, ja prachtig. Ik vind het mooie van hun oevre toch wel dat ze zo verschillende platen hebben gemaakt. Als ik 's avonds relaxt met een wijntje op de bank zit is The Velvet Underground (de derde dus) echt de perfecte plaat. Wil ik gillende gitaren en pure waanzin, dan White Light/White Heat! Die banaan plaat blijft voor mij toch wel de meest bijzondere. Toch kan ik me alle kritiek wel voorstellen, er deugt een elke plaat van hun toch wel iets niet, maar misschien is dat wel juist de charme.

Over dat VU misschien wel beter is dan Loaded, daar ben ik het wel mee eens eigenlijk. Sowiezo kan je van de bonustracks van de vierde en vijfde disc van de Peel Slowly and See box wel tien betere nummers vinden dan er op Loaded staan.

Ook een interessant verhaal trouwens:
http://olivier.landemaine.free.fr/vu/lostalbum/lostalbum.html
over het zogenaamde 'lost album'. Ik heb het zo eens op cd gebrand en het levert inderdaad een erg leuk plaatje op.

Ik ben trouwens of er ooit nog eens een tweede deel van de bootleg series uitkomt.....
pi_46209912
quote:
Op zondag 11 februari 2007 17:21 schreef green_machine het volgende:

Ook een interessant verhaal trouwens:
http://olivier.landemaine.free.fr/vu/lostalbum/lostalbum.html
over het zogenaamde 'lost album'. Ik heb het zo eens op cd gebrand en het levert inderdaad een erg leuk plaatje op.
Die nummers zijn dan ook wel zo goed dat Lou Reed ze als solo-artiest bijna allemaal opnieuw heeft opgenomen.
pi_46210466
quote:
Op zondag 11 februari 2007 00:23 schreef Soul79 het volgende:

[..]

Het zijn de 'gewone' songs op met name Velvet Underground en Loaded die deze band de moeite waard maken.
Voor jou misschien..

Trouwens, Jimi mag dan een geniale gitarist zijn geweest, Lou vind ik toch ook tamelijk briljant op de gitaar.
pi_46268954
quote:
Op vrijdag 9 februari 2007 21:38 schreef ruud_fr het volgende:
schopje

goede deal?
hij is binnen
ziet er nog zeer goed uit en klinkt ook zo

pi_46297625
Ziet er schitterend uit zeg!

Blijft in alle eenvoud toch een intrigerende hoes.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_46421613
quote:
Op dinsdag 13 februari 2007 19:29 schreef ruud_fr het volgende:

[..]

hij is binnen
ziet er nog zeer goed uit en klinkt ook zo

[afbeelding]
[afbeelding]
Bij de originele hoes kon je de banaan ook pellen ! ( was sticker), maar die is "ongepeld" onbetaalbaar.
pi_46421959
Hierbij nog een Warhol hoes van V.U. (Verzameldubbelaar)

Helaas paste hij niet geheel op de scanner
pi_46426511
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 20:56 schreef fripper het volgende:

[..]

Ik zou zelfs willen stellen dat VU veel beter is dan Loaded.
Ben het ondertussen met je eens, misschien is het wel even goed als het derde album.
quote:
Ik heb niet zoveel met Loaded, behalve Sweet Jane en Rock & Roll weinig dat me erg kan boeien ...
New Age is anders ook erg fijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')