abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 24 juli 2011 @ 19:44:32 #76
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_99889380
quote:
2s.gif Op zondag 24 juli 2011 19:01 schreef Reya het volgende:
Ik betwijfel of PaarsPlus een stabiele coalitie had kunnen zijn. Centrumcoalities, of coalities die het politieke spectrum overbruggen, blijven erg kwetsbaar voor interne onenigheden en voor concurrentie van de flankpartijen. Een VVD die in een coalitie met de PvdA, GroenLinks en D66 stapt, vormt al snel een sitting duck voor de PVV en misschien zelfs het CDA; aan de andere kant zullen PvdA en - in iets mindere mate - GroenLinks druk van de SP voelen om zo min mogelijk op wensen van de VVD, vooral op economisch gebied, in te gaan. Dat lijkt me geen recept voor succes.
Aan de andere kant zijn 3/4 partijen in PaarsPlus liberaal (in denken dan wel naam) en kan de 4e partij zich daar prima naar schikken. Links-rechts overbruggen ze misschien een kloof, maar progressief-conservatief zitten ze allemaal in hetzelfde schuitje.
Bruin I zit links-rechts misschien wat meer in 1 schuitje gezien links-rechts (hoewel dat met de PVV nog valt te betwisten), progressief-conservatief is het een hele kloof die ze overbruggen, van "liberaal" VVD naar het ultraconservatieve, nationalistische, bijna Nazistische, PVV
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
  zondag 24 juli 2011 @ 19:45:41 #77
66825 Reya
Fier Wallon
pi_99889426
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 19:42 schreef du_ke het volgende:

[..]

Mogelijk, aan de andere kant was Paars 1 de laatste coalitie die wel de rit heeft uitgezeten in tegenstelling tot veel van de coalities over de flanken die men daarna vaak zag.
Maar dat was zonder Wilders, en met een embryonale SP.
pi_99889461
quote:
2s.gif Op zondag 24 juli 2011 19:45 schreef Reya het volgende:

[..]

Had graag een abortus gezien, maar helaas ;(
(...) Misschien worden jullie[Nederlanders] wel de economische vluchtelingen aan de grens met de afsluitdijk tussen Nederland en Fryslan.
-Linkse Boomknuffelaar
pi_99889475
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 19:44 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Tja...

Waren ze met PvdA in zee gegaan, dan zouden ze al snel een zondebok van de PVV worden.
Gevolg: Veel conservatieve VVD'ers gaan naar de PVV.

Dan liever dit :)
Tja, dat kan een keuze zijn. Als je puur naar het partijprogramma kijkt staat de PVV nog verder van de VVD af dan de PvdA (die er eigenlijk helemaal niet zo gek ver af staat eigenlijk). Maar goed het pleasen van Henk en Ingrid zal wel een factor van belang zijn die gaat boven het eigen programma.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_99889508
quote:

[..]

En een andere PvdA en VVD.
pi_99889516
quote:

[..]

Tja, dat blijven toch weinig serieuze partijen die je met een goed verhaal best aardig de wind uit de zeilen kan nemen.
pi_99889536
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 19:47 schreef nikk het volgende:

[..]

En een andere PvdA en VVD.
Ja, die stonden aan het begin van Paars inhoudelijk stukken verder van elkaar dan nu.
  zondag 24 juli 2011 @ 19:49:45 #83
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_99889641
Als ik VVD-er was en mijn kiezers dreigde weg te lopen naar de PVV zou ik echt zo iets hebben van "ga maar! jullie hoef ik niet"

Als iemand serieus overweegt om van een degelijke liberale partij naar zo'n boevenbende over te stappen, dan wil je hun stem als VVDer toch niet?! :')

[ Bericht 3% gewijzigd door Tanin op 24-07-2011 19:55:43 ]
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
pi_99889798
Het artikel in NRC maakt duidelijk dat de VVD gewoon veel liever een populistisch, conservatieve partij wil zijn omdat dat electoraal aantrekkelijker bleek. Qua bezuinigingen/hervormingen gebeurt er met de huidige coalitie vrijwel niets, maar de piketpaaltjes van Rutte golden alleen voor PaarsPlus en niet voor Bruin I.

In het artikel stond ook dat Henk Kamp tegen Rutte had gezegd dat de VVD een rechtse, conservatieve campagne had gevoerd en dat de kiezer dus ook dergelijk beleid verwachtte. Dit is een legitiem punt van Kamp mijns inziens, maar het maakt de huidige veel woorden weinig wol coalitie natuurlijk niet beter.
"I can accept failure. I can not accept not trying."
  zondag 24 juli 2011 @ 20:00:29 #85
66825 Reya
Fier Wallon
pi_99890156
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 19:47 schreef du_ke het volgende:

[..]

Tja, dat blijven toch weinig serieuze partijen die je met een goed verhaal best aardig de wind uit de zeilen kan nemen.
Is dat zo, of hoop je dat dat zo is?
pi_99890319
quote:
2s.gif Op zondag 24 juli 2011 20:00 schreef Reya het volgende:

[..]

Is dat zo, of hoop je dat dat zo is?
Deel is het hoop natuurlijk :P. Maar ik verwacht dat het deel van de kiezers dat duurzaam voor de populistische onzin valt beperkt is.
  zondag 24 juli 2011 @ 20:07:21 #87
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_99890520
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 20:03 schreef du_ke het volgende:

[..]

Deel is het hoop natuurlijk :P. Maar ik verwacht dat het deel van de kiezers dat duurzaam voor dezelfde populistische onzin valt beperkt is.
fixed

Niet te veel hoop hebben voor de mensheid Duke ;)
pi_99890612
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 19:53 schreef Schadenfreude het volgende:
Het artikel in NRC maakt duidelijk dat de VVD gewoon veel liever een populistisch, conservatieve partij wil zijn omdat dat electoraal aantrekkelijker bleek. Qua bezuinigingen/hervormingen gebeurt er met de huidige coalitie vrijwel niets, maar de piketpaaltjes van Rutte golden alleen voor PaarsPlus en niet voor Bruin I.

In het artikel stond ook dat Henk Kamp tegen Rutte had gezegd dat de VVD een rechtse, conservatieve campagne had gevoerd en dat de kiezer dus ook dergelijk beleid verwachtte. Dit is een legitiem punt van Kamp mijns inziens, maar het maakt de huidige veel woorden weinig wol coalitie natuurlijk niet beter.
De piketpalen staan nog steeds overeind hoor.
pi_99891227
Verhelderende website:
http://ruttesrapport.rtlnieuws.nl/

Laatst ook een interessant artikel hierover in de NRC. Van de 60 beloften is er maar één niet nagekomen.
pi_99894179
quote:
14s.gif Op zondag 24 juli 2011 20:21 schreef nikk het volgende:
Verhelderende website:

Laatst ook een interessant artikel hierover in de NRC. Van de 60 beloften is er maar één niet nagekomen.
Anderzijds: binnen een kwart van de regeringsperiode is nog maar een zesde van de beloftes nagekomen.
Burning bridges gives you so much more
  zondag 24 juli 2011 @ 21:29:00 #91
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_99895199
quote:
14s.gif Op zondag 24 juli 2011 20:21 schreef nikk het volgende:
Verhelderende website:

Dat zijn de beloftes van het kabinet. Niet die van de VVD.
pi_99896669
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 21:29 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Dat zijn de beloftes van het kabinet. Niet die van de VVD.
Hopelijk haalt de VVD ooit de 76 zetels.

Maar je begrijpt zelf ook wel dat de VVD deel uitmaakt van een coalitie en dus niet alles uit het partijprogramma kan realiseren. Vooralsnog staan de piketpalen overeind en worden de belangrijkste beloftes nagekomen. Met uitzondering van het ontslagrecht wat ik uitermate spijtig vind.
pi_99896759
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 19:42 schreef du_ke het volgende:

[..]

Dan liever de PVV nietwaar :)?
Zolang links het maar niet wordt!!!!111einz!12

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-07-2011 21:54:47 ]
  zondag 24 juli 2011 @ 21:56:52 #94
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_99896867
quote:
7s.gif Op zondag 24 juli 2011 21:52 schreef nikk het volgende:

[..]

Hopelijk haalt de VVD ooit de 76 zetels.

Maar je begrijpt zelf ook wel dat de VVD deel uitmaakt van een coalitie en dus niet alles uit het partijprogramma kan realiseren. Vooralsnog staan de piketpalen overeind en worden de belangrijkste beloftes nagekomen. Met uitzondering van het ontslagrecht wat ik uitermate spijtig vind.
Wat dachten we van bezuinigen op het onderwijs

Noem die beloftes die de VVD nakomt eens
pi_99896885
quote:
9s.gif Op zondag 24 juli 2011 19:35 schreef nikk het volgende:

[..]

Helaas is ook bij D66 (i.t.t. de VVD) het verschil tussen bezuinigen en de belastingen verhogen niet geheel duidelijk.
Bij de VVD begrijpen ze het woord 'bezuiniging' niet eens. Of je moet het natuurlijk beschouwen als een creatieve interpretatie.
pi_99898105
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 21:56 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Wat dachten we van bezuinigen op het onderwijs

Noem die beloftes die de VVD nakomt eens
Het makkelijkst om te noemen zijn uiteraard de piketpalen:
1. Niet morrelen aan de HRA
2. Achttien miljard bezuinigen zonder de belastingen te verhogen
3. Geen kilometerheffing

Nu kunnen we uiteraard goochelen met cijfers met betrekking tot de bezuinigingen (zoals Bas Jacobs), maar voorlopig zijn de bezuinigingen op koers (zie RTL link).
  zondag 24 juli 2011 @ 22:23:49 #97
63302 rockstah
New World Disorder
pi_99898490
Tsja. dat is ook wel het nadeel van onze partijstructuur. Ze zijn druk bezig met zichzelf te profileren ten koste van elkaar, iets wat zowel de VVD als de PVDA veel stemmen opleverde. Mensen houden nou eenmaal van een vijandsbeeld.

Bij het vormen van een coalitie schiet je jezelf daarmee natuurlijk in de voet, omdat je niet meer aan je achterban kunt uitleggen waarom je toch gaat regeren met een partij wiens programma je voorheen als zelfmoordbrief bestempelde.

De VVD koos in dit geval eieren en rende terug naar haar ideologische vriendjes. Partijbelang boven landsbelang? In de ogen van een VVD'er is het land het meest gebaat bij een grote VVD, dus de keuze is dan snel gemaakt.
  zondag 24 juli 2011 @ 22:31:40 #98
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_99898962
quote:
7s.gif Op zondag 24 juli 2011 22:17 schreef nikk het volgende:

[..]

Het makkelijkst om te noemen zijn uiteraard de piketpalen:
1. Niet morrelen aan de HRA
2. Achttien miljard bezuinigen zonder de belastingen te verhogen
3. Geen kilometerheffing

Nu kunnen we uiteraard goochelen met cijfers met betrekking tot de bezuinigingen (zoals Bas Jacobs), maar voorlopig zijn de bezuinigingen op koers (zie RTL link).
Vooral dingen niet doen dus

Overigens zijn er zeker wel lastenverzwaringen
http://www.tweedekamer.nl(...)en_duidelijkheid.jsp
pi_99899154
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 22:31 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Vooral dingen niet doen dus

Overigens zijn er zeker wel lastenverzwaringen
http://www.tweedekamer.nl(...)en_duidelijkheid.jsp
Ach, die anderhalf miljard. Daar kan ik mee leven. Dat gunnen we onze collega's van het CDA best.

En er gebeuren genoeg dingen wél (om in die termen de blijven). Iets dat mij lange tijd stoorde:
http://ruttesrapport.rtln(...)gen-overvallers.html
  zondag 24 juli 2011 @ 22:40:10 #100
182269 sneakypete
On the edge
pi_99899457
Het is geen nieuws dat politiek niet altijd samen gaat met eerlijk zijn, dus ook niet als je de VVD bent. Tot zover geen nieuws. Wat ik me afvraag: waarop is het nu wel stukgelopen?
Ik denk zelf trouwens vooral dat Rutte bij voorbaat geen zin had om in zee te gaan met de kandidaten voor paars. Hij had zijn zinnen al gezet op de PVV toen de verkiezingen nog niet gehouden waren en dat bleek trouwens al goed tijdens de debatten, dus laten we eerlijk zijn; zo ontzettend is Rutte niet gedraaid. Hij deed na de verkiezingen exact wat hij heel de tijd al een beetje liet doorschemeren, zij het via tactische omwegen.

Wat daarbij vooral bedacht moet worden is dat er maar weinig VVD-kiezers zaten te wachten op paars II. Dat speelde vooral bij de andere partijen als optie (al bleef Cohen zijn steun te lang uit). Rutte had naar zijn eigen kiezers toe misschien wel meer krediet verspeeld met een paarse coalitie dan met het 'rechtse' compromis dat er nu op tafel ligt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')