abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 10 augustus 2011 @ 10:42:26 #101
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_100543125
dat wordt wel vaak gedaan bij het indraaien van een aquarium
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_100543929
Een maandje geleden eenAFStyle achterwand in het aquarium gemaakt, we zijn er heel blij mee.
Inmiddels terug van vakantie, gelukkig is alles goed gegaan met de vissen, ik wil het aquarium nog mooier inrichten maar zo staat het er nu bij:

De linkerzijde:

Het midden:

De rechterzijde:
  woensdag 10 augustus 2011 @ 11:12:28 #103
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_100544103
Die roggen wat zijn die gaaf!!
Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
Never underestimate the power of stupid people in a large group
  woensdag 10 augustus 2011 @ 11:25:40 #104
107951 JortK
Immer kwaliteitsposts
pi_100544602
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 11:07 schreef MAXTIJN het volgende:
Een maandje geleden eenAFStyle achterwand in het aquarium gemaakt, we zijn er heel blij mee.
Inmiddels terug van vakantie, gelukkig is alles goed gegaan met de vissen, ik wil het aquarium nog mooier inrichten maar zo staat het er nu bij:

De linkerzijde:
[ afbeelding ]

Het midden:
[ afbeelding ]

De rechterzijde:
[ afbeelding ]
Wow!
pi_100545030
quote:

Ziet er mooi uit! ^O^
pi_100545725
JortK, dat klopt. Dat trekt nog wel weg joh.
Enigsinds wat voer erin gooien, zodat dat gaat rotten zorgt voor opstarten van je bacterie cultuur.

Cecelia, mooie foto's!!

Maxtijn, dat is een mooi bakje! Ben benieuwd naar de definitieve inrichting
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_100546096
@Maxtijn, erg mooie achterwand! sowieso mooie inrichting! ook erg benieuwd naar het eindplaatje!
We always long for the forbidden things, and desire what is denied us.
pi_100564907
Dit is het begin van mijn aquarium

pi_100568715
quote:

De linkerzijde:
[ afbeelding ]

Het midden:
[ afbeelding ]

De rechterzijde:
[ afbeelding ]
Heel vet! Vooral je zand is heel schoon, erg mooi.
pi_100601850
Wie heeft er ervaring met vloeibaar vijver folie os epoxy om de bak waterdicht te maken?
pi_100607208
Zo, net de hele bak op de kop gehad, bodem vervangen voor filterzand (0,4-0.8 mm). Laat ik eerst het sprookje maar uit de wereld helpen dat je filterzand niet uit hoeft te spoelen, pas na een keer of acht was het voor mij acceptabel genoeg om in de bak te kieperen.
pi_100609523
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 15:14 schreef lipper het volgende:
Wie heeft er ervaring met vloeibaar vijver folie os epoxy om de bak waterdicht te maken?
Genoeg info te vinden op google. Ben nu niet op mijn eigen computer maar heb een stuk of 10 links waar mensen zelf aqua's bouwen. Wat mij wel erg opvalt is dat nederlanders vaak werken met epoxy en glasvezel en de amerikanen met vloiebaar vijverfolie.

Ik zou zelf voor de methode gaan van iemand op het aquaforum.nl tread zelfbouw en dan 16000 liter. Topic is nu wel gesloten maar je kunt het vinden met de zoek button. Erg makkelijk en simpel + goedkoop een aquarium van hout bouwen !
pi_100630728
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 17:21 schreef AchJa het volgende:
Zo, net de hele bak op de kop gehad, bodem vervangen voor filterzand (0,4-0.8 mm). Laat ik eerst het sprookje maar uit de wereld helpen dat je filterzand niet uit hoeft te spoelen, pas na een keer of acht was het voor mij acceptabel genoeg om in de bak te kieperen.
Bij mij merkte ik dat het water na +- 3 keer wel helder was.
En door het correct laten zakken van het zand in het water, is het geen troebele bedoeling geworden..
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 08:12:49 #114
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_100631064
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 06:58 schreef PerryVogelbekdier het volgende:

[..]

Bij mij merkte ik dat het water na +- 3 keer wel helder was.
En door het correct laten zakken van het zand in het water, is het geen troebele bedoeling geworden..
Bij mij niet, er zal dus toch wel kwaliteitsverschil bestaan in dat zand. Overigens hoefde ik het niet te laten zakken, ik had de hele bak leeg gehaald.
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 09:41:51 #115
20725 masterblaster
NO PAIN NO GAIN!
pi_100632240
quote:
Heb je iemand nog laten kijken naar het aquarium of niet?
pi_100636515
In de vakantie (2 weken) is mijn zus om de dag langsgekomen om alle vissen te voeren (heb nog meer aquaria), er is in die tijd niet ververst, maar dat is prima gegaan.
Voor het verversen na de vakantie was het nitraat 40 mg/l, normaal is het 10-15 mg/l.
Op elk aquarium had ik een memoblaadje geplakt en daarop stond precies hoeveel tabletjes of schepjes voer ze erin moest doen.
  Official ESF Kreviewer vrijdag 12 augustus 2011 @ 13:50:14 #117
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_100639326
@perry: heb wat koppelingen gekocht en het water gaat nu prima de bak in (scheelt alweer 50% van het werk), maar als ik de slang uit de kraan trek op het moment dat er geen lucht meer in zit, stroomt het niet de andere kant op. Must be doing something wrong... :'(.
pi_100639454
niet per ongeluk een koppeling met ingebouwde waterstop gekocht? :P

en natuurlijk het uiteinde lager houden dan de kant die in je bak hangt ;)
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
  Official ESF Kreviewer vrijdag 12 augustus 2011 @ 14:03:55 #119
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_100639828
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 13:53 schreef Leipo666 het volgende:
niet per ongeluk een koppeling met ingebouwde waterstop gekocht? :P
Volgens mij niet. :'(.
  Official ESF Kreviewer vrijdag 12 augustus 2011 @ 14:07:50 #120
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_100639960
quote:
15s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 14:03 schreef Kreator het volgende:

[..]

Volgens mij niet. :'(.
Oh wacht. Op de 1 stond stop en op de ander niet. Had ik de verkeerde toch aangesloten. :') :') :').

-edit- hij doet het. :'). Pfff, eindelijk van dat ge-emmer af. Letterlijk en figuurlijk.

[ Bericht 9% gewijzigd door Kreator op 12-08-2011 14:19:52 ]
pi_100640014
meestal kun je het zien als je door de koppeling kijkt: bij 1 met waterstop kun je dat (logischerwijs) niet :P
pi_100643224
Whehe, goed bezig Krea! :D Maargoed, je hebt nu een mooi werkend systeempje :D
Prrrrttt
  maandag 15 augustus 2011 @ 13:37:44 #123
20725 masterblaster
NO PAIN NO GAIN!
pi_100757178
Nou ook 2 doden sinds het laatste halfjaar in 1 week.
Namelijk 1 appelslak en het mannetje van het ramirezi koppel.
Vraag is nu wat te doen, weer een mannetje kopen of redt het vrouwtje het ook alleen?
pi_100757764
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 13:37 schreef masterblaster het volgende:
Nou ook 2 doden sinds het laatste halfjaar in 1 week.
Namelijk 1 appelslak en het mannetje van het ramirezi koppel.
Vraag is nu wat te doen, weer een mannetje kopen of redt het vrouwtje het ook alleen?
kan beide :)
zelf heb ik eerst een keer een nieuwe man gekocht, maar nadat die ook weer vroeg overleed en ik niet meer verder wilde met ramirezi's heeft het vrouwtje nog bijna een jaar alleen rondgezwommen zonder problemen ;)

Mijn vriendin heeft trouwens ongeveer 20 stuks jonge Apistogramma sp. pebas in haar bak rondzwemmen (echt nog speldenkoppies O+ ).... helaas hebben andere vissen in de bak last van cammelanus wormen :{ eens kijken of de medicijnen die nu nodig zijn de jonkies niet vermoord......
  Official ESF Kreviewer maandag 15 augustus 2011 @ 14:02:41 #125
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_100758169
Ik heb ook veel doden maar dat is goed want het zijn slakjes die zijn opgegeten door mijn anatoma's. (die hebben ook weer kleintjes gekregen trouwens, handeltje)
pi_100795414
helaas is het vrouwtje met de jongen overleden vannacht :(
Hopelijk volgen er niet veel meer slachtoffers.... (geen idee natuurlijk hoe ver de interne schade al is bij sommige vissen)
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 10:49:07 #127
20725 masterblaster
NO PAIN NO GAIN!
pi_100798289
Flink kut zeg, hoe kan dat?
pi_100798500
het zijn interne parasitaire wormen: als die teveel schade hebben veroorzaakt binnen het lijf van de vis dan is er geen redden meer aan.
Door de medicijnen gaan de wormen dood: die laten los en laten zo gaatjes achter in de darmen en andere organen waar ze zich vastgebeten hadden: als deze gaatjes te veel en/of te groot zijn dan gaat de vis natuurlijk ook dood :(
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 12:37:41 #129
247705 IemandNiemand
Iemand... of toch niemand?!
pi_100801761
Is het dan geen optie om helemaal opnieuw te beginnen? en de vissen die je nu hebt in een quarantine bak te gooien totdat ze het overleeft hebben?
En toen was er niets!
pi_100803805
hoofdbak moet toch behandeld worden voor de levende wormen in het zand/filter. Zo'n wormen infectie zoals dit gaat nooit vanzelf over dus we moeten wel medicijnen gebruiken.

oftewel hoofdbak of quarantainebak: behandelen moeten we toch dus uitval is te verwachten :) (alleen jammer dat het net die apisto vrouw is :( ik hoor net van mn vriendin dat een van de guppen ook dood is gegaan...)
pi_100803971
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 13:29 schreef Leipo666 het volgende:
hoofdbak moet toch behandeld worden voor de levende wormen in het zand/filter. Zo'n wormen infectie zoals dit gaat nooit vanzelf over dus we moeten wel medicijnen gebruiken.

oftewel hoofdbak of quarantainebak: behandelen moeten we toch dus uitval is te verwachten :) (alleen jammer dat het net die apisto vrouw is :( ik hoor net van mn vriendin dat een van de guppen ook dood is gegaan...)
Wat vervelend allemaal, Leipo... :( Ik hoop dat dit de laatste dode was en je er snel vanaf mag zijn.
Je raekt an de dinge geweun.
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 15:21:53 #132
20725 masterblaster
NO PAIN NO GAIN!
pi_100808571
Hoe kun je zien of je wormen hebt?
pi_100809970
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 15:21 schreef masterblaster het volgende:
Hoe kun je zien of je wormen hebt?
in dit geval is het best duidelijk: een lading witte en rode wormen die uit de anus van de vis hangen
daarnaast is een witte slijmerige ontlasting vaak ook een duidelijk aanwijzing (maar dan kan het ook nog flagelaten zijn...)
  Official ESF Kreviewer dinsdag 16 augustus 2011 @ 16:53:24 #134
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_100812016
Maar hoe krijg je die dan? Heb je iets nieuws toegevoegd waardoor die wormen erin kwamen of kan dat ook spontaan?
pi_100818091
mijn vriendin was eigenwijs en deed nooit vissen in quarantaine (wat ik dus wel altijd doe) en dan is dit het resultaat: 1 van de nieuwe aanwinsten heeft het waarschijnlijk meegebracht als 'cadeau' ;(

oftewel: vanaf nu gaan ook bij haar de nieuwe aankopen in quarantaine :) iets wat ik al langer geleden geleerd heb ;)
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 19:54:57 #136
97745 Thorical
finding a way
pi_100819437
Water verversen doen de meeste gewoon vanuit de kraan met een thermostatische knop denk ik.
Maar is daarvoor iedere thermostatische kraan geschikt en laat je dan eerst een paar minuten de kraan lopen? Of hoe zit dat waar moet ik rekening mee houden.
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 23:43:17 #137
157960 Okeuj
Ich habe es nicht gewusst
pi_100832672
He vroeger altijd goudvissen gehad, maar heb tegenwoordig een aquarium staan met een siamese kempvis (betta splendens) en twee smaragdpantsermeervallen (brochis splendens).

Foto's van de kempvis zijn niet de beste, aangezien die druktemaker nooit eens lekker stil zit (en ik alleen een telefoon camera heb), dus heb er ook eentje van internet geplukt.

Nee echt niet.
pi_100841187
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 19:54 schreef Thorical het volgende:
Water verversen doen de meeste gewoon vanuit de kraan met een thermostatische knop denk ik.
Maar is daarvoor iedere thermostatische kraan geschikt en laat je dan eerst een paar minuten de kraan lopen? Of hoe zit dat waar moet ik rekening mee houden.
Ik voeg meestal gewoon koud kraanwater toe, aangezien het totaal 600liter aan water is, zakt de temp dan hooguit een halve graad tot één graad bij een normale verversing.
Voor de kleinere bakken doe ik het een beetje op gevoel met me vingers. Gaat eigenlijk altijd goed, en is het water net een tikkie kouder dan het water in de bak.

Je verwarming van je aqua warmt het water wel verder op naar de normale temperatuur.. En meestal wordt het water gauw genoeg verwarmd door je verlichting (bij TL's tenminste)a

@Okeuj, leuke foto's! :D
Prrrrttt
pi_100841444
Hoi iedereen, ik heb twee vraagjes, waarvan ik denk dat jullie vast het antwoord wel weten.

Op dit moment gooi ik braaf de toegestane dosis Easy Carbo in het water, maar is het ook nodig dat ik ander plantenvoedsel erbij gooi? En zo ja wat raden jullie aan?
Vind dat de planten wel wat extra's kunnen gebruiken.
De penseelalg is volledig verdwenen *O*

Op diverse sites lees ik dat de baardharen van Corydorassen nooit meer aangroeien, als ze eenmaal zijn afgesleten.
Maarrr ik heb nu ongeveer 4 of 5 jaar een Corydoras en die heeft wel degelijk langere baardraden gekregen. Ze zijn zowat twee keer zo lang geworden. Bovendien hebben ze een vertakking gekregen. Is dat normaal en heeft hier iemand ervaring mee?
Ik vind het wel grappig om te zien.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
In the end all you can hope for. Is the love you felt to equal the pain you've gone through.
  Official ESF Kreviewer woensdag 17 augustus 2011 @ 08:57:13 #140
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_100841949
1e vraag: Tja, ik voeg helemaal niets toe (alleen watervoorbereider bij het verversen) en mijn planten doen het uitstekend. Mijn LFS, klein eenmanszaakje met liefde voor het vak, zegt dat easycarbo enzo beter helemaal niet moet worden toegevoegd 'omdat het allemaal onnodige troep is'.
Toen ben ik er ook maar mee gestopt en ik zie geen verschil. Planten groeien nog steeds als kool. Merk wel dat nieuwe stekjes iets groener zijn en sneller groeien dan de oudere planten, maar er zit geen dood blaadje in de bak.

2e vraag: geen idee. ;).

...mijn blauwalg wil er trouwens maar niet uit. :{. Toch maar eens teruglezen in dit topic. Iemand had een product gevonden dat hielp. Dat maar eens proberen dan...
  Official ESF Kreviewer woensdag 17 augustus 2011 @ 08:57:58 #141
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_100841958
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 19:54 schreef Thorical het volgende:
Net als Perry. Voel met de hand en gok dat het ongeveer klopt. Liever iets kouder dan in de bak. En dan rechtstreeks uit de kraan.
pi_100841960
Easy Carbo is vloeibaar koolstof (vergelijkbaar met co2). Ik zou hierbij wel Profito aanraden. Daarin zitten voedingstoffen voor planten die hun voeding uit het water halen.

Echter als je teveel profito erin gooit, dan heb je kans op alg.. Dus gewoon weinig erbij gooien, aangezien profito best krachtig is. Eens per 2 weken de aanbevolen hoeveelheid zal volstaan. Mocht je zien dat de planten meer willen, kun je de aanbevolen hoeveelheid per week geven. Dat is ook een beetje afhankelijk van hoe je je waterwissels doet. Iedere week, of eens per 2/3 weken?

Of je plantenvoeding nodig hebt is ook een beetje afhankelijk van je bak. In kleinere bakken heb ik het helemaal niet zo nodig, maar in de 600L bak is het min of meer verplicht, omdat de planten het anders echt stukken slechter doen. In mijn 160L jonkie kweekbak staan ook planten, maar zonder plantenvoeding wel, maar met plantenvoeding gaat het gewoon sneller en groeien ze voller.

Hoe het met de baardjes zit durf ik zo niet te zeggen..
Prrrrttt
pi_100842032
Hartstikke bedankt voor de antwoorden!

Het liefst voeg ik ook niets extra's toe, maar ik had al zo'n jaar last van hardnekkige penseelalg.
Vissen toevoegen die deze alg zouden eten, zag ik niet zitten.
Volgens de LFS zouden black molly's dat doen, maar ik vind dergelijke vissen niet passen in het huidige bestand :P
Bovendien is het maar de vraag of ze alles netjes opeten.

Ik doe een waterwissel eens per twee weken.
Eerder deed ik het om de week, maar ik zie dat het zo ook goed gaat.
Bovendien merk ik dat als ik het vaker doe, de corydorassen gescheurde vinnen krijgen. :{

Moest een keer noodgedwongen vaker waterwissels doen, omdat het water erg ranzig werd met het warme weer.
In the end all you can hope for. Is the love you felt to equal the pain you've gone through.
  Official ESF Kreviewer woensdag 17 augustus 2011 @ 09:07:19 #144
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_100842140
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 09:02 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Ik doe een waterwissel eens per twee weken.
Eerder deed ik het om de week, maar ik zie dat het zo ook goed gaat.
...er is dus niet veel veranderd, zeg maar. B-).
pi_100842353
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 08:58 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Easy Carbo is vloeibaar koolstof (vergelijkbaar met co2). Ik zou hierbij wel Profito aanraden. Daarin zitten voedingstoffen voor planten die hun voeding uit het water halen.

Echter als je teveel profito erin gooit, dan heb je kans op alg.. Dus gewoon weinig erbij gooien, aangezien profito best krachtig is. Eens per 2 weken de aanbevolen hoeveelheid zal volstaan.
het grappige is juist dat het per bak verschilt: ik had juist algen omdat ik te WEINIG profito toevoegde ;)

hetzelfde geldt voor helemaal niets toevoegen: bij sommige bakken werkt dat, bij sommige juist niet (zoals onze bakken).
pi_100870358
Klopt.. Heeft ook te maken met omgevingslicht enzo, maar hoe het nu echt precies komt is mij een klein raadsel af en toe.

Bij mij..
600L moet ik toevoegingen doen, omdat het anders beroerd is
160L niet verplicht, maar dan werkt het wel stukken beter
Aqua60 bijv gooi ik niets in, daar groeit alles in..
Aqua40 doet ook z'n eigen gangetje, alleen het gras wat erin staat is niet geheel lekker.. Daarvoor zou ik wel wat moeten toevoegen

De eerste 3 drie hebben aardig wat licht van buitenaf, en de de Aqua40 het minste.. Dus echt een pijl erop trekken doe ik ook niet.
Prrrrttt
pi_100885388
het is de complete combinatie van licht (zowel eigen verlichting als invallend (zon)licht) en de verschillende voedingsstoffen (co2, Fe, No3, Po4, etc.)

als 1 of meerdere van deze factoren te laag of veel te hoog is dan krijg je algen. zijn alle factoren in balans dan heb je geen problemen :P

let wel dat je visbezetting ook effect heeft op de balans: de afvalstoffen die ze creeëren zijn natuurlijk ook onderdeel van de voedingsstoffen (No3, Po4 en dergelijke)

daarom is iedere bak anders en kun je geen kant-en-klaar antwoord geven voor alg problemen. Je moet eerst de oorzaak achterhalen (welke factor is beperkend of moet je juist gaan beperken) en dan kun je een plan maken :)

zo moet de één 4x de aanbevolen dosis Profito geven en een ander heeft met 0,5 keer de aanbevolen dosis al een bak met planten z'n aquarium uitgroeien ;) (tip: door je Fe te meten kun je achterhalen of je genoeg, te weinig of teveel plantenvoeding toevoegt)
pi_100885517
Oh ja, de vissen zelf.. Daar had ik ff niet aan gedacht :') :')
Bij mij loopt het op dit moment eigenlijk allemaal als een tierelier..
Hier en daar wat alg omdat ik soms teveel voer,maar die dikkertjes krijgen soms ook 2 dagen geen eten :P
Prrrrttt
  Official ESF Kreviewer donderdag 18 augustus 2011 @ 10:17:29 #149
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_100886915
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 08:55 schreef Leipo666 het volgende:
als 1 of meerdere van deze factoren te laag of veel te hoog is dan krijg je algen. zijn alle factoren in balans dan heb je geen problemen :P
Dan ben ik toch zeer benieuwd wat er in mijn bak dan niet in balans is. Krijg de blauwalg niet weg en overvoer niet, alle waardes zijn normaal. ;(.
  donderdag 18 augustus 2011 @ 10:39:38 #150
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_100887557
quote:
9s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 10:17 schreef Kreator het volgende:

[..]

Dan ben ik toch zeer benieuwd wat er in mijn bak dan niet in balans is. Krijg de blauwalg niet weg en overvoer niet, alle waardes zijn normaal. ;(.
Ik heb er geen verstand van, maar is de alg ook bijvoorbeeld niet handmatig weg te halen, of blijft hij dan terugkomen?
  Official ESF Kreviewer donderdag 18 augustus 2011 @ 10:44:37 #151
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_100887691
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 10:39 schreef --H-I-M-- het volgende:
Ik heb er geen verstand van, maar is de alg ook bijvoorbeeld niet handmatig weg te halen, of blijft hij dan terugkomen?
In mijn bak is het bijna onmogelijk om echt alles weg te halen. En het komt dus gewoon weer terug. Ben er wekelijks een paar uur mee bezig.
  donderdag 18 augustus 2011 @ 10:58:54 #152
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_100888076
quote:
9s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 10:44 schreef Kreator het volgende:

[..]

In mijn bak is het bijna onmogelijk om echt alles weg te halen. En het komt dus gewoon weer terug. Ben er wekelijks een paar uur mee bezig.
pfff daar zou ik dan wel moedeloos van worden ;(
  Official ESF Kreviewer donderdag 18 augustus 2011 @ 11:00:30 #153
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_100888133
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 10:58 schreef --H-I-M-- het volgende:
pfff daar zou ik dan wel moedeloos van worden ;(
Zelfs mijn vissen vragen me nu regelmatig of ik het nog wel zie zitten....
pi_100888254
quote:
9s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 10:17 schreef Kreator het volgende:

[..]

wat zijn je waardes dan?
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 10:39 schreef --H-I-M-- het volgende:

[..]

zolang je de oorzaak niet weghaald zal het terug blijven komen, daarom ben ik ook geen fan van allerlei anti-alg middeltjes. Dit soort middeltjes vermoord misschien wel de aanwezig alg, maar verstoord ook je bak. omdat je de oorzaak niet wegneemt zul je in het gunstigste geval uiteindelijk evenveel algen terugkrijgen, in het ergste geval vernaggelt zo'n middeltje je bak zo dat je alleen maar meer problemen krijgt.....

pas als je alles onder controle hebt heeft het echt nut alle algen handmatig weg te halen: dan zullen ze namelijk niet meer terugkomen.
pi_100888261
quote:
9s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 10:44 schreef Kreator het volgende:

[..]

Hier ook, elke week standaard glas, stenen en en filter schoonmaken van alg. Maar het blijft terugkomen. Komt waarschijnlijk ook omdat ik goudvissen heb en die enorm vervuilen.

Overvoeren doe ik af en toe, maar ze eten alles op tot de laatste vlok, en woelen dan de hele bodem nog af naar voedsel.
  Official ESF Kreviewer donderdag 18 augustus 2011 @ 11:08:52 #156
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_100888381
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 11:04 schreef Leipo666 het volgende:
wat zijn je waardes dan?
PH: 7,5 (ergens tussen 7 en 8)
GH: 8
KH: 7
Nh4/3: 0
No2: 0
No3: 10mg/l
Po4: 0,1
FE: 0
CU: 0

(overigens is blauwalg niet echt alg, maar een bacterie)
pi_100888520
quote:
7s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 11:08 schreef Kreator het volgende:
FE: 0
begin eerst met plantenvoeding (profito) toevoegen tot je minimaal 0.5mg/l ijzer kan meten.
Fe op 0 is nooit gunstig voor je planten

daarnaast is je PH te onnauwkeurig om een goede co2 waarde te berekenen: voeg je co2 toe of niet?

hoe groot is je bak en hoeveel licht heb je erboven hangen (en hoe oud zijn die lampen?)
  Official ESF Kreviewer donderdag 18 augustus 2011 @ 11:20:27 #158
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_100888718
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 11:14 schreef Leipo666 het volgende:
begin eerst met plantenvoeding (profito) toevoegen tot je minimaal 0.5mg/l ijzer kan meten.
Fe op 0 is nooit gunstig voor je planten

daarnaast is je PH te onnauwkeurig om een goede co2 waarde te berekenen: voeg je co2 toe of niet?

hoe groot is je bak en hoeveel licht heb je erboven hangen (en hoe oud zijn die lampen?)
Toch doen mijn planten het eigenlijk wel uitstekend. Paar weken geleden een piepklein stekje afgeknipt en opnieuw geplant die is alweer 60cm hoog.
PH waarde berekenen is dan ook lastig. De kleur blijft altijd een beetje gokken. Ik voeg geen Co2 toe.

325 liter bruto, 100x50x65. Er hangen 4 tl-balken in sinds mei. (4 x T5 HO 39W, waarvan 2 gewone en 2 speciale, weet zo even niet uit het hoofd welke precies). Licht aan om 14:00 uur en uit om 23:00.
pi_100889934
quote:
7s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 11:20 schreef Kreator het volgende:

[..]

Toch doen mijn planten het eigenlijk wel uitstekend. Paar weken geleden een piepklein stekje afgeknipt en opnieuw geplant die is alweer 60cm hoog.
PH waarde berekenen is dan ook lastig. De kleur blijft altijd een beetje gokken. Ik voeg geen Co2 toe.

325 liter bruto, 100x50x65. Er hangen 4 tl-balken in sinds mei. (4 x T5 HO 39W, waarvan 2 gewone en 2 speciale, weet zo even niet uit het hoofd welke precies). Licht aan om 14:00 uur en uit om 23:00.
Welke plant is dat? ter voorbeeld: mijn limnophilia sessiflora groeit 60cm per week(!) en de vallisneria spiralis 100cm per week als ik alles op en top in orde heb... nu moet ik zeggen dat ik gek van het snoeien werd en dus nu mijn waterwaarden wat minder strikt op peil hou (dan maar een paar algjes erbij :') ). Op een gegeven moment kun je het ook TE goed voor je planten doen :P

je licht is overigens voldoende: net geen 0,5w per liter :) dat moet geen problemen opleveren. Ook zijn ze aardig nieuw dus zijn ze nog niet zoveel in sterkte teruggevallen.

zijn deze waardes trouwens voor of nadat je water ververst hebt gemeten (of misschien er ergens tussenin)? Meestal is het interressant om een trend te ontdekken (zoals hoe snel wordt al het ijzer van je plantenvoeding verbruikt: ik kon op 1 dag op de 0.5mg/l zitten en de volgende dag was het alweer 0,0mg/l 8)7 ik moet dus vaker dan 1 keer per week plantenvoeding geven :P )
  Official ESF Kreviewer donderdag 18 augustus 2011 @ 11:59:35 #160
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_100890183
Dit was vlak voor een verversing. Zal eens kijken hoe het is na een verversing. Maar ik snap niet zo goed hoe plantenvoeding kan helpen om blauwalg te laten verdwijnen...
pi_100891053
op het moment dat je planten alle voedingsstoffen ter beschikking hebben om goed te groeien dan kunnen zij deze voedingsstoffen sneller verbruiken dan dat algen dat kunnen. Bij goed groeiende planten hebben algen dus geen kans: de planten kapen de voedingsstoffen voor de neus van de algen weg :+

algen hebben echter minder soorten voedingsstoffen nodig, dus als 1 van de voedingsstoffen voor planten mist dan kunnen de algen gewoon lekker doorgroeien terwijl de groei van de planten op een lager pitje komt te staan

enige uitzondering hierin (uit eigen ervaring) is fosfaat (Po4): ik heb altijd de minste algen als deze compleet onmeetbaar is (dus <0.1mg/l). Door mijn No3 op minimaal 5mg/l en mijn Fe op 0.5mg/l te houden verbruiken de planten de Po4 en is er geen algje meer te bekennen in mijn bak.
diepvries voer bevat btw erg veel fosfaat, ik weet niet of je dat ook vaak geeft?

nu zijn er ook mensen die zeggen dat je Po4 ook op 1mg/l moet houden (redfield ratio enzo), maar dat kan ik zelf niet rijmen met mijn persoonlijke ervaringen met 3 verschillende bakken...
  Official ESF Kreviewer vrijdag 19 augustus 2011 @ 13:41:43 #162
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_100936722
Ik geef eens per week diepvriesvoer.

Heb net mijn filterpomp compleet schoongemaakt, nieuwe carbon erin en ook even 2 zakjes Phosvec erbij gedaan, om de fosfaat eruit te filteren. Misschien dat dat het inderdaad toch wel is. Mijn LFS zei dat dat goed mogelijk was en kwam zelf ook met die mogelijke oplossing.
Heb trouwens achteraf gezien de carbon er ook te lang in laten zitten. Zat er alweer 4 maanden in. Toch maar eens een logboek bij gaan houden...
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 13:47:00 #163
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_100936937
compleet schoongemaakt? Ook de spons?
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  Official ESF Kreviewer vrijdag 19 augustus 2011 @ 13:47:38 #164
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_100936960
Oh en ik heb weer voor 36 euro voer en shit gekocht. Boodschappen voor mezelf is goedkoper.

Vlokvoer, garnalenvoer, carbon, phosvec, watervoorbereider en levend Tubifex (keertje proberen, kwam vers binnen vd leverancier)

@Catch22: Yup. Er zitten 4 sponzen in. Ik maak er per keer 2 schoon.
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 13:48:37 #165
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_100937005
oke.. Ik spoel hem lichtjes uit altijd, heb er ook maar 1.
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  Official ESF Kreviewer vrijdag 19 augustus 2011 @ 13:49:32 #166
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_100937046
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 13:48 schreef Catch22- het volgende:
oke.. Ik spoel hem lichtjes uit altijd, heb er ook maar 1.
Het verbaast me altijd hoeveel shit (letterlijk) er uit die sponzen komt. Ladingen poep. Komt ook wel omdat ik 3 meervallen heb...
pi_100938028
ik gebruik nooit carbon :s)
enige waar ik het voor zou gebruiken is voor als ik medicijnen eruit moet filteren, maar dat doe ik liever met gewoon een grote scheut easy-life vfm
tis zonde van je geld om het steeds te vervangen en ik heb dan liever een extra spons als filtermateriaal :)

waterbereiding doe ik ook niet aan: het kraanwater hier is nog beter dan het water waar ze in het wild in zwemmen :P gewoon bij een waterwissel de slang aan de kraan en de bak maar weer vol laten lopen (niet vergeten op tijd weer uit te zetten ;) ) en klaar is moi

scheelt weer een boel geld: met ruim 1000 liter aan aquaria gaan dat soort middellen anders wel erg hard....
  Official ESF Kreviewer vrijdag 19 augustus 2011 @ 15:10:54 #168
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_100939842
het is idd erg duur. wul sowieso nog even kijken hoe ik goedkoop sponzen ksn kopen. originele spul van fluval is schrikbarend duur.
pi_100940091
ik vind het ook zo grappig dat in bijvoorbeeld de beschrijving van Juwel staat dat je om de 3 maanden je blauwe sponzen moet vervangen voor nieuwe :D
alsof die dingen vergaan :')

ik vraag me af of er mensen zijn die daadwerkelijk steeds nieuwe blauwe sponzen kopen :)
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 15:31:01 #170
107951 JortK
Immer kwaliteitsposts
pi_100940436
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 15:19 schreef Leipo666 het volgende:
ik vind het ook zo grappig dat in bijvoorbeeld de beschrijving van Juwel staat dat je om de 3 maanden je blauwe sponzen moet vervangen voor nieuwe :D
alsof die dingen vergaan :')

ik vraag me af of er mensen zijn die daadwerkelijk steeds nieuwe blauwe sponzen kopen :)
Ik heb een groot stuk liggen van 50x50 ofzo en daar knip ik eens in de 3 maanden een stuk af :P
pi_100940574
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 15:31 schreef JortK het volgende:

[..]

Ik heb een groot stuk liggen van 50x50 ofzo en daar knip ik eens in de 3 maanden een stuk af :P
en om wat voor reden vervang je de oude sponzen?
  Official ESF Kreviewer vrijdag 19 augustus 2011 @ 15:47:56 #172
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_100941022
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 15:34 schreef Leipo666 het volgende:
Oh voorlopig nog niet. Als ze uit elkaar vallen pas. :).
pi_100941139
quote:
14s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 15:47 schreef Kreator het volgende:

[..]

Oh voorlopig nog niet. Als ze uit elkaar vallen pas. :).
idd: als ze uit elkaar vallen (wat pas na vele jaren gebruik hoort te gebeuren) dan kan ik het begrijpen :)

andere redenen kan ik niet verzinnen :?
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 15:55:34 #174
107951 JortK
Immer kwaliteitsposts
pi_100941260
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 15:34 schreef Leipo666 het volgende:

[..]

Eigenlijk gewoonte. En aangezien ik nog geen problemen heb gehad de afgelopen jaren blijf ik het ook gewoon doen :)
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 22:03:59 #175
247705 IemandNiemand
pi_100954819
zucht; heb mn flesje met tetra 6-1 in strips meegegeven aan mn broer omdat hij zn aqua ook eens wou testen.. (dont ask) en nu kan ik zelf geen wijs meer worden uit mn waardes omdat dat natuurlijk op dat flesje staat en nergens op internet kan ik ze vinden :')
En toen was er niets!
  Official ESF Kreviewer vrijdag 19 augustus 2011 @ 22:17:48 #176
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_100955370
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 22:03 schreef IemandNiemand het volgende:
zucht; heb mn flesje met tetra 6-1 in strips meegegeven aan mn broer omdat hij zn aqua ook eens wou testen.. (dont ask) en nu kan ik zelf geen wijs meer worden uit mn waardes omdat dat natuurlijk op dat flesje staat en nergens op internet kan ik ze vinden :')
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 22:29:24 #177
247705 IemandNiemand
pi_100955822
Daar heb ik dus niks aan, want de waardes etc staan er niet goed op..
En toen was er niets!
pi_101072580
Mijn aquarium gaat op zich prima, visjes doen het fijn, niet te veel alg. Alleen mijn planten blijven maar dood gaan. Ik heb een TL waar "goed" licht vanaf komt en doe eens per week, tijdens het vervangen van water, een beetje plantenvoedsel in de bak. Maar het schiet nog weinig op met die planten, er gaat meer dood dan dat er bij komt. Iemand tips?
Jesus saves but death prevails.
  dinsdag 23 augustus 2011 @ 12:13:38 #179
107951 JortK
Immer kwaliteitsposts
pi_101079120
Status update van de bonzai missie: Me stuk kienhout had rot ;(

Nieuw stuk staat inmiddels in de bak met het mos erop, zal binnenkort een foto maken!
pi_101079316
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2011 05:37 schreef Shivo het volgende:
Mijn aquarium gaat op zich prima, visjes doen het fijn, niet te veel alg. Alleen mijn planten blijven maar dood gaan. Ik heb een TL waar "goed" licht vanaf komt en doe eens per week, tijdens het vervangen van water, een beetje plantenvoedsel in de bak. Maar het schiet nog weinig op met die planten, er gaat meer dood dan dat er bij komt. Iemand tips?
Hoe lang staat je licht aan, per dag?
pi_101085935
Meestal 's avonds, dus een uur of vier. Heb de lamp ook een tijdje full time aangehad, maakte geen verschil.
pi_101086436
quote:
6s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 22:17 schreef Kreator het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Hebben jullie hier geen beschrijving bijgekregen.
Ik heb deze test ook wel gehad. Erg handig om even snel te spieken als er niks ernstigs is .

Nieitriet is of de roze of helemaal beneden i. De nitraat staat onder of boven de nitriet.
Het middelste 3 vakjes is voor je ph wat het cijfertje wat er boven staat is kh of gh .

ik kijk wel effe op internet voor je want dit moet gewoon ergens staan.
Volgende keer de beschrijving / of het doosje niet weggooien !
pi_101086553
Balen dat je planten dood blijven gaan.. Ook geen idee waar het aan kan liggen.
Wij hebben zelf geen planten in de bak, is geen succes met de roggen, ze trekken alles overhoop.

filmpje van de roggen, terwijl ze zich volproppen.
We always long for the forbidden things, and desire what is denied us.
pi_101086594
Alstu op volgorde van de teststrip

Teststroken ter bepaling van de waterkwaliteit in enkele seconden.
•snelle bepaling van 5 belangrijke waterwaarden: totale- en carbonaathardheid (GH + KH), Nitriet (NO2), Nitraat (NO3) en de pH-waarde
•voor zoetwateraquaria

Niet helemaal in de volgorde dat ik dacht, maarja het is al bijna 8,9 jaar gelden dat ik zo'n ding in me handen gehad heb. Komt ook niet meer in me hand ook ! :D
pi_101086675
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2011 15:31 schreef Cecelia het volgende:
Balen dat je planten dood blijven gaan.. Ook geen idee waar het aan kan liggen.
Wij hebben zelf geen planten in de bak, is geen succes met de roggen, ze trekken alles overhoop.

filmpje van de roggen, terwijl ze zich volproppen.
Mooi beest !
pi_101086817
quote:
Uhm hoe hoog is je bak. Hoeveel watt verlichting heb je op hoeveel liter ? Wat voor bodem heb je en gebruik je co2. Alle mooie plantenbakken gebruiken eigenlijk co2..

Wat er ook kan gebeuren is dat je planten verslijmen en daarna terug komen. omdat de meeste onderwaterplanten boven water geweekt worden. Daarna planten wij ze mooi onderwater maar ze hebben nooit goed kunnen wennen. daarom sterft soms een deel van de plant en komt hij later terug als de onderwatervorm....

Maar nogmaals ik heb jaren geleden planten al opgegeven, ik houdt me alleen nog bezig met stenen en algen :D Al wil ik mijn redseamax omtoveren tot amano bak :9~ Moet alleen nog ergens 200 euro zien te krijgen voor een co2 systeempje :'(
pi_101087436
quote:
Erg belangrijke vraag is ook, wat voor planten heb je? Veel planten die voor aquaria verkocht worden zijn eigenlijk moerasplanten, die helemaal niet geschikt zijn voor langdurig onder water staan. Deze zullen onheroepelijk dood gaan in een aquarium. Belgisch groen en waterpest daarentegen, zijn misschien niet de mooiste planten, maar doen het eigenlijk in elk aquarium goed en zijn goed voor de waterkwaliteit. Zelf ben ik ook fan van javamos en javavaren, dat doet het eigenlijk ook in al mn bakken goed en is een stuk mooier dan die andere planten.
pi_101089419
Bedankt voor de tips. Gebruiken mensen hier CO2? Ik gebruik geen toevoegingen omdat ik bang ben dat die het evenwicht in de bak verstoren, dus ook geen CO2.

Ik zal me ook verder verdiepen in het soort planten dat ik heb. Het enige wat ik weet is dat ze allemaal onder water stonden toen ik ze kocht :)
  dinsdag 23 augustus 2011 @ 17:33:38 #189
271634 Lon3
Lone! Lone! Lone! Lone!
pi_101091258
Heb vroeger zelf eens een CO2 systeempje gebouwd van 2 grote en een kleine cola fles. Is goedkoop en het werkt ook erg goed.
Het is Lon3 de 3 hoort bij mijn naam. Spreek uit als een E... Dus LonE...herhaal! LonE....LLooonnnnnEEEEEEEEE
  Official ESF Kreviewer dinsdag 23 augustus 2011 @ 17:45:51 #190
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_101091738
is 4 uur licht trouwens niet veel te weinig? Ik dacht dat tussen de 8 en 12 uur per dag een stuk beter is.
pi_101094713
dat had ik even over het hoofd gezien, 4 uur is wel erg weinig, zet het eens op 10 uur, en kijk het een maandje aan. planten moeten sowieso altijd aan licht wennen, als je een TL vervangt gaan je planten een tijdje slecht, tot ze eraan gewend zijn. korter/langer licht werkt hetzelfde, dus geef je planten de tijd.
pi_101095478
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2011 15:15 schreef Shivo het volgende:
Meestal 's avonds, dus een uur of vier. Heb de lamp ook een tijdje full time aangehad, maakte geen verschil.
Vier uur vind ik wel heel weinig.
Zelf heb ik het licht aan van 3 uur s middags tot 12 uur s avonds.
pi_101370134
Weet iemand of het uitmaakt hoe hoog je de afvoer van je (pot) filter plaats, heb de slang nu zo'n 5cm onder de waterspiegel staan is dat goed?
  dinsdag 30 augustus 2011 @ 20:02:41 #194
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_101383091
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 14:37 schreef Kadooosh het volgende:
Weet iemand of het uitmaakt hoe hoog je de afvoer van je (pot) filter plaats, heb de slang nu zo'n 5cm onder de waterspiegel staan is dat goed?
Mocht je om een of andere manier problemen krijgen en gaat je water hevelen verlies je maar 5 centimeter. Maar een goede reden is natuurlijk dat je oppervlaktewater "golft" waardoor je oppervlaktewater meer oppervlakte krijgt en zo meer zuurstof op kan nemen door de circulering.
pi_101390374
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 20:02 schreef betyar het volgende:

[..]

Mocht je om een of andere manier problemen krijgen en gaat je water hevelen verlies je maar 5 centimeter. Maar een goede reden is natuurlijk dat je oppervlaktewater "golft" waardoor je oppervlaktewater meer oppervlakte krijgt en zo meer zuurstof op kan nemen door de circulering.
Huh problemen?
Nee vroeg mij alleen af of dat goed was, is mijn eerste aquarium sinds ik 13 was ofzo(nu 25).
http://img853.imageshack.us/img853/3755/imag0072kb.jpg (copy/paste deze link)
Links afvoer rechts invoer.
pi_101409904
Hola, ik probeer een nieuw zuurstofpompje/luchtpomp aan te sluiten maar op de een of andere manier weigert deze om lucht te blazen? Het lijkt met het terugslagventiel te maken te hebben want tot ik deze aansluit komt er lucht uit, wat kan ik hier fout aan doen?

[ Bericht 25% gewijzigd door Sjoahn op 31-08-2011 14:34:24 ]
  woensdag 31 augustus 2011 @ 15:22:28 #197
271634 Lon3
Lone! Lone! Lone! Lone!
pi_101411872
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 14:24 schreef Sjoahn het volgende:
Hola, ik probeer een nieuw zuurstofpompje/luchtpomp aan te sluiten maar op de een of andere manier weigert deze om lucht te blazen? Het lijkt met het terugslagventiel te maken te hebben want tot ik deze aansluit komt er lucht uit, wat kan ik hier fout aan doen?
Verkeerd om? Geen stroom? Bruissteen verstopt? Pompje doet het of doet het niet....
Het is Lon3 de 3 hoort bij mijn naam. Spreek uit als een E... Dus LonE...herhaal! LonE....LLooonnnnnEEEEEEEEE
pi_101413949
quote:
1s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 15:22 schreef Lon3 het volgende:
Verkeerd om? Geen stroom? Bruissteen verstopt? Pompje doet het of doet het niet....
Nee al uitgeprobeerd, ook...hij maakt ook herrie, is een nieuwe bruissteen.... ;(
  vrijdag 2 september 2011 @ 20:59:09 #199
20725 masterblaster
NO PAIN NO GAIN!
pi_101503373
Ik ben van mijn guppies af, zit nu nog het volgende in mijn 60 liter bak:

2 antennebaars
2 goerami
5 kardinaaltetra
2 algeneters
3 garnalen.

Wil er eigenlijk een vis bijhebben en zit te denken aan dwerggoeramis en een kempvis of een koppeltje kersbuiken.
  Official ESF Kreviewer zaterdag 3 september 2011 @ 15:12:21 #200
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_101525901
Ben bij Veldhuis geweest, situatie met blauwalg uitgelegd. Kwam eigenlijk voor wat anders, maar hij gaf me een of ander wit poeder mee, zonder label. "Dit werkt zonder gevaar voor je vissen en planten." Ik was wel wat sceptisch vanwege mislukte pogingen met eerdere 'wondermiddeltjes', maar ja. TOch maar geprobeerd gisteren.
Voor:

Na 1 dag:

Is nog wel wat wit, maar dat trekt vanzelf weg. Nu goed bezig blijven qua voeding en waarden en dan moet het wel wegblijven. :).

En omdat ik mijn kleine aquarium ook weer es heb schoongemaakt en nieuwe lampjes in heb gedaan, foto's:

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')