Wow!quote:Op woensdag 10 augustus 2011 11:07 schreef MAXTIJN het volgende:
Een maandje geleden eenAFStyle achterwand in het aquarium gemaakt, we zijn er heel blij mee.
Inmiddels terug van vakantie, gelukkig is alles goed gegaan met de vissen, ik wil het aquarium nog mooier inrichten maar zo staat het er nu bij:
De linkerzijde:
[ afbeelding ]
Het midden:
[ afbeelding ]
De rechterzijde:
[ afbeelding ]
Ziet er mooi uit!quote:Op woensdag 10 augustus 2011 11:07 schreef MAXTIJN het volgende:
Een maandje geleden eenAFStyle achterwand in het aquarium gemaakt, we zijn er heel blij mee.
Inmiddels terug van vakantie, gelukkig is alles goed gegaan met de vissen, ik wil het aquarium nog mooier inrichten maar zo staat het er nu bij:
Heel vet! Vooral je zand is heel schoon, erg mooi.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 11:07 schreef MAXTIJN het volgende:
De linkerzijde:
[ afbeelding ]
Het midden:
[ afbeelding ]
De rechterzijde:
[ afbeelding ]
Genoeg info te vinden op google. Ben nu niet op mijn eigen computer maar heb een stuk of 10 links waar mensen zelf aqua's bouwen. Wat mij wel erg opvalt is dat nederlanders vaak werken met epoxy en glasvezel en de amerikanen met vloiebaar vijverfolie.quote:Op donderdag 11 augustus 2011 15:14 schreef lipper het volgende:
Wie heeft er ervaring met vloeibaar vijver folie os epoxy om de bak waterdicht te maken?
Bij mij merkte ik dat het water na +- 3 keer wel helder was.quote:Op donderdag 11 augustus 2011 17:21 schreef AchJa het volgende:
Zo, net de hele bak op de kop gehad, bodem vervangen voor filterzand (0,4-0.8 mm). Laat ik eerst het sprookje maar uit de wereld helpen dat je filterzand niet uit hoeft te spoelen, pas na een keer of acht was het voor mij acceptabel genoeg om in de bak te kieperen.
Bij mij niet, er zal dus toch wel kwaliteitsverschil bestaan in dat zand. Overigens hoefde ik het niet te laten zakken, ik had de hele bak leeg gehaald.quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 06:58 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
[..]
Bij mij merkte ik dat het water na +- 3 keer wel helder was.
En door het correct laten zakken van het zand in het water, is het geen troebele bedoeling geworden..
Heb je iemand nog laten kijken naar het aquarium of niet?quote:Op woensdag 10 augustus 2011 11:07 schreef MAXTIJN het volgende:
Volgens mij niet.quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 13:53 schreef Leipo666 het volgende:
niet per ongeluk een koppeling met ingebouwde waterstop gekocht?
Oh wacht. Op de 1 stond stop en op de ander niet. Had ik de verkeerde toch aangesloten.quote:
kan beidequote:Op maandag 15 augustus 2011 13:37 schreef masterblaster het volgende:
Nou ook 2 doden sinds het laatste halfjaar in 1 week.
Namelijk 1 appelslak en het mannetje van het ramirezi koppel.
Vraag is nu wat te doen, weer een mannetje kopen of redt het vrouwtje het ook alleen?
Wat vervelend allemaal, Leipo...quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 13:29 schreef Leipo666 het volgende:
hoofdbak moet toch behandeld worden voor de levende wormen in het zand/filter. Zo'n wormen infectie zoals dit gaat nooit vanzelf over dus we moeten wel medicijnen gebruiken.
oftewel hoofdbak of quarantainebak: behandelen moeten we toch dus uitval is te verwachten(alleen jammer dat het net die apisto vrouw is
ik hoor net van mn vriendin dat een van de guppen ook dood is gegaan...)
in dit geval is het best duidelijk: een lading witte en rode wormen die uit de anus van de vis hangenquote:Op dinsdag 16 augustus 2011 15:21 schreef masterblaster het volgende:
Hoe kun je zien of je wormen hebt?
Ik voeg meestal gewoon koud kraanwater toe, aangezien het totaal 600liter aan water is, zakt de temp dan hooguit een halve graad tot één graad bij een normale verversing.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 19:54 schreef Thorical het volgende:
Water verversen doen de meeste gewoon vanuit de kraan met een thermostatische knop denk ik.
Maar is daarvoor iedere thermostatische kraan geschikt en laat je dan eerst een paar minuten de kraan lopen? Of hoe zit dat waar moet ik rekening mee houden.
Net als Perry. Voel met de hand en gok dat het ongeveer klopt. Liever iets kouder dan in de bak. En dan rechtstreeks uit de kraan.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 19:54 schreef Thorical het volgende:
Water verversen doen de meeste gewoon vanuit de kraan met een thermostatische knop denk ik.
Maar is daarvoor iedere thermostatische kraan geschikt en laat je dan eerst een paar minuten de kraan lopen? Of hoe zit dat waar moet ik rekening mee houden.
...er is dus niet veel veranderd, zeg maar.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 09:02 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Ik doe een waterwissel eens per twee weken.
Eerder deed ik het om de week, maar ik zie dat het zo ook goed gaat.
het grappige is juist dat het per bak verschilt: ik had juist algen omdat ik te WEINIG profito toevoegdequote:Op woensdag 17 augustus 2011 08:58 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Easy Carbo is vloeibaar koolstof (vergelijkbaar met co2). Ik zou hierbij wel Profito aanraden. Daarin zitten voedingstoffen voor planten die hun voeding uit het water halen.
Echter als je teveel profito erin gooit, dan heb je kans op alg.. Dus gewoon weinig erbij gooien, aangezien profito best krachtig is. Eens per 2 weken de aanbevolen hoeveelheid zal volstaan.
Dan ben ik toch zeer benieuwd wat er in mijn bak dan niet in balans is. Krijg de blauwalg niet weg en overvoer niet, alle waardes zijn normaal.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 08:55 schreef Leipo666 het volgende:
als 1 of meerdere van deze factoren te laag of veel te hoog is dan krijg je algen. zijn alle factoren in balans dan heb je geen problemen
Ik heb er geen verstand van, maar is de alg ook bijvoorbeeld niet handmatig weg te halen, of blijft hij dan terugkomen?quote:Op donderdag 18 augustus 2011 10:17 schreef Kreator het volgende:
[..]
Dan ben ik toch zeer benieuwd wat er in mijn bak dan niet in balans is. Krijg de blauwalg niet weg en overvoer niet, alle waardes zijn normaal..
In mijn bak is het bijna onmogelijk om echt alles weg te halen. En het komt dus gewoon weer terug. Ben er wekelijks een paar uur mee bezig.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 10:39 schreef --H-I-M-- het volgende:
Ik heb er geen verstand van, maar is de alg ook bijvoorbeeld niet handmatig weg te halen, of blijft hij dan terugkomen?
pfff daar zou ik dan wel moedeloos van wordenquote:Op donderdag 18 augustus 2011 10:44 schreef Kreator het volgende:
[..]
In mijn bak is het bijna onmogelijk om echt alles weg te halen. En het komt dus gewoon weer terug. Ben er wekelijks een paar uur mee bezig.
Zelfs mijn vissen vragen me nu regelmatig of ik het nog wel zie zitten....quote:Op donderdag 18 augustus 2011 10:58 schreef --H-I-M-- het volgende:
pfff daar zou ik dan wel moedeloos van worden
wat zijn je waardes dan?quote:Op donderdag 18 augustus 2011 10:17 schreef Kreator het volgende:
[..]
Dan ben ik toch zeer benieuwd wat er in mijn bak dan niet in balans is. Krijg de blauwalg niet weg en overvoer niet, alle waardes zijn normaal..
zolang je de oorzaak niet weghaald zal het terug blijven komen, daarom ben ik ook geen fan van allerlei anti-alg middeltjes. Dit soort middeltjes vermoord misschien wel de aanwezig alg, maar verstoord ook je bak. omdat je de oorzaak niet wegneemt zul je in het gunstigste geval uiteindelijk evenveel algen terugkrijgen, in het ergste geval vernaggelt zo'n middeltje je bak zo dat je alleen maar meer problemen krijgt.....quote:Op donderdag 18 augustus 2011 10:39 schreef --H-I-M-- het volgende:
[..]
Ik heb er geen verstand van, maar is de alg ook bijvoorbeeld niet handmatig weg te halen, of blijft hij dan terugkomen?
Hier ook, elke week standaard glas, stenen en en filter schoonmaken van alg. Maar het blijft terugkomen. Komt waarschijnlijk ook omdat ik goudvissen heb en die enorm vervuilen.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 10:44 schreef Kreator het volgende:
[..]
In mijn bak is het bijna onmogelijk om echt alles weg te halen. En het komt dus gewoon weer terug. Ben er wekelijks een paar uur mee bezig.
PH: 7,5 (ergens tussen 7 en 8)quote:
begin eerst met plantenvoeding (profito) toevoegen tot je minimaal 0.5mg/l ijzer kan meten.quote:
Toch doen mijn planten het eigenlijk wel uitstekend. Paar weken geleden een piepklein stekje afgeknipt en opnieuw geplant die is alweer 60cm hoog.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 11:14 schreef Leipo666 het volgende:
begin eerst met plantenvoeding (profito) toevoegen tot je minimaal 0.5mg/l ijzer kan meten.
Fe op 0 is nooit gunstig voor je planten
daarnaast is je PH te onnauwkeurig om een goede co2 waarde te berekenen: voeg je co2 toe of niet?
hoe groot is je bak en hoeveel licht heb je erboven hangen (en hoe oud zijn die lampen?)
Welke plant is dat? ter voorbeeld: mijn limnophilia sessiflora groeit 60cm per week(!) en de vallisneria spiralis 100cm per week als ik alles op en top in orde heb... nu moet ik zeggen dat ik gek van het snoeien werd en dus nu mijn waterwaarden wat minder strikt op peil hou (dan maar een paar algjes erbijquote:Op donderdag 18 augustus 2011 11:20 schreef Kreator het volgende:
[..]
Toch doen mijn planten het eigenlijk wel uitstekend. Paar weken geleden een piepklein stekje afgeknipt en opnieuw geplant die is alweer 60cm hoog.
PH waarde berekenen is dan ook lastig. De kleur blijft altijd een beetje gokken. Ik voeg geen Co2 toe.
325 liter bruto, 100x50x65. Er hangen 4 tl-balken in sinds mei. (4 x T5 HO 39W, waarvan 2 gewone en 2 speciale, weet zo even niet uit het hoofd welke precies). Licht aan om 14:00 uur en uit om 23:00.
Het verbaast me altijd hoeveel shit (letterlijk) er uit die sponzen komt. Ladingen poep. Komt ook wel omdat ik 3 meervallen heb...quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 13:48 schreef Catch22- het volgende:
oke.. Ik spoel hem lichtjes uit altijd, heb er ook maar 1.
Ik heb een groot stuk liggen van 50x50 ofzo en daar knip ik eens in de 3 maanden een stuk afquote:Op vrijdag 19 augustus 2011 15:19 schreef Leipo666 het volgende:
ik vind het ook zo grappig dat in bijvoorbeeld de beschrijving van Juwel staat dat je om de 3 maanden je blauwe sponzen moet vervangen voor nieuwe![]()
alsof die dingen vergaan![]()
ik vraag me af of er mensen zijn die daadwerkelijk steeds nieuwe blauwe sponzen kopen
en om wat voor reden vervang je de oude sponzen?quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 15:31 schreef JortK het volgende:
[..]
Ik heb een groot stuk liggen van 50x50 ofzo en daar knip ik eens in de 3 maanden een stuk af
Oh voorlopig nog niet. Als ze uit elkaar vallen pas.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 15:34 schreef Leipo666 het volgende:
en om wat voor reden vervang je de oude sponzen?
idd: als ze uit elkaar vallen (wat pas na vele jaren gebruik hoort te gebeuren) dan kan ik het begrijpenquote:Op vrijdag 19 augustus 2011 15:47 schreef Kreator het volgende:
[..]
Oh voorlopig nog niet. Als ze uit elkaar vallen pas..
Eigenlijk gewoonte. En aangezien ik nog geen problemen heb gehad de afgelopen jaren blijf ik het ook gewoon doenquote:Op vrijdag 19 augustus 2011 15:34 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
en om wat voor reden vervang je de oude sponzen?
quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 22:03 schreef IemandNiemand het volgende:
zucht; heb mn flesje met tetra 6-1 in strips meegegeven aan mn broer omdat hij zn aqua ook eens wou testen.. (dont ask) en nu kan ik zelf geen wijs meer worden uit mn waardes omdat dat natuurlijk op dat flesje staat en nergens op internet kan ik ze vinden
Hoe lang staat je licht aan, per dag?quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 05:37 schreef Shivo het volgende:
Mijn aquarium gaat op zich prima, visjes doen het fijn, niet te veel alg. Alleen mijn planten blijven maar dood gaan. Ik heb een TL waar "goed" licht vanaf komt en doe eens per week, tijdens het vervangen van water, een beetje plantenvoedsel in de bak. Maar het schiet nog weinig op met die planten, er gaat meer dood dan dat er bij komt. Iemand tips?
Hebben jullie hier geen beschrijving bijgekregen.quote:
Mooi beest !quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 15:31 schreef Cecelia het volgende:
Balen dat je planten dood blijven gaan.. Ook geen idee waar het aan kan liggen.
Wij hebben zelf geen planten in de bak, is geen succes met de roggen, ze trekken alles overhoop.
filmpje van de roggen, terwijl ze zich volproppen.
Uhm hoe hoog is je bak. Hoeveel watt verlichting heb je op hoeveel liter ? Wat voor bodem heb je en gebruik je co2. Alle mooie plantenbakken gebruiken eigenlijk co2..quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 05:37 schreef Shivo het volgende:
Mijn aquarium gaat op zich prima, visjes doen het fijn, niet te veel alg. Alleen mijn planten blijven maar dood gaan. Ik heb een TL waar "goed" licht vanaf komt en doe eens per week, tijdens het vervangen van water, een beetje plantenvoedsel in de bak. Maar het schiet nog weinig op met die planten, er gaat meer dood dan dat er bij komt. Iemand tips?
Erg belangrijke vraag is ook, wat voor planten heb je? Veel planten die voor aquaria verkocht worden zijn eigenlijk moerasplanten, die helemaal niet geschikt zijn voor langdurig onder water staan. Deze zullen onheroepelijk dood gaan in een aquarium. Belgisch groen en waterpest daarentegen, zijn misschien niet de mooiste planten, maar doen het eigenlijk in elk aquarium goed en zijn goed voor de waterkwaliteit. Zelf ben ik ook fan van javamos en javavaren, dat doet het eigenlijk ook in al mn bakken goed en is een stuk mooier dan die andere planten.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 05:37 schreef Shivo het volgende:
Vier uur vind ik wel heel weinig.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 15:15 schreef Shivo het volgende:
Meestal 's avonds, dus een uur of vier. Heb de lamp ook een tijdje full time aangehad, maakte geen verschil.
Mocht je om een of andere manier problemen krijgen en gaat je water hevelen verlies je maar 5 centimeter. Maar een goede reden is natuurlijk dat je oppervlaktewater "golft" waardoor je oppervlaktewater meer oppervlakte krijgt en zo meer zuurstof op kan nemen door de circulering.quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 14:37 schreef Kadooosh het volgende:
Weet iemand of het uitmaakt hoe hoog je de afvoer van je (pot) filter plaats, heb de slang nu zo'n 5cm onder de waterspiegel staan is dat goed?
Huh problemen?quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 20:02 schreef betyar het volgende:
[..]
Mocht je om een of andere manier problemen krijgen en gaat je water hevelen verlies je maar 5 centimeter. Maar een goede reden is natuurlijk dat je oppervlaktewater "golft" waardoor je oppervlaktewater meer oppervlakte krijgt en zo meer zuurstof op kan nemen door de circulering.
Verkeerd om? Geen stroom? Bruissteen verstopt? Pompje doet het of doet het niet....quote:Op woensdag 31 augustus 2011 14:24 schreef Sjoahn het volgende:
Hola, ik probeer een nieuw zuurstofpompje/luchtpomp aan te sluiten maar op de een of andere manier weigert deze om lucht te blazen? Het lijkt met het terugslagventiel te maken te hebben want tot ik deze aansluit komt er lucht uit, wat kan ik hier fout aan doen?
Nee al uitgeprobeerd, ook...hij maakt ook herrie, is een nieuwe bruissteen....quote:Op woensdag 31 augustus 2011 15:22 schreef Lon3 het volgende:
Verkeerd om? Geen stroom? Bruissteen verstopt? Pompje doet het of doet het niet....
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |