abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 21 juli 2011 @ 01:34:14 #1
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_99735276
http://www.artikel7.nu/?p=63882

De komende weken zullen we door de media weer worden gebombardeerd met oproepen om te geven voor Afrika. Daar heerst weer eens een keer grote hongersnood. Die komt net zo “verrassend” als het wisselen van de jaargetijden. Steeds opnieuw worden bij grote gebeurtenissen, zoals bij het Live-Aid-Concert, grote sommen geld voor Afrika ingezameld, opdat daar eindelijk geen honger meer zal zijn. En dan komt de volgende hongersnood. Waarom eigenlijk? Wie nu geld wil geven, zou enkele feiten moeten kennen.

In Somalië, Kenia, Ethiopië en Soedan dreigen tot 12 miljoen mensen te verhongeren. En nu moeten wij Europeanen (opnieuw) het volgende reddingspakket financieren. Alleen al in Kenia hebben 3,5 miljoen mensen nu levensmiddelenleveranties nodig. Dat is niet verbazend, want Kenia heeft zijn militaire uitgaven met 25% verhoogd en geeft veel meer geld uit aan wapens dan aan het garanderen van levensmiddelen voor het eigen volk. Ondanks de wereldwijde economische crisis geven alle Afrikaanse landen steeds meer geld voor wapens uit.

Ook Ethiopië – eveneens zwaar getroffen door de droogte – heeft pas onlangs aangekondigd de uitgaven voor wapens nog verder te willen verhogen. Somalië – ook door de honger getroffen – is ondanks een VN-wapenembargo intussen een van de grootste overslagplaatsen voor wapens van Afrika, de wapenhandelaren geven ongegeneerd interviews in Mogadishu. De Somalische piraten bedreigen de internationale scheepvaart en kapen behalve olietankers ook vooral containerschepen met levensmiddelen. Van de rederijen van de schepen properen ze losgeld af te persen. Dat levert meer winst op dan zelf op het veld aan het werk te gaan.

En juist vanwege deze Somalische piraten zijn de prijzen van levensmiddelen voor de Somalische bevolking met 20 tot 30% gestegen, omdat nog maar weinig vrachtschepen bereid zijn om de Somalische havens aan te doen. Ook voor het WFP (wereldvoedselprogramma) van de VN werd het steeds moeilijker om de hulpbehoevenden van levensmiddelen te voorzien, omdat steeds minder scheepseigenaren bereid zijn om hun containerschepen naar de regio te laten varen.

De Somaliërs hebben zelf de tak afgezaagd waarop ze zitten. Meer nog: de Somalische piraterij maakt vanwege de stijgende verzekeringspremies ook onze levensmiddelen duurder. En nu moeten wij diegenen, die zorgen voor de stijging van de levensmiddelenprijzen en onze schepen kapen, ook nog gratis levensmiddelen thuis afleveren?

In Zuid-Soedan is het niet anders gesteld met de hulpbehoevendheid. Zuid-Soedan is rijk aan grondstoffen, heeft meerdere miljarden barrels aardolie. De productie van de olievelden zou men heel gemakkelijk op de wereldmarkt kunnen ruilen tegen levensmiddelen – als men dat zou willen.

Dom genoeg doet Zuid-Soedan nu precies datgene, wat de hongerlijders Kenia en Ethiopië al jarenlang doen. Het land geeft nu eerst een groot deel van de olieopbrengsten aan wapens uit. De Amerikanen bouwen nu een groot (Amerikaans) militair steunpunt in Juba/Zuid-Soedan. Van daaruit zal zeer zeker niet de verdeling van levensmiddelen worden gecoördineerd. Het gaat veelmeer om wapenhandel.

De schrijver van dit artikel was van 1986 tot 2003 bij de “Frankfurter Allgemeine Zeitung” op de politieke redactie ook verantwoordelijk voor Afrika. Alles, wat ik hierboven heb omschreven, heb ik in ieder land steeds opnieuw zo meegemaakt. En de hele hulpindustrie is niets anders dan een kalmeringspil voor het voortdurende slechte geweten van Europeanen. Zonder uitzondering alle grote aankondigingen om de honger in Afrika eindelijk te overwinnen, zijn de afgelopen decennia brutaal mislukt. Dat ligt niet aan de Afrikaanse burgers. En het ligt ook niet aan ons. Het ligt aan ellendige machtselites in Afrika en ook bij ons.

De gewetenloze politieke gangsters calculeren knalhard ons slechte geweten in. In werkelijkheid gaat het hen alleen maar om zaken doen. Bondskanselier heeft zojuist een reclametoer door Afrika gemaakt voor de wapenindustrie. Het gaat om opdrachten in miljardenhoogte. En voor de hongerlijders in Afrika heeft ze heel “royaal” een miljoen euro Duitse hulp aangekondigd. De rest moeten wij nu ophoesten. En de wapenhandel gaat rustig door. Zoals altijd. En daarom geef ik geen cent. Ik doe niet meer mee aan dit cynische spelletje.

Nu zullen veel lezers verontwaardigd zeggen, dat men die arme Afrikanen toch niet zou kunnen laten verhongeren. Deze “goedmenschen” weten waarschijnlijk niet, wat er in werkelijkheid met het grootste deel van het geld gebeurt, dat zij schenken tegen de honger in Afrika: zodra zich een hongersnood aftekent, verhogen de regeringen onmiddellijk de landingskosten voor vliegtuigen in de betroffen gebieden en het liggeld voor schepen met hulpgoederen. Ook de huurprijzen voor vrachtwagens, waarmee de hulpgoederen getransporteerd worden, stijgen onmiddellijk (uiteraard ook de brandstofprijzen). Bovendien moeten er hoge invoerrechten worden betaald. Iedereen wil nu nog maar één ding: geld verdienen!

In duidelijke taal: minstens de helft van een geschonken euro verdwijnt in de zakken van gewetenloze zakenmensen, die met de desbetreffende regeringen van de hongergebieden samenwerken. De strijd tegen de honger is een enorme industrie, waarvan uiteindelijk slechts één groep profiteert: die van de zakenmensen. Slechts een heel klein gedeelte van de hulp komt uiteindelijk terecht bij de hongerlijders. De met het ingezamelde geld gekochte levensmiddelen verdwijnen in duistere kanalen en duiken heel snel op regionale markten op, waar ze niet verdeeld, maar verkocht worden. Hongerlijders kunnen deze echter niet kopen. Iedere hulporganisatie weet dat. En desondanks zamelen ze steeds opnieuw geld in met ontroerende beelden van hongerende kinderen.

Per slot van rekening werken ze zelf immers ook niet voor niets. Want ook de hulporganisaties nemen een groot deel van het ingezamelde geld voor hun rekening. En uiteindelijk blijft er bijna niets over voor diegenen die het echt nodig hebben. Bovendien: al decennia lang ondersteunen Europese belastingbetalers levensmiddelenmagazijnen in potentiële Afrikaanse hongerregio´s. En als er een hongercrisis komt, dan zijn ze bijna allemaal leeg. Ook dat is al tientallen jaren lang zo. Per slot van rekening betalen wij graag toch nog een keer, of niet soms?
=====================
quote:
zodra zich een hongersnood aftekent, verhogen de regeringen onmiddellijk de landingskosten voor vliegtuigen in de betroffen gebieden en het liggeld voor schepen met hulpgoederen. Ook de huurprijzen voor vrachtwagens, waarmee de hulpgoederen getransporteerd worden, stijgen onmiddellijk (uiteraard ook de brandstofprijzen). Bovendien moeten er hoge invoerrechten worden betaald. Iedereen wil nu nog maar één ding: geld verdienen!
:|W

[ Bericht 5% gewijzigd door slashdotter3 op 21-07-2011 01:39:47 ]
  donderdag 21 juli 2011 @ 01:35:45 #2
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_99735321
Zo'n lap tekst op dit uur :?
  donderdag 21 juli 2011 @ 01:45:36 #3
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_99735551
Helemaal gelezen op dit tijdstip, goed topic :)
VBL SC influencer
Left, right, behind
  donderdag 21 juli 2011 @ 01:47:19 #4
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_99735599
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 01:45 schreef Caland het volgende:
Helemaal gelezen op dit tijdstip, goed topic :)
Vertel, wat is jouw uitgebreide en gebalanceerde mening hierover? :P
  donderdag 21 juli 2011 @ 01:48:55 #5
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_99735639
Daar ga ik morgen op terugkomen :D
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_99736252
Ethiopië geeft maar 1% van hun bruto product uit aan defensie, dat is niks :') Dat artikel laat overkomen dat Kenia en Ethiopie alleen maar geld uitgeeft aan wapens, wat natuurlijk onzin is. Maar misschien kan Saudi Arabië wel wat minder geld aan wapens uitgeven en dat geven aan de Horn van Afrika. :Y

http://www.ed.nl/nieuws/a(...)audi-Arabi%C3%AB.ece

[ Bericht 8% gewijzigd door Doler12 op 21-07-2011 02:25:44 ]
pi_99736784
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 02:18 schreef Doler12 het volgende:
Ethiopië geeft maar 1% van hun bruto product uit aan defensie, dat is niks :') Dat artikel laat overkomen dat Kenia en Ethiopie alleen maar geld uitgeeft aan wapens, wat natuurlijk onzin is. Maar misschien kan Saudi Arabië wel wat minder geld aan wapens uitgeven en dat geven aan de Horn van Afrika. :Y

http://www.ed.nl/nieuws/a(...)audi-Arabi%C3%AB.ece
Je zou daar op kunnen antwoorden:

Tuurlijk, het moet ook altijd maar van andere landen afkomen...stel je voor zeg, je zal als land zelf wat moeten ondernemen... bijv. geboortebeperking instellen...
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
pi_99736989
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 02:54 schreef bas-beest het volgende:

[..]

Je zou daar op kunnen antwoorden:

Tuurlijk, het moet ook altijd maar van andere landen afkomen...stel je voor zeg, je zal als land zelf wat moeten ondernemen... bijv. geboortebeperking instellen...
Ik wens je veel succes om de geboortecijfer terug te dringen in een land waar de helft een analfabeet is. Maar ik zou je plan wel willen weten om de geboortecijfer terug te dringen.
pi_99737326
quote:
In duidelijke taal: minstens de helft van een geschonken euro verdwijnt in de zakken van gewetenloze zakenmensen, die met de desbetreffende regeringen van de hongergebieden samenwerken. De strijd tegen de honger is een enorme industrie, waarvan uiteindelijk slechts één groep profiteert: die van de zakenmensen. Slechts een heel klein gedeelte van de hulp komt uiteindelijk terecht bij de hongerlijders. De met het ingezamelde geld gekochte levensmiddelen verdwijnen in duistere kanalen en duiken heel snel op regionale markten op, waar ze niet verdeeld, maar verkocht worden. Hongerlijders kunnen deze echter niet kopen. Iedere hulporganisatie weet dat. En desondanks zamelen ze steeds opnieuw geld in met ontroerende beelden van hongerende kinderen.
  donderdag 21 juli 2011 @ 07:46:58 #10
8372 Bastard
Persona non grata
pi_99737900
quote:
In duidelijke taal: minstens de helft van een geschonken euro verdwijnt in de zakken van gewetenloze zakenmensen, die met de desbetreffende regeringen van de hongergebieden samenwerken. De strijd tegen de honger is een enorme industrie, waarvan uiteindelijk slechts één groep profiteert: die van de zakenmensen.
Dus als je 2x zoveel geeft zit je goed :P
Dit soort acties vind ik vaak een beetje afkopen van je geweten "ik heb gegeven dus ik ben een goed mens"
The truth was in here.
  donderdag 21 juli 2011 @ 09:44:30 #11
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_99739593
Ik vind dit soort artikelen altijd een beetje sneu. Alsof je moet verklaren waarom je niets wil geven. Schuldgevoel?

Tevens klopt de redenatie van geen kant. Er is hongersnood. Dus willen mensen helpen omdat er anders negertjes doodgaan. Er wordt gesteld dat van elke euro de helft niet aan hulpverlening besteed wordt. Zelfs als we dat nog naar beneden bijstellen, en een kwart goed terecht komt, bij de live aid concerten is bijna 250 miljoen euro opgehaald! Voor de live 8 concerten van 2005 is dat nog eens 50 miljoen. Dus zelfs als er een kwart goed terecht komt, zijn met die concerten alleen al 75 miljoen euro opgehaald die gebruikt wordt om de inwoners te helpen.
Nu ben ik geen ster in ontwikkelingshulp, maar ik denk dat je daar best veel dingen mee kan doen, best veel voedsel mee kan uitdelen.

Haten op de regering is veel makkelijker dan daadwerkelijk iets doen. Maar hoeveel ze in Afrika ook graaien, het heeft wel degelijk ook zin. Dat excuus om niets te geven vind ik dus echt nergens op slaan.
Laffe huichelaar
pi_99739698
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 03:12 schreef Doler12 het volgende:

[..]

Ik wens je veel succes om de geboortecijfer terug te dringen in een land waar de helft een analfabeet is. Maar ik zou je plan wel willen weten om de geboortecijfer terug te dringen.
Geen flauw idee, maar het is, denk ik, één van de weinige dingen die op lange termijn gaat helpen.
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
pi_99740203
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 03:12 schreef Doler12 het volgende:

[..]

Ik weet het wel, gewoon alle hulp stopzetten en de natuur zijn gang laten gaan. Als je dan over een jaar of 10 eens een keer komt kijken zal er in ieder geval van overbevolking geen sprake meer zijn.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_99740215
Goed artikel, dat overigens nog een niet onbelangrijk aspect mist: het feit dat Somalië voor een groot deel gecontroleerd wordt door gewelddadige moslimextremisten. Dat is nog eens een extra argument om er geen geld in te pompen. Als we iets voor die mensen willen doen, kunnen we beter naar de lange termijn kijken en zorgen dat we dit soort extremisten uit de weg ruimen.

Ik las trouwens vandaag nog een bericht waar ik niks van snap:

quote:
Keniaanse president steekt 5 ton ivoor in brand
De president van Kenia, Mwai Kibaki, heeft vandaag hoogstpersoonlijk een stapel van bijna 5000 kilo ivoor in brand gestoken. De 335 olifantenslagtanden en meer dan 42.000 beeldjes van ivoor waren afkomstig uit Malawi, Tanzania en Zambia.

De lading werd in 2002 in Singapore onderschept en lag sindsdien in Kenia. Kibaki zei dat de verbranding een signaal is aan stropers en smokkelaars dat de landen in de regio niet toestaan dat de criminelen 'onze gemeenschappelijke toekomst vernietigen'.

Volgens functionarissen van de dierenbescherming wordt een monument opgericht op de plek van de brandstapel in het nationaal park Tsavo, waar zo'n 12.000 olifanten rondlopen. In Afrika leven meer dan 450.000 olifanten. Ze worden in hun bestaan bedreigd door stropers en illegale handel in jachttrofeeën. De groeiende bevolking in Afrikaanse landen zorgt er bovendien voor dat het leefgebied van de grote zoogdieren steeds kleiner wordt.
Bron: http://www.volkskrant.nl/(...)ivoor-in-brand.dhtml

Nu wil ik niet de PvdD-aanhang tegen me in het harnas jagen, maar je zou toch denken dat deze president momenteel wel belangrijker zaken aan zijn hoofd zou moeten hebben dan 9 jaar oud ivoor in brand steken. Nog los van de waardevernietiging die daarmee gepaard gaat en - als we de berichten mogen geloven - aanhoudende droogte in het land.

Nog even een zinnetje uit de OP herhalen:
quote:
In Somalië, Kenia, Ethiopië en Soedan dreigen tot 12 miljoen mensen te verhongeren.
Maar de president van Kenia maakt zich liever druk om ivoor.
  donderdag 21 juli 2011 @ 10:22:50 #15
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_99740402
Als je Afrika wil helpen, structureel en permanent dan moet je geen eten sturen maar wapens. Veel wapens. En dan wel in de handen van onze soldaten. Land overnemen en er een normaal bestuur voeren dat niet van nepotisme en corruptie aaneen hangt.

In 50 jaar tijd is de wereldbevolking meer dan verdubbeld, natuurlijk zijn er problemen en je moet niet de illusie hebben dat je die zomaar eventjes makkelijk kan oplossen. Helemaal niet als de machthebbers in de regio alleen op zelfverrijking uit zijn.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_99740503
quote:
14s.gif Op donderdag 21 juli 2011 10:22 schreef Dagonet het volgende:
Als je Afrika wil helpen, structureel en permanent dan moet je geen eten sturen maar wapens. Veel wapens. En dan wel in de handen van onze soldaten. Land overnemen en er een normaal bestuur voeren dat niet van nepotisme en corruptie aaneen hangt.
Alsof dat gaat lukken zonder astronomische kosten en grote weerstand onder de lokale bevolking die gaat janken over koloniale en/of imperiale invloeden.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  donderdag 21 juli 2011 @ 10:30:26 #17
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_99740571
Op zich een aardig artikel, maar het redactionele commentaar is om te huilen! ;(
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  donderdag 21 juli 2011 @ 10:30:37 #18
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_99740575
Hek erom heen, media niet meer toelaten, en de natuur zijn werk laten doen.
Die goedbedoelde 'hulp' werkt daar alleen maar demotiverend, en omdat ze er toch niets omhanden hebben terwijl ze op de hulp wachten maken ze er nog maar een stel uitvretertjes bij.
pi_99740660
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 10:30 schreef DrDarwin het volgende:
Hek erom heen, media niet meer toelaten, en de natuur zijn werk laten doen.
Die goedbedoelde 'hulp' werkt daar alleen maar demotiverend, en omdat ze er toch niets omhanden hebben terwijl ze op de hulp wachten maken ze er nog maar een stel uitvretertjes bij.
Dan gaan onze boeren piepen dat ze hun (door belastinggeld gesubsidieerde) overschotten niet meer voor bodemprijzen op de Afrikaanse markt kunnen dumpen. Voor de Afrikaanse boeren zelf zou het wel goed zijn.

Denk ook niet dat de olie- en wapenhandel erg blij met je oplossing zijn, maar wederom voor de Afrikanen zal het wellicht goed zijn.
  donderdag 21 juli 2011 @ 10:33:50 #20
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_99740668
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 10:27 schreef waht het volgende:

Alsof dat gaat lukken zonder astronomische kosten en grote weerstand onder de lokale bevolking die gaat janken over koloniale en/of imperiale invloeden.
Jammer dan van die jankende lokalen, ze hebben een paar decennia gehad om de boel op orde te krijgen, is ze niet gelukt. Zolang zij blijven volharden in het luisteren naar leiders die niets anders doen dan verschillende groepen tegen elkaar op te zetten en zo maar weer is tigduizend man van andere stammen uit te moorden, zolang ze liever op een rietje bijten omdat ze niet weten hoe ze een boerderij moeten runnen en ze alle blanken die het wel wisten het land uit hebben gejaagd, zolang hebben ze geen recht van zeuren.

Ze zijn van onze goede wil afhankelijk, het wordt tijd dat we wat hardere eisen gaan stellen en ze onder directe curatele zetten. Het moet maar eens afgelopen zijn met het geld die kant op smijten, we kunnen het zelf veel te goed gebruiken.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  donderdag 21 juli 2011 @ 10:47:46 #21
7091 punchdrunk
The occasional acid flashback.
pi_99740978
quote:
7s.gif Op donderdag 21 juli 2011 09:44 schreef timmmmm het volgende:
Ik vind dit soort artikelen altijd een beetje sneu. Alsof je moet verklaren waarom je niets wil geven. Schuldgevoel?
Dat is lekker makkelijk. Zodra iemand kritiek heeft op de noodhulpmachine, dat wegzetten als schuldgevoel. zo zou je ook het wel geld geven kunnen benoemen natuurlijk. Beter is het om op argumenten te discussieren, ipv op de man te spelen.

quote:
Tevens klopt de redenatie van geen kant. Er is hongersnood. Dus willen mensen helpen omdat er anders negertjes doodgaan.
WILLEN helpen is het probleem ook niet. iedereen wil helpen. de vraag is juist of gewoon maar weer geld geven niet zinloos is, of zelfs een tegenovergesteld effect heeft; immers; als de regimes in afrikaanse landen profiteren van een hongersnood, zullen ze weinig behoefte voelen om hier structureel actie tegen te ondernemen. De vraag dringt zich dus op of wij met onze noodhulp niet juist de status quo in die landen in stand houden. het is heel nobel om NU 100 kinderen te redden, maar als dat een structurele oplossing, gedragen en gretrokken door het land zelf in de weg staat, heb je daarmee misschien wel 100.000 toekomstige doden op je geweten...

quote:
Er wordt gesteld dat van elke euro de helft niet aan hulpverlening besteed wordt. Zelfs als we dat nog naar beneden bijstellen, en een kwart goed terecht komt, bij de live aid concerten is bijna 250 miljoen euro opgehaald! Voor de live 8 concerten van 2005 is dat nog eens 50 miljoen. Dus zelfs als er een kwart goed terecht komt, zijn met die concerten alleen al 75 miljoen euro opgehaald die gebruikt wordt om de inwoners te helpen.
Nu ben ik geen ster in ontwikkelingshulp, maar ik denk dat je daar best veel dingen mee kan doen, best veel voedsel mee kan uitdelen.
Het gaat niet om het geld dat WEL goed terechtkomt, maar om het geld dat NIET goed terecht komt! dat geld verdwijnt namelijk in de zakken van het regime en zijn beschermelingen. Dat geld zorgt ervoor dat de volgende hongersnood niet voorkomen gaat worden. Dat geld zorgt ervoor dat er weer meer nieuwe wapens gekocht kunnen worden, om elkaar op de meest gruwelijke manier mee het hoekje om te helpen, met nog meer armoede en miserie vandien.

quote:
Haten op de regering is veel makkelijker dan daadwerkelijk iets doen. Maar hoeveel ze in Afrika ook graaien, het heeft wel degelijk ook zin. Dat excuus om niets te geven vind ik dus echt nergens op slaan.
De vraag is dus OF het wel zin heeft, en of je niet een klein probleem oplost, en een groot probleem helpt voortbestaan.
If you can lie on the floor without holding on, you're not really drunk
  donderdag 21 juli 2011 @ 11:10:14 #22
177810 Evenveel
en niet minder
pi_99741646
quote:
7s.gif Op donderdag 21 juli 2011 09:44 schreef timmmmm het volgende:

Tevens klopt de redenatie van geen kant. Er is hongersnood. Dus willen mensen helpen omdat er anders negertjes doodgaan. Er wordt gesteld dat van elke euro de helft niet aan hulpverlening besteed wordt. Zelfs als we dat nog naar beneden bijstellen, en een kwart goed terecht komt, bij de live aid concerten is bijna 250 miljoen euro opgehaald! Voor de live 8 concerten van 2005 is dat nog eens 50 miljoen. Dus zelfs als er een kwart goed terecht komt, zijn met die concerten alleen al 75 miljoen euro opgehaald die gebruikt wordt om de inwoners te helpen.

Dit vooral.

Zolang er niemand opstaat en een betere (realistische) oplossing aandraagt is geld geven altijd nog de beste optie. Ook al blijft er maar 25% van over. Dat is altijd nog meer dan niets.

En als je wel die oplossing denkt te hebben: doe er dan wat mee! Maar ga niet afgeven op de mensen die niet DE oplossing hebben maar toch IETS willen doen...
Doei.
  donderdag 21 juli 2011 @ 11:28:14 #23
3542 Gia
User under construction
pi_99742170
Ben het eens met Dagonet en Elfletterig.
Ingrijpen, regering afzetten en overnemen. Westerse regering installeren en het land opbouwen.

In dat geval heb ik er best geld voor over.
pi_99742383
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 11:28 schreef Gia het volgende:
Ben het eens met Dagonet en Elfletterig.
Ingrijpen, regering afzetten en overnemen. Westerse regering installeren en het land opbouwen.

In dat geval heb ik er best geld voor over.
Jij wilt half Afrika overnemen? Persoonlijk denk ik dat de beste oplossing is om de Afrikanen met rust te laten. Maar, zoals Nielsch al schrijft, dat vinden westerse bedrijven waarschijnlijk niet zo tof.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  donderdag 21 juli 2011 @ 11:57:02 #25
3542 Gia
User under construction
pi_99743214
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 11:34 schreef KoosVogels het volgende:
Jij wilt half Afrika overnemen? Persoonlijk denk ik dat de beste oplossing is om de Afrikanen met rust te laten. Maar, zoals Nielsch al schrijft, dat vinden westerse bedrijven waarschijnlijk niet zo tof.
Als jij inwoner was van dat land en je vrouw en kinderen van de honger om ziet komen, zou je dan geen interventie willen van westerse grootmachten? Zou jij dan denken: Ze moeten ons met rust laten, dan komt het wel goed?

Die bevolking kan er niks aan doen dat hun overheid het grootste deel van de financiele middelen spendeert aan wapens en vrijwel niks aan opbouw van het land of voedsel voor hun volk.

Ik ben er in dit soort gevallen voorstander van om corrupte regimes af te zetten om de bevolking betere hulp te kunnen bieden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')