abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_99722972
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 20:00 schreef thumbnail het volgende:

[..]

Ik vraag me af waarom ik eigenlijk de moeite neem om jou te antwoorden omdat je nogal bespottelijk doet.
Nou ja vooruit:

Op 6 april 1652 stichtte Jan van Riebeeck in opdracht van de VOC een verversingsstation bij Kaap de Goede Hoop. Schepen van de VOC op weg naar Nederlands-Indië konden hier tonnen met vers water, vlees, wijn, geneeskrachtige kruiden, groente en fruit inslaan. De schepen bleven vaak twee of drie weken liggen. Hierdoor kreeg Kaapstad de bijnaam: De Herberg van Twee Oceanen.

Na de bouw van Kasteel de Goede Hoop, groeide het versterkte station snel uit tot een Nederlandse kolonie, ondanks het verbod van de VOC om gebieden te koloniseren. In Kaapstad en omgeving herinneren veel gebouwen en plaatsnamen aan die tijd. Eerst vestigden de kolonisten zich vooral rond het fort - aan de kust - en Stellenbosch, in het binnenland. Later werd ook buiten deze steden op grote schaal gekoloniseerd. In de Kaapkolonie woonden, in tegenstelling tot andere Nederlandse koloniën, vooral boeren.

Met de oorspronkelijke bewoners (de Khoikhoi en de San) werd eerst handel gedreven, maar deze kwamen in verzet toen zij erachter kwamen dat deze vreemdelingen zich permanent wilden vestigen en het gebied wilden overheersen. Daardoor werden ze verdreven uit de gekoloniseerde gebieden. Er werd erg op hen neergekeken omdat ze bijna naakt liepen. Ze kregen spottende bijnamen zoals: Strandlopers, Hottentotten en Bosjesmannen. Hierdoor dunden deze stammen erg uit in aantal, ook door Europese ziekten waar ze niet tegen bestand waren. Sommigen traden in dienst van hun nieuwe overheersers.

Omdat deze inboorlingen niet zo gewillig waren, werden er al vrij snel na de stichting slaven ingevoerd uit West-Afrika en Maleisië. Deze slaven hadden in vergelijking met de slaven in Amerika en de rest van Afrika een dragelijk leven, al werden ze niet in de watten gelegd.
Dit is echt op zeer kleine schaal gebeurt. Er zijn vele malen meer blanke Christelijke Europeanen door de Moren als slaaf gekidnapt als wat er daar is gebeurt.

Ik mag toch hopen dat je dondersgoed weet dat het gros van de Europese slavenhandel zich afspeelde door Afrikanen te kopen van andere Afrikanen en die richting het Westen te vervoeren voor slavenarbeid op de Amerikaanse kolonies.

Het heeft geen fuck te maken met wat hier geclaimd werd (dat dit verantwoordelijk is voor Afrika's huidige staat) en al helemaal niet met de twist die jij beweerde dat de Europese kolonisators Afrika bezette, de oorspronkelijke bewoners uitmoordde en verving door uit andere kolonies gehaalde slaven. Pure onzin.
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_99730896
De echte kolonisatie van Afrika begon pas op het moment dat slavernij in de meeste landen al lang verboden was, alleen in de VS (nou ja, het zuiden dan), portugal en spanje was slavernij nog niet verboden ten tijde van de grote kolonisatie van Afrika.
Hou vol mensen, alleen samen krijgen we de vergrijzing eronder!
pi_99731054
quote:
2s.gif Op woensdag 20 juli 2011 10:26 schreef teknomist het volgende:
Unicef Henk Franken ¤ 371.459
Rode Kruis Cees Breederveld ¤ 198.000
Hartstichting Hans Stam ¤ 181.119
Nierstichting Paul Beerkens ¤ 177.249
Kerk in actie Haaije Feenstra ¤ 176.000
KWF Kankerbestrijding Ton Hanselaar ¤ 175.135
Artsen zonder Grenzen Hans van de Weerd ¤ 174.000
Prins Bernard cultuurfonds Adriana Esmeijer ¤ 160.400
Natuurmonumenten Jan Jaap de Graeff ¤ 154.000
Plan Nederland Tjipke Bergsma ¤ 136.000
Wereld Natuur Fonds Johan van de Gronden ¤ 129.498
Cordaid René Grotenhuis ¤128.514
Greenpeace Liesbeth van Tongeren ¤ 126.901
Woord en Daad Jan Lock ¤ 125.361
Astma fonds Michael Rutgers ¤ 125.000
Zonnebloem Marijke van Eck ¤ 122.416
Terres des Hommes Ron van Huizen ¤ 117.440
Amnesty International Eduard Nazarski ¤ 115.955
Oxfam/Novib Farah Karimi ¤ 115.769
SOS Kinderdorp Albert Jaap van Santbrink ¤ 103.164
Cliniclowns Nederland Hans Geels ¤ 94.577
Liliane fonds Kees van den Broek ¤ 92.016
War Child Mark Vogt ¤ 87.600
:')!
  woensdag 20 juli 2011 @ 23:46:58 #154
350891 shameonyou
You should be ashamed.
pi_99731258
quote:
2s.gif Op woensdag 20 juli 2011 10:26 schreef teknomist het volgende:
Unicef Henk Franken ¤ 371.459
Rode Kruis Cees Breederveld ¤ 198.000
Hartstichting Hans Stam ¤ 181.119
Nierstichting Paul Beerkens ¤ 177.249
Kerk in actie Haaije Feenstra ¤ 176.000
KWF Kankerbestrijding Ton Hanselaar ¤ 175.135
Artsen zonder Grenzen Hans van de Weerd ¤ 174.000
Prins Bernard cultuurfonds Adriana Esmeijer ¤ 160.400
Natuurmonumenten Jan Jaap de Graeff ¤ 154.000
Plan Nederland Tjipke Bergsma ¤ 136.000
Wereld Natuur Fonds Johan van de Gronden ¤ 129.498
Cordaid René Grotenhuis ¤128.514
Greenpeace Liesbeth van Tongeren ¤ 126.901
Woord en Daad Jan Lock ¤ 125.361
Astma fonds Michael Rutgers ¤ 125.000
Zonnebloem Marijke van Eck ¤ 122.416
Terres des Hommes Ron van Huizen ¤ 117.440
Amnesty International Eduard Nazarski ¤ 115.955
Oxfam/Novib Farah Karimi ¤ 115.769
SOS Kinderdorp Albert Jaap van Santbrink ¤ 103.164
Cliniclowns Nederland Hans Geels ¤ 94.577
Liliane fonds Kees van den Broek ¤ 92.016
War Child Mark Vogt ¤ 87.600
:(
"nearly every war that has started in the past 50 years has been a result of media lies."
Julian Assange
pi_99731326
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 23:39 schreef Harlon het volgende:
De echte kolonisatie van Afrika begon pas op het moment dat slavernij in de meeste landen al lang verboden was, alleen in de VS (nou ja, het zuiden dan), portugal en spanje was slavernij nog niet verboden ten tijde van de grote kolonisatie van Afrika.
Inderdaad ergens rond 1880 vond de scramble for africa plaats tijdens een conferentie in Berlijn.
٩๏̯͡๏)۶
pi_99731407
quote:
99s.gif Op woensdag 20 juli 2011 10:40 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

Nu doe je net of de hongersnoodramp in Afrika niet bestaat. Dat het verzonnen is om geld afhandig te maken
Er is zo'n beetje altijd wel ergens een hongersnood in Afrika en blijkbaar heeft 50jaar van hulp dus geen flikker geholpen , elke keer is het weer het zelfde liedje daar.
En elke keer wordt dat bedrag dat die organisaties nodig hebben weer hoger en ook elke keer blijkt weer dat de hulp niet komt waar het zijn moet.
Zo gaat het al jaren en zo zal het nu ook weer gaan.
pi_99748093
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 17:42 schreef waht het volgende:

[..]

Mali wordt doorkruist door de natuurlijk grens die de Sahara tussen Noord-Afrika en de rest van het continent vormt. Het is zowel letterlijk als figuurlijk een grensgeval. ;)
Dan houden we het op een grensgeval :)

quote:
Het was in ieder geval geen speciale plek op aarde waar nooit conflicten plaatsvonden en dat de koloniale machten die rust hebben verstoord.
Nee, natuurlijk niet. Geen elk continent was conflictvrij. Echter, kunnen we niet ontkennen dat vormen van kolonialisme door de Arabieren en vervolgens Europeanen en negatief effect op het Afrikaanse continent hebben gehad.

Maar op terug te komen naar de OP:
De grootste fout ligt dat deze organisaties overheidssubsidies krijgen, een links hoogstandje. Daardoor trekken dit soort organisaties mensen aan die het voor het geld doen, omdat men door gratis geld zichzelf hoge salarissen kan geven. Zet je deze subsidies stop, dan moeten zulke organisaties zich daadwerkelijk inzetten om donaties te verkrijgen, waarmee ze dus prikkels krijgen om goed werk af te leveren en zichzelf niet buitensporig veel te laten uitbetalen.
  donderdag 21 juli 2011 @ 14:07:01 #158
294141 tarantism
hups in die kont
pi_99748412
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 10:39 schreef Scorpie het volgende:
Het is goed om te zien dat het Nederlands volk door begint te krijgen dat dit soort criminele organisaties inspelen op het collectieve schuldgevoel om geld afhandig te maken.
Mwa, als je met dergelijke beschuldigingen gaat smijten, zou je dat toch ten minste voldoende moeten kunnen aantonen. Nu is je opmerking niets dan smaad en valse beschuldiging. Het is maar waar je trots op bent.
pi_99748489
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 23:39 schreef Harlon het volgende:
En tot halverwege de 18 eeuw hadden de Europeanen de binnenlanden van Afrika nog nooit van dichtbij gezien, dus met die overheersing zal het wel wat hebben meegevallen
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_99755197
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 20:33 schreef quo_ het volgende:
Ik ben er aan de ene kant helemaal klaar mee.
Goede doelen waarbij het salaris van de directie een goed doel op zich lijkt te zijn. Straat arme landen die het beetje geld wat er is uitgeven aan wapens en daarvan nooit genoeg lijken te hebben.

Aan de andere kant realiseer ik me dat wij het in het westen allemaal erg goed hebben. In ons gezin is het niet anders, we moeten er weliswaar hard voor werken maar er komt meer geld binnen dan ooit.

Het bijna agressieve geklaag van goededoelen directeuren die hun "handel" zien verdampen laat ik voor wat het is. Maar de vrijwilliger die aan mijn deur staat met een collectebus stuur ik nog steeds niet met lege handen weg.
Waarom niet, of durf je soms geen NEE te zeggen?
Ik vind deze "vrijwilligers" te zielig voor woorden, waarom zou je voor niets de zakken van de directeuren lopen spekken?
Als je toch iets goeds wil doen, help dan je zieke buurman/vrouw of ga desnoods zelf in het rampgebied werken.

Als iedereen zou stoppen met die goede doelen dan wordt uiteindelijk iedereen (behalve de graaiende directeuren) er beter van.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  donderdag 21 juli 2011 @ 17:25:26 #161
351045 Ryker
Ik werk met mensen zoals jij
pi_99757878
Goededoelen inzameling...
Zet een palletwagen bij de supermarkt en vraag iedereen een zak/pak rijs of meel/brintapap en een sixpak water te kopen voor het goede doel....en niet te vergeten 1 euro voor het transport..
Wed maar dat de pallet zo vol is en bij honderden supermarkten.
Wat er te kort komt aan transport kosten houden ze maar in van de salaris van de directeur.
Met een minimum van 100.000. Dat is meer dan genoeg voor iemand die hard werkt en de nodige uren maakt.

Dat is de eerste noodzaak...
Daarna bij de tuincentra en bouwmarkten. Lever uw oude schep in en krijg korting op een nieuwe...
Jaja Voor nederlanders is Korting the magic word..
Alle bedrijven een belasting korting op het omruilen van hun landbouwmachines voor een nieuwere zuinige minder vervuilende ...bla...bla...bla..

Stuur die materialen daar heen en de nodige bedrijven en timmerlieden die zin hebben een ouderwetse windmolen te bouwen. Vervolgens graven die mensen zelf door heel hun land de nodige irrigatie kanalen en opslag bassins... Ik stel voor dat ze met de grenslijnen beginnen... Kan je wel een wapens hebben maar zwemmen kunnen ze niet... weer een probleem minder..

Moet ik nog doorgaan.....
Grtz, Theo
follower since 2001, active in 2011
pi_99771407
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 16:31 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Waarom niet, of durf je soms geen NEE te zeggen?
Ik vind deze "vrijwilligers" te zielig voor woorden, waarom zou je voor niets de zakken van de directeuren lopen spekken?
Als je toch iets goeds wil doen, help dan je zieke buurman/vrouw of ga desnoods zelf in het rampgebied werken.

Als iedereen zou stoppen met die goede doelen dan wordt uiteindelijk iedereen (behalve de graaiende directeuren) er beter van.
Ik durf wel nee te zeggen maar ik wil het niet.
In tegenstelling tot jou ben ik vanmening dat vrijwilligers wel respect verdienen.
Zij zijn het die het verenigingsleven draaiende houden en van tijd tot tijd op pad zijn om een paar centen voor de club bij elkaar te sprokkelen.
En voor de goede doelen zijn vaak collectanten op pad die in hun omgeving geconfronteerd zijn geweest met ernstige ziektes of zelfs het overlijden van dierbaren.
Iemand die bij mij aan de deur staat met bijvoorbeeld een collectebus voor het KWF doet dat omdat hij/zij geld wil ophalen opdat ooit zieke mensen misschien nog genezen kunnen worden. Die persoon krijgt van mij een bijdrage in de bus, ongeacht wat het salaris van de grote baas is.
En bovendien, die euro's die je nu geeft zouden ooit voor jezelf of je dierbaren bestemd kunnen zijn.
-
  vrijdag 22 juli 2011 @ 13:59:55 #163
87106 Oud_student
Lux Aeterna
pi_99793053
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 22:27 schreef quo_ het volgende:
Ik durf wel nee te zeggen maar ik wil het niet.
In tegenstelling tot jou ben ik vanmening dat vrijwilligers wel respect verdienen.
Zij zijn het die het verenigingsleven draaiende houden en van tijd tot tijd op pad zijn om een paar centen voor de club bij elkaar te sprokkelen.
OK dit zijn clubs, waar het bestuur ook prodeo werkt en waar hun kinderen of zij zelf lid van zijn.
Prima dat men zich hiervoor inzet.
quote:
En voor de goede doelen zijn vaak collectanten op pad die in hun omgeving geconfronteerd zijn geweest met ernstige ziektes of zelfs het overlijden van dierbaren.
Iemand die bij mij aan de deur staat met bijvoorbeeld een collectebus voor het KWF doet dat omdat hij/zij geld wil ophalen opdat ooit zieke mensen misschien nog genezen kunnen worden.
Dat is dus uitbuiten van andermans ellende.
En geloof jij dat er ooit door bijv het KWF een medicijn komt? En zo ja, zal het dan kostenloos ter beschikking gesteld worden?
Als er al een middel komt, dan wordt dit door commerciele bedrijven gedaan.
quote:
Die persoon krijgt van mij een bijdrage in de bus, ongeacht wat het salaris van de grote baas is.
En bovendien, die euro's die je nu geeft zouden ooit voor jezelf of je dierbaren bestemd kunnen zijn.
Daar geloof ik helemaal niets van :N
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_99805906
Heel veel goede doelen is gebaseerd op pure rascisme.
"o wat zijn die zwartjes zielig, laten we ze gaan 'helpen'...."

Ik weet wat beter, laat die gasten daar gewoon met rust, ze hebben toch hun verantwoordelijkheid voor hun eigen lot? En is het gewoon zo dat veel geld gewoon aan de strijkstok binnen de organisatie blijft hangen, het is een hele industrie geworden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')