abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 19 juli 2011 @ 08:37:13 #1
262 Re
Kiss & Swallow
pi_99652773
Misschien een wat centraler topic want elke discussie waar wat religie om de hoek komt kijken verzand weer in dezelfde discussie. Dus lucht hier je hart over het principe

quote:
Twee geloven op één kussen, daar slaapt de duivel tussen
het lijkt wel of dit gezegde in ere hersteld is, klopt dat een beetje?

[ Bericht 0% gewijzigd door Re op 26-07-2011 10:33:04 ]
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  dinsdag 19 juli 2011 @ 08:41:37 #2
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_99652832
ik denk dat het altijd al zo geweest is dat als je aan de ene kant een extreem gelovig persoon zet en aan de andere kant iemand die niet gelooft, dat dat dan niet gaat werken ivm wederzijdse irritaties. Maar verder maakt het niet zoveel uit denk ik.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_99652876
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 08:41 schreef Maanvis het volgende:
ik denk dat het altijd al zo geweest is dat als je aan de ene kant een extreem gelovig persoon zet en aan de andere kant iemand die niet gelooft, dat dat dan niet gaat werken ivm wederzijdse irritaties. Maar verder maakt het niet zoveel uit denk ik.
Ik denk dat dat ook ligt aan het aanpassingsvermogen ligt van de personen.
Ben zelf niet gelovig, maar mocht mijn toekomstige vriendin graag willen dat ik meega naar de kerk, dan doe ik dat wel. Natuurlijk niet altijd, ze zal/kan me niet overhalen naar haar geloof of zo..
  dinsdag 19 juli 2011 @ 08:55:30 #4
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_99652992
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 08:45 schreef Spijker83 het volgende:

[..]

Ik denk dat dat ook ligt aan het aanpassingsvermogen ligt van de personen.
Ben zelf niet gelovig, maar mocht mijn toekomstige vriendin graag willen dat ik meega naar de kerk, dan doe ik dat wel. Natuurlijk niet altijd, ze zal/kan me niet overhalen naar haar geloof of zo..
En wat, denk jij, is de reden dat zo iemand graag wil dat je mee gaat? Echt niet zodat ze de rol pepermunt niet vergeet hoor..
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_99653160
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 08:55 schreef twiFight het volgende:

[..]

En wat, denk jij, is de reden dat zo iemand graag wil dat je mee gaat? Echt niet zodat ze de rol pepermunt niet vergeet hoor..
Zodat ze niet alleen hoeft? Weet ik veel, maar bekeren zal bij mij toch niet werken..
En ach als ik haar er een plezier mee doe.. Misschien is ze wel bang voor de pastoor ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door Spijker83 op 19-07-2011 09:19:56 ]
  dinsdag 19 juli 2011 @ 09:11:31 #6
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_99653233
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 08:55 schreef twiFight het volgende:

[..]

Om je te betrekken bij het deel van haar leven dat jij (nog) niet kent?
  dinsdag 19 juli 2011 @ 09:17:11 #7
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_99653320
't Hangt er, denk ik, maar net van af hoe fanatiek mensen in hun specifieke smaakje religie zijn. Wanneer mensen het bloedserieus nemen kan ik me voorstellen dat er problemen ontstaan.

Laten we wel zijn, religie zorgt ervoor dat halve gemeenschappen principieel een dorp verder gaan kerken omdat men ter plekke, godbetere, halve noten durft te zingen.
Atheism isn't a religion. It's a personal relationship with reality.
"And I think it should be – religion – treated with ridicule, and hatred and contempt. And I claim that right."- Christopher Hitchens, 1949 - 2011
  dinsdag 19 juli 2011 @ 10:27:30 #8
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_99654755
Tsja dat hangt helemaal van de personen af en de situatie.

Vroeger had je al een probleem als je als protestant iets wilde met een katholiek. Dat was not done.

Ik ken ook wel huwelijken van islamitische mannen met nederlands / belgische vrouwen. Waarbij de vrouw lekker mag doen wat ze zelf wil zonder perse islamitisch te worden.

Omgekeerde gevallen, met een nederlandse man en marokkaanse meid / turkse meid ken ik ook wel. Maar dan is de marokkaanse / turkse meid heel liberaal en haar familie ook. Dat zie je ieder geval een stuk minder.

Zoals hier al aangestipt werd Turks meisje heeft het niet een relatie met iemand mogen / willen ook voor een groot deel te maken met cultuur, los van religie.
  dinsdag 19 juli 2011 @ 10:56:37 #9
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_99655545
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 09:11 schreef kwiwi het volgende:

[..]

Om je te betrekken bij het deel van haar leven dat jij (nog) niet kent?
Betrekken met als doel een gezellige kennismakingsmiddag? Neen, met als doel dat je deel uit gaat maken van dat deel van zijn/haar leven.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
  dinsdag 19 juli 2011 @ 11:02:38 #10
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_99655704
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 10:56 schreef twiFight het volgende:

[..]

Betrekken met als doel een gezellige kennismakingsmiddag? Neen, met als doel dat je deel uit gaat maken van dat deel van zijn/haar leven.
:') Mijn vriend neemt me ook wel eens mee naar activiteiten die hij leuk vindt en waar ik verder niks mee heb. En dat is echt niet met het doel "jij moet er ook aan mee gaan doen". Dat is gewoon om eens te laten zien waar hij is/wat hij doet, in plaats van dat je alleen de verhalen hoort.
  dinsdag 19 juli 2011 @ 11:12:08 #11
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_99655956
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 11:02 schreef kwiwi het volgende:

[..]

:') Mijn vriend neemt me ook wel eens mee naar activiteiten die hij leuk vindt en waar ik verder niks mee heb. En dat is echt niet met het doel "jij moet er ook aan mee gaan doen". Dat is gewoon om eens te laten zien waar hij is/wat hij doet, in plaats van dat je alleen de verhalen hoort.
Zolang ze je niet meeslepen naar de EO-jongerendag :')
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
  dinsdag 19 juli 2011 @ 13:40:42 #12
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_99660832
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 11:02 schreef kwiwi het volgende:

[..]

Normaal gesproken zou ik het met je eens zijn, maar als het op geloof aankomt denk ik er toch iets anders over.
pi_99667733
Het ligt er maar helemaal aan hoe iemand zelf in elkaar steekt en om welke religie het gaat.
Que Sera ~
pi_99719741
Dat ligt aan de personen.

Ik ben agnost en mijn vriend is vrijgemaakt gereformeerd. Een wereld van verschil. Hij gaat zondags naar de kerk en geeft die dag geen geld uit, terwijl ik soms lekker gebruik maak van de koopzondag ;)

Hij verlangt niet van mij dat ik me bekeer, maar hij zou het wel super vinden als ik ooit ga geloven en ik laat hem vrij in zijn geloof.

Het is dus hoe je er zelf in staat. Als je de ander kan respecteren maakt het niet uit. Het kan alleen wel heel lastig zijn, omdat je het niet over alles eens bent, maar daar praat je dan gewoon over. Net als anderen die het ergens niet over eens zijn in hun relatie.
pi_99720811
Ik ben katholiek, en ik doe er niet meer zoveel aan, maar het geloof neemt nog wel een plaats in in mijn leven, Mijn vriend is niet gedoopt en doet er verder ook helemaal niks mee, maar dat heeft nog nooit tussen ons in gestaan, Hij was degene die afgelopen jaar voorstelde om met kerst naar de kerk te gaan, en als ik aangeef dat ik toch graag voor de kerk zou willen trouwen dan zou hij daar ook voor doen wat nodig is, maar in onze relatie laten we elkaar daar wel volledig vrij in.

Ik kan mij wel voorstellen dat het bij andere relaties lastig kan zijn, En dan vooral als de een katholiek is en de ander gereformeerd, maar vooral denk ik dat als je elkaars keuzes respecteert er helemaal geen probleem hoeft te zijn. :)
S. 2014
J. 2016
  woensdag 20 juli 2011 @ 20:59:26 #16
349996 Nonverbaal
never eat yellow snow
pi_99721644
Geloof zuigt en beperkt het leven ongelofelijk,moet je je overal schuldig over gaan voelen wat wel en niet goed is het leven is al moeilijk genoeg.......geloof zeker wel in een God,maar heb er niks mee en zal ik nooit krijgen ook heb de bijbel gelezen en de helft slaat gewoon nergens op.....
pi_99742995
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 20:59 schreef Nonverbaal het volgende:
Geloof zuigt en beperkt het leven ongelofelijk,moet je je overal schuldig over gaan voelen wat wel en niet goed is het leven is al moeilijk genoeg.......geloof zeker wel in een God,maar heb er niks mee en zal ik nooit krijgen ook heb de bijbel gelezen en de helft slaat gewoon nergens op.....
Zozo, wat een onderbouwing zeg. Komt heel intelligent over dit.. :')

Maargoed, ik denk dat het heel erg te maken heeft met hoe je in je geloof staat en hoeveel respect je voor de levensvisie van de ander hebt. Maar daarnaast heeft het ook wel degelijk te maken met welke religie je aanhangt. Een vriend hebben die jehova getuige is, is een stuk moeilijker dan een "milde" christen bijvoorbeeld. Bij de jehova getuigen wordt het gewoonweg niet geaccepteerd als je iemand trouwt die niet bij deze groepering hoort. Dan zul je er echt uit moeten stappen. Maargoed, dit vind je ook terug bij de strenge moslims en christenen. Dus het ligt aan verschillende factoren, soort religie, de mate van radicaliteit, de persoon zelf, familie e.d.
Que Sera ~
  donderdag 21 juli 2011 @ 22:39:47 #18
349996 Nonverbaal
never eat yellow snow
pi_99772053
Het is gewoon mijn mening en dat is dan niet intelligent....pffff kom op zeg wat een onzin,heb me er heel lang in verdiept omdat de evolutie theorie al helemaal nergens op slaat maar als ik zou geloven zou ik christen zijn maar kan me er totaal niet in vinden......
  donderdag 21 juli 2011 @ 22:42:58 #19
349996 Nonverbaal
never eat yellow snow
pi_99772201
En bijna al het gezeik in deze wereld komt bij het geloof vandaan dus weg ermee zou ik zeggen......
pi_99784771
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 22:42 schreef Nonverbaal het volgende:
En bijna al het gezeik in deze wereld komt bij het geloof vandaan dus weg ermee zou ik zeggen......
Als je op een forum je mening geeft, is het vrij logisch en handig om deze te onderbouwen. Of als je alleen het doel hebt om een oneliner te plaatsen zonder inhoudelijk in discussie te willen gaan, dan heb je je doel wel volbracht.

En uhm, ik vind "jouw mening" inderdaad niet bijster intelligent want het is heel duidelijk dat je de bijbel niet hebt gelezen, anders had je dit niet gepost. Daarbij komt al t gezeik in de wereld niet door het geloof, maar door acties van mensen. Dat zijn twee heel verschillende dingen.
Que Sera ~
  vrijdag 22 juli 2011 @ 09:38:56 #21
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_99784968
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2011 09:28 schreef Chilled het volgende:
En uhm, ik vind "jouw mening" inderdaad niet bijster intelligent want het is heel duidelijk dat je de bijbel niet hebt gelezen, anders had je dit niet gepost. Daarbij komt al t gezeik in de wereld niet door het geloof, maar door acties van mensen. Dat zijn twee heel verschillende dingen.
Ik heb de Bijbel wel gelezen en ik ben dezelfde mening toegedaan. En nu?

En het zijn dan wel acties van mensen die de ellende veroorzaken, maar die acties kunnen religieus gemotiveerd zijn. Dan is het geen hele grote stap om te zeggen dat 'het gezeik' bij het geloof vandaan komt.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_99785407
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2011 09:38 schreef DustPuppy het volgende:

Ik heb de Bijbel wel gelezen en ik ben dezelfde mening toegedaan. En nu?

Nou vrij weinig. Je geeft geen onderbouwing, dus ik kan er niet echt op ingaan. Het gaat er mij om dat het best handig is om een mening te onderbouwen als je een discussie aan wil gaan. We zitten immers op een forum.... Nogmaals, als het alleen is om een oneliner te plaatsen, dat moeten jullie dat zelf weten, maar dan is het logisch dat je reacties zoals die van mij krijgt.

quote:
En het zijn dan wel acties van mensen die de ellende veroorzaken, maar die acties kunnen religieus gemotiveerd zijn. Dan is het geen hele grote stap om te zeggen dat 'het gezeik' bij het geloof vandaan komt.
Dat is echt een kinderlijke redenatie. Omdat iets "kan" betekent niet dat het ook zo is. Aannames..

Als je de bijbel hebt gelezen en weet wat de belangrijkste geboden zijn voor een christen, dan is het niet logisch om te zeggen dat bijna al het gezeik door het door het christelijk geloof komt. Je zou kunnen discussiëren over interpretatie van bijbelteksten, maar het zijn geen teksten die aanzetten tot oorlog e.d. Je hebt inderdaad veel domme mensen die teksten uit context halen en op basis daarvan hun eigen geloof creëren, maar zo zou je zelfs van het grote boek van Sinterklaas een oorlogsverklaring kunnen maken.
Que Sera ~
  vrijdag 22 juli 2011 @ 10:20:16 #23
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_99785895
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 22:39 schreef Nonverbaal het volgende:
heb me er heel lang in verdiept omdat de evolutie theorie al helemaal nergens op slaat
En waar baseer je dat precies op..?
"And I think it should be – religion – treated with ridicule, and hatred and contempt. And I claim that right."- Christopher Hitchens, 1949 - 2011
  vrijdag 22 juli 2011 @ 10:27:48 #24
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_99786139
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2011 09:59 schreef Chilled het volgende:

[..]
Je zou kunnen discussiëren over interpretatie van bijbelteksten, maar het zijn geen teksten die aanzetten tot oorlog e.d.
Dan moet je de bijbel nog maar eens goed doorlezen - teksten zat waarin de Onzichtbare Tovervriend rechtstreeks oproept tot oorlog tegen, en zelfs genocide op, andere heidense volken.

Paar smakelijke voorbeeldjes ter onderbouwing (ik ben immers ook de beroerdste niet):

Deuteronomium 20:16-17:
quote:
Maar van de steden dezer volken, die u de HEERE, uw God, ten erve geeft, zult gij niets laten leven, dat adem heeft. Maar gij zult ze ganselijk verbannen: de Hethieten, en de Amorieten, en de Kanaänieten, en de Ferezieten, de Hevieten, en de Jebusieten, gelijk als u de HEERE, uw God, geboden heeft
Numerie 21:34-35:
quote:
De HEERE nu zeide tot Mozes: Vrees hem niet; want Ik heb hem in uw hand gegeven, en al zijn volk, ook zijn land; en gij zult hem doen, gelijk als gij Sihon, den koning der Amorieten, die te Hesbon woonde, gedaan hebt. En zij sloegen hem, en zijn zonen, en al zijn volk, alzo dat hem niemand overbleef; en zij namen zijn land in erfelijke bezitting.
Numerie 25:17:
quote:
Handel vijandelijk met de Midianieten, en versla hen;
Numerie 31:7:
quote:
En zij streden tegen de Midianieten, gelijk als de HEERE Mozes geboden had, en zij doodden al wat mannelijk was.
Jeremia 50:21:
quote:
Tegen het land Merathaim, trek tegen hetzelve op, en tegen de inwoners van Pekod; verwoest en verban achter hen, spreekt de HEERE, en doe naar alles, wat Ik u geboden heb.
1 Samuel 15:3:
quote:
Ga nu heen, en sla Amalek, en verban alles, wat hij heeft, en verschoon hem niet; maar dood van den man af tot de vrouw toe, van de kinderen tot de zuigelingen, van de ossen tot de schapen, van de kemelen tot de ezelen toe
.
Ezechiel 9:5-6:
quote:
Maar tot die anderen zeide Hij voor mijn oren: Gaat door, door de stad achter hem, en slaat, ulieder oog verschone niet, en spaart niet! Doodt ouden, jongelingen en maagden, en kinderkens en vrouwen, tot verdervens toe.
Jaja. De naastenliefde gutst er werkelijk uit.
pi_99786292
Jezus was ook lang niet zo pacifistisch als men zegt... zie bijvoorbeeld:

Matteüs 10:34-36:
quote:
34 Denk niet dat ik gekomen ben om op aarde vrede te brengen. Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard. 35 Want ik kom een wig drijven tussen een man en zijn vader, tussen een dochter en haar moeder en tussen een schoondochter en haar schoonmoeder; 36 de vijanden van de mensen zijn hun eigen huisgenoten!
Lucas 12:51-53:
quote:
51 Denken jullie dat ik gekomen ben om vrede te brengen op aarde? Geenszins, zeg ik jullie, ik kom verdeeldheid brengen. 52 Vanaf heden zullen vijf in één huis verdeeld zijn: drie tegen twee en twee tegen drie. 53 De vader zal tegenover zijn zoon staan en de zoon tegenover zijn vader, de moeder tegenover haar dochter en de dochter tegenover haar moeder, de schoonmoeder tegenover haar schoondochter en de schoondochter tegenover haar schoonmoeder.’
  vrijdag 22 juli 2011 @ 10:34:35 #26
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_99786322
quote:
14s.gif Op vrijdag 22 juli 2011 10:33 schreef Techno het volgende:
Jezus was ook lang niet zo pacifistisch als men zegt...
Ja, dat zijn inderdaad nog een paar van die tekstjes die uit PR-overwegingen de gemiddelde kinderbijbel niet halen. :)

Maar om niet teveel in algemene religiekritiek te verzanden en af te dwalen van dit specifieke topic: ik kan me zo voorstellen dat als anders- of nietgelovige een relatie met iemand die die stukjes bijbel bloedserieus (eh... no pun intended) neemt nou niet bepaald een groot succes wordt.

[ Bericht 7% gewijzigd door Telecaster op 22-07-2011 10:41:11 ]
  vrijdag 22 juli 2011 @ 10:56:14 #27
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_99786988
quote:
Nou vrij weinig. Je geeft geen onderbouwing, dus ik kan er niet echt op ingaan. Het gaat er mij om dat het best handig is om een mening te onderbouwen als je een discussie aan wil gaan. We zitten immers op een forum.... Nogmaals, als het alleen is om een oneliner te plaatsen, dat moeten jullie dat zelf weten, maar dan is het logisch dat je reacties zoals die van mij krijgt.
"Als je de Bijbel gelezen had, zou je dit niet zeggen," is net zo goed een one-liner.

De rest hebben de posts boven mij al wel aangetoond.
pi_99797834
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2011 10:27 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Dan moet je de bijbel nog maar eens goed doorlezen - teksten zat waarin de Onzichtbare Tovervriend rechtstreeks oproept tot oorlog tegen, en zelfs genocide op, andere heidense volken.

Paar smakelijke voorbeeldjes ter onderbouwing (ik ben immers ook de beroerdste niet):

Deuteronomium 20:16-17:

[..]

Numerie 21:34-35:

[..]

Numerie 25:17:

[..]

Numerie 31:7:

[..]

Jeremia 50:21:

[..]

1 Samuel 15:3:

[..]

.
Ezechiel 9:5-6:

[..]

Jaja. De naastenliefde gutst er werkelijk uit.
Dit zijn teksten volledig uit de context gerukt. Voorspelbaar, dat wel. Het zijn namelijk de standaard teksten die uit het oude testament gebruikt worden. Copy-paste?

Ik zit te twijfelen om er inhoudelijk op in te gaan, het is namelijk een shitload aan geschiedenis die je dan moet bediscussiëren. Misschien handig; zou je het over de context willen hebben? Of ken je alleen deze teksten? Ik zei al, als je op die manier werkt kan je ook het grote boek van sinterklaas als duivels bestempelen.
Que Sera ~
pi_99797872
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2011 10:56 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

"Als je de Bijbel gelezen had, zou je dit niet zeggen," is net zo goed een one-liner.
In de rest vd post leg ik duidelijk uit waarom. Maar als je op die manier wilt discussiëren en verder je eigen post niet wil uitleggen, dan is dat jouw keuze :)
Que Sera ~
pi_99797925
Ter info, ik ben niet eens christen ofzo. Ik kan er alleen niet tegen dat mensen dingen niet in context willen of kunnen lezen en op basis van een paar teksten (of soms nog niet eens) het geloof gaan bashen en doen alsof ze er super veel van weten. :')
Que Sera ~
pi_99798151
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2011 15:34 schreef Chilled het volgende:
Dit zijn teksten volledig uit de context gerukt. Voorspelbaar, dat wel.
Dat is deze dooddoener net zo goed. Dat is ook precies de pest met al die geloven, iedereen interpeteert het op zijn eigen manier. En dan meestal net op die manier die het beste in het eigen straatje past.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-07-2011 15:41:42 ]
pi_99798163
quote:
14s.gif Op vrijdag 22 juli 2011 10:33 schreef Techno het volgende:
Jezus was ook lang niet zo pacifistisch als men zegt... zie bijvoorbeeld:

Matteüs 10:34-36:

[..]

Lucas 12:51-53:

[..]

Ook dit is uit de context gerukt. Is dit ook weer copy paste ofzo? Of heb je echt serieus zelf de bijbel gelezen?
Que Sera ~
pi_99798194
quote:
7s.gif Op vrijdag 22 juli 2011 15:41 schreef Techno het volgende:

[..]

Dat is deze dooddoener net zo goed. Dat is ook precies de pest met al die geloven, iedereen interpeteert het op zijn eigen manier. En dan meestal net op die manier die het beste in het eigen straatje past.
Nah, er is toch echt wel een groot verschil tussen dingen in z'n context lezen of dingen interpreteren.
Que Sera ~
pi_99798197
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2011 15:41 schreef Chilled het volgende:
Ook dit is uit de context gerukt. Is dit ook weer copy paste ofzo? Of heb je echt serieus zelf de bijbel gelezen?
Blijf je met die context-dooddoener aankomen, of wat?
pi_99798264
quote:
7s.gif Op vrijdag 22 juli 2011 15:42 schreef Techno het volgende:

[..]

Blijf je met die context-dooddoener aankomen, of wat?
Als er steeds 2 regels uit een verhaal worden geknipt wel ja, lijkt me logisch.
Que Sera ~
  vrijdag 22 juli 2011 @ 15:55:39 #36
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_99798931
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2011 15:43 schreef Chilled het volgende:

[..]

Als er steeds 2 regels uit een verhaal worden geknipt wel ja, lijkt me logisch.
Hoho. Jij beweert met droge ogen dat er in de bijbel nergens tot oorlog, moord en genocide wordt opgeroepen - ik kom met letterlijke citaten waaruit glashard het tegendeel blijkt.

"Dood van den man af tot de vrouw toe, van de kinderen tot de zuigelingen" - zeg eens, in welke 'context' is dit volgens jou ineens geen rechtstreekse oproep tot moord / genocide meer..?
  vrijdag 22 juli 2011 @ 15:56:48 #37
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_99798998
quote:

[..]
Of heb je echt serieus zelf de bijbel gelezen?
Ik in elk geval wel.

En nu? Of heb je 'm pas "serieus" gelezen als je 'm exact op jouw manier interpreteert?
pi_99799167
quote:
Of heb je echt serieus zelf de bijbel gelezen?
Ja. Misschien moet je dat zelf ook eens doen?
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2011 15:56 schreef Telecaster het volgende:
Of heb je 'm pas "serieus" gelezen als je 'm exact op jouw manier interpreteert?
Haha, nou inderdaad. :')

[ Bericht 38% gewijzigd door #ANONIEM op 22-07-2011 16:00:31 ]
  vrijdag 22 juli 2011 @ 16:09:27 #39
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_99799725
quote:
7s.gif Op vrijdag 22 juli 2011 15:59 schreef Techno het volgende:

[..]
Haha, nou inderdaad. :')
Je moet mijn opmerking natuurlijk wel in de juiste context lezen. :)
pi_99802066
Zoals al eerder gezegd; hangt af van de persoon. De ene christen is de ander niet, en hetzelfde geldt voor ongelovigen. Wat religie inhoudt en wat er in de bijbel staat doet er in dit topic niet toe.
  vrijdag 22 juli 2011 @ 17:23:13 #41
349996 Nonverbaal
never eat yellow snow
pi_99803802
Altijd onzin topics als het over geloof gaat,wil er niet eens over Discussiëren,heb ik lang genoeg gedaan en allang afgeschreven....wordt je een stuk vrolijker van....hahahaha wordt het nu spontaan al die stomme regeltjes waar je je aan moet houden je mag dit niet en dat niet en dat terwijl hij satan de wereld heeft gegeven!!!!!!
  dinsdag 26 juli 2011 @ 10:29:40 #42
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_99952507
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2011 15:55 schreef Telecaster het volgende:

[..]
"Dood van den man af tot de vrouw toe, van de kinderen tot de zuigelingen" - zeg eens, in welke 'context' is dit volgens jou ineens geen rechtstreekse oproep tot moord / genocide meer..?
...

En toen bleef het, zoals gebruikelijk, stil aan de overkant.
pi_99952663
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2011 15:55 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Hoho. Jij beweert met droge ogen dat er in de bijbel nergens tot oorlog, moord en genocide wordt opgeroepen - ik kom met letterlijke citaten waaruit glashard het tegendeel blijkt.

Ik heb niet gezegd dat er nergens tot moord wordt opgeroepen, alleen zit daar zo'n geschiedenis aan vast dat je dat niet 1 post uit kunt leggen. En aangezien je de bijbel zelf hebt ook gelezen, zul je dat zelf ook wel weten.

Nogmaals, ik geloof ook niet alles wat er in de bijbel staat en ik keur ook meerdere dingen af, maar om er een paar teksten uit te trekken (wat echt te vaak gebeurt) vind ik gewoon niet slim omdat je er een heel ander verhaal van kan maken.

Ik wil niet zeggen dat het t goedpraat, maar het gaat om het oude testament waarin totale volkeren oorlogen voerden. Het is geen oproep om dat nu in de toekomst uit te voeren, het waren verhalen van toen en de wetten van ot gelden al niet meer sinds het nieuwe testament.
Que Sera ~
pi_99952689
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 10:29 schreef Telecaster het volgende:

[..]

...

Ik heb ook nog een leven naast Fok ;)
Que Sera ~
pi_99952894
Maar zoals Kieswiel zegt, volgens mij is dat de discussie helemaal niet in dit topic. Ik wil best wel in een ander topic ingaan op de inhoud van de Bijbel en over de geschiedenis en wat we in het heden naar mijn mening zouden moeten toepassen, maar dat is niet waar het in dit topic om gaat.

Nogmaals, naar mijn mening gaat het om de radicaliteit van persoon tot persoon. Een radicale atheïst kan (zoals hier te zien) niet door 1 deur met een (zelfs) gematigde christen en een radicale christen kan dat niet met een atheïst. Volgens mij ligt het er maar net aan hoeveel respect je voor iemand anders zijn denkwijze op wilt brengen.
Que Sera ~
  dinsdag 26 juli 2011 @ 10:48:47 #46
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_99953139
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 10:42 schreef Chilled het volgende:
Maar zoals Kieswiel zegt, volgens mij is dat de discussie helemaal niet in dit topic. Ik wil best wel in een ander topic ingaan op de inhoud van de Bijbel en over de geschiedenis en wat we in het heden naar mijn mening zouden moeten toepassen, maar dat is niet waar het in dit topic om gaat.

Nogmaals, naar mijn mening gaat het om de radicaliteit van persoon tot persoon. Een radicale atheïst kan (zoals hier te zien)
Ooh, snap.
quote:
niet door 1 deur met een (zelfs) gematigde christen en een radicale christen kan dat niet met een atheïst. Volgens mij ligt het er maar net aan hoeveel respect je voor iemand anders zijn denkwijze op wilt brengen.
Uiteraard. Maar dat zei ik op pagina 1 al.

Als jij echter beweert dat de bijbel nergens tot geweld oproept is dat echter volslagen onzin, en mag dat ook onderbouwd weersproken worden.

Me dunkt.
pi_99953212
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 10:48 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Uiteraard. Maar dat zei ik op pagina 1 al.

Als jij echter beweert dat de bijbel nergens tot geweld oproept is dat echter volslagen onzin, en mag dat ook onderbouwd weersproken worden.

Me dunkt.
Pffff... Ik heb alleen gezegd dat ik geloof dat niet al het gezeik door het christendom komt. Niet dat er alleen maar rozengeur en maneschijn verhaaltjes in de Bijbel staan...

Kan je het verschil lezen?
Que Sera ~
  dinsdag 26 juli 2011 @ 10:53:33 #48
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_99953268
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 10:51 schreef Chilled het volgende:

[..]

Pffff... Ik heb alleen gezegd dat ik geloof dat niet al het gezeik door het christendom komt. Niet dat er alleen maar rozengeur en maneschijn verhaaltjes in de Bijbel staan...

Kan je het verschil lezen?
Moet je eens teruglezen wat je zelf post.

quote:
Je zou kunnen discussiëren over interpretatie van bijbelteksten, maar het zijn geen teksten die aanzetten tot oorlog e.d.
QFT.
pi_99953359
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 10:53 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Moet je eens teruglezen wat je zelf post.

[..]

QFT.
Dat is de inhoudelijke discussie die hier niet hoort. Maar nogmaals, je leest alleen wat je wilt lezen nu. Ik heb al eerder gepost dat er een verschil is tussen geschiedenis in Israel, Egypte e.d. en de geboden die christenen nu hebben meegekregen. En nee, ik geloof niet dat het christelijk geloof (zoals het hoort) aanzet tot oorlog. Dat er in de bijbel geschiedenis verhalen staan waar oorlogen zijn bedreven, is een ander verhaal.
Que Sera ~
pi_99956403
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 10:29 schreef Telecaster het volgende:
Que Sera ~
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')