linkje svp waar dit proces omschreven staat.quote:Op zondag 17 juli 2011 20:44 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Open er een topic over.
Weetje voor je Mao gaf in de jaren 50 de slordige 500 traditionele chinese medicijnen tegen malaria wetenschappelijk te onderzoeken, er bleek er 1 te werken. Een bepaalde plant. Het medicament wat daaruit gemaakt is tegenwoordig een van de sterkste middelen die we kennen tegen malaria.
Over waarom dubbelblind testen bij homeopathie niet van toepassing is het volgende:quote:Op zondag 17 juli 2011 20:46 schreef Pietverdriet het volgende:
Deel 2
Zou lambiekje nog komen met een verklaring?
Komt Vogeltjes dans nog met een antwoord waarom dubbelblind testen bij homeopatie niet van toepassing is?
De spanning is te snijden
Staat in het vorige deel al besproken,quote:Op zondag 17 juli 2011 20:57 schreef Herr_Uberfrutzel het volgende:
[..]
Over waarom dubbelblind testen bij homeopathie niet van toepassing is het volgende:
In (leuke) discussies met mensen die geloven in homeopathie hoor ik vaak over het holisme. Volgens hen schijven (goede) homeopathen niet een middeltje voor een kwaal voor, maar nemen de hele mens met alle gevoelens, ziekten en zwakheden op en geven op basis daarvan advies.
Omdat elke mens anders is en daarom niet te vergelijken, is een dubbelblinde test moeilijk te doen, simpel om het feit dat verschillende mensen met dezelfde kwaaltjes niet dezelfde middelen krijgen voorgeschreven.
Ben benieuwd naar je reactie.
Doe eens crossposten dan.quote:Op zondag 17 juli 2011 20:58 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Staat in het vorige deel al besproken,
Dan begrijp je het echt niet.quote:Op zondag 17 juli 2011 20:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Homeopathie wetenschappelijk aangetoond
Dat gebeurt met medicijnen ook.quote:Op zondag 17 juli 2011 20:57 schreef Herr_Uberfrutzel het volgende:
Omdat elke mens anders is en daarom niet te vergelijken, is een dubbelblinde test moeilijk te doen, simpel om het feit dat verschillende mensen met dezelfde kwaaltjes niet dezelfde middelen krijgen voorgeschreven.
Is dat niet dezelfde plant als die naast het hoofdkantoor van de CIA te vinden was? Ooit iets van gezien geloof ik....quote:Op zondag 17 juli 2011 20:48 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
linkje svp waar dit proces omschreven staat.
In een dubbelblinde test krijgt de subgroep tenminste hetzelfde 'medicijn' voorgeschoteld. Er wordt dan maar één middel getest en afgezet tegenover de andere groepen.quote:
Waarom zou die testmethode daar niet valide bij zijn?quote:Op zondag 17 juli 2011 21:03 schreef Herr_Uberfrutzel het volgende:
[..]
Dan begrijp je het echt niet.
Het punt volgens aanhangers van het holisme is nou juist dat er geen direct verband is tussen een kwaal en een middel. De hele persoon moet in ogenschouw worden genomen. Omdat geen enkel mens gelijk is, kun je het niet vergelijken.
Je test het middel ook niet, maar de homeopatie.quote:Op zondag 17 juli 2011 21:08 schreef Herr_Uberfrutzel het volgende:
[..]
In een dubbelblinde test krijgt de subgroep tenminste hetzelfde 'medicijn' voorgeschoteld. Er wordt dan maar één middel getest en afgezet tegenover de andere groepen.
In het holistisch concept bestaat er niet één middel tegen één kwaal. Heel vaag en gewoon niet meetbaar. Ook niet dubbelblind.
Dat valt ook te onderzoeken maar als ze zelf niets kunnen aangeven op basis waarvan die keuzes worden gemaakt zijn het gewoon ranzige kwakzalvers.quote:Op zondag 17 juli 2011 21:03 schreef Herr_Uberfrutzel het volgende:
[..]
Dan begrijp je het echt niet.
Het punt volgens aanhangers van het holisme is nou juist dat er geen direct verband is tussen een kwaal en een middel. De hele persoon moet in ogenschouw worden genomen. Omdat geen enkel mens gelijk is, kun je het niet vergelijken.
Dat zou denk ik wel kunnen werken, maar volgens mij is er nog nooit zo'n onderzoek gedaan. Wat het verder nog bemoeilijkt is dat je niet dubbel -blind kan testen, aangezien je in aanraking komt met de arts/homeophaat zelf.quote:Op zondag 17 juli 2011 21:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom zou die testmethode daar niet valide bij zijn?
Je laat de holist de patient beoordelen, en zijn ding doen, de ene helft geef je de middelen die de holist voorschrijft, de andere helft een placebo, geen van de mensen weet wie wat krijgt. Dit doe je bij 100 patienten en dan ga je kijken welke groep goed aansloeg en welke niet.
Natuurlijk wel, het gaat erom om te bewijzen dat homeopathie werkt. Volgens de homeopaat moeten zowel persoon A, B als C van hun hoofdpijn genezen worden. Dat is vrij simpel te meten dunkt mequote:Op zondag 17 juli 2011 21:06 schreef Herr_Uberfrutzel het volgende:
Kijk, als persoon A Valeriaanstengel gemixt met paprikasap krijgt voorgeschreven en persoon B Paardenbloem op een bedje van bieslookpap en persoon C gedroogde tomatenpulp met suiker, allemaal tegen hoofdpijn oid, dan is er geen vergelijk te maken.
Ow nu wordt het helemaal magiequote:Op zondag 17 juli 2011 21:11 schreef Herr_Uberfrutzel het volgende:
[..]
Dat zou denk ik wel kunnen werken, maar volgens mij is er nog nooit zo'n onderzoek gedaan. Wat het verder nog bemoeilijkt is dat je niet dubbel -blind kan testen, aangezien je in aanraking komt met de arts/homeophaat zelf.
Ja, maar ondertussen leeft Sylvia Millecam niet meer.quote:Op zondag 17 juli 2011 21:11 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Dat valt ook te onderzoeken maar als ze zelf niets kunnen aangeven op basis waarvan die keuzes worden gemaakt zijn het gewoon ranzige kwakzalvers.
My 2 cents
Waarom niet? De homeopaat bekijkt 100 mensen, maakt voor hen allemaal een middeltje. Vervolgens worden door iemand anders 50 middeltjes vervangen door een placebo. Voilà....quote:Op zondag 17 juli 2011 21:11 schreef Herr_Uberfrutzel het volgende:
[..]
Dat zou denk ik wel kunnen werken, maar volgens mij is er nog nooit zo'n onderzoek gedaan. Wat het verder nog bemoeilijkt is dat je niet dubbel -blind kan testen, aangezien je in aanraking komt met de arts/homeophaat zelf.
Waarom gaat men er dan wel van uit dat die valeriaansstengel en dat paprikasap werkt? Waar baseren ze dat op?quote:Op zondag 17 juli 2011 21:06 schreef Herr_Uberfrutzel het volgende:
Kijk, als persoon A Valeriaanstengel gemixt met paprikasap krijgt voorgeschreven en persoon B Paardenbloem op een bedje van bieslookpap en persoon C gedroogde tomatenpulp met suiker, allemaal tegen hoofdpijn oid, dan is er geen vergelijk te maken.
Who cares als er per jaar ¤ 50.000,- op je bankrekening wordt geschreven.quote:Op zondag 17 juli 2011 21:16 schreef Pietverdriet het volgende:
Enne Herr_Uberfrutzel, hoe weet de homeopaat nu dat zijn behandelmethode werkt als je dat niet objectief kan aantonen, hoe kan hij nu weten dat wat hij voorschrijft werkt als je dat niet kan onderzoeken?
Holisme:quote:Op zondag 17 juli 2011 20:57 schreef Herr_Uberfrutzel het volgende:
[..]
Over waarom dubbelblind testen bij homeopathie niet van toepassing is het volgende:
In (leuke) discussies met mensen die geloven in homeopathie hoor ik vaak over het holisme. Volgens hen schrijven (goede) homeopathen niet een middeltje voor een kwaal voor, maar nemen de hele mens met alle gevoelens, ziekten en zwakheden op en geven op basis daarvan advies.
Ben benieuwd naar je reactie.
Hmm ja, interessant. Weet je misschien of er ooit al zo'n onderzoek heeft plaatsgevonden?quote:Op zondag 17 juli 2011 21:17 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Waarom niet? De homeopaat bekijkt 100 mensen, maakt voor hen allemaal een middeltje. Vervolgens worden door iemand anders 50 middeltjes vervangen door een placebo. Voilà....
ok en nu schrijven we 100 bolletjes suiker per dag voor waar heeeeul erg verdund een mier over heeft geplast, en dat kost u dan 50 euro per week.quote:Op zondag 17 juli 2011 21:20 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Holisme:
Nogmaals mag duidelijk zijn dat elk van ons een geïntegreerd geheel is. Als men dat onderkend is men al een heel eind ‘binnen’ de holistische theorie. Maar er is meer. We zijn niet onderverdeeld in afzonderlijke delen, dus specifieke ziektes per orgaan bestaan ook niet. Zulk een bewustzijn, dat ook ziekte een geheel is, moet evidend worden. Dan pas stemmen wij vervolgens ook de therapie af op het geheel. Elk mens is een totaal, uniek en compleet individu dat functioneert als totaliteit en deel uitmaakt van een totaliteit. Levende wezens worden beheerst door een levenskracht, welke de totaliteit niet alleen is maar haar ook aanstuurt. Verstoring van die levenskracht leidt tot ziekte, vitaliteit tot gezondheid. De verantwoordelijkheid van de genezing ligt dan ook bij de patiënt, alleen hij of zij heeft controle over de totaliteit. Uiteraard helpen de homeopatische middelen en het gesprek met de homeopaat de patiënt het juiste pad te wijzen, maar men zal zelf dit pad moeten bewandelen en niet weer moeten ontsporen.
Leuk en aardig, maar waarom kan je dan niet onderzoeken of homeopathie werkt? Iemand wordt beter of niet, dat is gewoon te meten hoor...quote:
Dat is het leuke van dit soort vage wauwelpraat, er zit altijd een disclaimer in voor als het niet werkt.quote:Op zondag 17 juli 2011 21:21 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
ok en nu schrijven we 100 bolletjes suiker per dag voor waar heeeeul erg verdund een mier over heeft geplast, en dat kost u dan 50 euro per week.
en als je niet beter wordt is het je eigen schuld
Daar komt het wel op neer, als je die laatste zin leestquote:Op zondag 17 juli 2011 21:21 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
ok en nu schrijven we 100 bolletjes suiker per dag voor waar heeeeul erg verdund een mier over heeft geplast, en dat kost u dan 50 euro per week.
en als je niet beter wordt is het je eigen schuld
En dan mag je weer voor een consult van 120 eu naar de homeopaat om je te laten vertellen wat je mis hebt gedaanquote:Op zondag 17 juli 2011 21:23 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Daar komt het wel op neer, als je die laatste zin leest
Nogmaals: het is geen uitspraak van mij dus ook niet mijn persoonlijke mening.. Ik lees dit ook alleen maar en iemand vroeg naar holisme dus vandaar.quote:Op zondag 17 juli 2011 21:22 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Leuk en aardig, maar waarom kan je dan niet onderzoeken of homeopathie werkt? Iemand wordt beter of niet, dat is gewoon te meten hoor...
Ja, natuurlijk is dat te meten.quote:Op zondag 17 juli 2011 21:22 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Leuk en aardig, maar waarom kan je dan niet onderzoeken of homeopathie werkt? Iemand wordt beter of niet, dat is gewoon te meten hoor...
Ik stel ook alleen maar vast dat er gewoon geen enkele reden is waarom je geen dubbelblind onderzoek naar homeopathie kan doen.quote:Op zondag 17 juli 2011 21:25 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Nogmaals: het is geen uitspraak van mij dus ook niet mijn persoonlijke mening.. Ik lees dit ook alleen maar en iemand vroeg naar holisme dus vandaar.
Ik begrijp ook niet waarom dat niet gebeurt.quote:Op zondag 17 juli 2011 21:27 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Ik stel ook alleen maar vast dat er gewoon geen enkele reden is waarom je geen dubbelblind onderzoek naar homeopathie kan doen.
Homeopathie is dan ook geen kruidengeneeskunde.quote:Op zondag 17 juli 2011 21:32 schreef Godshand het volgende:
Ik wil best geloven dat kruiden werken, digoxine komt immers ook uit vingerhoedskruid.
0 molecuul blijft er over, heb ik hier geleerd. Maar het water schijnt te kunnen onthouden welk werkzaam bestanddeel er ooit in heeft gezeten. Dat is iets wat ik nog steeds niet kan bevatten eerlijk gezegdquote:Op zondag 17 juli 2011 21:32 schreef Godshand het volgende:
Ik wil best geloven dat kruiden werken, digoxine komt immers ook uit vingerhoedskruid.
Alleen die D verdunningswaarde is beetje dubieus..
500x verdunnen ofzoJa dan is er maar weinig werkzame stof over, misschien 1 molecuul. Ja heb je wat aan..
Daarbij zit er zelden het gesuggereerde kruid in geloof ik. Zag een potje tabletten voor de botten en daar zat calciomonium ofziets in.. Ja als het nu gewoon calcium is, had het enigszins zin..
Hier moet ik altijd hartelijk om lachen. Ik mag hopen dat de chemisch-fysische wetten constant blijven anders neemt water de eigenschappen aan van elk stukje medicijn , gif, pesticide en carcinogene stof dat ooit in aanraking is geweest met water.quote:Op zondag 17 juli 2011 21:43 schreef Lavenderr het volgende:
Nog even nagedacht over dat 'herinneren' wat water blijkbaar kan. Dat zou dan ook gelden voor álles wat er ooit in dat water heeft gezeten. Hoe haal je al die andere bestanddelen eruit en zorgt ervoor dat er 0 moleculen van dat ene werkzame bestanddeel in blijft? Hoe bewijs je dat het water juist dát onthouden heeft?
Ja precies. Misschien heeft water een wel erg selectief geheugen .quote:Op zondag 17 juli 2011 21:47 schreef AffenStrudel het volgende:
[..]
Hier moet ik altijd hartelijk om lachen. Ik mag hopen dat de chemisch-fysische wetten constant blijven anders neemt water de eigenschappen aan van elk stukje medicijn , gif, pesticide en carcinogene stof dat ooit in aanraking is geweest met water.
Men zou van een slok water honds-en hondsberoerd raken
Dat zei ik niet. Ik zei dat het domein van de wetenschap te beperkt is om het hele alternatieve gebeuren te vangen in meetresultaten. Zelfs slechts een deel van het alternatieve meten en dat bv extrapoleren werkt niet omdat alles met elkaar samenhangt en alles verandert. Resultaat zal altijd anders zijn dan verwacht, omdat de omstandigheden altijd anders zijn.quote:Op zondag 17 juli 2011 20:46 schreef Pietverdriet het volgende:
Komt Vogeltjes dans nog met een antwoord waarom dubbelblind testen bij homeopatie niet van toepassing is?
En ook dat is een mening. Ik voel me er eerlijk gezegd vrij relaxed onder hoorquote:De spanning is te snijden
Geen enkel medicijn is dermate individueel dat het de kwaal integraal en zoals die zich op dat moment in die vorm bij die persoon voordoet geneest. Het is een collectief iets, waarvan de meerderheid van de onderzochte personen op een bepaalde manier reageert. Als de werking ervan aanvaardbaar wordt gevonden in de zin van kwaalbestrijding en beperkte bijwerkingen, heet het een medicijn. Maar het is by far geen middel om een individuele kwaal adequaat te bestrijden.quote:
Het punt is dat het niet gaat om een collectief dat je zomaar even in twee kunt delen. Het gaat om het individu. Elk persoon is anders, heeft een andere achtergrond, een ander ziektebeeld met meerdere bij-effecten, reageert anders op medicijnen enz.quote:Op zondag 17 juli 2011 21:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom zou die testmethode daar niet valide bij zijn?
Je laat de holist de patient beoordelen, en zijn ding doen, de ene helft geef je de middelen die de holist voorschrijft, de andere helft een placebo, geen van de mensen weet wie wat krijgt. Dit doe je bij 100 patienten en dan ga je kijken welke groep goed aansloeg en welke niet.
quote:Op zondag 17 juli 2011 21:16 schreef Pietverdriet het volgende:
Enne Herr_Uberfrutzel, hoe weet de homeopaat nu dat zijn behandelmethode werkt als je dat niet objectief kan aantonen, hoe kan hij nu weten dat wat hij voorschrijft werkt als je dat niet kan onderzoeken?
Goeie vraag eigenlijk. Ik ben geen homeopaat en weet het antwoord niet. Mijn idee is dat hij op basis van zijn ervaring een voor die persoon individueel middel samenstelt.quote:Op zondag 17 juli 2011 21:19 schreef Klaudias het volgende:
[..]
Waarom gaat men er dan wel van uit dat die valeriaansstengel en dat paprikasap werkt? Waar baseren ze dat op?
Bingo. En dat zei ik ook, alternatieve geneeskunde (en ik spreek even voor mijn eigen "expertise") gaat niet uit van het hoe maar van het resultaat. Ik kan niet spreken voor homeopathie want daar heb ik geen kennis van. Alleen worden de resultaten uit het veld van de alternatieve geneeskunde niet erkend. Denk je nou echt dat als een homeopaat iemand geneest, dat in the lancet gepubliceerd wordt?quote:Op zondag 17 juli 2011 21:22 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
+1 voor je scherpe observatievermogen. Bagger en offtopic verwijderd.quote:
In de zin van of er resultaat geboekt wordt wel ja. Niet in de zin van hoeveel en waarom het werkt. Maar dan spreek ik weer voor mijn eigen "expertise".quote:
Ik weet wel zeker dat als je het volgende aantoont je niet alleen de lancet haaltquote:Op maandag 18 juli 2011 01:25 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Bingo. En dat zei ik ook, alternatieve geneeskunde (en ik spreek even voor mijn eigen "expertise") gaat niet uit van het hoe maar van het resultaat. Ik kan niet spreken voor homeopathie want daar heb ik geen kennis van. Alleen worden de resultaten uit het veld van de alternatieve geneeskunde niet erkend. Denk je nou echt dat als een homeopaat iemand geneest, dat in the lancet gepubliceerd wordt?
Slagers die hun eigen vlees keuren.quote:Op maandag 18 juli 2011 01:20 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
[..]
Goeie vraag eigenlijk. Ik ben geen homeopaat en weet het antwoord niet. Mijn idee is dat hij op basis van zijn ervaring een voor die persoon individueel middel samenstelt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |