Wij hadden in de auto van N een FamilyFix, en in mijn auto een EasyBase2, en het is idd enorm praktisch met een groep 0 stoeltje.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 12:26 schreef Troel het volgende:
[..]
Wij hadden een easyfix en ik vond het ontzettend praktisch!
dat wordt een verplichting ergens rond 2015quote:Op woensdag 13 maart 2013 11:07 schreef Nijna het volgende:
Wat was dat nou laatst over achteruit vervoeren, tot was het 4 jaar? Ik ben wel benieuwd hoe ze dat voor zich zien. Ik denk dat het in heel veel auto's niet past...
Waar laat je de benen van die kinders dan, in hun nek?
Prima als er mooie oplossingen voor zijn, maar het moet natuurlijk wel haalbaar zijn, zulke maatregelen...
Of wordt het een advies en geen verplichting?
Mijn 4-maander is al 9 kgquote:Verplicht achterwaarts vervoeren tot leeftijd van 15 maanden, de huidige R44-regelgeving staat vooruitkijken vanaf 9kg toe;
Een beetje nadenkende ouder handelt daar niet naar natuurlijk en gaat pas een grotere stoel kopen als het hoofd boven de schaal van de MC uitkomt.quote:
De site achterwaarts.nl zegt dit over dat lekker zitten:quote:Op woensdag 13 maart 2013 11:07 schreef Nijna het volgende:
Wat was dat nou laatst over achteruit vervoeren, tot was het 4 jaar? Ik ben wel benieuwd hoe ze dat voor zich zien. Ik denk dat het in heel veel auto's niet past...
Waar laat je de benen van die kinders dan, in hun nek?
Prima als er mooie oplossingen voor zijn, maar het moet natuurlijk wel haalbaar zijn, zulke maatregelen...
Of wordt het een advies en geen verplichting?
quote:Er is toch niet voldoende ruimte voor de voeten?
Jawel hoor, kinderen zorgen zelf dat ze comfortabel zitten in de stoel. Zij zullen de voeten vaak tegen of op de achterbank leggen of vaak gaan ze met O-benen zitten. Kinderen hebben nog veel kraakbeen en vinden het niet vervelend en hebben geen last om op deze manier te gaan zitten.
Ruben kwam qua gewicht niet eens in de richting, maar juist qua hoofd wel onveilig. Die is dus relatief vroeg overgegaan naar de volgende. Jochem was ook vrij snel groot, maar was ook wel zwaarder alquote:Op woensdag 13 maart 2013 12:48 schreef laziness het volgende:
[..]
Een beetje nadenkende ouder handelt daar niet naar natuurlijk en gaat pas een grotere stoel kopen als het hoofd boven de schaal van de MC uitkomt.
Die 9kg is volgens mij het minimale gewicht dat nodig is om de groep 1 stoel veilig te laten zijn.
Maar ik zie ze hier in het babytopic ook genoeg hoor die het een sport lijken te vinden om hun kind zo vroeg mogelijk over te doen naar een groep 1 stoel. Maar goed dat mag dus binnenkort sowieso niet meer.
True, maar mijne is ook groot.. Die past niet net zoals zn zus tot zn eerste verjaardag in de mc verwacht ik.quote:Op woensdag 13 maart 2013 12:48 schreef laziness het volgende:
[..]
Een beetje nadenkende ouder handelt daar niet naar natuurlijk en gaat pas een grotere stoel kopen als het hoofd boven de schaal van de MC uitkomt.
Die 9kg is volgens mij het minimale gewicht dat nodig is om de groep 1 stoel veilig te laten zijn.
Maar ik zie ze hier in het babytopic ook genoeg hoor die het een sport lijken te vinden om hun kind zo vroeg mogelijk over te doen naar een groep 1 stoel. Maar goed dat mag dus binnenkort sowieso niet meer.
De meeste juist met een gordel. Die met isofix zijn nog in de minderheid.quote:Op woensdag 13 maart 2013 14:03 schreef kaatjejannie het volgende:
Kan zo'n achterwaartse stoel dan ook met de gordels in de auto? Wij hebben zo'n fix systeem niet in de auto.
En dan gaat het verhaaltje wat daar bijstaat nog nergens over:quote:Op woensdag 13 maart 2013 14:23 schreef Kuukske het volgende:
Ik zag bij BabyPark zo'n stoel. Ik vind het behoorlijke bakbeesten.
http://www.babypark.nl/au(...)-1/cybex-sirona.html
Leuk dat bewezen is dat achterwaarts vervoer 80% veiliger is, maar de regel daarboven zegt juist dat dat stoeltje voor kinderen van 1-4 jaar voorwaarts gebruikt wordt, en alleen van 0-9 maanden achterwaarts.... net als alle andere groep 0 stoeltjes.quote:De Sirona van Cybex is geschikt voor kinderen van 0-4 jaar en is één van de meest veilige autostoeltjes. De autostoel kan zowel voorwaarts (1-4 jaar) als achterwaarts (0-9 mnd) in de auto met het Isofix systeem gemonteerd worden. Onlangs is bewezen dat achterwaarts vervoer in de auto maar liefst 80% veiliger is ten opzichte van een autostoeltje die voorwaarts gericht is.
Dat viel mij ook op idd. Staat bij andere stoeltjes ook:quote:Op woensdag 13 maart 2013 14:27 schreef Leandra het volgende:
[..]
En dan gaat het verhaaltje wat daar bijstaat nog nergens over:
[..]
Leuk dat bewezen is dat achterwaarts vervoer 80% veiliger is, maar de regel daarboven zegt juist dat dat stoeltje voor kinderen van 1-4 jaar voorwaarts gebruikt wordt, en alleen van 0-9 maanden achterwaarts.... net als alle andere groep 0 stoeltjes.
Dat komt uit de manual die we gedownload hebben, ik zal een dezer dagen het boekje eens uit de auto halen, kijken of het in de Nederlandse versie ook staat.quote:Saab recommends rearward facing restraints for children 3 and under.
Volvo adviseert dat ook. Volvo heeft zelf ook kinderstoelen, konden we bij de lease mee bestellen.quote:Op woensdag 13 maart 2013 14:41 schreef Leandra het volgende:
Overigens las ik dit in de gebruiksaanwijzing van onze auto:
[..]
Dat komt uit de manual die we gedownload hebben, ik zal een dezer dagen het boekje eens uit de auto halen, kijken of het in de Nederlandse versie ook staat.
Ik gok dat dat bij Saab geen optie meer isquote:Op woensdag 13 maart 2013 15:08 schreef Cathmar het volgende:
[..]
Volvo adviseert dat ook. Volvo heeft zelf ook kinderstoelen, konden we bij de lease mee bestellen.
quote:Auto's en zitjes zijn beter op elkaar afgestemd. I-size zitjes passen op ieder "I-size ready" gelabelde zitplaats. Autofabrikanten voorzien nieuwe auto's van deze labels. Dit lost ook het probleem op van de onuidelijkheid rond universele en niet-universele zitjes in de R44 norm.
En wat ik helemaal vreemd vind: in mijn zoektocht naar een fatsoenlijk autostoeltje kwam de Maxi Cosi Priori als een van de betere stoeltjes naar voren en de Ellermeyers (en aanverwanten) maar matig tot slecht, maar die laatsten worden dan nu wel opeens aangeraden om je kind achterwaarts in te vervoeren door diezelfde consumentenbondquote:Huidige R44- en nieuwe I-size regelgeving tijdelijk samen
Zitjes die goedgekeurd zijn onder de R44-regelgeving mogen voorlopig nog worden verkocht. Als I-size volledig (in drie fasen) is ingevoerd zullen de oudere zitjes van de markt verdwijnen. Fase 1 (vanaf juni 2013) geldt voor isofix-zitjes met zitschaal, fase 2 voor grotere iso-fixzitjes zonder zitschaal, fase 3 voor zitjes met gordelbevestiging.
Mijn papa woont in zweden ,dus zweedse martkplaats is vrij ideaal voor onsquote:Op vrijdag 15 maart 2013 13:32 schreef octopussy het volgende:
Ticoo, het loont ook wel om op Amazon te kijken in bijvoorbeeld Duitsland of Engeland. Daar zijn de stoeltjes een stuk goedkopen dan in Nederland en vaak geen verzendkosten.
Nou ja, dát dus. De cijfers die ze presenteren zijn helemaal niet gebaseerd op kinderen in autostoeltjes maar op aanrijdingen in het algemeen! Én dan nog alleen maar op degene die het zwaarst gewond was in de auto. De rest van de inzittenden tellen niet eens mee. De cijfers zijn gebaseerd op gegevens van 20 jaar geleden! Met auto's van 20 jaar geleden (sterker nog 30% van de auto's uit het onderzoek waren van bouwjaar vķķr 1985 en 36% van bouwjaar 1985-1990).quote:Op vrijdag 15 maart 2013 14:22 schreef mefke79 het volgende:
Ik zag het ook Asy, leuk bedacht maar niet iedereen koopt elk jaar (of twee jaar) een nieuwe auto of rijdt een lease-bak.
Bovendien vraag ik me echt af hoe je dat moet combineren met een kleine auto en lange ouders. Wij kregen al problemen met de oudste in de Tobi en de stoelen in de achterste stand in de Twingo. En dat is wel een compact autootje maar er zijn echt modellen met nog veel minder ruimte op de achterbank. En hoe ga je dat doen met een kind van 15 maanden (en dus genoeg kilo's), drie deuren en achterwaarts op de stoel zetten? Kind erin zetten als de stoel er al staat is lastig en stoel + kind tillen lijkt me een uitdaging.
Dat van die frontale aanrijding tov de achterwaartse aanrijding ga ik eens thuis navragen, misschien dat mijn man daar meer van weet. google was sneller
Hier staat een tabel met uitleg. Site lijkt me weinig mis mee, er wordt verwezen naar een onderzoek door de SWOV
Komt er op neer dat de frontale botsing vaker voorkomt en ook vaker letsel oplevert. Gevolgd door zijwaarts-frontaal en achterwaarts-frontaal. Frontaal tegen de muur is ook gevaarlijk volgens dat onderzoek. Enige opmerking die ik er bij wil maken...het is een onderzoek uit 2000 met data uit de jaren 90. Er is sindsdien het een en ander veranderd in het verkeer met andere airbags (zij airbags, ruit airbags ed) en de enorme kreukelzone tbv voetgangers bijvoorbeeld.
Dat zeg ik niet, maar wel dat dát specifieke onderzoek in elk geval niet representatief is voor deze tijd.quote:Op zaterdag 16 maart 2013 18:51 schreef Ticootje het volgende:
tuurlijk weten de fokvrouwen het weer beter.
Nee, het is allemaal onzin en daarom wordt het ook ingevoerd. Puur om ons te pesten. Niet omdat het veiliger is.
Sorry dat we kritisch zijn Dit is natuurlijk ook wel weer heel handig om de oude stoeltjes uit de omloop te halen en mensen te dwingen om nieuwe stoeltjes te kopen (want veiliger en wetgeving blabla).quote:Op zaterdag 16 maart 2013 18:51 schreef Ticootje het volgende:
tuurlijk weten de fokvrouwen het weer beter.
Nee, het is allemaal onzin en daarom wordt het ook ingevoerd. Puur om ons te pesten. Niet omdat het veiliger is.
Idd, dat vind ik ook jammer.quote:Op zaterdag 16 maart 2013 20:56 schreef mrien het volgende:
Ik vind het zo jammer dat er zo weinig groep 2 stoelen zijn met een eigen gordel. Dus dat je je kind niet vast maakt met de "grote" gordel (de stoel wel natuurlijk) maar dat er nog een eigen 3 punts gordel zit.
Ik zag er van de week 1 in de gamma folder, maar dat was voor het eerst dat ik er zo 1 zag.
Landen om ons heen? We hebben het alleen over een paar scandinavische landen en Amerikaquote:Op zaterdag 16 maart 2013 19:47 schreef Ticootje het volgende:
Te ver doorschieten?
Landen om ons heen vervoeren kinderen al op die manier. Maar als je het allemaal overdreven vindt dan doe je het toch niet? Wat is de kans nou dat je een dodelijk ongeluk krijgt? Vroeger zat ik echt niet tot 1,35m in een stoel, en zeker lange ritten gewoon los op de bank. Inzichten veranderen.
Ik kwam deze net tegen, ziet er al wat beter uit dan de goedkopere versie ervanquote:Op zaterdag 16 maart 2013 21:23 schreef Sonnetje85 het volgende:
[..]
Idd, dat vind ik ook jammer.
Ik wil Floris straks doorschuiven als Elise naar de vervolgstoel gaat, maar tis hopen dat ie dan zwaar genoeg is, plus dat ik het fijner vind als ie wat vaster zit dan alleen met gordel.
Nou ja voorlopig niet aan de orde nog, maar toch.
Ha die hadden wij ook , maar om die riemen te verstellen dat ding is stuk !!! Nu dus op martkplaats nieuwe zoeken en de bekleding overzettenquote:Op zondag 17 maart 2013 21:54 schreef bitterend het volgende:
Ben echt heel blij met onze MC Tobi super stoel is het
dat ding om de gordels losser te maken wil niet meer in de losstand is intern iets in afgebroken.quote:Op maandag 18 maart 2013 19:14 schreef bitterend het volgende:
Stuk?? hoezo dat? dat ding is hartstikke stevig (riemen)
Ik ben 2,5 uur bezig geweest om erachter te komen wat er stuk was. Maar er was een plastic stuk afgebroken in het systeem zelf. Daardoor stond de gordel altijd vast maar kon je hem niet meer lostrekken. Het mechanisme dat het klemmetje wegduwde werkte door het losbreken van het plastic onderdeel niet meer.quote:Op maandag 18 maart 2013 19:14 schreef bitterend het volgende:
Stuk?? hoezo dat? dat ding is hartstikke stevig (riemen)
waar verkopen ze die?quote:Op maandag 18 maart 2013 19:20 schreef Ticootje het volgende:
http://www.brio.net/To_Go_Car_seats/Car_seats/Zento.aspx
Deze gaan we waarschijnlijk voor.
Zweden. Nieuw 280 eu. Op marktplaats tussen de 80 en 150.quote:
ok had eigenlijk gehoopt op een Nederlands winkel of webshop. Maar ik ga zelf eens zoekenquote:Op maandag 18 maart 2013 19:25 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Zweden. Nieuw 280 eu. Op marktplaats tussen de 80 en 150.
We moeten er 4 hebben natuurlijk.
je zou bijna een shop beginnen hierquote:Op maandag 18 maart 2013 19:35 schreef DroogDok het volgende:
[..]
ok had eigenlijk gehoopt op een Nederlands winkel of webshop. Maar ik ga zelf eens zoeken
Waarschijnlijk kun je ze gewoon online kopen en dan laten verschepen. Dat moeten wij ook.quote:Op maandag 18 maart 2013 19:35 schreef DroogDok het volgende:
[..]
ok had eigenlijk gehoopt op een Nederlands winkel of webshop. Maar ik ga zelf eens zoeken
Same here.... ook aan het kijken voor de volgende stap.quote:Op woensdag 26 juni 2013 00:15 schreef Sonnetje85 het volgende:
Zo even een schop.
Ik,ben me aan het oriënteren op de volgende stoel voor Floris. Aangezien zijn zus de maxi cosi steeds vervelender lijkt te vinden, moeten we gaan doorschuiven.
Ik ben aan het kijken naar de maxi cosi rodi en de romer kid plus.
Iemand ervaring met de stoelen? En waarom voor die stoel gekozen?
Je ziet toch weleens tests voorbij komen waarin de goedkopere zitjes gewoon een slecht oordeel krijgen. Geen idee of de Hema stoeltjes weleens getest zijn.quote:Op woensdag 26 juni 2013 07:37 schreef Lijnloos het volgende:
[..]
Same here.... ook aan het kijken voor de volgende stap.
Maar waar ik vooral naar keek zijn de verschillende modellen van MaxiCosi (gewoon omdat we daar altijd veel plezier van hebben gehad) maar ook prijstechnisch kijken...
Zo wil ik echt niet besparen op de veiligheid vna mijn kind, maar waarom is eenzelfde stoeltje van bv. de Hema bijna de helft in het geld. Is het echt even goed als de MC-varianten?
En wat is het concrete verschil tussen een MC Rodi XP en en de Rodi SPS... (99 en 119 euro ongeveer) en dan die van de Hema (65 euro)...
Ja klopt, dat is ook wat bij mij meespeelt... echter heb ik tot op heden nog geen enkele test kunnen vinden (ben ook geen lid van de cnsumentenbond of zo)quote:Op woensdag 26 juni 2013 07:41 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Je ziet toch weleens tests voorbij komen waarin de goedkopere zitjes gewoon een slecht oordeel krijgen. Geen idee of de Hema stoeltjes weleens getest zijn.
Om welke gewichtsklasse gaat het, dan kijk ik ff bij de consumentenbondquote:Op woensdag 26 juni 2013 07:54 schreef Lijnloos het volgende:
[..]
Ja klopt, dat is ook wat bij mij meespeelt... echter heb ik tot op heden nog geen enkele test kunnen vinden (ben ook geen lid van de cnsumentenbond of zo)
S ging van een bruine/beige naar een rodequote:Op woensdag 26 juni 2013 10:14 schreef _NIKKI_ het volgende:
L. mist de leuningen geloof ik ook niet. Wij hebben wel een maand moeten wachten op de roze variant, maar dat had madame er wel voor over. Maarja als je van een blauwe stoel naar een roze gaat is dat ook wel heel tof.
De merken uit de quote zijn dan weer niet getest door de CB in groep 2quote:Met het goedkeuringsnummer kun je ook de herkomst van een zitje achterhalen. Zitjes van Team Tex bijvoorbeeld worden vaak onder allerlei verschillende namen (Safety Baby, Nania, Safety Brehat, Hema) op de markt gebracht. Met het goedkeuringsnummer (vermeld in de productvergelijker) kun je nagaan wie de fabrikant van het zitje is.
Ja klopt!quote:Op woensdag 26 juni 2013 10:17 schreef _NIKKI_ het volgende:
Droogdok, lijnloos is geinteresseerd in een groep 2 stoel. Gewichtsklasse 15-36 kilo is dat volgens mij.
Zie de post voor jequote:Op woensdag 26 juni 2013 10:25 schreef Lijnloos het volgende:
[..]
Ja klopt!
En dan zowel isofix als non isofix...
Fijn droogdok!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |