abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_99376979
101 redenen om borstvoeding te geven

Borstvoedingsorganisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League
Beide organisaties hebben een GRATIS telefonische informatiedienst.

Handige en betrouwbare sites:
Borstvoeding.com biedt veel informatie over borstvoeding verzorgd door een team van borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.
Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.
Kellymom.com, breastfeeding and parenting Engelstalige site met zeer uitgebreide informatie.
Nursingtwo Engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap
Medicijnen en borstvoeding
Protocol borstvoeding prematuren

Directe links naar veel voorkomende vragen en problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5
pi_99386373
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 17:53 schreef Morretje het volgende:

[..]

Ah, die hebben we hier ook :P
Ze is bijna 14 maanden.. Iets ouder dan jouw meisje. En productietechnisch gaat het hier prima. Wel gek om te ervaren ergens, dat je in het begin echt moeite moet doen, en dat het na een maand of wat zo 'gewoon' is geworden dat je niet snapt wat anderen bedoelen met 'knap dat je het zo lang volhoudt' etc..
Ik heb het eigenlijk nog nooit iemand tegen me horen zeggen. Maar er zijn sowieso niet veel mensen die het weten. En de mensen die het wel weten staan zo dicht bij me dat ze zien dat het echt geen moeite meer is.

Meer algemeen gezien denk ik dat het referentiekader van de meeste mensen die eerste zware maanden is. En dat die mensen dus denken dat het na een jaar nog steeds zo pittig is.

Ik ben er ook pas na 8 maanden echt van gaan genieten. Toen begon ze minder lang en minder vaak te drinken.
pi_99387792
Ik zie op andere fora ook wel mensen die vol goede moed beginnen, en binnen twee weken stoppen, want het is allemaal zo moeilijk en zwaar, en dan zijn ze jaloers op de mensen die flesvoeding geven, aangezien die er 's avonds wat extra instoppen, en dan al snel nachten door kunnen slapen..

Ergens gewoon heel jammer, aangezien ze vast met een beetje extra hulp ook wel door die moeilijke periode waren gekomen..
pi_99388233
Sowieso is dat doorslapen echt een fabel.
Zat kinderen die kv krijgen en niet doorslapen 's nachts, terwijl mijn Truus met vier weken al doorsliep (10 a 12 uur) op alleen bv.

Maar goed, er is vooraf ook niemand geweest die mij verteld heeft dat het zwaar zou kunnen worden. Ik wist wel over kloven en slecht aanhappen enzo, maar ik had geen idee dat ik elke 1,5 a 2 uur zou moeten voeden. En ook niet dat elke voeding minstens een half uur zou duren. Dat ik dus in de praktijk bijna constant met een kind op schoot zou liggen :')
  dinsdag 12 juli 2011 @ 22:25:00 #5
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_99388794
Ik heb me heel goed ingelezen over Bv, ik vind dat dat wel voor een groot deel zijn vruchten heeft afgeworpen. Zo wist ik dat goed aanhappen van enorm groot belang is, om te zorgen dat ze goed zou kunnen drinken en ik geen kloven zou krijgen, die is dus ook niet heb. Ook over goed je borsten leeg laten drinken heb ik veel gelezen ivm het voorkomen van BO. En borstcompressie is ook een heel handig iets, dan schiet de melk sneller toe en raakt je borst ook goed leeg.
Dat kleine kindjes vaak drinken wist ik ook, die van mij overdag om de 2/3 uur 's nachts soms wat langer. Met regeldagen idd ieder anderhalf a twee uur overdag...

Ik lees wel van mensen die 5/6 flessen geven per dag, op deze leeftijd en ja, dan is 8 tot 10 keer per dag voeden wel even andere koek. Maar ik heb het er maar wat graag voor over, zij geniet, ik ook. Ik zie haar groeien van mijn melk en haar genieten omdat ze het zo lekker vind. Doorslapen is iets waar ik me helemaal niet mee bezig ga houden, ik ben nu al blij met haar ritme van 23.00, 03.00, 06.45, en ik zie wel wanneer ze een keer doorslaapt, als het het eerste jaar als is, dan is dat fijn, zo niet, dan zal ze het wel nodig hebben. Die 10 minuten midden in de nacht, het maakt me niets uit.
pi_99389976
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 22:07 schreef laiveneertiekje het volgende:
Ik zie op andere fora ook wel mensen die vol goede moed beginnen, en binnen twee weken stoppen, want het is allemaal zo moeilijk en zwaar, en dan zijn ze jaloers op de mensen die flesvoeding geven, aangezien die er 's avonds wat extra instoppen, en dan al snel nachten door kunnen slapen..

Ergens gewoon heel jammer, aangezien ze vast met een beetje extra hulp ook wel door die moeilijke periode waren gekomen..
Ik vind dat je het hiermee wel wat bagatelliseert. Ik vond zeker de eerste 5 maanden zwaar. Het begint nu pas makkelijk te worden, merk ik. Als je het over zo'n periode hebt, heb je het ook niet over 'eventje doorbijten'. Nou ja, voor mijzelf voelde het wel als 'even doorbijten', maar ik zou dat niet zo op anderen durven projecteren die misschien met lastigere omstandigheden te maken hebben.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_99390238
Flesvoeding zou het hier minder zwaar maken omdat Lena dan minder vaak zou drinken (dat merk ik nu doordat haar dagen op het kinderdagverblijf en bij mijn lief thuis er anders uitzien wat drinkgedrag berteft) en omdat ik het geven van een fles vaker uit zou kunnen besteden (vooral 's nachts!). Oh, en een fles kun je meedraaien bij een afgeleid kind. :Y)

Daar staat tegenover dat borstvoeding ook veel situaties makkelijker heeft gemaakt, daar ben ik van overtuigd. Als Lena bijvoorbeeld wakker werd/wordt 's nachts dan hoeven we niet écht wakker te worden om haar weer in slaap te krijgen. Ik leg haar aan en ze valt weer lekker in slaap. Dat maakt zoveel verschil!
pi_99400965
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 22:25 schreef Juud79 het volgende:
Ik heb me heel goed ingelezen over Bv, ik vind dat dat wel voor een groot deel zijn vruchten heeft afgeworpen. Zo wist ik dat goed aanhappen van enorm groot belang is, om te zorgen dat ze goed zou kunnen drinken en ik geen kloven zou krijgen, die is dus ook niet heb. Ook over goed je borsten leeg laten drinken heb ik veel gelezen ivm het voorkomen van BO. En borstcompressie is ook een heel handig iets, dan schiet de melk sneller toe en raakt je borst ook goed leeg.
Dat kleine kindjes vaak drinken wist ik ook, die van mij overdag om de 2/3 uur 's nachts soms wat langer. Met regeldagen idd ieder anderhalf a twee uur overdag...

Ik lees wel van mensen die 5/6 flessen geven per dag, op deze leeftijd en ja, dan is 8 tot 10 keer per dag voeden wel even andere koek. Maar ik heb het er maar wat graag voor over, zij geniet, ik ook. Ik zie haar groeien van mijn melk en haar genieten omdat ze het zo lekker vind. Doorslapen is iets waar ik me helemaal niet mee bezig ga houden, ik ben nu al blij met haar ritme van 23.00, 03.00, 06.45, en ik zie wel wanneer ze een keer doorslaapt, als het het eerste jaar als is, dan is dat fijn, zo niet, dan zal ze het wel nodig hebben. Die 10 minuten midden in de nacht, het maakt me niets uit.
Als je kindje bij je slaapt is 1 nachtvoeding zoals bij jou echt prima te doen hoor ik van een hoop mensen. Bij mij was dat helaas geen optie (waterbed, katten op de slaapkamer, ueberhaupt geen plek voor een co-sleeper). Dus ik was wel echt heel blij dat ze zo snel doorsliep :D

Het is me overigens al meer opgevallen dat de tendens is dat het leven vooral makkelijk moet zijn. Op alle vlakken, maar dus ook op het gebied van kinderen. Alle kv-reclames lijken gefocust op het gemak voor de ouders waarbij volledig voorbij wordt gegaan aan het belang van het kind. Ja, behalve dat doorslapen 's nachts ook echt beter zou zijn voor het kind. Wat ik overigens betwijfel. Voor het kind maakt het denk ik geen bal uit of het 's nachts een keer wakker wordt. Die haalt die tijd echt wel weer in.

Bij mij kwam Truus de eerste 5 maanden altijd om de 1,5 uur, als ik een keertje geluk had liet ze er 2 uur tussen. Dat vond ik wel echt vreselijk zwaar. Kreeg last van m'n rug door het vele zitten met kind op schoot, last van m'n knieen van het vele gaan zitten en opstaan met zwaar kind. Bovendien sliep ze amper overdag waardoor ik de tijd tussen de voedingen nooit kon rusten.

Uiteindelijk ben ik rond 4 maanden de avondvoeding deels gaan kolven, zodat mijn man een voeding kon overnemen om de dag. Aan mijn borst lag ze 's avonds namelijk gerust ook nog eens 1,5 a 2 uur voordat ze tevreden was. Dat kan clusteren geweest zijn, maar ik trok het niet meer in ieder geval. Ik was gesloopt na een dag.
Rond de 7 maanden zijn we daar weer vanaf gestapt. Ik vond het kolven echt niet meer leuk en merkte dat Truus minder vaak en lang bij me dronk. Zodoende ben ik weer alle avondvoedingen live gaan doen.

Maar nu ben ik ontzettend blij dat ik doorgezet heb. Ik hoop haar nog lang te kunnen voeden. Denk dat ik nu zo'n 5 a 6 keer per dag voed en dan drinkt ze meestal maar een paar minuten. Behalve de avondvoeding, maar daar neem ik altijd de tijd voor. Soms is ze na 20 minuten al in slaap, soms duurt het 1,5 uur, maar die tijd stop ik er echt met liefde in O+

Ik kan me nu ook echt niet voorstellen dat mensen hun kindje zo snel van de borst doen. Of dat mensen vinden dat een kind van een jaar echt te oud is om nog te voeden. Ze is wat mij betreft nog steeds een klein hummeltje dat de voeding en het rustmoment goed kan gebruiken.
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 22:52 schreef Claudia_x het volgende:
Flesvoeding zou het hier minder zwaar maken omdat Lena dan minder vaak zou drinken (dat merk ik nu doordat haar dagen op het kinderdagverblijf en bij mijn lief thuis er anders uitzien wat drinkgedrag berteft) en omdat ik het geven van een fles vaker uit zou kunnen besteden (vooral 's nachts!). Oh, en een fles kun je meedraaien bij een afgeleid kind. :Y)

Daar staat tegenover dat borstvoeding ook veel situaties makkelijker heeft gemaakt, daar ben ik van overtuigd. Als Lena bijvoorbeeld wakker werd/wordt 's nachts dan hoeven we niet écht wakker te worden om haar weer in slaap te krijgen. Ik leg haar aan en ze valt weer lekker in slaap. Dat maakt zoveel verschil!
Haha ja, dat was wel echt makkelijk ja. Hoewel ik dan weer denk: kennelijk wil ze gewoon niet drinken. Als ze echt dorst heeft pakt ze echt wel :D
Ik merkte dat ze aan de borst sowieso veel minder snel afgeleid was dan met het flesje. Maar dat kan ook komen doordat ze het maar raar vond een flesje van mama te krijgen in plaats van de borst.
  woensdag 13 juli 2011 @ 08:05:34 #9
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_99401010
Ik heb nooit echte problemen gehad met bv (behalve dan opstartproblemen en overproductie in den beginne) en toch vind ik het steeds makkelijker worden naarmate Harry ouder wordt.
pi_99401428
Ik ben het voor een groot deel met je eens, CP. De verwachtingen die kersverse ouders van baby's hebben zijn vaak niet zo realistisch en draaien meer om de 'comfort zone' van de ouders dan die van de baby. Goede informatieverstrekking zou al een hoop kunnen helpen. In plaats daarvan ligt de nadruk toch vaak op zo weinig mogelijk voedingen geven en je baby stimuleren om een lange ruk te maken 's nachts

Aan de andere kan vind ik slaapgebrek (van ouders!) een onderschat probleem. Ik zou om die reden niet gauw zeggen dat een half jaar slaapgebrek iets is waar een ouder maar even doorheen moet bijten omdat het daarna makkelijker (en misschien ook wel leuker) wordt. Bij de een valt het zwaarder dan bij de ander.

Zoals gezegd wordt het hier nu makkelijker, en naarmate ik me uitgeruster voel worden de dagen ook steeds leuker. Gelukkig heb ik ontzettend genoten van het eerste half jaar, maar ik kan me ook voorstellen dat je zolang moe en slecht voelen een behoorlijke domper is op het prille ouderschap.
pi_99401562
Toen ik bv gaf, was ik zo moe. En dan niet eens door de nachtvoedingen, daarbij viel ik gewoon in slaap. Sofie zoog me letterlijk en figuurlijk leeg. Ik kon helemaal niks meer door de moeheid. Naar de supermarkt lopen (hier 400 meter vandaan) kon ik niet, dan stond ik daar te trillen en te beven. Sofie dronk ook heel lang per voeding. Eerst 45 minuten aan de ene kant, daarna 45 minuten aan de andere kant. Er heeft een lk meegekeken, maar die kon het verkorten naar 30 minuten per kant.
Sofie was ook moe, die brulde alleen maar, en voelde mijn teneergeslagen stemming.

Toen ik eenmaal gestopt was (met 7 weken), toen voelden wij ons beide met 3 dagen een stuk beter. Sofie sliep beter. Overdag.(snachts bleef ze gewoon komen, vond ik niks ergs aan)

Bij een volgende ga ik het gewoon weer proberen, maar ik ga niet meer door tot ik zo uitgeput ben. Hopelijk verlies ik bij de volgende ook niet weer zoveel bloed (2,5 liter)
*poef* nu is het weg
pi_99401612
Ik vind het voeden steeds leuker en makkelijker worden, maar in het begin vond ik het echt moeilijk. Slaapgebrek (die 2 nachtvoedingen zijn best veel als je ze zittend geeft en ze makkelijk een uur in beslag nemen), behoorlijk veel pijn bij het voeden (ondanks goed aanhappen), meer uren per dag voeden dan niet voeden, last van rug en schouders door het voeden etc.
Mijn lief werd bij het zien al panisch voor de mogelijke dag dat zij bv moest gaan geven. Ook dat trekt nu bij ;)
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_99401975
Ik ben het met je eens dat slaapgebrek een onderschat probleem is Claudia, maar ik vind het alleen geen borstvoedingsspecifiek probleem. Kunstvoeding hoeft niet altijd de oplossing te zijn. Misschien is samen slapen wel een veel betere oplossing. Of nog iets heel anders. Maar ik ben me er wel van bewust dat ik makkelijk praten heb wat gebroken nachten betreft :)

Kaatje, op zo'n manier is het ook wel extreem zwaar ja. Mijn schoonzus had dat ook. Wat ben je dan blij dat er kunstvoeding bestaat :Y

Ik ben ook absoluut niet tegen kunstvoeding, maar ik vind het wel jammer dat er zoveel onwaarheden over borstvoeding (en kunstvoeding) de ronde doen.

Wat ik me pas bedacht was dat er wel borstvoedingcursussen zijn, maar geen kunstvoedingcursussen. Dat zegt impliciet natuurlijk al dat borstvoeding iets is waar je moeite voor moet doen; kunstvoeding gaat vanzelf, daar heb je geen cursus voor nodig.
Waarom niet een algemene voedingscursus waarin alle voordelen en nadelen van en broodjes aap over zowel borst- als kunstvoeding behandeld worden? :)
  woensdag 13 juli 2011 @ 10:41:28 #14
128491 J-net
Prettig gestoord
pi_99403953
ik heb vantevoren een borstvoedingscursus gedaan, maar daar werd gedaan alsof het BV van een leien dakje gaat bij goed aanleggen en aanhappen; dat deed de kleine hier maar toch ging het niet zo super.
Pas na een week of 2 a 3 ging het goed. Jij moet wennen, je kleine moet wennen.

Ik heb het geluk dat hij maximaal een kwartier drinkt per voeding en daar enorm goed op groeit; hij is nu 3 maanden en ruim 6 kilo.

En als mensen inderdaad vragen geef je nog borstvoeding en dan wat knap dan denk ik van goh volgens mij is dit gewoon hoe het vroeger al ging en altijd is gegaan. Ik ben nu al aan het kijken hoe het straks te doen als hij 6 maanden is en bijvoeding gaat krijgen. Ik denk door mn werk dat het dan ochtendvoediing en avondvoeding gaat worden en misschien nog kolven zodat hij eventueel nog wat kan krijgen extra. Het is nog ver, maar ik kijk gewoon al zover vooruit dat ik het gewoon ga volhouden.
Erger is te bedenken dat ik nu al halverwege de 6 maanden volledige borstvoeding zit......
Ik geniet van elke voeding.

Natuurlijk kijk ik wel eens naar mn vriendin die hup KV in een flesje, water, paar seconden in magnetron en hup een maaltijd heeft. En overal staat er wel een magnetron. Ik geef wat minder makkelijk BV in het openbaar en dus is het dan wel ffies zoeken naar een plekje.

Ik was vandeweek op bezoek bij mensen en de zoon des huizes kwam binnen en K was net aangelegd en die zegt meteen 'moet dat nou' en ik zei gewoon ferm 'ja' maar later dacht ik ik had moeten vragen waarom hij dat vroeg, want BV geven is natuurlijk en van oudscher de voeding voor je baby. Zou hij het ook zeggen als ik mn baby een fles zou geven, nee dan niet,..... eigenlijk zijn mensen een beetje raar als het over borstvoeding gaat.

Misschien is mn verhaal wat onsamenhangend hoor, maar ik zit daar nog wel even mee in mijn hoofd te draaien hier en daar zonder dat ik borstvoedingsmaffia wil overkomen. Maar ik vind dat de acceptatie van borstvoeding soms ver te zoeken is en het erge is dfat ik me er aan aanpas, omdat ik liever ook niet in het openbaar voed. Dus eigenlijk doe ik er aan mee en dat wil ik ook niet.

mmmmmmmm maffe ikke
~~~~~~Dream as if you 'll live forever, live like you 'll die today~~~~~
pi_99404492
J-net,d at herken ik wel hoor. Ik vind dat er over het algemeen maar een raar beeld bestaat over bv. En dat je je daar gauw aan aanpast, want je wilt anderen niet voor het hoofd stoten, terwijl zij daar blijkbaar geen enkele moeite mee hebben.
Mijn schoonouders vonden het met 8 maanden eigenlijk al wel genoeg, als ze dan een keer 'vroeg' om bv en ik verwoordde dat, kreeg ik bijv van mijn schoonvader te horen: 'nee toch?' en hij ging vervolgens druk spelen met d'r. Ze zijn lief hoor, maar ze begrijpen duidelijk niet welke keuzes wij maken en waarom.
Of mijn zusje, die vorige week nog vroeg hoe vaak ze dronk, en vervolgens 4 tot 5 keer op een etmaal veel vond, 'oh, en ook nog 2 nachtvoedingen? Dat is toch niet meer normaal op deze leeftijd, dan slapen ze toch wel door?' Tja, de mijne niet, en wie ken jij verder nog die nu nog bv geeft? Niemand dus. Hier in NL is het 'normaal' om bv te geven tot 6 maanden, als je dat al haalt, en dan bouw je rigoreus af, want 'dan zitten er niet genoeg voedingsstoffen meer in' oid. Langvoeden is echt een ondergeschoven kindje..
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_99404739
Ik heb eerlijk gezegd zelf nog nooit opmerkingen gehoord als ik aan het voeden was.
Wel hebben mijn ouders en schoonouders al gevraagd hoe lang ik nog blijf voeden. Misschien denken ze er het hunne van, maar ze zeggen verder niets. Dat is wel erg fijn :)

Ik lees regelmatig mee op borstvoedingsforum.nl en soms lees ik daar wel 'schokkende' dingen. Laatst iemand die een collega vertelde dat ze nog voedde na de eerste 6 maanden. Waarop de collega reageert met: Maar kinderen moeten na 6 maanden toch opvolgmelk krijgen?
8)7
pi_99405181
Claudia, het is zeker niet mijn bedoeling geweest om te bagatelliseren, en ik heb zelf geluk gehad denk ik dat het na de eerste paar lastige weken gewoon goed loopt, maar het komt daar soms zo over dat ze na een dag waarop het minder loopt al overstappen naar kunstvoeding. En dat vind ik dan ergens zo jammer voor ze. Maar zoals ik al zei, ik heb geluk gehad, en een O+ die mij enorm gesteund heeft, waardoor ik doorgezet heb.

En de vermoeidheid komt mij ook wel ietwat bekend voor, maar is meer van de laatste week. Misschien wil ik nu ook wel weer teveel doen, merk dat ik ineens een hele stap heb gemaakt qua waar ik naartoe ga, en hoelang en dergelijke..
  woensdag 13 juli 2011 @ 11:28:31 #18
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_99405373
Er wordt mij niet gevraagd hoe lang ik nog blijf voeden (hoewel ik die vraag komende zaterdag wel verwacht op een feestje met een stuk of 10 ooms en tantes met aanhang die gemiddeld zo'n 80 jaar oud zijn), maar zowel mijn moeder als m'n schoonmoeder vragen regelmatig of ik nog wel voldoende voeding heb.

Ik heb mijn moeder er al een paar keer op gewezen dat "niet voldoende voeding" iets is wat vrijwel niet voorkomt, maar dat weerhoudt haar er niet van het toch te vragen.

Tegenwoordig zeg ik gewoon dat zij in de jaren 60 simpelweg enorm geindoctrineerd zijn door de kunstvoedingsfabrikanten en dat ze daarom zulke fabels geloven.
En voor iemand die zo enorm anti E-nummers en andere toevoegingen is en vegetarisch eet, is het idee dat haar kennis en overtuigingen gebaseerd zijn op dat wat haar door de voedingsindustrie bijgebracht is verschrikkelijk.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_99405535
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 11:09 schreef CrazyPrincess het volgende:
Ik heb eerlijk gezegd zelf nog nooit opmerkingen gehoord als ik aan het voeden was.
Wel hebben mijn ouders en schoonouders al gevraagd hoe lang ik nog blijf voeden. Misschien denken ze er het hunne van, maar ze zeggen verder niets. Dat is wel erg fijn :)

Ik lees regelmatig mee op borstvoedingsforum.nl en soms lees ik daar wel 'schokkende' dingen. Laatst iemand die een collega vertelde dat ze nog voedde na de eerste 6 maanden. Waarop de collega reageert met: Maar kinderen moeten na 6 maanden toch opvolgmelk krijgen?
8)7

Ik denk dat je hierbij moet onthouden dat veel mensen niet zoveel lezen op internet maar ook in boeken e.d. als wij hier op Fok!
Onderschat de bron van informatie hier niet. En het jammere is nou eenmaal dat de kunstvoeding reclames dit beeld van na 6 maanden stap je over op opvolgmelk ook wel erg stimuleren omdat dit nou eenmaal is vanaf wanneer zij reclame mogen maken voor hun product.

Ik weet niet of die collega man of vrouw is trouwens maar overschat al helemaal niet wat een man aan informatie leest :+

Zo schokkend is het allemaal niet als je bedenkt wat er nou helemaal aan informatie over bv binnen komt bij mensen die zich er niet echt in verdiepen.
Als je bij de vk aangeeft flesvoeding te gaan geven krijgen je niet eens de folder over bv mee.

[ Bericht 6% gewijzigd door Dizzy-Miss-Lizzy op 13-07-2011 11:38:46 ]
You make me dizzy, Miss Lizzy,
The way you rock'n'roll
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_99405732
Mijn O+ zag gisteren weer zo'n reclame over opvolgmelk, en die zei ook al, van het gaat niet om die opvolgmelk(nummer 4 ofzo was dat), maar om het feit dat je zo ook nieuwsgierig wordt naar nummer 1,2,3(waar deels geen reclame voor gemaakt mag worden..)

En ik heb hier echt veel aan gehad tot nu toe hoor, anders had ik ook wel vaker over stoppen met bv zitten twijfelen denk ik..
pi_99405790
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 11:33 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:

[..]

Ik denk dat je hierbij moet onthouden dat veel mensen niet zoveel lezen op internet maar ook in boeken e.d. als wij hier op Fok!
Onderschat de bron van informatie hier niet. En het jammere is nou eenmaal dat de kunstvoeding reclames dit beeld van na 6 maanden stap je over op opvolgmelk ook wel erg stimuleren omdat dit nou eenmaal is vanaf wanneer zij reclame mogen maken voor hun product.

Ik weet niet of die collega man of vrouw is trouwens maar overschat al helemaal niet wat een man aan informatie leest :+
Klopt.
Maar ergens schort het dus aan (objectieve) kennisoverdracht. Want die ouders weten kennelijk wel alles van opvolgmelk en pyjamapapjes.
quote:
1s.gif Op woensdag 13 juli 2011 11:28 schreef Leandra het volgende:
Er wordt mij niet gevraagd hoe lang ik nog blijf voeden (hoewel ik die vraag komende zaterdag wel verwacht op een feestje met een stuk of 10 ooms en tantes met aanhang die gemiddeld zo'n 80 jaar oud zijn), maar zowel mijn moeder als m'n schoonmoeder vragen regelmatig of ik nog wel voldoende voeding heb.

Ik heb mijn moeder er al een paar keer op gewezen dat "niet voldoende voeding" iets is wat vrijwel niet voorkomt, maar dat weerhoudt haar er niet van het toch te vragen.

Tegenwoordig zeg ik gewoon dat zij in de jaren 60 simpelweg enorm geindoctrineerd zijn door de kunstvoedingsfabrikanten en dat ze daarom zulke fabels geloven.
En voor iemand die zo enorm anti E-nummers en andere toevoegingen is en vegetarisch eet, is het idee dat haar kennis en overtuigingen gebaseerd zijn op dat wat haar door de voedingsindustrie bijgebracht is verschrikkelijk.
Ik heb het onderwerp bij mijn moeder gemeden. Ze heeft mij 6 weken bv gegeven ene toen 'was het op'. Ik wilde niet vertellen dat dat bijna nooit voorkomt, want misschien kwets ik haar er wel mee. En wat win ik ermee?

Bij (toekomstige) moeders ouders van tegenwoordig zou ik die fabel wel ontkrachten :Y)
  woensdag 13 juli 2011 @ 11:42:43 #22
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_99405882
De reclame is er erg duidelijk in:
Thomas pasgeboren; aan de borst.
Thomas 6 maanden; aan de borst.
Thomas 8 maanden; aan de opvolgmelk.

Dat de reclame zo is omdat het ze verboden is om te zeggen dat Thomas vanaf dag 1 al aan de kunstvoeding zou moeten hebben mensen niet door.
Ze denken echt dat het de goedhartigheid en overtuiging van de industrie is dat ze het zo laten zien, erger nog; dat die combinatie het beste voor het kind zou zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_99405894
Zelfs mijn meneer, die echt niet zo heel gevoelig is voor reclames en alles, reageerde: maar moet ze die echt niet hebben dan, die opvolgmelk nummer 4 enzo? Er zal toch wel een kern van waarheid inzitten dat ze die vitamines nodig hebben? :')

Terwijl ze bij het CB al zeiden, maak je vooraad diepvriesmelk op en ga dan gewone melk geven..
pi_99405901
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 11:38 schreef laiveneertiekje het volgende:
Mijn O+ zag gisteren weer zo'n reclame over opvolgmelk, en die zei ook al, van het gaat niet om die opvolgmelk(nummer 4 ofzo was dat), maar om het feit dat je zo ook nieuwsgierig wordt naar nummer 1,2,3(waar deels geen reclame voor gemaakt mag worden..)

En ik heb hier echt veel aan gehad tot nu toe hoor, anders had ik ook wel vaker over stoppen met bv zitten twijfelen denk ik..
Ik heb ook wel echt veel gehad aan internet :Y
Ik heb eigenlijk nooit boeken gelezen en heb ook geen cursus gevolgd. Vooraf had ik zoiets van: Ik zie het wel. Komt tijd, komt raad. Maar ja, ik ben dan ook vergroeid met fora als deze en weet waar ik kennis kan halen :Y)
pi_99405974
Ik ga maar niets zeggen over de kv-industrie. Ik voel me echt geen Dolle BV-Mina, maar om hun sneaky manieren kan ik wel zo woest worden.
  woensdag 13 juli 2011 @ 11:47:46 #26
190853 RockabeIIa
Embracing my inner trailerpark
pi_99406072
quote:
1s.gif Op woensdag 13 juli 2011 11:28 schreef Leandra het volgende:

Mijn moeder zag het allemaal aan bij mij en zei af en toe iets van 'Ik vind het mooi dat je zo goed en makkelijk borstvoeding kunt geven.'
Zij heeft zich er zelf destijds denk ik niet zo in verdiept aangezien alleen haar 1e 2 kinderen maar een korte tijd BV gehad hebben.
I'm so glamourous I piss glitter!
  woensdag 13 juli 2011 @ 11:52:39 #27
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_99406248
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 11:40 schreef CrazyPrincess het volgende:

Ik heb het onderwerp bij mijn moeder gemeden. Ze heeft mij 6 weken bv gegeven ene toen 'was het op'. Ik wilde niet vertellen dat dat bijna nooit voorkomt, want misschien kwets ik haar er wel mee. En wat win ik ermee?

Bij (toekomstige) moeders ouders van tegenwoordig zou ik die fabel wel ontkrachten :Y)
Het grappige is dat zowel mijn moeder als mijn schoonmoeder ons vrij lang gevoed hebben; ik 10 maanden en N. 7 of 8 maanden, hoewel dat in 1966 al wel met 9 weken begon met bijvoeding in de vorm van een Liga-banaan-sapprutje.

Opvallend is dat bij beiden het 2de kind in 1969 minder lang gevoed is wegens "niet meer willen" of "niet voldoende voeding hebben".
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 13 juli 2011 @ 11:53:55 #28
51684 The_Tankgirl
Kate Bush is the best
pi_99406280
quote:
1s.gif Op woensdag 13 juli 2011 11:42 schreef Leandra het volgende:
De reclame is er erg duidelijk in:
Thomas pasgeboren; aan de borst.
Thomas 6 maanden; aan de borst.
Thomas 8 maanden; aan de opvolgmelk.

Dat de reclame zo is omdat het ze verboden is om te zeggen dat Thomas vanaf dag 1 al aan de kunstvoeding zou moeten hebben mensen niet door.
Ze denken echt dat het de goedhartigheid en overtuiging van de industrie is dat ze het zo laten zien, erger nog; dat die combinatie het beste voor het kind zou zijn.
In de informatie brochures in de kraampakketten zijn ze wel duidelijk dat ze niet van de overheid reclame mogen maken voor kunstvoeding voor pasgeborenen. Echt heel letterlijk zelfs.

Aan de ene kant denk ik: goed dat de KV industrie op een afstand wordt gehouden. Aan de andere kant heb ik zelf het idee gehad dat daardoor de druk erg groot wordt voor een moeder die borstvoeding geeft. Alsof je niet mag denken aan het alternatief.

In de jaren 70 was het precies andersom.
Mijn moeder is vroeger door het ziekenhuis (in de jaren 70) al een paar keer door het personeel 'gedwongen' om met kunstvoeding verder te gaan, omdat de voeding niet gelijk op gang kwam.
Alle benodigdheden voor cupcakes, taarten en andere lekkere dingen :-9 www.bakgoed.nl
pi_99406427
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 11:47 schreef RockabeIIa het volgende:

[..]

Mijn moeder zag het allemaal aan bij mij en zei af en toe iets van 'Ik vind het mooi dat je zo goed en makkelijk borstvoeding kunt geven.'
Zij heeft zich er zelf destijds denk ik niet zo in verdiept aangezien alleen haar 1e 2 kinderen maar een korte tijd BV gehad hebben.
Dat lijkt me zo mooi om te horen O+
quote:
1s.gif Op woensdag 13 juli 2011 11:52 schreef Leandra het volgende:

[..]

Het grappige is dat zowel mijn moeder als mijn schoonmoeder ons vrij lang gevoed hebben; ik 10 maanden en N. 7 of 8 maanden, hoewel dat in 1966 al wel met 9 weken begon met bijvoeding in de vorm van een Liga-banaan-sapprutje.

Opvallend is dat bij beiden het 2de kind in 1969 minder lang gevoed is wegens "niet meer willen" of "niet voldoende voeding hebben".
Dat is wel de tijd dat mijn borsten ouderwetsch slap werden. Als ik niet beter had geweten had ik misschien ook gedacht dat de melk op zou zijn :)
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 11:53 schreef The_Tankgirl het volgende:

[..]

In de informatie brochures in de kraampakketten zijn ze wel duidelijk dat ze niet van de overheid reclame mogen maken voor kunstvoeding voor pasgeborenen. Echt heel letterlijk zelfs.

Aan de ene kant denk ik: goed dat de KV industrie op een afstand wordt gehouden. Aan de andere kant heb ik zelf het idee gehad dat daardoor de druk erg groot wordt voor een moeder die borstvoeding geeft. Alsof je niet mag denken aan het alternatief.

Mijn moeder is vroeger door het ziekenhuis (in de jaren 70) al een paar keer door het personeel 'gedwongen' om met kunstvoeding verder te gaan, omdat de voeding niet gelijk op gang kwam.
Sterker nog. Ze zeggen dat er geen 'informatie' over kv gegeven mag worden. Lekker manipulatief dus.

Ik denk echt dat een objectieve cursus over zowel kv als bv al een stuk zou schelen.
  woensdag 13 juli 2011 @ 12:02:29 #30
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_99406555
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 11:47 schreef RockabeIIa het volgende:

[..]

Er viel destijds ook weinig in te verdiepen, toen ik B in 1991 borstvoeding gaf was er ook weinig informatie beschikbaar, helemaal vergeleken met nu.

Mijn zusje en ik waren in 1991 tegelijk zwanger en ik weet nog dat mijn moeder zei: jullie hebben zoveel informatie tot je beschikking, dat hadden wij niet.
Nou, dat gevoel had in tijdens de zwangerschap van Soneal ook, zoveel info die ik niet had toen ik zwanger was van B.
Wat dat betreft ben je nu heel anders zwanger dan 20 of 40 jaar geleden, je weet over alles zoveel meer.
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 13 juli 2011 @ 12:05:27 #31
51684 The_Tankgirl
Kate Bush is the best
pi_99406637
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 11:58 schreef CrazyPrincess het volgende:

[..]

Dat lijkt me zo mooi om te horen O+

[..]

Dat is wel de tijd dat mijn borsten ouderwetsch slap werden. Als ik niet beter had geweten had ik misschien ook gedacht dat de melk op zou zijn :)

[..]

Sterker nog. Ze zeggen dat er geen 'informatie' over kv gegeven mag worden. Lekker manipulatief dus.

Ik denk echt dat een objectieve cursus over zowel kv als bv al een stuk zou schelen.
Nou, het stond dus op een informatieblaadje over opvolgmelk, met een kortingsbon daarvoor erbij. Waarschijnlijk om je dus nieuwsgierig te maken over kunstvoeding voor pasgeborenen ;)
Alle benodigdheden voor cupcakes, taarten en andere lekkere dingen :-9 www.bakgoed.nl
  woensdag 13 juli 2011 @ 12:09:45 #32
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_99406776
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 11:53 schreef The_Tankgirl het volgende:

[..]

Is het niet discutabel dat ze wel een folder in een kraampakket/blije doos mogen doen waarin ze schrijven dat ze geen reclame mogen maken? ;)

Ik vind het schandalig dat ze al info in die pakketten doen onder het mom van "als uw kleintje groot is..."
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_99406919
Ik vind het zo stom dat ze het op het immuunsysteem gooien dat je beter opvolgmelk kan geven.. Dat immuunsysteem is allang goed aanwezig..
  woensdag 13 juli 2011 @ 12:18:07 #34
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_99407083
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 12:13 schreef laiveneertiekje het volgende:
Ik vind het zo stom dat ze het op het immuunsysteem gooien dat je beter opvolgmelk kan geven.. Dat immuunsysteem is allang goed aanwezig..
Juist bij een kind dat borstvoeding heeft gehad is het immuunsysteem heel goed.

Het is idd marketingnonsens, die zo goed werkt dat zelfs (partners van) borstvoedende moeders zich afvragen of hun kind niet aan de opvolgmelk moet ;)
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 13 juli 2011 @ 12:24:38 #35
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_99407286
Maar als je dan bedenkt dat de die opvolgmelk nog steeds de borstvoeding probeert te benaderen, zie je gelijk het voordeel van langvoeden ;).
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_99407628
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 12:24 schreef Grijs het volgende:
Maar als je dan bedenkt dat de die opvolgmelk nog steeds de borstvoeding probeert te benaderen, zie je gelijk het voordeel van langvoeden ;).
Ik maak zelf prima opvolgmelk *O*

Ik weet ECHT niets van kv wat dit soort dingen betreft. Heb me er nooit in verdiept. Soms lees ik de folders en krab mezelf op m'n hoofd. Je ziet door de bomen het bos toch niet meer met al die producten? :?
  woensdag 13 juli 2011 @ 12:43:03 #37
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_99407938
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 12:34 schreef CrazyPrincess het volgende:

[..]

Ik maak zelf prima opvolgmelk *O*

Ik weet ECHT niets van kv wat dit soort dingen betreft. Heb me er nooit in verdiept. Soms lees ik de folders en krab mezelf op m'n hoofd. Je ziet door de bomen het bos toch niet meer met al die producten? :?
Soneal maakt het mij wel heel makkelijk wat dat betreft; hij kan nu pas een beetje uit een fles drinken, en dat het met water een beetje wil is leuk, maar het gaat niet soepel genoeg om qua voedingen over te stappen op KV, dan zou hij echt te weinig binnenkrijgen, en het is al zo'n onderkant curve kindje, dus zelfs als ik zou willen overstappen zou ik het risico niet willen nemen dat hij niet genoeg binnenkrijgt.
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 13 juli 2011 @ 13:18:14 #38
128491 J-net
Prettig gestoord
pi_99409361
Ik heb een mooi receptenboek bij AH gekocht met wa je de kleine straks vanaf 6 maanden kunt gaan geven aan zelfgemaakte hapjes en zij hebben dan ook overal bijstaan dat je voor smeuiigheid van hapje moedermelk kan toevoegen. Toen ik dat zag was ik verkocht en wilde ik boek hebben. Want beste is denk ik om over te stappen op den duur naar meer vast voedsel (naast drinken) ze een uitbreiding op smaak krijgen.

Ik heb zelf maar 2 weken BV gehad, ik dacht veel langer :') , maar mijn moeder had zulke kloven dat ze harder huilde dan ik bij voedingen (ik ben van 81) Broertje onder mij 5 mnd (1983) en jongste broertje 8mnd (1986).

Manlief heeft 13 mnd BV gehad (ook 1981) en mn schoonzusje (1992) niet, omdat zij te vroeg was geboren en het toen niet lukte in het ziekenhuis en met haar drinkreflex. Vond schoonmama wel jammer.

Letten jullie trouwens op wat je eet? Ik namelijk niet, ik eet alles en klene geeft er geen reactie op.gaan we vandeweek naar een verjaardag en daar eten. Heeft ze pittige bami met pittige drumsticks en satesaus, gaan we aan tafel, zegt ze opeens 'jij mag geen pittig eten voor die kleine' ik kijk dr aan en manlief en ik lachen en zeggen sat we gewoon alles eten en het heel goed gaat. Goh die keek me raar aan :')
pi_99409686
Ik eet ook alles zonder problemen.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  woensdag 13 juli 2011 @ 13:30:23 #40
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_99409877
Ik at en eet ook alles, bij oudste gaf kiwi echter wel problemen. Ook toen hij die later (1,5 jr) zelf ging eten.
Maar ui, kool, peper of knoflook ging allemaal best.

Hier gaat het met voeden redelijk. 1 kant is goed genezen en daar voed ik volledig zelf, mbv een tepelhoedje. Het is gewoon te vlak en glad voor het manneke om zelf te pakken en vast te houden vooral.
De andere kant lukt beter wat dat betreft, maar daar zijn inmiddels de kloven die bijna genezen waren weer zo pijnlijk geworden, dat ik na een paar dagen verbijten toch maar weer ben gaan kolven... Beetje moe word ik er wel van, maar hopelijk heeft het vlug resultaat.
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_99410023
J-Net, ik eet wel alles, maar merk soms wel reactie.. Tot nu toe vooral op de Chinees van laatst, en een pittig gerecht waar chilipeper inzit, dus daar moet ik even wat voorzichtiger mee doen..
Bedoel jij trouwens Opperdepop qua kookboek?
  woensdag 13 juli 2011 @ 13:39:56 #42
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_99410248
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 13:34 schreef laiveneertiekje het volgende:
J-Net, ik eet wel alles, maar merk soms wel reactie.. Tot nu toe vooral op de Chinees van laatst, en een pittig gerecht waar chilipeper inzit, dus daar moet ik even wat voorzichtiger mee doen..
Bedoel jij trouwens Opperdepop qua kookboek?
Ik dim een beetje met de wasabi bij de sushi, dat werd de eerste keer beloond met krampjes, dus dat wil ik hem niet nog eens aandoen. Maar misschien dat hij er met 7 maanden beter tegen kan dan met 7 dagen ;)
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 13 juli 2011 @ 13:40:14 #43
128491 J-net
Prettig gestoord
pi_99410267
Ja Opperdepop inderdaad.
pi_99411575
PM heb je z'n tongriem al eens aan een grondig onderzoek onderworpen?
pi_99412364
Ik eet ook gewoon alles. Wij eten altijd vrij pittig en dat ben ik zowel tijdens de zwangerschap als tijdend de bv blijven doen. Truus eet nu zelf ook regelmatig wat pittigs. Wij willen d'r voor d'r tweede verjaardag een chicken vindaloo geven :+

Wat een gedoe PM-girl. Ik heb echt respect voor vrouwen die met zulke problemen toch doorzetten. petje af :*
  woensdag 13 juli 2011 @ 15:18:01 #46
94046 PM-girl
pi_99414055
Wup, dat was ook een van de eerste dingen die ik zelf bedacht en zelf heb ik getwijfeld. Maar zowel de kraam, verloskundige en met name de lactatiekundige hebben goed gekeken en zagen geen probleem. Hij pakt ook wel goed, alleen laat daarna weer los.

CP, lief dat je het zegt. Opgeven is echter geen optie voor mij. Bij de oudste heb ik ook 9 maanden getobd, maar daarna heb ik met pleZier gevoed. Desnoods moet ik nu weer zo lang vechten, maar ik kies absoluut (tegen een hoge prijs dus) voor borstvoeding.
*
  woensdag 13 juli 2011 @ 15:20:41 #47
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_99414131
bij mijn oudste was de tongriem achteraf toch eigenlijk ook de boosdoener, niemand had het opgemerkt. misschien toch nog eens een arts ernaar laten kijken?? sterkte ermee, ik hoop dat het binnen no time 'als een tiet' zal gaan! ;) :*
in de haak.
pi_99414147
Wel typisch dat die kloven weer terugkomen. Loslaten en slecht helende kloven kunnen ook op spruw wijzen, maar dat hadden jullie vast ook al bedacht...
pi_99414357
Ha, krijg net van mijn huisarts een formulier om mee te doen met een onderzoek. "Als u zwanger bent dan kunt u vanaf 6 maanden na de bevalling of 3 maanden na het stoppen met de borstvoeding, deelnemen aan het onderzoek. Wij zullen na de door u ingevulde datum contact met u opnemen."
Wat zal ik eens invullen? O-)
  woensdag 13 juli 2011 @ 15:27:22 #50
94046 PM-girl
pi_99414361
Hij kan wel pakken en vasthouden, mits de tepel goe naar buiten is gekomen. Maar als de borst te vol zit of nat is van de voeding, glijdt hij los.
En spruw is inderdaad ook aan gedacht. De pijn is (gelukkig) niet zoals spruw en het loslaten heeft mi met mijn borst te maken (net als bij oudste). Wel smeer ik preventief (iom de lk) al met miconazol.
De verwachting is dat wanneer de kloven geheeld zijn, het voeden daar ook gewoon lukt, zonder hoedje. De vorm is daar beter dan aan de andere kant. Over een paar weken wanneer de borst minder bol staat en mijn manneke nog sterker is geworden, pakt hij vast goed aan.
Zo ging het althans de vorige keer.

Lief dat jullie meedenken!

Wat is trouwens de reden van het loslaten bij spruw? Het kindje heeft er toch geen pijn van?
*
  woensdag 13 juli 2011 @ 15:29:51 #51
94046 PM-girl
pi_99414425
Morretje, ik zou voor 2013 aan! ;)

Zo heb ik ooit de tandarts in verlegenheid gebracht. Ik zat toen met mijn net 2-jarige innde spreekkamer en ze vroeg me of ik zwanger was, ivm mijn tandvlees. Nee, was mijn antwoord. Nadat ze ongemakkelijk keek, legde ik uit dat ik nog wel zelf voedde. Dat was ook van invloed op mijn tandvlees.
*
pi_99414535
Spruw doet helaas wel pijn. Iemand hier heeft het zelf ook in haar mond gehad (Asy?), die kan het je navertellen ;)
pi_99414605
Zo vroeg de huisarts aan mij, toen ik daar voor het eerst met I'tje zat (kom echt nooit bij de HA zelf), rond een maand of 7: wat voor voeding krijgt ze? Ik: borstvoeding. Hij: toch niet alleen maar? :o En toen dacht ik, maar zei ik het niet: Vraag je dat ook aan ouders die kunstvoeding geven?
  woensdag 13 juli 2011 @ 15:35:20 #54
94046 PM-girl
pi_99414627
O, dat wist ik niet. Als je zou zien hoe hij bij hapt (hij doet in feite maar wat omdat hij de tepel niet vindt), zou je zien dat het daardoor komt. Met het hoedje gaat dat heel anders.
*
  woensdag 13 juli 2011 @ 15:44:46 #55
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_99415008
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 15:34 schreef Morretje het volgende:
Zo vroeg de huisarts aan mij, toen ik daar voor het eerst met I'tje zat (kom echt nooit bij de HA zelf), rond een maand of 7: wat voor voeding krijgt ze? Ik: borstvoeding. Hij: toch niet alleen maar? :o En toen dacht ik, maar zei ik het niet: Vraag je dat ook aan ouders die kunstvoeding geven?
Hoe zit het trouwens met bijvoeding, vanaf wanneer hebben ze het nodig? Want de wvp op het cb zei vrijdag dat het echt nodig was vanaf een maand of 6...Nou krijgt hij wel dagelijks een fruithapje en soms een groentehapje, maar als hij zoals vd week een paar dagen vervelende ontlasting en/of last van z'n darmen lijkt te hebben dan gooi ik er net zo makkelijk een paar BV-only dagen tussendoor tot het weer normaal is.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_99415196
quote:
1s.gif Op woensdag 13 juli 2011 15:44 schreef Leandra het volgende:

[..]

Hoe zit het trouwens met bijvoeding, vanaf wanneer hebben ze het nodig? Want de wvp op het cb zei vrijdag dat het echt nodig was vanaf een maand of 6...Nou krijgt hij wel dagelijks een fruithapje en soms een groentehapje, maar als hij zoals vd week een paar dagen vervelende ontlasting en/of last van z'n darmen lijkt te hebben dan gooi ik er net zo makkelijk een paar BV-only dagen tussendoor tot het weer normaal is.
Nodig, nodig..
Volgens mij, maar correct me if I'm wrong anyone, is na 6 maanden beginnen met bijvoeding vooral verstandig omdat ze zo ontzettend geinteresseerd zijn in proeven van alles wat in hun mond kan, inclusief eten. En omdat smaken aanbieden zo'n 20 keer moet voordat het vertrouwd is. Mijn wvk zei bijv bij de 11 maanden afspraak: Kijk niet raar op als het eten zometeen minder goed gaat, dat kan ze al en de wereld ontdekken is ook belangrijk :P
Zolang je bv geeft is het qua voedingsstoffen niet nodig dacht ik.
Ik deed het net als jij hoor, soms kwam het er gewoon ook niet van :@ Het duurde best even tot het in mijn systeem zat, plus dat I bij het avondeten pas sinds een maand of 4 denk ik (nu bijna 14 maanden) echt dingen eet ipv alleen maar proeft en er weer uitwerkt. Dat was ook toen pas merkbaar aan haar luiers.
pi_99415381
In principe kan een volwassene gedijen op borstvoeding only. We kunnen alleen niet in die hoeveelheden produceren. Meestal verschuift het evenwicht borstvoeding - bijvoeding in de loop van het tweede jaar waarbij de weegschaal doorslaat naar bijvoeding. Geloof dat de verhouding 20-80 is rond de 2e verjaardag, maar dat moet ik even nazoeken.

edit: 25/75 heb ik gevonden.

[ Bericht 5% gewijzigd door WupWup op 13-07-2011 16:06:59 ]
  woensdag 13 juli 2011 @ 16:27:42 #58
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_99416613
Wel nog 25% bij 2 jaar? Is nog veel. :)

PM, spruw doet idd pijn. Wij hebben het een paar keer gehad en Aviva kon toen echt niet aangekoppeld blijven. Liet dus 70x los in 7minuten. Heb het een keer geteld ;)
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_99416742
Wat rot dat het (nog) niet lekker loopt, PM. Hopelijk gaat het snel beter!
  woensdag 13 juli 2011 @ 16:33:57 #60
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_99416833
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 15:53 schreef WupWup het volgende:
In principe kan een volwassene gedijen op borstvoeding only. We kunnen alleen niet in die hoeveelheden produceren. Meestal verschuift het evenwicht borstvoeding - bijvoeding in de loop van het tweede jaar waarbij de weegschaal doorslaat naar bijvoeding. Geloof dat de verhouding 20-80 is rond de 2e verjaardag, maar dat moet ik even nazoeken.

edit: 25/75 heb ik gevonden.
Thnx, ik hoef me dus helemaal niet schuldig of een falende moeder te voelen als hij met 7,5 maanden nog niet dagelijks bijvoeding krijgt :)
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_99416986
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 16:27 schreef DaviniaHR het volgende:
PM, spruw doet idd pijn. Wij hebben het een paar keer gehad en Aviva kon toen echt niet aangekoppeld blijven. Liet dus 70x los in 7minuten. Heb het een keer geteld ;)
Awh ;(

Ik heb spruw gehad toen Niels het kreeg een week na de geboorte. Het doet inderdaad pijn: het voelt zoals aften. Mijn huisarts geloofde trouwens niet dat ik spruw had en volgens hem doet het ook geen pijn.
In het ziekenhuis leerde een verpleegster me hoe je een baby loskoppelt: je maakt je pink nat in je mond en steekt die in zijn mondhoek (is dus onzin, met een droge vinger kan het net zo goed). Zo raakte ik besmet.

25%? Zoveel had ik niet verwacht!
Maar nu ik erover nadenk, Niels drinkt heel weinig ander vocht en zijn luiers zijn niet droog.
&lt;a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Niels&lt;/a&gt; en &lt;a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Sam&lt;/a&gt;
pi_99417594
Ah, ik zie dat het hier over een onderwerp gaat waar ik nu mee te maken heb, namelijk spruw..

Net wezen wegen bij het cb, en hij was 260 gram aangekomen in 6 dagen! *O*
'
Maar wat ik al een beetje vermoedde, maar ik wist niet goed hoe ik het kon zien, hij heeft spruw. Ik ga dus zo medicijnen ophalen.

Ik vraag me alleen af of ik nu de tepelhoedjes na elke voeding uit moet koken? En hoe zit het met zijn speen? Moet die nu ook tich keer per dag? Of gewoon niet meer geven? En de afgekolfde melk moest ook weg toch?
  woensdag 13 juli 2011 @ 17:30:27 #63
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_99419425
Ik weet niet hoe het zit met tepelhoedjes en spenen, maar ik denk dat het verstandig is om ze na iedere voeding uit te koken of iig verwarmen tot boven 60oC. Afgekolfde melk hoeft niet weg, moet wel voor gebruik opgewarmd worden tot minimaal 60oC, dan gaat de spruw dood.
En na iedere voeding zoogcompressen verwisselen, hydrofielspullen wassen op 60oC, etc.
pi_99419503
Ik lees het ja... Dan mag ik wel weer hard nieuwe zoogcompressen gaan kopen.

Ik heb nu Nystatine voorgeschreven gekregen, maar ik heb twee keer de orale variant meegekregen, terwijl ik het op mijn borsten moet smeren.. Klopt dat wel?
pi_99420381
Je kan zelf Miconazol crčme halen voor je tepels.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_99423468
Alles wat in aanraking (kan) komen met je melk, borst en baby uitkoken en/of wassen op 60 graden of hoger. Wegwerpzoogkompressen regelmatig verversen. bh's, spuugdoeken, hydrofiels, pyjama, spenen, tepelhoedjes, kolfspullen en al wat je zelf nog kunt bedenken. Succes!
pi_99425268
we zijn al bezig met uitzoeken en sorteren voor de was... Het wordt inderdaad een flink karwei..
  woensdag 13 juli 2011 @ 20:18:23 #68
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_99425681
Jee wat vervelend die spruw!

Maar ik was het (gelukkig) niet met de eigen ervaring van spruw!
pi_99426231
Ik heb het helaas zelf in m'n mond gehad en het voelde als een continue verbrande tong en gehemelte. Ik kan me dus voor die kleintjes heel goed voorstellen dat het heel vervelend is tijdens het drinken.
pi_99426283
Als Bartje eenmaal dronk, dan was het wel ok.. Maar het aanhappen was een crime..
pi_99426695
He vervelend die spruw :{

En PM, hopelijk vat ie em snel goed!

quote:
1s.gif Op woensdag 13 juli 2011 12:09 schreef Leandra het volgende:

[..]

Is het niet discutabel dat ze wel een folder in een kraampakket/blije doos mogen doen waarin ze schrijven dat ze geen reclame mogen maken? ;)

Ik vind het schandalig dat ze al info in die pakketten doen onder het mom van "als uw kleintje groot is..."
die dozen worden toch voor 90% gefinancieerd door oa Numico, dan is het niet zo vreemd dat ze die gelegenheid aangrijpen toch?

Ik ben nu bezig in een interessant iets over Weber over efficiency en deskilling en dergelijke, als je erover nadenkt komt dit eigenlijk wel in de buurt van een rationalisatie-proces :D

en nu wilde ik zeggen dat ik gewoon alles in mn murf prop maar dat is natuurlijk helemaal niet zo :') nouja laat ik dan stellen dat ik dr geen peper minder om eet :Y)
:)
pi_99427165
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 20:39 schreef mignonne het volgende:
en nu wilde ik zeggen dat ik gewoon alles in mn murf prop maar dat is natuurlijk helemaal niet zo :') nouja laat ik dan stellen dat ik dr geen peper minder om eet :Y)
:D
Good for you!
pi_99429789
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 20:39 schreef mignonne het volgende:

Ik ben nu bezig in een interessant iets over Weber over efficiency en deskilling
Karma police, arrest this girl.
pi_99434196
quote:
4s.gif Op woensdag 13 juli 2011 21:46 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Karma police, arrest this girl.
karma is voor mietjes!
En efficient doe ik ook al niet aan :')

mn mupje is vanavond enorm zielig :{ misschien een tandje op komst?
  donderdag 14 juli 2011 @ 14:16:52 #75
94046 PM-girl
pi_99455656
Hoe is het vandaag met mupke, mignonne?

Laiveneertiekje, succes met de spruwbestrijding! :{

Hier gaat het weer wat beter, de kloven genezen vlug en mooi! De lactatiekundige denkt nog niet aan spruw, maar voor de zekerheid blijf ik miconazol smeren.
Over een dag of twee ga ik kant twee ook weer live aanbieden.
*
pi_99479802
PM-girl, wat fijn dat het weer beter gaat!

Ben geloof ik een beetje verdrietig. Vanavond wilde Ko weer niet drinken. Al de derde avond achtereen. En vanmiddag was hij erg verdrietig en bood ik hem het tepelhoedje aan als oplossing maar hij smeet het boos weg.
En nu heb ik niet eens bewust genoten van de laatste voeding. :'(
Ergens hoop ik dat hij nog een keertje wil drinken. Alhoewel het ook goed is zo, mis ik het nu al.
Na 2 jaar en 5 weken.
Stom zeg, ik moet er echt een beetje van huilen. Zal ook wel komen omdat ik ongesteld moet worden en alleen thuis ben. :D
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
pi_99480297
Ach, oeke toch. :* Ik hoop dat hij nog een keer wil drinken.

En loslaten is maar stom.
pi_99480511
Nou inderdaad. En het stomme is dat het gaat zoals ik wilde, hij geeft het zelf aan. alleen ben ik nog steeds niet zwanger zoals ik hoopte. Maar ik zit hier gewoon keihard te janken.
Ik neem zo maar een borrel, dan gaat het vast beter. >:O
pi_99481009
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 14:16 schreef PM-girl het volgende:
Hoe is het vandaag met mupke, mignonne?

Laiveneertiekje, succes met de spruwbestrijding! :{

Hier gaat het weer wat beter, de kloven genezen vlug en mooi! De lactatiekundige denkt nog niet aan spruw, maar voor de zekerheid blijf ik miconazol smeren.
Over een dag of twee ga ik kant twee ook weer live aanbieden.
spugerig en onrustig/huilerig. Ik kan geen aanstaand tandje ontdekken maar dat zegt natuurlijk niet heel veel.
pi_99481141
bedenk me net, nachtschade enzo, gaat dat over in de moedermelk? nee toch zeker?
  donderdag 14 juli 2011 @ 22:37:39 #81
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_99481313
Jeetje Oeke, wat enorm lang en wat goed. Alsof Ko zelf weet dat 2 jaar de voorgeschreven termijn is. ;)
Ik kan me voorstellen dat het best verdrietig is, al voed ik nog maar heel kort. Tis zo fijn om te doen en dan heb jij dat zo lang gedaan en op zich ook fijn dat ie het zelf besloten heeft.
Ik hoop dat je wens snel in vervulling mag gaan en dat je dan weer fijn een ukje kan voeden. :*
pi_99481669
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 22:23 schreef oeke het volgende:
Nou inderdaad. En het stomme is dat het gaat zoals ik wilde, hij geeft het zelf aan. alleen ben ik nog steeds niet zwanger zoals ik hoopte. Maar ik zit hier gewoon keihard te janken.
Ik neem zo maar een borrel, dan gaat het vast beter. >:O
Je hebt hem ruim 2 jaar gevoed! Dat afscheid is best ingrijpend en daarom begrijpelijk verdrietig. Misschien is het nog niet voorbij, hč? Niets zo veranderlijk als de stemming van een dreumes peuter.
pi_99482504
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 22:43 schreef Claudia_x het volgende:
Niets zo veranderlijk als de stemming van een dreumes peuter.
Pffft, vertel mij wat! Je hebt gelijk. Ik laat het ook maar los. Wat een paar toffe leggings al niet kan doen. O-)
En het zal allemaal wel extra samenhangen met mijn hoop dat de reden om te stoppen een tweede zwangerschap zou zijn en niet een grillige peuter. :')

Mignonne, wat bedoel je met nachtschade? Aardappels? Of andere nachtschade? Wat heb je gegeten dan? :D
pi_99482677
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 22:57 schreef oeke het volgende:

[..]

Pffft, vertel mij wat! Je hebt gelijk. Ik laat het ook maar los. Wat een paar toffe leggings al niet kan doen. O-)
En het zal allemaal wel extra samenhangen met mijn hoop dat de reden om te stoppen een tweede zwangerschap zou zijn en niet een grillige peuter. :')

Mignonne, wat bedoel je met nachtschade? Aardappels? Of andere nachtschade? Wat heb je gegeten dan? :D
Aubergine. Dat is toch ook nachtschade? of zeg ik nou wat stoms? :D
we hebben moussaka op eergister, en ik was de enige die de aubergine lekker vond ( :') ) dus ik heb 3/4 aubergine op. Het lijkt me onwaarschijnlijk maar ik heb er tot nu toe eigenlijk niet over nagedacht of groente misschien ook reacties op kan leveren via mij.
pi_99482905
quote:
Eet aubergine nooit rauw. De stof solanine kan maag- en darmklachten veroorzaken. Solanine is zeer hittebestendig. Door verhitten wordt het solaninegehalte echter wel lager en het risico van maag- en darmklachten is dan erg klein.
Dit staat op Wikipedia. Dus het zou kunnen...
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL donderdag 14 juli 2011 @ 23:56:14 #86
147316 crew  DJMO
#trut
pi_99485383
Hoe lang kunnen kindjes last houden van "groene" luiers na een verkoudheid? Geert had ws een verkoudheidsvirusje te pakken van z'n broer (of mij :') ) en heeft nu al een week ofzo groene luiers. Hij is verder wel weer tevreden na 't drinken (door 't snot afgelopen week wat vinder soepel kunnen drinken) maar z'n luiers blijven groenig en afgelopen twee dagen ook twee spuitluiers gehad. Dat heb ik met Jan nooit meegemaakt .. Iemand die me meer kan vertellen? (overigens groeit hij wel gewoon goed, samen op de weegschaal geeft een verschil van 7,1 aan)
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_99485897
DJMO, Lena heeft er zo'n 2 weken last van gehad. Ik vond het ook lang, vooral omdat ze beter leek, maar het ging wel weer over.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL vrijdag 15 juli 2011 @ 00:10:09 #88
147316 crew  DJMO
#trut
pi_99485975
dat was dus ook mijn "zorgpunt" idd claudia, hij lijkt beter te zijn, maar z'n luiers indiceren dat hij er nog last van heeft .. oh well, hij krijgt iig genoeg afweerstoffen binnen denk ik dan maar ;) thnx :*
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

pi_99486173
Gewoon even in de gaten houden, zou ik zeggen. Als het echt te lang duurt kun je alsnog advies vragen. Ik had het indertijd op het consultatiebureau voorgelegd en die konden me niet meer vertellen dan ik al wist (virusje / te veel voormelk).
pi_99490896
Grom. Consultatiebureau heeft onze afspraak afgezegd. Ik wilde nieuwe stats :(
  vrijdag 15 juli 2011 @ 08:02:59 #91
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_99491320
Och oeks, tuurlijk is dat iets om verdrietig van te worden! Je kunt in elk geval terugkijken op een mooie periode. Misschien bedenkt Ko zich inderdaad nog wel een keer (idd grillige peuters).
En anders heb je vast snel weer een klein prulletje aan de borst :Y
Ik duim voor je. hoe lang zijn jullie nou bezig voor nr 2?

Vanyel, ik zeg: wegen tijdens het weeguurtje ;)
pi_99491348
PM-girl, fijn dat het beter gaat. Ik ga duimen dat het doorzet :*
Hang in there boobies :+

Owh Oeke, niks om je voor te schamen. Ik zit hier plaatsvervangend met branderige oogjes :*
Ik heb het gevoel dat Truus ook steeds minder drinkt, maar aan stoppen wil ik ECHT niet denken ;(

Vanyel, is er geen (inloop)weeguurtje?
pi_99491403
Dat is er wel, maar ik heb nog niet gekeken wanneer en of we dan kunnen. Deze week kon sowieso niet meer.
Eerst eens zien wat ze voor nieuwe datum voorstellen (dat kon niet in overleg 8)7 ).
pi_99491431
Ik ga trouwens straks neusspray ophalen. Benieuwd of dat scheelt met kolven. Zo niet, krijgt Dottir vanavond 3 kunstvoedingen mee voor het logeren. Diepvriesmelk bewaar ik liever voor echte noodgevallen.
  vrijdag 15 juli 2011 @ 08:43:24 #95
94046 PM-girl
pi_99491727
Oeke, wat jammer! Ik gun jou en K nog in elk geval een laatste voeding samen!
*
pi_99491765
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 08:14 schreef Vanyel het volgende:
Ik ga trouwens straks neusspray ophalen. Benieuwd of dat scheelt met kolven. Zo niet, krijgt Dottir vanavond 3 kunstvoedingen mee voor het logeren. Diepvriesmelk bewaar ik liever voor echte noodgevallen.
Ik ben benieuwd wat je van die neusspray vindt en of het scheelt :Y
pi_99491954
Och oeke :* Logisch dat je je verdrietig voelt. Hopelijk wil Kobus nog een keertje bij je drinken, om deze periode mooi af te kunnen sluiten :*
&lt;a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Niels&lt;/a&gt; en &lt;a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Sam&lt;/a&gt;
  vrijdag 15 juli 2011 @ 09:31:12 #98
223594 krijtlijk
beetje bleekjes
pi_99492475
Ik heb zonet ook om de de neusspray gevraagd bij de assistente van de huisarts, maar nu kan ik vanmiddag pas terugbellen of de huisarts het daar mee eens is. Pfff ik heb het eigenlijk nu nodig, want ik moet woensdag weer aan het werk en heb nog helemaal niks geen melk in de vriezer.
Hopen dat ik het voor het weekend nog kan ophalen bij de apotheek.
pi_99493300
Pff, lastig dat het zo'n gedoe is om die spray te krijgen krijtlijk. Hopelijk lukt het nog vandaag!

Niels zag gisteren in een winkel bh's hangen en riep blij "drinken mama!" _O-
pi_99493442
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 08:46 schreef mignonne het volgende:

[..]

Ik ben benieuwd wat je van die neusspray vindt en of het scheelt :Y
As we speak lijkt het wel effect te hebben, maar niet overweldigend. Leuke toeschiet die veel te snel afzwakt. Compressie werkt wel beter dan normaal.
  vrijdag 15 juli 2011 @ 11:08:27 #101
279868 Sugarsnap
Sprookjesboom...
pi_99494717
Vanyel, bij mij heeft het wel nut, ik krijg nl anders niet of nauwelijks een tsr. 2x kolfen per dag levert me net zoveel als 3x op, dus ik ga nu 2x per dag aan de melkmachine
pi_99494750
Oeke wat jammer zeg ;( Hopelijk is het een korte fase en wil hij straks toch weer!

Niels :D
pi_99495801
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 11:08 schreef Sugarsnap het volgende:
Vanyel, bij mij heeft het wel nut, ik krijg nl anders niet of nauwelijks een tsr. 2x kolfen per dag levert me net zoveel als 3x op, dus ik ga nu 2x per dag aan de melkmachine
Fijn dat het werkt, zowel de spray als maar 2x kolven.

Bij mij lijkt er tegenwoordig wel een max op te zitten. Ongeacht de tijd die ertussen zit, kolf ik maximaal 140 cc (behalve toen er vorige week 12 uur tussen zat, dat wilde wel ;)). Dat is dus te weinig voor een voeding, 2x kolven per werkdag is daarmee ook niet meer genoeg. Vanmorgen bleef het ook met spray bij 140. Nog fijn, anders was ik ws blijven steken op 100 (ik heb pas gesprayd voor een tweede tsr, de eerste lukt altijd wel)...
  vrijdag 15 juli 2011 @ 13:40:37 #104
94046 PM-girl
pi_99499633
Die spray deed bij mij ook niets. Gelukkig kon en kan ik ook nu weer prima en veel kolven.

Die Niels heeft een mooie associatie! :D
*
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL vrijdag 15 juli 2011 @ 14:58:18 #105
147316 crew  DJMO
#trut
pi_99503002
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 00:15 schreef Claudia_x het volgende:
Gewoon even in de gaten houden, zou ik zeggen. Als het echt te lang duurt kun je alsnog advies vragen. Ik had het indertijd op het consultatiebureau voorgelegd en die konden me niet meer vertellen dan ik al wist (virusje / te veel voormelk).
het word alweer geler, hij had vanmorgen wel een spuitluier waar je u tegen zegt, ik stond toevallig al onder de douche, dus de oppas (een vriendin) kon 'm zo aangeven om af te spoelen. 't zat nog net niet in z'n haar ... en nu is Jan ook aan de (peuter)diarree, dus er heerst in de omgeving echt wel iets denk ik -O-

pi_99517667
Ik denk dat ik even moet rectificeren dat de spray niks doet. Zeker weten doe ik het nog niet, maar het lijkt erop dat ik gewoon wat meer dan de 2-5 minuten nodig heb die worden aanbevolen. Net liep mijn goeie tiet voor geen meter, heeft de stieftiet (daarna dus) het helemaal goedgemaakt met een goeie 80 cc :)
  vrijdag 15 juli 2011 @ 21:30:28 #107
223594 krijtlijk
beetje bleekjes
pi_99518361
Ik heb gelukkig vanmiddag mijn neusspray nog kunnen ophalen bij de apotheek, nu maar hopen dat ik snel een voorraadje kan opbouwen. :)
pi_99521418
Fijn Vanyel, dat de spray toch lijkt te werken. Hopelijk voor jou ook Krijtlijk!

En grillige peuter? Check.
Vanmiddag na zijn dutje zag hij het tepelhoedje liggen en besloot dat het dat moest zijn. Dus hij heeft nog lekker liggen drinken. O+
Vanavond taalde hij er niet naar. Ach dan bouwen we het gewoon op zijn manier af.
  zaterdag 16 juli 2011 @ 00:18:24 #109
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_99527078
Wat fijn dat je toch nog een (paar) kans(en) voor een laatste voeding krijgt Oeke O+
Wullie bin KOEL © Soneal
  zaterdag 16 juli 2011 @ 08:46:40 #110
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_99533023
krijtlijk, hoe is het gegaan met de spray? Beter resultaat?

oeks, wat fijn! Nou dat wordt dubbel genieten van de komende voedingen O+
pi_99557202
Oek, wat fijn dat je nu toch wat bewuster afscheid kunt nemen!

Lente wilde de afgelopen week juist vaker drinken. Maar ze was ook ziek. Gelukkig accepteert ze wel steeds beter een 'nee'. Ze mag van mij sowieso 's ochtends drinken en 's middags alleen als ze terugkomt van het kdv. Als het aan haar zou liggen zou ze veel vaker drinken, maar daar heb ik zelf niet zo'n zin in. Ze gaat ook steeds onvoorzichtiger met mn tepels om. Ze zijn nu gevoeliger dan in de kraamweek. :')
  zaterdag 16 juli 2011 @ 22:08:17 #112
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_99558928
Ik geloof dat wij hier iets van een ritme aan het ontwikkelen zijn. Tijden zijn bij benadering, aangezien ik voed op verzoek, maar een beetje schema zit er toch wel in... Ik moet zeggen dat ik het toch wel een beetje fijn vind dat ik ongeveer weet hoe laat ze drinkt.

06.30
09.30
12.00
14.00
17.00
19.30
23.00
03.30

Haar slaaptijden dat is dan weer een ander verhaal. :D
Maar dat gaat over het algemeen ook al wel heel goed.

@Ssserpente, ik weet nog maar al te goed hoe dat voelt, tepels tijdens de kraamweek. Men, wat een verschil met nu. Ook het aanleggen is in het begin veel gedoe, nu hapt ze zelfs in het donker 's nachts gewoon zelf aan, tenzij de borst wat nat is vd melk, dan krijg ik een hap/morrel/mopper/hap festijn en een nat bed. :')
pi_99559876
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 21:27 schreef Ssserpente het volgende:
Oek, wat fijn dat je nu toch wat bewuster afscheid kunt nemen!

Lente wilde de afgelopen week juist vaker drinken. Maar ze was ook ziek. Gelukkig accepteert ze wel steeds beter een 'nee'. Ze mag van mij sowieso 's ochtends drinken en 's middags alleen als ze terugkomt van het kdv. Als het aan haar zou liggen zou ze veel vaker drinken, maar daar heb ik zelf niet zo'n zin in. Ze gaat ook steeds onvoorzichtiger met mn tepels om. Ze zijn nu gevoeliger dan in de kraamweek. :')
oh auw :X
ik vond zwanger voeden ook echt verschrikkelijk naar :X Het was zo gevoelig en soms ook echt ronduit pijnlijk. :') stom is dat, ik was t alweer vergeten.

Ik vind het ook zo gek dat het voor mij alweer een eeuwigheid geleden lijkt dat ik oudste voedde. Terwijl ze vorig jaar (precies!) haar laatste voeding kreeg. Vreemd idee, in mijn herinnering is het alweer veel langer geleden.
  zaterdag 16 juli 2011 @ 22:35:11 #114
223594 krijtlijk
beetje bleekjes
pi_99560127
quote:
2s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 08:46 schreef Asyniur het volgende:
krijtlijk, hoe is het gegaan met de spray? Beter resultaat?

oeks, wat fijn! Nou dat wordt dubbel genieten van de komende voedingen O+
En minuutje na het sprayen begon het al te lopen, ik had mijn kolf nog niet eens ingeplugd.
Werkt prima dus ^O^
pi_99560757
Wat fijn Oeke. Geniet ervan! O+

Ik had vanmorgen ook een keer een verkeerde aanhap. Maar het suffe is dat ik het pas merkte toen ze losliet. Gelukkig niets aan over gehouden. Rest van de dag niets gevoeld :)

Truus wordt wel steeds nonchalanter met drinken. Heel snel afgeleid, lafjes drinken. Denk soms dat het niet heel lang meer gaat duren voor ze er klaar mee is. Ze vraagt ook eigenlijk nooit. Ik merk dat ze moet drinken als ze chago wordt, maar ik moet het dus goed in de gaten houden.
  zondag 17 juli 2011 @ 14:51:30 #116
94046 PM-girl
pi_99578721
Oeke, wat leuk dat Ko zich toch nog bedacht heeft! Heb jij al die tijd met een tepelhoedje gevoed?

Krijtlijk, fijn dat de spray toch zijn werk doet. :)

Ik heb zojuist weer de 'foute' kant geprobeerd, wel met hoedje ook, ondanks dat het aanhappen daar beter ging de eerste dagen. En dat ging goed, volledig pijnloos! *O* Nu even mijn geduld bewaren en niet meteen weer volledig aan de borst, maar wat ben ik hier blij mee! Over een paar dagen hoef ik niet meer elke paar uur te kolven.
*
pi_99579017
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 22:29 schreef mignonne het volgende:

[..]

oh auw :X
ik vond zwanger voeden ook echt verschrikkelijk naar :X Het was zo gevoelig en soms ook echt ronduit pijnlijk. :') stom is dat, ik was t alweer vergeten.
:o Mis ik nou echt heel enorm iets?? :o Ssserpente??

Oeke O+ wat een heerlijk moment! Gelukkig dat je nu in ieder geval iets bewuster afscheid kunt nemen! Laat P nog een paar mooie foto's maken als dat lukt!

PM-girl, wat ontzettend fijn dat je, ook al met tepelhoedje, pijnloos hebt kunnen voeden!! En nu inderdaad babystapjes tot je weer aan 27 maanden zit *O*
* Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje...*
pi_99579205
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2011 15:00 schreef Poppedein het volgende:

[..]

:o Mis ik nou echt heel enorm iets?? :o Ssserpente??
Oh sorry daar had voor de duidelijkheid denk ik beter een enter tussen gekund :')

nothing to see here, move along people
:+
pi_99579942
oké Snorrie ;) De Wilma Nanninga in mij nam even de overhand, ik heb r weer in bedwang...
  dinsdag 19 juli 2011 @ 13:01:48 #120
94046 PM-girl
pi_99659344
De eerste tijd moeten baby's meer keer per dag poepen, wanneer wordt het normaal dat ze minder poepluiers krijgen? Kan me dat niet meer herinneren!

En wat ik ook vergeten was, is de euh, bijzondere sensatie van een flinke tsr! :')
*
pi_99659586
PMgirl, volgens mij klopt het wel dat de poepluiers op een gegeven moment minder worden, Bartje doet het tenminste ook.. Er zitten nu elke dag wel een paar luiers bij dat hij alleen geplast heeft.

Hij lijkt geen last meer te hebben van spruw, ik heb nog wel last.. -O-
En aangezien zijn medicijn bijna op is, en die van mij ook, ga ik morgen bij de huisarts maar even vragen hoe het nu verder moet..
pi_99659739
Vanaf ong 4 weken kunnen ze dagen tot weken overslaan.

l'tiekje, heb je al eens van gentiaan violet gehoord? Schijnt veel beter te werken dan die standaard medicatie als nystatine en miconazol.
pi_99659796
WupWup, ik heb er wel eens van gehoord, alleen ik heb het ooit op een practicum door studenten laten maken, en die moesten toen echt wel opletten qua veiligheidsmaatregelen, dus ik ben ergens bang dat het niet zo onschuldig is als dat er gezegd word. Ik wil me daar nog even in verdiepen..
  dinsdag 19 juli 2011 @ 13:15:07 #124
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_99659860
De mijne poept bij voorkeur 's nachts sinds een paar nachten. Dat zorgt ervoor dat wij in zo'n bv-poep lucht slapen... ^O^

Ze veranderd weer enorm, gisteren heeft ze overdag bijna de hele dag geslapen!!

06.30 uur, 1 borst, meteen slapen
8.30 wakker, 1 borst, 09.45 slapen
12.30 wakker, 1 borst, 13.50 slapen
16.30 wakker, 1 borst, 17.15 slapen
19.30 wakker, 3 borsten, 22.15 slapen (heel lang wakker dus)
03.30, 1 borst, slapen
07.00, 1 borst, slapen
09.30 wakker, badje, borst, slapen

En nu is ze weer aan het wakker worden, ik vind het echt heel knap, ze heeft rust in haar lijf denk ik.
  dinsdag 19 juli 2011 @ 13:15:53 #125
94046 PM-girl
pi_99659896
Men komt er ook van terug, gentiaanviolet, begreep ik van mijn lactatiekundige. Vervelend dat de spruw nog niet over is laiveneertiekje!

Wup, 4 weken dus! Nog een weekje te vroeg eigenlijk, al hoorde ik net weer geruststellende :P geluiden uit de wagen komen!
*
pi_99660047
Waarschijnlijk is de oplossing die jullie toen hebben gemaakt ook een stuk sterker dan wat je nodig hebt. Als je het zou willen gebruiken, kun je het ook niet via de apotheek halen, omdat hun oplossing veel te sterk is en inderdaad mogelijk schadelijk is.
Ik heb die geluiden nog niet vernomen PM, ben wel heel geinteresseerd in updates dus als je meer info hebt graag!
Ondertussen hier een linkje voor geinteresseerden: http://www.eurolac.net/index.php?p=109
pi_99660318
WupWup, dat weet ik wel zeker, op dat moment maak je een paar gram, en dat is dan misschien opgelost in 50 mL oplosmiddel.
  dinsdag 19 juli 2011 @ 13:30:34 #128
94046 PM-girl
pi_99660457
Wupwup, ik heb verder geen informatie, maar ze vertelde dat toen ik over gv begon. Kennelijk is men toch niet helemaal zeker over evt schadelijke effecten, maar we hebben er niet verder over doorgesproken, omdat ik geen spruw heb.
*
pi_99660643
Even wat schattigs tussendoor..
Als ik aan Lotte vraag wat Jelle drinkt en wat er in mijn borst zit zegt ze: 1 borst water en uit de andere yogi.
  dinsdag 19 juli 2011 @ 13:42:38 #130
94046 PM-girl
pi_99660898
Wat lief mrien, was het maar zo'n feest! ;)
Mijn oudste noemde gisteren mijn pads tepelmelkjes! O+
*
pi_99661284
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 13:42 schreef PM-girl het volgende:
Wat lief mrien, was het maar zo'n feest! ;)
Mijn oudste noemde gisteren mijn pads tepelmelkjes! O+
Tepelmelkjes O+
pi_99662253
Heeft iemand trouwens ervaring met de vergoeding van de lactatiekundige bij VGZ?

Ik moest aantonen dat de doorverwijzing via het protocol van de nvl gegaan is, nou heb ik de verloskundige om zo'n verwijzing gevraagd, en ik krijg een briefje dat ik door hun doorverwezen ben in de kraamperiode.. Volgens mij gaan ze dat niet accepteren bij VGZ, maar ik weet ook niet goed waar ik dan wel precies om moet gaan vragen..
  dinsdag 19 juli 2011 @ 14:19:11 #133
94046 PM-girl
pi_99662361
Ik heb een (vrij uitgebreide) verwijsbrief die de verloskundige opgesteld heeft. En op de factuur van de lk moet staan dat zij (of hij) lid is van de NVL.
Daarmee krijg je de vergoeding bij VGZ.
*
pi_99662430
Ik had de verloskundige ook om een uitgebreide brief gevraagd, maar die heb ik dus niet gekregen... Ze heeft nog wel gevraagd toen ik belde waarom ik ook alweer doorverwezen was, maar dat is dus ook niet in de brief terug te vinden.

en ik had al geen hoge pet van haar op...

Ik denk dat ik nog even wacht tot de nacontrole, dan heb ik de andere, en dan neem ik het verhaal wel mee..
  dinsdag 19 juli 2011 @ 14:25:18 #135
94046 PM-girl
pi_99662617
Het was inderdaad een vrij uitgebreide brief, ik weet niet of de huisarts die bijv ook kan maken? Het was in elk geval meer werk voor de vk dan de indicatie voor meer uren kraamzorg, dat was zo gepiept! :D
*
pi_99662736
Verwijsbrieven die puur zijn bedoeld voor vergoedingen hoeven geen boekwerken te zijn. Datum, naam, functie, handtekening en verwijzing met reden zijn over het algemeen voldoende.
pi_99662839
Dit zeggen de voorwaarden:

quote:
*** Alleen vergoeding lactatiekundig consult na verwijzing volgens het Verwijzingsprotocol naar de lactatiekundige NVL.
Dus dan vrees ik dan een simpel briefje niet genoeg. Ze deden ook al moeilijk over de mirenaspiraal, die mocht mijn huisarts ook niet zomaar voorschrijven, daar had eerst een goedkeuring voor aangevraagd moeten worden... Dus daar ben ik ook nog mee bezig...
  dinsdag 19 juli 2011 @ 14:37:13 #138
94046 PM-girl
pi_99663038
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 14:28 schreef WupWup het volgende:
Verwijsbrieven die puur zijn bedoeld voor vergoedingen hoeven geen boekwerken te zijn. Datum, naam, functie, handtekening en verwijzing met reden zijn over het algemeen voldoende.
Het was hier geen brief inderdaad, maar een invulformulier. Maar je moest meer invullen dan voor de kraamzorg.
*
pi_99663241
Ik zag het invulformulier ook bij het protocol zitten, dus ik denk dat ik die maar ga uitprinten en meenemen bij de nacontrole of voor die tijd langsbrengen...
pi_99663504
Ik zit het formulier even te bekijken. Heb het nog nooit eerder gezien, was niet op de hoogte van het bestaan ervan, dus bedankt voor het noemen :) Het is inderdaad heel erg uitgebreid, maar dit is ook het formulier wat gebruikt wordt voor de overname van zorg door de lactatiekundige. Dus daarom logisch dat het niet zo beperkt is als wat ik eerder noemde ;) Goed idee om het gewoon te printen en mee te nemen. Ik kan me niet voorstellen dat ze dit niet voor je willen invullen. Trouwens, heeft je lactatiekundige er niet om gevraagd toen ze haar begeleiding startte?
pi_99663567
Nee, ze heeft alleen gevraagd of er een vergoeding voor was, en ik wist dat er een bepaald bedrag vergoed werd...
  woensdag 20 juli 2011 @ 13:55:38 #142
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_99703186
kennen jullie deze al? :)
in de haak.
pi_99703479
Ja en vind ze grappig, maar zou ze zelf niet willen gebruiken :)

Een tijdje terug hadden we het over die documentaire van Cherry Healy over borstvoeding. Ik zie nu dat haar eerste docu, over zwangerschap en ook de moeite waard, vanavond om 21.00u op TLC wordt uitgezonden (zelfde zender als animal planet).
  woensdag 20 juli 2011 @ 14:16:31 #144
94046 PM-girl
pi_99703993
Haha trui! :D geweldig bedacht!

Wup, bedankt voor de kijktip!
*
pi_99704867
Trui, hahaha, ge-wel-dig!!

En Wup, thnx voor de tip!! Ik hoorde laatst ook al van iemand dat daar een serie over een vroedvrouw op zou zijn, was ik ook alweer vergeten tot ik nu weer TLC zie staan!
  woensdag 20 juli 2011 @ 15:15:19 #146
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_99706450
:D trui, ik wilde 'm net komen posten :D
Ik kreeg 'm van mijn man door O+
Hij weet alleen van lekker slapen, en ver daarbuiten lopen schapen.
De zon schijnt op zijn donk're haren, zo blijf ik heel lang naar hem staren.
Wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?
Ylana
  donderdag 21 juli 2011 @ 12:42:11 #147
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_99745112
Specs 8-)

74,5 cm en 7865 gram, lang en dun O+
Ylana
  donderdag 21 juli 2011 @ 12:43:04 #148
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_99745155
Mooie specs voor Ylana! *O*
pi_99745599
Mooie curves weer Saffier!
  donderdag 21 juli 2011 @ 13:04:10 #150
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_99746034
Ben er blij mee :)
CB vroeg Of ik me (nog) goed voelde bij de bv, ik zei dat ik voorlopig niet van plan was af te gaan bouwen. Zolang wij ons goed voelen erbij ( Ylana en ik) vooral zo doorgaan. Of ik er moeite mee had dat ze 's nachts nog om een voeding komt; ik ; nee, nou, dan was alles oke.
Fijn :)
Ylana
pi_99746084
Wat een mooie curves Saffier!
Ik heb steeds het gevoel dat ze nog maar net geboren is, maar ze is al bijna een jaar :o!
pi_99746276
Wauw, Saffier, wat een mooie curves! En ze is inderdaad een lange dunne, zeg!

Hier gaat het ook lekker. Het is heerlijk zorgeloos voeden en ze groeit prima:

donderdag 21 juli 2011 @ 13:13:50 #153
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_99746374
Wow Lena wat een perfécte curves!! O+ O+
Heerlijk dat zorgeloze voeden he Claudia? Vind jij het bij je 2e ook makkelijker dan bij je eerste?
Ylana
pi_99746948
Nee, dat heeft wel even geduurd. Doordat Ivan in het begin niet goed groeide was ik daar erg krampachtig mee bezig. Tot niet zo lang geleden telde ik zelfs nog regelmatig het aantal slokjes om te controleren of Lena wel genoeg dronk. :@

Toen ze ineens minder vaak en efficiënter ging drinken ben ik daarmee gestopt. Ik had er helemaal geen zin meer in om me er zorgen om te maken. Als er nu eens een voeding niet zo goed gaat dan leg ik me er gewoon bij neer, ga ik niet een 'extra' voeding forceren en ik kolf ook niet. Ik probeer het haar zelf te laten regelen en dat doet ze uitstekend, zo blijkt wel weer uit de curves. :Y)
pi_99747004
Wat fijn dat je nu zorgeloos kunt voeden Claudia *O* Ik vind dat, plaatsvervangend, een hele opluchting!
Prachtige curves van je meisje!
pi_99747225
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 13:32 schreef Claudia_x het volgende:
Tot niet zo lang geleden telde ik zelfs nog regelmatig het aantal slokjes om te controleren of Lena wel genoeg dronk. :@
:o en verbond je daar dan een bepaala aantal mililiter aan of moest ze een bepaald aantal slokken doen oid?
pi_99747375
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 13:39 schreef WupWup het volgende:

[..]

:o en verbond je daar dan een bepaala aantal mililiter aan of moest ze een bepaald aantal slokken doen oid?
Ik had een soort baseline in m'n hoofd voor wat een goede voeding was gezien het aantal uur dat ze niet gedroken had. Ik weet het, control freak. :') Ik vind het nog wel eens lastig in te schatten of ze wel genoeg heeft gedronken. Ze is niet het soort baby dat tevreden loslaat als ze klaar is met een voeding. Ze gooit zich liever achterover en dat kan ook een teken zijn dat de melkstroom haar niet vlot genoeg gaat en ik haar een handje moet helpen. Ik ben voortdurend op m'n hoede geweest voor onderproductie, maar uit mijn kolfopbrengst blijkt dat mijn productie heel stabiel blijft (en genoeg voor hetgeen ze uit de fles drinkt).
pi_99747500
Weet je, ik vind het superknap van je dat je op deze manier bent doorgegaan! En wat heerlijk dat je dit nu van je af hebt kunnen zetten. Heb vertrouwen, jullie kunnen het samen helemaal prima.
pi_99747763
Ik vind nog steeds moeilijk te begrijpen waarom ik zoveel moeite heb met het idee dat Lena niet goed groeit. Ik kan heel goed rationaliseren waarom ik wat meer zou moeten relativeren, maar m'n gevoel hobbelt daar wat achteraan. Nu ja, hobbelde, want ik kan in alle oprechtheid zeggen dat gevoel en ratio nu op één lijn zitten. Ik hoef maar naar die dijen van Lena te kijken en d'r pretlichtjes en ik weet dat het goed zit. :Y)
pi_99747890
wat een keurige strakke curves Claudia! En wat Wup zegt, wat fijn dat je het los hebt kunnen laten :Y
  donderdag 21 juli 2011 @ 13:59:38 #161
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_99748096
Ooh kijk wat een prachtige lijn van Lena! :o
  Moderator donderdag 21 juli 2011 @ 14:10:43 #162
5428 crew  miss_sly
pi_99748550
Geweldig mooie curve van Lena! Fijn dat je het ook wat hebt kunnen lolaten.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 21 juli 2011 @ 14:13:12 #163
94046 PM-girl
pi_99748658
Wupwup, wat een lieve reactie van je! :)

Leuk om te zien dat jullie meiskes het goed doen Saffier en Claudia!

Ik moet ook weer zo'n curve gaan aanmaken.
*
pi_99759626
Fuck! Ons eerste 'ik bijt je tepel er bijna af en lach dan mijn liefste glimlachje omdat je zo grappig gilt' moment.
:X
  donderdag 21 juli 2011 @ 18:38:26 #165
94046 PM-girl
pi_99760942
Au! :X Ik kan me die momenten (meervoud ja :{ ) nog levendig herinneren..

Is het nou trouwens feit of fabel dat je tijdens het geven van bv beter volle zuivelproducten kunt gebruiken? Niet zozeer voor de voeding maar wel voor mijzelf. Ik merk dat ondanks dat ik veel eet en drink, ik achterblijf met mijn energie.
*
pi_99761093
Ik weet niet of dat klopt, maar heb ook nog steeds weinig energie.
pi_99761298
Ik ben ook ngo wel regelmatig flink moe moet ik zeggen, maar ik probeer toch niet helemaal meer toe te geven aan mijn trek, de weegschaal ging wel erg hard omhoog..
pi_99761669
pm bedoel je voor de calcium ? ik zag in een programma dat calcium niet opgenomen word door je lichaam als er geen magnesium bij zit. wil dit dus wel eens gaan uitzoeken. want in melk producten zit geen magnesium wat dus zou betekenen dat je het voor de lol drink.

vanyel :X

mijn energie is tegenwoordig 0. om 15.00 stort ik echt in maar ik ben blij dat hij doorslaap zodat ik toch op kan laden een beetje. :@
mama van 3 kids!
  donderdag 21 juli 2011 @ 19:06:30 #169
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_99761853
Meer(gezonde dingen) eten en, als het éven kan, vroeger naar bed is hier de remedi. Maar ja, nog steeds moe moe moe moe. Ik weiger alleen te geloven dat het (alleen) door de bv komt. De onderbroken nachten helpen hier niet mee. De pnd ook niet. De ene dag is het een stuk beter dan de andere dag ook!

@ Claudia; Bij Tobias is de bv 'mislukt' na 3,5 maanden moest ik gaan bijvoeden omdat hij te weinig groeide. Als ik toen de kennis van nu had, had ik heel andere beslissingen genomen. In die zin vind ik het nu makkelijker, ik héb nu die kennis en ook al een keer ervaring! Ylana was geen prematuur in dat opzicht was er geen zorg dat ze persé zoveel ml moest drinken per voeding, ze mocht het veel meer zelf sturen.
Nu ik 11 maanden voed ( :o 11 maanden :o ) en ze steeds beter en meer zelf dingen aan kan geven wordt het ook steeds makkelijker. Het is nu drinken-met-calorien-bij-mama en niet meer puur via mij groeien.
In het begin ging ik elke 2 weken/elke maand even wegen. Als ik twijfelde was ze inderdaad nét gemoeg anagekomen gemiddeld gezien en een maand later het dubbele. Precies zoals ik het aanvoelde bleek steeds.
En toen ze onlangs ineens van 20 min tanken per keer naar 5 min tanken per keer ging hield ik mijn hart weer vast. Krijgt ze nu wel genoeg binnen?? Loopt mijn produktie nu niet ineens achteruit?? (dat van Tobias wil ik niet nog een keer ook al zit ik vér voorbij zijn voedingstermijn en is het met 11 maanden niet meer waarschijnlijk).
Ik heb 2 dagen haar luiers gewogen op de keukenweegschaal :@ ik kon er niet zeker van zijn dat ze genoeg dronk en het was zo warm toen! (zal april geweest zijn) een lege luier weeg 22 gram ( :P ) en ik heb met elke verschoning gekeken, zolang ze rond die 100 gram plasluiers bleef produceren met een minimum van 5 luiers per dag moest ik het loslaten van mezelf. Ze is geen grote drinkster, zal dat vast niet meer worden ook.
Ik vind het nu makkelijker. Stukken. Het is nu ook genieten O+ tenminste, als ze er zelf even de tijd voor neemt ;) Ze geeft nu ook zelf aan of ze 'iets anders ' drinken wil of bij mij O+
De avondvoeding is zo fijn! Lekker dat meisje tegen me aan gekruld, intevreden drinken, knuffeltje in dr armen om mijn borst heen, prikkende vingertjes, die stoned-blik O+

[ Bericht 0% gewijzigd door Saffier op 21-07-2011 20:06:42 ]
Ylana
  donderdag 21 juli 2011 @ 20:03:50 #170
94046 PM-girl
pi_99764287
Saffier, heerlijk dat je nu al 11 maanden voedt! O+

Popples, niet speciaal voor de calcium,maar gewoon voor de energie. Ik ben eigenlijk heel de dag wiebelig. Net alsof ik heel lang niet gegeten heb, maar dan zonder het hongergevoel. Bij de nacontrole bij de vk wordt er nog bloed geprikt op ijzer, die zal ook wel niet hoog zijn.
Nou, ik ga maar gewoon aan de volle melk en roomboter, dat is geen straf :P

En ja, die slaap, dat is ook wel een goeie. Nu nog zien te realiseren! ;)
*
pi_99765016
dat wiebelige herken ik wel. hier net zo. ;) gisteren was ik echt aan het trillen net als bij de naweeën. :X roomboter en volle dingen :9 voor mij niet. ;)

dat doorslapen doet hij al van zelf, heerlijk van 23.30 tot 6.30 O+
mama van 3 kids!
  donderdag 21 juli 2011 @ 20:24:21 #172
94046 PM-girl
pi_99765069
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 20:22 schreef Popples het volgende:
dat wiebelige herken ik wel. hier net zo. ;) gisteren was ik echt aan het trillen net als bij de naweeën. :X roomboter en volle dingen :9 voor mij niet. ;)

dat doorslapen doet hij al van zelf, heerlijk van 23.30 tot 6.30 O+
:o Dat meen je! :D

Nou, wij zitten heel braaf in een ritme van om de 3,5 uur. Ook 's nachts :P
*
pi_99765912
om de 3,5 uur netjes!

ik mag blij zijn om de 2 uur met zijn gespuug.
maar vanaf 19 uur is het mama tijd en dan is niks meer goed. dus drinken,spugen, drinken, slapen en om 22.45 drinkt hij aan een stuk door. soms vraag ik me echt af of ik wel genoeg in mijn borsten heb. ;)
overdag
mama van 3 kids!
  donderdag 21 juli 2011 @ 20:46:14 #174
94046 PM-girl
pi_99766071
O, dat is intensief, maarja, het manneke is ook nog klein natuurlijk. Het verbaast mij ook, dat hij zich zo om de 3,5 uur meldt. Soms voed ik hem eerder, maar dan drinkt hij niet zo lang en volledig als wanneer hij zichzelf meldt. En aangezien hij goed groeit, vind ik dit prima.
*
pi_99766436
als hij goed groeit is er niks aan de hand. gewoon lekker jullie ritme aanhouden.
S. is er ook op gegroeid dus dit kleintje komt er ook ;)

ik heb gisteren bijna de handdoek in de ring willen gooien met bv. :@
het is zo ontzettend zwaar met mijn whiplash. gisteren ging het zo ontzettend mis met me. vandaag voel ik me weer schuldig waarom ik die gedachten had want het gaat zo goed behalve met mijn lichaam.
mama van 3 kids!
pi_99767203
Saffier, je verhaal is heel herkenbaar! Ik merk dat mijn voorkennis en de ervaring die ik al had aan de ene kant maakten dat ik beter wist wat ik wou en hoe ik dat kon bewerkstelligen. Maar die kennis heeft me ook wel in de weg gezeten, niet alleen met het voeden maar bijvoorbeeld ook tijdens de bevalling. Bij een derde zou ik het wéér anders doen. :+
pi_99769445
Melk hoef je inderdaad niet te drinken om het calcium. Door het fosfor wat erin zit neem je alleen de calcium op die je nodig hebt om de eiwitten te verteren (bron: kruidenvrouwtje.nl)
  donderdag 21 juli 2011 @ 22:25:08 #178
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_99771306
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 21:10 schreef Claudia_x het volgende:
Saffier, je verhaal is heel herkenbaar! Ik merk dat mijn voorkennis en de ervaring die ik al had aan de ene kant maakten dat ik beter wist wat ik wou en hoe ik dat kon bewerkstelligen. Maar die kennis heeft me ook wel in de weg gezeten, niet alleen met het voeden maar bijvoorbeeld ook tijdens de bevalling. Bij een derde zou ik het wéér anders doen. :+
Ik ook idd. En nu sta ik ook sterker in mijn schoenen voor wat betreft op- en aanmerkingen van derden die het beter denken te weten over de bv/baby. En nu doe ik idd wéér kennis op die ik bij een derde anders zou gebruiken. En die me dan ook weer in de weg zal staan tot zekere hoogte ;)

Vorige week; Ik vertel aan mijn moeder dat Ylana zo heel mooi duidelijk wist te maken dat ze bij mij wilde drinken en niet uit haar rietjesbeker. Haar reactie was dat dat binnenkort toch echt maar afgelopen moest zijn en ze moest wennen aan enkel bekerdrinken. Ik heb alleen gevraagd 'Waarom?' Er werd verder niet op ingegaan op dat moment. Exact een week later; Ylana moet drinken, ze hapt aan, tijdens tsr laat ze los dus ik tegen Ylana; 'Hé ga eens drinken! Ik loop leeg joh!' nieuw spelletje van Ylana :') en ze zegt; Ja, als het zo hard loopt en er zit dus zóveel in... dan zou je wel gek zijn om te stoppen!'
Heb haar daarna uitgelegd dat ik ook geen zin heb om actief te stoppen.
5 jaar geleden zou me dat super-onzeker hebben gemaakt terwijl ik het nu, door mijn ervaring en kennis, beter naast me neer kon leggen. ga ik nog wel twijfelen hoor als mijn moeder zoiets zegt maar niet heftig
Ylana
  donderdag 21 juli 2011 @ 23:57:42 #179
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_99776386
Prille bv-moeder meldt zich! Mijn ventje is nu 2 dagen oud en ik geef borstvoeding. Tenminste, dat probeer ik. De melkproductie is nog niet op gang gekomen. Baby zuigt heel sterk en het aanleggen gaat goed. Punt is dat ik tegenstrijdig advies krijg. Kraamverzorgende zegt dat om de 4 max 5 uur goed is. VK heeft haar (ons) op de vingers getikt (!) En zegt dat het 10-12 keer moet zijn. Dat vind ik onmenselijk eigenlijk, wanneer kun je dan slapen? Lastig is ook dat mijn tepels erg gevoelig zijn. Ik kan elke 2 uur voeden echt niet hebben! Morgen wordt baby gewogen en dan weten we of het goed gaat. Hij plast best redelijk geloof ik. (Ik verschoon niet omdat ik nauwelijks kan lopen. Dat is rot omdat dat mijn schema ook bepaalt. Iemand moet baby eerst verschonen en aan mij geven). Hij huilt niet veel en lijkt tevreden. Het zuigen doet hij elke keer keihard. Ik vraag me wel af wanneer er melk komt en of ik toch te weinig aanleg om de productie op gang te brengen. Beetje warrig verhaal, ik heb sinds de bevalling maar 6 uur geslapen ofzo...ben gewoon erg onzeker nu.
pi_99777342
Misschien dat je op dit tijdstip nog hoopt een antwoord te krijgen Aventura daarom reageer ik maar even.
Ik vind 4-5 uur in de kraamtijd erg weinig.
Puck kwam uit zichzelf ook rond dat schema en volgens de kraamverzorgster mocht dat 's nachts zeker ook maar ik heb zelf telkens mijn wekker op om de drie uur gezet. Mijn vriendin die lactatiekundige is raadde ook max 3 uur aan tussen voedingen de eerste tijd om je productie goed op gang te krijgen.

De andere dames in dit topic hebben vast nog veel meer en beter advies.

Dit linkje is voor nu misschien wel handig voor je http://www.borstvoeding.c(...)raamtijd/aantal.html

Wat rot trouwens dat je zo gehavend uit de strijd bent gekomen en weinig nog zelf kan. Sterkte :*
You make me dizzy, Miss Lizzy,
The way you rock'n'roll
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_99777654
om de 4-5 uur is te weinig hoor in het begin! Ik zou zeker na 3 uur weer aanleggen als je kindje dan nog niet uit zichzelf is gekomen. Wat DML zegt.

Daarnaast, gun het wat tijd om op gang te komen, het duurt echt even, maar de stuwing komt vanzelf een keer hallo zeggen, ineens uit het niets. En dat je tepels zeer doen is heel vervelend. Let goed op goed aanleggen, dat de baby een grote hap neemt zeg maar.
Goed aanleggen scheelt heel veel, maar daarnaast kan borstvoeding in het begin ook best gewoon een beetje pijnlijk zijn, ik ga er maar vanuit dat je tepels zoveel zuigkracht niet gewend zijn ;) dus das even schrikken voor ze.
Er zijn op youtube filmpjes te vinden over goed aanleggen, ik zal eens zoeken, misschien heb je er wat aan :)
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL vrijdag 22 juli 2011 @ 00:23:03 #182
147316 crew  DJMO
#trut
pi_99777715
Je kleintje naast je laten slapen / liggen zodat je hem kan aanleggen wanneer hij honger lijkt te krijgen een optie Aventura? idd wat DML ook al zegt, nu al om de vier a vijf uur voeden is vrij weinig. Geert is bijna vijf maanden en drinkt nog regelmatig onregelmatig om de twee, drie uur. Om je melkproductie echt op gang te krijgen is véél aanleggen noodzakelijk, en gevoelige tepels horen er (deels) bij, ze moeten wennen aan het geven van borstvoeding. Dat zou vanzelf beter moeten gaan, en als het dat niet gaat, gaat er ws iets fout bij aanleggen. Laat je niet te snel van streek brengen, en probeer te genieten van je kindje, leg 'm aan als hij wakker is en nog geen hongersignalen vertoont, dan hoeft hij niet zo gulzig te drinken dat het pijn doet.

pi_99778057
deze is duidelijk met beschrijving van wat ze doet.

En dit zijn informatieve filmpjes.
  vrijdag 22 juli 2011 @ 00:35:05 #184
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_99778329
Dank voor het reageren! Ik heb hem net gepakt, ik hoorde hem zuiggeluidjes maken. Greep meteen mijn tepel en heeft 15 minuten aan mn linkerborst gezogen. Helaas liet hij opeens zelf los, dat deed hij eerder toch wat langer. Wat ik nog niet helemaal goed hoor is slikken. Ik hoor of zie niet of hij het doet of niet. Straks bied ik hem mijn andere borst aan, eens kijken wat hij dan doet.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL vrijdag 22 juli 2011 @ 00:42:13 #185
147316 crew  DJMO
#trut
pi_99778644
Als je naast z'n oortje kijkt kun je zien wat voor beweging de kaak maakt Aventura en daar kun je ook uit opmaken of hij drinkt of alleen sabbelt. als z'n kaken stil liggen, drinkt hij dus niet. snelle kaakbewegingen / heftig zuigen is de tsr opwekken en rustige bewegingen drinken. even heel simpel uitgelegd. De meer ervaren dames hier kunnen het je veel beter uitleggen dan ik ;)

pi_99778726
Was hij tevreden nadat hij zelf losliet? Dan zou het zomaar kunnen dat hij losliet omdat hij voldoende had.

Heb je wel vertrouwen in je kraamverzorgster verder op gebied van borstvoeding? Je zou kunnen vragen of ze je kan laten zien tijdens een voeding wanneer hij nou daadwerkelijk drinkt en wanneer hij alleen sabbelt.

Mijn kraam zei altijd dat je naar de oortjes moet kijken, dat de oortjes en het stukje eronder bewegen als ze effectief drinken. En als ze stopte met effectief drinken dan wreef ik een beetje in het handje of ik wreef met mn vinger langs de kaaklijn en dan namen ze nog een paar goeie slokken.

Stom misschien, ik weet ook niet of dat voor iedereen geldt, maar ik kon het bij mijn meisjes ook wel eens voelen of ze dronken als ik mn hand op hun rug legde :D dan voelde je het zo die maagjes in klokken.
pi_99778730
oh ja wat djmo zegt dus :P
  vrijdag 22 juli 2011 @ 02:09:56 #188
94046 PM-girl
pi_99781478
Aventura, ik sluit me wat betreft het aantal voedingen (en de tijd daartussen) aan bij de rest. In de eerste week maximaal om de drie uur. Dat je zoontje slaapt, kan (hoeft niet) een slecht teken zijn. Hier was dat ook zo, en toen bleek hij veel afgevallen. Te weinig drinken leverde weinig energie op, waardoor hij minder vaak wilde drinken. En met weinig energie sliep hij veel, maar dronk én groeide hij te weinig. Nogmaals, dit hoeft niet zo te zijn, maar ben er waakzaam op.

En die slaap, ja, ik vraag me ook af wanneer ik weer langer dan 2/2,5 uur kan slapen. Dat is zwaar, zeker wanneer je zelf flink moet bijkomen en herstellen. :* Enige 'troost', het went best vlug die nachtvoedingen. En verder las ik dat je veel bezoek hebt. Ik zou daar wat op afremmen, zodat je ook overdag kunt slapen tussen de voedingen.
Bezoek kan altijd nog, de voeding goed opstarten kost tijd.

Heel veel succes!
*
pi_99783347
Dat laatste! Slaap overdag, dan hou je het een stuk beter vol.

En ja, 12 x is veel, maar dat wordt ook vaak best snel vanzelf minder.
  vrijdag 22 juli 2011 @ 07:54:22 #190
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_99783555
Aventura, heel veel succes komende tijd!
Hou je manneke in de buurt, zorg dat je een luiertje bij de hand hebt, misschien kun je hem dan zelf op bed verzorgen? En anders telefoon naast je bed (of irritant belletje ;) ) en hulp inroepen als jíj het nodig hebt (en niet wanneer een ander denkt dat jij het nodig hebt).
En tussendoor slapen. Laat de kraamvisite even een paar dagen achterwege (tenzij voor jou ook belangrijk) en anders eerst zorgen dat je bijkomt en dat de bv loopt. Zeker als je zelf aan flarden ligt...
:*
  Moderator vrijdag 22 juli 2011 @ 08:04:44 #191
5428 crew  miss_sly
pi_99783630
De dames hiervoor hebben het al gezegd allemaal. Enige dat ik nog wil toevoegen is dat je altijd een afspraak kunt maken met een lactatiekundige als je onzeker bent. Dat zijn toch de deskundigen als het gaat om borstvoeding en daar kun je dan toch het beste advies krijgen. Tenzij je kraamzorgende ook lactatiekundige is (en niet alleen een kraamzorgende met veel ervaring :) ).

Succes, in het begin kan het best iets zijn dat zwaar en moeilijk is en waar je onzeker van wordt. Jullie moeten het allebei nog leren.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_99785966
Aventura, tips heb ik zo niet, alles is wel zo'n beetje gezegd, maar succes ermee.

En doordat ik redelijk snel bij ben gaan kolven kan ik je iig vertellen dat ik de eerste twee dagen ook nog bijna niets aanmaakte, en dat het daarna rap toenam.

En goed slapen, blegh, vannacht van 11 tot 5 ongeveer wakker gelegen, kon gewoon echt niet slapen... Balen, want de plannen voor vanavond vallen daardoor ook in het water zoals het nu lijkt.
pi_99786212
De eerste dagen heeft je kindje natuurlijk ook nog geen liters nodig he :)
pi_99786502
Aventura, heb je het boek 'Borstvoeding' van Stefan Kleintjes en Mary nogwattes? Zo niet dan stuur ik je mijn exemplaar met liefde op, er staat veel zinvolle informatie rondom borstvoeding in de kraamtijd in. Stuur maar een pm als je 'm wil lenen, ik heb er veel aan gehad.
  vrijdag 22 juli 2011 @ 16:28:44 #195
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_99800834
Aventura, het is zo herkenbaar wat je schrijft.
Bij mij kwam het op dag 3 's middags goed op gang, toen kwam er echt wat melk uit en op dag 4 had ik stuwing en veel melk.

Ik legde haar iedere 3 uur aan, als ze zelf niet eerder kwam.
Vervolgens liet ik haar aan iedere borst 10 minuten drinken, soms 15 minuten.
Dan zorg je ervoor dat het goed op gang komt en voor je tepels is dat net te doen.
Ook duwde ik, toen het op gang kwam, regelmatig op mijn borst aan de bovenkant en zijkant, om de melk te laten toeschieten en te zorgen dat ze de borst goed leeg kon drinken.
En ik gebruikte de eerste week een creme van Prenatal, om mijn tepels vet en soepel te houden, dat hielp ook.
Pijn doet het, alsof er een haai aan je tepel hangt. :X
Maar dat moet na de eerste 10/12 slokken minder worden, zo niet, dan opnieuw aanleggen.

De eerste week is gewoon pittig, maar daarna gaat het makkelijker, doet het geen pijn meer en is het zo leuk.

Dus hou vol! :*
  vrijdag 22 juli 2011 @ 16:54:53 #196
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_99802185
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2011 10:30 schreef Vanyel het volgende:
De eerste dagen heeft je kindje natuurlijk ook nog geen liters nodig he :)
Een maagje van het formaat knikker is met een paar druppels gevuld.

Aventura, gefeliciteerd, welkom en succes!
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_99802262
Aventura, ik kan er nog aan toevoegen dat het met de gevoeligheid van je tepels écht beter wordt. Ze raken eraan gewend.

Het heeft mij heel erg geholpen om het voeden als mijn primaire taak te zien en me erbij neer te leggen dat ik de hele dag (en nacht) bezig was met voeden. Ik nam alle tijd voor een voeding, rustte tussendoor, at en dronk goed en dat was het dan. Voor het avondeten was er www.thuisbezorgd.nl en mijn lief zorgde ervoor dat ik op tijden dat ik het nodig had bij kon slapen. Die afspraak hebben we nu nog steeds: ik kan overdag heel slecht slapen dus ik mag 's ochtends uitslapen. Dat lukt me namelijk wel. Hij gaat dus uit bed met Ivan en Lena en in die tijd pak ik nog even een uurtje, met een beetje mazzel een paar uurtjes.

Ik vond het best heftig om de hoofdverantwoordelijke voor de voeding te zijn. Altijd maar paraat staan, nooit eens kunnen denken 'nu even niet, laat me met rust!'. Dat vind ik nog steeds wel eens, het is niet alleen maar rozengeur en maneschijn. Maar het is ook makkelijker geworden. Lena drinkt minder vaak en sneller, ze slaapt langere stukkken aaneen 's nachts, de dagen zijn voorspelbaarder en er is een routine ontstaan. Die eerste tijd kan heel overweldigend zijn, maar het is misschien ook een tijd waar je later met bijzondere gevoelens op terugkijkt. Ik vond het een heel magische tijd. O+
pi_99802875
Oh, en Aventura: hier staan borstvoedingsvideo's die je laten zien hoe je kunt bepalen of je baby effectief drinkt.
  vrijdag 22 juli 2011 @ 17:09:55 #199
128491 J-net
Prettig gestoord
pi_99803005
Wat echt hielp bij mijn gevoeloige tepels wat Purelan creme van Medela, bij de apotheek besteld. Echt geweldig spul voor het herstellen van mijn kloven etc.

En ze zeiden bij mij overdag elke 3 uur en 1 keer mag er dan 5 uur tussen zitten. Later ga je die tijd uitbreiden naar om de 4 uur, maar dat duurt paar weken.

Succes Aventura!
pi_99803116
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2011 17:09 schreef J-net het volgende:
Later ga je die tijd uitbreiden naar om de 4 uur, maar dat duurt paar weken.
Als je baby meewerkt. :Y) Het heeft hier zo'n beetje 5 maanden geduurd.
  vrijdag 22 juli 2011 @ 18:54:57 #201
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_99807678
Zo, eindelijk tijd om even te reageren (is vast herkenbaar). Mijn post van gisteren was er een van een moeder in paniek. Dat gevoel was niet helemaal onterecht, want de kleine man was ruim 400 gram afgevallen. We hebben de verloskundigepraktijk gebeld (twee vk's zijn lactatiekundige) en er is een plan! Elke drie uur kolf ik, en vul ik aan met kv tot 40 ml per keer. Staat nu een medela symphony in de kamer waar ik al twee keer mee heb gekolfd. Uit mijn linkerborst kwam meteen al 15 ml! De productie komt dus op gang. We geven de voeding met een spuitje en een pink. Ideaal, dat zowel ik als mijn vriend doen.ik ben zo opgelucht! Ik maakte me zo'n zorgen om het ventje. Mijn gevoel klopte helemaal, hij slikte en dronk wel, maar hij stopte met elke voeding eerder uit frustratie. Zo hard werken en zo weinig opbrengst. Zielig! Fijne bijzaak is dat mijn tepels rust krijgen. Ik neem het de vpk in het ziekenhuis ook wel een beetje kwalijk, zij legde me voor het eerst aan en ging toen weg, mij gewoon 45 minuten laten zogen, zonder dat ik widt dat hij op het eind aan het sabbelen was. En thuis ging het lekker verder. Ik heb wel van twee mensen gehoord dat ik ws een gevoelige huid heb, dat zagen ze ook aan mijn tepels. Het klopt wel, ik heb mijn hele leven al dat ik ze niet aangeraakt wil hebben. Het schuurt normaal soms al! Ze zijn ook vrij klein en de rechter is ingetrokken. Ik hoop wel dat de pijn minder wordt. Heb wel gemerkt dat aanhappen hels is, maar zodra hij goed zuigt de pijn wel minder is. Qua verzorging kreeg ik van mijn kv de tip om lanolinecreme te gebruiken.

Bedankt voor de adviezen trouwens allemaal, het helpt om over de ervaringen van anderen te lezen!
  vrijdag 22 juli 2011 @ 19:02:55 #202
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_99807979
O ja, mijn man heeft nu een blaar op zijn pink :')
  vrijdag 22 juli 2011 @ 19:46:44 #203
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_99809691
Kan je man ook een beetje mee lijden ;)

15 ml kolven uit 1 borst is hartstikke veel joh! Dat is helemaal niet slecht.
En die tepels die raken op den duur gewend aan het zuigen. Iedereen heeft in het begin daar last van.
Ik had ook een ingetrokken tepel. Dat leverde in het begin lichte problemen op maar later niet meer.
Wat ik in het begin deed, was kolf erop en voorzichtig mijn tepel naar buiten kolven (evt al met tsr) en dan Harry laten aanhappen. Dan had hij al een tepel en hij proefde al melk.

Heel veel succes. Komt echt goed. Het wordt steeds makkelijker en er komen steeds meer mooie momenten :*
En niet twijfelen om je vk/lk gewoon weer te bellen
  vrijdag 22 juli 2011 @ 19:51:04 #204
128491 J-net
Prettig gestoord
pi_99809825
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2011 17:11 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Als je baby meewerkt. :Y) Het heeft hier zo'n beetje 5 maanden geduurd.
Ja is waar, hier ging het van 3,5 naar 4 uur ...soms.

Schema is nu 6.00, 9.30, 13.30, 17.30, 20.15, 23
  vrijdag 22 juli 2011 @ 19:52:20 #205
128491 J-net
Prettig gestoord
pi_99809875
Oh ik vergeet nog voor Aventura; die Medela creme is lanolin 100%.
In t begin waste ik ook veel m handen voor die kleine en toen had ik hele zere plekken op mn handen en heb ik het daarmee ingesmeerd en was toen ook veel beter :+
  vrijdag 22 juli 2011 @ 20:21:59 #206
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_99811038
Het is fijn spul, alleen man had de creme gehaald terwijl ik in het zkh een monstertje had gekregen met de pure variant. Heb ik toch liever, dus ik stuur mijn man wel weer even op pad. Dat handen wassen is ook herkenbaar, nog nooit zo vaak gedaan als nu!

Schema is voor nu 22:30, 2:30, 6:30. Mijn zus is nu hier om me te helpen met alles rondom het fingerfeeden (ik kan nog steeds niet luier verschonen en naar beneden gaan op evt kv te maken) en is nu aan het koken. Kan man een nacht slapen. Voor mij is de kolf nu echt een zegen. Voeding van zonet was al 25 ml bv & 15 ml kv. Misschien kolf ik later alles wel!!
pi_99812153
Aventura, wat fijn dat jullie een plan hebben. En wat handig dat je verloskundigen ook lactatiekundigen zijn! Dan weet je in ieder geval zeker dat je niet aan het aanklooien bent. Hopelijk wennen je tepels snel en kan het grote genieten beginnen.

Wat betreft de 'om de vier uur' posts: bij borstvoeding op verzoek is het helemaal niet gezegd dat een baby binnen een bepaald aantal maanden om de vier uur gaat drinken. Er zijn er heel veel die dat nooit gaan doen op uitsluitend borstvoeding :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Jore op 22-07-2011 21:05:37 ]
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL vrijdag 22 juli 2011 @ 20:50:25 #208
147316 crew  DJMO
#trut
pi_99812485
Dat dus Jore, de mijne kán er wel eens een uur of drie, bij uitzondering vier, tussen laten, maar dat is de uitzondering die de regel hier bevestigd. vaker gebeurt het dat hij om de 2 a 2,5 uur komt. en dat is niet eens altijd honger of dorst, maar ook wel eens troostborst / mamahonger. Als hij vraagt krijgt hij, begint hij met de borst te spelen, geef ik ''m sophie in handen en is 't ook goed. :)

vrijdag 22 juli 2011 @ 20:56:10 #209
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_99812763
@ Aventura, 25 ml voeding kolven, das onwijs veel joh, wat goed! ;)
Er klinkt een hoop opluchting uit je posts, fijn dat je weer wat rust hebt en weet hoe je weer verder kan gaan.

Niets is zo vervelend als het idee hebben dat je kindje honger heeft.
  vrijdag 22 juli 2011 @ 21:08:31 #210
17979 MissMSX
Knightmare
pi_99813423
-oeps-
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
pi_99815070
Jeetje, Aventura, 400 gram afgevallen! Dat is even flink schrikken. Fijn dat er nu een plan van aanpak ligt en nóg fijner dat je productie al zo goed op gang komt! Jullie komen vast gauw in een positieve spiraal waarin hij sterk en energiek genoeg wordt om de voeding uit je borsten te halen die hij nodig heeft. En dat helse aanhappen wordt écht beter. Dat mag niet zoveel pijn blijven doen.

En wat lief dat je zus bijspringt! Zulk soort hulp kun je nu goed gebruiken.
pi_99816558
Ik herken veel in het verhaal van Aventura, hier was die ook 7-10% afgevallen en moest ik bijvoeden met KV en een spuit. Probleem bij mij was dan dat de baby niet meer aan de borst wou drinken.
Pak je rust op die momenten waar het kan en probeer door vaak te kolven de borstvoeding goed op gang te brengen.
Ik moest elke dag 10 ml meer geven per voeding met een maximum van 100 ml na 10 dagen, en toen dat met de spuit niet meer ging, ben ik overgestapt op een fles. Want behalve dat je moet voeden, moet je ook nog kolven en alles schoon maken...ik vond het ook heel moeilijk.
Leg je de baby naast het kolven ook nog gewoon aan? Blijven doen, ook al is het alleen maar kort.
Kritisch vond ik alleen tegen einde van de kraamtijd toen ik moest beslissen hoe ik verder ging, met kunstvoeding of borstvoeding afkolven en geven. Ik had de indruk dat ik een beetje richting kunstvoeding gestuurd werd, omdat dit "makkelijker" was.
Je moet gewoon ook een beetje je gevoel volgen. Ik wist op gegeven moment dat ik alles eraan wou hebben gedaan om de borstvoeding te laten slaan en de grens is voor iedereen anders. De een is bereid langdurig te kolven en de ander niet. Jij moet achter je keuze kunnen staan en dan is het goed. Babies en moeders moeten het soms gewoon ook eerst leren, het is een samenspel en de een kan niet zonder de ander.

Ik vraag mij trouwens af hoe normaal een groot gewichtsverlies in het begin niet is, de babies hebben maar een hele kleine maag en drinken maar enkele milliliters in het begin. Maar toen ik de luiers zag met het meconium, dan denk ik toch dat dit enkele 100 gram was... Hoe hebben ze dat vroeger gedaan bij opstartproblemen???

[ Bericht 7% gewijzigd door Zana op 22-07-2011 22:54:20 ]
  vrijdag 22 juli 2011 @ 22:13:10 #213
94046 PM-girl
pi_99816897
Aventura, fijn dat het goed gaat met kolven! ^O^ Wel rot dat je mannetje afgevallen is... Ik herken het, hier was dat ook zo. We zijn toen ook met gekolfde bijvoeding gaan bijvoeden, wat ik je nog als tip wil geven (maar dat zullen de lk-vk'en ook wel weten) dat je niet direct moet stoppen met bijvoeden als hij weer aangekomen blijkt te zijn. Althans dat zei mijn lk, dat je dat dan geleidelijk af moet bouwen, om te voorkomen dat hij opnieuw zou afvallen (dat gebeurde hier namelijk).
Succes in elk geval, fijn dat je wat meer rust ervaart!

Hier ben ik weer een stapje terug... Ik heb te veel pijn aan de 'foute' kant dus weer aan het kolven ipv live voeden. Dat geeft direct pijnverlichting. Vervelender is dat de pijn steeds meer op spruwpijn lijkt, itt de eerdere klovenpijn. :{ De tepel lijkt nog licht beschadigd, dat wel, maar de pijn blijft lang, ook na de voeding, hangen.
Ik smeer al met miconazol, al langer, maar dat is dus kennelijk niet voldoende. Als de pijn er maandag (bij het aanleggen) nog is, ga ik maar de huisarts bellen...
*
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL vrijdag 22 juli 2011 @ 22:20:04 #214
147316 crew  DJMO
#trut
pi_99817317
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2011 22:13 schreef PM-girl het volgende:
Aventura, fijn dat het goed gaat met kolven! ^O^ Wel rot dat je mannetje afgevallen is... Ik herken het, hier was dat ook zo. We zijn toen ook met gekolfde bijvoeding gaan bijvoeden, wat ik je nog als tip wil geven (maar dat zullen de lk-vk'en ook wel weten) dat je niet direct moet stoppen met bijvoeden als hij weer aangekomen blijkt te zijn. Althans dat zei mijn lk, dat je dat dan geleidelijk af moet bouwen, om te voorkomen dat hij opnieuw zou afvallen (dat gebeurde hier namelijk).
Succes in elk geval, fijn dat je wat meer rust ervaart!

Hier ben ik weer een stapje terug... Ik heb te veel pijn aan de 'foute' kant dus weer aan het kolven ipv live voeden. Dat geeft direct pijnverlichting. Vervelender is dat de pijn steeds meer op spruwpijn lijkt, itt de eerdere klovenpijn. :{ De tepel lijkt nog licht beschadigd, dat wel, maar de pijn blijft lang, ook na de voeding, hangen.
Ik smeer al met miconazol, al langer, maar dat is dus kennelijk niet voldoende. Als de pijn er maandag (bij het aanleggen) nog is, ga ik maar de huisarts bellen...
al aan Gentiaan Violet gedacht?

vrijdag 22 juli 2011 @ 22:50:02 #215
94046 PM-girl
pi_99819188
quote:
12s.gif Op vrijdag 22 juli 2011 22:20 schreef DJMO het volgende:

[..]

al aan Gentiaan Violet gedacht?
Jazeker, maar eerst maar eens kijken of ik van de ha daktarin krijg. Mijn lactatiekundige gaf aan dat men gentiaanviolet niet meer altijd als voorkeursmiddel ziet, al heb ik daar geen verdere info van. Ik bel haar maandag sowieso nog eens, dan vraag ik er nog naar.
*
pi_99823313
Aventura, fijn dat er een plan ligt, en het klinkt zoals wij toen ook bezig zijn gegaan. Uiteindelijk ben ik met een tepelhoedje gaan voeden omdat Bartje een volle borst gewoon niet goed aangehapt kreeg.

ik heb vandaag twee voedingen helemaal zonder tepelhoedje gedaan, en de andere voedingen ook maar deels met tepelhoedje. En het gaat goed! Alleen het aanhappen in het begin is wurmen, hij wil dan zo graag dat hij zichzelf alle kanten uitgooit..
  zaterdag 23 juli 2011 @ 03:16:19 #217
128491 J-net
Prettig gestoord
pi_99827251
Kiran was ook 9% afgevallen en met kolven en paar keer KV en KV ter aanvulling ging goed. Na paar dagen voldoende gekolfd voor dat erna. Hier wek uit fles en Kiran heeft vanaf begin geen moeite gehad met borst en fles drinken, maar dat is per kind verschillend.
  maandag 25 juli 2011 @ 13:06:55 #218
279868 Sugarsnap
Sprookjesboom...
pi_99918233
Ik ben vandaag met Eline op het cb geweest. Ik heb niets dan lof gekregen van de arts over het feit dat ik nog borstvoeding geef. Eline was dan ook goed gegroeid. Nu 7,3 kilo en 62,5 cm. Op haar vraag over bijvoeding gaf ik aan dat wij het in stukken aanboden en toen zei de arts: "O, jullie doen aan Rapley!" Heerlijk zo'n bezoekje.
pi_99919053
sugarsnap wat goed en heerlijk feedback zo toch. :)

wij mogen donderdag naar het cb. ben heel benieuwd.
ik werd vanmorgen wakker met nat shirt, bh en bed. de zoogcompressen hielden het niet meer :D
mama van 3 kids!
  maandag 25 juli 2011 @ 14:20:02 #220
94046 PM-girl
pi_99920764
Popples, dat had ik gisteren voor het eerst, een nat bed, zo vies! :D

Laiveneertiekje, jij voedt ook met hoedje, fijn dat het nu zonder lukt! Ik hoop ook snel ver te zijn.

Sugarsnap, goede reactie van het CB!

Ik was vanmorgen weer op het cb om te wegen, wederom een flinke groei, dit keer 400 gram in een week! :o
*
  maandag 25 juli 2011 @ 14:32:58 #221
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_99921267
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 00:08 schreef laiveneertiekje het volgende:
Aventura, fijn dat er een plan ligt, en het klinkt zoals wij toen ook bezig zijn gegaan. Uiteindelijk ben ik met een tepelhoedje gaan voeden omdat Bartje een volle borst gewoon niet goed aangehapt kreeg.

ik heb vandaag twee voedingen helemaal zonder tepelhoedje gedaan, en de andere voedingen ook maar deels met tepelhoedje. En het gaat goed! Alleen het aanhappen in het begin is wurmen, hij wil dan zo graag dat hij zichzelf alle kanten uitgooit..
Herkenbaar! Ik kolf nog heel af en toe en verder leg ik hem aan. In het begin met tepelhoedje, omdat mijn borst te glad en rond is. Na een tijdje haal ik het hoedje weg en drinkt ventje tot hij voldaan is. Onze jongen is vandaag alweer op zijjn geboortegewicht! Ben erg blij dat het nu zo goed gaat. Mijn tepels doen ook niet meer zo'n pijn, wat dat betreft klopte het wat enkelen van jullie daarover zeiden :) Met het aantal voedingen let ik gewoon op wat hij aangeeft. Zoals het er nu naar uitziet heeft hij 8 voedingen nodig. Na elke voeding gaat hij helemaal voldaan slapen, soms wel 4 uur achter elkaar. Aangezien hij de afgelopen vier dagen 400 gram is aangekomen, ga ik ervan uit dat dit nu is wat hij nodig heeft. Ik vind ook dat hij duidelijk zijn behoefte aangeeft, hij maakt dan smakgeluidjes zodra hij wakker wordt. Dan is het aanleggen, voeden en weer slapen. De kraamverzorgster en de vk vinden het een hele zoete en tevreden baby! Ben er zelf natuurlijk ook blij mee. Kan voor het eerst sinds dagen weer eens een paar uur achter elkaar slapen! Ik hoop dat het zo blijft gaan als nu.
  maandag 25 juli 2011 @ 14:42:23 #222
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_99921619
Aventura wat super dat hij alweer op z'n geboortegewicht is!
Ook fijn dat het zo snel al zo soepel gaat ^O^
Wullie bin KOEL © Soneal
  maandag 25 juli 2011 @ 14:43:05 #223
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_99921641
Aventura wat fijn dat het nu zo goed gaat! *O*
Ik heb ook nog heel lang 8 voedingen per dag gegeven hoor! Ik geloof zelfs tussen de 8 en 12 ofzoiets.
Volgens mij de meesten hier wel.
  maandag 25 juli 2011 @ 14:46:54 #224
94046 PM-girl
pi_99921764
Aventura, wat heerlijk! En wat klink je anders dan een paar dagen terug!
Fijn dat je zoon goed groeit, daar doe je het voor. Het zal soms best nog moeilijk worden, maar dit heb je vast overwonnen! ^O^

Ik heb net met de huisartsenpraktijk gebeld :D

Twee weken terug had ik zo'n kloven dat er echt flinke wonden ontstaan waren. De LK raadde toen Fucidin-zalf aan. Die is vogens de bijsluiter niet geschikt tijdens bv, maar zij (en een andere lk die ik voorheen raadpleegde) gaven aan dat het wel kon. De ha deed uiteraard moeilijk maar gaf uiteindelijk de zalf mee, op eigen verantwoording. Mooi.
Alles genas mooi met die zalf, alleen heb ik nu wrs spruw en dus een andere pijn. De tepel is ook lichtjes beschadigd.
Ik heb gebeld met de ha en nu is het advies: opnieuw fucidin! :')
Ineens is er geen bezwaar meer tegen, alleen jammer dat die zalf niet tegen spruw zal werken. Ik heb nu zelf overleg aangevraagd.
*
pi_99921815
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2011 19:02 schreef Aventura het volgende:
O ja, mijn man heeft nu een blaar op zijn pink :')
:D
Wat een goede berichten Aventura!

Wij zaten pas na een jaar op 8 voedingen :')

En *O* voor alle goede groeiberichten!
pi_99921935
Misschien heeft je HA nu een boek opengeslagen, want zelfs van het farmacotherapeutisch kompas mag je Fucidin tijdens de bv gebruiken. En dat zegt wat :D
Wat irritant dat je nu weer met spruw zit. Hopelijk kun je het snel behandelen. Denk je ook aan het wassen en uitkoken van half je huis? Succes ;(
pi_99921979
doe je goed pm 400 gram in een week. ^O^ nat bed is idd niet lekker. :P
heerlijke huisarts heb jij zeg. :D succes met de spruw bestrijding :X

aventura wat super dat het zo goed loopt ondanks alle paniek even.
mama van 3 kids!
  maandag 25 juli 2011 @ 14:59:10 #228
94046 PM-girl
pi_99922184
Wupwup, ja ik kook en was me suf. Bij mijn kleuter heb ik ook spruw gehad, toen hielp uiteindelijk alleen fluconazol (?).
En van dat kompas wist ik niet, wel dat beide lk zich goed verdiept hadden in het gebruik van Fucidin.
*
pi_99925149
Aventura, wat fijn dat het nu zo goed gaat joh! En 4 uur ertussen is volgens mij al best lang voor zo'n ukkie! Ik voed nu 's nacht nog met een tepelhoedje omdat m ijn borsten dan zo vol zijn dat hij er echt geen grip op krijgt. Overdag voed ik zonder, en als hij echt aan het eind teveel loslaat en ik twijfel of hij mijn borst wel leeg genoeg heeft gekregen gebruik ik het tepelhoedje ook nog wel eens.

PMgirl, 400 gram in een week is echt goed! En balen dat je ws. spruw hebt. Je blijft maar wassen en koken dan..

Wij mogen woensdag weer naar het cb, en ik ben ook wel benieuwd wat hij qua gewicht doet. Afgelopen week was hij aangekleed met mij op de weegschaal al 4,9 kilo. Alleen is Bartje nu overgestapt van bij elke luier poep naar al een paar dagen geen poep. Vrijdag een bijna overlopende luier gehad, en toen nog een poepluier, en daarna helemaal niet meer... Hij lijkt er niet echt veel last van te hebben, wat kramperig soms, en hij laat stinkende scheten, en als die hem dwars zitten is hij wel pieperig.. Maar ik kijk met angst en beven uit naar de volgende poepluier, als het maar gaat passen.. :P
  maandag 25 juli 2011 @ 18:04:17 #230
94046 PM-girl
pi_99928643
Ik had nu weer een andere ha, die erg bv-minded was, er werd zonder probleem nyastine voorgeschreven, voor na élke voeding. Alleen zegt de apotheek nu weer maximaal 4x per dag... Warmt hebben anderen daarmee gedaan? 4 x of vaker gegeven?
*
pi_99928985
Ik gaf het bij elke voeding. Volgens mij zat Sofie toen op 7 a 8 voedingen op een dag.
*poef* nu is het weg
  maandag 25 juli 2011 @ 18:21:33 #232
94046 PM-girl
pi_99929133
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 18:16 schreef kaatjejannie het volgende:
Ik gaf het bij elke voeding. Volgens mij zat Sofie toen op 7 a 8 voedingen op een dag.
En gaf je dan 1 ml, of minder?
*
pi_99929450
PMgirl, ik heb 4 keer per dag gedaan, en dan wel net na de voeding. Maar dat was wel lastig, aangezien ik me meestal niet precies herinnerde bij welke voeding ik het al gegeven had. Misschien het aantal mL per dag (4) delen door het aantal voedingen? Al had het spuitje wat er bij mij bijzat alleen een streepje bij 1 mL staan..
pi_99929455
Ja 1 ml. Als ik het me goed herinner. Het is alweer zolang geleden.
*poef* nu is het weg
pi_99929491
Wat is nyastine voor spul?

Hier nu definitief over naar 1 fles kunst op het kdv. Ik krijg echt geen 2 voedingen meer gekolfd op een werkdag.
pi_99929503
Ik denk dat ze Nystatine bedoeld, en dat is een middel tegen spruw.
pi_99931359
PM girl, je moet gewoon max 4 ml per dag aanhouden. 1 ml is ontzettend veel, je kunt idd veel beter de helft ervan bij elke voeding doen, evt op een wattenstaafje. Als je het spuit kun je t t beste in de beide wangzakjes spuiten, dan houdt hij t t langs in zn mondje en dan nog even met je vinger over zn tongetje gaan. Maar júist t principe van ná elke voeding is erg belangrijk bij de spruwbehandeling!
  maandag 25 juli 2011 @ 21:51:50 #238
94046 PM-girl
pi_99937819
Poppedein, dat dacht ik ook, elke keer geven! Ik had zelf al bedacht om telkens 0,5 ml te geven, dus max 4 ml per etmaal.
En ik bedoel inderdaad nystatine, verkeerd gelezen.

Het wordt wel een heel circus zo, tepelhoedje, kolven, miconazol, nystatine, infacol... :X Ik heb er maar een tasje van gemaakt!
*
  maandag 25 juli 2011 @ 21:52:46 #239
94046 PM-girl
pi_99937867
In elk geval bedankt voor jullie tips Poppedein en Laiveneertiekje!
*
pi_99951905
Hoi meiden! Ik ben op zoek naar een tip en jullie hebben zoveel ervaring dat jullie me vast wel kunnen helpen :D

Ik ben vorige week bevallen van Elise en ze drinkt aan de borst.. Ze kwam wat moeilijk aan dus moest haar extra veel voeden, ook en vooral 's nachts.
Prima, alles voor die kleine (ze meldt zich er trouwens ook gewoon voor..) maar ik ben alleenstaand en de nachten zijn pittig. Sinds 2 nachten val ik steeds in slaap als ik haar voed, zodat ik later wakker schrik met een slapende baby in mn armen. Ik weet dan niet hoelang ze heeft gedronken en sja zo met haar slapen is ook niet heel veilig natuurlijk. Daarbij wil ik dat ze 2 borsten drinkt, zodat ze lekker aan kan komen, en die schiet er dan bij in..

Ik ga al expres in het midden van het bed zitten met het voedingskussen goed om me heen, en een kussen daarnaast zodat ze iig niet weg kan rollen.. Ik zit overeind en voed via de madonna of bakerhouding. Liggend op mn zij is helemaal hopeloos, dan ben ik in 2 seconden in dromenland :p

Hoe worden jullie nou goed wakker 's nachts?
pi_99952274
Sannne, misschien helpt het je om niet te vechten tegen de slaap maar om eraan toe te geven. Mijn ervaring is dat de nachten minder zwaar worden als je zelf zo weinig mogelijk écht wakker hoeft te worden. Lukt het je wel om liggend te voeden?

Je kunt je eerst inlezen in veilig slapen met Elise. Ik had een co-sleeper waarin Lena naast me sliep (zie ook Co-sleeper van een Ikea ledikantje?). Zo kon ik haar makkelijker uit bed halen, terugleggen en ook troosten.

Wat mij verder erg heeft geholpen is om te leren hoe ik de tweede borst aan kon bieden zonder van kant te verwisselen. Ik vond (en vind) het het fijnst om bij het geven van de eerste borst op mijn zij te liggen terwijl ik iets achterover leun. Hiervoor zou je een voedingskussen achter je kunnen leggen. Om de tweede borst aan te bieden rolde ik meer naar mijn buik door. Dat was in het begin even wennen en zoeken naar een handige manier om dat te doen, maar ik zweer er nu bij!

En verder overdag zoveel mogelijk proberen bij te slapen als dat je lukt. Als dat je niet lukt is het in ieder geval goed om je rust te nemen, bijvoorbeeld door even op de bank te gaan liggen. Wat ik wel eens deed was Lena in de wipstoel zetten in de badkamer terwijl ik uitgebreid in bad ging. :Y) Niet zo vervelend als halsoverkop het bad uit moeten omdat je ineens toch je baby hoort huilen.
pi_99952526
Ik heb vrij grote borsten dus vind het liggend voeden best lastig. Ik oefen er wel mee, maar het is best stoeien.. Ik vind de bakerhouding het fijnst. Maar idd, het overeind komen, het goed gaan zitten, het afwisselen van de borst gaat allemaal moeilijk als je in die slaaproes zit.

De co-sleeper is wel een goed plan, ik heb nu een wiegje maar ze slaapt naast me in bed, ik heb snachts echt de puf niet 10 keer mn bed uit te moeten voor dat wiegje (want ze pikt het echt niet, teruggelegd worden snachts..)
Ik maak een veilig plekje in bed voor haar om te slapen en dat gaat wel goed, maar toch lijkt een co-sleeper me veiliger. Het voordeel van alleenstaand zijn is dat is natuurlijk veel ruimte over heb ik bed!
Dankje voor het artikel, het stukje medicatie had ik nog niet bij stil gestaan, ik slik bloeddruk verlagende pillen die mijn reactievermogen kunnen beinvloeden (mss daarom zo suf?)

En hoe doen jullie dat met verschonen?
pi_99952726
Wij deden dat tussen het wisselen van de borst , dan werd hij weer wat wakkerder :Y
En ik viel ook in slaap hoor. Zorgde wel dat hij goed stevig lag :Y
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
pi_99952802
Ik weet dat er meer vrouwen zijn met grote borsten die het liggend voeden ook niet fijn vinden en nooit fijn zijn gaan vinden. Misschien heeft Orea nog tips?

Iets anders wat me te binnen schiet: heb je een bed met een verstelbaar hoofdeinde? Misschien kun je een manier vinden om zittend te voeden op een voor jou zo comfortabel mogelijke manier (en voor Elise natuurlijk op een veilige manier). Als je geen verstelbaar hoofdeinde hebt: bij de Ikea verkopen ze zulke lattenbodems. Er staat me bij dat mrien op zo'n manier voedt. Mrien, klopt dat?

Het verschonen kun je op je eigen bed doen of in de co-sleeper. Het duurde hier niet lang voor ik het verschonen 's nachts achterwege kon laten. Dat scheelde zoveel!

Ik kan me trouwens ook goed voorstellen dat je jezelf/je reactievermogen misschien niet genoeg vertrouwt om verder te slapen tijdens het voeden, vooral aangezien je die medicijnen slikt. Het is een lastige situatie, want je wilt dat Elise 's nachts veilig is maar je moet zelf ook niet tot een zombie verworden. Dat kan ook weer onveilige situaties (overdag) opleveren. Ik durf Lena nog steeds niet in het midden van het bed te voeden omdat ik bang ben dat mijn lief ineens een deken over haar heengooit of zo.
pi_99952925
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 10:36 schreef Vlindur het volgende:
Wij deden dat tussen het wisselen van de borst , dan werd hij weer wat wakkerder :Y
Ja, zo deed ik dat in het begin ook. Als je niet wilt slapen/doezelen tijdens het voeden is het denk ik fijn om die voeding zo snel mogelijk erop te hebben zitten, want dan kun je daarna weer verder slapen. Een manier om dat te doen is om ervoor te zorgen dat een baby zo actief en efficiënt mogelijk drinkt. Dat verschonen tussendoor maakt een baby weer even alerter.

Overigens begon ik al héél gauw om eerst eens één keer verschonen over te slaan. Als je baby meerdere keren per nacht drinkt hoef je echt niet elke keer te verschonen. En als ik ongelijk heb, merk je dat vanzelf wel door een doorlekactie. :+
  dinsdag 26 juli 2011 @ 10:45:17 #246
94046 PM-girl
pi_99953015
Sannne, het lijkt me inderdaad zwaar, alleen. Zeker als je extra veel moet voeden!
Ik ken moeders die ook telkens in slaap vielen, wat ze niet wilden. Die gingen in een stoel zitten 's nachts, ipv in bed.
Ik zou zelf kiezen voor een slaapplekje in bed creëren, zoals hier al aangegeven wordt. Op mijn zij voeden vond en vind ik ook lastig, het lukt hier nu wel omdat ik met een hoedje voed, maar als ik dat niet gebruik is het aanhappen nog te lastig in die houding.

Ik ben nog steeds aan het bellen met de huisarts, want behalve de apotheek spreekt nu ook een collega-huisarts het doseringsadvies van gisteren tegen
8)7 Intussen doe ik zelf gewoon na elke voeding een kleine hoeveelheid, maar dat wil ik wel graag nog met de arts bespreken.
*
pi_99953201
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 10:30 schreef Sannne het volgende:
Ik maak een veilig plekje in bed voor haar om te slapen en dat gaat wel goed, maar toch lijkt een co-sleeper me veiliger.
Het fijne van een co-sleeper vind ik dat je niet dat deel van het bed in kunt rollen!

De link die ik je gaf vind ik trouwens wel erg beknopt. Een andere pagina: Veilig samen slapen.

En ik wil toch ook even het tegengeluid van Stichting Wiegedood laten horen.
pi_99953321
Grote borsten check, moeilijk liggend voeden dubbelcheck. Bij mij onveiliger dan zittend omdat ik haar nog steeds verstik als ik haar neus niet actief vrij houd. Ik heb het dus maar opgegeven (ook omdat ik er rugpijn van krijg).

Ik ging trouwens 's nachts fokken of spelletjes doen op mijn telefoon, enige manier om wakker te blijven.
pi_99953677
ik vind het liggend voeden juist heel fijn ondanks de grote borsten.
bij de oudste veel gedaan. nu doen we de laatste voeding om 23.00 uur en de eerste 2 voedingen liggend. ik vind het heerlijk.

ik doe het verschonen voor de voeding omdat meneer veel spuugt. gisteren een spuugactie waar het een halve meter verder neer kwam. manlief moest op zij springen. :{
mama van 3 kids!
  dinsdag 26 juli 2011 @ 11:10:26 #250
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_99953763
Je kan ook in de rugbyhouding heerlijk slapen ;)
Kindje naast je, weet je dat ze veilig ligt, zelf koppie voorover, en dan een por van je man krijgen dat we allebei slapen :+
pi_99953834
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 11:10 schreef DaviniaHR het volgende:
Je kan ook in de rugbyhouding heerlijk slapen ;)
Kindje naast je, weet je dat ze veilig ligt, zelf koppie voorover, en dan een por van je man krijgen dat we allebei slapen :+
Wat had het mij veel vermoeidheid gescheeld als ik zo kon slapen.
pi_99954230
Oh en Sannne, als je zo moe bent kun je ook je moeder of vriendinnen vragen om overdag een paar uurtjes te 'oppassen' en dat jij dan boven even gaat slapen.
Johan en ik deden dat toen de kraam er nog was. Echt heerlijk!
En sowieso zo veel mogelijk slaap pakken hoor. Tis vermoeiend genoeg die nachtvoedingen.

En verschonen deden wij ook al heel gauw niet meer elke keer. Er passen wel meer dan 2 plasjes in ;) Verschonen deden wij later alleen als hij had gepoept.
pi_99955002
Hihi, slapen in rugby gaat hier prima. Hoofd achterover tegen de muur en de mond open

Het zitten in een stoel is misschien wel een idee!
Verder ga ik gewoon maar even oefenen met liggend voeden als ik alert genoeg ben.
Vanyel, ook ik moet liggend haar neusje vrij houden. Andere houdingen laat ik haar net iets omhoog happen zodat haar neusje vrij komt.

Verschonen doe ik nog voor mn gemoedsrust, ik wil dr plasluiers tellen :D
Maar ze kan denk ik best 2 voedingen met 1 luier doen. Ze protesteert ook niet bij een natte/vieze luier..

Het is gewoon vervelend omdat ik wil weten hoelang en hoe actief ze drinkt. Ze is nu op dag 11 nog steeds 100 gram onder haar geboortegewicht. Gisteren 60 gram aangekomen maar de 3 dagen daarvoor maar 10 gram in die 3 dagen. Heb flinke stuwing gehad maar nu soepele borsten, ik hoor haar goed klokken en slikken en ze geeft steeds een mondje terug, en dr hele bekkie zit vol melk als ze loslaat O+
Dat klinkt dus allemaal goed, maar toch kwam ze niet echt lekker aan. Dat heeft mij gewoon heel erg onzeker gemaakt. Als ik zekerder zou zijn zou ik me ook niet zo druk maken over het slapen tijdens het voeden..

Dankjewel voor alle tips!! O+ O+
  dinsdag 26 juli 2011 @ 11:54:20 #254
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_99955178
@Sannne, ik ben niet alleenstaand, maar manlief moet werken en slaapt door de nachtvoedingen heen (gelukkig voor hem)

Ik val ook heel vaak in slaap en ik word dan meestal een uur later wakker door een beetje gemorrel van mijn mupke. Ze ligt tegen mij aan in het kommetje van mijn arm, dus mijn arm boven haar hoofd, mijn andere arm om haar heen, mijn benen opgetrokken onder haar, zodat ze niet naar beneden kan schuiven. Ik trek haar haar eigen pyjama aan en een slaapzakje, mijn eigen deken ligt dan niet over haar heen.

Ze ligt altijd begin vd nacht in haar co-sleeper, maar de rest vd nacht vaak bij mij. Ik val ook meestal weer in slaap, soms helpt de iPhone even, maar als ik echt moe ben niet.

Verschonen heb ik de eerste twee weken trouw gedaan 's nachts, daarna alleen bij poep. En ja, heel soms lekt ze een keer door en kan ik haar compleet verschonen en wassen 's nachts. :)

Grote borsten ook hier, op mijn zij voeden vind ik juist heel fijn, het is een kwestie van even uitvinden hoe je lekker ligt en hoe je borst in de juiste positie ligt. Het is idd wel de manier waarop je het snelst in slaap valt, maar ik vind dat niet zo probleem, het kost je zo ook de minste energie denk ik dan maar. En mijn mupke kan op die manier ook heel makkelijk drinken, laat vanzelf los en/of hapt weer aan en valt daarna zelf in slaap. ^O^

Overdag slapen doe ik persoonlijk niet aan, ik vind dat heel onprettig, tijdens mijn zwangerschap was ik er ook geen fan van. Ik slaap na de voeding van 6/7 uur nog door tot 09.00/09.30 uur, dat is heel fijn! Het heeft me echt goed geholpen bij mijn herstel, rust is idd wel heel belangrijk.
's Avonds ga ik slapen na de laatste voeding van 23.00 uur, dus rond 23.30 uur.
Vanaf volgende week moet ik weer werken en dan moet ik dus eigenlijk rond 22.00 naar bed om aan een beetje nacht te komen.
pi_99955504
Jemig moet jij alweer bijna werken? Waar blijft de tijd?

Wel heel fijn om te lezen dat jullie hetzelfde doormaken, ik voel me snachts soms zo zielig :') Ook dat jullie kindjes ook gewoon bij jullie slapen. Ik voelde me al een ontaarde moeder, alsof het veel beter is, in dr eigen bedje ;)
Overdag slapen moet ik eigenlijk wel doen maar ook ik ben dan juist blij even te kunnen ontspannen.. Smiddags pak ik toch maar een uurtje, maar ik word dan eigenlijk heel brak wakker.

Ik heb heel veel aan de tips, tnxx!!
pi_99955735
's Nachts voelt alles altijd erger :+ Maar zonder gekheid, de eerste weken/maanden zijn ook zeker pittig met nachtvoedingen. Je lijf is dat niet gewend, en dus moet je idd op andere momenten je slaap pakken.
En over het samen slapen, het is heeeeel lang not done geweest ivm wiegedood, en dat is natuurlijk bij heel veel mensen blijven hangen. Daarom is de link die Claudia gaf ook belangrijk, het kan namelijk best wel veilig! Het belangrijkste is dat jullie beiden slapen, en dan maakt het eigenlijk niet zo veel uit waar ze dat doet. Het duurde hier ook even hoor, voordat dat kwartje viel.
Succes met stoeien, het komt vast goed!
  dinsdag 26 juli 2011 @ 12:14:29 #257
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_99955798
Nou, mijn mupke is aanstaande zondag 7 weken, dus ik ga gewoon vroeg weer aan het werk. Aan de ene kant zal het best pittig zijn, maar aan der andere kant ook wel lekker, na twee maanden thuis zitten om weer wat om handen te hebben en straks weer onder de mensen te zijn.

Gisteren en vandaag heeft ze hang/plak/mopper mamadagen, dan vraag ik me wel af hoe ik dat ga combineren, gelukkig heb ik draagdoeken... ;)
pi_99955901
Soms is dat al genoeg om te weten, hč Sannne, dat je niet de enige bent? Het is echt heel herkenbaar. Door de borstvoeding stond (en sta) ik er 's nachts ook alleen voor, maar er zijn talloze manieren waarop mijn lief me weet te ontlasten. Het lijkt me zwaar om dat niet te hebben.

Weet je, je moet zelf je draai ook nog vinden, je kindje leren kennen en vertrouwen krijgen in jullie samenspel. Haar regelmatig wegen en de plasluiers overdag in de gaten houden moet in principe genoeg zijn. Je hoeft 's nachts echt geen plasluiers te tellen. Je doet het goed! :*

Ik kan net als Juud overdag niet slapen en ik voel me er net als jij vooral brak door. Het enige wat ik wél kan is een powernap. Een powernap van 5-10 minuten is voor mij ideaal. Het moet in ieder geval absoluut niet langer dan 20 minuten duren, want dan ga ik me brak voelen. Dagelijks frisse lucht opsnuiven en duidelijke rustmomenten nemen helpt mij erg. Verder zul je merken dat het makkelijker wordt om iets van een ritme te ontwikkelen naarmate Elise ouder wordt.
  dinsdag 26 juli 2011 @ 12:18:22 #259
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_99955928
Ow en even voor de duidelijkheid, ik zou liever mijn mupke na iedere voeding in de co-sleeper laten slapen, manlief ook. We weten dat dat de veiligste plek voor haar is...
Maar de praktijk wijst uit dat dat heel lastig is, vanwege in slaap vallen tijdens een voeding.
Als ik dan na een uurtje wakker word, dan leg ik haar alsnog in de co-sleeper of tussen ons in op haar eigen matrasje. (die hebben we ook nog steeds, we vinden het te gezellig om weg te doen) O+
pi_99956067
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 12:18 schreef Juud79 het volgende:
Ow en even voor de duidelijkheid, ik zou liever mijn mupke na iedere voeding in de co-sleeper laten slapen, manlief ook. We weten dat dat de veiligste plek voor haar is...
Dat gevoel heb ik ook nog steeds. Er zijn genoeg nachten geweest dat ik tijdens de voeding in slaap ben gevallen, maar ik blijf ergens angstig voor het 'smotheren' met mijn borst.
  dinsdag 26 juli 2011 @ 12:24:29 #261
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_99956092
Ik ben tegenwoordig ook blij als ik even rustig kan douchen, of zoals nu een uurtje achter de laptop of gewoon even rustig kunnen lunchen.

Vooral omdat je met BV het altijd zelf moet doen, dat is heel mooi en fijn, maar ook wel een nadeel omdat je de rest vd dag er omheen moet plannen, tenminste ze voelt het af en toe voor mij. Dan slaapt ze en dan denk ik, even snel een wasje en dan even eten, voordat ze weer wakker is.

Ow en ik word idd ook brak en weeig wakker na een dutje overdag, dan blijf ik me rot voelen totdat ik 's avonds ga slapen...
pi_99956195
Rienk sliep niet bij ons hoor! Die hebben we met 5 dagen oud heel snel verhuist naar zijn eigen kamer. Dat kind had (en heeft) me toch een bak herrie als hij slaapt! :o
Hij hield ons gewoon wakker. Dus daarna sliepen we een stuk beter. Ik had de babyfoon naast me. Zodat ik hem wel hoorde huilen maar zn gesnurk verder niet.

Als we savonds beneden zitten horen we Rienk soms nog ademen, kreunen of snurken :D Herriekont D:
pi_99956451
In slaap vallen tijdens nachtvoedingen met je kleine baby, de heerlijkheid O+ Inmiddels lukt het me niet meer. Emma blijft trouwens ook nooit bij me slapen, die rolt standaard terug haar cosleeper in :{
Zolang je je aan een aantal voorwaarden houdt, is het veilig. Juud noemde er al een paar: liggend op je zij met baby op borsthoogte, waarbij jij in een soort C-vorm om je baby heen gevouwen ligt. Eigen slaapzakje of dekentje of een gezamelijke deken (geen dekbed ivm warmtestuwing). Ik had zelf altijd een warm pyjamabovenstuk aan, zodat ik alleen dekens vanaf m'n heupen nodig had. Geen alcohol gebruiken, niet roken.
Als je samen slaapt en borstvoeding geeft, ga je elkaars slaapritme volgen. Zo blijkt dat die moeders vaak al in lichte slaap zijn of zelfs wakker zijn, momenten vóórdat baby wakker wordt. Biologisch gezien is samenslapen natuurlijk ook gewoon logisch! Hoe kun je anders je kind beschermen en voeden?

Haha Vlindur, lijkt op z'n pa zeker ;)
pi_99956474
Heel eerlijk, deze week heb ik al een moment gehad dat ik dacht Bah die rotborstvoeding.. Had het zo onderschat! Zo stom, ondanks mijn werk als kraamverzorgende dacht ik dat het geweldig zou gaan zijn.
Ik heb van de week bijna een pak kunstvoeding gekocht. Wil gewoon dat ze groeit!

Maar dat kan ik toch niet hoor, ik weet dat ik door moet zetten, en dat het makkelijker gaat worden. Heb er nu aan toe gegeven, blijf gewoon zoveel mogelijk in bed met haar en verder hoeven we lekker toch niks!

Claudia, idd het is prettig om herkenning te vinden, het loopt hier eigenlijk vrij goed! Dat lucht op :D

Juud, oja nu weet ik het weer.. Jij werkte ook zo lang door he, hihi.. Lijkt me ook lastig te combineren, een mopperbeeb en werk.

Lol Vlindur, wel fijn dát ie slaapt in zijn eigen kamer.. Elise wordt al boos als ik maar naar dr wiegje loop. Ik dacht nog effe dat het met inbakeren wel zou lukken, maar ook dat pikt mevrouw niet.
De eerste dagen wilde ik haar ook niet teveel voeding geven omdat ze krampjes had. Nu denk ik, hoe meer voeding, hoe makkelijker ze kan poepen dus als ze echt wil krijgt ze gewoon een slokje tussendoor.
Maakt het ook allemaal veel meer ontspannen.

Oja nog een vraagje, welke kolf hebben jullie?
pi_99956511
Wupwup je hebt helemaal gelijk, alle mamadieren slapen met hun kindjes.. Waarom mensen dan niet :D Het is gewoon eng, ivm het strenge protocol..
Ik ga me eens even goed inlezen!
pi_99956571
Och Sannne wat pittig toch :{

Ik ben niet alleenstaand maar ik heb bijna de hele eerste 6 weken wel alleen in ons bed geslapen en alleen de nachten gedaan. Mijn lief moest overdag weer hele stukken rijden en jongste was rustig de hele nacht aan het huilen :{ geen optie dus dat hij bij ons bleef, wat mij betrof. Ik deed die nachten dus ook alleen en viel idd van vermoeidheid vaak in slaap.

Het scheelde voor mij enorm dat jongste bij mij in bed lag. Ze lag eerst ook in een soort wieg maar het brak me teveel op om er 20 keer op een nacht op te moeten staan en haar op te moeten tillen en over te hevelen enz. enz. Ik had een veilige slaapplek gemaakt van het verschoningskussen, met daarop het matrasje van de kinderwagenbak en dan dat opgemaakt met een dekentje en lakentje enz.
Ik was op een gegeven moment ook dusdanig vermoeid dat het onveilig was om haar gewoon naast me te houden omdat er gewoon een risico was dat ik in een hele diepe slaap zou komen. De opstaande randen van het verschoonkussen gaven me een wat veiliger gevoel.

Liggend voeden is ook iets waar je handigheid in moet krijgen, maar het kan ook gewoon je ding niet zijn natuurlijk.

Wat wup zegt hheb ik wel ja, ik merk dat ik al heel licht slaap als jongste voor een voeding kom tegenwoordig, op die manier vind ik het niet per se zwaar. :Y ondanks dat ze vannacht 6 keer kwam :')
pi_99956660
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 12:37 schreef Sannne het volgende:
Oja nog een vraagje, welke kolf hebben jullie?
Wil je vast een kolf aanschaffen? In dat geval is het denk ik zinvol om eerst goed te bedenken in wat voor situaties je die wilt gebruiken en welke eisen je eraan stelt.

Ik heb een Medela Freestyle. Daar kan ik dubbelzijdig, elektrisch en draadloos mee kolven en het is een compacte kolf.

pi_99956673
Kleine kanttekening bij het aankleedkussen: het is vaak van plastic. Niet ademend dus.

Ik heb de Ameda Lactaline. Dubbelzijdig elektrisch voor de halve prijs van andere dubbelzijdig elektrische kolven.
pi_99956811
Ik heb nu het voedingskussen op de rand van het bed gelegd en Elise ligt er zo'n 20 cm voor. Onder haar ook een stuk van het kussen en die leg ik op de deken, zodat ik die niet over haar kan gooien. Dan ligt ze op een hydrofiel luier met haar eigen dekentje. Ze is trouwens prachtig op temp na zo'n nacht samen slapen!
Het dekbed heb ik ook maar tot mn middel, ik heb het sowieso veel te heet om eronder te liggen (lang leve het ontzwangeren!)

De freestyle is moooooooi!!
Ik wil een electrische en ik dacht aan de swing. Ik wil straks als ik weer werk doorkolven en ook wil ik voor nu af en toe kolven zodat ik soms ook heel even weg kan en voor de zekerheid een voeding klaar kan zetten voor diegene die bij haar blijft.
Dubbelzijdig hoeft denk ik niet eens perse, heb liever een hand over om even te whatsappen :D

En als jullie de fles geven, gebruik je dan een speciale bv-fles?
Ik dacht aan de Calma, iemand ervaring mee?

Wat heerlijk zo'n topic! :D
  dinsdag 26 juli 2011 @ 12:48:16 #270
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_99956843
Pfff Sanne, heftig hoor!
Ik kan nog steeds niet goed/fijn/makkelijk liggend voeden. Af en toe lukt me dat. Verschonen deed ik in de kraamweek al niet meer 's nachts, Ylana kwam elke anderhalf uur :X overdag en 's nachts ik, was gewoon MOE. Ze lag in haar wiegje naast me en ik hoefde maar te hengelen en pakte haar eruit. Half zittend en half slapend voeden heb ik heel lang gedaan, sterker nog, dat doe ik na 11 maanden nog.
Mijn man sliep en slaapt ook door alle nachtvoedingen heen, dus ik deed het ook alleen. Maar áls er iets was kon ik hem wakker maken en was hij er ook gewoon, dat moet jij missen, respect :*

Overigens, mijn kraam telde haar plasjes gewoon in 1 luier door te voelen (harde plekken in haar luiertje) omdat ik haar ook niet verschoonde, misschien kan jouw kraam uitleggen hoe je het voelt?
Ylana
pi_99956922
Dat vind ik idd het lastige, ik ben echt alleen en kan nooit eens iemand vragen iets voor me te doen. Overdag wel hoor, heb alle hulp die ik me wensen kan :D
Maar 's nachts niet, gelukkig doen we het perfect samen O+

Ik ben zelf kraamverzorgende maar plasjes in 1 luier tellen kan ik niet hoor hihi :D
pi_99956960
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 12:43 schreef WupWup het volgende:
Kleine kanttekening bij het aankleedkussen: het is vaak van plastic. Niet ademend dus.

Ik heb de Ameda Lactaline. Dubbelzijdig elektrisch voor de halve prijs van andere dubbelzijdig elektrische kolven.
Ja daarom had ik daar bovenop ook altijd een matrasje liggen zodat ze nooit met haar neusje direct in het plastic zou liggen.
  dinsdag 26 juli 2011 @ 12:54:08 #273
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_99957061
Ik heb M. nooit 's nachts wakker gemaakt, maar het idee dat het kán scheelt wel heel veel! (op 1 nacht na, ik was te ziek om op mijn benen te staan)
Ik wist niet dat je zelf kraamverzorgster bent :D

En ze heeft heel wat uurtjes bovenop me geslapen O+
Ylana
pi_99957099
Zucht ik voel me al 100 keer geruster na dit topic! Tnx meiden!
pi_99957131
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 12:51 schreef mignonne het volgende:

[..]

Ja daarom had ik daar bovenop ook altijd een matrasje liggen zodat ze nooit met haar neusje direct in het plastic zou liggen.
Ik vond het gewoon even belangrijk om extra te benoemen :+

Fijn Sannne!
pi_99957227
Wupwup, nee op zn moeder :X :') :@

Ikzelf heb een handkolf van Avent. Maar amper gebruikt omdat ik een flessenweigeraar had en toen hij eindelijk de fles pakte niet wist hoe snel ik over moest stappen op kunstvoeding. Mijne is dus amper gebruikt :')
pi_99957243
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 12:47 schreef Sannne het volgende:

De freestyle is moooooooi!!
Ik wil een electrische en ik dacht aan de swing. Ik wil straks als ik weer werk doorkolven en ook wil ik voor nu af en toe kolven zodat ik soms ook heel even weg kan en voor de zekerheid een voeding klaar kan zetten voor diegene die bij haar blijft.
Dubbelzijdig hoeft denk ik niet eens perse, heb liever een hand over om even te whatsappen :D
Bedenk vantevoren goed of je inderdaad niet dubbelzijdig wilt kolven. Ik heb er nu handigheid in en het scheelt me zoveel tijd! Bovendien kun je ook met een dubbelzijdige kolf enkelzijdig kolven. :Y) Maarja, het maakt een kolf wel twee keer zo duur.

Ik ben er zó blij mee dat ik tijdens mijn verlof elke dag structureel melk heb afgekolfd. Ik heb daardoor een voorraad aangelegd waarmee ik alle gaten op kan vullen die zich nu voordoen. Zo ga ik vanavond uit eten en het komt me niet goed uit om de drie keer dat Lena drinkt ook drie keer te kolven. In plaats daarvan kolf ik 2 keer en vang ik het eventuele tekort wel op met m'n voorraadje. Ik heb nooit zoals bij Ivan het gevoel gehad dat ik achter de feiten aan aan het kolven was, zeg maar. :+ Maar goed, het moet natuurlijk tijdens je verlof ook niet een te grote belasting worden. Ik vond het weinig moeite. Nu pas begin ik écht een hekel te krijgen aan het kolven.

quote:
En als jullie de fles geven, gebruik je dan een speciale bv-fles?
Ik dacht aan de Calma, iemand ervaring mee?
Ik was van plan om Lena net als Ivan de Aventfles te geven, want daar had ik er al een paar van liggen (de fles zat gratis in allerlei pakketten). Omdat Lena niet goed uit de Aventfles dronk heb ik Tommee Tippee geprobeerd, maar die fles leverde weinig verbetering op. Ik zat ook aan de Calma te denken en heb hierover contact opgenomen met een borstvoedingswinkel in de buurt. De Calma is vrij nieuw en toen ik erover belde hadden ze daar nog niet veel ervaring mee. Wel zei ze dat op dat moment haar klanten positiever waren over de Breastflow. Wij zijn de Breastflow gaan gebruiken en gebruiken die nog steeds. Het is tot nog toe de enige fles waar Lena goed uit drinkt en we zijn dus heel tevreden. Ze 'snapt' die fles gewoon!
  dinsdag 26 juli 2011 @ 13:04:18 #278
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_99957447
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 12:54 schreef Saffier het volgende:
Ik heb M. nooit 's nachts wakker gemaakt, maar het idee dat het kán scheelt wel heel veel! (op 1 nacht na, ik was te ziek om op mijn benen te staan)
Ik wist niet dat je zelf kraamverzorgster bent :D

En ze heeft heel wat uurtjes bovenop me geslapen O+
Ik vond het nu 's nachts eigenlijk zwaarder dan toen ik er met de oudste alleen voorstond; nu was ik heel erg bezig te zorgen dat N. er niet wakker van werd, die moest immers de volgende dag weer helder en fit op z'n werk zitten, terwijl ik destijds met B. met niemands nachtrust rekening hoefde te houden.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_99957473
Vrienden van ons hebben de Calma ook en vinden hem heel fijn!
  dinsdag 26 juli 2011 @ 13:09:22 #280
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_99957621

Ik heb deze kolf, maar ik kolf ook alleen nog maar om Lientje zo'n twee keer per week uit een flesje wat te laten drinken en om wat voeding achter de hand te hebben in de vriezer, als ik eens weg wil zonder haar.

Flesje, ik gebruik gewoon de normale van Medela, die zat bij de kolf. Daar drinkt ze prima uit, ze voelt even met haar tong, proeft dan al snel dat er melk in zit en drinkt het leeg.

Die Calma lijkt mij op zich ideaal als een kindje echt iedere dag twee keer een fles moet drinken omdat het natuurgetrouw is.
pi_99957796
Ik heb nu een freestyle te leen, en daar ben ik op zich wel tevreden over. Vind het alleen nog best een flinke uitgave, dus zit nog te twijfelen over een enkele elektrische kolf. Ik ben nu binnen een kwartier klaar met kolven als ik gewoon een borst per keer doe, dus voor de tijdsbesparing hoef ik het niet te doen. Gelukkig kan ik nog even doortwijfelen, deze kolf moet eind van het jaar weer terug naar de eigenares..

En wbt nachtvoedingen, ik heb vannacht op een matje in de babykamer liggen pitten. Bartje was onrustig, en O+ was erg moe, en had zijn nachtrust nodig. Dus eerst tot half 2 ofzo beneden gezeten, toen toch nog even in bed, maar niet geslapen, en pas na de nachtvoeding eerst po het matje geslapen, toen van half 7 tot half 9 dommelen in bed met een onrustig jochie, en na die voeding geslapen tot half 11 ofzo gok ik.. En op zo'n moment heb ik er ook wel de pest in, mijn vriend riep van tevoren dat hij 's nachts wel dingen over zou nemen, hij kon daar echt wel goed tegen, en in de realiteit sta ik er 's nacht vaak alleen voor, en hij heeft gewoon een pittige baan waardoor hij nu veel van huis is, een ook niet altijd tijd heeft om mij even telefonisch moed in te praten, dus dat valt soms erg tegen, en dan zit het mij ook erg hoog allemaal..
pi_99957969
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 13:14 schreef laiveneertiekje het volgende:
Ik heb nu een freestyle te leen, en daar ben ik op zich wel tevreden over. Vind het alleen nog best een flinke uitgave, dus zit nog te twijfelen over een enkele elektrische kolf. Ik ben nu binnen een kwartier klaar met kolven als ik gewoon een borst per keer doe, dus voor de tijdsbesparing hoef ik het niet te doen. Gelukkig kan ik nog even doortwijfelen, deze kolf moet eind van het jaar weer terug naar de eigenares..
Misschien kun je tegen die tijd wel die van mij overnemen. :+
pi_99957987
Vervelend l'tiekje. Wij hadden van tevoren afgesproken dat ik het voeden deed (duh) en hij het verschonen. Daar heeft hij zich gelukkig ook altijd aan gehouden. Maar als hij graag een volle nacht wou slapen en last had van Emma, dan kon en kan 'ie mooi op de bank gaan liggen. Ik laat me niet m'n bed uitjagen, m'n nachten zijn al 20 maanden gebroken. Beetje geven, beetje nemen zeg maar.
pi_99958274
Natuurlijk zit het je hoog, laiveneertiekje. :*

Ik denk dat het zinvol is om daar eens rustig een gesprek over voeren, en wel op een moment dat de situatie niet geëscaleerd is. Wat kan hij doen om jou te ontlasten?* Dat jij op een matje ligt te pitten is natuurlijk belachelijk. Er zijn zoveel betere oplossingen mogelijk, bijvoorbeeld dat je je lief een seintje geeft en hij naar de bank verkast (of een logeerkamer, of een matras dat je op de babykamer legt).

* Eigenlijk is deze formulering niet goed, want jullie zijn allebei ouders en het is helemaal niet vanzelfsprekend dat jij de nachten maar op je moet nemen. In de realiteit is het denk ik zo dat de een er beter tegen kan dan de ander. Toen ik verlof had vond ik het ook minder een probleem om 's nachts bezig te zijn dan toen ik weer aan het werk was.
  dinsdag 26 juli 2011 @ 13:33:57 #285
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_99958589
Ik denk dat ik er idd ook anders tegenaan zou kijken als ik ook zou werken, wellicht dat ik het dan zelfs tijdens het verlof al anders zou hebben gedaan.

Overigens is Soneal de laatste paar nachten ineens weer rond middernacht wakker en wil dan echt een voeding, maar gezien ik al anderhalve week door een val extra kreupel ben haalt N hem wel iedere keer voor me op en brengt hem na de voeding weer terug O+
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 26 juli 2011 @ 13:34:12 #286
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_99958595
Mijn man kan ook heel slecht tegen een onderbroken nachtrust, ook hij zei van te voren te helpen, maar de praktijk wijst anders uit.

Maar.... ik vind dat helemaal niet zo erg, zoveel werk heb ik er 's nachts niet van en ik vind het wel zo belangrijk dat hij veilig kan autorijden overdag en zijn werk goed kan doen.
Dus ik heb liever dat ie overdag haar eens in badje doet en met haar speelt, zodat ik mijn handen even vrij heb, dan dat ie 's nachts 'helpt'.

Op een matje in de babykamer zou ik dan weer nooit in mijn hoofd halen, zeker niet met mijn brakke lijf nu. Als ie niet kan slapen, mag ie naar zolder, naar het logeerbed. ;)
pi_99959053
Op dit moment kan ik het ook even niet relativeren geloof ik. Komt wel weer.
En wat Juud zegt vind ik ook belangrijk. Mijn vriend werkt op een groot project, waar regelmatig ernstige ongelukken gebeuren, dus ik wil graag dat hij er gewoon met zijn hoofd bij is.

Mijn vriend belde net toevallig, en we hebben even wat dingen besproken/afgesproken. En als dat overleg er maar blijft, dan komt het ook wel goed. Maar ik vraag me inderdaad wel af hoe het straks zal gaan als ik ook weer aan het werk moet. Om in deze staat voor de klas te gaan staan is niet verstandig vrees ik. Al zorgen die pubers ook wel voor de nodige afleiding.. :P
pi_99959331
Slaapgebrek doet iets met je relativeringsvermogen. Gek is dat. :+
pi_99959955
quote:
12s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 13:51 schreef Claudia_x het volgende:
Slaapgebrek doet iets met je relativeringsvermogen. Gek is dat. :+
En toch, als je dan ineens weer een lachend jochie hebt nadat hij een schone luier heeft gekregen, dan is dat slaapgebrek toch erg onbelangrijk geworden... En wil relativeren ook wel weer..
pi_99960118
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 14:06 schreef laiveneertiekje het volgende:

[..]

En toch, als je dan ineens weer een lachend jochie hebt nadat hij een schone luier heeft gekregen, dan is dat slaapgebrek toch erg onbelangrijk geworden... En wil relativeren ook wel weer..
Is ook zo. En het helpt denk ik erg als je jezelf de momenten gunt waarop je het even hebt gehad. Ik denk ook wel eens "nu! even! niet!". En daarna gaat het wel weer.
  dinsdag 26 juli 2011 @ 14:12:43 #291
94046 PM-girl
pi_99960188
Sannne, ik heb de Medela Swing (dubbelzijdig). Het is op zich een redelijke kolf voor af en toe, maar niet voor dagelijks gebruik vind ik. Zeker nu ik het comfort van de Medela Pump in Style advanced ervaar, merk ik het verschil. Die laatste is wel erg duur, dus die zou ik niet meteen aanschaffen.

Het nadeel van de Swing is dat het motorsysteem niet gesloten is, er komt dus wel eens melk in de motor terecht en dan moet je je reinigen en hopen dat hij het weer gaat doen. Bij de pump in style is dat gesloten.

Zolang je je nog druk maakt over de groei, snap ik dat je vaker verschoont. Ik denk dat je over een week al weer veel zekerder daar in staat, omdat je dan weet dat ze goed groeit. Dan zul je dat tellen vlug los kunnen laten, althans zo ging dat hier. Ik verschoon wel elke voeding, maar dat komt omdat ik iets te vaak lekkage heb gehad.. (en ja, ook met luier 2 al! :o )

Ik heb net met de ha gesproken, opnieuw, over de verwarring van de dosering. Mijn eigen huisarts zegt echt 4x/dag, maar de invaller geeft aan na elke voeding een beetje. Een tip: stop nooit een doseringsspuitje in de sterilisator, daar kan hij niet tegen :X
Overigens, stoppen jullie nu de tepelhoedjes wel in de sterilisator? Ik reinig die handmatig, met de waterkoker, ik ben bang dat het anders ook smelt in de magnetron.
*
  dinsdag 26 juli 2011 @ 14:13:04 #292
94046 PM-girl
pi_99960206
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 14:06 schreef laiveneertiekje het volgende:

[..]

Precies!
*
pi_99960343
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 14:12 schreef PM-girl het volgende:
Het nadeel van de Swing is dat het motorsysteem niet gesloten is, er komt dus wel eens melk in de motor terecht en dan moet je je reinigen en hopen dat hij het weer gaat doen. Bij de pump in style is dat gesloten.

Pas op voor herbesmetting vd spruw bij kolf met open systeem ;)

Hihi, dat spuitje. Een babykam kan ook niet in de vaatwasser, wist je dat :D ik had de berg uit d'r haren gekamd, dus dat ding was viezig. lazy-mom-style in de vaatwasser, ja fout dus :')
  dinsdag 26 juli 2011 @ 14:20:16 #294
94046 PM-girl
pi_99960478
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 14:16 schreef WupWup het volgende:

[..]

Pas op voor herbesmetting vd spruw bij kolf met open systeem ;)

Hihi, dat spuitje. Een babykam kan ook niet in de vaatwasser, wist je dat :D ik had de berg uit d'r haren gekamd, dus dat ding was viezig. lazy-mom-style in de vaatwasser, ja fout dus :')
Ik gebruik die kolf nu ook niet meer! Ik heb via een user van hier dus de PISA overgenomen en die is zo prettig, ook vanwege de twee standen, en het gemak van de rugzak.

Babykam: genoteerd!
*
pi_99962375
PM-girl, dat spuitje had ik je ook nog kunnen vertellen, die kwam krom uit de pan na het uitkoken.. :') Gelukkig zat er bij mijn potje nystatine ook nog een spuitje....
pi_99964686
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 14:12 schreef PM-girl het volgende:
Overigens, stoppen jullie nu de tepelhoedjes wel in de sterilisator? Ik reinig die handmatig, met de waterkoker, ik ben bang dat het anders ook smelt in de magnetron.
Ik heb de mijne altijd uitgekookt in een pan op het fornuis met water en azijn. Daarna afspoelen met koud water en laten drogen aan de lucht. Ging prima :Y

Oh mensen, ik mag bijna weer *O*
Lotte!
Noah!
  dinsdag 26 juli 2011 @ 16:42:39 #297
94046 PM-girl
pi_99965662
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 16:14 schreef Linda2205 het volgende:

[..]

Ik heb de mijne altijd uitgekookt in een pan op het fornuis met water en azijn. Daarna afspoelen met koud water en laten drogen aan de lucht. Ging prima :Y

Oh mensen, ik mag bijna weer *O*
Dan zou het in de sterilisator ook moeten kunnen denk ik.

Leuk, hoe lang heb je je oudste gevoed?
*
pi_99965718
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 16:42 schreef PM-girl het volgende:

[..]

Dan zou het in de sterilisator ook moeten kunnen denk ik.

Leuk, hoe lang heb je je oudste gevoed?
Daar ga ik van uit ja (maar die had ik niet ;) ) Ik had Medela tepelhoedjes trouwens, weet niet of dat eventueel nog verschil maakt.

Lotte heeft 14 maand bv gehad
Lotte!
Noah!
  dinsdag 26 juli 2011 @ 16:55:45 #299
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_99966123
en ik ook bijna weer ;)
hoop dat het nu direct vanaf het begin wat makkelijker gaat zijn :D
05-12-2009 is ons lieve meisje geboren! Evie (L)
17-08-2011 Onze 2e prachtige meid maakt het gezinnetje compleet: Liene (L)
  dinsdag 26 juli 2011 @ 17:06:28 #300
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_99966525
Hou me even op de hoogte wb die medelahoedjes. Ik wil ze ook in de sterilisator doen :P
  woensdag 27 juli 2011 @ 11:52:16 #301
259886 pessie
There's a new chef in tow
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')