Ik heb het eigenlijk nog nooit iemand tegen me horen zeggen. Maar er zijn sowieso niet veel mensen die het weten. En de mensen die het wel weten staan zo dicht bij me dat ze zien dat het echt geen moeite meer is.quote:Op dinsdag 12 juli 2011 17:53 schreef Morretje het volgende:
[..]
Ah, die hebben we hier ook
Ze is bijna 14 maanden.. Iets ouder dan jouw meisje. En productietechnisch gaat het hier prima. Wel gek om te ervaren ergens, dat je in het begin echt moeite moet doen, en dat het na een maand of wat zo 'gewoon' is geworden dat je niet snapt wat anderen bedoelen met 'knap dat je het zo lang volhoudt' etc..
Ik vind dat je het hiermee wel wat bagatelliseert. Ik vond zeker de eerste 5 maanden zwaar. Het begint nu pas makkelijk te worden, merk ik. Als je het over zo'n periode hebt, heb je het ook niet over 'eventje doorbijten'. Nou ja, voor mijzelf voelde het wel als 'even doorbijten', maar ik zou dat niet zo op anderen durven projecteren die misschien met lastigere omstandigheden te maken hebben.quote:Op dinsdag 12 juli 2011 22:07 schreef laiveneertiekje het volgende:
Ik zie op andere fora ook wel mensen die vol goede moed beginnen, en binnen twee weken stoppen, want het is allemaal zo moeilijk en zwaar, en dan zijn ze jaloers op de mensen die flesvoeding geven, aangezien die er 's avonds wat extra instoppen, en dan al snel nachten door kunnen slapen..
Ergens gewoon heel jammer, aangezien ze vast met een beetje extra hulp ook wel door die moeilijke periode waren gekomen..
Als je kindje bij je slaapt is 1 nachtvoeding zoals bij jou echt prima te doen hoor ik van een hoop mensen. Bij mij was dat helaas geen optie (waterbed, katten op de slaapkamer, ueberhaupt geen plek voor een co-sleeper). Dus ik was wel echt heel blij dat ze zo snel doorsliepquote:Op dinsdag 12 juli 2011 22:25 schreef Juud79 het volgende:
Ik heb me heel goed ingelezen over Bv, ik vind dat dat wel voor een groot deel zijn vruchten heeft afgeworpen. Zo wist ik dat goed aanhappen van enorm groot belang is, om te zorgen dat ze goed zou kunnen drinken en ik geen kloven zou krijgen, die is dus ook niet heb. Ook over goed je borsten leeg laten drinken heb ik veel gelezen ivm het voorkomen van BO. En borstcompressie is ook een heel handig iets, dan schiet de melk sneller toe en raakt je borst ook goed leeg.
Dat kleine kindjes vaak drinken wist ik ook, die van mij overdag om de 2/3 uur 's nachts soms wat langer. Met regeldagen idd ieder anderhalf a twee uur overdag...
Ik lees wel van mensen die 5/6 flessen geven per dag, op deze leeftijd en ja, dan is 8 tot 10 keer per dag voeden wel even andere koek. Maar ik heb het er maar wat graag voor over, zij geniet, ik ook. Ik zie haar groeien van mijn melk en haar genieten omdat ze het zo lekker vind. Doorslapen is iets waar ik me helemaal niet mee bezig ga houden, ik ben nu al blij met haar ritme van 23.00, 03.00, 06.45, en ik zie wel wanneer ze een keer doorslaapt, als het het eerste jaar als is, dan is dat fijn, zo niet, dan zal ze het wel nodig hebben. Die 10 minuten midden in de nacht, het maakt me niets uit.
Haha ja, dat was wel echt makkelijk ja. Hoewel ik dan weer denk: kennelijk wil ze gewoon niet drinken. Als ze echt dorst heeft pakt ze echt welquote:Op dinsdag 12 juli 2011 22:52 schreef Claudia_x het volgende:
Flesvoeding zou het hier minder zwaar maken omdat Lena dan minder vaak zou drinken (dat merk ik nu doordat haar dagen op het kinderdagverblijf en bij mijn lief thuis er anders uitzien wat drinkgedrag berteft) en omdat ik het geven van een fles vaker uit zou kunnen besteden (vooral 's nachts!). Oh, en een fles kun je meedraaien bij een afgeleid kind.
Daar staat tegenover dat borstvoeding ook veel situaties makkelijker heeft gemaakt, daar ben ik van overtuigd. Als Lena bijvoorbeeld wakker werd/wordt 's nachts dan hoeven we niet écht wakker te worden om haar weer in slaap te krijgen. Ik leg haar aan en ze valt weer lekker in slaap. Dat maakt zoveel verschil!
Ik denk dat je hierbij moet onthouden dat veel mensen niet zoveel lezen op internet maar ook in boeken e.d. als wij hier op Fok!quote:Op woensdag 13 juli 2011 11:09 schreef CrazyPrincess het volgende:
Ik heb eerlijk gezegd zelf nog nooit opmerkingen gehoord als ik aan het voeden was.
Wel hebben mijn ouders en schoonouders al gevraagd hoe lang ik nog blijf voeden. Misschien denken ze er het hunne van, maar ze zeggen verder niets. Dat is wel erg fijn
Ik lees regelmatig mee op borstvoedingsforum.nl en soms lees ik daar wel 'schokkende' dingen. Laatst iemand die een collega vertelde dat ze nog voedde na de eerste 6 maanden. Waarop de collega reageert met: Maar kinderen moeten na 6 maanden toch opvolgmelk krijgen?
Klopt.quote:Op woensdag 13 juli 2011 11:33 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
[..]
Ik denk dat je hierbij moet onthouden dat veel mensen niet zoveel lezen op internet maar ook in boeken e.d. als wij hier op Fok!
Onderschat de bron van informatie hier niet. En het jammere is nou eenmaal dat de kunstvoeding reclames dit beeld van na 6 maanden stap je over op opvolgmelk ook wel erg stimuleren omdat dit nou eenmaal is vanaf wanneer zij reclame mogen maken voor hun product.
Ik weet niet of die collega man of vrouw is trouwens maar overschat al helemaal niet wat een man aan informatie leest
Ik heb het onderwerp bij mijn moeder gemeden. Ze heeft mij 6 weken bv gegeven ene toen 'was het op'. Ik wilde niet vertellen dat dat bijna nooit voorkomt, want misschien kwets ik haar er wel mee. En wat win ik ermee?quote:Op woensdag 13 juli 2011 11:28 schreef Leandra het volgende:
Er wordt mij niet gevraagd hoe lang ik nog blijf voeden (hoewel ik die vraag komende zaterdag wel verwacht op een feestje met een stuk of 10 ooms en tantes met aanhang die gemiddeld zo'n 80 jaar oud zijn), maar zowel mijn moeder als m'n schoonmoeder vragen regelmatig of ik nog wel voldoende voeding heb.
Ik heb mijn moeder er al een paar keer op gewezen dat "niet voldoende voeding" iets is wat vrijwel niet voorkomt, maar dat weerhoudt haar er niet van het toch te vragen.
Tegenwoordig zeg ik gewoon dat zij in de jaren 60 simpelweg enorm geindoctrineerd zijn door de kunstvoedingsfabrikanten en dat ze daarom zulke fabels geloven.
En voor iemand die zo enorm anti E-nummers en andere toevoegingen is en vegetarisch eet, is het idee dat haar kennis en overtuigingen gebaseerd zijn op dat wat haar door de voedingsindustrie bijgebracht is verschrikkelijk.
Ik heb ook wel echt veel gehad aan internetquote:Op woensdag 13 juli 2011 11:38 schreef laiveneertiekje het volgende:
Mijnzag gisteren weer zo'n reclame over opvolgmelk, en die zei ook al, van het gaat niet om die opvolgmelk(nummer 4 ofzo was dat), maar om het feit dat je zo ook nieuwsgierig wordt naar nummer 1,2,3(waar deels geen reclame voor gemaakt mag worden..)
En ik heb hier echt veel aan gehad tot nu toe hoor, anders had ik ook wel vaker over stoppen met bv zitten twijfelen denk ik..
Mijn moeder zag het allemaal aan bij mij en zei af en toe iets van 'Ik vind het mooi dat je zo goed en makkelijk borstvoeding kunt geven.'quote:Op woensdag 13 juli 2011 11:28 schreef Leandra het volgende:
Er wordt mij niet gevraagd hoe lang ik nog blijf voeden (hoewel ik die vraag komende zaterdag wel verwacht op een feestje met een stuk of 10 ooms en tantes met aanhang die gemiddeld zo'n 80 jaar oud zijn), maar zowel mijn moeder als m'n schoonmoeder vragen regelmatig of ik nog wel voldoende voeding heb.
Ik heb mijn moeder er al een paar keer op gewezen dat "niet voldoende voeding" iets is wat vrijwel niet voorkomt, maar dat weerhoudt haar er niet van het toch te vragen.
Tegenwoordig zeg ik gewoon dat zij in de jaren 60 simpelweg enorm geindoctrineerd zijn door de kunstvoedingsfabrikanten en dat ze daarom zulke fabels geloven.
En voor iemand die zo enorm anti E-nummers en andere toevoegingen is en vegetarisch eet, is het idee dat haar kennis en overtuigingen gebaseerd zijn op dat wat haar door de voedingsindustrie bijgebracht is verschrikkelijk.
Het grappige is dat zowel mijn moeder als mijn schoonmoeder ons vrij lang gevoed hebben; ik 10 maanden en N. 7 of 8 maanden, hoewel dat in 1966 al wel met 9 weken begon met bijvoeding in de vorm van een Liga-banaan-sapprutje.quote:Op woensdag 13 juli 2011 11:40 schreef CrazyPrincess het volgende:
Ik heb het onderwerp bij mijn moeder gemeden. Ze heeft mij 6 weken bv gegeven ene toen 'was het op'. Ik wilde niet vertellen dat dat bijna nooit voorkomt, want misschien kwets ik haar er wel mee. En wat win ik ermee?
Bij (toekomstige) moeders ouders van tegenwoordig zou ik die fabel wel ontkrachten
In de informatie brochures in de kraampakketten zijn ze wel duidelijk dat ze niet van de overheid reclame mogen maken voor kunstvoeding voor pasgeborenen. Echt heel letterlijk zelfs.quote:Op woensdag 13 juli 2011 11:42 schreef Leandra het volgende:
De reclame is er erg duidelijk in:
Thomas pasgeboren; aan de borst.
Thomas 6 maanden; aan de borst.
Thomas 8 maanden; aan de opvolgmelk.
Dat de reclame zo is omdat het ze verboden is om te zeggen dat Thomas vanaf dag 1 al aan de kunstvoeding zou moeten hebben mensen niet door.
Ze denken echt dat het de goedhartigheid en overtuiging van de industrie is dat ze het zo laten zien, erger nog; dat die combinatie het beste voor het kind zou zijn.
Dat lijkt me zo mooi om te horenquote:Op woensdag 13 juli 2011 11:47 schreef RockabeIIa het volgende:
[..]
Mijn moeder zag het allemaal aan bij mij en zei af en toe iets van 'Ik vind het mooi dat je zo goed en makkelijk borstvoeding kunt geven.'
Zij heeft zich er zelf destijds denk ik niet zo in verdiept aangezien alleen haar 1e 2 kinderen maar een korte tijd BV gehad hebben.
Dat is wel de tijd dat mijn borsten ouderwetsch slap werden. Als ik niet beter had geweten had ik misschien ook gedacht dat de melk op zou zijnquote:Op woensdag 13 juli 2011 11:52 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het grappige is dat zowel mijn moeder als mijn schoonmoeder ons vrij lang gevoed hebben; ik 10 maanden en N. 7 of 8 maanden, hoewel dat in 1966 al wel met 9 weken begon met bijvoeding in de vorm van een Liga-banaan-sapprutje.
Opvallend is dat bij beiden het 2de kind in 1969 minder lang gevoed is wegens "niet meer willen" of "niet voldoende voeding hebben".
Sterker nog. Ze zeggen dat er geen 'informatie' over kv gegeven mag worden. Lekker manipulatief dus.quote:Op woensdag 13 juli 2011 11:53 schreef The_Tankgirl het volgende:
[..]
In de informatie brochures in de kraampakketten zijn ze wel duidelijk dat ze niet van de overheid reclame mogen maken voor kunstvoeding voor pasgeborenen. Echt heel letterlijk zelfs.
Aan de ene kant denk ik: goed dat de KV industrie op een afstand wordt gehouden. Aan de andere kant heb ik zelf het idee gehad dat daardoor de druk erg groot wordt voor een moeder die borstvoeding geeft. Alsof je niet mag denken aan het alternatief.
In de jaren 70 was het precies andersom.
Mijn moeder is vroeger door het ziekenhuis (in de jaren 70) al een paar keer door het personeel 'gedwongen' om met kunstvoeding verder te gaan, omdat de voeding niet gelijk op gang kwam.
Er viel destijds ook weinig in te verdiepen, toen ik B in 1991 borstvoeding gaf was er ook weinig informatie beschikbaar, helemaal vergeleken met nu.quote:Op woensdag 13 juli 2011 11:47 schreef RockabeIIa het volgende:
[..]
Mijn moeder zag het allemaal aan bij mij en zei af en toe iets van 'Ik vind het mooi dat je zo goed en makkelijk borstvoeding kunt geven.'
Zij heeft zich er zelf destijds denk ik niet zo in verdiept aangezien alleen haar 1e 2 kinderen maar een korte tijd BV gehad hebben.
Nou, het stond dus op een informatieblaadje over opvolgmelk, met een kortingsbon daarvoor erbij. Waarschijnlijk om je dus nieuwsgierig te maken over kunstvoeding voor pasgeborenenquote:Op woensdag 13 juli 2011 11:58 schreef CrazyPrincess het volgende:
[..]
Dat lijkt me zo mooi om te horen
[..]
Dat is wel de tijd dat mijn borsten ouderwetsch slap werden. Als ik niet beter had geweten had ik misschien ook gedacht dat de melk op zou zijn
[..]
Sterker nog. Ze zeggen dat er geen 'informatie' over kv gegeven mag worden. Lekker manipulatief dus.
Ik denk echt dat een objectieve cursus over zowel kv als bv al een stuk zou schelen.
Is het niet discutabel dat ze wel een folder in een kraampakket/blije doos mogen doen waarin ze schrijven dat ze geen reclame mogen maken?quote:Op woensdag 13 juli 2011 11:53 schreef The_Tankgirl het volgende:
[..]
In de informatie brochures in de kraampakketten zijn ze wel duidelijk dat ze niet van de overheid reclame mogen maken voor kunstvoeding voor pasgeborenen. Echt heel letterlijk zelfs.
Aan de ene kant denk ik: goed dat de KV industrie op een afstand wordt gehouden. Aan de andere kant heb ik zelf het idee gehad dat daardoor de druk erg groot wordt voor een moeder die borstvoeding geeft. Alsof je niet mag denken aan het alternatief.
In de jaren 70 was het precies andersom.
Mijn moeder is vroeger door het ziekenhuis (in de jaren 70) al een paar keer door het personeel 'gedwongen' om met kunstvoeding verder te gaan, omdat de voeding niet gelijk op gang kwam.
Juist bij een kind dat borstvoeding heeft gehad is het immuunsysteem heel goed.quote:Op woensdag 13 juli 2011 12:13 schreef laiveneertiekje het volgende:
Ik vind het zo stom dat ze het op het immuunsysteem gooien dat je beter opvolgmelk kan geven.. Dat immuunsysteem is allang goed aanwezig..
Ik maak zelf prima opvolgmelkquote:Op woensdag 13 juli 2011 12:24 schreef Grijs het volgende:
Maar als je dan bedenkt dat de die opvolgmelk nog steeds de borstvoeding probeert te benaderen, zie je gelijk het voordeel van langvoeden.
Soneal maakt het mij wel heel makkelijk wat dat betreft; hij kan nu pas een beetje uit een fles drinken, en dat het met water een beetje wil is leuk, maar het gaat niet soepel genoeg om qua voedingen over te stappen op KV, dan zou hij echt te weinig binnenkrijgen, en het is al zo'n onderkant curve kindje, dus zelfs als ik zou willen overstappen zou ik het risico niet willen nemen dat hij niet genoeg binnenkrijgt.quote:Op woensdag 13 juli 2011 12:34 schreef CrazyPrincess het volgende:
[..]
Ik maak zelf prima opvolgmelk
Ik weet ECHT niets van kv wat dit soort dingen betreft. Heb me er nooit in verdiept. Soms lees ik de folders en krab mezelf op m'n hoofd. Je ziet door de bomen het bos toch niet meer met al die producten?
Ik dim een beetje met de wasabi bij de sushi, dat werd de eerste keer beloond met krampjes, dus dat wil ik hem niet nog eens aandoen. Maar misschien dat hij er met 7 maanden beter tegen kan dan met 7 dagenquote:Op woensdag 13 juli 2011 13:34 schreef laiveneertiekje het volgende:
J-Net, ik eet wel alles, maar merk soms wel reactie.. Tot nu toe vooral op de Chinees van laatst, en een pittig gerecht waar chilipeper inzit, dus daar moet ik even wat voorzichtiger mee doen..
Bedoel jij trouwens Opperdepop qua kookboek?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |