Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Berichtgeving:De Nederlandse wielrenner Johnny Hoogerland is tijdens de Ronde van Frankrijk aangereden door een auto van de Franse tv. De Vacansoleil-renner zat op dat moment in een kopgroep, waar ook Raborenner Luis-Leon Sanchez deel van uitmaakte. Die won de etappe.
Een officiële Tourauto wilde de kopgroep van vijf man inhalen en drukte Hoogerland en de Spanjaard Juan Antonio Flecha van de fiets (zie hieronder Youtube-filmpje met NOS-beeld). De commentaroren van de NOS spraken op tv van 'een schande voor de Tour'.
Hoogerland kon na de val net als Flecha wel weer op zijn fiets stappen. Hij zat onder het bloed (foto) omdat hij in het prikkeldraad terechtkwam. De Nederlander is naar het ziekenhuis gebracht voor onderzoek. De renner zei na afloop 'blij te zijn dat hij nog leeft.
"Een Zeeuw krijgen ze niet kapot", aldus de renner.
De tourdirectie bood meteen excuses aan voor het ongeval. Hoogerland was coulant voor de chauffeur.
"Van mij hoeven we geen protest in te dienen. Hij deed het ook niet express." Na de rustdag van morgen hoopt Hoogerland dinsdag weer aan de start te staan.
"Ik hoop zo goed te herstellen dat ik dan weer kan rijden."Vacansoleil-ploegleider Michel Cornelisse heeft zich verwond toen hij Hoogerland moest losmaken uit het prikkeldraad.
"Ik heb hem eruit moeten snijden. Johnny heeft diepe snijwonden in kuit en bil. We zijn enorm teleurgesteld. We waren niet kansloos voor de ritzege. Dit is de Tour, maar dit is ook waanzin", concludeerde Cornelisse.
Ondanks de pech is er nog een opsteker voor Hoogerland. Hij kan namelijk de bolletjestrui weer aantrekken. De Nederlander pakte onderweg namelijk genoeg punten voor het bergklassement, dat hij dus al eerder deze Tour aanvoerde.
Consequenties:Het is nog niet bekend hoe het precies met Johnny gaat en of hij fit genoeg is voor de volgende etappe. De rustdag komt precies op het goede moment. Johnny kreeg 33 hechtingen. De wagen die het ongeluk veroorzaakte is uit de Tour gezet, meldt de organisatie. Het gaat om wagen "800 Euro Media". Tour de France-directeur Christian Prudhomme noemt het een
"schandaal".
Reacties:De hashtag Hoogerland (#hoogerland) is op Twitter tot op heden nog steeds trending in Nederland.
@dnelissen:
Ik ben benieuwd of de Franse politie de chauffeur ook even laat blazen aan de finish. Wijntje of 3 tijdens de lunch en dan de auto in?@DekkerThomas
Wat een rit vandaag! Zo'n man moet echt voor het leven uit de tour gezet worden, blijkbaar niet geschikt om een auto te besturen in de tour.@guidoweijers
Kutsponsorauto's in de tour #tdf #hoogerland !!![ Bericht 16% gewijzigd door RemcoW23 op 10-07-2011 23:53:00 ]