Half jaartje geleden; nog een beetje slaperig 's ochtends vanuit de tram de trein in hobbelen. Netjes in het voorste gedeelte instappen (zoals vaak verzocht wordt) en eenmaal in de trein ook nog wat verder door gelopen. Lekker gaan zitten, muziekje op, en in slaap gevallen. (Had een beetje lang doorgewerkt 's nachts...)
Ik weet niet hoe lang het geduurd heeft, ik weet enkel dat ik wakker werd, versuft om mij heen keek en opmerkte dat we (nog steeds) stil stonden. Eenmaal nadat ik mijn ogen had uitgewreven viel het me ook op dat het best fris was in de trein, en bovendien zo gruwelijk stil.
Terug richting het perron gelopen, eerst nog rustig door alle coupés. Niemand. Steeds sneller, nog steeds niemand te vinden. Onderweg de deuren uit proberen; allemaal op slot.
Dat was wel even een momentje van 'oh shit'. De laatste coupés letterlijk doorgerend, totdat ik weer ter hoogte het perron was. Daar als een idioot op de ramen staan bonken. (waarom is dat glas zo dik?!) Uiteindelijk na veel idioot geschreeuw, gebonk en heen en weer gespring wist ik de aandacht van de conductrice op mij gericht te krijgen. Die was niet al te blij met me (want de hele boel was al afgesloten) en heeft me uiteindelijk via het deurtje voor de machinist naar buiten weten te krijgen. En gelukkig maar, want het treinstel waar ik dus in had gezeten, was al losgekoppeld om naar het rangeerterrein te worden geleid...
Je voelt je dan toch een beetje stom....
Oh, en het bekende verhaal van in je fiets vast komen te zitten. Dat was 1,5 week terug nog het geval. Net wanneer iedereen van je stageadres weg is, en je welgeteld 20 meter vooruit bent gekomen op je fiets, je tot de ontdekking komen dat lange, 'zwierige' rokken en wielassen/kettingkasten niet zo'n goede combi zijn. (En terugtrapremmen zorgen altijd weer voor extra hindernissen, want dan is het wat lastiger om je trappers terug te draaien zonder dat je met je fiets meegesleurd wordt naar achteren.)
Ik zat vaster dan vast, en hoewel een aardige meneer eerst wat vreemd keek (ik blokkeerde de weg een beetje, ook omdat ik veel tassen bij me had) heeft hij me nog wel proberen te helpen. Meneer onder de smeerolie, maar rok nog steeds strakgetrokken rond de as. Onder vreemde blikken van de plaatselijke hangjeugd (niemand ook even helpen natuurlijk...) naar de supermarkt en de snackbar aan de overkant gehobbeld. (Dat was nog best lastig). Gelukkig hadden daar een aantal van mijn stage-leerlingen net een patatje besteld, dus die zaten op de eerste rang
Andere meneer is toen zo vriendelijk geweest voor mij een schaar te gaan halen (ik zag het al voor me, met fiets en al de supermarkt in moeten....

) en we zijn toen 20 min bezig geweest (voor die snackbar dus..) met het losknippen/trekken van mijn rok.
Uiteindelijk wel gelukt, (wel iets minder rok over.....) dus vriendelijke meneer hartelijk bedankt
Maar het leverde wel een beetje een klunzig tafereel op.