abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_99885087
De gasplaneten zijn ook als rotsplaneten ontstaan.
pi_99886737
Is het waar dat jupiter ook een zon zou worden ware het niet dat onze zon al het materie opnam?
pi_99887087
Nee, dat klopt niet. Jupiter heeft veel te weinig massa (ong.100 keer te weinig) en is veel te licht om een zon te kunnen worden.

[ Bericht 18% gewijzigd door AVerstraten op 24-07-2011 18:54:52 ]
pi_99894000
is er in de ruimte sprake van 'recycling'? Daarmee bedoel ik: dode sterren/planeten, gaan die na een tijdje 'kapot' en ontstaan er dan weer nieuwe planeten/sterren van die overgebleven stoffen?
  zondag 24 juli 2011 @ 22:00:15 #280
73128 RecomServ
Humanus Inpredictus
pi_99897055
Hebben ze nog iets van een werkend apparaat op Mars .. kan die niet lichtelijk in de lucht turen om zo een iets beter beeld te krijgen?
[b]www.berryblueeyes.nl [/b][b]Berry Blue Eyes[/b].
Music Was My First Love, And It Will Be My Last!
pi_99897545
Er rijdt nog een robotje op Mars, de Opportunity rover, maar die bekijkt Mars en kijkt voor zover ik weet niet omhoog.
pi_99898697
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 21:08 schreef knight18 het volgende:
is er in de ruimte sprake van 'recycling'? Daarmee bedoel ik: dode sterren/planeten, gaan die na een tijdje 'kapot' en ontstaan er dan weer nieuwe planeten/sterren van die overgebleven stoffen?
Daarover bestaan verschillende theorieën.

Als de uitdijing van het heelal blijft doorgaan zal de materie te verspreid raken om nieuwe hemellichamen te kunnen vormen.

Het kan ook zijn dat de uitdijing stopt en het heelal niet meer groter wordt maar ook niet krimpt.

Als er een einde aan de uitdijing komt en het heelal wel weer zou gaan krimpen, komt materie weer dichter bij elkaar en kunnen zich uiteindelijk weer nieuwe sterren vormen.
pi_99902341
Niemand weet dus precies wat het heelal doet? als je kijkt naar uitbreiding etc..?
pi_99910868
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 19:44 schreef AVerstraten het volgende:
@Leonell

Wat is je punt?

NASA heeft volledige controle over alle ruimtetelescopen, en dus ook over de informatie die daarmee verkregen wordt, en wat er wel en niet naar buiten toe wordt gecommuniceerd.

quote:
Dat het een enorme "luckshot" of onmogelijk was, is niet juist. De komeet Elenin werd gevonden door middel van een op afstand bestuurde 45 centimeter (18 inch) telescoop die zich in New Mexico bevond. Je kunt dergelijke telescopen "huren", het beeld wordt geprojecteerd op je computer en dan is het een kwestie van systematisch de beelden afzoeken. Met een krachtige, kwalitatief hoogwaardige 10-inch telescoop kunnen al objecten met mag 15 worden waargenomen. Een krachtige telescoop vergroot en verscherpt niet alleen, maar zorgt er ook voor dat de achtergrond donkerder wordt en het contrast vergroot. Een 18-inch telescoop (die Leonid Elenin gebruikte) is daarom in staat om objecten van mag 19 waar te nemen.

Ik lees al vanaf het begin dat de komeet ontdekt is schattingen m.b.t. de grootte. Die schattingen lopen nauwelijks uiteen en dat NASA dat nu bevestigd zou hebben is totaal niet relevant. We wisten het allang.
Je kunt niet ontkennen dat Leonid Elenin geluk heeft gehad bij het ontdekken van de komeet Elenin. Veel amateurastronomen ontdekken niets, of hooguit een of twee kometen. Leonid is dus on a roll, gezien zijn recentere, tweede ontdekking.

quote:
Je zei eerst dat uit infraroodobservatie zou blijken dat Elenin een bruine dwerg was. Daarop heb ik geantwoord dat ook met infrarood een komeet er uit ziet als een komeet en nu zeg je ineens dat de infraroodobservatie vanaf de aarde niet deugt want ze zetten er gewoon een glaasje voor. Maar de foto van komeet Siding Spring die ik heb laten zien was gemaakt door de WISE-telescoop - een ruimtetelescoop. Wat wil je nu eigenlijk zeggen?
Sorry, waar heb ik gezegd dat Elenin een bruine dwerg is? Dit heb ik NOOIT beweerd, en dat is ook niet iets waar ik in geloof.

quote:
Nee, ongefundeerde verzinsels van mensen zoals jij zorgen voor de wildste speculaties.
Beetje jammer dat je zo op de man gaat spelen, wat heb ik tot nu toe verzonnen?

quote:
Bruine dwergen stralen weinig licht uit van zichzelf, wat ze moeilijk vindbaar maakt als ze zich ergens in de diepten van het heelal bevinden waar ze niet door een andere lichtbron beschenen worden. Dat is waarschijnlijk waarom jij denkt dat een bruine dwerg die zich in ons zonnestelsel bevindt, onzichtbaar is en daarom alleen maar met infrarood gezien kan worden. Maar al stralen bruine dwergen weinig licht uit, ze zijn gewoon in staat om licht te reflecteren, hetgeen betekent dat wanneer ze in ons zonnestelsel komen, ze door de zon verlicht worden, dat zonlicht reflecteren en daardoor zichtbaar worden. Elenin bevindt zich nu in de buurt van de baan van Mars en als hij werkelijk een bruine dwerg zou zijn, zoals jij insinueert, zou hij nu een magnitude hebben van ongeveer -6, enorm helder dus en door iedereen gemakkelijk met het blote oog waar te nemen. Ter vergelijking: Venus heeft een magnitude van iets onder de -5 en dat is een van de helderste objecten aan de hemel.
Nogmaals, hoe kom jij erbij dat ik denk dat Elenin een bruine dwerg is? Laat eens zien waar ik dat beweerd zou hebben? Jij komt zelf elke keer met dit verhaal, en volgens mij is het wel duidelijk dat het niet waarschijnlijk is dat Elenin een bruine dwerg is. Dat heb je al meerdere keren in deze thread bewezen.

Wat mij interesseert aan Elenin, is de bovengemiddelde interesse van de NASA voor een lullige komeet. Ze verstellen bijvoorbeeld de stereo B ruimtetelescoop om duidelijke beelden te verkrijgen. De laatste keer dat de stereo telescoop beelden van een komeet schoot, is volgens mij 2007 van komeet McNaught http://stereo.gsfc.nasa.gov/artifacts/artifacts_planets.shtml Voor zover ik weet vloog McNaught toevallig langs de stereo telescoop, en nu wordt die telescoop dus speciaal versteld om beelden van Elenin te krijgen. Ik kan nergens vinden dat stereo destijds versteld is voor McNaught, maar ik kan natuurlijk niet goed genoeg gezocht hebben.

Daarom ga ik er vooralsnog vanuit dat dit de eerste keer is dat NASA de stereo telescoop versteld om een komeet te observeren. Waarom doen zij dit? Voor een komeet, die om NASA te citeren, wimpy is en een icy dirtball is? McNaught was de helderste komeet in 40 jaar, zelfs overdag te zien en was een stuk spectaculairder dan Elenin wordt voorgesteld http://en.wikipedia.org/wiki/C/2006_P1. Toch is die komeet maar 328 keer geobserveerd. http://ssd.jpl.nasa.gov/s(...)ov=0;log=0;cad=0#orb
Elenin is al 2202 keer geobserveerd. Nu gaf iemand al aan dat Elenin 'hot' is en daarom zo vaak geobserveerd zou zijn. Maar McNaught was veel 'hotter' toen deze langs de aarde vloog.

Dat Elenin interessant is omdat deze relatief jong is, wordt ook genoemd door de NASA. Echter, waarom wacht men niet met het bestuderen van deze komeet totdat deze dichter bij de aarde staat, en dus veel beter te bestuderen is? Dat intrigeert mij, want wat is er te zien aan Elenin wat zo ontzettend interessant is? Maar zoals ik in mijn eerdere post ook al aangaf, Niburu, de Maya etc. worden erbij gehaald, maar al die verbanden vind ik erg ver gezocht.

Overigens zag ik nog een zeer mooie foto voorbijkomen hier:

Interessant fenomeenhttp://www.jpl.nasa.gov/news/news.cfm?release=2011-203
pi_99912210
Bij die 2000 observaties van elenin moet je wel rekening houden dat een groot deel niet door nasa zelf is gedaan maar door anderen. Want die hebben ook de beschikking over grote telescopen
pi_99912352
@Leonell

quote:
NASA heeft volledige controle over alle ruimtetelescopen, en dus ook over de informatie die daarmee verkregen wordt, en wat er wel en niet naar buiten toe wordt gecommuniceerd.
Daar heb ik nog nooit iets van gemerkt.
quote:
Sorry, waar heb ik gezegd dat Elenin een bruine dwerg is? Dit heb ik NOOIT beweerd, en dat is ook niet iets waar ik in geloof.
Ik vergis me inderdaad, dat zei Semexo. Jij had het in je reactie over foto's waarop Elenin als hoofdobject omcirkeld wordt door andere objecten, wat overigens ook niet juist is.

Ik heb nergens een officiële mededeling gezien dat NASA de stereotelescoop substantieel verzet speciaal voor Elenin, het enige wat ik weet is van een kleine aanpassing in augustus als Elenin heel dicht bij de stereo B komt.

Ik zou me kunnen voorstellen dat ze dit niet alleen doen om mooie beelden te maken, maar dat het ook is om de vele bange mensen gerust te stellen en hen te laten zien dat het echt niet meer is dan een vrij kleine komeet waarvan niets te vrezen valt. Een aantal jaren terug hebben rond de 30 mensen zelfmoord gepleegd vanwege de komst van een totaal ongevaarlijke komeet. Gezien de idiote bangmakerij rond Elenin valt niet uit te sluiten dat iets dergelijks weer gebeurt. Dat moeten we niet willen. Daarom moeten we ook geen verhalen gaan plaatsen zoals die van jou, die vol met insinuaties zitten dat er iets heel gevaarlijks op komst is (NASA bestudeert een zogenaamd onschuldige komeet, waarom doen ze dat als er echt niets aan de hand is, Russen bouwen schuilkelders, waarom doen ze dat als er niks aan de hand is, etc).

Je verhaal staat vol met suggesties en insinuaties dat er iets heel gevaarlijks aan de hand is dat door de autoriteiten wordt geheimgehouden, maar je kunt geen enkel concreet feit presenteren.

Tenslotte nog even over je redenering over dat in jouw ogen o zo verdachte "geluk" van Leonid Elenin toen hij zijn komeet ontdekte.

De kans dat Elenin, met de manier waarop hij zoekt, een nog niet ontdekte komeet vindt, is aanzienlijk groter dan dat jouw buurman de jackpot van de staatsloterij wint, er vanuit gaande dat hij aan deze loterij meedoet (over de kans van Elenin hierna meer). Als jouw buurman hem inderdaad op een dag wint, ga jij hem dan beschuldigen van oplichterij, enkel en alleen omdat de kans dat iemand de jackpot wint heel klein is?

Jouw buurman koopt misschien elke maand een staatslot, of misschien zelfs maar af en toe. Dat is nu niet bepaald een gerichte actie om veel geld te verdienen. Maar Leonid Elenin en andere amateurastronomen met hem zoeken dagelijks systematisch, zeer nauwgezet en zeer gericht bepaalde delen van de hemel af op zoek naar bepaalde objecten. Zij doen dit met telescopen met digitale camera's er op en vergelijken dan nauwkeurig ieder beeldje op objecten met afwijkende bewegingen. Ze kijken ook specifiek naar die delen van de hemel die niet of minder goed door de robottelescopen bekeken worden. Er is geen sprake van lukraak maar wat naar de hemel gaan turen en wachten op "geluk", zoals bij het kopen van een lot.

[ Bericht 0% gewijzigd door AVerstraten op 25-07-2011 10:48:23 ]
pi_99912394
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 09:28 schreef knight18 het volgende:
Bij die 2000 observaties van elenin moet je wel rekening houden dat een groot deel niet door nasa zelf is gedaan maar door anderen. Want die hebben ook de beschikking over grote telescopen
Dat is juist.
pi_99912632
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 23:41 schreef knight18 het volgende:
Niemand weet dus precies wat het heelal doet? als je kijkt naar uitbreiding etc..?
Het is al lang bekend dat het heelal uitdijt. In eerste instantie ging men er vanuit dat deze uitdijing in het beginstadium van het heelal sterker was dan nu. Dat lijkt ook logisch, maar nadien is ontdekt dat de uitdijing steeds sneller gaat. De oorzaak van de uitdijing is niet bekend. Men vermoedt dat er in het heelal sprake is van een onbekende vorm van energie, "donkere energie" genoemd, die werkt als een soort omgekeerde zwaartekracht en die de oorzaak is van de uitdijing.
pi_99913243
@Leonell

quote:
Wat mij interesseert aan Elenin, is de bovengemiddelde interesse van de NASA voor een lullige komeet. Ze verstellen bijvoorbeeld de stereo B ruimtetelescoop om duidelijke beelden te verkrijgen.
Voor zover ik weet (maar ik kan me vergissen want ik hou het allemaal niet tot in detail bij) komt Elenin begin augustus binnen dan wel heel dicht bij het bereik van stereo B. Indien nodig gaan ze dan de telescoop iets verzetten zodat ze hem optimaal in beeld krijgen. De aanpassing duurt van eind juli tot half augustus, daarna gaat stereo B weer in zijn normale positie. Ik zie werkelijk niet wat daar mis mee is, ze zouden wel gek zijn als ze dat niet zouden doen want met een beetje geluk levert het prachtige beelden op.

Overigens heb ik op het internet ook al beweringen gezien dat stereo B volledig wordt uitgeschakeld als Elenin binnen bereik komt en dat NASA fake-foto's van de komeet zal gaan presenteren. Ook heb ik al vele SOHO-videos gezien met beelden van Saturnus, Venus, Jupiter, Mercurius, komeet McNaught, komeet NEAT, onbekende kometen enz., waarvan mensen op het internet beweren dat het om Elenin gaat; de beelden zouden dan moeten bewijzen dat Elenin geen komeet is maar een planeet/bruine dwerg.

Tegen dat soort dingen valt toch werkelijk niet op te redeneren en dat ga ik dan ook niet proberen.

[ Bericht 0% gewijzigd door AVerstraten op 25-07-2011 10:55:40 ]
pi_99928964
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 10:17 schreef AVerstraten het volgende:
@Leonell

[..]

Voor zover ik weet (maar ik kan me vergissen want ik hou het allemaal niet tot in detail bij) komt Elenin begin augustus binnen dan wel heel dicht bij het bereik van stereo B. Indien nodig gaan ze dan de telescoop iets verzetten zodat ze hem optimaal in beeld krijgen. De aanpassing duurt van eind juli tot half augustus, daarna gaat stereo B weer in zijn normale positie. Ik zie werkelijk niet wat daar mis mee is, ze zouden wel gek zijn als ze dat niet zouden doen want met een beetje geluk levert het prachtige beelden op.

Overigens heb ik op het internet ook al beweringen gezien dat stereo B volledig wordt uitgeschakeld als Elenin binnen bereik komt en dat NASA fake-foto's van de komeet zal gaan presenteren. Ook heb ik al vele SOHO-videos gezien met beelden van Saturnus, Venus, Jupiter, Mercurius, komeet McNaught, komeet NEAT, onbekende kometen enz., waarvan mensen op het internet beweren dat het om Elenin gaat; de beelden zouden dan moeten bewijzen dat Elenin geen komeet is maar een planeet/bruine dwerg.

Tegen dat soort dingen valt toch werkelijk niet op te redeneren en dat ga ik dan ook niet proberen.
Je hebt gelijk, Elenin komt vlak langs Stereo B.

Het is overigens niet mijn bedoeling om iemand bang te maken met mijn speculaties. Ik verkoop mijn huis niet, trek niet naar de bergen en ik was niet van plan om er zelf een eind aan te maken. Ik raad niemand aan dat te doen op basis van wat spannende verhalen die in verband worden gebracht met Elenin.
Ik ben benieuwd naar de ongetwijfeld spectaculaire beelden die Stereo B van Elenin gaat maken :)
  dinsdag 26 juli 2011 @ 09:18:46 #291
132152 Ticker
En de Watskeburt?!
pi_99950860
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 09:36 schreef AVerstraten het volgende:[/
[b]Tenslotte nog even over je redenering over dat in jouw ogen o zo verdachte "geluk" van Leonid Elenin toen hij zijn komeet ontdekte.

De kans dat Elenin, met de manier waarop hij zoekt, een nog niet ontdekte komeet vindt, is aanzienlijk groter dan dat jouw buurman de jackpot van de staatsloterij wint, er vanuit gaande dat hij aan deze loterij meedoet (over de kans van Elenin hierna meer). Als jouw buurman hem inderdaad op een dag wint, ga jij hem dan beschuldigen van oplichterij, enkel en alleen omdat de kans dat iemand de jackpot wint heel klein is?
Nee je mist dus de helft van de 'toevalligheden'.
Als buurman Jack uit de Jackstraat de Jackpot wint dan begint toeval rare vormen aan te nemen.
- Maybe O.D.B My Long Distance Family -
"Computer says: no.."
"Laat hen gaan, blinden zijn zij, die blinden leiden. Indien een blinde een blinde leidt, zullen zij beiden in een put vallen". (Matteüs 15:14)
pi_99951076
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 09:18 schreef Ticker het volgende:

[..]

Nee je mist dus de helft van de 'toevalligheden'.
Als buurman Jack uit de Jackstraat de Jackpot wint dan begint toeval rare vormen aan te nemen.
Je hebt helemaal gelijk, het was niet het goede voorbeeld en ik heb het niet goed uitgelegd! :) Wat ik bedoelde aan te geven is dat het zogenaamde zuiver toevallige geluk van Leonid Elenin helemaal niet zo toevallig is, maar het resultaat van gerichte voorbereiding en noeste vasthoudendheid. Stellen dat het niet meer dan zuiver toeval is dat Elenin een komeet ontdekte vind ik net zoiets als zeggen dat het zuiver toeval is dat je een baan krijgt waarvoor je passende opleiding en ervaring hebt en waarvoor je gericht gesolliciteerd hebt.

Wat ik ook wilde aangeven is dat ik, zelfs als het wél zuiver toeval/dom geluk zou zijn geweest, niet zie waarom dat dan per definitie een bewijs zou zijn voor bedrog.

[ Bericht 8% gewijzigd door AVerstraten op 26-07-2011 09:37:12 ]
  dinsdag 26 juli 2011 @ 09:37:01 #293
132152 Ticker
En de Watskeburt?!
pi_99951268
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 09:28 schreef AVerstraten het volgende:

[..]

Je hebt helemaal gelijk, het was niet het goede voorbeeld en ik heb het niet goed uitgelegd! :) Wat ik bedoelde aan te geven is dat het zogenaamde zuiver toevallige geluk van Leonid Elenin helemaal niet zo toevallig is, maar het resultaat van gerichte voorbereiding en noeste vasthoudendheid, maar ook dat het, zelfs als het wél zuiver toeval/dom geluk zou zijn geweest, ik niet zie waarom dat dan per definitie zou duiden op bedrog.
Mijn optiek qua films en muziek is door de BnW kijk op de wereld gevormd dat we te maken hebben met 'architecten' van de wereld.
Zogehete fantasie vullers en informatie manipulatie/aanduiding middels blockbusters en pop artiesen. Voorbereid worden op dingen die al in de planning staat waardoor de realiteit altijd mee valt en alles te behappen valt voor de mensheid.
Leo uit de film Deep Impact die in het sterrenbeeld Leo een ELE komeet ontdekt ten tijden van een wereld waarin de eerste zwarte president (Morgan Freeman) voedselbanken en bunkers als jaren lange voorbereiding treft op 'iets' wat ging komen, en uit eindelijk minder erg was dan de wereld bevolking dacht.

Dat... is nou voor mij een voorbode (NIN)
"Laat hen gaan, blinden zijn zij, die blinden leiden. Indien een blinde een blinde leidt, zullen zij beiden in een put vallen". (Matteüs 15:14)
pi_99951508
Tja. Voor zover ik je begrijp denk ik dat ik kan zeggen dat dit voor mij geen "voorbode" is, maar toeval. Want in tegenstelling tot wat veel mensen denken, bestaat toeval toevallig wel degelijk.

Ik vraag me ook af, als er al sprake zou zijn van een "voorbode", van wie die voorbode dan afkomstig is en waartoe men die uitzendt. Misschien moeten zij hun bedoeling wat duidelijker gaan communiceren.

Het lijkt me eerlijk gezegd meer dat je bezig bent met achteraf duiden, door middel van het zoeken naar een "diepere betekenis", van niet meer dan toevalligheden.
pi_99951681
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 09:47 schreef AVerstraten het volgende:
Het lijkt me eerlijk gezegd meer dat je bezig bent met achteraf duiden, door middel van het zoeken naar een "diepere betekenis", van niet meer dan toevalligheden.
Dit is een zeer menselijke eigenschap. Mensen zoeken graag verklaringen voor en leggen verbanden tussen de dingen die ze meemaken. Ook als die verklaringen en verbanden kant noch wal raken. In feite is dit ook de bron van religies. Dat betekent echter niet dat die verklaringen en verbanden daadwerkelijk echt zijn.
True strength is not a measure of the body,
It's a measure of the soul.
  dinsdag 26 juli 2011 @ 09:55:33 #296
132152 Ticker
En de Watskeburt?!
pi_99951686
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 09:47 schreef AVerstraten het volgende:

Dat klopt.
Daarintegen heb je de overige 99% die de link helemaal niet leggen.
Wat maakt mij dit dan? Toch een buitebeentje die iets meer ziet.

Het feit dat wij allemaal op dit forum zitten en over dit soort onderwerpen discussieren, maakt ons alerter dan de meeste andere qua 'toevalligheden'

Vergeet ook niet dat als ik het vooraf kon zien.... ik paranormal begaafd was. ;)
  dinsdag 26 juli 2011 @ 09:58:34 #297
132152 Ticker
En de Watskeburt?!
pi_99951745
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 09:55 schreef Maurice76 het volgende:
In feite is dit ook de bron van religies.
Religie is een oud verhaal opnieuw verteld in een ander jasje.
Ik weet niet wat jij nou ineens in je hoofd haalt.. dat mensen jaren lang hebben lopen puzzelen om dit uit hun duim te zuigen... zodat jij na duizenden jaren ook nog eens heel fout kan opvatten dat het is gedaan om overal een link naar te leggen?

Ohh bwoiiii
pi_99952035
@Ticker

quote:
Het feit dat wij allemaal op dit forum zitten en over dit soort onderwerpen discussieren, maakt ons alerter dan de meeste andere qua 'toevalligheden'
Dat zou best kunnen. Het lijkt me echter dat het eerste wat je altijd moet doen is nagaan of het werkelijk zo is dat er absoluut geen sprake kan zijn van toeval. Pas als je dat hebt vastgesteld, kunnen eventueel andere vragen aan de orde komen, bijvoorbeeld naar de oorzaak van een verschijnsel, nadat je hebt vastgesteld dat het geen toeval is.
pi_99952036
Kan ik ook, in transformers komen autos en het usa leger in voor. Voorbode voor onvasie autos die transformeerd?
  dinsdag 26 juli 2011 @ 10:12:12 #300
132152 Ticker
En de Watskeburt?!
pi_99952057
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 10:11 schreef knight18 het volgende:
Kan ik ook, in transformers komen autos en het usa leger in voor. Voorbode voor onvasie autos die transformeerd?
Je laat je leiden door vorm.
Misschien moet je je focussen op wat er verteld wordt
Punt 1 in het het kunnen ontleden van symboliek.

Een groep aliens van een andere planeet, verborgen onder de mensheid.
1 groep goed, 1 groep slecht.

DECEPTICONS (deceptie...)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')