Daarover bestaan verschillende theorieën.quote:Op zondag 24 juli 2011 21:08 schreef knight18 het volgende:
is er in de ruimte sprake van 'recycling'? Daarmee bedoel ik: dode sterren/planeten, gaan die na een tijdje 'kapot' en ontstaan er dan weer nieuwe planeten/sterren van die overgebleven stoffen?
NASA heeft volledige controle over alle ruimtetelescopen, en dus ook over de informatie die daarmee verkregen wordt, en wat er wel en niet naar buiten toe wordt gecommuniceerd.quote:
Je kunt niet ontkennen dat Leonid Elenin geluk heeft gehad bij het ontdekken van de komeet Elenin. Veel amateurastronomen ontdekken niets, of hooguit een of twee kometen. Leonid is dus on a roll, gezien zijn recentere, tweede ontdekking.quote:Dat het een enorme "luckshot" of onmogelijk was, is niet juist. De komeet Elenin werd gevonden door middel van een op afstand bestuurde 45 centimeter (18 inch) telescoop die zich in New Mexico bevond. Je kunt dergelijke telescopen "huren", het beeld wordt geprojecteerd op je computer en dan is het een kwestie van systematisch de beelden afzoeken. Met een krachtige, kwalitatief hoogwaardige 10-inch telescoop kunnen al objecten met mag 15 worden waargenomen. Een krachtige telescoop vergroot en verscherpt niet alleen, maar zorgt er ook voor dat de achtergrond donkerder wordt en het contrast vergroot. Een 18-inch telescoop (die Leonid Elenin gebruikte) is daarom in staat om objecten van mag 19 waar te nemen.
Ik lees al vanaf het begin dat de komeet ontdekt is schattingen m.b.t. de grootte. Die schattingen lopen nauwelijks uiteen en dat NASA dat nu bevestigd zou hebben is totaal niet relevant. We wisten het allang.
Sorry, waar heb ik gezegd dat Elenin een bruine dwerg is? Dit heb ik NOOIT beweerd, en dat is ook niet iets waar ik in geloof.quote:Je zei eerst dat uit infraroodobservatie zou blijken dat Elenin een bruine dwerg was. Daarop heb ik geantwoord dat ook met infrarood een komeet er uit ziet als een komeet en nu zeg je ineens dat de infraroodobservatie vanaf de aarde niet deugt want ze zetten er gewoon een glaasje voor. Maar de foto van komeet Siding Spring die ik heb laten zien was gemaakt door de WISE-telescoop - een ruimtetelescoop. Wat wil je nu eigenlijk zeggen?
Beetje jammer dat je zo op de man gaat spelen, wat heb ik tot nu toe verzonnen?quote:Nee, ongefundeerde verzinsels van mensen zoals jij zorgen voor de wildste speculaties.
Nogmaals, hoe kom jij erbij dat ik denk dat Elenin een bruine dwerg is? Laat eens zien waar ik dat beweerd zou hebben? Jij komt zelf elke keer met dit verhaal, en volgens mij is het wel duidelijk dat het niet waarschijnlijk is dat Elenin een bruine dwerg is. Dat heb je al meerdere keren in deze thread bewezen.quote:Bruine dwergen stralen weinig licht uit van zichzelf, wat ze moeilijk vindbaar maakt als ze zich ergens in de diepten van het heelal bevinden waar ze niet door een andere lichtbron beschenen worden. Dat is waarschijnlijk waarom jij denkt dat een bruine dwerg die zich in ons zonnestelsel bevindt, onzichtbaar is en daarom alleen maar met infrarood gezien kan worden. Maar al stralen bruine dwergen weinig licht uit, ze zijn gewoon in staat om licht te reflecteren, hetgeen betekent dat wanneer ze in ons zonnestelsel komen, ze door de zon verlicht worden, dat zonlicht reflecteren en daardoor zichtbaar worden. Elenin bevindt zich nu in de buurt van de baan van Mars en als hij werkelijk een bruine dwerg zou zijn, zoals jij insinueert, zou hij nu een magnitude hebben van ongeveer -6, enorm helder dus en door iedereen gemakkelijk met het blote oog waar te nemen. Ter vergelijking: Venus heeft een magnitude van iets onder de -5 en dat is een van de helderste objecten aan de hemel.
Daar heb ik nog nooit iets van gemerkt.quote:NASA heeft volledige controle over alle ruimtetelescopen, en dus ook over de informatie die daarmee verkregen wordt, en wat er wel en niet naar buiten toe wordt gecommuniceerd.
Ik vergis me inderdaad, dat zei Semexo. Jij had het in je reactie over foto's waarop Elenin als hoofdobject omcirkeld wordt door andere objecten, wat overigens ook niet juist is.quote:Sorry, waar heb ik gezegd dat Elenin een bruine dwerg is? Dit heb ik NOOIT beweerd, en dat is ook niet iets waar ik in geloof.
Dat is juist.quote:Op maandag 25 juli 2011 09:28 schreef knight18 het volgende:
Bij die 2000 observaties van elenin moet je wel rekening houden dat een groot deel niet door nasa zelf is gedaan maar door anderen. Want die hebben ook de beschikking over grote telescopen
Het is al lang bekend dat het heelal uitdijt. In eerste instantie ging men er vanuit dat deze uitdijing in het beginstadium van het heelal sterker was dan nu. Dat lijkt ook logisch, maar nadien is ontdekt dat de uitdijing steeds sneller gaat. De oorzaak van de uitdijing is niet bekend. Men vermoedt dat er in het heelal sprake is van een onbekende vorm van energie, "donkere energie" genoemd, die werkt als een soort omgekeerde zwaartekracht en die de oorzaak is van de uitdijing.quote:Op zondag 24 juli 2011 23:41 schreef knight18 het volgende:
Niemand weet dus precies wat het heelal doet? als je kijkt naar uitbreiding etc..?
Voor zover ik weet (maar ik kan me vergissen want ik hou het allemaal niet tot in detail bij) komt Elenin begin augustus binnen dan wel heel dicht bij het bereik van stereo B. Indien nodig gaan ze dan de telescoop iets verzetten zodat ze hem optimaal in beeld krijgen. De aanpassing duurt van eind juli tot half augustus, daarna gaat stereo B weer in zijn normale positie. Ik zie werkelijk niet wat daar mis mee is, ze zouden wel gek zijn als ze dat niet zouden doen want met een beetje geluk levert het prachtige beelden op.quote:Wat mij interesseert aan Elenin, is de bovengemiddelde interesse van de NASA voor een lullige komeet. Ze verstellen bijvoorbeeld de stereo B ruimtetelescoop om duidelijke beelden te verkrijgen.
Je hebt gelijk, Elenin komt vlak langs Stereo B.quote:Op maandag 25 juli 2011 10:17 schreef AVerstraten het volgende:
@Leonell
[..]
Voor zover ik weet (maar ik kan me vergissen want ik hou het allemaal niet tot in detail bij) komt Elenin begin augustus binnen dan wel heel dicht bij het bereik van stereo B. Indien nodig gaan ze dan de telescoop iets verzetten zodat ze hem optimaal in beeld krijgen. De aanpassing duurt van eind juli tot half augustus, daarna gaat stereo B weer in zijn normale positie. Ik zie werkelijk niet wat daar mis mee is, ze zouden wel gek zijn als ze dat niet zouden doen want met een beetje geluk levert het prachtige beelden op.
Overigens heb ik op het internet ook al beweringen gezien dat stereo B volledig wordt uitgeschakeld als Elenin binnen bereik komt en dat NASA fake-foto's van de komeet zal gaan presenteren. Ook heb ik al vele SOHO-videos gezien met beelden van Saturnus, Venus, Jupiter, Mercurius, komeet McNaught, komeet NEAT, onbekende kometen enz., waarvan mensen op het internet beweren dat het om Elenin gaat; de beelden zouden dan moeten bewijzen dat Elenin geen komeet is maar een planeet/bruine dwerg.
Tegen dat soort dingen valt toch werkelijk niet op te redeneren en dat ga ik dan ook niet proberen.
Nee je mist dus de helft van de 'toevalligheden'.quote:Op maandag 25 juli 2011 09:36 schreef AVerstraten het volgende:[/
[b]Tenslotte nog even over je redenering over dat in jouw ogen o zo verdachte "geluk" van Leonid Elenin toen hij zijn komeet ontdekte.
De kans dat Elenin, met de manier waarop hij zoekt, een nog niet ontdekte komeet vindt, is aanzienlijk groter dan dat jouw buurman de jackpot van de staatsloterij wint, er vanuit gaande dat hij aan deze loterij meedoet (over de kans van Elenin hierna meer). Als jouw buurman hem inderdaad op een dag wint, ga jij hem dan beschuldigen van oplichterij, enkel en alleen omdat de kans dat iemand de jackpot wint heel klein is?
Je hebt helemaal gelijk, het was niet het goede voorbeeld en ik heb het niet goed uitgelegd!quote:Op dinsdag 26 juli 2011 09:18 schreef Ticker het volgende:
[..]
Nee je mist dus de helft van de 'toevalligheden'.
Als buurman Jack uit de Jackstraat de Jackpot wint dan begint toeval rare vormen aan te nemen.
Mijn optiek qua films en muziek is door de BnW kijk op de wereld gevormd dat we te maken hebben met 'architecten' van de wereld.quote:Op dinsdag 26 juli 2011 09:28 schreef AVerstraten het volgende:
[..]
Je hebt helemaal gelijk, het was niet het goede voorbeeld en ik heb het niet goed uitgelegd!Wat ik bedoelde aan te geven is dat het zogenaamde zuiver toevallige geluk van Leonid Elenin helemaal niet zo toevallig is, maar het resultaat van gerichte voorbereiding en noeste vasthoudendheid, maar ook dat het, zelfs als het wél zuiver toeval/dom geluk zou zijn geweest, ik niet zie waarom dat dan per definitie zou duiden op bedrog.
Dit is een zeer menselijke eigenschap. Mensen zoeken graag verklaringen voor en leggen verbanden tussen de dingen die ze meemaken. Ook als die verklaringen en verbanden kant noch wal raken. In feite is dit ook de bron van religies. Dat betekent echter niet dat die verklaringen en verbanden daadwerkelijk echt zijn.quote:Op dinsdag 26 juli 2011 09:47 schreef AVerstraten het volgende:
Het lijkt me eerlijk gezegd meer dat je bezig bent met achteraf duiden, door middel van het zoeken naar een "diepere betekenis", van niet meer dan toevalligheden.
Dat klopt.quote:Op dinsdag 26 juli 2011 09:47 schreef AVerstraten het volgende:
Het lijkt me eerlijk gezegd meer dat je bezig bent met achteraf duiden, door middel van het zoeken naar een "diepere betekenis", van niet meer dan toevalligheden.
Religie is een oud verhaal opnieuw verteld in een ander jasje.quote:Op dinsdag 26 juli 2011 09:55 schreef Maurice76 het volgende:
In feite is dit ook de bron van religies.
Dat zou best kunnen. Het lijkt me echter dat het eerste wat je altijd moet doen is nagaan of het werkelijk zo is dat er absoluut geen sprake kan zijn van toeval. Pas als je dat hebt vastgesteld, kunnen eventueel andere vragen aan de orde komen, bijvoorbeeld naar de oorzaak van een verschijnsel, nadat je hebt vastgesteld dat het geen toeval is.quote:Het feit dat wij allemaal op dit forum zitten en over dit soort onderwerpen discussieren, maakt ons alerter dan de meeste andere qua 'toevalligheden'
Je laat je leiden door vorm.quote:Op dinsdag 26 juli 2011 10:11 schreef knight18 het volgende:
Kan ik ook, in transformers komen autos en het usa leger in voor. Voorbode voor onvasie autos die transformeerd?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |