abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 23 juli 2011 @ 09:53:14 #251
175455 Summers
President-Elect FREEDOM
pi_99830184
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 09:29 schreef AVerstraten het volgende:
Toch verbaast mij de behoefte aan het verzinnen van "spannende" zaken in relatie tot het universum. Ik dat verband zou ik graag aandacht willen vragen voor een uitspraak van JBS Haldane: “The universe is not only weirder than we think, it is weirder than we can think.”

Voor wie de moeite neemt zich een beetje te verdiepen in het universum opent zich een oneindigheid van ondenkbare en onbedenkbare wonderen.
Mooie uitspraken ,
Maar dan hoef je je ook niet te verbazen want dan is het universum nog groter en spannender dan we met z'n allen bij elkaar kunnen bedenken .
THE GREAT AWAKENING ! CHANGING OF THE GUARD GLOBALLY . MSM IS FAKE NEWS
pi_99831909
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 09:53 schreef Summers het volgende:

[..]

Mooie uitspraken ,
Maar dan hoef je je ook niet te verbazen want dan is het universum nog groter en spannender dan we met z'n allen bij elkaar kunnen bedenken .
Daarom juist begrijp ik niet dat zoveel mensen zich er niet eerst in verdiepen, maar in plaats daarvan allerlei onzin gaan bedenken en rondtoeteren. De werkelijkheid weliswaar zeer wonderlijk maar daarmee niet volledig onbegrijpbaar, maar dan moet je wel een klein beetje moeite doen om er iets over aan de weet te komen en schijnbaar heeft men daar dan geen zin in.

Maar goed, nou klink ik weer als een ouwe zeur en dat is niet mijn bedoeling.
pi_99845743
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 16:30 schreef AVerstraten het volgende:
@ Leonel

[..]

Dat is niet juist. Er zijn wereldwijd vele telescopen en de meeste daarvan zijn NIET van NASA. Je opmerking over de infrarood telescoop van NASA is ook niet relevant, want er zijn nog veel meer infraroodtelescopen die gewoon volledig in bedrijf zijn, we zijn wat dat betreft absoluut niet afhankelijk van NASA wat dat betreft.
Ik weet bijna zeker dat ALLE ruimtetelescopen door de NASA of in ontwikkeling/samenwerking met de NASA zijn opgezet. Bijvoorbeeld de Hubble telescoop of het Chandra X-Ray Observatory station zijn volledig van NASA. De Herschel telescoop is van de ESA, maar de ESA en NASA werken zeer nauw samen. De nieuwe James Webb telescoop wordt bijvoorbeeld in samenwerking met de NASA/ESA gebouwd.

Met dit soort telescopen krijg je veel duidelijkere beelden, en die zou je dus ook van Elenin kunnen krijgen. Infraroodtelescopen vanuit aarde zijn vaak gewone telescopen met een infraroodfilter. Door de atmosfeer zijn die beelden veel minder duidelijk dan bij het gebruik van een ruimtetelescoop.

NASA/ESA gebruiken de ruimtetelescopen helaas voornamelijk om andere sterrenstelsels in kaart te brengen, alhoewel de Hubble telescoop onlangs een vierde maan heeft ontdekt. http://www.volkskrant.nl/(...)-Pluto-ontdekt.dhtml

Elenin is nu dus nog zover weg, dat duidelijke beelden alleen met een ruimtetelescoop gemaakt kunnen worden. Misschien zijn deze al gemaakt, en niet vrijgegeven. Misschien is Elenin niet interessant genoeg hiervoor (hier kom ik even verder op terug).

Wat weer extreem opmerkelijk is, is dat de komeet Elenin op 2 augustus langs de telescoop stereo B komt (van de NASA). Deze telescoop is normaal gericht op de zon, maar speciaal voor Elenin wordt de telescoop versteld zodat Elenin te zien zou moeten zijn. Waarom doet de NASA dit, het betreft toch een onbeduidende komeet?

Elenin is overigens voor iedereen vanaf aarde goed te zien vanaf midden augustus, vooral de staart zou goed te zien moeten zijn.

quote:
Verder zeg je dat NASA geschatte afmeting en gewicht van Elenin niet wil vrijgeven, maar die informatie is gewoon bekend gemaakt. Bovendien zijn we ook wat dat betreft niet afhankelijk van NASA, anderen hebben diezelfde berekeningen gemaakt en die informatie staat gewoon op het internet.
Elenin is eind 2010 ontdekt. De maten en samenstelling zijn echter pas begin deze maand (!) vrijgegeven, door NASA. Dit ondanks de 2000+ observaties die de NASA al heeft gedaan. Verder is volgens de NASA, Elenin een eenmalig object wat langskomt. Dit is tegenstrijdig met de informatie van onze vriend Leonid Elenin, hij beweert dat de komeet elke 13.000jr langskomt.

quote:
Je zou wat bronnen kunnen geven bij je verhaal, van schuilkelders in Rusland is me niks bekend, maar zelfs als dat zo zou zijn, waarop baseer je dan dat dit in verband met komeet Elenin is? Hij passeert de aarde op zo ruime afstand dat er geen enkel gevaar te duchten is.
Dat van die Russische schuilkelders had ik volgens mij hier ergens gelezen. Hier heb je nog een filmpje erover:

Let wel, stellen dat dit in direct verband staat met Elenin is een drogredennatie. Interessant is het verder wel, waarom moeten die shelters zo snel af zijn? Zonder dreiging van oorlog.

quote:
En zoals WallieP ook al zegt, het is natuurlijk wel raar dat iemand die niet bestaat een tweede komeet ontdekt - samen met een mede-amateurastronoom genaamd I. Molotov. Maar daarvan zal dan ook wel weer gezegd worden dat hij niet bestaat, of dat zijn naam een voorteken is want waarom heet je anders Molotov nietwaar. *zucht*
Wat raar is, is dat meneer Elenin deze komeet heeft ontdekt, met veel mindere apparatuur dan zijn collega astronomen. Hij heeft Elenin ontdekt tijdens het bestuderen van filmmateriaal van de ISON-OB observatiepost in Mexico. Elenin was destijds een Magnitude 19 object, en dat Leonid Elenin gebruik makend van de apparatuur die hij tot zijn beschikking had, deze komeet heeft ondekt zou een enorme luckshot zijn. Onmogelijk in feite, maar goed er zijn ook mensen die de staatsloterij winnen. Het is dus niet uitgesloten. Voor uw informatie, Magnitude 19 is echt heel slecht zichtbaar. http://en.wikipedia.org/wiki/Apparent_magnitude

Maar goed, Elenin heeft dus die komeet ontdekt. Een komeet die de NASA omschreef als wimpy. Dan wil ik weten, waarom de NASA zo geïnteresseerd is in Elenin. Elenin is nu al meer dan 2200 keer geobserveerd.http://ssd.jpl.nasa.gov/sbdb.cgi?sstr=Elenin;orb=1;cov=0;log=0;cad=1#orb. Ook zijn de gegevens over grootte en dergelijke pas begin deze maand bekend gemaakt, wat erg opmerkelijk is, aangezien de ontdekking van Elenin al op 10 december 2010 was en Elenin al talloze malen geobserveerd is sindsdien.

Ter vergelijk, komeet Honda die binnenkort ook langs de aarde scheert. Deze komeet komt veel dichterbij de aarde dan Elenin, het inslagrisico is veel reëler en toch is komeet Honda pas 100 keer geobserveerd.

Elenin, wordt nu verwacht dat deze komeet op 0.24AU langs vliegt op 16 oktober 2011. http://ssd.jpl.nasa.gov/s(...)ov=0;log=0;cad=1#cad. Niet gevaarlijk voor de aarde dus.

Honda, een komeet die periodiek langs de aarde vliegt, komt voorbij op slechts 0.06AU op 15 augustus 2011.
http://ssd.jpl.nasa.gov/sbdb.cgi?ID=c00045_0
http://ssd.jpl.nasa.gov/s(...)ov=0;log=0;cad=1#cad

Een leuk feitje van deze 2 kometen is dat ze elkaars pad kruisen. (niet letterlijk maar ze vliegen kort na elkaar door dezelfde baan).

Maar goed, Honda komt op slechts 0.06 AU voorbij, sinds 1983 is een komeet niet zo dicht bij de aarde in de buurt gekomen. Komeet C/1983 H1 (IRAS-Araki-Alcock) was de laatste komeet die zo dichtbij kwam. In 1983 kwam die komeet op 0.03 AU langs.

Dus, kom ik weer terug bij Elenin. En dit is eigenlijk mijn belangrijkste punt, het punt waardoor ik twijfel of Elenin een komeet is, of iets anders. Wat is er zo interessant aan die komeet dat die al meer dan 2000 keer geobserveerd is? Honda is slechts 100 keer bekeken. Dit terwijl Honda een periodieke komeet is, en de kans op inslag vele malen groter is. De diameter van Honda is 1.6KM, bij een inslag zouden de gevolgen dus aanzienlijk zijn. Desondanks is de interesse voor Honda veel lager dan voor Elenenin. Vanwaar de interesse voor Elenin? Helemaal omdat de NASA zegt deze komeet helemaal niet interessant te vinden. Wat is er dan zo interessant om te observeren? Dit gegeven vind ik zeer opmerkelijk.

Deze tegenstrijdigheid van NASA, zorgt voor de wildste speculaties over wat Elenin zou kunnen zijn. O.A. Niburu en het einde der wereld worden genoemd. Vind ik wat ver gezocht, maar interessant zijn de volgende zaken natuurlijk wel:

-Verschillende amateurastronomen verklaren dat ze Elenin hebben bekeken, en dat er te zien zou zijn dat er meerdere objecten om het hoofdobject heen lijken te draaien. Dit zou beteken dat Elenin geen komeet is, kometen hebben immers geen zwaartekracht. Zie bijvoorbeeld de waarschuwingsmails van een gerenommeerde onderzoeker aan zijn kenniskring. Dit is in een van de eerdere delen al genoemd.

-Volgens een van de Maya herberekeningen zou de 'wereld ten einde' gaan op 28 oktober 2011 (in plaats van december 2012). 28 oktober 2011 werd al tijdens een van de eerste berekeningen genoemd, maar de media hebben eind 2012 als eindpunt genomen, en daar gaan de meeste mensen dan ook van uit. http://fractaltime.blogsp(...)-mayan-end-date.html. Dit is natuurlijk interessant omdat Elenin dan net het dichtstbij de aarde is geweest. Maar aan de andere kant, dit is weer typisch zo'n verband wat er bijgehaald kan zijn om aan te tonen dat Elenin iets anders is.

-Volgens de Hopi voorspellingen (bestaande uit 9 tekenen) komt er een felle, blauwe ster aan de lucht. Hierna zal de wereld zoals wij die kennen vergaan, en begint de vijfde wereld. http://www.wereldgeheimen.nl/de_hopi_voorspellingen.htm

Nu zijn de voorspellingen van de Maya en Hopi op zoveel manieren te interpreteren, dat een verband met Elenin ook te leggen is.

Wat ik veel interessanter vind, is dat de NASA zoveel interesse toont, in een zogenaamde ongevaarlijke komeet. Dat zijn feiten, en ik heb nog niemand daar een plausibele verklaring voor kunnen geven. Dat is natuurlijk extra voer, voor de speculatie over wat Elenin dan wel zou kunnen zijn :)
pi_99849203
@Leonell

Uit niets blijkt dat NASA bijzondere interesse heeft in de komeet Elenin.

quote:
Ik weet bijna zeker dat ALLE ruimtetelescopen door de NASA of in ontwikkeling/samenwerking met de NASA zijn opgezet. Bijvoorbeeld de Hubble telescoop of het Chandra X-Ray Observatory station zijn volledig van NASA. De Herschel telescoop is van de ESA, maar de ESA en NASA werken zeer nauw samen. De nieuwe James Webb telescoop wordt bijvoorbeeld in samenwerking met de NASA/ESA gebouwd.
Wat is je punt?

quote:
Verschillende amateurastronomen verklaren dat ze Elenin hebben bekeken, en dat er te zien zou zijn dat er meerdere objecten om het hoofdobject heen lijken te draaien.
Dat zijn geen astronomen, dat zijn ofwel fantasten ofwel enorme domkoppen. Ik heb foto's gezien van Elenin waarop identificeerbare sterren in het betreffende sterrenbeeld op de achtergrond werden "aangewezen" als "planeten" of "manen" die om Elenin=Niburu zouden cirkelen. Te zot voor woorden, ik kan niet anders zeggen.

De baan van de komeet Honda is dusdanig dat de kans op een inslag nihil is.

quote:
Elenin was destijds een Magnitude 19 object, en dat Leonid Elenin gebruik makend van de apparatuur die hij tot zijn beschikking had, deze komeet heeft ondekt zou een enorme luckshot zijn. Onmogelijk in feite
Dat het een enorme "luckshot" of onmogelijk was, is niet juist. De komeet Elenin werd gevonden door middel van een op afstand bestuurde 45 centimeter (18 inch) telescoop die zich in New Mexico bevond. Je kunt dergelijke telescopen "huren", het beeld wordt geprojecteerd op je computer en dan is het een kwestie van systematisch de beelden afzoeken. Met een krachtige, kwalitatief hoogwaardige 10-inch telescoop kunnen al objecten met mag 15 worden waargenomen. Een krachtige telescoop vergroot en verscherpt niet alleen, maar zorgt er ook voor dat de achtergrond donkerder wordt en het contrast vergroot. Een 18-inch telescoop (die Leonid Elenin gebruikte) is daarom in staat om objecten van mag 19 waar te nemen.

Ik lees al vanaf het begin dat de komeet ontdekt is schattingen m.b.t. de grootte. Die schattingen lopen nauwelijks uiteen en dat NASA dat nu bevestigd zou hebben is totaal niet relevant. We wisten het allang.

Je zei eerst dat uit infraroodobservatie zou blijken dat Elenin een bruine dwerg was. Daarop heb ik geantwoord dat ook met infrarood een komeet er uit ziet als een komeet en nu zeg je ineens dat de infraroodobservatie vanaf de aarde niet deugt want ze zetten er gewoon een glaasje voor. Maar de foto van komeet Siding Spring die ik heb laten zien was gemaakt door de WISE-telescoop - een ruimtetelescoop. Wat wil je nu eigenlijk zeggen?

quote:
Deze tegenstrijdigheid van NASA, zorgt voor de wildste speculaties over wat Elenin zou kunnen zijn.
Nee, ongefundeerde verzinsels van mensen zoals jij zorgen voor de wildste speculaties.

Bruine dwergen stralen weinig licht uit van zichzelf, wat ze moeilijk vindbaar maakt als ze zich ergens in de diepten van het heelal bevinden waar ze niet door een andere lichtbron beschenen worden. Dat is waarschijnlijk waarom jij denkt dat een bruine dwerg die zich in ons zonnestelsel bevindt, onzichtbaar is en daarom alleen maar met infrarood gezien kan worden. Maar al stralen bruine dwergen weinig licht uit, ze zijn gewoon in staat om licht te reflecteren, hetgeen betekent dat wanneer ze in ons zonnestelsel komen, ze door de zon verlicht worden, dat zonlicht reflecteren en daardoor zichtbaar worden. Elenin bevindt zich nu in de buurt van de baan van Mars en als hij werkelijk een bruine dwerg zou zijn, zoals jij insinueert, zou hij nu een magnitude hebben van ongeveer -6, enorm helder dus en door iedereen gemakkelijk met het blote oog waar te nemen. Ter vergelijking: Venus heeft een magnitude van iets onder de -5 en dat is een van de helderste objecten aan de hemel.

[ Bericht 0% gewijzigd door AVerstraten op 23-07-2011 21:54:52 ]
pi_99850508
@Leonell

quote:
Verder is volgens de NASA, Elenin een eenmalig object wat langskomt. Dit is tegenstrijdig met de informatie van onze vriend Leonid Elenin, hij beweert dat de komeet elke 13.000jr langskomt.
Dat is niet juist. Yeomans zei dat Elenin een lang-periodieke komeet is, waar we niet eerder dan over duizenden jaren weer iets van zullen zien of horen.

In eerste instantie werd gedacht dat het ging om een kort-periodieke komeet, met het aphelium in de buurt van de baan van Jupiter en het perihelium binnen de baan van de aarde. Een week na de ontdekking publiceerde het Minor Planets Center in Harvard baankenmerken waaruit men afleidde dat het perihelium in de buurt van Mercurius lag. Het was nog steeds onduidelijk of het om een eenmalige passage ging of dat het een periodieke komeet betrof. Berekeningen van de JPL Small Body Database leken uit te wijzen dat C/2010 X1 een hyperbolische komeet is, hetgeen betekent dat hij niet terugkeert. Leonid Elenin heeft echter berekend dat inwerkingen op de baan van de komeet door de grote gasplaneten de baan zullen doen veranderen in een lang-periodieke elliptische baan en dat de komeet over ongeveer 10.000 jaar terugkeert.

Wat de komeet interessant maakt is dat alles er op wijst dat het een relatief jonge komeet is die van ver buiten ons zonnestelsel afkomstig is (de Oortwolk). Dát is wat hem interessant maakt, niet ongefundeerde theorieën dat het een bruine dwerg zou zijn.

quote:
Elenin is overigens voor iedereen vanaf aarde goed te zien vanaf midden augustus, vooral de staart zou goed te zien moeten zijn.
Dat is niet juist. Op het zuidelijk halfrond blijft hij te zien tot begin september, hij heeft dan waarschijnlijk mag 7. Op het noordelijk halfrond staat hij al extreem laag en is daardoor moeilijk zichtbaar. In Augustus is hij op het noordelijk halfrond helemaal niet meer waar te nemen. Vanaf oktober is hij algemeen zichtbaar, eerst aan de ochtendhemel, later is hij rond middernacht goed zichtbaar.

[ Bericht 6% gewijzigd door AVerstraten op 23-07-2011 22:50:19 ]
pi_99863330
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 20:18 schreef AVerstraten het volgende:
@Leonell

Wat de komeet interessant maakt is dat alles er op wijst dat het een relatief jonge komeet is die van ver buiten ons zonnestelsel afkomstig is (de Oortwolk). Dát is wat hem interessant maakt, niet ongefundeerde theorieën dat het een bruine dwerg zou zijn.

En dat zou dan misschien een reden zijn vor Nasa om hem wat uitgebreider te bestuderen dan een komeet die al regelmatig voorbij gekomen is.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_99873432
Voor de believers een zeer interessant artikel over de bruine dwerg Elenin:

http://endgametime.wordpress.com/comet-elenin-let-their-be-light/

Dit gebeurde bijvoorbeeld op het oppervlak van Saturnus toen de bruine dwerg Elenin langs Saturnus vloog:

Toeval?

Waarom zien we Elenin nog niet als hij nu al zo relatief dichtbij is? Omdat zoals de naam al zegt, een bruine dwerg donkerbruin van kleur is, en dus GEEN licht reflecteert. Een bruine dwerg is ALLEEN te zien op infrarood telescopen die de NASA dus uitgeschakeld heeft, omdat wij niet mogen weten dat het een bruine dwerg is. Het zou massa-hysterie veroorzaken.

De NASA is zelfs zo bang, dat ze geen Amerikaanse astronauten meer de ruimte insturen, en er op de IIS ook geen Amerikaanse astronauten meer zijn!
Veni vidi foetsie
pi_99873491
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 13:19 schreef semexo het volgende:

Waarom zien we Elenin nog niet als hij nu al zo relatief dichtbij is? Omdat zoals de naam al zegt, een bruine dwerg donkerbruin van kleur is, en dus GEEN licht reflecteert. Een bruine dwerg is ALLEEN te zien op infrarood telescopen die de NASA dus uitgeschakeld heeft

Dit is zo'n enorme berg onzin, dat de tranen in mijn ogen springen.... :'(

Duidelijk zichtbaar, genomen door de W.M. Keck telescoop welke in het zichtbare spectrum zoekt... (is elenin natuurlijk niet, maar een andere bruine dwerg).

Het is waar dat ze moeilijk te zien zijn omdat ze bijna geen zichtbaar licht uitstralen, maar dat maakt ze niet onzichtbaar. Weinig is niet geen en moeilijk zichtbaar is niet onzichtbaar. HEt moeilijk te zien is vooral vanwege de grote afstanden, een zaklamp is immer sop 20km ook lastig te vinden...

[ Bericht 17% gewijzigd door The_stranger op 24-07-2011 13:26:06 ]
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_99873693
quote:
Brown dwarfs are cosmic misfits that start out as collapsing balls of gas, like stars, but they lack the mass to fuse atoms together at their core and shine with starlight.

Over time, brown dwarfs cool off until they can be seen only in infrared light. There may be many such objects lurking in our cosmic neighborhood, but astronomers know of only a handful so far, researchers said.
Bron: http://www.space.com/9509(...)d-glowing-green.html

Kom jij maar eens met een bron die het tegendeel bewijst. Dat je een koude bruine dwerg met het blote oog kan zien.

[edit:]Dat is inderdaad een bepaald type bruine dwerg die je kunt zien, omdat hij net ontstaan is. Maar de kleinere die al afgekoeld zijn, zijn onzichtbaar.

Begrijp me niet verkeerd, ik hoop oprecht dat de heer Verstraten gelijk heeft. Wij hebben net een kindje gekregen, nu 8 weken oud, en ik wil graag dat dat kleine ventje ook op deze blauwe bol van een mooi leven mag genieten.

Dus Verstraten's input is zeer welkom! Heel fijn dat hij mijn zorgen probeert weg te nemen, bedankt daarvoor A. verstraten!

[ Bericht 12% gewijzigd door semexo op 24-07-2011 13:32:04 ]
Veni vidi foetsie
pi_99873883
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 13:25 schreef semexo het volgende:

[..]

Kom jij maar eens met een bron die het tegendeel bewijst. Dat je een koude bruine dwerg met het blote oog kan zien.

[edit:]Dat is inderdaad een bepaald type bruine dwerg die je kunt zien, omdat hij net ontstaan is. Maar de kleinere die al afgekoeld zijn, zijn onzichtbaar.
Because they’re relatively small and don’t give off much light in the visible spectrum, brown dwarfs are difficult to find.
http://scitechstory.com/2(...)in-the-neighborhood/

Ik zeg niet dat het sterk schijnende objecten zijn, maar onzichtbaar in het normale spectrum zijn ze ook niet. Van vele bruine dwergen is de hoeveelheid licht te weinig om over grote afstanden gezien te worden, maar dat is niet het geval bij elenin die al voorbij Saturnus zou zijn. Daarvan is het weinige licht wel zichtbaar (zeker met een fatsoenlijke telescoop), nog afgezien van gereflecteerd licht van de zon...

Daarnaast is het plaatje een bruine dwerg uit de spectrale klasse Y, de minst "felle"klasse die we kennen.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_99875028
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 13:25 schreef semexo het volgende:

[..]

(...).

Okee, daar gaan we.

Bruine dwergen - of beter gezegd bruine dwergsterren - zijn sterren. Het verschil tussen een ster en een planeet is dat een ster zelf licht uitstraalt en een planeet niet. Dat een ster zelf licht uitstraalt komt doordat de ster in zijn binnenste een zo hoge temperatuur opbouwt dat er kernfusie ontstaat, waarbij een grote hoeveelheid straling vrijkomt.

Bij bruine dwergsterren is het proces van kernfusie niet volledig op gang gekomen, waardoor de ster minder straling afgeeft. Hoe lager de temperatuur in de ster, hoe beperkter het proces van kernfusie en hoe minder straling de ster afgeeft. Dat verklaart waarom bruine dwergen minder goed zichtbaar zijn. Hoe kouder de ster, hoe moeilijker zichtbaar. Met infrarood lukt het wel om de koudste bruine dwergen goed te zien, vandaar dat men dat gebruikt om ze op te sporen. Echter, bruine dwergen kunnen wél licht reflecteren en als ze zich in ons zonnestelsel bevinden, hebben we geen infrarood nodig om ze waar te nemen. Dat zal ik laten zien aan de hand van de planeten in ons zonnestelsel.

In planeten vindt geen kernfusie plaats, ook niet in beperkte mate. Ze stralen dus van zichzelf helemaal geen licht uit. Maar ze kunnen wel licht terugkaatsen, ook de gasplaneten als Jupiter, Uranus, Neptunus en Saturnus en daardoor kunnen we ze zien.

De gasplaneet Jupiter is zelfs een van de helderste objecten aan de hemel en is altijd heel goed met het blote oog te zien, terwijl hij van zichzelf GEEN ENKEL licht uitstraalt.

Zou zich een bruine dwergster in ons zonnestelsel bevinden, dan zou hij beschenen worden door het licht van onze zon en zou hij dat terugkaatsen, precies zoals de gasplaneten doen. Dat teruggekaatste licht maakt dat wij ze kunnen zien en op precies dezelfde manier zouden wij een bruine dwergster die zich binnen het stralingsbereik van de zon bevindt, goed kunnen zien.

Elenin bevindt zich nu dicht bij de baan van de planeet Mars en is dus ruimschoots binnen het stralingsbereik van de zon. Dus: als Elenin geen piepkleine komeet was maar een bruine dwerg, dan zouden wij hem nu met het blote oog kunnen zien en zou hij zelfs helderder zijn dan Jupiter.

[ Bericht 3% gewijzigd door AVerstraten op 24-07-2011 15:44:35 ]
pi_99875802
Mensen ik heb het gratis boekje dat je kon bestellen over elenin/dwergster vandaag binnengekregen :)
  zondag 24 juli 2011 @ 14:27:26 #263
28390 FritsFlits
Ik heet geen Frits
pi_99876200
Staat er nog informatie in het boekje dat nog niet hier is besproken?
"The greatest distance in the universe is that between two minds"
pi_99879196
@Semexo

quote:
Waarom zien we Elenin nog niet als hij nu al zo relatief dichtbij is?
Omdat hij zo klein is.
*Zucht*

[ Bericht 2% gewijzigd door AVerstraten op 24-07-2011 15:58:32 ]
  zondag 24 juli 2011 @ 15:52:28 #265
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_99879877
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 13:19 schreef semexo het volgende:

De NASA is zelfs zo bang, dat ze geen Amerikaanse astronauten meer de ruimte insturen, en er op de IIS ook geen Amerikaanse astronauten meer zijn!
DAt lijkt me stug. Er is namelijk voor vele tonnen aan voedsel naar het ISS gebracht. En de astronauten zijn niet met de Atlantis mee terug gekomen. En de sojoez capsule zit nog steeds aan het ISS vast dus daar zijn ze ook niet mee terug gekomen, dus ik vraag me af hoe ze dat dan gedaan hebben.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_99879912
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 14:17 schreef knight18 het volgende:
Mensen ik heb het gratis boekje dat je kon bestellen over elenin/dwergster vandaag binnengekregen :)
Dat boekje gaat helemaal niet over Elenin.

Ik vrees dat we straks weer helemaal opnieuw kunnen beginnen hier als Knight18 dat boekje uit heeft.
pi_99880571
haha daar hoe fje niet bang over te zijn Averstraten, Ik heb het globaal doorgescand. En er staat onzin in over aliens op venus XD.
pi_99880741
O gelukkig, dat stelt me gerust!
pi_99882117
ik weet niet of ik moet lachen om huilen vanwege deze onzin. Ik heb pas 10 blz gelezen maar nu al is dit 1 grote onzin. Meneer zegt dat er een planeet van 4x jupiter aankomt met aliens die er wonen en dat als wij dat aanvallen ze ons zullen uitroeien. Door kernwapens gebruikt te hebben is de as van de aarde verschoven. En via zijn zelfbewustzijn(of onderbewustzijn) is die al naar venus geweest en heeft ie de aliens daar ontmoet.

Volgens mij is het onmogelijk dat er een vaste planeet bestaat die 4x jupiter grootte is. Volgens natuurwetten kan een rotsplaneet niet zo groot worden.
pi_99882506
@Knight18

quote:
Volgens mij is het onmogelijk dat er een vaste planeet bestaat die 4x jupiter grootte is. Volgens natuurwetten kan een rotsplaneet niet zo groot worden.
Het is inderdaad zo dat theoretische modellen voorspellen dat planeten niet heel veel groter worden dan Jupiter. Als een planeet meer massa heeft, zal hij compacter worden maar niet heel veel groter. Of het al dan niet een rotsplaneet is overigens niet relevant.

Als een planeet zeer heet is, kan hij groter worden omdat hij door de hitte gaat uitzetten, maar de massa blijft hetzelfde.

De schrijver van dat boekje heeft veel fantasie, laten we het daar maar op houden.

[ Bericht 24% gewijzigd door AVerstraten op 24-07-2011 17:24:44 ]
  zondag 24 juli 2011 @ 17:05:41 #271
132152 Ticker
En de Watskeburt?!
pi_99882927
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 16:46 schreef knight18 het volgende:

Van dit soort logica gaan mij mondhoeken altijd omhoog
- Maybe O.D.B My Long Distance Family -
"Computer says: no.."
"Laat hen gaan, blinden zijn zij, die blinden leiden. Indien een blinde een blinde leidt, zullen zij beiden in een put vallen". (Matteüs 15:14)
  zondag 24 juli 2011 @ 17:21:56 #272
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_99883660
quote:
10s.gif Op zondag 24 juli 2011 17:05 schreef Ticker het volgende:

[..]

Hangt ervan af in hoeverre "volgens mij" verschilt van "volgens de natuurwetten".
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_99884050
quote:
10s.gif Op zondag 24 juli 2011 17:05 schreef Ticker het volgende:

[..]

Op zich is wat Knight18 zegt, wel juist, zie mijn eerdere reactie.

De grootte van een planeet hangt niet alleen af van zijn massa, maar ook van zijn temperatuur. Als hij zeer heet is, zal hij gaan uitzetten en dus groter zijn.

Een planeet kan niet veel groter zijn dan Jupiter, maar wel zwaarder. De "natuurwetten" voorspellen - en waarnemingen bevestigen dit - dat als een object ongeveer 13 keer zo zwaar is als Jupiter, er in het binnenste kernfusie kan gaan optreden. Is dat het geval, dan wordt het object een ster.
pi_99884573
Er zijn door nasa al duizenden planeten gevonden en geidentificeerd. En men heeft nog geen planeten gevonden die minstens 10x groter dan aarde zijn en een vaste grond hebben. Zogenaamde superaardes zijn wel gevonden. Maar die zijn max 2x zo groot als de aarde. Voor de rest zijn alle planeten die ongeveer de grootte van jupiter/saturnus hebben van gas. Vandaar dat ik het zei.
In het boekje heeft de schrijver het over 4x de grootte van jupiter. Vandaar dat ik denk dat het onzin is.

[ Bericht 12% gewijzigd door knight18 op 24-07-2011 17:50:39 ]
pi_99884829
Het is ook onzin.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')