quote:
Op donderdag 21 juli 2011 16:30 schreef AVerstraten het volgende:@ Leonel
[..]
Dat is niet juist. Er zijn wereldwijd vele telescopen en de meeste daarvan zijn NIET van NASA. Je opmerking over de infrarood telescoop van NASA is ook niet relevant, want er zijn nog veel meer infraroodtelescopen die gewoon volledig in bedrijf zijn, we zijn wat dat betreft absoluut niet afhankelijk van NASA wat dat betreft.
Ik weet bijna zeker dat ALLE ruimtetelescopen door de NASA of in ontwikkeling/samenwerking met de NASA zijn opgezet. Bijvoorbeeld de Hubble telescoop of het Chandra X-Ray Observatory station zijn volledig van NASA. De Herschel telescoop is van de ESA, maar de ESA en NASA werken zeer nauw samen. De nieuwe James Webb telescoop wordt bijvoorbeeld in samenwerking met de NASA/ESA gebouwd.
Met dit soort telescopen krijg je veel duidelijkere beelden, en die zou je dus ook van Elenin kunnen krijgen. Infraroodtelescopen vanuit aarde zijn vaak gewone telescopen met een infraroodfilter. Door de atmosfeer zijn die beelden veel minder duidelijk dan bij het gebruik van een ruimtetelescoop.
NASA/ESA gebruiken de ruimtetelescopen helaas voornamelijk om andere sterrenstelsels in kaart te brengen, alhoewel de Hubble telescoop onlangs een vierde maan heeft ontdekt.
http://www.volkskrant.nl/(...)-Pluto-ontdekt.dhtmlElenin is nu dus nog zover weg, dat duidelijke beelden alleen met een ruimtetelescoop gemaakt kunnen worden. Misschien zijn deze al gemaakt, en niet vrijgegeven. Misschien is Elenin niet interessant genoeg hiervoor (hier kom ik even verder op terug).
Wat weer extreem opmerkelijk is, is dat de komeet Elenin op 2 augustus langs de telescoop stereo B komt (van de NASA). Deze telescoop is normaal gericht op de zon, maar speciaal voor Elenin wordt de telescoop versteld zodat Elenin te zien zou moeten zijn. Waarom doet de NASA dit, het betreft toch een onbeduidende komeet?
Elenin is overigens voor iedereen vanaf aarde goed te zien vanaf midden augustus, vooral de staart zou goed te zien moeten zijn.
quote:
Verder zeg je dat NASA geschatte afmeting en gewicht van Elenin niet wil vrijgeven, maar die informatie is gewoon bekend gemaakt. Bovendien zijn we ook wat dat betreft niet afhankelijk van NASA, anderen hebben diezelfde berekeningen gemaakt en die informatie staat gewoon op het internet.
Elenin is eind 2010 ontdekt. De maten en samenstelling zijn echter pas begin deze maand (!) vrijgegeven, door NASA. Dit ondanks de 2000+ observaties die de NASA al heeft gedaan. Verder is volgens de NASA, Elenin een eenmalig object wat langskomt. Dit is tegenstrijdig met de informatie van onze vriend Leonid Elenin, hij beweert dat de komeet elke 13.000jr langskomt.
quote:
Je zou wat bronnen kunnen geven bij je verhaal, van schuilkelders in Rusland is me niks bekend, maar zelfs als dat zo zou zijn, waarop baseer je dan dat dit in verband met komeet Elenin is? Hij passeert de aarde op zo ruime afstand dat er geen enkel gevaar te duchten is.
Dat van die Russische schuilkelders had ik volgens mij hier ergens gelezen. Hier heb je nog een filmpje erover:
Let wel, stellen dat dit in direct verband staat met Elenin is een drogredennatie. Interessant is het verder wel, waarom moeten die shelters zo snel af zijn? Zonder dreiging van oorlog.
quote:
En zoals WallieP ook al zegt, het is natuurlijk wel raar dat iemand die niet bestaat een tweede komeet ontdekt - samen met een mede-amateurastronoom genaamd I. Molotov. Maar daarvan zal dan ook wel weer gezegd worden dat hij niet bestaat, of dat zijn naam een voorteken is want waarom heet je anders Molotov nietwaar. *zucht*
Wat raar is, is dat meneer Elenin deze komeet heeft ontdekt, met veel mindere apparatuur dan zijn collega astronomen. Hij heeft Elenin ontdekt tijdens het bestuderen van filmmateriaal van de ISON-OB observatiepost in Mexico. Elenin was destijds een Magnitude 19 object, en dat Leonid Elenin gebruik makend van de apparatuur die hij tot zijn beschikking had, deze komeet heeft ondekt zou een enorme luckshot zijn. Onmogelijk in feite, maar goed er zijn ook mensen die de staatsloterij winnen. Het is dus niet uitgesloten. Voor uw informatie, Magnitude 19 is echt heel slecht zichtbaar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Apparent_magnitude Maar goed, Elenin heeft dus die komeet ontdekt. Een komeet die de NASA omschreef als
wimpy. Dan wil ik weten, waarom de NASA zo geïnteresseerd is in Elenin. Elenin is nu al meer dan 2200 keer geobserveerd.
http://ssd.jpl.nasa.gov/sbdb.cgi?sstr=Elenin;orb=1;cov=0;log=0;cad=1#orb. Ook zijn de gegevens over grootte en dergelijke pas begin deze maand bekend gemaakt, wat erg opmerkelijk is, aangezien de ontdekking van Elenin al op 10 december 2010 was en Elenin al talloze malen geobserveerd is sindsdien.
Ter vergelijk, komeet Honda die binnenkort ook langs de aarde scheert. Deze komeet komt veel dichterbij de aarde dan Elenin, het inslagrisico is veel reëler en toch is komeet Honda pas 100 keer geobserveerd.
Elenin, wordt nu verwacht dat deze komeet op 0.24AU langs vliegt op 16 oktober 2011.
http://ssd.jpl.nasa.gov/s(...)ov=0;log=0;cad=1#cad. Niet gevaarlijk voor de aarde dus.
Honda, een komeet die periodiek langs de aarde vliegt, komt voorbij op slechts 0.06AU op 15 augustus 2011.
http://ssd.jpl.nasa.gov/sbdb.cgi?ID=c00045_0http://ssd.jpl.nasa.gov/s(...)ov=0;log=0;cad=1#cadEen leuk feitje van deze 2 kometen is dat ze elkaars pad kruisen. (niet letterlijk maar ze vliegen kort na elkaar door dezelfde baan).
Maar goed, Honda komt op slechts 0.06 AU voorbij, sinds 1983 is een komeet niet zo dicht bij de aarde in de buurt gekomen. Komeet C/1983 H1 (IRAS-Araki-Alcock) was de laatste komeet die zo dichtbij kwam. In 1983 kwam die komeet op 0.03 AU langs.
Dus, kom ik weer terug bij Elenin. En dit is eigenlijk mijn belangrijkste punt, het punt waardoor ik twijfel of Elenin een komeet is, of iets anders. Wat is er zo interessant aan die komeet dat die al meer dan 2000 keer geobserveerd is? Honda is slechts 100 keer bekeken. Dit terwijl Honda een periodieke komeet is, en de kans op inslag vele malen groter is. De diameter van Honda is 1.6KM, bij een inslag zouden de gevolgen dus aanzienlijk zijn. Desondanks is de interesse voor Honda veel lager dan voor Elenenin. Vanwaar de interesse voor Elenin? Helemaal omdat de NASA zegt deze komeet helemaal niet interessant te vinden. Wat is er dan zo interessant om te observeren? Dit gegeven vind ik zeer opmerkelijk.
Deze tegenstrijdigheid van NASA, zorgt voor de wildste speculaties over wat Elenin zou kunnen zijn. O.A. Niburu en het einde der wereld worden genoemd. Vind ik wat ver gezocht, maar interessant zijn de volgende zaken natuurlijk wel:
-Verschillende amateurastronomen verklaren dat ze Elenin hebben bekeken, en dat er te zien zou zijn dat er meerdere objecten om het hoofdobject heen lijken te draaien. Dit zou beteken dat Elenin geen komeet is, kometen hebben immers geen zwaartekracht. Zie bijvoorbeeld de waarschuwingsmails van een gerenommeerde onderzoeker aan zijn kenniskring. Dit is in een van de eerdere delen al genoemd.
-Volgens een van de Maya herberekeningen zou de 'wereld ten einde' gaan op 28 oktober 2011 (in plaats van december 2012). 28 oktober 2011 werd al tijdens een van de eerste berekeningen genoemd, maar de media hebben eind 2012 als eindpunt genomen, en daar gaan de meeste mensen dan ook van uit.
http://fractaltime.blogsp(...)-mayan-end-date.html. Dit is natuurlijk interessant omdat Elenin dan net het dichtstbij de aarde is geweest. Maar aan de andere kant, dit is weer typisch zo'n verband wat er bijgehaald kan zijn om aan te tonen dat Elenin iets anders is.
-Volgens de Hopi voorspellingen (bestaande uit 9 tekenen) komt er een felle, blauwe ster aan de lucht. Hierna zal de wereld zoals wij die kennen vergaan, en begint de vijfde wereld.
http://www.wereldgeheimen.nl/de_hopi_voorspellingen.htmNu zijn de voorspellingen van de Maya en Hopi op zoveel manieren te interpreteren, dat een verband met Elenin ook te leggen is.
Wat ik veel interessanter vind, is dat de NASA zoveel interesse toont, in een zogenaamde ongevaarlijke komeet. Dat zijn feiten, en ik heb nog niemand daar een plausibele verklaring voor kunnen geven. Dat is natuurlijk extra voer, voor de speculatie over wat Elenin dan wel zou kunnen zijn