abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_99655128
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 10:05 schreef Maron het volgende:

[..]

Nee hoor, ik denk dat hij hem alleen maar heeft verduisterd.. :Y
Met mijn bolle hoofd zeker, hahaha!
pi_99655330
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 10:42 schreef AVerstraten het volgende:

[..]

Met mijn bolle hoofd zeker, hahaha!
_O-
pi_99674174
Hoe moet dat nou toch met alle voorspellingen rond komeet Elenen??

Leonid Elenin - van wie velen zeggen dat hij niet bestaat - heeft namelijk alweer een komeet ontdekt, deze keer samen met landgenoot I. Molotov. De komeet is ontdekt op 7 juli 2011 en het nieuws is vandaag naar buiten gebracht:
http://remanzacco.blogspot.com/2011/07/new-comet-p2011-no1.html

De komeet heet P/2011 NO1. De letter P duidt er op dat het een periodieke (terugkerende) komeet is.Voorlopige berekeningen wijzen uit dat hij elke 13 jaar terugkomt. Op dit moment heeft de komeet een magnitude van 19, hetgeen betekent dat hij nu alleen te zien is met professionele telescopen of zeer grote amateurtelescopen. De lichtsterkte neemt de komende tijd ook nog af omdat hij zich nog verder van de aarde verwijdert. De geringe magnitude verklaart waarschijnlijk ook dat de komeet niet eerder is ontdekt.

[ Bericht 17% gewijzigd door AVerstraten op 19-07-2011 19:41:37 ]
  dinsdag 19 juli 2011 @ 20:00:23 #204
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_99675531
Oei, een Molotov-komeet :'(
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_99675651
Dat wordt vast heel gevaarlijk!
pi_99690227
Ja , ik hap..( een beetje doh;)
Niet om het een of ander hoor, maar als dat Molotov-geval een omloopbaan heeft van 13 (oeioei) jaar..Waarom wisten wij dan (ondanks zijn geringe 'magnitude'), niet dat hij eraan kwam..?
(had je ons trouwens niet even van te voren kunnen waarschuwen @ A.V.?) :{ :N
  woensdag 20 juli 2011 @ 09:06:32 #207
132152 Ticker
En de Watskeburt?!
pi_99695058
ELE-NIN

Ectinction Leven Event - VOORBODE

Ofwe
- Maybe O.D.B My Long Distance Family -
"Computer says: no.."
"Laat hen gaan, blinden zijn zij, die blinden leiden. Indien een blinde een blinde leidt, zullen zij beiden in een put vallen". (Matteüs 15:14)
pi_99695097
@Maron

Zoals ik al zei, hij is amper te zien. Het vinden van kometen is bovendien geen grote prioriteit van de professionele sterrenwachten want, hoe mooi en spectaculair ze ook kunnen zijn, in astronomisch opzicht zijn ze niet heel erg interessant omdat ze weinig nieuwe kennis genereren en ook geen bedreiging inhouden voor de aarde. De professionele medewerkers en apparatuur zijn simpelweg veel te duur om veel tijd te besteden aan relatief onbelangrijke objecten als kometen. Daarmee is het dus typisch een terrein voor amateurastronomen geworden en het overgrote deel van de kometen wordt dan ook ontdekt door amateurastronomen zoals Elenin, McNaught enz.
pi_99697990
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 09:08 schreef AVerstraten het volgende:
@Maron

Zoals ik al zei, hij is amper te zien. Het vinden van kometen is bovendien geen grote prioriteit van de professionele sterrenwachten want, hoe mooi en spectaculair ze ook kunnen zijn, in astronomisch opzicht zijn ze niet heel erg interessant omdat ze weinig nieuwe kennis genereren en ook geen bedreiging inhouden voor de aarde. De professionele medewerkers en apparatuur zijn simpelweg veel te duur om veel tijd te besteden aan relatief onbelangrijke objecten als kometen. Daarmee is het dus typisch een terrein voor amateurastronomen geworden en het overgrote deel van de kometen wordt dan ook ontdekt door amateurastronomen zoals Elenin, McNaught enz.
Niet gevaarlijk dus..dat is mooi..is het dan ook geen uitzondering nu het er zo veel tegelijk zijn..?
Of, zoals Ticker ook nog stelt, een voorbode van meer..?
edit
Dit met het oog op toch wel erg veel vulkaanuitbarstingen en aardbevingen de laatste tijd, en het toch wel opvallende extreme weer overal op de wereld...toeval..?

[ Bericht 6% gewijzigd door Maron op 20-07-2011 11:19:03 (aanvulling) ]
pi_99698678
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 11:09 schreef Maron het volgende:

[..]

Niet gevaarlijk dus..dat is mooi..is het dan ook geen uitzondering nu het er zo veel tegelijk zijn..?
Of, zoals Ticker ook nog stelt, een voorbode van meer..?
edit
Dit met het oog op toch wel erg veel vulkaanuitbarstingen en aardbevingen de laatste tijd, en het toch wel opvallende extreme weer overal op de wereld...toeval..?
Het zijn er helemaal niet veel tegelijk, er worden elk jaar tientallen kometen ontdekt en alleen al op de opnames van de SOHO-telescopen (die de zon bestuderen) zijn er al meer dan 1000 waargenomen. Hoe moeilijk het blijkbaar ook is om te accepteren: kometen zijn volstrekt niet zeldzaam.

Het gemiddelde aan aardbevingen en vulkaanuitbarstingen vertoont geen bijzondere afwijkingen, dat heb ik hier ook al toegelicht. De aardbevingen vinden plaats op locaties waar ze verwacht worden en dat geldt ook voor vulkaanuitbarstingen, het is allemaal verklaarbaar en Elenin speelt in die verklaringen geen enkele rol. Er is trouwens helemaal geen sprake van "alignments", de mensen die dat beweren verzinnen ze zelf, ze hebben duidelijk geen idee waar ze over praten. En daarmee maken ze andere mensen die ook geen idee hebben wat een uitlijning of een conjunctie nu eigenlijk is, nodeloos bang.

Het belangrijkste is dat "alignments" (de gewone en datgene wat de complotters daar dan ook onder wensen te verstaan) geen enkele invloed hebben op het vóórkomen van aardbevingen of vulkaanuitbarstingen.

Ook Elenin als een "voorbode van meer" is volkomen uit de lucht gegrepen, het is fysisch volstrekt ONMOGELIJK dat komeet Elenin enige invloed uitoefent op de omstandigheden op aarde.
Maar wat heeft het voor zin dat ik dit allemaal zeg, het wordt immers toch niet geloofd.

[ Bericht 2% gewijzigd door AVerstraten op 20-07-2011 11:51:12 ]
pi_99699330
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 11:32 schreef AVerstraten het volgende:

[..]

Het zijn er helemaal niet veel tegelijk, er worden elk jaar tientallen kometen ontdekt en op de opnames van de SOHO-telescopen (die de zon bestuderen) zijn er al meer dan 1000 waargenomen. Hoe moeilijk het blijkbaar ook is om te accepteren: kometen zijn volstrekt niet zeldzaam.

Het gemiddelde aan aardbevingen en vulkaanuitbarstingen vertoont geen bijzondere afwijkingen, dat heb ik hier ook al toegelicht. De aardbevingen vinden plaats op locaties waar ze verwacht worden en dat geldt ook voor vulkaanuitbarstingen, het is allemaal verklaarbaar en Elenin speelt i die verklaring geen enkele rol. Er is trouwens helemaal geen sprake van "alignments", de mensen die dat beweren verzinnen ze zelf, ze hebben duidelijk geen idee waar ze over praten. En daarmee maken ze andere mensen die ook geen idee hebben wat een uitlijning of een conjunctie nu eigenlijk is, nodeloos bang.

Het belangrijkste is dat "alignments" (wat de complotters daar dan ook onder wensen te verstaan) geen enkele invloed hebben op het vóórkomen van aardbevingen of vulkaanuitbarstingen.

Ook Elenin als een "voorbode van meer" is volkomen uit de lucht gegrepen, het is fysisch volstrekt ONMOGELIJK dat komeet Elenin enige invloed uitoefent op de omstandigheden op aarde.
Maar wat heeft het voor zin dat ik dit allemaal zeg, het wordt immers toch niet geloofd.
Nou ja..geen zin..ik voel me toch wel iets minder benepen dan eerst, want het hele internet staat/stond vol met hardnekkige doemverhalen..dan ga je vanzelf toch wel een beetje twijfelen of er misschien toch wel meer aan de hand is dan we van officiele bronnen te horen krijgen..
En geloof me, ik zit echt niet te wachten of me te verheugen op het einde van de wereld..
Je kwam (bij mij althans) in het begin een beetje betweterig over, maar ik ben blij dat je het zo geduldig en duidelijk uitlegt..thankx.. ^O^
pi_99699706
Dat er geen rampen kunnen gebeuren hoor je mij niet zeggen - denk alleen maar aan de Yellowstonecaldera - maar met Elenin heeft dat niks te maken, Elenin is doodeenvoudig niet in staat om ook maar enige invloed uit te oefenen op de aarde en als mensen zeggen dat dat wel zo is dan weet je meteen dat ze onzin praten.
pi_99699881
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 12:06 schreef AVerstraten het volgende:
Dat er geen rampen kunnen gebeuren hoor je mij niet zeggen - denk alleen maar aan de Yellowstonecaldera - maar met Elenin heeft dat niks te maken, Elenin is doodeenvoudig niet in staat om ook maar enige invloed uit te oefenen op de aarde en als mensen zeggen dat dat wel zo is dan weet je meteen dat ze onzin praten.
Ik zal er aan denken.. ;)
pi_99720886
Voor de geinteresseerden, nieuwe aanwijzingen omtrent ELEnin:
http://www.godlikeproductions.com/forum1/message1565942/pg1

Lees dat gehele topic rustig door en trek dan nog eens je conclusies.
Veni vidi foetsie
pi_99721433
Mijn conclusies:
- 16 pagina's kletspraat, met hier en daar een verstandig woord van deze of gene;
- de film Deep Impact is onderhoudend, maar inhoudelijk totale onzin;
- met komeet Elenin heeft het allemaal niks te maken.
pi_99721957
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 20:43 schreef semexo het volgende:
Voor de geinteresseerden, nieuwe aanwijzingen omtrent ELEnin:
http://www.godlikeproductions.com/forum1/message1565942/pg1

Lees dat gehele topic rustig door en trek dan nog eens je conclusies.
Ik zag deze in dat topic:

pi_99729430
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 09:08 schreef AVerstraten het volgende:
@Maron

Ik bleek wat achter te lopen met mijn informatie over het zoeken naar kometen, vandaar deze aanvulling op het bovenstaande bericht.

Het zoeken naar kometen en asteroïden wordt sinds de jaren '90 gedaan door robottelescopen, die systematisch de hemel afzoeken naar dergelijke objecten, dit omdat, hoewel de kans klein is dat een van deze objecten de aarde raakt, met een dergelijke mogelijkheid toch altijd rekening gehouden moet worden. Deze systemen zijn LINEAR (Lincolin Institute Of Near Earth Asteroid Research), NEAT (Near Earth Asteroid Tracking), LONEOS (Lowell Observatory Near Earth Object Search), SPACEWATCH, CSS (Catalina Sky Survey), SWAN (Solar Wind Anisotropies). Ook SOHO (Solar And Heliospheric Observatory) heeft al veel kometen geregistreerd.
Werden voor de jaren '90 de veel kometen gevonden door amateurastronomen, de laatste jaren worden de meeste dus gevonden door robottelescopen.

[ Bericht 1% gewijzigd door AVerstraten op 20-07-2011 23:18:04 ]
pi_99738143
Ze zijn er gister achter gekomen dat pluto nog een extra maan heeft van tussen de 12 en 34km groot, die ze nog nooit gezien hadden, dan kan het toch heel goed mogelijk zijn dat we elinin als dwergster ook nog niet kunnen zien, of zie ik dan iets over het oog? (even over de discussie een paar weken terug dat we hem allang zouden moeten kunnen zien)
pi_99738380
Het maantje van Pluto is piepklein en staat heel ver weg.

Een bruine dwergster heeft een massa van tenminste 13x de planeet Jupiter, die goed met het blote oog te zien is. Als deze zgn. bruine dwergster in september van dit jaar of december volgend jaar de aarde zou passeren (beide worden beweerd) moet hij in beide gevallen al zo dichtbij zijn en dat wij hem daarom nu al moeten kunnen waarnemen. Daar komt nog bij dat een object van een dergelijke omvang en massa invloed uitoefent op de banen van de andere hemelobjecten in ons zonnestelsel. Daarvan is helemaal niets te merken, dus kunnen we gevoeglijk aannemen dat deze bruine dwerg niet bestaat.

Verder haalt u twee dingen door elkaar. Elenin is een komeet, dat is ondubbelzinnig vastgesteld. Elenin is geen bruine dwergster. Er is helemaal niets dat er op wijst dat er zich in het zonnestelsel een bruine dwergster bevindt die zich richting de aarde spoedt. Als de komeet Elenin de aarde passeert, bevindt hij zich nog altijd op zo'n 34 miljoen km afstand. Bovendien ligt zijn baan ook nog eens 4 miljoen km onder die van de aarde.

Mogelijk ben je op een dwaalspoor gezet door de naam dwergster; een bruine dwergster is weliswaar wat sterren betreft aan de kleine kant, maar vergeleken met de planeten in ons zonnestelsel is het nog altijd een enorm object.

[ Bericht 11% gewijzigd door AVerstraten op 21-07-2011 08:54:56 ]
pi_99753428
Leuke discussie over Elenin :) Ik heb me een beetje in Elenin verdiept, en kwam deze discussie toevallig tegen.

De discussie lijkt zich hier verplaatst te hebben naar de massa van Elenin, het zou of een dwergster of een komeet moeten zijn. Een dwergster lijkt mij erg onwaarschijnlijk, gezien de massa en magnetische kracht die zo'n ster zou moeten hebben. Dan kom je dus uit op een komeet. Het lijkt nu een beetje een welles/nietes discussie te worden wat het zou kunnen/moeten zijn. Laten we ons eens richten op de feiten. Feit is dat voor een doodgewone komeet, Elenin opmerkelijk veel aandacht krijgt. Niet alleen van amateurastronomen en algemeen geïnteresseerden, maar ook van overheidsinstellingen, en dan met name die van de VS en Rusland. Dan lijkt er toch wat meer aan de hand te zijn. Als het geen komeet is, en hoogstwaarschijnlijk ook geen dwergster, wat is Elenin dan wel?

Als je de meeste beschikbare informatie doorneemt kom je een paar feiten tegen over Elenin en de tijdsspanne daaromheen, die op zjin minst merkwaardig te noemen zijn.
Neem bijvoorbeeld de bovengemiddelde interesse van NASA voor Elenin. Elenin wordt door de NASA een onbeduidende komeet genoemd. Het vreemde is dat diezelfde NASA, Elenin al zo vaak bekeken heeft, dat het een verspilling van tijd en resources zou zijn als Elenin echt zo onbeduidend zou zijn. Juist omdat Elenin helemaal niet zo dicht langs de aarde komt als veel andere kometen en in feite dus ongevaarlijk en oninteressant zou zijn. Dan is het raar dat Elenin al meer dan 2000 keer geobserveerd is, dus verreweg de meest bekeken komeet is. Waarom heeft de NASA zoveel interesse in een ongevaarlijke en door hun zelf als onbeduidende benoemde komeet? De kicker bij deze observaties is het feit dat NASA de officiële maten en samenstelling van Elenin niet bekend maakt. Dit terwijl dit normaal na de eerste observatie wordt vastgesteld en doorgegeven. Kometen zijn in feite niet interessant voor NASA, zolang ze niet op een ramkoers met de aarde liggen (of een near miss mogelijkheid) en daarbij groot genoeg zijn om een potentiële ramp te veroorzaken bij een inslag. Dus waarom is Elenin dan zo interessant? Verder lijkt de NASA het alleenrecht te willen hebben over de informatie met betrekking tot Elenin, aangezien begin dit jaar de infrarood telescoop is uitgezet voor derden. Zogenaamd wegens de hoge kosten die hieraan verbonden zouden zijn, maar dat is uiteraard een lachwekende reden gezien het budget wat NASA jaarlijks ontvangt. Met behulp die telescoop zou alle onduidelijkheid met betrekking tot Elenin weggenomen kunnen worden.
Wat verder interessant is, is dat NASA de eigen medewerkers waarschuwt om de komende tijd niet langs kusten te verblijven indien dit niet noodzakelijk is, en om ernstig rekening te houden met eventuele catastrofes. Be prepared, compleet met tips voor survivalpakketten en dergelijke. Blijkbaar verwacht de NASA dus dat er iets te gebeuren staat...maar dit kan uiteraard ook komen door de toenemende kracht van natuurrampen, en de hoeveelheid. Een verband tussen deze rampen en de komst van Elenin kan naar mijn mening onmogelijk bewezen worden.

Vanuit Rusland krijgt men minder informatie dan vanuit de VS. Het bestaan van Leonid Elenin (de zogenaamde ontdekker van wat een komeet zou zijn) kan niet bevestigd worden, maar zijn bestaan wordt ook niet ontkend. Wat wel weer erg opmerkelijk is, is dat Rusland bezig is met het bouwen van massale schuilkelders. Deze kelders moesten eind 2012 klaar zijn, maar die datum is naar voren gehaald en er wordt geprobeerd om die kelders nog dit jaar af te krijgen. Rusland is niet in een noemenswaardig oorlog, slechts in conflict met rebellen, en er is ook niet echt een dreiging dat er op dat gebied wat staat te gebeuren (zoals bijvoorbeeld tijdens de koude oorlog zeer zeker wel het geval was). Dus waarom bouwt Rusland schuilkelders, en nog interessanter, waarom wordt de bouw hiervan versnelt? Dit zijn extra kosten, op welke manier worden die kosten verantwoord? Interessant op zijn minst.

Verder zijn er heel veel toevalligheden die samenvallen met de tijdsspanne van Elenin. Neem de naam, ELE, en de vele overeenkomsten die eerder gepresenteerd zijn in films e.d. wat betreft gebeurtenissen die plaatsvinden. Ik heb er persoonlijk moeite mee om deze toevalligheden in verband te leggen met de komst van Elenin, daarvoor ben ik te skeptisch, als men lang genoeg zoekt is er namelijk naar mijn mening altijd wel een verband te vinden. Maar omdat er zoveel feitelijke onjuistheden zijn met betrekking tot de berichtgeving vanuit officiële instanties, is het wel opmerkelijk te noemen.

Elenin zou dus best een gewone komeet kunnen zijn. NASA staat erom bekent een leugenachtige organisatie te zijn ten opzichte van de 'burgerbevolking' (het bewijs hiervan in de vorm van bewerkte/onvolledige beelden die zijn vrijgegeven, is overweldigend) dus in dat opzicht is het niet heel opmerkelijk dat de berichtgeving vanuit NASA niet klopt. En dat zou dan toevallig samen kunnen hangen met deze komeet, waarbij toevallige verbanden worden aangedragen om het bestaan van iets 'anders' te kunnen bewijzen. De feitelijkheden, helemaal vanuit de NASA, wijzen echter wel op een sterk verhoogde interesse in Elenin vanuit die organisatie, en dat is dan weer uiterst opmerkelijk, aangezien het hier om een oninteressante en onbeduidende komeet zou gaan. Toch zijn we voornamelijk afhankelijk van organisaties als de NASA voor onze informatie met betrekking tot het universum, en wat zich daar bevindt. We kunnen dus vooral afwachten, en speculeren over wat het zou kunnen zijn :) interessant is het in ieder geval wel.
pi_99754273
@Leonel
Toen ik voor het eerst wat over Elenin las had ik hetzelfde maar de meeste verbanden zijn al weersproken.
- Bij het observeren op de nasa website worden ook de observaties van amateurs etc meegetelt, en aangezien elenin hot is staat dit cijfer zo hoog
- NASA is flink aan het bezuinigen (zie spaceshuttle stop bv), dus infarood kosten kan kloppen
- De survival kits is raar, maar hier in NL is er ook een tijd een reclame voor noodpaketten geweest, en natuurlijk is er aan de kust van amerika veel kans op tsunamisies door aardverschuivingen tussen amerika/japan, dat is altijd al een onstabiel gebied geweest
- Van de week heeft die Elenin weer een nieuwe planeet ondekt, dus lijkt me dat hij gewoon bestaat. Ele is wel toevallig idd, maar zou het niet veelste toevallig zijn om dan iemand die niet bestaat zo te noemen
- Rusland/schuilkelders kan ik ook niet plaatsen, maar lijkt me niet dat schuilkelders helpen tegen de poolshifts of een grote meteor die inslaat
Kweet niet, afwachten en speculeren is leuk maar dit topic heeft alles zo'n beetje wel "goed" gepraat :)
pi_99755144
@ Leonel

quote:
Toch zijn we voornamelijk afhankelijk van organisaties als de NASA voor onze informatie met betrekking tot het universum, en wat zich daar bevindt.
Dat is niet juist. Er zijn wereldwijd vele telescopen en de meeste daarvan zijn NIET van NASA. Je opmerking over de infrarood telescoop van NASA is ook niet relevant, want er zijn nog veel meer infraroodtelescopen die gewoon volledig in bedrijf zijn, we zijn wat dat betreft absoluut niet afhankelijk van NASA wat dat betreft.

quote:
Verder lijkt de NASA het alleenrecht te willen hebben over de informatie met betrekking tot Elenin, aangezien begin dit jaar de infrarood telescoop is uitgezet voor derden.
Met alle respect, maar dit is oliekoek. Ten eerste kunnen kometen prima bekeken worden met een gewone telescoop, dat hoeft helemaal niet met een infraroodtelescoop. Dat NASA het alleenrecht wil hebben over komeet Elenin klopt ook niet, want er is ruimschoots informatie voorhanden, niet alleen van NASA maar ook van allerlei andere instanties.

Verder zeg je dat NASA geschatte afmeting en gewicht van Elenin niet wil vrijgeven, maar die informatie is gewoon bekend gemaakt. Bovendien zijn we ook wat dat betreft niet afhankelijk van NASA, anderen hebben diezelfde berekeningen gemaakt en die informatie staat gewoon op het internet.

Je zou wat bronnen kunnen geven bij je verhaal, van schuilkelders in Rusland is me niks bekend, maar zelfs als dat zo zou zijn, waarop baseer je dan dat dit in verband met komeet Elenin is? Hij passeert de aarde op zo ruime afstand dat er geen enkel gevaar te duchten is.

En zoals WallieP ook al zegt, het is natuurlijk wel raar dat iemand die niet bestaat een tweede komeet ontdekt - samen met een mede-amateurastronoom genaamd I. Molotov. Maar daarvan zal dan ook wel weer gezegd worden dat hij niet bestaat, of dat zijn naam een voorteken is want waarom heet je anders Molotov nietwaar. *zucht*
quote:
Elenin zou dus best een gewone komeet kunnen zijn.
Elenin is een gewone komeet.
pi_99765360
Dus jij bent 100 procent zeker dat het een komeet is?
pi_99765871
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 16:30 schreef AVerstraten het volgende:
@ Leonel
Met alle respect, maar dit is oliekoek. Ten eerste kunnen kometen prima bekeken worden met een gewone telescoop, dat hoeft helemaal niet met een infraroodtelescoop. Dat NASA het alleenrecht wil hebben over komeet Elenin klopt ook niet, want er is ruimschoots informatie voorhanden, niet alleen van NASA maar ook van allerlei andere instanties.
Dat is het hem juist. Met gewone telescopen lijkt het een gewone komeet, zou je het object met een infrarood telescoop bekijken, dan blijkt dat het een (kleine) bruine dwerg is.
Veni vidi foetsie
pi_99766278
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 20:43 schreef semexo het volgende:

[..]

Dat is het hem juist. Met gewone telescopen lijkt het een gewone komeet, zou je het object met een infrarood telescoop bekijken, dan blijkt dat het een (kleine) bruine dwerg is.
1 van de 7.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')