abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_99241518
Welkom in Nederland, met onze bizarre en softe rechtsstaat:

quote:
Jongen uit Breda vrij na politiegeweld
De politie in Breda heeft bij de arrestatie van een jongen buitensporig veel geweld gebruikt. Dat zegt de rechter-commissaris in die stad. De jongen van 17 wordt ervan verdacht dat hij samen met drie anderen bij een woning in Breda heeft ingebroken.

Toen het drietal vluchtte, loste de politie een waarschuwingsschot. De jongen werd niet geraakt, maar volgens zijn raadsman had de politie geen reden om te schieten.

De rechter-commissaris was het met hem eens en heeft de jongen vanwege het buitensporig geweld onmiddellijk op vrije voeten gesteld.
Bron: http://nos.nl/artikel/254(...)a-politiegeweld.html

Te gek voor woorden. De politie lost een waarschuwingsschot (nou, nou wat een 'buitensporig geweld' zeg...) en om die reden wordt de verdachte doodleuk vrijgelaten, alsof de inbraak er niet meer toe doet.

Welke rechters beslissen dit in vredesnaam? En welk signaal gaat hier van uit? Waarom niet gewoon de betreffende agent een reprimande geven en daarna de zaak tegen de jonge inbrekers vervolgen? Alsof die jongen fysiek zwaar mishandeld is. Er is NIKS gebeurd, hij is met geen vinger aangeraakt.
pi_99241556
Gaat natuurlijk nergens over dit. :N
Rustig aan.
  zaterdag 9 juli 2011 @ 14:04:41 #3
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_99241665
Wat een grap dit :')
pi_99241703
Omgedraaide wereld
Ik vind jou echt GIGA goed als je zelf je Gordel om doeeet
pi_99241732
Daarom stem ik PVV. Echt gestoord waar dit land op uitdraait :r :r
  zaterdag 9 juli 2011 @ 14:07:28 #6
284143 Chef_M
Luie Kaaskop
pi_99241739
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 14:01 schreef kingtoppie het volgende:
Gaat natuurlijk nergens over dit. :N
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 14:04 schreef Nibb-it het volgende:
Wat een grap dit :')
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 14:06 schreef Goochemgordeldier het volgende:
Omgedraaide wereld
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 14:07 schreef Aarsgezicht. het volgende:
  zaterdag 9 juli 2011 @ 14:09:00 #7
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_99241779
Bizar. Dit is het ene uiterste. Maar liever dit dan hoe het in de VS is, eerst schieten, dan arresteren.
Laffe huichelaar
pi_99241806
Wel geniaal, corrupte politievriend vragen of hij 1x in de lucht schiet als je niet kan ontsnappen en je hoeft niet de bak in *O*
Rustig aan.
pi_99241823
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 14:07 schreef Chef_M het volgende:

[..]

[..]

[..]

[..]

Op zondag 23 maart 2008 02:16 schreef tyros-saver het volgende:
En PaasKonijn Ik heb het gemeld aan de Admin dat jij zei: Heb je typkanker.
pi_99241907
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 14:09 schreef timmmmm het volgende:
Bizar. Dit is het ene uiterste. Maar liever dit dan hoe het in de VS is, eerst schieten, dan arresteren.
lol wat een onzin
  zaterdag 9 juli 2011 @ 14:14:26 #11
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_99241928
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 14:13 schreef jeoff het volgende:

[..]

lol wat een onzin
Klopt, het is overdreven, dat is niet hoe ze het altijd doen in de VS, maar dit is ook niet hoe het altijd gaat in NEderland
Laffe huichelaar
  zaterdag 9 juli 2011 @ 14:15:31 #12
254493 Trollface.
gr rob fruithof, groningencity
pi_99241961
quote:
Ik zie PVV hier echt iets tegen doen nu ze in de regering zitten gedogen, inderdaad.
★5731U★ Death from above '79★You're a woman, i'm a machinielsie ★ ✠ ★ Telkens weer een beetje sterven★ I was born in a winterstorm, i live there still★
  zaterdag 9 juli 2011 @ 14:16:33 #13
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_99241987
Vluchten zou wel een reden moeten zijn om te schieten. Ik vind het netjes dat 't een waarschuwingsschot was in plaats van gericht.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_99241989
Je kunt je ook afvragen of dit verhaal wel klopt en niet uit z'n verband gerukt is.
Op vrijdag 18 maart 2011 01:26 [b]schreef Ezio het volgende:[/b]Ik ga nu wel. Kijk uit waar je je staart steekt!
Groetjes, Ezio.
  zaterdag 9 juli 2011 @ 14:16:44 #15
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_99241995
Werkelijk werkelijk werkelijk een grove schande :r :r

Mijn god wat een mongolen die dit soort uitspraken doen :r

Ophangen aan de hoogste boom ^O^
pi_99242053
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 14:14 schreef timmmmm het volgende:
Klopt, het is overdreven, dat is niet hoe ze het altijd doen in de VS, maar dit is ook niet hoe het altijd gaat in Nederland
Dit valt inderdaad in de categorie 'incident', maar de redenering die erop volgt, is onderdeel van een bredere beweging, namelijk eentje die verdachten/daders buitensporig veel rechten toekent. Hun zere zieltjes zouden tijdens het plegen van een misdrijf maar eens worden aangetast door een optredende politieagent. Dat is slecht voor die jongens, die vaak al zo'n moeilijke jeugd hebben gehad, enzovoort.

Iemand die op z'n 17e al inbreekt, moet hard worden gecorrigeerd, omdat het anders op latere leeftijd nog veel verder uit de klauwen loopt. Een waarschuwingsschot (met andere woorden: niet gericht geschoten) mag NOOIT ertoe leiden dat een dader vrijuit gaat.
  zaterdag 9 juli 2011 @ 14:19:32 #17
142400 RedFever007
pi_99242079
Sterker nog, ze hadden die agent moeten beboeten voor het missen van zo'n 17 jarige inbreker B-)
  zaterdag 9 juli 2011 @ 14:19:39 #18
254493 Trollface.
gr rob fruithof, groningencity
pi_99242084
quote:
15s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 14:18 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Dit valt inderdaad in de categorie 'incident', maar de redenering die erop volgt, is onderdeel van een bredere beweging, namelijk eentje die verdachten/daders buitensporig veel rechten toekent. Hun zere zieltjes zouden tijdens het plegen van een misdrijf maar eens worden aangetast door een optredende politieagent. Dat is slecht voor die jongens, die vaak al zo'n moeilijke jeugd hebben gehad, enzovoort.

Iemand die op z'n 17e al inbreekt, moet hard worden gecorrigeerd, omdat het anders op latere leeftijd nog veel verder uit de klauwen loopt. Een waarschuwingsschot (met andere woorden: niet gericht geschoten) mag NOOIT ertoe leiden dat een dader vrijuit gaat.
Toch heb ik enigszins het idee dat een gevangenisstraf van 5 jaar niet gaat helpen om iemand te corrigeren. Niet dat ik dit goedkeur, trouwens.
★5731U★ Death from above '79★You're a woman, i'm a machinielsie ★ ✠ ★ Telkens weer een beetje sterven★ I was born in a winterstorm, i live there still★
  zaterdag 9 juli 2011 @ 14:20:07 #19
142400 RedFever007
pi_99242098
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 14:19 schreef Trollface. het volgende:

[..]

Toch heb ik enigszins het idee dat een gevangenisstraf van 5 jaar niet gaat helpen om iemand te corrigeren. Niet dat ik dit goedkeur, trouwens.
nee, maar de kogel helpt wel ^O^
pi_99242107
quote:
15s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 13:59 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Te gek voor woorden. De politie lost een waarschuwingsschot (nou, nou wat een 'buitensporig geweld' zeg...) en om die reden wordt de verdachte doodleuk vrijgelaten, alsof de inbraak er niet meer toe doet.

Welke rechters beslissen dit in vredesnaam? En welk signaal gaat hier van uit? Waarom niet gewoon de betreffende agent een reprimande geven en daarna de zaak tegen de jonge inbrekers vervolgen? Alsof die jongen fysiek zwaar mishandeld is. Er is NIKS gebeurd, hij is met geen vinger aangeraakt.
Ten eerste lijkt me niet dat het om die reden is en zeker niet uitsluitend. Niet weten hoe het zit en niet willen weten hoe het zit is niet voorbehouden aan Fok, ook journalisten kunnen er wat van.

Daarnaast is het een waarschuwingsschot. Dat is een schot om te waarschuwen dat er daarna gericht gaat worden geschoten. Die noodzaak was er blijkbaar niet en dan moet een agent gewoon van zijn pistool afblijven.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_99242143
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 14:20 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ten eerste lijkt me niet dat het om die reden is en zeker niet uitsluitend. Niet weten hoe het zit en niet willen weten hoe het zit is niet voorbehouden aan Fok, ook journalisten kunnen er wat van.

Daarnaast is het een waarschuwingsschot. Dat is een schot om te waarschuwen dat er daarna gericht gaat worden geschoten. Die noodzaak was er blijkbaar niet en dan moet een agent gewoon van zijn pistool afblijven.
Dit ja.
Al die nobrainers hier zijn enger dan het oorspronkelijke bericht.
Op vrijdag 18 maart 2011 01:26 [b]schreef Ezio het volgende:[/b]Ik ga nu wel. Kijk uit waar je je staart steekt!
Groetjes, Ezio.
  zaterdag 9 juli 2011 @ 14:22:21 #22
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_99242176
Uitgebreider bericht:

quote:
BREDA - De politie heeft afgelopen donderdag volgens de rechter-commissaris in Breda buitensporig geweld toegepast bij de arrestatie van een zeventienjarige knaap in de Hoge Vucht. Om die reden is hij volgens zijn raadsman mr. Karsten Verkaart vandaag direct na zijn voorgeleiding vrijgelaten. Bij de aanhouding werd een waarschuwingsschot gelost.

Ook zou de jongen, terwijl hij zich naar eigen zeggen al had overgegeven, zo fors aangepakt zijn dat hij striemen en lichte snijwonden opliep aan armen en benen.

De zeventienjarige jongen wordt er van verdacht dat hij donderdagmorgen met een jongen van 15 en een 25-jarige man een woninginbraak pleegde op de Terheijdenseweg.

Waarschuwingsschot

Op hun vlucht voor de politie van de Terheijdenseweg naar de Deinzestraat en verder de Hoge Vucht in, viel het waarschuwingsschot. De oudste verdachte verborg zich in een huis, maar werd ontdekt. Hij is al snel na zijn aanhouding op vrije voeten gesteld. De jongste komt dit weekend vrij, vermoedt Verkaart.

Volgens de raadsman was er geen enkele aanleiding voor de politie om te schieten, ook niet als waarschuwing. De agenten werden niet bedreigd en de verdachten stonden niet als vuurwapengevaarlijk te boek, zegt hij. Verkaart wacht de motivatie van de rechter-commissaris af en beraadt zich dan op mogelijk te nemen stappen. Welke die zijn, weet hij nog niet.

Voor justitie is 'de conclusie van de rechter-commissaris niet de eindconclusie', zegt woordvoerster Martine Pilaar van het Openbaar Ministerie in Breda. Justitie doet volgens haar dan ook verder onderzoek naar het schietincident. Dat zou moeten uitwijzen of er wellicht tóch redenen waren voor de politie om een wapen te trekken.

De politie zelf wil volgens woordvoerder André van den Hul niet op de beslissing van de rechter-commissaris reageren.
Al dat gezeik op de rechters hier. Als je een andere uitspraak wil, moet je de vuurwapeninstructie veranderen. Het geweldsmonopolie kent nu eenmaal grenzen, als agenten dat doorbreken is dat vrij stom.
  zaterdag 9 juli 2011 @ 14:25:09 #23
262 Re
Kiss & Swallow
pi_99242275
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 14:20 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

de noodzaak is er misschien niet, maar daarmee is de inbraak niet gerechtvaardigd, ik kan me voorstellen dat dit soort redenatie er bij veel mensen niet in kan
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_99242282
Agenten die vuurwapens onjuist gebruiken, zijn verkeerd bezig. Maar waarom moet dat in vredesnaam ertoe leiden dat daders vrijuit gaan? De oudste verdachte is al snel na zijn aanhouding op vrije voeten gesteld, de 17-jarige nu ook. En de 15 (!!!) -jarige volgt snel.

Effect: deze daders leren er niks van en slaan de volgende keer zo weer toe. En misschien krijgen ze zelfs nog wel een zak geld als schadevergoeding. En dat moet dan voor rechtsstaat doorgaan.
  zaterdag 9 juli 2011 @ 14:27:18 #25
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_99242338
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 14:25 schreef Elfletterig het volgende:
Agenten die vuurwapens onjuist gebruiken, zijn verkeerd bezig. Maar waarom moet dat in vredesnaam ertoe leiden dat daders vrijuit gaan? De oudste verdachte is al snel na zijn aanhouding op vrije voeten gesteld, de 17-jarige nu ook. En de 15 (!!!) -jarige volgt snel.

Effect: deze daders leren er niks van en slaan de volgende keer zo weer toe. En misschien krijgen ze zelfs nog wel een zak geld als schadevergoeding. En dat moet dan voor rechtsstaat doorgaan.
Als je buitensporig geweld gebruikt bij een aanhouding, is die aanhouding gewoon niet rechtsgeldig. Dat wil nog niet zeggen dat ze vrijgesproken worden, overigens.
  zaterdag 9 juli 2011 @ 14:28:09 #26
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_99242358
quote:
15s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 14:18 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Daar ben ik het mee eens. En dit is ook een slechte zaak.
Ik zeg enkel dat je het andere uiterste (hooligans in de knie schieten) ook niet moet ambieren
Laffe huichelaar
pi_99242368
Hoezo is er überhaupt sprake van geweld, hij is niet eens geraakt :r
En pragmatisch denken is rechters niet gegund... :N
Grootverdiener die ook de kleintjes Est.
pi_99242566
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 14:27 schreef Hephaistos. het volgende:
Als je buitensporig geweld gebruikt bij een aanhouding, is die aanhouding gewoon niet rechtsgeldig. Dat wil nog niet zeggen dat ze vrijgesproken worden, overigens.
Een waarschuwingsschot is geen buitensporig geweld.
pi_99242659
Ik vraag me af of een rechter in Texas ook zo zou beslissen.
  zaterdag 9 juli 2011 @ 14:39:16 #30
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_99242668
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 14:35 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Een waarschuwingsschot is geen buitensporig geweld.
Volgens jou niet, volgens de persoonlijke mening van de rechter misschien ook wel niet. Volgens de vuurwapeninstructie wel.

quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 14:39 schreef DrDentz het volgende:
Ik vraag me af of een rechter in Texas ook zo zou beslissen.
Waarschijnlijk niet. Die volgt immers andere wetten.
pi_99242737
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 14:39 schreef Hephaistos. het volgende:
Volgens jou niet, volgens de persoonlijke mening van de rechter misschien ook wel niet. Volgens de vuurwapeninstructie wel.
De vuurwapeninstructie is een instructie, geen wet. Een rechter moet in de geest van de wet optreden. Daders van een inbraak horen bestraft te worden, in plaats van op vrije voeten te worden gesteld om feitelijk niks.
pi_99242899
Vreemd verhaal vind ik het ook.

Maar wat nog veel erger gaat worden, is de onschuldige passant die straks dodelijk geraakt wordt door een verdwaalde politiekogel.

Kleine kans dat dit gebeurt met een waarschuwingsschot, maar er wordt, afgaande op de media, ook steeds meer gericht geschoten.

Ik vind dat niet echt een goede ontwikkeling. Dodelijke projectielen de wereld inslingeren om (bv) een inbreker aan te houden gaat echt te ver.
pi_99242961
quote:
3s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 14:25 schreef Re het volgende:

[..]

de noodzaak is er misschien niet, maar daarmee is de inbraak niet gerechtvaardigd, ik kan me voorstellen dat dit soort redenatie er bij veel mensen niet in kan
Welke redenatie bedoel je precies?

Ik kan me ook wel voorstellen dat het er bij veel mensen niet in kan. Dat geldt ook voor de kwantummechanica. Mensen moeten zich gewoon niet bemoeien met dingen waar ze te dom voor zijn.

quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 14:41 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

De vuurwapeninstructie is een instructie, geen wet. Een rechter moet in de geest van de wet optreden. Daders van een inbraak horen bestraft te worden, in plaats van op vrije voeten te worden gesteld om feitelijk niks.
Jij snapt het verschil tussen voorarrest en straf niet?
  zaterdag 9 juli 2011 @ 14:52:58 #34
262 Re
Kiss & Swallow
pi_99243070
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 14:48 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Welke redenatie bedoel je precies?

Ik kan me ook wel voorstellen dat het er bij veel mensen niet in kan. Dat geldt ook voor de kwantummechanica. Mensen moeten zich gewoon niet bemoeien met dingen waar ze te dom voor zijn.

[..]

zoalng de inbreker maar wel vervolgd wordt voor zijn misdaad...
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_99243272
quote:
Zelfs voorarrest moet niet om deze reden kunnen worden opgeheven. Een rechter die zo'n waarschuwingsschot laat meewegen in het voorarrest, doet hetzelfde bij de bepaling van de strafmaat. Dan krijg je redeneringen in de categorie: het is een traumatische ervaring geweest voor dit pas 17-jarige slachtoffer, de jongens zijn door de publiciteit rondom deze zaak in de media al genoeg gestraft, enzovoort.
pi_99243318
quote:
15s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 14:59 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Zelfs voorarrest moet niet om deze reden kunnen worden opgeheven. Een rechter die zo'n waarschuwingsschot laat meewegen in het voorarrest, doet hetzelfde bij de bepaling van de strafmaat. Dan krijg je redeneringen in de categorie: het is een traumatische ervaring geweest voor dit pas 17-jarige slachtoffer, de jongens zijn door de publiciteit rondom deze zaak in de media al genoeg gestraft, enzovoort.
Dat verzin jij er dan ook allemaal bij.
pi_99243470
quote:
Als 'rechtspraak' verandert in wetspraak (iets wat in Nederland steeds vaker gebeurt), dan is dat inderdaad voor een groot deel van de bevolking niet te begrijpen. Je kunt dan wel roepen dat men te dom is, maar je zou ook eens vraagtekens kunnen stellen bij de richting waarin de rechtspraak zich beweegt. Procedures, protocollen en instructies winnen het van het hoofddoel: recht doen!

quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 15:00 schreef Weltschmerz het volgende:
Dat verzin jij er dan ook allemaal bij.
Ik neem een voorschot op hoe de rechter in dit soort zaken redeneert. Er is weinig verzonnen aan. Daders worden steeds vaker als slachtoffer gezien. En dat daders (delen van) hun straf ontlopen vanwege de media-aandacht, gebeurt om de haverklap.
pi_99243587
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 15:04 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Als 'rechtspraak' verandert in wetspraak (iets wat in Nederland steeds vaker gebeurt), dan is dat inderdaad voor een groot deel van de bevolking niet te begrijpen. Je kunt dan wel roepen dat men te dom is, maar je zou ook eens vraagtekens kunnen stellen bij de richting waarin de rechtspraak zich beweegt. Procedures, protocollen en instructies winnen het van het hoofddoel: recht doen!
Ik stel aldoor vragen bij de rechtspraak, maar niet op basis van het niet begrijpen en niet willen begrijpen zoals jij. Wetspraak? Heb je een leuk woordje uitgevonden jongen? Geeft dat goed je gevoel weer?

quote:
Ik neem een voorschot op hoe de rechter in dit soort zaken redeneert.
Nee, dat doe je niet.

quote:
Er is weinig verzonnen aan. Daders worden steeds vaker als slachtoffer gezien. En dat daders (delen van) hun straf ontlopen vanwege de media-aandacht, gebeurt om de haverklap.
Stem PVV, je manier van denken onderscheidt zich niet in positieve zin daarvan.
pi_99243946
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 15:09 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik stel aldoor vragen bij de rechtspraak, maar niet op basis van het niet begrijpen en niet willen begrijpen zoals jij. Wetspraak? Heb je een leuk woordje uitgevonden jongen? Geeft dat goed je gevoel weer?
Precies voldoen aan de letter van de wet is wat anders dan recht doen. Ik heb het woord niet uitgevonden. Ik kom het al een aantal jaren tegen als mensen kritiek uiten op wat rechtspraak moet zijn, maar wat dus in werkelijkheid neerkomt op strikte interpretatie van wetten, waarbij het werkelijke recht naar de achtergrond verdwijnt.

quote:
Nee, dat doe je niet.
:D Ik weet toch zeker nog wel zelf wat ik doe? En google maar even op woordjes als "genoeg gestraft" om een hele trits aan uitspraken te krijgen waarbij de rechter oordeelt dat er al genoeg is gestraft.

quote:
Stem PVV, je manier van denken onderscheidt zich niet in positieve zin daarvan.
Ik bepaal zelf wel wat ik stem. En dat is geen PVV.
pi_99244634
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 15:22 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Precies voldoen aan de letter van de wet is wat anders dan recht doen. Ik heb het woord niet uitgevonden. Ik kom het al een aantal jaren tegen als mensen kritiek uiten op wat rechtspraak moet zijn, maar wat dus in werkelijkheid neerkomt op strikte interpretatie van wetten, waarbij het werkelijke recht naar de achtergrond verdwijnt.
Als je recht hebt, heb je dus regels, als je regels hebt kun je die woorden en letters vatten. En dan moet je ze ook handhaven, dat wil zeggen overtreding sanctioneren. Als een overtreding door de politie geen enkele consequentie mag hebben, krijg je dat die structureel overtreden worden. Dat hebben we bijvoorbeeld bij de afluisterpraktijk gezien.

Wat de politie van de boeven onderscheid is dat de politie zich aan de wet houdt. Als je dat onderscheid loslaat krijg je twee soorten boeven die geweld plegen en schieten, de ene soort zonder uniform, de ander met.

quote:
:D Ik weet toch zeker nog wel zelf wat ik doe? En google maar even op woordjes als "genoeg gestraft" om een hele trits aan uitspraken te krijgen waarbij de rechter oordeelt dat er al genoeg is gestraft.
Vooral bij mensen met een hoge positie, dan geldt het veel wind vangen voor hoge bomen als argument voor een lichtere straf. Ik vind dat klassejustitie. Maar daar lijkt me hier geen sprake van. Het werkt trouwens ook vaak andersom, dat de publiciteit stemming maakt tegen de verdachte en het OM zich zo weinig magistratelijk opstelt door daar een flink steentje aan bij te dragen, en dan moet de rechter maar durven om het gesundes Volksempfinden te negeren.

quote:
Ik bepaal zelf wel wat ik stem. En dat is geen PVV.
Een gelukkig toeval, het is niet zo dat het niveau van je redeneerwijze dat verhindert.
pi_99244696
quote:
13s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 14:16 schreef RedFever007 het volgende:
Mijn god wat een mongolen die dit soort uitspraken doen :r
Dit.

Het zijn die laffe rechters die Nederland naar de verdoemenis helpen.
pi_99244990
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 15:52 schreef 16meter het volgende:

[..]

Dit.

Het zijn die laffe rechters die Nederland naar de verdoemenis helpen.
Wist helemaal niet dat recht al is gesproken?

Rechter commissaris is wat anders..
pi_99248236
quote:
De PVV-fractie bestaat uit allerlei tokkietuig, dus ik snap niet dat jij je daar veiliger door voelt.
pi_99248335
Als ik stop met vluchten en ik geef me over (dus geen verzet), dan verwacht ik idd. dat die agenten mij niet hardhandig zullen behandelen. Die straf (wegrennen) krijg ik dan wel later in vorm van een taak- en/of celstraf. Deze agenten hebben dus niet het recht om mij zo te behandelen. Terechte uitspraak dus.

[ Bericht 15% gewijzigd door VeniVidiViciV op 09-07-2011 17:47:20 ]
Failure is success if we learn from it.
  zaterdag 9 juli 2011 @ 17:41:20 #45
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_99248342
quote:
15s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 13:59 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Welke rechters beslissen dit in vredesnaam? En welk signaal gaat hier van uit? Waarom niet
ja het is godgeklaagd
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zaterdag 9 juli 2011 @ 17:43:13 #46
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_99248398
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 14:19 schreef RedFever007 het volgende:
Sterker nog, ze hadden die agent moeten beboeten voor het missen van zo'n 17 jarige inbreker B-)
dat dus
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zaterdag 9 juli 2011 @ 17:59:41 #47
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_99248981
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 14:41 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Ik ben geen jurist, maar volgens mij wordt die instructie getoetst via de politiewet en de wet op strafvordering. En van mij mag die instructie aangepast worden hoor, het is alleen onzinnig om er rechters om te veroordelen die alleen hun werk doen.

Ik persoonlijk denk trouwens dat een waarschuwingsschot alleen zin heeft als je ook echt bereid bent om iemand neer te schieten. Daar is het ook voor bedoeld, niet om iemand te laten schrikken oid. Doe je dat niet, dan is zo'n waarschuwing al snel een loze dreiging, en verliest het z'n waarde.
De vraag is wat mij betreft dus niet of een waarschuwingsschot mag, maar of je een vluchtende inbreker mag neerschieten.
  maandag 11 juli 2011 @ 00:36:19 #48
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_99304934
Wat een ge-OH. Waarom zou je het voorarrest van een verdachte van inbraak beëindigen vanwege een eventueel onrechtmatige daad van een politie-ambtenaar? Er zal onderzoek moeten plaatsvinden naar de motieven van de agent en indien deze inderdaad buitensporig geweld heeft toegepast, dient deze te worden berispt. Maar daar ga je die inbreker (sorry: verdachte) toch niet eerder uit voorarrest vrijlaten? Alleen als hij fysiek of geestelijk er onder geleden heeft, maar een beetje broekpoepen of wat schrammen is het risico van het ciminelenvak.
Scratch a liberal and you will find a fascist
pi_99311494
op onschuldige niet gewapende criminele schieten , durven ze wel !!!

gewoon wat harder lopen meneer agent met die dikke pook :)

voor al die schiet grage mensen hier . als de politie hier mag schieten waar is het einde ??
en dan moet je niet raar opkijken dat ook criminele van onder de 18 straks gaan terug schieten !!!!

het is maar wat voor samenleving je wil ??? van mij mag je meer geweld gebruiken hoor , maar dan moet je ook kunnen incasseren }) , en mocht er dan wat geld worden geleend bij geldtransport dan wel voorbereid zijn :O
pi_99311584
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 00:36 schreef EdvandeBerg het volgende:
Wat een ge-OH. Waarom zou je het voorarrest van een verdachte van inbraak beëindigen vanwege een eventueel onrechtmatige daad van een politie-ambtenaar? Er zal onderzoek moeten plaatsvinden naar de motieven van de agent en indien deze inderdaad buitensporig geweld heeft toegepast, dient deze te worden berispt. Maar daar ga je die inbreker (sorry: verdachte) toch niet eerder uit voorarrest vrijlaten? Alleen als hij fysiek of geestelijk er onder geleden heeft, maar een beetje broekpoepen of wat schrammen is het risico van het ciminelenvak.
Volledig eens met deze mening en hoe deze is verwoord.

quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 15:50 schreef Weltschmerz het volgende:
Als je recht hebt, heb je dus regels, als je regels hebt kun je die woorden en letters vatten. En dan moet je ze ook handhaven, dat wil zeggen overtreding sanctioneren. Als een overtreding door de politie geen enkele consequentie mag hebben, krijg je dat die structureel overtreden worden. Dat hebben we bijvoorbeeld bij de afluisterpraktijk gezien.
Ik heb nergens beweerd dat een overtreding door een politieagent geen enkele consequentie mag hebben. Als politiemensen over de schreef gaan, moet hun gedrag worden getoest en moeten waar nodig sancties volgen. Ik ben er alleen op tegen dat het erop uitdraait dat deze verdachten uit voorarrest zijn vrijgelaten. Dat de politie een waarschuwingsschot heeft gelost, verandert namelijk NIETS aan het feit dat ze verdachte zijn van een inbraak. Om die reden moeten ze vastzitten.

quote:
Vooral bij mensen met een hoge positie, dan geldt het veel wind vangen voor hoge bomen als argument voor een lichtere straf. Ik vind dat klassejustitie. Maar daar lijkt me hier geen sprake van. Het werkt trouwens ook vaak andersom, dat de publiciteit stemming maakt tegen de verdachte en het OM zich zo weinig magistratelijk opstelt door daar een flink steentje aan bij te dragen, en dan moet de rechter maar durven om het gesundes Volksempfinden te negeren.
Mooi, je erkent dus dat het gebeurt dat rechters minder of geen straf opleggen omdat verdachten al 'genoeg gestraft' zijn door de publiciteit. Ik lees vaak genoeg dergelijke motivaties. Zaken waarin een rechter onder druk van de publieke opinie veel zwaarder straft, kom ik zelden of nooit tegen. Overigens mag maatschappelijke verontwaardiging best een factor zijn die meespeelt bij bepaling van de strafmaat.

quote:
Een gelukkig toeval, het is niet zo dat het niveau van je redeneerwijze dat verhindert.
Dus omdat ik voorstander ben van strenger straffen en omdat ik vind wat EdvandeBerg hierboven keurig heeft verwoord, redeneer ik op PVV-niveau? :') Ik wil dat recht wordt gedaan. Verdachten van een inbraak horen in voorarrest en moeten onder geen beding op vrije voeten kunnen komen vanwege vermeend wangedrag van een agent. Dat doet aan de strafbaarheid van het gepleegde feit namelijk helemaal NIETS af.
pi_99312072
Dus een rechter, die zijn hele arbeidzame leven alleen maar achter een bureau en met zijn neus in de wetboeken bivakkeert, bepaalt hier even dat er te veel geweld bij een arrestatie aan te pas zou zijn gekomen. Hopelijk worden de huidige heile welt-rechters van babyboomerleeftijd na verloop van tijd vanzelf opgevolgd door een generatie hardliners...
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_99312081
mwa, ik vind het wel terecht, die jongen is ook nog maar 17...
  maandag 11 juli 2011 @ 10:33:55 #53
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_99312120
quote:
99s.gif Op maandag 11 juli 2011 10:32 schreef boskameel het volgende:
mwa, ik vind het wel terecht, die jongen is ook nog maar 17...
Dan laat ik mijn neefje jou vermoorden, en dan hoeft hij niet in voorarrest, want hij is immers nog maar 16. goed?
Laffe huichelaar
  maandag 11 juli 2011 @ 10:34:05 #54
117098 Hathor
Effe niet
pi_99312123
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 14:09 schreef timmmmm het volgende:
Ze zouden hier ook eens wat vaker hun vuurwapen mogen trekken anders, misschien dat ze dat softe imago dan eens een keer kwijt raken.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_99312409
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 10:31 schreef DDDDDaaf het volgende:
Dus een rechter, die zijn hele arbeidzame leven alleen maar achter een bureau en met zijn neus in de wetboeken bivakkeert, bepaalt hier even dat er te veel geweld bij een arrestatie aan te pas zou zijn gekomen. Hopelijk worden de huidige heile welt-rechters van babyboomerleeftijd na verloop van tijd vanzelf opgevolgd door een generatie hardliners...
Je begrijpt niet zoveel van de rechtsstaat hÚ? Rechters toetsen slechts kwalificaties of bepalingen. Ze zijn niet verantwoordelijk voor de inhoud van wetboeken. Misschien ook maar eens wat boeken induiken.
pi_99313567
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 10:06 schreef Elfletterig het volgende:

Ik heb nergens beweerd dat een overtreding door een politieagent geen enkele consequentie mag hebben. Als politiemensen over de schreef gaan, moet hun gedrag worden getoest en moeten waar nodig sancties volgen. Ik ben er alleen op tegen dat het erop uitdraait dat deze verdachten uit voorarrest zijn vrijgelaten. Dat de politie een waarschuwingsschot heeft gelost, verandert namelijk NIETS aan het feit dat ze verdachte zijn van een inbraak.
Het werkt nou eenmaal zo dat als je niet sanctioneert je de overtredingen door de politie in stand houdt. Als bepaald intimiderend gedrag wordt beloond met het rond kijrgen van de zaak, krijg je intimiderend gedrag. Dan gaat het succes van de aanpak tegen eventuele interne correcties inwerken. Dat zie je bijvoorbeeld bij het afluisteren van advocaten, dat mocht dan jaren geen consequentie hebben voor de zaak tegen de verdachte, en dan wordt het structureel.

Het probleem is hier dan ook niet de rechter maar de politie die geheel zonder noodzaak de regels overtreedt.

quote:
Om die reden moeten ze vastzitten.
Nou nee, ook dat niet.

quote:
Mooi, je erkent dus dat het gebeurt dat rechters minder of geen straf opleggen omdat verdachten al 'genoeg gestraft' zijn door de publiciteit. Ik lees vaak genoeg dergelijke motivaties.
Ik ben ook heel kritisch op de rechterlijke macht, alleen met 'kritiek' vanuit onbegrip, het niet willen begrijpen, oneliners en de behoefte om te blaten heb ik niet zoveel. Het feit dat de rechterlijke macht kritiek verdient betekent niet dat elke kritiek ergens op slaat.

quote:
Zaken waarin een rechter onder druk van de publieke opinie veel zwaarder straft, kom ik zelden of nooit tegen.
Dan moet je beter opletten.

quote:
Overigens mag maatschappelijke verontwaardiging best een factor zijn die meespeelt bij bepaling van de strafmaat.
Maatschappelijke verontwaardiging is nogal willekeurig. Het zou een factor mogen zijn wanneer deze rechtstreeks gerelateerd was aan de ernst van het feit, maar daar zit doorgaans nog een aantal schakels tussen zoals een stemmingmakende en feitenverdraaiende pers en de intellectuele beperkingen van de verontwaardigden.

quote:
Dus omdat ik voorstander ben van strenger straffen en omdat ik vind wat EdvandeBerg hierboven keurig heeft verwoord, redeneer ik op PVV-niveau? :') Ik wil dat recht wordt gedaan.
Jij wilt dat recht wordt gedaan maar je bent niet in staat het onderscheid te maken tussen straf en voorarrest, en daarmee tussen onschuldig en veroordeeld? Ik ben ook voor harder straffen van met name bepaalde delictcategoriën, maar dat heeft met voorarrest niks te maken.

quote:
Verdachten van een inbraak horen in voorarrest en moeten onder geen beding op vrije voeten kunnen komen vanwege vermeend wangedrag van een agent. Dat doet aan de strafbaarheid van het gepleegde feit namelijk helemaal NIETS af.
Uiteraard niet, strafbaarheid van het gepleegde feit en voorarrest hebben immers niets met elkaar te maken. De hoofdregel is nou eenmaal dat je onschuldig bent tot je veroordeeld bent en onschuldigen vrije burgers zijn. Daar zijn dan weer uitzonderingen op, die bestaat er echter niet in dat je elke minderjarige kruimeldief een half jaar vastzet. Daar zit namelijk ook het nadeel aan dat zo'n half jaar in een huis van bewaring voor een minderjarige kruimeldief een ideale opmaat is voor een criminele carriere van vele jaren.

Als je dat principe wilt loslaten zul je met een fatsoenlijk verhaal moeten komen, en dan moet je inderdaad iets beter nadenken dan je over de term 'wetspraak' hebt gedaan.
pi_99314127
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 11:27 schreef Weltschmerz het volgende:
Het werkt nou eenmaal zo dat als je niet sanctioneert je de overtredingen door de politie in stand houdt. Als bepaald intimiderend gedrag wordt beloond met het rond kijrgen van de zaak, krijg je intimiderend gedrag. Dan gaat het succes van de aanpak tegen eventuele interne correcties inwerken. Dat zie je bijvoorbeeld bij het afluisteren van advocaten, dat mocht dan jaren geen consequentie hebben voor de zaak tegen de verdachte, en dan wordt het structureel.
Het wordt wat vermoeiend, maar wanneer politieagenten over de schreef gaan, moeten sancties kunnen volgen. Ook al is de zaak gediend, dan nog. Maar de beoordeling daarvan, door leidinggevenden of eventueel een (tucht)rechter, zou volledig los moeten staan van de behandeling van zaken, zoals bij deze inbrekers.

quote:
Het probleem is hier dan ook niet de rechter maar de politie die geheel zonder noodzaak de regels overtreedt.
Het probleem is hier wel degelijk de rechter. Die behandelt een verdachte minder streng (voorarrest opgeheven) wegens gedrag van een politieagent, terwijl die verdachte verdacht is vanwege een strafbaar feit: het plegen van een inbraak. Het is een maatschappelijk probleem wanneer rechters in dit soort situaties verdachten op vrije voeten stellen. Daar is de rechtstaat totaal niet mee gediend.

quote:
Nou nee, ook dat niet.
Zeer mee oneens. Deze verdachten zijn opgepakt vanwege een inbraak. Mensen die inbreken, horen (in voorarrest) vast te zitten, in afwachting van de rechtszaak. Dat hoort de norm te zijn.

quote:
Ik ben ook heel kritisch op de rechterlijke macht, alleen met 'kritiek' vanuit onbegrip, het niet willen begrijpen, oneliners en de behoefte om te blaten heb ik niet zoveel. Het feit dat de rechterlijke macht kritiek verdient betekent niet dat elke kritiek ergens op slaat.
Ik bespeur bar weinig kritiek op de rechterlijke macht. Ik zie vooral een neiging om uit te leggen dat alles volgens het boekje zou zijn verlopen. Wetspraak, zoals eerder al gesteld. Wanneer een rechter komt tot beslissingen die in de samenleving tot onbegrip leiden, zou dat te denken moeten geven. Ook al is 'het volk' niet deskundig, het is wel een graadmeter. Mensen begrijpen niet dat inbrekers op vrije voeten worden gesteld omdat de politieman een waarschuwingsschot heeft gelost. Dat past niet bij het gevoel van recht dat mensen hebben. Daar kun je heel laatdunkend en elitair op reageren, maar feit is wel dat een inbreker nu op straat rondloopt in plaats van in voorarrest zit.

quote:
Maatschappelijke verontwaardiging is nogal willekeurig. Het zou een factor mogen zijn wanneer deze rechtstreeks gerelateerd was aan de ernst van het feit, maar daar zit doorgaans nog een aantal schakels tussen zoals een stemmingmakende en feitenverdraaiende pers en de intellectuele beperkingen van de verontwaardigden.
Zie bovenstaande. Laatdunkend en elitair. In dit geval is de maatschappelijke verontwaardiging heel gericht en heeft deze direct betrekking op de zaak. Ook is er bar weinig verdraaid: de rechter heft het voorarrest van een verdachte op, vanwege het feit dat de politie een waarschuwingsschot heeft gelost en noemt dat 'buitensporig geweld'.

quote:
Jij wilt dat recht wordt gedaan maar je bent niet in staat het onderscheid te maken tussen straf en voorarrest, en daarmee tussen onschuldig en veroordeeld? Ik ben ook voor harder straffen van met name bepaalde delictcategoriën, maar dat heeft met voorarrest niks te maken.
Recht doen heeft wat mij betreft ook betrekking op voorarrest. Geen reden om dat zomaar op te heffen en zeker niet vanwege de redenen die de rechter hier aanvoert.

quote:
Uiteraard niet, strafbaarheid van het gepleegde feit en voorarrest hebben immers niets met elkaar te maken. De hoofdregel is nou eenmaal dat je onschuldig bent tot je veroordeeld bent en onschuldigen vrije burgers zijn. Daar zijn dan weer uitzonderingen op, die bestaat er echter niet in dat je elke minderjarige kruimeldief een half jaar vastzet. Daar zit namelijk ook het nadeel aan dat zo'n half jaar in een huis van bewaring voor een minderjarige kruimeldief een ideale opmaat is voor een criminele carriere van vele jaren.
Als dit de afweging van de rechter zou zijn, zouden mensen dat veel beter begrijpen. De kwalijkheid zit 'm erin dat de rechter meeweegt dat de politie 'buitensporig geweld' zou hebben gepleegd en daarom wordt het voorarrest opgeheven. Overigens gaat je verhaal in dit voorbeeld ook niet op. De vergrijpen waren donderdag en op zaterdag werd het voorarrest al opgeheven.

quote:
Als je dat principe wilt loslaten zul je met een fatsoenlijk verhaal moeten komen, en dan moet je inderdaad iets beter nadenken dan je over de term 'wetspraak' hebt gedaan.
Ik blijf bij mijn woorden.
pi_99314672
Hetgene waar ik me aan stoor is dat rechters het strafbare feit minder belangrijk achten dan de 'vormfout' die is gemaakt door de agent. Die inbreker zit fout en daar moet hij voor gestraft geworden.
pi_99314982
quote:
15s.gif Op maandag 11 juli 2011 11:46 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Het wordt wat vermoeiend, maar wanneer politieagenten over de schreef gaan, moeten sancties kunnen volgen. Ook al is de zaak gediend, dan nog. Maar de beoordeling daarvan, door leidinggevenden of eventueel een (tucht)rechter, zou volledig los moeten staan van de behandeling van zaken, zoals bij deze inbrekers.
Dat werkt dus niet, zoals ik heb betoogd, maar daar ga je dan weer niet op in.

quote:
Het probleem is hier wel degelijk de rechter. Die behandelt een verdachte minder streng (voorarrest opgeheven) wegens gedrag van een politieagent, terwijl die verdachte verdacht is vanwege een strafbaar feit: het plegen van een inbraak. Het is een maatschappelijk probleem wanneer rechters in dit soort situaties verdachten op vrije voeten stellen. Daar is de rechtstaat totaal niet mee gediend.
De rechtstaat is wel gediend met het feit dat de politie zich wel aan de wet houdt. Dat is namelijk wat politie tot politie maakt. Helaas doen ze dat niet altijd uit zichzelf omdat ze vooral crimefighter willen zijn in de traditie van Teeven en crimineel Hero Brinkman. Dat is ook wel begrijpelijk en juist daarom moet de rechter handhaven en dus sanctioneren.

quote:
Zeer mee oneens. Deze verdachten zijn opgepakt vanwege een inbraak. Mensen die inbreken, horen (in voorarrest) vast te zitten, in afwachting van de rechtszaak. Dat hoort de norm te zijn.
Dat is de norm in ieder geval niet. Als jij stelt dat dat de norm zou moeten worden dan moet je met een goed verhaal komen, en daar zul je dan echt wat beter over moeten nadenken dan je tot nu toe gedaan hebt.

quote:
Ik bespeur bar weinig kritiek op de rechterlijke macht. Ik zie vooral een neiging om uit te leggen dat alles volgens het boekje zou zijn verlopen. Wetspraak, zoals eerder al gesteld.
En nog steeds van een stuitend simplisme.

quote:
Wanneer een rechter komt tot beslissingen die in de samenleving tot onbegrip leiden, zou dat te denken moeten geven.
Ga je gang, ga denken dan. Dat is juist het probleem, het geeft te denken maar er wordt niet gedacht. Wat is nou een zinnige reactie op onbegrip? Het proberen te begrijpen, of roeptoeteren dat het niet deugt omdat je het niet begrijpt en ook helemaal niet je best gaat doen om het te begrijpen? Die manier van denken, het onbegrip op een voetstuk plaatsen en alles wat je niet meteen begrijpt als belachelijk afdoen is typisch PVV.

quote:
Ook al is 'het volk' niet deskundig, het is wel een graadmeter. Mensen begrijpen niet dat inbrekers op vrije voeten worden gesteld omdat de politieman een waarschuwingsschot heeft gelost. Dat past niet bij het gevoel van recht dat mensen hebben. Daar kun je heel laatdunkend en elitair op reageren, maar feit is wel dat een inbreker nu op straat rondloopt in plaats van in voorarrest zit.
Anders had het voorarrest waarschijnlijk ook niet tot de strafzaak geduurd, maar het lijkt me helemaal niet zo erg. Het lijkt me veel gevaarlijker als agenten bij het minste of geringste gaan schieten, omdat het geen consequenties heeft.

quote:
Zie bovenstaande. Laatdunkend en elitair.
Ik ga ervan uit dat je beter kunt oordelen naarmate je beter geinformeerd bent. Als je dat als elitair afdoet dan is dat nogal laatdunkend over het gebruik van hersenen in het algemeen.

quote:
In dit geval is de maatschappelijke verontwaardiging heel gericht en heeft deze direct betrekking op de zaak. Ook is er bar weinig verdraaid: de rechter heft het voorarrest van een verdachte op, vanwege het feit dat de politie een waarschuwingsschot heeft gelost en noemt dat 'buitensporig geweld'.
Dat is het ook.

quote:
Recht doen heeft wat mij betreft ook betrekking op voorarrest. Geen reden om dat zomaar op te heffen en zeker niet vanwege de redenen die de rechter hier aanvoert.
Waarom negeert die agent eigenlijk de regels?

quote:
Als dit de afweging van de rechter zou zijn, zouden mensen dat veel beter begrijpen. De kwalijkheid zit 'm erin dat de rechter meeweegt dat de politie 'buitensporig geweld' zou hebben gepleegd en daarom wordt het voorarrest opgeheven. Overigens gaat je verhaal in dit voorbeeld ook niet op. De vergrijpen waren donderdag en op zaterdag werd het voorarrest al opgeheven.
Er is nou eenmaal de noodzaak van sancties, door het politieoptreden.

quote:
Ik blijf bij mijn woorden.
Droevig.
pi_99315777
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 12:11 schreef Weltschmerz het volgende:
Dat werkt dus niet, zoals ik heb betoogd, maar daar ga je dan weer niet op in.
In welk opzicht ben ik er niet op ingegaan?

quote:
De rechtstaat is wel gediend met het feit dat de politie zich wel aan de wet houdt. Dat is namelijk wat politie tot politie maakt. Helaas doen ze dat niet altijd uit zichzelf omdat ze vooral crimefighter willen zijn in de traditie van Teeven en crimineel Hero Brinkman. Dat is ook wel begrijpelijk en juist daarom moet de rechter handhaven en dus sanctioneren.
Dat mag best, maar daar hoeven inbrekers (cq. verdachten) geen voordeel van te ondervinden. |:(

quote:
Dat is de norm in ieder geval niet. Als jij stelt dat dat de norm zou moeten worden dan moet je met een goed verhaal komen, en daar zul je dan echt wat beter over moeten nadenken dan je tot nu toe gedaan hebt.
Wat mij betreft is handhaving van voorarrest de norm, tenzij de rechter gegronde redenen heeft om dat voorarrest op te heffen. En die redenen hebben dan rechtstreeks betrekking op de verdachte, cq. ernst van het gepleegde feit. En dus NIET op de vraag of de politieagent toevalligerwijs bij de aanhouding een regel heeft overtreden. Dat zou volledig los moeten staan van de manier waarop de rechter die zaak behandelt (zowel voorarrest als de uiteindelijke zaak).

quote:
En nog steeds van een stuitend simplisme.
Dat is dan maar zo.

quote:
Ga je gang, ga denken dan. Dat is juist het probleem, het geeft te denken maar er wordt niet gedacht. Wat is nou een zinnige reactie op onbegrip? Het proberen te begrijpen, of roeptoeteren dat het niet deugt omdat je het niet begrijpt en ook helemaal niet je best gaat doen om het te begrijpen? Die manier van denken, het onbegrip op een voetstuk plaatsen en alles wat je niet meteen begrijpt als belachelijk afdoen is typisch PVV.
Leuk, maar je negeert volledig het rechtsgevoel van Nederlanders. Mensen moeten zich in een rechtstaat kunnen herkennen. Dat is beslist NIET het geval wanneer rechters afwegingen maken zoals hier besproken. En dat kun je dan prachtig feitelijk gaan weerleggen met allerlei wetteksten, regels en aannames, of door anderen simplistisch te noemen. Feit is dat dit soort dwalingen niet is uit te leggen. Zelfs niet als je erover nadenkt. Ik heb nog niet één goed argument gehoord waarom de beoordeling van gedrag van politieagenten direct moet samenhangen met hoe de rechter handelt tegenover een verdachte.

We nemen persoon A en persoon B. Beiden zijn 16 jaar en beiden plegen ze een overval. Persoon A wordt kort daarna door de agent aangehouden, zonder veel poespas. Persoon B slaat op de vlucht, wordt na een achtervolging aangehouden, waarbij de agent (terecht of niet) een waarschuwingsschot heeft gelost.

Jij vindt:
Persoon A -> rechter bepaalt of voorarrest wordt verlengd op basis van ernst feit, aannemelijkheid, etc.
Persoon B -> rechter signaleert dat agent 'buitensporig geweld' heeft gebruikt en heft voorarrest op.

Ik vind:
Persoon A -> rechter bepaalt of voorarrest wordt verlengd op basis van ernst feit, aannemelijkheid, etc.
Persoon B -> rechter bepaalt of voorarrest wordt verlengd op basis van ernst feit, aannemelijkheid, etc.
Gedrag agent wordt afzonderlijk getoest en indien nodig bestraft.

En voordat je weer over simplisme en PVV begint: ik WIL jouw opvatting niet begrijpen, want ik vind het zeer onwenselijk dat rechters op deze manier handelen.

quote:
Het lijkt me veel gevaarlijker als agenten bij het minste of geringste gaan schieten, omdat het geen consequenties heeft.
Voor de tiende keer zo onderhand: het schieten mag best consequenties hebben. Zet er maar toezicht op, laat een (tucht)rechter maar oordelen, prima.

quote:
Ik ga ervan uit dat je beter kunt oordelen naarmate je beter geinformeerd bent. Als je dat als elitair afdoet dan is dat nogal laatdunkend over het gebruik van hersenen in het algemeen.
Ik betrek wat ik weet. En ik weeg ook nog eens zaken mee waar jij compleet doof en blind voor lijkt te zijn. Bij jou is het meer een soort blinde adoratie voor dit fantastische optreden van de rechter, terwijl de gemiddelde Nederlander (die dan voor dom wordt versleten) absoluut niet begrijpt waarom wangedrag van een agent uitwerking heeft op wat de rechter met een verdachte doet. Vraag 100.000 Nederlanders hun mening hierover en de overgrote meerderheid zal vinden dat je die zaken gescheiden moet houden.

quote:
Waarom negeert die agent eigenlijk de regels?
Geen idee. Prima vraag voor diens chef, een inspectie-orgaan of (tucht)rechter.

quote:
Er is nou eenmaal de noodzaak van sancties, door het politieoptreden.
Sancties tegen wie?
pi_99316838
Je kan de agent die over de schreef gaat toch apart straffen? Dat staat toch helemaal los van de strafbare feiten gepleegd door de inbreker?????
pi_99317588
quote:
1s.gif Op maandag 11 juli 2011 10:45 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Je begrijpt niet zoveel van de rechtsstaat hÚ? Rechters toetsen slechts kwalificaties of bepalingen. Ze zijn niet verantwoordelijk voor de inhoud van wetboeken. Misschien ook maar eens wat boeken induiken.
Een rechter velt nog altijd een oordeel, indien het alleen een kwestie van toetsen was, zou het ook prima volledig geautomatiseerd kunnen worden. Paar parameters invullen en er rolt een uitspraak uit...
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_99317980
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 13:09 schreef Big-Ern het volgende:
Je kan de agent die over de schreef gaat toch apart straffen? Dat staat toch helemaal los van de strafbare feiten gepleegd door de inbreker?????
Dat is dan ook waar Weltschmerz en Elfletterig een discussie over hebben.

Het lijkt mij wel gang van zaken. Die agent moet eventueel aangepakt worden vanwege zijn waarschuwingsschot, maar het hoort geen invloed op de verdachte te hebben. Zeker niet omdat die lichamelijk onaangetast is.
Nobody knows what's going to happen. And then we film it. That's the whole concept.
pi_99322082
quote:
15s.gif Op maandag 11 juli 2011 12:36 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

In welk opzicht ben ik er niet op ingegaan?
Ik heb aangegeven dat dat niet werkt. Dan moet de leidinggevende de agenten aanspreken op een succesvolle operatie. Dat is net zoiets als een bankier aanspreken op zijn risicovolle gedrag en dan een bonus geven voor de resultaten. Daarom zie je ook dat al jaren en jaren advocaten worden afgeluisterd terwijl het niet mag, totdat een rechter een keer ingrijpt dmv een kortere straf of iets dergelijks.

quote:
Dat mag best, maar daar hoeven inbrekers (cq. verdachten) geen voordeel van te ondervinden. |:(
Die ondervinden er in zekere zin ook het nadeel van. Dus ook van die kant is er wat voor te zeggen, het gaat er vooral om dat het werkt. De rechter toetst en staat als enige boven de partijen, is niet bezig met crimefighten. De beoordeling van het politieoptreden ligt nou eenmaal daar, in de zaak tegen de verdachte. Een alternatief is dat je een aparte procedure optuigt waar agenten zich moeten verantwoorden, en de uitkomst dan weer meeneemt in de strafzaak indien de verdachte daardoor benadeeld is.

quote:
Wat mij betreft is handhaving van voorarrest de norm, tenzij de rechter gegronde redenen heeft om dat voorarrest op te heffen.
Dat is nogal wat, heb je daar wel goed over nagedacht of is het een gelegenheidsargument in deze discussie?

quote:
En die redenen hebben dan rechtstreeks betrekking op de verdachte, cq. ernst van het gepleegde feit.
Welk gepleegde feit? Je realiseert je dat een strafzaak tot doel heeft vast te sellen wie welk feit gepleegd heeft?
quote:
En dus NIET op de vraag of de politieagent toevalligerwijs bij de aanhouding een regel heeft overtreden. Dat zou volledig los moeten staan van de manier waarop de rechter die zaak behandelt (zowel voorarrest als de uiteindelijke zaak).
Vaak is dat allerminst toevallig. Dus als een agent een verdachte slaat tot er een bekentenis komt, dan staat dat ook los van elkaar en moet die verdachte in voorarrest blijven? Ook als het onderzoek heel veel tijd in beslag neemt? Het zou immers volledig los moeten staan volgens jou.

quote:
Leuk, maar je negeert volledig het rechtsgevoel van Nederlanders. Mensen moeten zich in een rechtstaat kunnen herkennen.
En is het dan teveel gevraagd dat ze daar enigzins moeite doen in de vorm van het gebruiken van hun hersens? Zich realiseren dat er misschien overwegingen aan ten grondslag liggen waar ze zelf nog niet aan gedacht hebben in die paar seconden van het lezen van een krantenkop? Is rechtsgevoel voorbehouden aan "de Nederlanders" of hebben juristen dat misschien ook en hebben ze hun leven gewijd aan het ontwikkelen en uitwerken daarvan in regels, zodat rechtsgevoel zijn neerslag vindt in rechtspraak?

quote:
Dat is beslist NIET het geval wanneer rechters afwegingen maken zoals hier besproken. En dat kun je dan prachtig feitelijk gaan weerleggen met allerlei wetteksten, regels en aannames, of door anderen simplistisch te noemen. Feit is dat dit soort dwalingen niet is uit te leggen. Zelfs niet als je erover nadenkt. Ik heb nog niet één goed argument gehoord waarom de beoordeling van gedrag van politieagenten direct moet samenhangen met hoe de rechter handelt tegenover een verdachte.
Die zijn wel gegeven.

quote:
En voordat je weer over simplisme en PVV begint: ik WIL jouw opvatting niet begrijpen, want ik vind het zeer onwenselijk dat rechters op deze manier handelen.
Ik constateerde meteen al dat de wil om te begrijpen er niet is en ten grondslag ligt aan je verontwaardiging. Ik begrijp het niet onmiddellijk dus deugt het niet, dat is inderdaad precies het PVV-simplisme.

quote:
Voor de tiende keer zo onderhand: het schieten mag best consequenties hebben. Zet er maar toezicht op, laat een (tucht)rechter maar oordelen, prima.
Welke tuchtrechter.

quote:
Ik betrek wat ik weet. En ik weeg ook nog eens zaken mee waar jij compleet doof en blind voor lijkt te zijn. Bij jou is het meer een soort blinde adoratie voor dit fantastische optreden van de rechter,
Nee, maar het is een noodzakelijk kwaad dat het gevolgen heeft voor de zaak wanneer de politie zijn boekje ver te buiten gaat. Dat is in het individuele geval niet altijd wenselijk, maar voor de algemene regel noodzakelijk.

quote:
terwijl de gemiddelde Nederlander (die dan voor dom wordt versleten) absoluut niet begrijpt waarom wangedrag van een agent uitwerking heeft op wat de rechter met een verdachte doet. Vraag 100.000 Nederlanders hun mening hierover en de overgrote meerderheid zal vinden dat je die zaken gescheiden moet houden.
"Weet niet, toch een mening" zou de optie bij een dergelijke poll moeten zijn. Het begripsvermogen van de domsten, meest luien en ongeinteresseerden lijkt me niet de norm van wat juist is. Maar ook dat is een impopulaire opvatting in deze PVV-tijdgeest waar jij kennelijk wel een zeker enthousiasme voor deelt.

quote:
Sancties tegen wie?
De politie. Het gaat namelijk helemaal niet om individuele schuld van een agent of leidinggevende. Het gaat om de rechtmatigheid van het politie-optreden. Dat belang overstijgt dat van de individuele strafzaak, maar is daar wel aan de orde. Omdat het de rechter is, en omdat het wel de belangen van de verdachte betreft, de ene keer wat meer en rechtstreekser dan de andere keer.
pi_99322712
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 13:42 schreef Trommeldaris het volgende:

[..]

Dat is dan ook waar Weltschmerz en Elfletterig een discussie over hebben.

Het lijkt mij wel gang van zaken. Die agent moet eventueel aangepakt worden vanwege zijn waarschuwingsschot, maar het hoort geen invloed op de verdachte te hebben. Zeker niet omdat die lichamelijk onaangetast is.
Ik heb het gelezen, maar Weltschmerz kan mij niet overtuigen waar de rechtmatigheid van een politie optreden zwaarder weegt dan de criminele daad van de crimineel.
pi_99323916
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 15:34 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik heb aangegeven dat dat niet werkt. Dan moet de leidinggevende de agenten aanspreken op een succesvolle operatie. Dat is net zoiets als een bankier aanspreken op zijn risicovolle gedrag en dan een bonus geven voor de resultaten. Daarom zie je ook dat al jaren en jaren advocaten worden afgeluisterd terwijl het niet mag, totdat een rechter een keer ingrijpt dmv een kortere straf of iets dergelijks.
Je denkt dat dat niet werkt. Dat is niet hetzelfde als dat het niet werkt. De vergelijking met advocaten gaat mank. Die zijn direct bij de strafzaak betrokken; agenten niet. Volgens mij kun je prima allerlei objectieve criteria bedenken om het gedrag van de agent te toetsen. Bijvoorbeeld: is het leven van de verdachte in gevaar gebracht, is de arrestatie van verdachten erdoor gehinderd, enzovoort.

De rechter moet niet tussen de strafzaken door ook nog baas willen spelen over de politie en hoe deze functioneert.

quote:
Die ondervinden er in zekere zin ook het nadeel van. Dus ook van die kant is er wat voor te zeggen, het gaat er vooral om dat het werkt. De rechter toetst en staat als enige boven de partijen, is niet bezig met crimefighten. De beoordeling van het politieoptreden ligt nou eenmaal daar, in de zaak tegen de verdachte. Een alternatief is dat je een aparte procedure optuigt waar agenten zich moeten verantwoorden, en de uitkomst dan weer meeneemt in de strafzaak indien de verdachte daardoor benadeeld is.
Hoezo ondervinden die er het nadeel van? :? Ze ondervinden het nadeel van de daden die ze plegen en waarvoor ze veroordeeld worden. Wat mij betreft worden die procedures onmiddellijk losgekoppeld.

quote:
Dat is nogal wat, heb je daar wel goed over nagedacht of is het een gelegenheidsargument in deze discussie?
Iemand wordt niet zomaar in voorarrest geplaatst. Daar zijn redenen voor. En als er onvoldoende redenen zijn, wordt dat ongedaan gemaakt. Hoe dan ook: de factor politieoptreden hoort hier geen rol in te spelen.

quote:
Welk gepleegde feit? Je realiseert je dat een strafzaak tot doel heeft vast te sellen wie welk feit gepleegd heeft?
Het feit waarvan de verdachte wordt verdacht. Ik stel nergens dat die verdachte het feit ook heeft gepleegd. Maar ik kan me zo indenken dat de rechter een iets andere afweging maakt wanneer het feit een winkeldiefstal is, of wanneer het een aanslag met 20 doden is....

quote:
Vaak is dat allerminst toevallig. Dus als een agent een verdachte slaat tot er een bekentenis komt, dan staat dat ook los van elkaar en moet die verdachte in voorarrest blijven? Ook als het onderzoek heel veel tijd in beslag neemt? Het zou immers volledig los moeten staan volgens jou.
Zie mijn eerste of tweede post in dit topic. Uiteraard is een dergelijke vorm van fysiek geweld door een agent niet goed te keuren.

quote:
En is het dan teveel gevraagd dat ze daar enigzins moeite doen in de vorm van het gebruiken van hun hersens? Zich realiseren dat er misschien overwegingen aan ten grondslag liggen waar ze zelf nog niet aan gedacht hebben in die paar seconden van het lezen van een krantenkop? Is rechtsgevoel voorbehouden aan "de Nederlanders" of hebben juristen dat misschien ook en hebben ze hun leven gewijd aan het ontwikkelen en uitwerken daarvan in regels, zodat rechtsgevoel zijn neerslag vindt in rechtspraak?
Je kunt op een gegeven moment ZO opgaan in regeltjes en rechten dat er een soort beroepsblindheid ontstaat. Bij de politie is dit ook veevuldig gebeurd; een soort tunnelvisie bij rechercheurs, die de gekste complottheorieën bedachten en daar vervolgens het bewijs bij zochten, waarna tegenstrijdig bewijs, dat niet in het verhaal paste, vakkundig werd genegeerd. Dergelijke rechercheurs waren niet meer bezig met waarheidsvinding, terwijl dat toch de essentie van hun vak is.

Ik kan me prima indenken dat juristen dusdanig in regeltjes en procedures opgaan, dat ze het hoofddoel - recht doen - uit het oog verliezen. En als je rechtspraak niet meer aan de gewone Nederlander kunt uitleggen - ook niet na een uitgebreide toelichting - zou je je toch eens achter de oren moeten krabben.

quote:
Die zijn wel gegeven.
Ik heb ze nog steeds niet gelezen.

quote:
Ik constateerde meteen al dat de wil om te begrijpen er niet is en ten grondslag ligt aan je verontwaardiging. Ik begrijp het niet onmiddellijk dus deugt het niet, dat is inderdaad precies het PVV-simplisme.
Ik begrijp het prima, dus je vlieger gaat niet op. Dat ik de gang van zaken niet vind deugen (sterker nog: verwerpelijk vind), maakt mijn geen PVV-sympathisant en evenmin simplistisch, ook al zint mijn mening je niet.

quote:
Welke tuchtrechter.
Vermoeiend, dit. Ik heb erop gewezen dat je prima een soort inspectie, cq. (tucht)rechter kunt hebben die in dit soort zaken het functioneren van agenten beoordeelt, als daartoe aanleiding bestaat. Ook in de medische wereld heb je tuchtcommissies, wanneer een arts bijvoorbeeld een grote medische fout heeft gemaakt. Ook in de voetballerij kom je zo'n orgaan tegen.

quote:
Nee, maar het is een noodzakelijk kwaad dat het gevolgen heeft voor de zaak wanneer de politie zijn boekje ver te buiten gaat. Dat is in het individuele geval niet altijd wenselijk, maar voor de algemene regel noodzakelijk.
Ik zie niet in waarom dat noodzakelijk is. We zullen het op dit punt ook niet eens worden.

quote:
"Weet niet, toch een mening" zou de optie bij een dergelijke poll moeten zijn. Het begripsvermogen van de domsten, meest luien en ongeinteresseerden lijkt me niet de norm van wat juist is. Maar ook dat is een impopulaire opvatting in deze PVV-tijdgeest waar jij kennelijk wel een zeker enthousiasme voor deelt.
Ik heb weinig met het PVV-populisme, maar deel wel hun opvatting dat er op bepaalde terreinen strenger gestraft mag worden. Overigens is dat niet alleen iets wat de PVV vindt. De rechtstaat staat wel in dienst van onze democratie, dus je mag het maatschappelijk draagvlak best voor ogen houden. Dat wil niet zeggen dat je blindelings alles moet doen wat 'het volk' zegt, maar er totaal blind voor zijn, is het andere uiterste.

quote:
De politie. Het gaat namelijk helemaal niet om individuele schuld van een agent of leidinggevende. Het gaat om de rechtmatigheid van het politie-optreden. Dat belang overstijgt dat van de individuele strafzaak, maar is daar wel aan de orde. Omdat het de rechter is, en omdat het wel de belangen van de verdachte betreft, de ene keer wat meer en rechtstreekser dan de andere keer.
Ik zie niet in waarom de noodzaak tot sancties tegen de politie is aangetoond. Het lijkt wel alsof je met het grootste gemak de politieagent (en daarmee dus de politie) schuldig acht aan hetgeen beschreven is (waarschuwingsschot), terwijl je niet kunt nalaten om te benadrukken dat de verdachte onschuldig is totdat het tegendeel is bewezen.

Nu is dat laatste natuurlijk een gezond uitgangspunt, maar de balans is wel érg ver aan het doorslaan richting de belangen van de verdachte. Nog even en de verdachte kan zijn beklag doen over de geur deodorant van de agent of de muziek die in de politieauto aanstond, op weg naar het bureau.

Maar goed, ik ga een punt zetten achter deze discussie. Niet omdat ik niet verder durf, maar omdat het te veel tijd kost, omdat alles wel is gezegd en omdat we toch essentieel en principieel van mening blijven verschillen op dit punt.
pi_99324475
PVV erbij betrekken vind ik trouwens wel heel simpel. Beetje de Nederlandse Godwin :')
Nobody knows what's going to happen. And then we film it. That's the whole concept.
pi_99332474
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 16:23 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Je denkt dat dat niet werkt. Dat is niet hetzelfde als dat het niet werkt. De vergelijking met advocaten gaat mank. Die zijn direct bij de strafzaak betrokken; agenten niet.
Ja, en? Het gaat erom dat het 5 jaar lang zou worden opgelost en er hartige woordjes met de betrokkenen zou worden gesproken, en dat het geen reet hielp tot een rechter het mee ging wegen in de strafzaak tegen de betreffende verdachte.

quote:
Volgens mij kun je prima allerlei objectieve criteria bedenken om het gedrag van de agent te toetsen. Bijvoorbeeld: is het leven van de verdachte in gevaar gebracht, is de arrestatie van verdachten erdoor gehinderd, enzovoort.
Een agent heeft gewoon regels om zich aan te houden, en als die dat gewoon doet dan is er niks aan de hand. Alleen zijn die regels soms wat lastig, niet zozeer voor de individuele agent als wel voor de politie als geheel. Daarom wil er wel eens een cultuur ontstaan waarin de hand wordt gelicht met die regels, en dat zit hem niet in één agent.

quote:
De rechter moet niet tussen de strafzaken door ook nog baas willen spelen over de politie en hoe deze functioneert.
Daarom juist, de rechter doet dat dan ook niet, terwijl je dat bij tuchtrecht wel hebt. De rechter kijkt slechts of de rechten van de verdachte, en dus de rechten van ons allemaal, gerespecteerd zijn.

quote:
Hoezo ondervinden die er het nadeel van? :? Ze ondervinden het nadeel van de daden die ze plegen en waarvoor ze veroordeeld worden. Wat mij betreft worden die procedures onmiddellijk losgekoppeld.
Moeilijk he, dat concept "verdachte"?

quote:
Iemand wordt niet zomaar in voorarrest geplaatst. Daar zijn redenen voor. En als er onvoldoende redenen zijn, wordt dat ongedaan gemaakt.
Inderdaad, en het verdacht zijn an sich is geen reden.

quote:
Zie mijn eerste of tweede post in dit topic. Uiteraard is een dergelijke vorm van fysiek geweld door een agent niet goed te keuren.
Maar het mag wel lonen in die zin dat de verdachte daardoor een bekentenis tekent en er daarom bewijs is en hij in voorarrest moet blijven. En dat mag de rechter dan niet toetsen maar dat moet in een aparte tuchtprocedure?

quote:
Je kunt op een gegeven moment ZO opgaan in regeltjes en rechten dat er een soort beroepsblindheid ontstaat.
Regels als dat je niet mag inbreken? Het zijn allemaal regels, dan kun je ze regeltjes noemen ipv regels net zoals je het wetspraak kunt noemen. Is het misschien wel eens in je opgekomen dat die regels opgesteld zijn omdat iemand na daar diep over nagedacht te hebben oordeelde dat die regels nodig waren om recht te doen?

quote:
Bij de politie is dit ook veevuldig gebeurd; een soort tunnelvisie bij rechercheurs, die de gekste complottheorieën bedachten en daar vervolgens het bewijs bij zochten, waarna tegenstrijdig bewijs, dat niet in het verhaal paste, vakkundig werd genegeerd. Dergelijke rechercheurs waren niet meer bezig met waarheidsvinding, terwijl dat toch de essentie van hun vak is.
Voor de tuchtraad ermee, maar de strafrechter mag zich daar niet mee bezig houden, die twee dingen moesten toch gescheiden blijven?

quote:
Ik kan me prima indenken dat juristen dusdanig in regeltjes en procedures opgaan, dat ze het hoofddoel - recht doen - uit het oog verliezen. En als je rechtspraak niet meer aan de gewone Nederlander kunt uitleggen - ook niet na een uitgebreide toelichting - zou je je toch eens achter de oren moeten krabben.
Ik denk ook dat het prima uit te leggen is, alleen het kader van rechtspleging is nou eenmaal dat het niet altijd tot bevredigende uitkomsten leidt. Als mensen verwachten dat ze bij elke beslissing 'goed zo!' kunnen roepen dan zijn ze niet ontvankelijk voor uitleg.

Uiteraard dreigt altijd beroepsblindheid en de rechterlijke macht heeft er zeker last van. Maar er kan geen recht zijn zonder dat er regels zijn die de leek niet kent en niet begrijpt. Daarom is het nogal dom om die op basis van onbekendheid ermee af te doen als regeltjes waar een rechter zich blind op staat.

quote:
Ik begrijp het prima, dus je vlieger gaat niet op. Dat ik de gang van zaken niet vind deugen (sterker nog: verwerpelijk vind), maakt mijn geen PVV-sympathisant en evenmin simplistisch, ook al zint mijn mening je niet.
Ik stel ook niet dat je PVV-sympathisant bent, ik stel dat je redenering van een zelfde simplisme is.

quote:
Vermoeiend, dit. Ik heb erop gewezen dat je prima een soort inspectie, cq. (tucht)rechter kunt hebben die in dit soort zaken het functioneren van agenten beoordeelt, als daartoe aanleiding bestaat. Ook in de medische wereld heb je tuchtcommissies, wanneer een arts bijvoorbeeld een grote medische fout heeft gemaakt. Ook in de voetballerij kom je zo'n orgaan tegen.
En die is er niet voor de politie, dus wat was nou precies je verwijt aan de rechter? Dat die niet zelf nieuwe wetten invoert?

quote:
Ik zie niet in waarom dat noodzakelijk is. We zullen het op dit punt ook niet eens worden.
De politie schiet niet in het wilde weg en trapt niet zomaar deuren in om de boel bij jou thuis overhoop te halen. Dat is niet vanzelfsprekend.

quote:
Ik heb weinig met het PVV-populisme, maar deel wel hun opvatting dat er op bepaalde terreinen strenger gestraft mag worden. Overigens is dat niet alleen iets wat de PVV vindt. De rechtstaat staat wel in dienst van onze democratie, dus je mag het maatschappelijk draagvlak best voor ogen houden. Dat wil niet zeggen dat je blindelings alles moet doen wat 'het volk' zegt, maar er totaal blind voor zijn, is het andere uiterste.
Daarom moet je kijken of het volk een punt heeft, en als die met 'wetspraak' aan komt kakken dan is het punt wat ze te maken slechts dat ze het niet begrijpen en niet willen begrijpen.

quote:
Ik zie niet in waarom de noodzaak tot sancties tegen de politie is aangetoond. Het lijkt wel alsof je met het grootste gemak de politieagent (en daarmee dus de politie) schuldig acht aan hetgeen beschreven is (waarschuwingsschot), terwijl je niet kunt nalaten om te benadrukken dat de verdachte onschuldig is totdat het tegendeel is bewezen.
Het ene heeft de rechter namelijk vastgesteld en het andere niet. Het een was namelijk wel aan de orde en het andere nog niet. Zo zijn de regeltjes namelijk.

quote:
Nu is dat laatste natuurlijk een gezond uitgangspunt, maar de balans is wel érg ver aan het doorslaan richting de belangen van de verdachte.
Hoe kom je erbij dat er een ontwikkeling die kant op is?
quote:
Nog even en de verdachte kan zijn beklag doen over de geur deodorant van de agent of de muziek die in de politieauto aanstond, op weg naar het bureau.
En dan komt die nog in een hotel terecht ook.... Sorry, maar zelfs de ondervolkbot die reacties in Telegraaf genereert heeft nog een hoger niveau.

quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 15:51 schreef Big-Ern het volgende:

[..]

Ik heb het gelezen, maar Weltschmerz kan mij niet overtuigen waar de rechtmatigheid van een politie optreden zwaarder weegt dan de criminele daad van de crimineel.
Dat is de afweging ook helemaal niet.

quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 16:37 schreef Trommeldaris het volgende:
PVV erbij betrekken vind ik trouwens wel heel simpel. Beetje de Nederlandse Godwin :')
Inhoudelijk is de overeenkomst dusdanig treffend dat het geen recht doet aan de term Godwin. Dan kun je een vergelijking tussen Duitse en Italiaanse fascisme ook wel een Godwin noemen.
pi_99335196
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 19:41 schreef Weltschmerz het volgende:
Inhoudelijk is de overeenkomst dusdanig treffend dat het geen recht doet aan de term Godwin. Dan kun je een vergelijking tussen Duitse en Italiaanse fascisme ook wel een Godwin noemen.
Ik doel meer op het feit dat je iedereen die niet jou standpunt heeft een simplistische PVV-stemmer noemt.

Een enorme dooddoener in een normale discussie. En ook een redelijke zwakke reactie.
pi_99335612
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 20:28 schreef Trommeldaris het volgende:

[..]

Ik doel meer op het feit dat je iedereen die niet jou standpunt heeft een simplistische PVV-stemmer noemt.

Een enorme dooddoener in een normale discussie. En ook een redelijke zwakke reactie.
Ik geef precies aan wat er mis is met zijn manier van redeneren en waar hem de overeenkomst met de PVV-logica in zit en wat er zo stuitend simplistisch aan is. Dus hoe jij er nou bij komt dat ik dat iedereen die het niet met mijn standpunt eens is een PVV-stemmer noemt weet ik niet, maar met goed lezen zal het weinig te maken hebben.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')