Ik zeg niet dat het niet gebruikelijk is, ik zeg dat ik het niet logisch vind dat de samenleving daarvoor op moet draaien. Hoewel dat ondanks dat hogere tarief nog steeds gebeurt natuurlijk, maar die boete is in ieder geval een pleister op de wond.quote:Op maandag 17 oktober 2011 14:14 schreef Miezziej het volgende:
[..]
Op open dagen lijkt alles leuk en aardig, beetje zoeken op internet, alles lijkt interessant, past goed bij je enzo.
Dan ga je de opleiding volgen en blijkt het opeens allemaal 1 saai stuk tekst te zijn.
Daarbij was ik 16 jaar oud op het moment dat ik mij inschreef voor de opleiding, en de meeste 16-jarige weten nog niet zo goed wat ze nou echt willen in de toekomst.
Een foute keuze zat er dus dik in. Zoals bij vele anderen.
Heb jij mischien een overzicht met een kostprijs per studie?quote:Op maandag 17 oktober 2011 14:47 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat het niet gebruikelijk is, ik zeg dat ik het niet logisch vind dat de samenleving daarvoor op moet draaien. Hoewel dat ondanks dat hogere tarief nog steeds gebeurt natuurlijk, maar die boete is in ieder geval een pleister op de wond.
Het is ook gedeeltelijk de schuld van de school zelf imo.quote:Op maandag 17 oktober 2011 14:47 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat het niet gebruikelijk is, ik zeg dat ik het niet logisch vind dat de samenleving daarvoor op moet draaien. Hoewel dat ondanks dat hogere tarief nog steeds gebeurt natuurlijk, maar die boete is in ieder geval een pleister op de wond.
Ofdat je m.b.t. het WO een punt hebt laat ik nu even in het midden (het brein is in ieder geval verre van volwassen op die leeftijd, om nog maar te zwijgen over alle kinderen die een valse start hebben gehad) maar laten we niet vergeten dat we de meeste leerlingen in Nederland 1-2 jaar eerder naar het tertiair onderwijs laten gaan als in andere landen. Het is toch niet zo vreemd dat iemand inderdaad op 16-jarige leeftijd nog niet zo'n keuze kan maken. Misschien wordt onze gierigheid m.b.t. het secundaire onderwijs (voor de meeste leerlingen maar 4 of 5 jaar, in België bijv. standaard 6 jaar) wel afgestraft doordat meer leerlingen een verkeerde studierichting kiezen?quote:Ik zeg niet dat het niet gebruikelijk is, ik zeg dat ik het niet logisch vind dat de samenleving daarvoor op moet draaien. Hoewel dat ondanks dat hogere tarief nog steeds gebeurt natuurlijk, maar die boete is in ieder geval een pleister op de wond.
De samenleving draaide ook op voor meneer Elbers zijn tv in de auto...quote:Op maandag 17 oktober 2011 14:47 schreef eriksd het volgende:
[..]
Bron: RTL Nieuwsquote:Studenten slepen Staat voor de rechter
Een aantal studentenorganisaties spannen een rechtszaak aan tegen de Staat. Woensdag sturen het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO), de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) en de Landelijke Kamer van Verenigingen (LKvV) een dagvaarding aan de Staat om de langstudeerderswet. Die houdt in dat iedere student die vanaf het collegejaar 2012 - 2013 meer dan een jaar vertraging oploopt tijdens de bachelor- of masterstudie, 3000 euro moet betalen bovenop het collegegeld.
,,Dit bedrag wordt geïndexeerd. Dat wil zeggen dat het elk jaar wat duurder wordt'', aldus ISO-voorzitter Sebastiaan Hameleers. De studenten hebben het over de langstudeerdersboete. ,,Staatssecretaris Halbe Zijlstra heeft de maatregel als collegegeldverhoging aan de Tweede Kamer gepresenteerd, terwijl de fiscale aftrekbaarheid van het verhoogde collegegeld niet mogelijk is. Het blijkt dus over een ordinaire boete te gaan'', aldus Hameleers.
Volgens de studenten brengt de langstudeerdersmaatregel de toegang tot het hoger onderwijs in gevaar. Omdat het de bedoeling is dat de maatregel al per september 2012 ingaat, worden volgens Hameleers de spelregels veranderd tijdens het spel.
De studenten zeggen het proces met vertrouwen tegemoet te zien en ze gaan ervan uit dat er voor het komende collegejaar (2012-2013) meer duidelijkheid is voor studenten.
Ik geef ze niet veel kans om eerlijk te zijn. De rechter mag niet toetsen aan de Grondwet en Statuut, dus de studentenvakbonden moeten wat anders vinden om aan te toetsen. Ik zie misschien nog hoop voor het gedeelte deeltijdstudenten en overgangsregeling voor de huidige studenten, maar dat deze regeling zal verdwijnen? Dat denk ik niet. al hoop ik natuurlijk van wel.quote:Op woensdag 16 november 2011 17:05 schreef DefinitionX het volgende:
Wat achten jullie de kans dat dit hele langstudeer boete verdwijnt? Zoja, binnen hoeveel jaar?
Volgende proefballon.quote:Op woensdag 16 november 2011 18:24 schreef Mishu het volgende:
Ze moeten het aan Europese verdragen gaan toetsen.
Zonde van het geld.quote:Op woensdag 16 november 2011 18:24 schreef Mishu het volgende:
Ze moeten het aan Europese verdragen gaan toetsen.
Ligt er aan of je een rechter met ballen treft die een liefde voor het naleven van de wet heeft.quote:
Lekker nuttige opmerking weer als het gaat om het al dan niet naleven van een wet zelf.quote:Op woensdag 16 november 2011 19:54 schreef Mishu het volgende:
[..]
Ligt er aan of je een rechter met ballen treft die een liefde voor het naleven van de wet heeft.
Laat eerst de juristen het maar eens eens worden over die wet.quote:Ligt er aan of je een rechter met ballen treft die een liefde voor het naleven van de wet heeft.
Ik lees toch een paar steekhoudende argumenten. Ben wel benieuwd waar dit toe gaat leiden. Uitzondering voor deeltijdstudenten of een (betere) overgangsregeling?quote:Staat gedaagd om langstudeerboete
Studentenvakbond LSVb, de Landelijke Kamer van Verenigingen en het Interstedelijk Studentenoverleg dagen de Nederlandse staat voor de rechter vanwege de boete voor langstudeerders. Volgens de studentenorganisatie is de langstudeerderswet op meerdere punten onrechtmatig.
Zo maakt de wet geen onderscheid tussen voltijd- en deeltijdstudenten. “Terwijl deeltijdstudenten meestal een baan en kinderen hebben, en daardoor al snel tegen een vertraging oplopen”, zegt LSVb-voorzitter Pascal ten Have. Bovendien ontbreekt het aan een behoorlijke overgangsregeling voor de huidige studenten. “Wie studievertraging oploopt, ziet de spelregels tijdens het spel gewijzigd.” Volgens de studenten schendt de staat hiermee het principe van rechtszekerheid. Wetten mogen nu eenmaal niet met terugwerkende kracht ingaan.
De langstudeerboete gaat volgend collegejaar in. Studenten die meer dan een jaar studievertraging oplopen, moeten 3.000 euro betalen bovenop hun collegegeld. De maatregel is bedoeld om studenten te prikkelen hun studie binnen de gestelde termijn af te ronden. Ze houdt echter te weinig rekening met persoonlijke omstandigheden van studenten, zegt Ten Have. “Studenten die pech hebben of een verkeerde studiekeuze hebben gemaakt, die langer stage lopen of een bestuursfunctie vervullen om hun cv op te vijzelen, worden meteen gepakt. De drempel om te gaan studeren wordt zo alleen maar hoger.”
http://www.rijksoverheid.(...)hoger-onderwijs.htmlquote:U heeft uw bachelordiploma gehaald en u wilt een premaster volgen. U wordt in de regel ingeschreven bij een bacheloropleiding van een instelling. Omdat u al een bachelordiploma heeft, is dit uw tweede bachelor en moet u instellingscollegegeld betalen. Met de universiteiten is overeengekomen dat deze tot en met 2014 hiervoor aan u het instellingscollegegeld in rekening brengen, ter hoogte van het wettelijk collegegeld. U kunt dus geen langstudeerder worden door het volgen van een schakelprogramma.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |