Begrijp me goed, ik heb er niets op tegen als de Staat een portie kritiek krijgt of over de knie wordt gelegd doordat ze slechte beslissingen neemt, maar dit zijn gewoon een stel huilende zelfontplooiers die jarenlang weinig hebben uitgevroten in de collegebanken.quote:UTRECHT - Een aantal studentenorganisaties spannen een rechtszaak aan tegen de Staat.
Woensdag sturen het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO), de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) en de Landelijke Kamer van Verenigingen (LKvV) een dagvaarding aan de staat om de langstudeerderswet.
Die houdt in dat iedere student die meer dan een jaar vertraging oploopt tijdens de bachelor- of masterstudie, 3000 euro moet betalen bovenop het collegegeld.
Volgens de studenten brengt de maatregel de toegang tot het hoger onderwijs in gevaar. Omdat de maatregel al per september 2012 ingaat, worden volgens ISO-voorzitter Sebastiaan Hameleers de spelregels veranderd tijdens het spel.
Zijlstra De studentenorganisaties zijn extra gepikeerd, omdat zij vinden dat staatssecretaris Halbe Zijlstra de maatregel als collegegeldverhoging aan de Tweede Kamer heeft gepresenteerd, terwijl het verhoogde collegegeld niet aftrekbaar is van de belasting.
In tegenstelling tot het gewone collegegeld, dat wel aftrekbaar is. ''Het blijkt dus over een ordinaire boete te gaan'', aldus Hameleers. ''Bovendien wordt dit bedrag geïndexeerd. Dat wil zeggen dat het elk jaar wat duurder wordt.''
Vertrouwen Het ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap wacht de procedure met vertrouwen af. Een woordvoerder benadrukte dat de langstudeerderswet eerder dit jaar is aangenomen door de Tweede Kamer en dat het ministerie geen argumenten ziet in de dagvaarding die niet al door het parlement zijn afgewogen.
Ach joh, WO rechten verliest binnenkort haar universitaire accreditatie, dus die cursisten maken zich daar geen zorgen om. Die gebruiken het "ja maar" beginsel. True story.quote:Op woensdag 16 november 2011 11:37 schreef eriksd het volgende:
Op grond van wat willen ze eigenlijk dagvaarden?
Denk vooral op basis van het feit dat er studenten gestraft worden voor gedrag, waarvan ze de consequenties nog niet verteld waren toen ze de beslissing daartoe namen.quote:Op woensdag 16 november 2011 11:37 schreef eriksd het volgende:
Ik gok het rechtszekerheidsbeginsel zoals in het arrest van de Harmonistatiewet uit 1989. Daarnaast zullen ze zeer waarschijnlijk aankaarten dat er geen overgangsregeling is voor de studenten die nu studeren.quote:Op woensdag 16 november 2011 11:37 schreef eriksd het volgende:
Nee hoor, mensen lopen te zeuren omdat ze volgend jaar (!) geen 120 meer mogen rijden, terwijl ze dat wel van plan waren. Niemand krijgt een boete over collegejaar 2011-2012.quote:Op woensdag 16 november 2011 11:43 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Denk vooral op basis van het feit dat er studenten gestraft worden voor gedrag, waarvan ze de consequenties nog niet verteld waren toen ze de beslissing daartoe namen.
Je kan immers ook niet vandaag de maximumsnelheid op een snelweg terugbrengen tot 100 km/h en dan mensen boetes geven omdat ze een maand geleden 120 hebben gereden.
Of het stand houdt geen idee. Zal wel niet.
Nu kan ik mij lelijk vergissen maar dat is volgens mij een vrij vernietigende precedent voor de studentenbonden.quote:Op woensdag 16 november 2011 11:45 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
Ik gok het rechtszekerheidsbeginsel zoals in het arrest van de Harmonistatiewet uit 1989. Daarnaast zullen ze zeer waarschijnlijk aankaarten dat er geen overgangsregeling is voor de studenten die nu studeren.
Ik weet het allemaal niet zo zeker, maar de studentenbonden kunnen niet alles opentrekken. In Nederland mag je bijvoorbeeld niet aan de Grondwet of statuut toetsen, dus denk ik dat ze een blik met beginselen moeten opentrekken.quote:Op woensdag 16 november 2011 11:47 schreef eriksd het volgende:
Nu kan ik mij lelijk vergissen maar dat is volgens mij een vrij vernietigende precedent voor de studentenbonden.
En volgens dat arrest is het niet mogelijk om een wet te toetsen en eventueel onverbindend te laten verklaren aan bepaalde beginselen, als die beginselen bij de totstandkoming reeds verdisconteerd zijn.quote:Op woensdag 16 november 2011 11:50 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
Ik weet het allemaal niet zo zeker, maar de studentenbonden kunnen niet alles opentrekken. In Nederland mag je bijvoorbeeld niet aan de Grondwet of statuut toetsen, dus denk ik dat ze een blik met beginselen moeten opentrekken.
Dat heeft weinig kans.quote:Op woensdag 16 november 2011 11:56 schreef Friek_ het volgende:
De reden waarom men de staat aanklaagt is mij niet helemaal duidelijk. Ik dacht dat men ging hameren op het rechtszekerheidsbeginsel?
Jawel, die studenten krijgen ook een boete van 3000 euro.quote:Op woensdag 16 november 2011 11:46 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Nee hoor, mensen lopen te zeuren omdat ze volgend jaar (!) geen 120 meer mogen rijden, terwijl ze dat wel van plan waren. Niemand krijgt een boete over collegejaar 2011-2012.
Studenten die nu al meer dan 1 jaar vertraging opgelopen hebben (iets verkeerds gestudeerd, ziek geweest, bestuursjaar gedaan, er met de pet naar gegooid, extra stages (in het buitenland) gedaan, extra minor gedaan) krijgen wel volgend jaar een boete, terwijl zij op het moment dat zij die vertraging op zouden lopen niet konden weten dat die boete ooit gegeven zou worden. Je moet nu dus boeten voor iets waarvan je in het verleden niet wist dat het 'strafbaar' zou gaan worden.quote:Op woensdag 16 november 2011 11:46 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Nee hoor, mensen lopen te zeuren omdat ze volgend jaar (!) geen 120 meer mogen rijden, terwijl ze dat wel van plan waren. Niemand krijgt een boete over collegejaar 2011-2012.
Ik denk ook dat ze gaan aanvoeren dat deeltijdstudenten ook de dupe worden van deze maatregelen. Een deeltijdstudie is natuurlijk niet hetzelfde als een voltijdstudie.quote:Op woensdag 16 november 2011 12:17 schreef Merel1808 het volgende:
Studenten die nu al meer dan 1 jaar vertraging opgelopen hebben (iets verkeerds gestudeerd, ziek geweest, bestuursjaar gedaan, er met de pet naar gegooid, extra stages (in het buitenland) gedaan, extra minor gedaan) krijgen wel volgend jaar een boete, terwijl zij op het moment dat zij die vertraging op zouden lopen niet konden weten dat die boete ooit gegeven zou worden. Je moet nu dus boeten voor iets waarvan je in het verleden niet wist dat het 'strafbaar' zou gaan worden.
Het is uiteraard één jaar boven de reguliere studieduur.quote:Op woensdag 16 november 2011 12:42 schreef ArnosL het volgende:
Hoe gaat dat eigenlijk met studies die sowieso al langer dan 4 jaar duren? Geld het daar ook dat je na een extra jaar 3000 moet betalen of krijg je die al tijdens je opleiding na het 5e jaar?
Je mag in je bachelor 1 jaar uitlopen, en in je master 1 jaar. Dat verschilt niet voor bachelors/masters die langer duren. Als je nog een doctoraalstudent bent (zoals ik) ben je gewoon keihard genaaid, want dan mag je maar 1 jaar uitlopen op je totale opleiding.quote:Op woensdag 16 november 2011 12:42 schreef ArnosL het volgende:
Hoe gaat dat eigenlijk met studies die sowieso al langer dan 4 jaar duren? Geld het daar ook dat je na een extra jaar 3000 moet betalen of krijg je die al tijdens je opleiding na het 5e jaar?
Precies. Maar de rechter mag niet toetsen aan het rechtszekerheidsbeginsel, omdat dat in de Grondwet staat. En de rechter mag de grondwettelijkheid van wetten niet beoordelenquote:Op woensdag 16 november 2011 11:56 schreef Friek_ het volgende:
De reden waarom men de staat aanklaagt is mij niet helemaal duidelijk. Ik dacht dat men ging hameren op het rechtszekerheidsbeginsel?
Oh, dat is best wel een blunder van mijn kant. Ik meende dat het ook in de Grondwet stondquote:Op woensdag 16 november 2011 15:27 schreef eriksd het volgende:
je haalt nu een beginsel en de grondwet door elkaar.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |