Ik dacht het nietquote:Op woensdag 6 juli 2011 09:14 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
En dat is gelukkig gewoon basistarief ŕ 1700 Euro op de meeste universiteiten. Is dat bachelorpapiertje dat ik heb gehaald toch nog ergens goed voor.
Precies. Ik ben niet een langstudeerder geworden door feestem, maar allerlei andere omstandigheden. Zoals nu pas weten wat ik echt wil en nu pas de mogelijkheid ervoor hebben om te studeren.quote:Op woensdag 6 juli 2011 10:34 schreef Pizzabodem het volgende:
En alsof iedereen door te feesten een langstudeerder wordt. Dat zijn de reacties van mensen die vroeger zelf nooit de kans hebben gekregen om te studeren, die zijn nu jaloers. En bang dat er te weinig geld voor hun aowtje/pensioen overblijft omdat 'alles naar die luie, feestende studenten gaat'
Ik dacht dat universiteiten veelal dezelfde regelingen troffen. Tilburg University hanteert in ieder geval nog geen verhoogde tarieven voor een tweede bachelor. Volgens mij al vastgesteld t/m 2015. Wie geeft er nou valse info?quote:Op woensdag 6 juli 2011 10:32 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Ik dacht het niet6.000- 14.000 euro op alle universiteiten zul je bedoelen. Probeer hier info te geven die klopt, okay?
quote:Organisaties vechten boete trage studenten aan
Laatste update: 6 juli 2011 06:48 info
AMSTERDAM - Drie studentenorganisaties stappen naar de rechter om een boete voor langstudeerders aan te vechten. De zogenoemde Halbeheffing, vernoemd naar staatssecretaris van Onderwijs Halbe Zijlstra (VVD) doet volgens de organisaties groot onrecht aan duizenden studenten.
De Eerste Kamer stemde dinsdag in met de boete.
Die houdt in dat studenten drieduizend euro collegegeld extra moeten betalen als ze meer dan een jaar extra nodig hebben om hun studie af te ronden.
De beslissing zou overhaast zijn genomen en juridische bezwaren zouden te snel van tafel zijn geveegd.
Handtekeningen
De drie organisaties, het Interstedelijk Studenten Overleg, de Landelijke Studenten Vakbond en de Landelijke Kamer van Verenigingen, hebben volgens eigen zeggen 365 duizend handtekeningen verzameld tegen de plannen.
Advocaten zouden vinden dat de argumenten van de studenten juridisch te onderbouwen zijn.
Spelregels
Het grootste bezwaar van de studenten is dat het kabinet de spelregels 'tijdens de wedstrijd' verandert.
De maatregel gaat namelijk niet alleen voor nieuwe studenten gelden, maar ook voor studenten die al zijn begonnen. Die hadden daar geen rekening mee kunnen houden toen ze zich inschreven.
Ja, dat is dus ook bij mij het geval. Ik heb ergens zelfs nog een verklaring liggen waarin staat dat ik buiten mijn schuld om vertraging heb opgelopen.quote:Op woensdag 6 juli 2011 10:34 schreef Pizzabodem het volgende:
En alsof iedereen door te feesten een langstudeerder wordt. Dat zijn de reacties van mensen die vroeger zelf nooit de kans hebben gekregen om te studeren, die zijn nu jaloers. En bang dat er te weinig geld voor hun aowtje/pensioen overblijft omdat 'alles naar die luie, feestende studenten gaat'
Kan ik ergens doneren?quote:
Tsja, dat is het gemiddelde niveau van Elsevier en Telegraaf-reacties.quote:Op woensdag 6 juli 2011 10:26 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Er vanuitgaan dat langstudeerders studiefinanciering krijgen..! En ook nog rekenen met de maximale aanvullende beurs..
!
Wat een mongool.
Dat zijn allemaal overgangsregelingen. Tilburg is volgend jaar de enige uni die nog geen verhoogd tarief geeft voor mensen die al een B en M hebben. Ik ben erg benieuwd naar een linkje waar staat dat dat t/m 2015 is, want dat ben ik nog niet tegengekomen.quote:Op woensdag 6 juli 2011 10:38 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Ik dacht dat universiteiten veelal dezelfde regelingen troffen. Tilburg University hanteert in ieder geval nog geen verhoogde tarieven voor een tweede bachelor. Volgens mij al vastgesteld t/m 2015. Wie geeft er nou valse info?
Ik ook, ik kan gewoon aantonen dat ik ziek ben geweest de eerste 2 jaar dat ik studeerde. Daar lijken mensen niet echt rekening mee te houden, want ik ben student dus per definitie lui.quote:Op woensdag 6 juli 2011 10:38 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Ja, dat is dus ook bij mij het geval. Ik heb ergens zelfs nog een verklaring liggen waarin staat dat ik buiten mijn schuld om vertraging heb opgelopen.
Tuurlijk kan dat, dat kan altijd. Of je het wint is heel wat anders. Hoe toon je aan dat de kwaliteit is gedaald? Welke kwaliteit zou dat dan moeten zijn, en volgens wiens norm dan? Wat is kwaliteit, cijfers, beroepskansen, studeersnelheid? Door dat soort discussies gaat het heel lang duren iigquote:Op woensdag 6 juli 2011 10:44 schreef Pizzabodem het volgende:
Zou het mogelijk zijn om een rechtszaak te starten tegen de staat/onderwijsinstelling vanwege het tegenvallende niveau van het hbo? (En dan even niet letten op de kosten van de rechtszaak, gewoon de mogelijkheid)
Ik heb namelijk twee jaar hbo gedaan, en vooral het 2e jaar was het net een veredelde kinderopvang.
Meerdere inschrijvingen EER-studentquote:Op woensdag 6 juli 2011 10:43 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Dat zijn allemaal overgangsregelingen. Tilburg is volgend jaar de enige uni die nog geen verhoogd tarief geeft voor mensen die al een B en M hebben. Ik ben erg benieuwd naar een linkje waar staat dat dat t/m 2015 is, want dat ben ik nog niet tegengekomen.
Maar stel dat je wel gewoon lui was. Zou je dan wel die boete moeten krijgen vind je?quote:Op woensdag 6 juli 2011 10:44 schreef shinydiscoball het volgende:
[..]
Ik ook, ik kan gewoon aantonen dat ik ziek ben geweest de eerste 2 jaar dat ik studeerde. Daar lijken mensen niet echt rekening mee te houden, want ik ben student dus per definitie lui.
De heren langstudeerders in het kabinet zijn dat echter niet, zij hebben immers gewoon gebruik gemaakt van een regeling. Da's iets anders hč.quote:Op woensdag 6 juli 2011 10:53 schreef Pizzabodem het volgende:
Ik ben nu ook een 'luie' student omdat ik 2 jaar hbo heb gevolgd, 120 ects heb behaald zonder ook maar een herkansing en m'n propedeuse heb afgesloten met een 8,5 als gemiddeld cijfer.
belachelijk.
quote:Op woensdag 6 juli 2011 10:21 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
http://www.elsevier.nl/we(...)ers.htm?showall=true
[..]
Godver, wat kan ik kwaad worden om die onwetende mensen zonder verstand van zaken die overal een mening over willen hebben.
Als je het mij vraagt is dat ook de kern van het probleem in het huidige politieke klimaat. Iedereen denkt tegenwoordig het recht te hebben om over de meest complexe zaken zijn of haar ongefundeerde mening te ventileren, liefst in het openbaar op een schreeuwerige toon. Ik word daar zo enorm moe van.
Helaas wel ja. Ik krijg vaak genoeg te horen dat het geheel terecht is dat mensen meer moeten betalen, maar er wordt geen rekening mee gehouden dat mensen wel eens kunnen uitlopen door externe omstandigheden.quote:Op woensdag 6 juli 2011 11:03 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
![]()
Dit is ook het hele probleem, ze hebben expres een negatieve term gekozen, langstudeerders. Mensen die nooit gestudeerd hebben, krijgen het idee dat studenten alleen maar zuipen en vooral niet studeren. De oudere generatie die wel gestudeerd heeft, heeft nog het idee dat alles is zoals vroeger. Wat dat betreft hebben ze het wel goed gedaan in de regering.
1 sept 2011 is het laatste moment dat je je nog voor het wettelijke tarief kunt inschrijven voor een 2e studie. Dan is het logisch dat je deze studie kunt afronden, dus voor de B t/m 2014-2015. Dat is wat ze bedoelen. Het is dus niet zo dat als je je op 1-9-2012 voor een 2e studie inschrijft je het wettelijke tarief betaalt, dan betaal je ook in Tilburg gemiddeld E 6.000,-.quote:Op woensdag 6 juli 2011 10:48 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Voorbeelden:
Je hebt reeds een bachelordiploma behaald en je schrijft je tegelijkertijd in voor 2 bacheloropleidingen. In het datumoverzicht kun je zien dat voor de bacheloropleiding per 01-09-2015 het verhoogde tarief zal gaan gelden. Tot en met collegejaar 2014-2015 betaal je slechts éénmaal het lage instellingstarief. Vanaf 01-09-2015 betaal je per opleiding het verhoogde instellingstarief.
bron: http://www.tilburgunivers(...)ld/toelichting11-12/
Nee. Volgend jaar wel, gauw afronden die handelquote:Op woensdag 6 juli 2011 11:32 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik snap er weinig meer van. Ik ga 1 september mijn 6e jaar in op de EUR, moet mijn masterscriptie nog afronden. Moet ik nou wel of geen 3000 euro extra betalen?
Oh goeie vraag. Misschien ben ik heel naief, maar ik denk eerlijk gezegd dat 'lui' de lading bij de meeste studenten niet dekt, maar dat er meestal andere redenen zijn waarom ze langer over hun studie doen. En ik vind dat je best eens van studie mag wisselen ja, ik vind het overdreven om in een paar jaar door je studie te racen alleen omdat je anders moet betalen. Ik had nu een goeie reden, maar als ik die niet had was ik nog blij geweest met die 2 jaar vertraging, omdat ik nu wel een studie heb gevonden die ik leuk vind en waar ik al m'n punten haal.quote:Op woensdag 6 juli 2011 10:49 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Maar stel dat je wel gewoon lui was. Zou je dan wel die boete moeten krijgen vind je?
Nee, want luie mensen komen amper tot niet naar college en kosten dus geen geld.quote:Op woensdag 6 juli 2011 10:49 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Maar stel dat je wel gewoon lui was. Zou je dan wel die boete moeten krijgen vind je?
Thanks, een simpel en duidelijk antwoord was precies wat ik wildequote:Op woensdag 6 juli 2011 11:35 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Nee. Volgend jaar wel, gauw afronden die handel![]()
Misschien de moeite waard om jouw (ernstige?) ziekte iig te melden bij de studieadviseur. Wie weet krijg je nog iets van uitstel op een of andere manier.quote:Op woensdag 6 juli 2011 12:18 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Thanks, een simpel en duidelijk antwoord was precies wat ik wilde
Ik ben zeker van plan het af te maken, ergens in de volgende maanden zou ik weer gezond moeten zijn en dan ga ik er weer voor.
Sterker nog, ik zou naar een decaan gaan. Die kan wat meer voor je betekenen.quote:Op woensdag 6 juli 2011 12:31 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Misschien de moeite waard om jouw (ernstige?) ziekte iig te melden bij de studieadviseur. Wie weet krijg je nog iets van uitstel op een of andere manier.
Rechtvaardigheid is een heel arbitrair begrip. De reactie van studenten op deze ontwikkeling is logisch, maar je benadeeld voelen is niet hetzelfde als benadeeld zijn. Als je denkt dat alles eerlijk gaat ben je nog erg naďef.quote:Op woensdag 6 juli 2011 01:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik denk ook niet dat deze rechter standhoudt voor de rechter.
het leven wordt altijd duurder, dat kun je verwachten. net zoals de verbazing over de almaar stijgende zorgkosten. natuurlijk stijgen die. alles kost geld en hoe meer mensen er zijn en hoe ouder we worden, hoe meer alles gaat kosten.quote:Op woensdag 6 juli 2011 13:34 schreef Mishu het volgende:
Ik vind het persoonlijk ook vervelend voor de ouders van kinderen die nu gaan studeren. En voor die kinderen zelf dus
En voor alle generaties die gaan komen. Die ouders zitten opeens met een enorme hoop onverwachte kosten straks. Wie wist dat je kind laten studeren opeens klauwen met geld zou gaan kosten?
Ik word hier helemaal niet mee geconfronteerd, maar ben principieel genoeg om hier grote bezwaren tegen te hebben. Met terugwerkende kracht een maatregel invoeren is onrecht en ik kan me niet voorstellen dat een rechter dat in stand zal laten. Je hebt een beslissing genomen op basis van de feiten van toen, daar kan je nu niet op worden afgestraft.quote:Op woensdag 6 juli 2011 13:20 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
Rechtvaardigheid is een heel arbitrair begrip. De reactie van studenten op deze ontwikkeling is logisch, maar je benadeeld voelen is niet hetzelfde als benadeeld zijn. Als je denkt dat alles eerlijk gaat ben je nog erg naďef.
in deze wereld draait alles om eigenbelang. Overigens geldt dat ook voor de meeste hier. wees eens eerlijk en zeg hoeveel je je deze maatregel zou interesseren als je je papiertje al binnen had? Mensen klagen hier over kwaliteit van onderwijs etc,maar waarom in werkelijkheid wordt geklaagd is omdat het mensen raakt in hun knip.
ik vind het ook een stomme maatregel, maar ik denk dat jij net als ik er verder niet warm of koud van wordt, gewoon omdat het ons niet raakt. als je gaat werken of een huis bezit heb je weer andere belangen en dan zie je die graag behartigd worden.quote:Op woensdag 6 juli 2011 13:33 schreef Zocalo het volgende:
Ik ben als mijn scriptie goed gekeurd wordt over twee weken afgestudeerd, maar ik vind het net zo hard een stomme maatregel. Puur omdat ik weet dat langer over je studie doen niet altijd slecht hoeft te zijn.
Zo natuurlijk is dat anders niet hoor. Dit alles heeft meer te maken met conjunctuur.quote:Op woensdag 6 juli 2011 13:38 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
het leven wordt altijd duurder, dat kun je verwachten. net zoals de verbazing over de almaar stijgende zorgkosten. natuurlijk stijgen die. alles kost geld en hoe meer mensen er zijn en hoe ouder we worden, hoe meer alles gaat kosten.
quote:Op woensdag 6 juli 2011 13:46 schreef Mishu het volgende:
[..]
Zo natuurlijk is dat anders niet hoor. Dit alles heeft meer te maken met conjunctuur.
dude.. ja immers volgen de prijzen de stand van de economie, en betalen we rekening houdend met conjunctuurschommelingen ongeveer evenveel voor een brood als 50 jaar terugquote:Op woensdag 6 juli 2011 13:46 schreef Mishu het volgende:
[..]
Zo natuurlijk is dat anders niet hoor. Dit alles heeft meer te maken met conjunctuur.
nee, die begrijp ik nietquote:Op woensdag 6 juli 2011 13:49 schreef Mishu het volgende:
[..]
Mensen die economische termen niet begrijpen
Onzin, ik word er niet persoonlijk door geraakt en ben toch tegen. Dacht je dat het Malieveld volstond met alleen maar langstudeerders?quote:Op woensdag 6 juli 2011 13:20 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
Rechtvaardigheid is een heel arbitrair begrip. De reactie van studenten op deze ontwikkeling is logisch, maar je benadeeld voelen is niet hetzelfde als benadeeld zijn. Als je denkt dat alles eerlijk gaat ben je nog erg naďef.
in deze wereld draait alles om eigenbelang. Overigens geldt dat ook voor de meeste hier. wees eens eerlijk en zeg hoeveel je je deze maatregel zou interesseren als je je papiertje al binnen had? Mensen klagen hier over kwaliteit van onderwijs etc,maar waarom in werkelijkheid wordt geklaagd is omdat het mensen raakt in hun knip.
Je zegt dus dat hij zich niet druk moet maken ondanks dat het hem niet raakt, omdat het hem niet raakt en hij zich er dus niet druk om zal maken?quote:Op woensdag 6 juli 2011 13:42 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
ik vind het ook een stomme maatregel, maar ik denk dat jij net als ik er verder niet warm of koud van wordt, gewoon omdat het ons niet raakt. als je gaat werken of een huis bezit heb je weer andere belangen en dan zie je die graag behartigd worden.
Inflatie=/ conjunctuur (bovendien is conjunctuur een begrip dat op de korte termijn slaat, dus klopt er al helemaal niks van.)quote:Op woensdag 6 juli 2011 13:52 schreef Mankatans het volgende:
[..]
dude.. ja immers volgen de prijzen de stand van de economie, en betalen we rekening houdend met conjunctuurschommelingen ongeveer evenveel voor een brood als 50 jaar terug
Weinig te maken met conjunctuur, alles te maken met geldontwaarding doordat er steeds meer geld de samenleving in wordt gepompt om de economie draaiend te houden
Gelukkig is niet iedereen alleen maar egoďstisch.quote:Op woensdag 6 juli 2011 13:20 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
Het kost ook geen klauwen met geld, als je kind er niet met de pet naar gooit.quote:Op woensdag 6 juli 2011 13:34 schreef Mishu het volgende:
Ik vind het persoonlijk ook vervelend voor de ouders van kinderen die nu gaan studeren. En voor die kinderen zelf dus
En voor alle generaties die gaan komen. Die ouders zitten opeens met een enorme hoop onverwachte kosten straks. Wie wist dat je kind laten studeren opeens klauwen met geld zou gaan kosten?
Bij het maken van deze wet is te weinig rekening gehouden met bepaalde groepen zoals deeltijdstudenten die meer dan gemiddeld gemotiveerd zijn om werk te combineren met hun studie. Door deze groep gelijk te stellen met voltijdstudenten zullen er minder deeltijdstudenten overblijven. Dat is al een ding wat niet klopt aan het voorstel.quote:Op woensdag 6 juli 2011 14:35 schreef eriksd het volgende:
[..]
Het kost ook geen klauwen met geld, als je kind er niet met de pet naar gooit.
Ik ben NIET gevolgd, ik laat studenten, overheden en onderwijsinstellingen het met elkaar uitvechten.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |