er komt deze dagen vast een pers berichtquote:Op woensdag 6 juli 2011 00:32 schreef Mishu het volgende:
Wanneer zal die rechtzaak er dan ongeveer zijn?
oke mijn blijdschap kwam puur voort uit: ik wil geen langstudeerder tegen 0 euro tarief stempel krijgen.quote:Op woensdag 6 juli 2011 00:33 schreef Miezziej het volgende:
[..]
Mja, ik zit nu in de 2e, volgend jaar 3e. Ik mis vakken uit het 2e jaar, waardoor ik geen stage mag lopen en dus halfjaar vertraging. Dus stage pas in 2012. Afstuderen in 2013/2014.
Die +/- 4700 euro heb ik niet zomaar even staan, en zal daar dus een collegegeldkrediet voor nemen. M'n studieschuld wordt dus hoger. Nou kan je een draagkrachtmeting aanvragen voor het terugbetalen van je studieschuld. Hierbij wordt gekeken naar je inkomen van 2 jaar eerder.quote:Op woensdag 6 juli 2011 00:38 schreef Pizzabodem het volgende:
Die +/- 4700 euro heb ik niet zomaar even staan, en zal daar dus een collegegeldkrediet voor nemen. M'n studieschuld wordt dus hoger. Nou kan je een draagkrachtmeting aanvragen voor het terugbetalen van je studieschuld. Hierbij wordt gekeken naar je inkomen van 2 jaar eerder.
Na je studie heb je 2 jaar waarin je niet verplicht hoeft af te betalen, vanaf het 3e jaar na je studie moet je dus pas gaan terugbetalen. Als je dan gewoon zorgt dat je het 1e jaar na je studie niet zo veel verdient, dan betaal je later volgens mij minder terug per maand en wordt na 15 jaar de rest kwijtgescholden.
•
Klopt dit? Of verandert dit ook weer?
Ik was er inmiddels ook achter ja dat ik gewoon moet terugbetalen.quote:Op woensdag 6 juli 2011 00:44 schreef sanasoufi het volgende:
[..]
Die +/- 4700 euro heb ik niet zomaar even staan, en zal daar dus een collegegeldkrediet voor nemen. M'n studieschuld wordt dus hoger. Nou kan je een draagkrachtmeting aanvragen voor het terugbetalen van je studieschuld. Hierbij wordt gekeken naar je inkomen van 2 jaar eerder.
Ik wil je geen valse hoop geven, maar ik ben rechtenstudent en ik heb toch echt het gevoel dat dit hele feest niet doorgaat. Zomaar de studievoorwaarden veranderen kan gewoon niet. Zo heeft mijn universiteit de geldigheidsduur van tentamens aangepast, maar niet met terugwerkende kracht. Dat de eerste kamer vrolijk besloot trouw te zijn aan hun respectievelijke partijen betekent niet dat de wet correct is. De Raad van State heeft het wetsvoorstel trouwens al gedeeltelijk afgekeurd.
Na je studie heb je 2 jaar waarin je niet verplicht hoeft af te betalen, vanaf het 3e jaar na je studie moet je dus pas gaan terugbetalen. Als je dan gewoon zorgt dat je het 1e jaar na je studie niet zo veel verdient, dan betaal je later volgens mij minder terug per maand en wordt na 15 jaar de rest kwijtgescholden.
Kwijtschelding gebeurt als je gewoon nooit genoeg hebt.
hoeveel is je schuld eigenlijk? Die van mij staat rond 14000....ik ga ervan uit dat ik binnen tien jaar klaar ben...maar zelfs al moest ik dat bedrag terug betalen zou ik het niet heel erg vinden.quote:Op woensdag 6 juli 2011 00:47 schreef Pizzabodem het volgende:
[..]
Ik was er inmiddels ook achter ja dat ik gewoon moet terugbetalen.
En je mag 15 jaar geen geregistreerde partner hebben etc.
Ik krijg weer een beetje hoop dat die hele wet toch niks gaat worden nu. We zullen zien.
ja advocatenkantoor (die mij langstudeerder als ik halbequote:Op woensdag 6 juli 2011 00:47 schreef Pizzabodem het volgende:
[..]
Ik was er inmiddels ook achter ja dat ik gewoon moet terugbetalen.
En je mag 15 jaar geen geregistreerde partner hebben etc.
Ik krijg weer een beetje hoop dat die hele wet toch niks gaat worden nu. We zullen zien.
de wet gaat op 1 september 2011 in met als nare gevolg (sorry vind ik) dat ik vanaf dan officieel langstudeerder tegen 0 tarief heet...ervan uitgaande dat ik mijn bachelor volgend jaar binnen heb heet ik gelukkig niet vanaf 1 september 2012 langstudeerder tegen 3000 extra tarief.quote:Op woensdag 6 juli 2011 01:05 schreef CindieY het volgende:
Ik begrijp net via het nieuws (NOS nieuws op de radio) dat de wet er met een nipte meerderheid door de eerste kamer heen is en dat ie per 1 september in gaat. Wat is er gebeurd met het opschuiven van een jaartje? Hoe gaat het zitten met terug werkende kracht?
Morgen even wat terug lezen hier en daar in het topic, het is nu te laat + ietwat aangeschoten. Toch even een 'help!wat nu?' post. Zelf 2 jaar journalistiek gedaan, daar mee gekapt, ik ga nu naar m'n vierde jaar docentenopleiding Nederlands, die ik verwacht ook gewoon af te ronden dit jaar. Betekent één jaar extra gestudeerd, dus.
voor jou geldt hetzelfde...quote:Op woensdag 6 juli 2011 01:05 schreef CindieY het volgende:
Ik begrijp net via het nieuws (NOS nieuws op de radio) dat de wet er met een nipte meerderheid door de eerste kamer heen is en dat ie per 1 september in gaat. Wat is er gebeurd met het opschuiven van een jaartje? Hoe gaat het zitten met terug werkende kracht?
Morgen even wat terug lezen hier en daar in het topic, het is nu te laat + ietwat aangeschoten. Toch even een 'help!wat nu?' post. Zelf 2 jaar journalistiek gedaan, daar mee gekapt, ik ga nu naar m'n vierde jaar docentenopleiding Nederlands, die ik verwacht ook gewoon af te ronden dit jaar. Betekent één jaar extra gestudeerd, dus.
Edit: met die ene jaar extra bedoel ik dus waar de boete overheen zal komen. In totaal natuurlijk twee jaar extra gestudeerd.
Dat zou goed nieuws zijn! Ik heb het onderwerp een tijdje laten rusten, omdat ik er weinig meer van hoorde, maar dit nieuwsbericht kwam toch eventjes aan. Ik ga me morgen toch nog even verdiepen in wat je zegt, heb je nog eventueel een bron voor me? Nu eerst slapenquote:Op woensdag 6 juli 2011 01:10 schreef sanasoufi het volgende:
[..]
voor jou geldt hetzelfde...
1 september 2011: Nieuwe stempel voor je: LANGSTUDEERDER TEGEN 0 TARIEF.
Loop je echter vast met je scriptie o.i.d want jij doet hbo dan krijg je het mooie stempel:
1 september 2012: LANGSTUDEERDER TEGEN 3000 EXTRA TARIEF.
Dus volgend jaar jij hbo af en ik mijn wo bachelor zodat we geen van beiden wat extra hoeven te betalen!
Heel die links/rechts discussie slaat inderdaad nergens op. Het is een partijendiscussie: ruggengraatloze senatoren (ik verwijs specifiek naar die van de PVV, het CDA, de VVD en klein rechts) die bezwaren hebben tegen het hoge prutsgehalte van dit wetsvoorstel en toch voorstemmen omwille van de partijdiscipline. Het doet mij deugd dat ook tal van liberalen tegen dit wetsvoorstel zijn en je bent wat mij betreft dan ook van harte welkom in deze discussie.quote:Ik vind het verre van netjes om mensen zo aan te vallen. 'Rechts is dom,' terwijl ik hier puur uit ideologisch oogpunt tegen ben, voor mezelf maakt het geen flikker uit, in tegenstelling tot veel mensen die puur vanuit eigen portemonnee tegen zijn. Daarna krijg ik nog min of meer te horen dat ik hier maar moet verdwijnen uit dit topic. In zo'n geval verliezen mensen mijn sympathie volledig. Over dat links/rechts heb ik me al eerder in deze reeks geërgerd en dat ook gemeld.
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)-extra-betalen.dhtmlquote:Op woensdag 6 juli 2011 01:12 schreef CindieY het volgende:
[..]
Dat zou goed nieuws zijn! Ik heb het onderwerp een tijdje laten rusten, omdat ik er weinig meer van hoorde, maar dit nieuwsbericht kwam toch eventjes aan. Ik ga me morgen toch nog even verdiepen in wat je zegt, heb je nog eventueel een bron voor me? Nu eerst slapen
Easy peasy.quote:Weet iemand eigenlijk hoe het is als je naar het buitenland vertrekt? Krijg je dan alsnog de DUO op je dak?
Ja dat was al duidelijk. Dat het aangenomen zou worden ook. Toch te belachelijk voor woorden dat de Raad van State het afkeurde en het toch door beide kamers is aangenomen?quote:Op woensdag 6 juli 2011 01:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik denk ook niet dat deze rechter standhoudt voor de rechter.
Er zitten teveel fouten in, de wet is te onzorgvuldig voorbereid en behandeld.
als het al een lange procedure wordt zal de wet niet zomaar worden ingevoerd hoor. Een schorsing van de wet zou mooi zijn.quote:Op woensdag 6 juli 2011 02:01 schreef Frith het volgende:
ik mag hopen dat het dan wel een korte procedure betreft, anders heeft het natuurlijk niet zo gek veel zin.
Maar goed. Ik heb het volgende bedacht: ik stop met de studie (certificaat of iets dergelijks hoop ik dan maar dat mogelijk is) en ga de politiek in!
Ik hoor goede berichten over de carrièrekansen van slecht voorbereide langstudeerders daar en ik zal me 110% gaan inzetten voor Henk en Ingrid. Mensen, dit is het gewoon.![]()
(die 110% komt nog van een oude grap over bullshit)
Al moet ik eerlijk toegeven dat ik waarschijnlijk aan de 'top' van de 'langstudeerders' (een term die werkelijk ook nooit enige zinvolle inhoud is gegeven, voor zover ik het debat heb bijgehouden) sta, waar de meesten zich hier drukmaken om niet eens de helft van wat er bij mij officieel staat. Interpreteer dat zoals je wilt.
("foute studiekeuze" is een eufemisme voor mijn geval)
Overigens is het ook zo dat als je >800 euro per maand maximaal kan lenen, wat die extra 3000 euro meer dan kan compenseren als je geen andere middelen hebt om dat te gaan betalen. Het creëert weliswaar een overbodige en ongewenste schuld, maar het is wel een middel wat ingezet kan worden.
WTFquote:Op woensdag 6 juli 2011 00:13 schreef sanasoufi het volgende:
Reactie SGP op twitter
Hoger collegegeld langstudeerders door Eerste Kamer, dankzij Holdijk. Met jaar vertraging acceptabele wet. Financien moeten op orde!
Door Elbert Dijkgraaf
http://twitter.com/#!/elbertdijkgraaf
gelukkig had ik geen sgp gestemd![]()
dat financienben het met hem eens, maar waarom geld halen bij studenten die het echt niet breed hebben?
Wat bedoelen ze met terugwerkende kracht? Dat is toch niet er doorheen gegaan? (was overigens toch ook geen sprake van?)quote:Op woensdag 6 juli 2011 01:22 schreef sanasoufi het volgende:
[..]
Ja dat was al duidelijk. Dat het aangenomen zou worden ook. Toch te belachelijk voor woorden dat de Raad van State het afkeurde en het toch door beide kamers is aangenomen?
![]()
De studentenorganisaties zijn daar zeer teleurgesteld over. In een gezamenlijke verklaring lieten het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO), de Landelijke Kamer van Verenigingen (LKvV) en de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) weten met name verbolgen te zijn over het feit dat de wet met terugwerkende kracht in werking treedt.
Ze gaan de eerder aangekondigde rechtszaak tegen de Staat per direct doorzetten omdat de wet volgens hen niet rechtsgeldig is.
http://www.nu.nl/politiek(...)nt-moet-betalen.html
Het is technisch niet met terugwerkende kracht: gaat nu pas in, maar in de praktijk is het wel terugwerkend: als je al vertraging hebt ben je de lul.....quote:Op woensdag 6 juli 2011 09:04 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Wat bedoelen ze met terugwerkende kracht? Dat is toch niet er doorheen gegaan? (was overigens toch ook geen sprake van?)
Met terugwerkende kracht bedoelen ze dat gedrag dat voordat de regel ingevoerd werd (langzaam studeren) wordt bestraft nadat de regel is ingevoerd.quote:Op woensdag 6 juli 2011 09:04 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Wat bedoelen ze met terugwerkende kracht? Dat is toch niet er doorheen gegaan? (was overigens toch ook geen sprake van?)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |