Er valt op zich best wat voor te zeggen. De relevante vraag is natuurlijk of dit in de praktijk succesvol tot uitvoering gebracht kan worden.quote:Farhad (44) prikt papiertjes van straat hoewel hij een artsendiploma op zak heeft. Een Afghaans diploma dat in Nederland niets waard is. Hij zou graag weer als arts aan de slag gaan, maar kan zich niet bijscholen omdat hij moet solliciteren. Eenmaal aangenomen voor ongeschoold werk, heeft hij geen tijd meer voor een opleiding. Zijn kans om hogerop te komen slinkt.
Doodzonde, vindt de gemeente Amsterdam. Ze wil vluchtelingen, die hun oude beroep weer op willen pakken, tegemoetkomen door hen na de zomer tijdelijk vrij te stellen van hun sollicitatieplicht zodat ze zich kunnen bijscholen, eventueel met behoud van uitkering. De raad praat deze maand verder over het plan, dat het aantal vluchtelingen op de arbeidsmarkt moet vergroten. Vorig jaar werkte maar 14 procent van hen, in 2014 moet dat 45 procent zijn.
"Je moet als samenleving niet willen dat iemand die arts is geweest hier in de schoonmaak zit", zegt Fenna Ulichki, gemeenteraadslid voor GroenLinks en initiatiefnemer. "Het gaat om mensen met talent. Dat moeten we benutten."
Opvallend is het moment waarop Amsterdam het plan presenteert. Overal moeten gemeenten fors bezuinigen op reïntegratie, volwasseneducatie en inburgering, maar in Amsterdam is hier kennelijk toch nog een potje voor gevonden. Dat komt omdat de aanpak puur in het belang van de stad is, zegt Ulichki. "Het is misschien wel de goedkoopste optie om het artsentekort op te lossen. In een paar jaar tijd kun je mensen die arts zijn geweest bijscholen. Van hen vindt 96 procent werk, blijkt uit onderzoek."
Het moment verraste ook Erik van den Bergh van de Stichting voor Vluchtelingstudenten (UAF). "In positieve zin. Dit is een koerswijziging die ik zeer toejuich. Mensen kunnen zo verder in hun eigen richting. Je blijft gebruik maken van de capaciteiten die mensen in hun eigen land al hebben ontwikkeld."
Het zorgt voor een beetje rust bij de vluchteling, denkt Van den Bergh. "Mensen kunnen nu ook wel studeren, maar dat is een lastige weg. Bij de sociale dienst krijgen ze te horen dat ze hun diploma wel kunnen vergeten. 'U heeft twee handen, ga maar aan de slag in de groenvoorziening.' Een vrijstelling haalt die druk weg." VluchtelingenWerk Amsterdam is cynischer: "Voor hoogopgeleiden zou het een oplossing kunnen zijn", denkt directeur Maria van Veen, "maar voor de grote groep lager opgeleiden niet. Zij krijgen geen vervolgcursus Nederlands waardoor hun taalniveau niet hoog genoeg is om aan een opleiding te beginnen. Zonder taal kun je geen diploma halen. En zonder Nederlands diploma vind je hier bijna geen werk."
'Ik wil iets terugdoen'
Mariam Salami (27) uit Amsterdam vluchtte tien jaar uit geleden uit Afghanistan. Ze volgt met succes een cursus Nederlands, wil de pabo gaan doen en het onderwijs in, maar is verplicht om te solliciteren. "Ik wil graag iets terugdoen voor de Nederlandse maatschappij, want hier heb ik mijn vrijheid gekregen, maar als ik nu moet solliciteren, verlies ik al mijn kansen. Zonder diploma heb ik geen toekomst, dan moet ik werk gaan doen dat ik niet leuk vind. Als ik een opleiding kan volgen en daarmee mijn droombaan kan krijgen, ben ik veel gemotiveerder. Die kans moet ik toch krijgen?"
Rukken is toch ook moord, volgens rechts?quote:
Werkelijk Koos, is dit je nieuwste spin?quote:Op maandag 4 juli 2011 13:34 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Rukken is toch ook moord, volgens rechts?
Nee, ik haat jou gewoon dus verzin alles om die gevoelens tot uiting te brengen.quote:Op maandag 4 juli 2011 13:35 schreef eriksd het volgende:
[..]
Werkelijk Koos, is dit je nieuwste spin?
Twee rechtsen staan gelijk aan de mening van de meerderheid van het land, dus bij deze is deze motie aangenomen.quote:Op maandag 4 juli 2011 13:35 schreef eriksd het volgende:
Ik stel voor dat voor elke keer dat GS een linkje plaats naar die kutpubers hij een biertje mag betalen.
Ik moest lachenquote:Op maandag 4 juli 2011 13:36 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nee, ik haat jou gewoon dus verzin alles om die gevoelens tot uiting te brengen.
Links = Stalinquote:Op maandag 4 juli 2011 13:35 schreef eriksd het volgende:
[..]
Werkelijk Koos, is dit je nieuwste spin?
Volgens alle orthodoxreligieuzen is elke zaadlozing die niet tot bevruchting leidt moordquote:Op maandag 4 juli 2011 13:34 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Rukken is toch ook moord, volgens rechts?
Dat klopt. Van sperma 50% van de wereldbevolking wel.quote:
Dan maar een theezakjequote:
Niet alle rechtsen zijn doorgeflipte christenen, maar alle doorgeflipte christenen zijn wel rechts.quote:Op maandag 4 juli 2011 13:36 schreef remlof het volgende:
[..]
Volgens alle orthodoxreligieuzen is elke zaadlozing die niet tot bevruchting leidt moord
En die zijn meestal rechts inderdaad, maar je mag het niet zomaar omdraaien.
Zelfs al leid een zaadlozing to bevruchting, zijn er miljarden spermacellen die alsnog doodgaan.quote:Op maandag 4 juli 2011 13:36 schreef remlof het volgende:
[..]
Volgens alle orthodoxreligieuzen is elke zaadlozing die niet tot bevruchting leidt moord
En die zijn meestal rechts inderdaad, maar je mag het niet zomaar omdraaien.
Sinds de opkomst van de Tea Party beweging begin ik toch te twijfelen.quote:
Jij bent net zo stoer als Phil Collins.quote:
Dat is een compliment. Zal hem meteen ff aanzetten.quote:Op maandag 4 juli 2011 13:41 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Jij bent net zo stoer als Phil Collins.
Weggepest door B_Aquote:Op maandag 4 juli 2011 13:42 schreef eriksd het volgende:
[..]
Dat is een compliment. Zal hem meteen ff aanzetten.
Waar is EG eigenlijk gebleven?
k verwar je steeds met 3-Voud door je extremere taal en UIquote:
Heeft dat hem een ban opgeleverd of durft ie zich hier niet meer te vertonen?quote:
Nee, geen bans. B_A is wel gewaarschuwd.quote:Op maandag 4 juli 2011 13:44 schreef Monolith het volgende:
[..]
Heeft dat hem een ban opgeleverd of durft ie zich hier niet meer te vertonen?
B_A heeft pit.quote:Op maandag 4 juli 2011 13:45 schreef remlof het volgende:
[..]
Nee, geen bans. B_A is wel gewaarschuwd.
Ik blijf het een wat vreemde gang van zaken vinden hoor. Dat het niet de bedoelde is om private gesprekken hier te openbaren kan ik prima begrijpen, maar crossposten vanuit een ander subforum moet toch gewoon kunnen? Daarbij stond er eigenlijk niet veel anders in dan EG hier normaliter altijd neergooit.quote:Op maandag 4 juli 2011 13:45 schreef remlof het volgende:
[..]
Nee, geen bans. B_A is wel gewaarschuwd.
Oei, welk deel?quote:
Ik vind niet dat je zaken die R&P gepost zijn hier moet gaan quoten.quote:Op maandag 4 juli 2011 13:47 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik blijf het een wat vreemde gang van zaken vinden hoor. Dat het niet de bedoelde is om private gesprekken hier te openbaren kan ik prima begrijpen, maar crossposten vanuit een ander subforum moet toch gewoon kunnen? Daarbij stond er eigenlijk niet veel anders in dan EG hier normaliter altijd neergooit.
Geen idee, kan niet kiezen. Denk 1.quote:
Goedzo, want deel 2 is matig en deel 3 is ronduit kut.quote:
4 komt er toch aan zei je?quote:Op maandag 4 juli 2011 13:50 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Goedzo, want deel 2 is matig en deel 3 is ronduit kut.
Nou ja, als het echt hele persoonlijke zaken zijn dan zou ik iemand daar niet mee willen lastig vallen. Maar dit was gewoon EG's gebruikelijke tirade tegen 'het bedrijfsleven'.quote:Op maandag 4 juli 2011 13:49 schreef remlof het volgende:
[..]
Ik vind niet dat je zaken die R&P gepost zijn hier moet gaan quoten.
Niet alle linksen zijn gekke dictators, wel alle dictators waren links.quote:Op maandag 4 juli 2011 13:38 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Niet alle rechtsen zijn doorgeflipte christenen, maar alle doorgeflipte christenen zijn wel rechts.
Yup. Goeie shit, ouwe.quote:
Ben je daar zeker van?quote:Op maandag 4 juli 2011 13:51 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Niet alle linksen zijn gekke dictators, wel alle dictators waren links.
Ik wilde hier wat neerplempen over andere nare mensen die doorgaans rechts zijn, maar dat doe ik maar niet. Dan krijg je zijn welles/nietes achtig spelletje.quote:Op maandag 4 juli 2011 13:51 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Staat genoteerd.quote:Op maandag 4 juli 2011 13:53 schreef eriksd het volgende:
Oh, unknown was een schijtfilm trouwens GS.
Is dit een negatieve aantekening?quote:
Videla en Pinochet waren links?quote:Op maandag 4 juli 2011 13:51 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Misschien moeten jullie eens stoppen relatieve begrippen als rechts en links op allerhande situaties te plakken.quote:Op maandag 4 juli 2011 13:59 schreef remlof het volgende:
[..]
Videla en Pinochet waren links?
Of de ayatollah's in Iran? Die zou ik toch ook eerder als rechts dan links omschrijven
Onderdrukking is per definitie links, aldus de rechtse mallerds.quote:Op maandag 4 juli 2011 13:59 schreef remlof het volgende:
[..]
Videla en Pinochet waren links?
Of de ayatollah's in Iran? Die zou ik toch ook eerder als rechts dan links omschrijven
Nee, ter kennisnamequote:
quote:Op maandag 4 juli 2011 14:00 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Onderdrukking is per definitie links.
Mijn telefoon is rechts.quote:Op maandag 4 juli 2011 14:00 schreef eriksd het volgende:
[..]
Misschien moeten jullie eens stoppen relatieve begrippen als rechts en links op allerhande situaties te plakken.
Geen dank voor deze suggestie.
Wat is dit nu? Dit soort shit accepteren we niet in de SC hoor.quote:Op maandag 4 juli 2011 14:00 schreef eriksd het volgende:
[..]
Misschien moeten jullie eens stoppen relatieve begrippen als rechts en links op allerhande situaties te plakken.
Geen dank voor deze suggestie.
Giet er maar een biertje in.quote:
Bier is links.quote:
Bitterballen zijn dan ook niet te vreten.quote:Op maandag 4 juli 2011 14:05 schreef remlof het volgende:
[..]
Ow ja, en bitterballen ook
Maar bier is echt links, want arbeidersdrank
Is Scientology dan ook links?quote:
Dat maakt wijn rechts?quote:Op maandag 4 juli 2011 14:05 schreef remlof het volgende:
[..]
Ow ja, en bitterballen ook
Maar bier is echt links, want arbeidersdrank
Wijn is links, want wordt door noeste arbeid gemaakt.quote:
Als er iets volks, en dus links, is, is het wel een BBQ. En dan zeker als je het zo spelt.quote:
Oorlog ook.quote:Op maandag 4 juli 2011 14:08 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wijn is links, want wordt door noeste arbeid gemaakt.
Uitgevoerd misschien. Oorlog wordt echter gemaakt door rechts, want door luie politici die zelf veilig heel ver weg blijven.quote:
Oorlog is destructief, dus rechts.quote:
Misschien heeft hij een voorliefde voor Scientology-meisjes?quote:
Of Tom Cruise.quote:Op maandag 4 juli 2011 14:12 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Misschien heeft hij een voorliefde voor Scientology-meisjes?
Helemaal mee eens.quote:Op maandag 4 juli 2011 14:15 schreef Picchia het volgende:
Minachting van het volk is minachting van de democratie.
Populisme is minachting van de representatieve democratie.
Ja, maar dode bioindustriedieren opkanen is weer niet echt links heh.quote:Op maandag 4 juli 2011 14:09 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Als er iets volks, en dus links, is, is het wel een BBQ. En dan zeker als je het zo spelt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |