quote:
Steeds meer Nederlandse series op TLC
De opmars van lokaal product
Af en toe worden we op zenders als Discovery Channel, National Geographic Channel en TLC verrast door een eigen, Nederlandse bijdrage. Onlangs wist het productiebedrijf MediaMol al een mooie opdracht in de wacht te slepen voor National Geographic. Hugo Konings, regisseur van de Nederlandse speelfilm Ik wil je , is bij TLC de gelukkige. Op 7 april is zijn film te zien op de vrouwelijke tegenhanger van Discovery Channel.
Met deze spannende thriller maakt Konings zijn regiedebuut. „Als televisiezender bieden wij jonge filmmakers graag de kans hun werk aan de kijker te tonen”, licht Alco de Jong toe. De programmadirecteur Discovery Networks Benelux, waaronder ook TLC valt, is groot voorstander van Nederlandse producties op zijn zenders.
„Discovery Channel en TLC maken gebruik van een heel mooi portfolio aan internationale producties. Wij proberen vanuit ons kantoor in Amsterdam aan te sluiten bij de wensen van de Nederlandse kijker. Om de binding nog sterker te maken.”
De buitenlandse TLC-tak kijkt met belangstellende ogen naar de Nederlandse producten, maar vooralsnog worden ze alleen voor eigen bodem geproduceerd. „Het succes straalt natuurlijk internationaal uit, maar wij zijn wel onafhankelijk. Met een Nederlandse organisatie, met een eigen programmabudget. En kunnen dat invullen zoals wij denken dat het ’t beste werkt. We grijpen universele onderwerpen aan die internationaal ook kunnen werken, maar geven dit juist een Nederlands tintje.”
TLC Over… met Birgit Schuurman, How do they do it met Joep van Deudekom, Sebastiaan Labrie met Countdown to Collision en nu ook een spannende, Nederlandse speelfilm. Volgens De Jong ligt het in de lijn der verwachting dat er in de toekomst nog veel meer moois gemaakt gaat worden. „We hebben het afgelopen jaar al meer Nederlandse producties gemaakt dan ooit. En zijn er meer dan tevreden over. Februari was voor beide zenders de beste maand aller tijden, dus gaan we met onze strategie vol door.”
bron